Lewis Hamilton melbourne-i esetbl is kitnik, hogy milyen rhejes tlet autversenyzkkel kampnyolni a biztonsgos kzti kzlekeds mellett. Mintha jegesmedvket prblnnk bevonni a fkk vdett nyilvntsrt szervezett tntetsbe...
Lewis Hamiltont lemeszeltk az ausztrl rendrk. Terror, horror, szenzci! Egy autversenyz gyorsan kzlekedett a kzutakon. Ki ltott mr ilyet?! Jobban tette volna, ha inkbb otthon marad, s a sznyegen tologatja a mecsboxait, mikzben a hifibl Halsz Jutka szl. Szerintem knyszergygykezelsre kellene tlni, hogy trjen szhez, s tbb ne merjen 2-esnl feljebb vltani azzal a sznalmas, rozzant AMG-s Mercijvel. Vagy legalbbis be kellene utalni egy sebessgelvon krra. Mindenesetre muszj leszoktatni a szguldozsrl, az htszentsg, mert mgsem jrja, hogy ilyen feleltlen, letveszlyes mokfutk fertzzk meg a ktelessgtud, kizrlag szablyosan kzleked tisztes honpolgrokat az thlzat egszsges rrendszerben.
Flrerts ne essk, eszem gban sincs knnyelmen elbatagellizlni a kzlekedsbiztonsg ktsgtelenl letbevg problmjt, arra viszont igenis kvncsi vagyok, hogy kinek s mirt jutott eszbe ppen olyan fazonokkal kampnyolni mellette, akik abbl lnek, hogy minden msodik htvgn autk belt tapossk ki hivatali ktelessgbl. A pldamutats igazn derk dolog, de vajon komolyan elvrjuk tlk, hogy egy fejjel lefel fordtott vadszgp piltaflkjbl kiszllva azonnal kikapcsoljk magukban azokat az sztnket, amelyekre a versenyplyn elrt sszes sikerk, s alighanem az egsz szemlyisgk pl? Ennyi ervel jegesmedvk nyakba is akaszthatnnk a fkk vdett nyilvntsrl harsog transzparenseket.
Lewis jobb lba a jelek szerint kicsit megszaladt pntek este, amikor a plyrl tvozban a melbourne-i Fitzroy Street-re kszlt balra, nagy vben rkanyarodni. Miutn a jelzlmpa zldre vltott, a Mercedes AMG C63 fart kacran megtncoltatva, fstl kerekekkel kivgott az eltte vrakoz hrom aut mgl, balszerencsjre azonban csakhamar megfkezte a lendlett a sarkon strzsl rendrk formjban testet lt kzeg-ellenlls. Mgtte trtnetesen pp Bruno Senna llt, akinek a tetszst lltlag elnyerte a mutatvny, csakhogy a helysznen hivatalos minsgkben tartzkod egyenruhsoknak nem volt humorrzkk, s mg a 2008-as Belga Nagydj sportfelgyelinl is megingathatatlanabb szigorsgrl tanbizonysgot tve kiintettk Lewist egy stop&go bntetsre. Radsul a "go" ebben az esetben kizrlag a gyalogos tvozs csggeszt lehetsgt rejtette magban.
Lewisra msnap ssztz zdult megbocsthatatlan kihgsa miatt. Mg a kzlekedsi miniszter is nyltan lehulignozta, hogy a kevsb szalonkpes kifejezseket, amiket egy l rdiadsban a szjra vett, most ne emltsk, s a trlerre emelt Merci fotja bejrta az egsz vilgsajtt. Tekintve, hogy az autt, mert gy szokott lenni, alighanem a helyi importrtl kapta htvgi jtkszerl, Lewis szmra mr azt is elgg knos lehetett kimagyarzni, hogy mirt szerepel az jsgok cmlapjn, amint a rendrsg pp nyilvntartsba veszi. Persze valsznleg az sem tett tl jt az gynek, hogy egy pizzria lnc milliomos tulajdonost, Rocco Pantalet aznap dleltt ugyanabban a keresztezdsben gzoltk hallra, mikzben egy motorral az Albert Parkba igyekezett. Amihez persze Lewisnak, ezt tegyk hozz, semmi kze nem volt.
