Vannak, akik szerint Jenson Button hirtelen jtt gyzelmei csupn egyetlen dolgot bizonytanak be vgrvnyesen: azt, hogy a Forma-1-ben minden az autkon mlik, s a versenyzk nem tbbek szabadon cserlgethet prbababknl a kirakatban. Badarsg.
Az elmlet els hallsra persze jogosnak tnik. Itt van ez a fick, ez a Jenson Button, akit a tvs rendez eddig legfeljebb az unalom perceiben ciblt a kpernyre, s akkor is csak kellemetlen ktelessgbl, hogy kitltse vele a msoridt, amg ell, a nagymenk kztti rutinszer csihi-puhiban mg annyi sem trtnik, mint mskor. Aztn bet a mennyk, a csapatt majdnem eladjk a feje fll, a vgrehajtk kis hjn lefoglaljk mg a sisakjt is - s hopp, nvtelen lzerbl hirtelen mgis a vilgbajnoki cm elsszm vromnyosv magasztosul, mozg siknn silnytva a Lewis Hamiltonokat, Kimi Rikkneneket meg Fernando Alonskat. Ez egyetlen ms sportgban sem fordulhatna el. Ha valaki vekig tovbb sem jut a 400 mteres skfuts selejtezibl, utna viszont egyik naprl a msikra legyzi Michael Johnsont, gyanakodni kezdnk, nem?
Csakhogy az autsportban a versenyzknek van egy leglis doppingszerk: autnak hvjk. A szkeptikusok szerint azon mlik minden. k azt mondjk, s ebben alighanem lehet is nmi igazuk, hogy az elmlt circa tizent vben Michael Schumacherek jttek, Mika Hkkinenek mentek, a Damon Hillekre meg szinte mr nem is emlksznk, de a vilgbajnoki kzdelmeknek mgiscsak volt kt lland szereplje: Adrian Newey s Ross Brawn. Brmilyen kevss is hozza lzba a kznsget egy nyjas hang, kopaszod irodarobot, meg egy pocakos, kiugrott ex-fizikus, megkerlhetetlen tny, hogy legalbb az egyikknek 1992 ta mindig volt szerepe a vb-cmrt folytatott kzdelemben. Az egyetlen kivtel 2008, meg taln 2007, amikor Brawn mr nem dolgozott a Ferrarinl, noha nem tnik tlzsnak kijelenteni, hogy rszben Rikknen akkori sikernek az alapjait is rakta le.
s lss csodt, idn kt olyan csapat trt az lre, amelyek kzl az egyiknek Ross Brawn a fnke, a msiknak meg Adrian Newey tervezte az autjt. Vletlen? Aligha. A kvetkeztets kzenfekv: mikzben a szurkolk a Kimikrt s Fernandkrt visonganak eksztzisba esve, k csupn szabadon cserlgethet robotpiltk a Brawnok s Newey-k ltal tudomnyos alapossggal elksztett autk volnjnl. Konstansok az egyenletben, nem mlik rajtuk semmi; a Forma-1 httrben megbv valdi sztrjai helyett egyszer statisztkrt rajongunk.
Persze, mint minden sarkts, ez is sokban sntt. Azt senki sem vitatja, hogy az autk technikai adottsgai meghatrozak - egy fakerekes talicskval nyilvn Ayrton Senna sem lett volna kpes plyacscsokat hastani. Nincs ebben semmi j. De a krdst fordtva, a versenyz oldalrl megkzeltve azt is ppilyen magabiztosan leszgezhetjk, hogy ha tallomra brkit - mondjuk, egye fene, engem - beltetnek Senna McLarenjbe, az idk vgezetig gyakorolva sem tudom majd megkzelteni az ltala futott kridket. Szval azrt mgsem mindegy, hogy ki vezet.
Ok, ez is sarkts, hiszen magamfajta fakz-falbakat szerencsre nem engednek a kormny kzelbe. Minl magasabb a sznvonal, a versenyzk annl kzelebb kerlnek a fizikai hatrokhoz, s minl kzelebb vannak a fizikai hatrokhoz, termszetszerleg annl nehezebb jelents elnyre szert tennik egymssal szemben. m a nagy szmok trvnynek jvoltbl hossz tvon mgiscsak egyrtelm tendencik rajzoldnak ki kzttk, s ha vgl kiderl, hogy Fernando Alonso nagyobb esllyel dob hatost, mint Giancarlo Fisichella, az bizony mr nem a vletlen mve; a kockik, azaz k maguk, nem egyformk. A klnbsg egyetlen krben taln elenysz, mrhetjk akr ezredmsodpercekben is, egy teljes plyafuts alatt azonban mr alkalmasint nagydjgyzelmekben s vb-cmekben fejezdhet ki.
