Vajon jogos lehet-e az autsport kirlykategrijban egy szably, ha olyan vtsgrt zr ki valakit a versenybl, amilyet hsgtl bambn piheg rvezetk szoktak elkvetni a Kerepesi s a Hungria keresztezdsben? Mr megbocssson, de a trvny mindenkire egyformn vonatkozik, mylord...
Felipe Massa lefel fordtott hvelykujja a Kanadai Nagydjon mindent elrult. Felipe elkeseredettsge tkletesen rthet volt: elvgre, mg ha Lewis Hamilton McLarenje fnyvekkel eltte is jrt, Nick Heidfeld BMW-je ltvolban maradt a Ferraritl a Safety Car els megjelensig. St, az adatok azt mutattk, hogy Massa addig zemanyag-korrigltan nem egszen 0.1 msodperccel volt lassabb Heidfeldnl krnknt. Amikor megrkeztek Kanadba, a Ferrarinl nyilvn nem arrl brndoztak, hogy a BMW-vel fognak kzdeni, mikzben a McLarent csillagsztvcsvel kell figyelnik, de - ha mr gy alakult - Felipnek legalbb arra lett volna eslye, hogy a vilgbajnoki pontversenyben megelzze az idn mr sokadik rossz napjt kifog Fernando Alonst. A valszn 6 pont helyett azonban a retinjra g fekete zszl kellemetlen emlkvel tvozott Montrealbl, mgpedig egy olyan amatr hibval a hta mgtt, amely miatt az jpesti dugban, a kispolski kormnynl behzott nyakkal kacsz Flpkt is azonnal meghznk lete els forgalmi vizsgjn. Nagyon ksznjk, Flpke, most szlljon ki, legyen szves, s adja t a volnt a bcsinak...
De vajon van-e rtelme az autsport vlt vagy vals kirlykategrijban egy szablynak, ha olyan vtsgrt zr ki valakit a versenybl, amilyet a vasrnapi csaldi ebd utn jllakott, hsgtl piheg rvezetk szoktak elkvetni a Kerepesi s a Hungria keresztezdsben? s egyltaln: Kanadban, ahol a Forma-1 sszes szablyknyvt s azoknak valamennyi fggelkt rongyosra lapoztk a versenyirnytsban szk egy s hromnegyed ra leforgsa alatt, mi volt a hibs - a buta elrsok vagy a figyelmetlen csapatok? Igaza van-e azoknak, akik szerint a montreali kosz int jel volt, hogy a Safety Car-ra vonatkoz, idn bevezetett j szablyokat mris t kellene gondolni, mert lesben nem vltak be?
A Kanadai Nagydjat akkor is nehz lett volna pontosan kvetni, ha Robert Kubica hihetetlenl szerencss kimenetel balesete miatt az ember nem zavarodik ssze vgrvnyesen. gy azonban szinte lehetetlenn vlt a feladat, s az incidensek mr-mr valszntlen gyakorisgt tekintve nincs mit csodlkozni azon, hogy mg az FIA versenyigazgatjnak is meggylt a baja a kzremkdsvel kszlt szablyknyv rtelmezsvel. Ez a viadal annyi megvlaszolatlan krdst vetett fel, hogy mindenkppen rdemes vgigzongorzni rajtuk. Piros lmpk, kizrsok, boxutcai elzsek gyanja, szablytalanul idztett tankolsok, Safety Car - volt itt minden, ami szem-szjnak ingere.
Elszr is, ott volt Felipe Massa s Giancarlo Fisichella esete a piros lmpval. A trtnet els krben vgtelenl egyszer, hiszen nagyjbl hromves korra minden gyerek megtanulja, hogy a piros az tilos, gyhogy Massa s Fisichella nem szlhat egy rva szt sem a kizrsa miatt. Ez ktsgkvl igaz, a legrdekesebb krdsre azonban nem ad vlaszt: mirt volt piros az a lmpa?