Nem akarom mentegetni Lewist, mert egyrtelmen szablytalankodott. Hogy hibzott-e, abban viszont mr nem vagyok biztos. Inkbb Lewis Hamilton dngessen ktszzzal, vagy fstljn el t garnitra gumit kt perc leforgsa alatt, semhogy a helyi vagnyok fittizzenek szzhsszal a vrosban. Egy F-1-es vilgbajnok felteheten jobban tisztban van vele, hogy mit mvel a pedlokkal meg a kormnnyal, mint a sufnituningolt verdikat jszaknknt az utckon bmbltet HMCS-k, gy velk ellenttben pontosan tudja, hogy mikor mekkora kockzatot vllal. s nem egy keresztezdsben, rtalmatlan farolgats kzben akar elpatkolni, efell teljesen nyugodtak lehetnk. Az a tny, hogy tud vezetni, termszetesen mg nem mentesti a KRESZ betartsa all. A szablyok mindenkire egyformn vonatkoznak, ez nem is vits. De szabjk ki r az ilyenkor rvnyes bntetsi ttelt, aztn hagyjk bkn, s semmikppen ne tpjk szt ezernyi darabra, ne fesztsk keresztre azrt, mert azt csinlta, mg ha nem is a legillendbb helyen, amihez a legjobban rt.
Az njellt erklcscsszk ingathatjk bszen a fejket, ameddig csak le nem tekeredik a nyakukrl, hogy a kzt nem versenyplya, satbbi, satbbi. Az autversenyzk tbbsge azonban mindig is csibsz volt az utakon. Aki szeret jtszani a terhelsekkel, szereti rezni az aut mozgst a feneke alatt, az akkor is lvezni fogja a vezetst, ha egy defektes bevsrlkocsit tologat a sarki szupermarketben, behzott kzifkkel. Elvtve akadnak persze kivtelek, mint pldul Jarno Trulli, aki a kzton nem szvesen vezet, mert hisszk vagy sem, tl veszlyesnek tartja, de ez semmikppen sem tekinthet szokvnyos hozzllsnak.
Aligha meglep mdon nem Lewis az els autversenyz, aki kzti incidensbe keveredik. Itt, Budapesten is sokan lttk gy tz vvel ezeltt, amint Michael Schumacher s Jacques Villeneuve a Hungaroringre menet a forgalomban cikzva hajszoljk egymst. Eddie Irvine ellen anno mg krzst is adtak ki, mert egy robogval, jogostvny s biztosts nlkl szguldozott a londoni Hyde Park-ban, s valsznleg emlksznk r, hogy Schumachernek nemrg sikerlt elkpesztenie egy taxist, amikor a reptrre igyekezve, mivel kssben volt, elkrte tle a volnt, s tkzben olyan tempval vett be kanyarokat, hogy a sofrnek leesett az lla. Ezek taln nem politikailag korrekt hstettek, s senkit nem illik szablytalankodsra biztatni, mgis sokkal hitelesebb viselkeds az ilyen egy autversenyztl, mint ha harminccal dcgne a kls svban.