Ha tnyleg nem szmtana a versenyz, mgis miknt trtnhetne meg, hogy Button t futamot nyer azzal a Brawn GP-vel, amellyel Rubens Barrichello, lss csodt, egyet sem? Vletlenbl ts? Newey s Brawn rdemeit lehetetlen elvitatni, de ne feledkezznk meg arrl, hogy 1996-ban, miutn Schumacher dobbantott a Ferrarihoz, nlkle Ross sem tudott mihez kezdeni a Benettonnal, s mr Adrian is 2006 ta dolgozik a Red Bullnl, teht nem egyetlen nap alatt ptette fel Rmt.
Nha nyilvn kszlnek annyira dominns autk, hogy, amint a rgi frzis tartja, "egy majom is gyzni tudna velk", idn azonban nincsenek ilyenek. s ppen azrt, mert a jelek szerint az autk kztti eltrs kisebb lett, mint valaha volt, a versenyzk szerepe is megntt. Ha valaki 2 tizedmsodperccel tbbet tudott kisajtolni a sajtjbl, mint ms, azzal korbban esetleg nem ment semmire, de most, amikor az egsz mezny 2 msodpercen bell van, akr hrom-ngy pozcit is javthat vele.
Rszben alighanem ennek ksznhet, hogy vezetstechnikai rtelemben ntt a sznvonal: a rajtrcson tbb nem kvlyognak Tarso Marquesek meg Yuji Idk. Martin Brundle ppen a htvgn jegyezte meg, hogy az 1980-as s 1990-es vek forduljn, amikor a csapatok nagy szma miatt rendszeresen elkvalifikcikat kellett tartani, "a mennyisg megvolt, a minsg azonban nem." Most fordtott a helyzet.
Jelenleg egyetlen fizets pilta sincs az F-1-ben, ami rthet, hiszen a csapatok, mivel cskkent kzttk a potencilis klnbsg, tbb nem engedhetik meg maguknak, hogy a versenyzik miatt elvesztsenek 2-3 tizedmsodpercet, a nagyobb lemaradsokrl mr nem is beszlve. Ma mr egy Force Indinak sem mindegy, hogy Adrian Sutil 1:16.248-as vagy 1:16.264-es krt fut - a monaci Q1-ben ennyivel gyzte le Lewis Hamiltont, azaz ennyin mlt, hogy tovbbjutott a Q2-be. Egy vezetsi hibval tizedmsodpercben mrve ugyanannyit lehet elbukni, mint eddig, pozciban kifejezve azonban sokkal tbbet. Ha meggondoljuk, hogy mennyi mozdulatbl ll ssze egy kr, s hogy egyetlen apr megcsszssal is milyen slyos tizedmsodperceket veszthet valaki, valjban dbbenetes, hogy olykor akadnak, akik ezredmsodpercre azonos krt futnak. Rendszerint klnbz autkkal.
Ez bizonytja az egyenletes sznvonalat, de paradox mdon egyszersmind ez kelti a ptolhatsg illzijt is. Pedig az a tny, hogy egy eddigi sereghajt azonnal kpes a Hamiltonoktl s Rikknenektl megszokott eredmnyeket szlltani, amint kellen gyors autt kap, kifejezetten j fnyt vet a Forma-1-re - ugyanis nem azt sugallja, hogy rdemtelenl tiszteljk az Alonskat, hanem azt, hogy igazsgtalanul becsljk le a Sutilokat. s ez korntsem mindegy.