A Forma-1 2007-es Sportszablyzatnak 40.11-es paragrafusa szerint a boxutca vgn "mindig zld lesz a lmpa, kivve, amikor a Safety Car s a mg felsorakozott autk elhaladni kszlnek, vagy ppen elhaladnak a boxkijrat eltt." Igen m, csakhogy miutn Massa s Fisichella a 25. kr vgn tankolt, majd visszahajtott a plyra, a boxkijrat krnykn els ltsra nyoma sem volt a Safety Car-nak. A figyelmesebb szemll azonban szrevehette, hogy Mark Webber (aki ekkor az utols volt a sorban, mivel az elzleg mgtte autz Christijan Albers killt kereket cserlni) ppen akkor fordult be a boxkijrattal rintkez 2-es kanyarba, amikor Massa megkezdte a kigyorstst. A jelzlmpa teht ezrt volt piros: a mezny legvge pontosan ekkor haladt el a boxkijrat eltt.
De a trtnet csak ezen a ponton kezd igazn rdekess vlni, a szablyzatban ugyanis sehol sincs definilva, hogy pontosan mit jelent az "elhaladni kszlnek" s az "ppen elhaladnak" kifejezs. Mikor kell pirosra vltani a jelzlmpt? A magyarorszgi gyakorlatban ezt ahhoz igaztjk, amikor a Safety Car elri az gynevezett "1. Safety Car Vonalat" (errl majd ksbb), az FIA eredeti elrsai kztt azonban nincs ilyen kittel. s, ha mr itt tartunk, vajon mikor kell a lmpt visszakapcsolni zldre? Ez mg homlyosabb, jllehet, a jzan paraszti sz azt sugallja, hogy akkor, amikor a libasorban halad mezny utols autja thalad a "2. Safety Car Vonalon" (errl is ksbb).
A helyzet azonban gy ll, hogy amikor a 26. krben zldre vltottk a lmpt, Webber mr legalbb 12 msodperce elhagyta ezt a bizonyos vonalat - ami akkor vlik feltnv, ha megvizsglunk egy hasonl esetet, amely lnyegesen ksbb, mr a harmadik Safety Car-fzis idejn trtnt. Br ez az incidens ms okbl keltett feltnst, a kp fels sarkban jl ltszott, hogy amikor Fernando Alonso s Kimi Rikknen az 54. krben fej-fej mellett elhagyta a boxkijratot, hrom aut - konkrtan Jarno Trulli, Heikki Kovalainen s Anthony Davidson - mg csak ppen elkezdett kigyorstani a 2-es kanyarbl. Teht ugyanott tartottak, ahol korbban Webber, ezttal valamirt mgis zld volt a lmpa.
Ez egyrtelmen kvetkezetlensg volt a versenyigazgat rszrl. Hogy az els esetben vltott tl ksn, vagy a msodikban tl korn zldre a lmpa, azt a hinyos elrsok miatt nem tudjuk, de tny, hogy a kt alkalommal nem ugyangy kezeltk ugyanazt a helyzetet. A klnbsg abbl is jl ltszik, hogy Alonso s Rikknen mindssze 14 msodperc alatt utolrte a mezny vgt, mg azoknak, akik Massa s Fisichella mgtt meglltak a pirosnl, ez tbb mint ktszer ennyi idejkbe telt. Felmerl a logikus kvetkeztets, hogy a versenyigazgatnak tl sok dolga volt, s nem tudott a megszokott alapossggal odafigyelni a lmpra, ez azonban legfeljebb az Alonso/Rikknen incidensre lehetne igaz, mert Massa s Fisichella esete Kubica buksa eltt trtnt, amikor mg nem volt klnsebben kusza a helyzet.