ppen ezrt bosszantott, hogy Lewis az affrja utn mr megint azonnal rkezdett az unalomig ismert, szponzorkonform ntra a feleltlen viselkedsrl, a megbnsrl, meg arrl, hogy valjban nem ilyen m, csak vletlenl megcsszott a lba a pedlon. Bullshit. De igenis ilyen. s akkor mi van? Hibzott, megbntettk rte. Trtnet vge. Vllalja fel, s ksz. Minek magyarzkodnia? El tudjuk kpzelni, hogy egy Innes Ireland, egy James Hunt, vagy egy Eddie Irvine meghunyszkodik, s remeg trdeire borulva nyilvnos bnbnatot gyakorol, ha gyorshajtson kapjk? Ki hiszi el ezt a gppel gyrtott, rggumiz sablondumt arrl, hogy Lewis ltalban bet szerint betartja a KRESZ-t? s ha megkrdezik az esetrl, mert elkerlhetetlen volt, hogy megkrdezzk rla, egy hamisks mosoly meg egy vllrndts elg lett volna vlaszul. Ilyen vagyok. gyis mindenki tudja, nem? Akkor meg minek a kpmutats? Lehet, hogy ez a magatarts nem lenne pp politikailag korrekt, s kiakasztan a mutatt a kzlekedsbiztonsgi aktivistknl, de legalbb hiteles lenne.
s megkockztatom, hogy a kznsg nha mg el is vr egy-egy csibszsget a kedvenceitl. Elvgre nem adgyi eladkrl, hanem autversenyzkrl van sz, nem? Ezzel a gondolattal a PR-osoknak s a szponzoroknak sem rtana megbartkozniuk. Senkit nem akarok szndkos, l'art pour l'art szablytalankodsra sztklni, errl sz sincs, nmi kis gyarlsg azonban, azt hiszem, belefr. Hs-vr embereket akarok ltni az F-1-ben, nem kpmutat, akaratgyenge marionett-figurkat, akik - vagy a plyn, vagy a kzutakon - megjtsszk magukat a minden ron kvetend szent cl, az isteni korrektsg rdekben. Nem rdekelnek a jellemsminkelt paprikajancsik. s itt termszetesen nem konkrtan Lewisrl, hanem az egsz jelensgrl beszlek, amire most az esete is rvilgtott. Rgi sirm, tudom.
Ktsgtelen, hogy, amint a monds tartja, mindenkit rhet baleset. Mg az autversenyzket is. A Forma-1 els vilgbajnoka, a trsai krben kzutlatnak rvend, pkhendi Nino Farina zaboltlan vezetsi stlusnak ksznheten a krhzak rendszeres ltogatja volt plyafutsa sorn, de 1966-ban gy vesztette lett, hogy mr szurkolknt a Francia Nagydjra igyekezvn tl gyorsan hajtott be egy szerpentin egyik kanyarjba Ford Cortinjval. A nmetgyll Mike Hawthorn, az 1958-as vilgbajnok Rob Walker Mercedes 300 SL-jt ldzte egy angliai tkt ton 3.4-literes, agyontuningolt Jaguarjval, amelyrl bszkn hangoztatta, hogy nmet autval sem megelzni, sem legyorsulni nem lehet, amikor tisztzatlan krlmnyek kztt hallos balesetet szenvedett vele. s hrom vvel ezeltt Clay Regazzoni is a kzton vgezte, Parma kzelben frontlisan tkzve egy teherautval.
Ennek ellenre egy profi autversenyz ltalban lnyegesen magabiztosabban kezeli az autjt, mint egy tlagos rvezet. A pldamutatsbl mgis inkbb kpmutats lesz, ha azt prbljuk bemeslni a kznsgnek, hogy ezek az emberek az utakon konformista, szeld sofrk. Egy ilyen szerepnek valsznleg gysem tudnak megfelelni, s amellett, hogy hiteltelenn vlnak ltala, mg plusz terhet is rhat rjuk. Lewison az eset utn egsz htvgn ltszott, hogy knyelmetlenl rzi magt a brben. Ki szereti akarata ellenre llandan megjtszani magt? Ezek az emberek, amennyire lehetsges, biztonsgosan vezetnek, erre mrget vehetnk, de hogy nem mindig szablyosan, az is biztos. Az autversenyzk idelis alanyai lehetnek mondjuk egy "ne igyon, ha vezet" kampnynak, m azt lltani rluk, hogy sohasem lpik t a sebessgkorltozst, s nem adnak egy kvr gzt, ha pp arra tmad kedvk, mint Lewisnak a htvgn, egyszeren botorsg. Van ezernyi ms ernyk, gyhogy trsadalmi felelssgvllals ide vagy oda, nem pp egy olyanbl kellene tkt kovcsolni, ami trtnetesen annyira tvol ll tlk, mint azoktl a jegesmedvktl a vegetarianizmus.
