♥Kimi♥Jaime♥Nico♥Nicolas♥Vettel♥
Bejelentkezs
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
 
Kimisek indulja

"Megcsillan a nap a Ferrarikon

tszguld Kimivel a clvonalon

Egytt mozog gp s llek,

Kimis leszek, mg csak lek."

 
Men
 
WRC
 
Nap idzete

Tovbbi kedvenc idzeteim...

 
Szavazs
Te megbntetted volna a Ferrarit?

Igen
Nem
Szavazs llsa
Lezrt szavazsok
 
Nico Rosberg
 
Sebastian Vettel
 
Jaime Alguersuari
 
Mennyien vagyunk?
Induls: 2006-08-15
 
Palik bekpsek
 
Nico hazja
 
Nmetorszg
 
Szavazs
Ki a Kedvenced?

Kimi Rikknen
Sebastian Vettel
Jaime Alguersuari
Nico Rosberg
Nicolas Hlkenberg
Szavazs llsa
Lezrt szavazsok
 
Beszlgessnk:D
Nv:

zenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 
Szavazz
Melyik varicinak rlnl jobban?

Kimi a raliban maradna
Kimi visszatrne az F1-be
ms /A vlemnyedre kvncsi vagyok, nyugodtan rd be a csetbe, vagy a vendgknyvbe/
Szavazs llsa
Lezrt szavazsok
 
F1-es cikkek
 
Ne lopj, mert ltlak!
Innen mindenkit ltok!
 
J oldalak:D
 
Puszi:D
 
Szavazz!
Lezrt szavazsok
 
Interjk
 
Ayrton Senna
 
Utols frissts
 
2008 Spa

A fejnk felett zporoz olcs szentimentalizmusok s bna demaggik lmost svtst hallgatva rdemes egy csipetnyi nmrsklettel s higgadtsggal elgondolkodni azon, hogy Lewis Hamilton belgiumi bntetse vajon jogos vagy mltnyos volt-e - mert a kett azrt, ezt lssuk be, nem egszen ugyanaz.

Ezen nincs mit szpteni: az ember egsz egyszeren nem tehetett rla, ha a Belga Nagydj utn dhs s csaldott volt. Ahelyett, hogy boldogan kifjhatta volna magt egy olyan kzdelem vgn, amely az autversenyzs legjavt nyjtotta a nagy klasszikusokat idz, kerk-kerk elleni prharcokkal, spontn szitucikban bemutatott ltvnyos bravrokkal, s a piltk kpessgeit a vgletekig prbra tv vltozkony plyaviszonyokkal, hirtelen egy vdr jghideg sportfelgyeli tletet kapott a nyakba. Ki ne rezn magt kibrndultan egy valdi gyztesek nlkli verseny lttn?

Ilyenkor knny indulatosan, cspbl levonni a tanulsgokat, nem utolssorban azrt, mert ha egy bri dnts az risi szurkoli bzissal megtmogatott scsapatok, a Ferrari s a McLaren valamelyikt rinti, netn mindkettt, azonnal felszakadnak a rgi sebek, elkerl az sszes korbbi srelem, s a hbor kitrse garantlt. ppen ezekben a helyzetekben, amikor olcs szentimentalizmusok s bna demaggik repkednek svtve a fejnk felett, nem rt nmi higgadtsg s nmrsklet.

Ktsg sem frhet hozz, hogy Lewis Hamilton Spban fantasztikus s megrdemelt gyzelmet aratott, s hogy az utols egy-kt krig, amikor fatalista ktsgbeesssel mindent egy lapra feltve nem kezdett vezetni, vgre Kimi Rikknen is azzal a rgi tzzel vetette magt a kzdelembe, amirt annyian megszerettk. m a szomor vgjtkhoz ennek az gvilgon semmi kze nincs; ha a sportfelgyelk tletrl akarunk vlemnyt alkotni, csakis azt az incidenst s kvetkezmnyeit kell grcs al vennnk, amely a Belga Nagydj 42. krnek vgn, 43. krnek elejn, a Bus Stop sikn s a La Source kanyar kztt trtnt. A krds konkrtan az, hogy 1) szablytalan volt-e Hamilton elzse, s 2) ha igen, mltnyosnak tekinthet-e a miatta kiszabott 25 msodperces bntets?

