A vilgrt sem akarom a mai fiatalok erklcsein merengve visszasrni a rgi szp idket, de annyit azrt, legalbb zrjelben, hadd szabadjon megjegyeznem, hogy ha gy folytatjuk, hamarosan mr az Europa Nagydjat is a Jupiter azonos nev holdjn rendezik meg. Igen, pontosan gy, rvid o-val.
Fogalmam sincs, mi a baj Silverstone-nal. Sohasem fogom elfelejteni, hogy szinte kereken nyolc vvel ezeltt, amikor elszr ott jrtam, milyen felemel lmny volt elbandukolni a plya bejrathoz. A bksen legelsz tehenek kztt. A gazdk birtokait elvlaszt sorompk alatt tbjva. Htulrl, a falu fell. Miutn nyugodtan elmajszoltam a hzinni ltal reggeli gyannt elm tolt ham&eggs-et a ktelez babprvel meg a tbbivel. A finoman szemerkl esben. A tcsk kztt szlalomozva. Rendben, nem tagadom, egy gumicsizma elkelt volna. Na s? me, a hres british countryside a maga teljes valjban; ha a Woodcote fell nhanapjn ide is hallatszik a motorhang, olyan, mintha valahonnan egy msik vilgbl, fnyvekkel tvolabbrl szrdne t illkonyan. A szfrk zenje. Hiba no, ez a vilg a tehenek, a birkk meg a sznyogok. Vidki idill. Welcome to Silverstone.
A 2002-es verseny utn, amit kis hjn teljesen elmosott az es, s a krnyk szebb napokat ltott bekttjai mentn Londonig vitte a gigantikus dugban rekedtek klti szitkait a szl, mert az aszfaltot hrbl sem ismer parkolk a fld s a vz selemi reakcija rvn egyetlen, risi dagonyv vltoztak, Bernie Ecclestone nem hiba nevezte "falusi vsrnak" a Brit Nagydjat. Silverstone ktsgkvl nem metropolisz, de aki valamifle rejtett adottsg folytn kpes kibogozni a brit kzthlzat mvszien kusza szvevnyt, akr mg Northamptonba is hamar eljuthat onnan. s a gnyoldst (grem, csak egy pillanatra) flretve van ennek a falucsknak egy nem elhanyagolhat, noha elismerem, az F-1 kozmoszban mind jelentktelenebb szikkad elnye: egy trhet versenyplya. Mr ha valaki mg emlkszik r, hogy ez mi az rdgt is jelent.
Azt a mesterien, kitn stlusrzkkel ppen erre a htvgre idztett hrt, amely szerint a Brit Nagydj 2010-tl az Ayrton Senna 15 vvel ezeltti pards motorcsnak-produkcijrl hres Donington Parkba kltzik, ktflekppen lehetett fogadni: rmmel, hogy a Brit Nagydj, lm, mgiscsak megmeneklt, vagy bosszankodva, hogy a francba, ht Silverstone-t mgiscsak elvesztjk.
n erre a hnapra sajnos mr kirltem magamat, a keretem lemerlt, gyhogy most hadd bosszankodjak egy kicsit. Mert Silverstone infrastruktrja korntsem annyira csapnival m. A paddock terlete a sk krnyknek ksznheten tgas, a plya pletei, jllehet, rgiek, azrt nem dledeznek sebtben sszerittyentett, patakparti vlyogviskknt (ltni rosszabbakat is mshol), s mgiscsak ez az autsport Szilikon-vlgye, ahol az F-1-es csapatok kb fele tengeti szerny htkznapjait. Mindig is tl tltsznak tartottam azt az rgyet, hogy Bernie az elmarad feljtsok miatt szeretn mshov vinni a versenyt.
Ejnye, azrt mi sem ma jttnk m le a gumifalrl. Tudjuk, hogy pnz beszl, motor khg. Tudunk mindent. Egyvalamit kivve: hol vagyunk ebben a kpletben mi, a kznsg, akik vgs soron fizetnk az egsz hbelevancrt?
Manapsg mr alighanem a hlye is megrti, hogy az F-1 zlet, teht nincs azzal semmi baj, hogy zleti alapon mkdik. Ha valaki tbbet knl a rendezsi jogokrt, ht tessk, vigye. De azrt a vtelron tl taln mrlegelni kellene nhny egyb szempontot is. Pldul azt a cseklysget, hogy az adott plya alkalmas-e egyltaln versenyzsre.