* * *
Jenson Buttonra kritikk znt zdtottk, amikor a tavalyi szezon utn azzal a bejelentssel sokkolta a kzvlemnyt, hogy vilgbajnok csapatnak otthonosan melenget kebelrl elszakadva bemerszkedik az oroszln fenyegeten stt garzsba, a Hamilton sajt alakulatnak tekintett McLarenhez. Ki hitte volna, hogy fogja aratni az istll idei els gyzelmt? Pedig az ausztrliai htvgn vratlanul nagy lpst tett abba az irnyba, hogy szinte szrevtlen gyengdsggel nmaga fel kezdje fordtani a csapat szimptijt - s nem elssorban az 1. helynek, hanem inkbb a viselkedsnek ksznheten.
Lehet, hogy Lewist kibillentette a ritmusbl az a buta rendrsgi gy, Jenson azonban egsz htvgn a r olyannyira jellemz, Martin Whitmarsh szavaival lve "olykor szinte zavarba ejt" lazasggal, mgis kmletlenl kihasznlta a menet kzben knlkoz alkalmakat, s gy olyan bravrt knyvelhetett el, ami a tavalyi szezon msodik felben egyszer sem sikerlt neki: nem a legjobb autval is nyerni tudott. Radsul a gyzelmt szinte teljesen a sajt szemflessgnek ksznhette.
Amint azt mostanra alighanem mr mindenki tudja, a 6. krben Jenson nszorgalombl hatrozott gy, hogy a nhol mg vizes plyn slickekre cserli az intermediate gumikat, amelyekkel sszes trshoz hasonlan maga is rajtolt. Igaz, hogy ezt a dntst tulajdonkppen knyszerbl hozta meg; rezte, hogy rohamosan kezdi elmelegteni a hts intereket, s Lewis ppen meg is elzte. Ekkor a 7. helyen haladt, a kerkcservel azonban a mezny legvgre esett vissza, 35 msodperccel Seb Vettel mg. Elszr azt hitte, ostobasgot mvelt, amikor a boxbl kifel tartva, a hideg gumikon lesodrdott a fre a 3-as kanyarnl, de ezutn a plya utols kt szektorban azonnal megfutotta az addigi abszolt legjobb rszidket. Az els teljes krt pedig mr 1:39.126 alatt teljestette, mikzben Vettel az len csak 1:41.476-os krt szenvedett ki az intermediate-jeibl. Hamar egyrtelmv vlt, hogy mgis a slickek lesznek a nyerk, ezrt libasorban mindenki kihzott rtk a boxba, m Jensonnak ekkor mr volt 2 krnyi lpselnye. Ezzel alapozta meg a gyzelmt. Seb kiesse nlkl persze aligha vgzett volna az len, mert a Red Bull slickekre vltva 13 kr alatt 5.5 msodpercet vert r, az ellenfl hibjrl azonban nem tehet.