* * *
A Monaci Nagydj mindazonltal kitnen pldzta azt, hogy a kiugran j egyni teljestmnyek olykor mennyire elvesznek a kzpmeznyt vez rdektelensgben. Felejtsk el egy pillanatra a gyztes Jenson Buttont, a Ferrarit a dobogra idn elszr feltornz Kimi Rikknent, s a verseny legjobb krt fut Felipe Masst, mert Monacban a leggyorsabb versenyz nem volt ms, mint... Fernando Alonso.
|
|
Alonso. Webber s Button krid-grafikonja (nagythat). Noha Button nyert, a kzps etapban Webber gyorsabb volt nla, aztn a verseny vgn, miutn megszabadult Fisichelltl, Alonso diktlta a tempt. |
|
Hihetetlen, nem? Pedig a szmok nem hazudnak. Fernando csak a keserves 7. helyen rt clba, s utna az arca sem sugrzott az elgedettsgtl (valjban egyre tbben rzik gy, hogy nagyon kezdi unni a bannt a Renault-nl), de a plyn odatette magt, ez nem vits. A verseny els ktharmadt forgalomban tlttte: kezdetben Mark Webber, aztn Kimi Rikknen, vgl Giancarlo Fisichella nyomban volt knytelen krzgetni, ami nem adott neki alkalmat a kibontakozsra.
Amikor azonban Fisichella az 52. krben vgre killt elle a boxba, Fernando rlpett a gzra, s az addig jellemz 1:16.5-osok helyett rgtn 1:15.5-s krket kezdett repeszteni. Valjban annyira ers tempt diktlt, hogy a verseny utols 25 kre kzl 14-ben volt a leggyorsabb ember a plyn, holott ebben az idszakban mind a lgy, mind a szuperlgy gumikat hasznlta. A Monaci Nagydj 78 kre kzl Button ugyancsak 14-ben bizonyult a leggyorsabbnak, s az eredmnyket csupn Webber mlta fell - egyetlen krrel. St, a futam 15 leggyorsabb krbl is 4-et Alonso futott, mg Rikknen s Massa pldul fejenknt csak 2-t.
Erre persze rszben az adott lehetsget szmra, hogy amg lassan autzgatott, tartalkolni tudott a gumijaival (br ppen Barrichello esete mutatta, hogy msok mgtt haladni kifejezetten kros is lehet a gumikra nzve), rszben pedig az, hogy az utols etapjban mindssze 12 krn t kellett hasznlnia a szuperlgy Bridgestone-okat, szemben Rubens 28 krvel. De gy is rdekes lett volna ltni, hogy Fernando milyen eredmnyt r el, ha kicsit szerencssebb a forgalommal, mert a lendlete ktsgkvl megvolt.
* * *
Amihez termszetesen hozz kell tenni, hogy taln Jenson is mehetett volna gyorsabban, ha akar. Onnantl kezdve, hogy az elnye mr az els etap vgn biztonsgosra ntt, tulajdonkppen nem maradt ms dolga, mint azt rizgetni, s elkerlni kzben a Monacban mindig, mindenkire leselked vdkorltokat.
A monaci htvge nem mellesleg j plda volt arra is, hogy milyen nanszok emelnek valakit a csapattrsa fl. Jenson a cstrtki edzsnapon nehzsgekkel kzdtt, s a helyzett egy ideig annyira remnytelennek rezte, hogy olyan pillanat is volt, amikor kifejezetten kedvetlenl szllt be az autjba. Ezrt mg a sajt csapata is azt vrta, hogy a pole Rubens lesz, ehelyett azonban Jenson a Q3 utols pillanataiban sszeszedte magt, s nem csak Barrichellt, hanem Rikknent is kiszortotta az els rajtkockbl.
A Monacban megszokott elzsi problmkat ismerve bizonyos rtelemben ez volt a dnt momentum, habr garancit nmagban semmire sem jelentett, mert Rubens lerajtolta a poros oldalrl indul Kimit, s papron ksbb tankolhatott volna Jensonnl is (jllehet, ssz-vissz fl kilval volt nehezebb az autja), teht t illette a stratgiai elny.
Itt nyilvnult meg a kt versenyz kztti klnbsg. Rubens egy ideig hsgesen kvette Jensont, m a 7. krben elkezdtek szemcssedni a hts gumijai, s egyre durvbban lelassult. Addig csak 1.7 msodpercre rgott a htrnya, m hamarosan mr krnknt 1-2 msodperccel ntt - olyannyira, hogy Rikknen is vszjslan felzrkzott hozz. Jenson mindezt ltta a visszapillant tkrben, s elszr azt hitte, Rubens szndkosan takarkoskodik a benzinnel, de aztn a csapata rdin felvilgostotta, hogy gumiproblmkkal kszkdik, ami egybknt a TV-kpeken is egyrtelmen lthat volt. Mire elrkezett az els etap vge, Rubens mr 12.6 msodperccel autzott a csapattrsa mgtt. A klnbsg a msodik etap elejn, a 24. krig 16.7 msodpercre duzzadt, s ettl kezdve a leintsig hiba volt a gyorsabb egy hajszllal, nem maradt eslye befogni Buttont.