Sajnos ers a gyanm, hogy ez az egsz problma eredenden az rks bnbak, a tv elterjedsre vezethet vissza. Akkoriban, amikor a tv mg nem ltezett, vagy legalbbis nem kzvettette a futamokat, a kznsg fknt a helysznre kiltogat nzkbl llt, akik szmra muszj volt elfogadhat szolgltatsokat nyjtani, mert klnben oda se mentek. s knnyen meg lehetett szmolni, hogy mennyien vannak. Ennyi jegy kelt el, teht ennyien jttek el, plusz t szzalk belgott a kertsen t, a csomagtartban vagy ejternyvel az j leple alatt. Ksz. De mi a helyzet ma? A nzettsgi adatok szerint vilgszerte gy szzmillian reszketik vgig a nagydjakat a tv eltt, az az egy-ktszzezer ipse teht, aki a plya mellett porosodik, a kutyt sem rdekli. Nem nagysgrend. Nem zlet.
Igen m, csakhogy akad ezzel egy kis bibi. Egyrszt a tvs nzettsg mrse korntsem egzakt, hogy ne mondjam, okkult tudomny, s brmit lltsanak is a statisztikusok, kis valsznsggel ugyan, de brmekkora lehet a hiba. Mg ha meg is feledkeznk arrl, hogy a mdszer egy relatve szk, mrberendezssel elltott csoport tvzsi szoksait vetti ki (elvileg persze matematikailag korrekt mdon) a teljes sokasgra, semmikppen nem veszi szmtsba a Jzsi bcsit, aki bekapcsolva felejtette a tvjt, mieltt dlnglve elkerekezett a sarki italmrsbe, meg a Nncsi nnit, aki a vasrnapi rntott csirkt emsztve bksen elszundtott a monoton motorhang hatsra. A szzmilliban k is benne vannak, de gynk legyen a talpn, aki elad nekik tven liter V-Power Racinget, egy garnitra Bridgestone tli gumit, vagy az ING legjabb biztostsi konstrukcijt. Egy veg Johnnie Walkert, azt taln.
Msrszt az a baj, hogy ez a szzmilli lltlagos nz messze nem annyira valsgos, mint az a nhny szzezer, akik hs-vr valjukban kimennek a versenyekre. Az F-1 politikja mgis az gynevezett "tlagos nz" nehezen megfoghat ignyein alapszik. Azon, hogy t nem rdeklik az olyan egzotikus fejlesztsek, mint a pneumatikus szelepvezrls vagy az ultragyors kapcsols sebessgvlt; azon, hogy a tv eltt lve teljesen mindegy neki, hogy amit lt, az Silverstone-ban vagy Doningtonban trtnik.
rthet ez a logika, ht persze, de potencilisan nagyon veszlyes. Mert az F-1 kznsgnek magjt mgiscsak az az rt kisebbsg alkotja, amely valban a sportot szereti ebben a sportban - a gyors autkat, a kiemelked versenyzi teljestmnyeket, az sszehangolt csapatmunkt, az ultramodern technolgit -, s vgs soron k kpesek felkelteni irnta a tbbiek rdekldst is. Az emberek zme nem gy szereti meg az F-1-et, hogy vletlenl odakapcsol a tvirnytval, amikor ppen az megy a tvben, hanem gy, hogy a sport irnt mr rajong bartai megfertzik. Ehhez azonban szksg van valdi rajongkra - taln nem rtana, ha mr rjuk is gondolna valaki. Legalbb nha.
Naiv vagyok? Ok, akkor beszljk az zletrl! Nagyon szpen hangzik, hogy Doningtont, amely egybknt Silverstone-nl sokkal rosszabb llapotban van, a kvetkez t vben feljtjk. Csakhogy a 100 milli font (30 millird forint!), amit erre sznnak, pontosan annyira valsgos, mint az a dugipnz, amit hromves korom ta gyjtgetek a miniatr, srga kutyahzat formz bdogperselyemben, oldaln a liheg kutyval, hogy majd ebbl veszek magamnak egy Ferrari Testarosst. (Most mr inkbb egy 575M-et vennk, de ks bnat.) Donington mgtt ugyanis, kretik megkapaszkodni, nem ll m egy pnzes amerikai nagybcsi, aki dmperrel hordja a dollrokat a plya mell, hanem valamilyen, egyelre kiss homlyos konstrukcij ktvnyekkel szeretnk elteremteni a rncfelvarrs fedezett. Sebaj, Hermann Tilkt nemrgiben meghvtk egy plyabejrssal egybekttt teadlutnra, gyhogy nagy baj mr nem rheti ket.