Radsul nem volt gyerekjtk az sem, hogy 52 krn t, azaz a verseny vgig letben tartsa a lgy slickeket. Ebben kzismerten sima vezetsi stlusa ppgy szerepet jtszott, mint az, hogy amikor a 15. kr tjkn szemcssedni kezdtek a gumijai, gyesen laztott az els szrny mozgathat terellapjn, s sszbb zrta a difit, vagyis a belltsokon vltoztatva sikerlt tartalkolnia slickekkel. Tudta, hogy a tempja gy nem tnt ppen "nagyszernek", de elvgre nem is ez volt a lnyeg - csak arra trekedett, hogy a helyt megtartva jusson el a clig. s ez sikerlt is neki, amirt nem mellesleg mondhat egy kis ksznetet a Ferrarikat htvdknt fken tart Robert Kubicnak is. Felipe Massa mr a 40. kr tjkn felzrkzott Roberthez, s rvidesen megrkezett mg Alonso is, elzsre azonban eslyk sem volt. Felipe egybknt azzal jrt prul, hogy a boxban, az idn bevezetett 15 mteres szably miatt sokig vrakoznia kellett, mieltt jra tnak indulhatott, gy 5.3 msodpercet elbukott Kubicval szemben, aki pedig a kerkcserket megelzen mg mgtte volt.
Lewis ekzben knytelen volt zlelgetni azt a keser pirult, hogy a csapattrsa az len autkzik, mg csak a dobog als fokra eslyes. Utlag nyltan kiakadt azon, hogy a McLaren t msodszor is kihvta kereket cserlni, holott az adott pillanatban ez korntsem volt akkora stratgiai baklvs, mint amekkornak utlag tnt. Lewis a 28. krben a 3. helyen haladt, alig 3.953 msodpercre Jensontl, m mivel be volt szorulva a lassabb Kubica mg, a htrnya a 33. kr vgig 9.615 msodpercre ntt. Vagyis Jenson krnknt egy teljes msodperces sebessggel tvolodott tle. Mivel nem ltszott relis lehetsgnek, hogy a Renault-t a plyn elzze meg, a McLarennek nem maradt ms fegyvere, mint j gumikat szerelni Lewis autjra. Mr Bahreinben lttuk, hogy idn nem az jr jobban, aki ksbb, hanem az, aki korbban cserl kereket, ez a hzs teht bevlhatott volna; Lewis a kerkcserjnek ksznheten azonnal be is gyorsult, 1:31.4-rl egy csapsra 1:28.7-re javtva a kridejeit, a trkk mgis visszafel slt el. Valjban ugyanis csak akkor mkdhetett volna, ha ksbb Kubica s a Ferrarik is killnak a boxba, m k nem forgattak ilyesmit a fejkben. Robert nem is titkolta, hogy meghkkent, amikor Lewis befordult mgle a boxutcba. Elszr azt hitte, taln thajtsos bntetst kapott.
|
|
Fent: Hamilton s Button kridejeinek sszehasonltsa (nagythat). Ltszik, hogy Hamilton az j gumikon mennyivel gyorsabb lett, amikor a 34. krben kereket cserlt. Lent: A kt versenyz msodpercben mrt lemaradsa az aktulis 1. helyezettl. Hamilton hiba kzeledett rohamosan Buttonhoz a verseny vgn, a plusz boxkillsval tl sokat vesztett. |
|
|
Tny, hogy Lewis a szerelinl tett plusz ltogats miatt visszaesett az 5. helyre, s hiba vgtzott nagyot, hiba faragta le 36.8 msodperces htrnyt 19.8-ra Jensonnal szemben, a Ferrarik mgtt beragadt, gy csak bukott az gyn. A csaldottsga rthet volt, mgsem tnt blcs dolognak, hogy nhny krrel a verseny vge eltt a rdin krdjelezte meg a csapata dntst, a msodik kerkcserjt "borzalmas tletnek" minstve. Tudhatta, hogy ez a bejelentkezse nagy valsznsggel adsba kerl, mert a TV-s rendez felismeri benne a szenzcit, gy igaz ugyan, hogy nmagrl a nyilvnossg eltt is azonnal hrtani tudta a felelssget, cserbe viszont bemrtotta a sajt taktikusait. Ez a nzk szmra izgalmas, m vgeredmnyben mgiscsak felesleges beszls volt, mert Lewis nyugodtan vrhatott volna vele a verseny utnig, amikor szemlyesen tisztzhatja az agglyait a mrnkkkel.