Ez persze nem vet rossz fnyt a versenyirnytsra, hiszen Charlie Whiting-nak s trsainak ezerfel kell figyelnie, ezrt nha megesik az ilyesmi. s nem jogostja fel a versenyzket sem arra, hogy a versenyigazgat tvesnek vlt dntst fellbrlva thajtsanak a piroson. "Mit kellett volna tennem?" - dhngtt a feldlt Massa. - "Igaz, hogy a Safety Car a plyn volt, de msokhoz hasonlan n is azrt mentem ki a boxba, hogy feltankoljanak, aztn visszatrjek a meznybe. Soha nem lttam azt a piros jelzst, amely miatt Fisichellt s engem diszkvalifikltak. Ennek mi rtelme van? Ott kellett volna llnom, mikzben a verseny tovbb folyt a plyn?" Nos, a vlasz igen: egyszeren ez a szably, s ksz. Piros, tilos.
Ugyanakkor Massnak s Fisichellnak is van mentsge a trtntekre, a versenyzknek ugyanis a futam kzbeni felfokozott idegllapotban nem mindig van kapacitsuk arra, hogy nllan odafigyeljenek az ilyen apr rszletekre. Egy kzti vezetnek a piros lmpa taln nem tnik aprsgnak, de az autversenyzsben nem ltezik a sz szoros rtelmben vett rutin: korntsem vletlenl szlnak r mg a legprofibbakra is a rdin, hogy a Safety Car mgtt melegtsk a fkeket s a gumikat, vagy a boxbl kihajtva ne lpjk t a fehr vonalat. A versenyzk jzan llapotban maguktl is tudjk, hogy ez a dolguk, m a vezets hevben knnyen megfeledkezhetnek rla. A piros lmpa radsul futam kzben mg ritka esemnynek is szmt. Massa ezttal valsznleg Fisichellt nzte a tkrben, Giancarlo pedig a boxkijrathoz kzeledve kerk-kerk elleni kzdelmet folytatott Kubicval, gyhogy egyikk sem pillantott r a jelzlmpra. A maga nemben ksz csoda, hogy Kubica egy ilyen helyzetben szrevette a tilos jelzst, s megllt - amivel egybknt felteheten a mgtte rkez Jarno Trulli, Kimi Rikknen, Tonio Liuzzi s Takuma Sato kzl is megmentett nhnyat a kizrstl.
Vajon mirt nem figyelmeztette a Ferrari s a Renault Masst illetve Fisichellt, hogy piros a lmpa? Ennek valsznleg kt oka is volt. Az egyik, hogy a montreali boxutca vge jobbra hajlik, ezrt szabad szemmel mr a legutols garzzsal szembeni irnytkzpontbl, azaz a Renault-bl sem lehet ltni a jelzlmpt. A versenyzk mrnkei persze a monitoron folyamatosan figyelemmel kvetik, hogy ppen merre jr a mezny, de a mr emltett okokbl k is gy lthattk, hogy a Safety Car mgtti sor elhagyta a boxkijratot - vagy egyszeren elbambultak, mert ez is megesik nha.
Az biztos, hogy a hibt versenyz s csapata egyttes ervel kvette el, de amikor megkrdeztem, a Ferrari szvivje, Luca Colajanni nyltan elrulta, hogy k bri tvedsnek tartjk a trtnteket. "A szably azt mondja, hogy az utols autnak az 1-es kanyarban kell lennie, mieltt zldre vlt a jelzlmpa. Nos, az utols aut ezttal mr a 2-es kanyarban volt, amikor Felipe odart a boxkijrathoz" - erstette meg. - "De mindegy, felesleges vitatkozni rajta: olyan ez, mint a fociban, ahol akkor is el kell fogadni a tizenegyest, ha a TV-ben a visszajtszsbl kiderl, hogy a br tvedett..." Na persze, de ha vgl egy vilgbajnoki gyzelem szik el a Kanadban elvesztett 6-8 ponton, a Ferrarinak utlag nehz lesz megemsztenie egy ilyen laza bri botlst. A bank tvedett az n terhre - fizet 10000 pengt...