A vlasz a ltszat ellenre mg akkor sem egyszer, ha betrl betre ismerjk a szablyknyvet. Ennek az az oka, hogy a Nemzetkzi Sportkdex L-fggelknek IV. fejezete foglalkozik ugyan a vezetsi normkkal, m mivel ez a dokumentum az FIA sszes gyorsasgi szakgra egyformn rvnyes, a konkrt szitucikra nem tr ki. Leginkbb csak olyasfle irnyelveket rgzt (termszetesen ennl szabatosabban), hogy elzni mindkt oldalrl lehet, szndkosan senkit nem szabad akadlyozni, tilos abnormlis irnyvltsokkal veszlyhelyzetet teremteni, a zszljelzseket figyelembe kell venni stb. A Forma-1 Sportszablyzatban tallunk nmi kiegsztst hozzjuk, a konkrtumoktl azonban ezek sem hemzsegnek. Pldul sehol nincsenek lerva olyan kzkelet fligazsgok, hogy a kanyar joga az, aki az idelis ven halad, vagy az, aki mr elrbb van - mint ahogy az sincs, hogy ha valaki egy sikn tvgsval elztt, vissza kell engednie maga el a vetlytrst.

Meglep? Nem igazn. Egyrszt a szablyknyvek mr gy is pp elg vaskosak, msrszt sorozatrl sorozatra, vrl vre, st, plyrl plyra vltozik, hogy mit szabad, s mit nem. Ezrt a versenyzi etikett rszleteit, amelyekbe a kvlll egyltaln nem lt bele, a minden nagydjhtvgn rutinszeren megtartott versenyzi eligaztsokon pontostjk. Ezeken ktelez a rszvtel (az elmulasztsuk akr kizrst is maga utn vonhat), s mivel mindenki ott van, az elhangzottakat ppgy be kell tartani, mint az rt szablyknyvek passzusait. Ez egybknt gyakorlatilag a vilg sszes gyorsasgi sorozatban gy van, nem csak az F-1-ben, mert fontos, hogy a versenyzk szemlyesen rtesljenek a plyn tanstott viselkedskkel kapcsolatos elvrsokrl, s ha valamit nem reznek egyrtelmnek, azt azonnal tisztzni tudjk. Egyrszt az olyan ltalnos irnyelvek tartoznak ide, hogy meghatrozott szitucikban (mondjuk ppen egy kanyarlevgsos elzs utn) mi a teend, msrszt az olyan konkrtabb utastsok, hogy az adott plyn melyik rzkvet s bukteret milyen felttelekkel lehet hasznlni, stb. A vits helyzetekben utlag agglyosnak tnhet, hogy ezek a rszletek nincsenek rsban rgztve, ezrt nem lehet egyszeren hivatkozni rjuk, igazsg szerint azonban a versenyzkn s a csapatokon kvl normlis esetben szinte senkit nem rdekel, hogy Spban konkrtan hol van az els Safety Car vonal.

Igen m: csakhogy ennek megvan az a htultje, hogy pusztn az rsos szablyokra tmaszkodva nem tudjuk eldnteni, Hamilton jogszeren jrt-e el a Bus Stopnl. Ennlfogva lnyegben minden kvlll, aki zsigerbl nyilvntott vlemnyt a sportfelgyelk tletrl, anlkl minstette szablyosnak vagy szablytalannak Hamilton manvert, hogy tisztban lett volna az elrsokkal - ugyanis akkor sem lehetett tisztban velk, ha valami fatlis vletlen folytn olvasta az F-1 sszes hivatalos dokumentumt. Mint mr emltettem, a szablyzatban mg az sem szerepel, hogy tilos a kanyarok levgsval elzni - ami azonban korntsem jelenti azt, hogy szabad, hiszen a helyzetet a versenyzi eligaztsokon minden bizonnyal pontosan tisztztk.

Szerencsre akadtak mr precedensek a vasrnapi incidensre (pldul a 2005-s monzai Rikknen/Alonso, majd a szintn 2005-s suzukai Alonso/Klien esetek), ezrt informlisan ugyan, de mgiscsak lehet nmi kpnk az ilyenkor kvetend magatartsrl. Ms FIA-sorozatokban indul piltktl is tudom, hogy a versenyzi eligaztsokon vltig hangslyozzk: ha valaki egy kanyar levgsval elzte meg egyik ellenfelt, nem elg pusztn a pozcit visszaadnia neki, hanem arrl is gondoskodnia kell, hogy semmilyen ms mdon se kerljn elnybe a szablytalan manver rvn. Ezt a legegyrtelmbben taln gy fogalmazhatnnk meg, hogy nem szabad vgrehajtani olyan elzst, amely csak a kanyar levgsval vlt lehetsgess.

Teht a Hamilton-Rikknen esetben is ez az 1)-es krds: vajon Lewis a clegyenes vgn csupn azrt tudta gy megelzni Kimit, mert levgta a Bus Stop siknt? Ez a lnyeg, nem pedig az, hogy elvette-e a gzt, vagy egy pillanatra visszaadta-e a helyt, mert a fentiek fnyben ezek mg nem biztostjk a szablyossgot.