Ez mindenkppen elegnsabb lett volna. Nem csupn azrt, mert a nyilvnos kifakadssal elrulta a bosszsgt, ami a sebezhetsg jele, vagy legalbbis annak a ltszatt kelti, hanem azrt is, mert a kollgira aligha tesz j benyomst, ha orszg-vilg eltt ostorozza ket. Plne gy, hogy Jenson akkor sem szlt egy rossz szt sem rjuk, amikor Bahreinben kapott ki Lewistl, vagy amikor a tlen elszr nehezen tudtak neki j lspozcit biztostani az autban.
Ezek a nanszok idvel bizony t tudjk billenteni a mrleg nyelvt a msik irnyba. Egy biztos: a McLarennl Ausztrliban nem csak a nagydjat, hanem a szimptiaversenyt is Jenson Button nyerte. s azt sem clszer m elveszteni...
* * *
A bahreini unalom utn Melbourne-ben szp nagy dzist kaptunk elzsekbl s mindenfle akcibl, de mieltt habzsolni kezdennk a mzesmadzagot, kszljnk fel r, hogy valsznleg idn sem minden verseny lesz ilyen. Sajnos. Persze nem is lehet - a kiemelkeden j nagydjak azrt vannak, hogy sok v mlva is emlkezznk rjuk.
Vajon mennyi kze volt az izgalmakhoz a tankols betiltsnak? Ht, a jelek szerint nem sok. Egyrszt a rajt eltt elered es felbortotta a stratgiai szmtsokat - nem utolssorban azrt, mert lehetv tette, hogy a versenyzk egyfajta slickkel teljestsk a tv nagy rszt -, msrszt ne felejtsk el, hogy az Albert Park rendszerint esemnyds futamokat produkl, gy a kt httel ezelttihez kpest pozitv fordulatban a plynak is jelents rdemei voltak.
Ugyanakkor rdekes stratgiai dimenzit csempszett a vasrnap dlutnba, hogy a csapatok a vratlan helyzetet spontn mdon kihasznlva idn most elszr ksrleteztek a kt kerkcservel. A hzs ezttal senkinek nem fizetdtt ki, mert mindenki vesztett vele - Alonso viszont hrom pozcit is nyert pusztn azzal, hogy nyugton maradt, mikzben a fltvon tl szp sorban Webber, Rosberg s Hamilton is killtak elle a boxba -, mgis j pldt szolgltatott az v sorn ksbb vrhat mintkra. Ahol rvidebb a boxutca (s Melbourne-ben ugyebr az is bekavart, hogy kivtelesen 60 km/rra cskkentettk a verseny alatt rvnyes sebessgkorltozst), ott alkalmasint clszer alternatva lehet a kt kerkcsere.
A mezny most gyakorlatilag kt kln ligra oszlott a kerkcserk szma szerint: akik kt garnitra sliket hasznltak el, pldul Hamilton, Webber vagy Rosberg, a futam msodik felben sokkal gyorsabbak voltak egyetlen killst vlaszt trsaiknl, de a htrnyukat mr nem tudtk ledolgozni - vagy ppensggel elznik nem sikerlt. A verseny 31 leggyorsabb krt a fent emltett hrom versenyz, azaz Hamilton, Webber s Rosberg futotta, mg Button csak a 39., Massa az 50., Alonso pedig a 60. legjobb krt knyvelhette el. Lewis utols etapja tlagban b 2.5 msodperccel tempsabb volt az elznl, m ezzel sem ment semmire: mg akkor is kt hellyel htrbb rt volna clba, mint ahonnan killt a boxba, ha Webber nem tolja le a plyrl egy kamikaze manverrel.
gy tnik, nyers gyorsasgban mg mindig a Red Bull az r, de a versenyeken a tbbieknek is lehet keresnivaljuk.
|