Bernie persze semmikppen nem bukhat az gyn. A promteri szerzds megktsnl ltalban elre kri az els kt vre szl jogdjakat, azaz mintegy 50 milli dollrt, teht biztostva van; ha Donington bmulatra mltan vllalkoz kedv tulajdonosa netn belebukik a projektbe, az F-1 s Silverstone sr knnyek kztt ismt egymsra tallhat, s mindenki jl jr. Majdnem. Azrt idnknt megfordul az ember fejben, hogy taln nem rtana a rendezk szmra is rentbiliss tenni versenyeket; a 25 milli dollr krli ves jogdjak miatt a nagydjak jelenleg leginkbb csak nemzetgazdasgi szinten kifizetdek, s nem minden orszg kormnya hajland llni a promter vesztesgeit. Nem beszlve arrl, hogy rnk mr, fjdalom, megint nem gondol senki: ha magasabb a jogdj, tetemesebb a vesztesg, ami a nzk szmra nyjtott szolgltatsokon fog tkrzdni, mivel mson egyszeren nem tkrzdhet. A motorhome-ok all mgsem lehet elhordani a kkockkat.
Eredenden nem vagyok konzervatv. Estnknt nem tusolok paszomnyos mentben, s nem akarom a mai fiatalok erklcsein merengve visszasrni a hajdani szp idket. Attl, hogy valami rgi, mg nem felttlenl j, s nem felttlenl jobb az jnl sem, ezt n pontosan tudom. De Silverstone-t elssorban nem azrt kellene megtartani, mert rgi - nem a legels F-1-es nagydj emlke miatt; nem Keke Rosberg 1985-s, 259 km/rs kre miatt; nem a csapatok kzeli fhadiszllsa miatt -, hanem azrt, mert egyszeren j. s ha a vadkapitalizmus szellemben htat fordtunk mindennek, ami don, s amiben ebben a pillanatban taln nincs annyi pnz, mint az jban, elbb-utbb zskutcba jutunk, ez a fejlds ugyanis rkre semmikppen nem lehet fenntarthat. Ezt diktlja a logika; ezt diktlja a jzan sz. s akkor, ha mr krbertnk az egsz glbuszon, ha mr a legutols olyan llamot is kiszipolyoztuk, amelynek kormnya az orszgimzs oltrn hajland volt felldozni azokat a bizonyos dollrmillikat, majd Bernie is mehet a Jupiter holdjra megrendezni az Europa Nagydjat.
* * *
A Brit Nagydjon folytatdott az az idn lassan mr megszokott vl trend, hogy a vilgbajnoksg aktulis llovasa gyenglkedett, a vetlytrsai szmra lehetv tve a felzrkzst. Szrakoztatbb forgatknyvet ki sem lehetne tallni.
Miutn Montrealban nem vette szre a piros jelzst, Magny-Cours-ban pedig egy elsietett, bntetst rdeml elzst kveten csak a 10. helyen rt clba, Lewis Hamilton Silverstone-ban ppen olyan teljestmnyt nyjtott, mint amilyet vrtak tle - st, mg annl is jobbat. A McLarennl sem titkoljk, hogy Lewison az elmlt idszakban risi volt a nyoms, s a msodik v ebbl a szempontbl egybknt is nehezebb az elsnl, de a brit versenyz ezen a vasrnap dlutnon szenzcis gyzelmet aratott. Alighanem egyetrthetnk vele abban, hogy a legfnyesebbet eddigi plyafutsa sorn.
Persze ktsgtelen, hogy az idjrs, idn immr nem elszr, ismt a McLaren prtjt fogta. A helyzet azonban klnbztt a Monacitl. Ott tbb-kevsb a vletlenen (s Lewis stratgiai szempontbl szerencss kicsszsn) mlt, hogy az irnyts kicsszott a Ferrari kezbl, itt viszont egyrtelmen k hibztak, mikzben a McLaren tkletes munkt vgzett az idjrsjelentsek rtelmezsvel, s gy vgl magval a boxtaktikval is.