A videofelvtelek tansga szerint Hamilton McLarenjnek orra nagyjbl ppen a La Source eltti fktv kezdetn kerlt kb 1 mterrel a Ferrari hts szrnya mg, ahonnan kivghatott. Kpes lett volna ebbe a pozciba kerlni, ha szablyosan halad t a Bus Stop-on, s onnan rendesen gyorst ki ahelyett, hogy a "Martini" felirat mentn tszguld a buktr aszfaltozott rszn? Nem: meggyzdsem, hogy nem lett volna kpes erre. Az ok, mint az autk mozgsval kapcsolatban szinte minden, fizikai jelleg, de meglehetsen egyszer.

Ha Lewis a La Source fktvjnak kezdetre 1 mterrel volt a Ferrari mgtt, az az itt elrhet 240-250 km/rs tempbl kiindulva azt jelenti, hogy idben (most hangslyozottan a Ferrari s a McLaren orra kztt mrve) nagyjbl 0.075 msodperc vlasztotta el egymstl a kt autt. Amennyiben szablyosan egymst kvetve, durvn azonos temben gyorstottak volna ki a Bus Stop-bl (teht az idklnbsg lland lett volna), ahogy azt joggal felttelezhetjk, a kanyar kijratnl - ahol 80-90 km/ra krli sebessggel fordulnak - eszerint mris egyms mellett kellett volna lennik, ami nem volt lehetsges, mert Rikknen a sikn balos rsznl zrta a bels vet.

(nyenceknek: ha nem lenne vilgos, mirt kellett volna egyms mellett lennik, ennek egyszer oka van: mivel az autk nem pontszerek, hanem van hosszanti kiterjedsk, adott sebessghez meghatrozhat az a minimlis idklnbsg, amely elvlaszthatja ket, ha egyms mgtt vannak. Ez az F-1-es autk 4 mter krli hosszval szmolva durvn 4/v msodperc, ahol v a sebessg mter/szekundumban; egyszeren az az id, amg az aut megteszi a msik aut hossznak megfelel tvolsgot. Pldul a Bus Stop kijratnl jellemz 80-90 km/rs tempnl 0.160-0.180 msodperc, ami sokkal tbb a fenti 0.075-nl. Magyarn fizikai kptelensg, hogy kt F-1-es aut ott 0.075 msodperces klnbsggel kvesse egymst, mert akkor egymsba kellene "lgniuk.")

Radsul van mg egy bibi: ha a versenyz nagyon kzelrl kvet valakit, csak ksbb tud kigyorstani, mint a vetlytrsa, mert a rfuts elkerlse vgett a gzadst megelzen szlelnie kell, hogy az eltte halad aut mr gyorsulni kezdett. Mrpedig az emberi reakciid vizulis szlelsnl optimlis esetben is 0.140-0.160 msodperc krl van. Ergo a Bus Stop kijratnl - abban a pillanatban, amikor mr mindkt versenyz a gzon llt - minimum 0.160+0.140=0.300 (idklnsg+reakciid) msodpercnek kellett volna elvlasztania egymstl a McLarent s a Ferrarit, ami viszont a 240 km/rs tempnl, azaz a La Source fktvjnak elejn nem 1, hanem 16 mteres tvolsgnak felelt volna meg.

(Klnben ppen ez a gondolatmenet a magyarzata annak, hogy lass kanyarban mirt szoks az elzshez kszldve egy pillanatra "lemaradni" az ldztt auttl: azrt, hogy a megfelel trkz biztostsval a rfuts komolyabb kockzata nlkl lehessen korbban megkezdeni a kigyorstst. Ez a gyakorlatban sokkal egyszerbb, mint lerva.)

Az imnti szmolgats termszetesen egyltaln nem precz, mert az idelis felttelekre vonatkozik, de arra nzve tmutatsul szolglhat, hogy a szakavatott szem szmra mirt tnt sztnsen termszetellenesnek a McLaren s a Ferrari helyzete a fktv eltt. A legnagyvonalbb becsls szerint is minimum az lett volna a relis, hogy legalbb egy-msfl authossz legyen a kt aut kztt - csakhogy nem volt.

 
FELL: Egy kis adalk, ha mr magra a versenyre kevs hely maradt - a krid-grafikonrl leolvashat, hogy mennyire azonos tempt diktlt Lewis s Kimi Spban. ALUL: A lemarads-grafikonon jl ltszik, hogy Kimi a msodik etap elejn akkor tett szert elnyre, amikor Lewis a killsa utn beragadt Kubica s Kovalainen mg. A kemnyebb gumikon, amg mg hidegek voltak - kzvetlenl a msodik kerkcsere utn - Lewis volt a gyorsabb, de aztn megint stabilizldott a klnbsg. Egszen az es eleredsig...