|
|
A Button s Barrichello kztti klnbsg msodpercben (nagythat). Button az els etap msodik felben nyerte meg a versenyt, amikor Barrichello a hts gumik szemcssedsvel kszkdve lemaradt. Pedig a 24. krtl kezdve stabilan cskkent a hrnya. |
|
Vajon mirt tudott tle ennyire meglgni Jenson? A magyarzat rszint abban rejlik, hogy ha valakinek kzelrl kell kvetnie egy vetlytrst, a leszort er elkerlhetetlen cskkense miatt hajlamos lesz csszklni, amivel aztn a kelletnl durvbban koptatja a gumijait. Ezzel a problmval a plya termszetbl addan az egsz mezny kzdtt (egyedl Jenson nem, aki ell haladt), de klnsen azok szembesltek vele, akik a szuperlgy Bridge-eken rajtoltak. t ilyen versenyz volt - a Brawn GP prosa mellett Hamilton, Sutil s Sebastian Vettel -, s mindannyian arra knyszerltek, hogy elrehozzk a boxkillsukat. Sutil pldul csak a 33. krben akart kereket cserlni, mert egyetlen killssal szerette volna teljesteni a tvot, a gumijai azonban annyira sztkoptak, hogy ez felbortotta a stratgijt, s mr a 11. krben muszj volt tvltania a kemnyebb keverkre.
Ezen a tren tulajdonkppen a Brawn GP is elszmtotta magt. Bevallottk, hogy azt hittk, a versenyen a szuperlgy keverk lesz a jobb, gy aztn meglepdtek, amikor a rajt eltt lekerltek a gumimelegt paplanok a tbbiek autirl, s kiderlt, hogy a mezny nagy rsze a kemnyebb abroncsokat vlasztotta. Vgl nekik is a tervezettnl 4-5 krrel korbban kellett killniuk a boxba, mivel azonban a Brawn GP autja szemltomst kmletesen bnik a gumikkal, mgsem jrtak annyira rosszul, mint a sorstrsaik - radsul a rajtnl ki tudtk hasznlni a lgyabb keverk elnyeit, ami klnsen Barrichello szmra volt lds.
Msrszt viszont alighanem a kt versenyz vezetsi stlusa kztti eltrs is kzrejtszott az vgeredmnyben. Jllehet, ma mr hajlamosak vagyunk ezt elfelejteni, mert a hnyattatott vek alatt sokan beskatulyztk t a kzpszer piltk kz, amikor 2000-ben, a Bruno Junqueirval folytatott sikeres prbaj utn megrkezett a Williams-hez, Jenson tehetsge hamar nyilvnvalv vlt. A Benettonnl ugyan csorbt szenvedett a reputcija, klnlegesen finom kormnymozdulataival azonban mindvgig a vezetstechnikai guruk egyik kedvence maradt, s ezt a kpessgt most is kivlan kamatoztatta.
Idn ennek ksznheti, hogy sprolni tud a gumikkal. Nem csak az els etap msodik felben mutatkozott ez meg, amikor lnyegben eldnttte a Barrichellval folytatott kzdelmt, hanem pldul a msodik etap vgn is, amikor Jenson a boxkillsa eltt a biztonsg kedvrt rlpett a gzra, s gyorsan futott ngy 1:15.3 krli krt, 6-7 tizeddel fellmlva az addigi tempjt. Barrichello erre nem volt kpes.
A versenyzk kztti klnbsgbl addik az is, hogy nem tudjk, vagy legalbbis eddig nem tudtk teljesen azonos konfigurciban hasznlni az autikat. Rubens az v eleje ta kszkdtt a hts fkek tlmelegedsvel, ezrt mg legutbb, Barcelonban is a hts kerkfedk nlkl volt knytelen versenyezni - Jensonnal ellenttben csak most, Monacban vethette be azokat elszr a futamon. A kerkfedk persze csekly aerodinamikai elnyt biztostanak, m ilyen kilezett krlmnyek kztt ennek sem elhanyagolhat a jelentsge.
Ki mondta, hogy a versenyzkn semmi sem mlik?
* * *
Monacban a barcelonainl is egyrtelmbb vlt, hogy a Ferrari a sznalmas v eleji vergdstl szabadulva vgre felzrkzott az lcsapatokhoz, de Massa vatossga a verseny utn jogos volt: a ltszattal ellenttben mg nem k a Brawn GP legveszlyesebb kihvi.