s az igazsghoz hozztartozik, hogy Massnak s Fisichellnak kifejezetten pechje volt, a piros jelzs ugyanis a 2007-es szablyok mellett elssorban azokat fenyegeti, akik elkel helyrl llnak ki tankolni. A mezny az jraindts eltti pillanatoktl eltekintve laza formciban szokott haladni a Safety Car mgtt: mieltt kiment a boxba, az 1. helyen halad Massa s az utols (19.) helyezett Albers kztt 33.024 msodperc volt a klnbsg, s Webber htrnya is 30 msodperc fltt volt - gy fordulhatott el, hogy a Red Bull mg csak a 2-es kanyarban jrt, amikor Massa mr vgzett a tankolssal. Viszont a 10. helyrl kill Trulli pldul mr akkor rt a boxkijrathoz, amikor ppen zldre vltott a lmpa, vagyis Massn s Fisichelln paradox mdon az fogott ki, hogy elzleg tl j pozciban haladtak.
Vgl rdekes krds, hogy a kizrs arnyban ll-e a vtsg slyossgval. Mivel a 2005-s Kanadai Nagydjrl Juan-Pablo Montoyt is azrt diszkvalifikltk, mert a piros jelzst figyelmen kvl hagyva hajtott ki a boxutcbl, azt hihetnnk, hogy ez a kihgs automatikusan kizrssal jr, csakhogy ez nem igaz. Az FIA ltal felgyelt sszes versenysorozatban hatlyos Nemzetkzi Sportkdex H-fggelknek idevonatkoz, 4.1.1/d) pontja csak annyit emlt a fekete zszlrl, hogy "ennek a bemutatsrl az esemny sportfelgyeli teljes egszben sajt hatskrben dntenek." Valjban egyetlen vtsg sem von maga utn automatikus kizrst, kivve azt, ha valaki nem tlti le a kiszabott bntetst a megadott hatridn bell. A sportfelgyelk Massnl s Fisichellnl valsznleg egyszeren az esetjog szellemben jrtak el.
A kvetkez vitatott incidens Fernando Alonso s Nico Rosberg 10 msodperces stop&go bntetse volt. Ezek valjban nem voltak szoros rtelemben vve "vitatott" esetek, mert - mint ltni fogjuk - a fekete zszlval ellenttben itt automatikus, az elrsokban explicite rgztett tletekrl volt sz, viszont ezek mutattak r legkmletlenebbl a 2007-es Safety Car-szablyok megkrdjelezhet pontjaira.
Az idn bevezetett mdostsok utn a Safety Car alkalmazsnak hrom, szigoran egyms utni fzisa van: 1) "Safety Car bevetve", 2) "Boxutca nyitva", 3) "A lekrztt autk mostantl elzhetnek." Ezeknek az zeneteknek a pontos tartalma tulajdonkppen egyrtelm s logikus. Miutn az 1) megjelent a monitorokon (s a bri posztokon ezzel egy idben elvettk az "SC" tblkat), egszen addig nem lehet kimenni tankolni, amg ki nem adjk a 2) jelzst. Erre csak azutn kerlhet sor, hogy a teljes mezny felsorakozott a Safety Car mgtt - teht nem lehetnek messzire leszakad autk, mint rgebben. Aki mr bent volt a boxutcban a Safety Car bevetse idejn, szabadon tankolhat, r ez a tilalom nem vonatkozik (ezrt nem bntettk meg pldul Takuma Satt, amikor az 50. krben kereket cserlt). Vgl, amikor "a versenyigazgat biztonsgosnak tli", a monitorokon megjelenik a 3) zenet, s azok a lekrztt autk, amelyek mgtt a Safety Car bevetsnek pillanatban haladt lekrzetlen aut, megelzhetik az SC-t.
Mrmost egsz egyszeren annyi trtnt, hogy Alonso s Rosberg a 23. krben tankolt, amikor az 1) zenet mr elhangzott, de a 2) mg nem. A Sportszablyzat 40.6-os paragrafusa sz szerint leszgezi, hogy az ilyen versenyzk automatikusan 10 msodperces stop&go bntetsben rszeslnek, a sportfelgyelknek ebben az esetben teht nem volt semmilyen mrlegelsi jogkrk. St, a szablynak ezt a rszt pontosan az olyan szitucikra talltk ki, amelybe Alonso s Rosberg kerlt: ha valaki knytelen tankolni, mert klnben kifogyna a benzinje, nem kell leparkolnia a plya szlre. Megteheti, hogy kimegy a boxba, de annak ra van: egy 10 msodperces stop&go (ami persze valjban nem ennyi; a boxba be/kihajtssal egytt Alonso 30.591, Rosberg pedig 31.049 msodpercet vesztett).