Most mr senki eltt nem titok, hogy a Brit Nagydj alapveten a 21. krben dlt el, amikor Kimi Rikknen s Lewis egyszerre lltak ki a boxba. Az es ekkor mr elllt, az aszfalt egyre kevsb volt nedves, ezrt teljesen logikusnak tnt az tlet, hogy a kopott intermediate gumikat fent hagyjk az autkon. Ezek a felszrad plyn egyrtelmen gyorsabbak lettek volna az j intereknl, amelyek viszont cserbe akkor kerltek volna elnybe, ha jra elered az es, mivel mlyebb barzdik rvn rtelemszeren tbb vizet tudnak kiszortani.
|
|
A hrom dobogs krid-grafikonja. Jl leolvashat rla az idjrs alakulsa: durvn a 22. krig fokozatosan felszradt a plya, akkor elkezdett szemerklni az es, majd 34. kr tjkn ersebben is rkezdett. Vgl a 44. krben ismt albbhagyott. Ltszik az is, hogy Barrichello (a 35. krtl extrm esgumikon), amint az vrhat, ppen ebben az idszakban volt gyorsabb az intereseknl. |
|
A kzdelem ezen a ponton igazi fej-vagy-rs jtkk fajult. Akrhogy is dntttek a csapatok, nem lehettek biztosak benne, hogy igazuk lesz; a meteorolgiai jelentsek bizonytalanok voltak. Ha az es nem kezd r jra, most alighanem a Ferrarit nnepelnnk, s a McLarent krhoztatnnk egy stratgiai baklvs miatt, ennek azonban semmi jelentsge nincs, a helyzet ugyanis az, hogy szinte kzvetlenl Kimi s Lewis boxkillsa utn megrkezett a zuh.
A Ferrari szmra ekkor lnyegben elszott a haj, legalbbis Lewis McLarenje mindenkppen, a dobogra azonban mg maradt volna eslye Kiminek, ha a csapata idben reagl. m annak ellenre, hogy Lewis 5-7 msodpercet vert r krnknt, kint hagytk a plyn, szenvedni a kopott intereken - ez volt a msodik hiba, amit elkvettek. Hogy mirt? Azrt, mert 1) ha pnikszeren behvjk a boxba Kimit, s esetleg mgis elll az es, dupln kibabrlnak vele, s 2) ha mr gy alakult, meg akartk vrni, amg Kimi az "egykillsos ablakba" r, azaz eljut odig, hogy az autjt a verseny vgig fel lehet tankolni. Ez a gondolatmenet logikusan hangzott, csak ppen ersen filozfiai jellege volt: tudniillik nem vett tudomst a tnyekrl, konkrtan arrl, hogy mire a 30. krben behvtk Kimit a boxba, 42 msodpercet vesztett Lewis-szal szemben, radsul Heikki Kovalainen s Nick Heidfed is megelzte t. Tz kr leforgsa alatt. Remnytelen. Msok, gy a Renault s a Red Bull is elkvettk azt a hibt, hogy elszr nem cserltek kereket, de k korbban kapcsoltak, s Fernando Alonst legalbb mr a 26., Mark Webbert pedig a 28. krben visszahvtk a boxba j interekrt. Az autikat is fel tudtk tankolni naftval a clig. Ilyen krlmnyek kztt minden egyes kr szmt; ha pldul a 30. helyett a 26. krben kimegy a boxba, Kimi nem 42, hanem csak 21 msodpercet veszt. Azrt ez sem mindegy.
A meteorolgia rendkvl bonyolult tudomny, az idjrs pontos elrejelzsnek nem csupn gyakorlati, hanem elmleti (matematikai) korltai is vannak. A felhrendszerrl kszlt mholdfelvtelek a laikus szmra olyanok, akr az orvosi ultrahang kpe, vagy a Rorschach-teszt - egy st macskt ppgy beljk lehet ltni, mint egy tintapact. Mgis tny, hogy egyes csapatoknak sikerlt helyesen olvasniuk a mholdkpbl (amire persze statisztikailag is j esly volt), mg msoknak nem, s innentl kezdve minden egyb puszta kifogs. Az F-1-es istllk mr kt ve nem vihetnek sajt meteorolgiai llomst a nagydjakra, mindannyian a Mteo France ltal szolgltatott adatokra tmaszkodnak, ez azonban egyltaln nem jelenti azt, hogy ne dolgozhatna nluk valaki, aki jl kpzett mholdkp-olvas. Persze nem kizrt, hogy dolgozik; elvgre is tvedhet.