Tny, hogy a htvge abszolt legjobb ideredmnyt Rikknen rte el a Q2-ben, a verseny leggyorsabb krt pedig Massa futotta, ami ktsgkvl biztat jel a Ferrari szmra. Ugyanakkor leginkbb csak a forgalmi helyzetnek ksznhettk, hogy legyztk a Red Bull egyetlen talpon maradt versenyzjt, mivel Webber hossz tvon lendletesebben autzott nluk. A futam alatt valjban volt a leggyorsabb a plyn; ezt a 20. krig nem tudta kihasznlni, mert beragadt Heikki Kovalainen McLarenje mg, de utna azonnal felvette a ritmust, s a kzps szakaszban tlagosan 1 tizedmsodpercet vert Buttonra s Barrichellra is, holott velk azonos, 34 kr hosszsg etapot teljestett. A Red Bull teht, habr ez nem ltszott, nyers temp tern ismt egy ligban volt a Brawn GP-vel.
rdekes mdon egybknt a versenyen Massa is gyorsabb volt Rikknennl, st, a kzps s az utols etapban Buttonnl is. A 11. krtl kezdve, amikor a lemaradsa a legnagyobb volt, erbl 8 msodpercet hozott Jensonon, gy aztn nem csoda, hogy az ezt kiszr szemfles jsgrk krdseitl bombzva a csapatfnk Stefano Domenicali ksbb knytelen volt buzgn mentegetni Rikknent, pedig idn mgiscsak reptette elszr dobogra a Ferrarit.
|
|
Massa, Rikknen s Button krid-grafikonja (nagythat). Az idmrn s a futamon tbb bakit is vtett, de aztn sszessgben Felipe volt a leggyorsabb a hrom versenyz kzl. Habr a legjobb krt is futotta, a msodik legjobb kre csaknem 4 tizedmsodperccel lassabb volt az elsnl. |
|
Felipe tbb apr hiba sorozatnak ksznhette, hogy lecsszott a 3. helyrl. A nygjei mg szombaton dlutn, a Q3-ban kezddtek. A Ferrarinl tudtk, hogy a gumik zsinrban a harmadik mrt krben mkdnek optimlisan az autjukon, ezrt ezzel a taktikval is mentek ki a plyra. Kimi gyesen ki is hasznlta ezt. Az utols hrom kre gy festett: 1:16.278, 1:15.422, 1:14.927. A msodik krben mg Felipe is tartotta vele a lpst (1:15.437-et autzott), de aztn a kr vgn utolrte Webber Red Bulljt, ezrt a harmadikban, amikor elvileg a leggyorsabbnak kellett volna lennie, annyira sok idt vesztett, hogy inkbb be sem fejezte. Majd a versenyen elkvette azt az ltala is "hlynek" nevezett hibt, hogy a sikn levgsa utn a kls vre hzdva engedte vissza maga el Vettelt, s gy nem tudta megakadlyozni, hogy a lesbl tmad Nico Rosberg is elmenjen mellette.
Barrichello, Rikknen, Massa s Webber kztt valjban teljesen nyitott volt a 2. helyrt folytatott kzdelem. Kimi befoghatta volna Rubenst, ha a msodik killsnl nem addik problma a jobb hts kerekvel (emiatt a tipikus 21-22 msodperc helyett 25.6 msodpercet tlttt a boxban); Felipe befoghatta volna Kimit, ha Vettelt tmadva vatlanul nem tesskeli maga el Rosberget; s Webber befoghatta volna mindannyiukat, ha nem veszt idt Kovalainen mgtt.
A Ferrari teht, gy tnik, valamelyest feltmadt, s ppen ez az, amire a Brawn GP-nl vgytak. Pontosan tudjk, hogy idn knlkozik a legjobb eslyk a vilgbajnoki gyzelemre, mert a nagy csapatokkal szembeni kltsgvetsi hinyuk (persze a vitatott plafontl fggen) jvre mr meg fog mutatkozni, s ezt a lehetsget nem szalaszthatjk el. ppen ezrt semmi sem jhet annyira jl nekik, mint hogy a Ferrari meg a tbbiek elkezdenek pontokat rabolni a Red Bulltl - s ahogy most ll a dolog, ez trtnik. k vannak nyeregben, nem is krds. |