Ironikus mdon Montrealban derlt ki igazn, hogy a McLaren Monacban milyen okosan tette, amikor elrehozta Hamilton boxkillsait. Kt httel azutn, hogy az eset komoly felzdulst keltett a brit sajtban, a taktika jogossga bebizonyosodott: Alonsnak most mindssze egy krrel volt hosszabb az els etapja, mint Hamiltonnak, de ppen abban az egy krben kldtk be a Safety Car-t, s ez azonnal htrnyos helyzetbe hozta Fernandt. A McLaren Monacban pontosan ettl tartott - attl, hogy a Safety Car Alonso s Hamilton tankolsa kztt megjelenik, hiszen akkor ugyanez a szituci llt volna el pepitban. Radsul akkor t kr volt a klnbsg az etapok kztt, nem egy, teht durvn tszr nagyobb volt a kockzat is, mint Kanadban.
A McLaren kt verseny alatt ktszer kerlt kutyaszortba az j Safety Car-szablyok miatt, gyhogy Ron Dennis elgedetlensge tkletesen rthet. Ugyanakkor nem szabad elfelejteni, hogy a vltoztatst biztonsgi okokbl hajtottk vgre; azrt, hogy a versenyzk a Safety Car bekldst kihasznlva ne igyekezzenek hanyatt-homlok a boxba, s a csapatok ne alkalmazzanak olyan megkrdjelezhet taktikt, mint a McLaren a 2005-s Belga Nagydjon, ahol Rikknen feltartotta a meznyt, amg Montoya elrerohant tankolni.
A versenyzknek egybknt az tlet kzhezvteltl szmtva hrom krk van r, hogy letltsk a bntetst, de ebbe a Safety Car mgtt eltlttt krk nem szmtanak bele. Alonso s Rosberg azrt halasztotta a lehet legksbbre, azaz a 36. krre a stop&go letltst, hogy a mezny a lehet legjobban sztszakadjon, gy k minl kevesebb pozcit vesztsenek a bntets ideje alatt.
Alonso rintett volt egy msik incidensben is: abban, amikor az 53. kr vgn lebonyoltott kerkcserje utn Rikknennel fej-fej mellett hajtott ki a boxutcbl, s felmerlt, hogy ez esetleg Safety Car alatti elzs lett volna, ami szablytalan. Termszetesen nem volt az, ugyanis a Sportszablyzat 23.1/d) pontja kikti, hogy "amikor az autk elhagyhatjk a boxutct, ezt olyan sorrendben kell megtennik, amilyenben odartek a kijrathoz, kivve, ha valamelyik aut indokolatlanul sokig vesztegel." Mivel a kijratnl mr Alonso volt ell, ppensggel Rikknen kvetett volna el szablytalansgot, ha ezutn megelzi a McLarent.
Az eset htterhez mg rdemes megjegyezni, hogy minden plyn ltezik egy gynevezett "1. Safety Car Vonal" (az egyszersg kedvrt SCL1), s egy "2. Safety Car Vonal" (SCL2). Mindkett 20 cm szles, fehr csk, amely merlegesen, egyszerre szeli a boxutca be/kijratt s a plyt. A H-fggelk meghatrozsa szerint az SCL1 a boxbejrat eltt tallhat, mgpedig "azon a ponton, ahol a boxba tart autk biztonsgosan megelzhetik a Safety Car-t, illetve a plyn marad autkat." Az SCL2-t pedig a boxkijrat utn festik fel, oda, ahol "a boxot elhagy autk vrhatan hasonl sebessget rnek el, mint azok, amelyek a plyn haladnak."