Ami a Ferrari szemszgbl nzve stratgiai hiba, az Kimibl szimpla balszerencse volt. Ekpeszt, hogy az g is hzza mostanban: a monaci rajtrcson gond volt az egyik kerekvel, Montrealban a gyzelemre eslyesen szanltk a versenybl, mg Magny-Cours-ban a bizarr mdon leszakad kipufog szmzte t a 2. helyre. s most, Silverstone-ban, jtt ez az elrontott boxtaktika. Pedig miutn a 10. krben elment a hibz Kovalainen mellett, a felszrad plyn rohamlptekkel kzeledett Lewis-hoz, 11 kr alatt 6.098-rl 0.932 msodpercre faragva le a htrnyt - ha azonos gumikon maradnak, tzijtkra szmthattunk volna kettejk kztt.
Annl is inkbb, hogy a boxban nem csupn a gumivlaszts, hanem az zemanyagszintek tern is a McLaren volt az gyesebb. Lewis autjt ugyanis fl msodperccel tovbb tankoltk, mint Kimit, amibl tlve az msodik etapja grkezett hosszabbnak, mgis maradt ell. Kiminek teht, mg ha egyforma gumikon maradnak is, valsznleg a plyn kellett volna megelznie Lewis-t.
Aki ezutn szenzcisan, fldntli rzkkel vezetett. Valjban az a vicc, hogy a 26. krtl kezdve, amikor az es komolyabban rkezdett, meglep mdon egyetlen egy krben sem volt a leggyorsabb (na j: kivve a legutolst, amit rajta kvl csupn ketten teljestettek), mgis folyamatosan nvelte az elnyt. Ez gy vlt lehetsgess, hogy a tbbiekhez kpest egyenletes tempban haladt, mikzben msok ingadozbb teljestmny mutattak: hol Nick Heidfeld, hol Robert Kubica, hol Rubens Barrichello, hol Jarno Trulli futott jobb krket nla, de a kzvetlen ldzi gy is fokozatosan lemaradtak.
Ez mg arra az idszakra vonatkozik, amikor mindenki intermediate gumikat hasznlt. A 35. krben, azaz teljesen egyszerre, ten is kihajtottak a boxba az extrm esgumikrt: Nico Rosberg, Kazuki Nakajima, Sbastien Bourdais, Jenson Button s a mr emltett Barrichello. Az egsz verseny alatt csak k prbltk ki ezt az abroncstpust, s hamar kiderlt, hogy j lra tettek - Barrichello pldul 1:41-es krket futott vele, mikzben az interekkel kszkd Trulli 1:51-est, Massa s Kubica 1:53-ast, Alonso s Hamilton pedig 1:54-est. (Az extrm esgumikon egybknt Button diktlta a legbrutlisabb iramot: a 37. s 38. krben 1:37-es illetve 1:38-as krket teljestett, holott ekkortjt a leggyorsabbak is csak 1:41 felett tudtak autzni. Ez a lassan jrj, tovbb rsz tipikus esete volt; Jenson ugyanis egy krrel ezutn a plya szln vgezte.)
|
|
Annak az t versenyznek a krid-grafikonja, akik extrm esgumikat hasznltak. Abban a kt krben, amg a plyn tudott maradni, Jenson Button mindenkinl nagysgrendekkel gyorsabb volt. |
|
Amikor aztn a plya a zpor ellltval ismt elkezdett felszradni, az interesek kzl gyakran ismt Lewis lett a legmagabiztosabb, ha nem is mindig a leggyorsabb. Nem volt knny dolga, mert a sisakrostlynak a jobb oldala llandan beprsodott, ezrt a Becketts fel tartva llandan nyitogatnia kellett, hogy beengedjen al egy kis levegt. Egyszer elfkezte magt a Brooklandsnl (ott, ahol a Q3-ban teljestett msodik mrt krben is), egyszer lesodrdott a plyrl a legcsszsabb kanyarban, az Abbey-nl, ezek azonban emltsre sem mlt incidensek voltak ahhoz kpest, hogy a tbbiek, Felipe Massval az len, milyen kalandokat ltek t.
Lewis teht visszatornzta magt a tabella lre, s a kzdelem kiegyenltettsgrl mindent elrul, hogy Kiminek is ugyanannyi pontja van, mint neki, holott az elmlt ngy futambl egyetlen egy sem alakult igazn jl szmra. Ha ez gy megy tovbb, drzslhetjk a keznket - a vilgbajnoksg mg sokig nyitott marad. Annl is inkbb, hogy gy tnik, miutn Magny-Cours-ban a Ferrari tett szert elnyre, azta a McLaren lpett eljk a fegyverkezsi versenyben. |