Az SCL2 nem tvesztend ssze a boxutca vgn lv, a jelzlmpa magassgban hzd vonallal, ugyanis annl ksbb: a boxkijrat s a plya tallkozsa utn, de mg a boxkijratot jelz hosszanti fehr csk vge eltt festik fel. Mivel egyszerre szeli t a plyt s a boxkijratot, az SCL2-nek az a clja, hogy a plyn annak a versenyznek legyen elsbbsge, aki elbb halad t ezen a vonalon. Montrealban pldul az SCL2 az 1-es s a 2-es kanyar kztt van - Alonso manvere teht mg akkor sem minslt volna elzsnek, ha Rikknen a plyn, az 1-es kanyar fell rkezik, de a boxbl kihajt McLaren hamarabb ri el a 2. Safety Car Vonalat. (Ms krds, hogy a 2007-es szablyok rvn az SCL2 lnyegben elvesztette a jelentsgt, mert elvileg nem fordulhat el, hogy valaki kihajtson a boxbl, amikor a plyn, a kijratnl egy msik aut halad el).
A fentiekkel kapcsolatban felvetdik azonban egy rdekes krds: vajon Trulli nem kvetett el szablytalansgot, amikor a 26. krben, a boxkijratnl megelzte a piros lmpa miatt vrakoz Kubict? Elvgre a BMW rt oda elbb, teht a mr emltett paragrafus szerint annak is kellett volna elszr elhagynia a kijratot, hacsak nem vesztegelt ott "indokolatlanul hossz" ideig. Valjban csak annyi trtnt, hogy Kubicnak ll helyzetbl kellett indulnia, viszont a lmpa abban a pillanatban zldre vltott, hogy Trulli megrkezett vetlytrsa mg, a Toyota ezrt lendletben volt - elznie azonban nem szabadott volna. Mrmost a versenyirnyts vagy elfelejtette jelenteni az esetet a kavarodsban (rtestst mindenesetre nem kaptunk a vizsglatrl), vagy kimosakodta magt valahogy a Toyota. A boxkijrat s az SCL2 kztti szakaszon egybknt t versenyz kzdtt akkor, s nem csak Trulli elzte meg Kubict, hanem Rikknen is Liuzzit.
Trulli emellett egy msik gyans esetnek is alanya volt, jllehet, ez Kubica buksa miatt szinte szrevtlen maradt. Az olasz versenyzt ugyanis a 29. krben kihvtk a boxba, hogy egyetlen kr erejig feltegyk az autjra a ktelezen hasznland szuperlgy gumikat - ami gyes taktikai trkk volt, csak az a bibi, hogy ekkor mg nem jelent meg a "boxutca nyitva" zenet. Ngy msik versenyz (Rubens Barrichello, David Coulthard, Alex Wurz s Tonio Liuzzi) szintn ezt az idszakot hasznlta ki a tankolsra, k azonban a 30. krben mentek ki kereket cserlni, amikor a versenyirnyts erre mr engedlyt adott. Elvileg teht Trullinak is jrt volna egy 10 msodperces stop&go.
s zsenge levezetsnek ott van mg Rosberg, aki az 52. krben visszavette a krt Heidfelddel szemben - jogtalanul, mivel csak egy krrel ksbb jelent meg "a lekrztt autk mostantl elzhetnek" zenet. De ki trdtt mr ezzel abban a szrny felfordulsban? rltnk, hogy Kubica l.
A Kanadai Nagydj ktsgkvl veltrzan kaotikus verseny volt, mgsem hiszem, hogy ezrt a szablyvltoztatsok tehetk felelss. Korbban is akadtak mr fejvesztett futamok, s az az elrs pldul, melynek figyelmen kvl hagysa miatt kizrtk Masst s Fisichellt, egyltaln nem j. Knny mindig a rendszert szidni, de a csapatok nyilvn levontk a stratgiai tanulsgokat a trtntekbl, s a jvben gyesebbek lesznek. Nekik is idbe telik, amg a vltozsokhoz alkalmazkodni tudnak - ennyi az egsz, nem tbb. |