Msfell akadt mg egy bizonyt erej, szokatlan momentum a szituciban: az utols kanyarban, azaz a Bus Stopban Lewis siknlevgsa nlkl mg a Ferrari haladt volna ell, s a McLaren mgtte - ennek ellenre a clegyenesben tulajdonkppen az elbbi elzte az utbbit, ami ugye abszurdum, hiszen akkor hol cserltek helyet? Hamilton tulajdonkppen tallt egy freglyukat a spa-i univerzumban. Azrt mondom, hogy valjban a Ferrari elzte a McLarent, mert miutn Lewis tszguldott a buktren, mg volt elrbb. Elvette ugyan a gzt, hogy visszaengedje maga el a msik autt, de hamar jra rlpett a pedlra, ezrt a Ferrari knos lasssggal, csak a clegyenes kzepe tjn tudta annyira megelzni, hogy egyrtelmen elrbb kerljn. "Nem akartam addig vrni, amg elszguld mellettem, hiszen versenyben voltunk" - blintott Lewis a sajttjkoztatn, amikor elmondtk neki, hogy a sportfelgyelk el kerlt az gy. - "Vgl lttam, hogy elkezdett gyorstani, teht azt gondoltam, gy mr rendben van, ezrt n is gzt adtam, de csak finoman." gy fordulhatott el, hogy a McLaren a fktv elejre rendellenesen kzel, 1 mterre kerlt a Ferrarihoz. Egybknt rdemes megjegyezni, hogy a sokat emlegetett szlrnyk ebben nem jtszott szerepet: Lewis sokig nem is kzvetlenl a Ferrari mgtt, hanem mellette, vele prhuzamos plyn haladt. Msfell ez az egyenes tl rvid ahhoz, hogy komolyan rvnyesljn a szlrnyk hatsa (ezrt is nem szmoltunk ezzel).

Mindez azonban, ezt hangslyozni kell, korntsem jelenti azt, hogy Lewis ne tudta volna szablyosan is megelzni Kimit. Miutn eleredt az es, szemltomst volt a gyorsabb kettejk kzl, s valsznleg nem telt volna sok idbe szmra, hogy megkerlje valahogy a Ferrarit - persze az is igaz, hogy ilyen vltoz plyaviszonyok kztt mindig annak knnyebb, aki htul van, mert az eltte halad aut mozgsbl mr fel tud kszlni a veszlyhelyzetekre. (Nem vletlen, hogy az elzs utn Kimi is kpes volt kzel maradni Lewis-hoz, aki pedig elzleg gyorsabbnak tnt nla.) Az is lehet, hogy Kimi a Bus Stop-bl kigyorstva megcsszott volna, ahogy egy kicsit egybknt be is riszlt az autja, s Lewis simn, teljesen szablyosan elmegy mellette, de gy, ahogy a sikn levgsval tette, biztosan nem tudta volna megelzni t.

Ezen persze mg sokig vitatkozni fognak, s termszetesen a fenti rvels sem szentrs, nekem azonban az a vlemnyem, hogy Lewis ott s akkor egyrtelmen a sikn levgsbl szrmaz elnyt hasznlta ki a harc sorn, ami szablytalan. Ebben nem a sportfelgyelk a hibsak, hanem maga - pldul a visszajtszsbl jl ltszik, hogy volt egy pillanat, amikor a Bus Stop kzepn mr a Ferrari tartott elrbb, de flig mellette, flig mgtte mg a McLaren is ngy kerkkel az aszfalton volt, s ekkor Lewis simn megtehette volna, hogy fkez, aztn besorol az vre. Vagy, ha mr ezt nem tette meg, a kanyar levgsa utn visszalassthatott volna addig, amg a Ferrari el nem megy mellette, s/vagy vrhatott volna mg egy-kt kanyart, mieltt jra tmadst indt. (Ha a szably jelenleg nem gy szl, mindenkppen gy kellene trni, hogy a vits helyzetek elkerlse vgett egyrtelm legyen.) Utlag knny okosnak lenni, ezrt eszem gban sincs a pillanat hevben elkvetett, taln hibs magatartsrt kritizlni Lewis-t, mgis tny, hogy ha kicsit trelmesebb lett volna, valsznleg elkerli az egsz kellemetlensget.

Ahhoz teht szerintem nem fr ktsg, hogy a sportfelgyelk tlete jogos volt - itt azonban korntsem r vget a trtnet, legalbbis szmomra semmikppen sem; meggyzdsem ugyanis, hogy a jogszer mltnytalansg tipikus esetrl van sz.

Hogy mirt? Nem azrt, mert bdult szentimentalizmusomban azzal akartam volna meglgytani a felgyelk krgess kemnyedett szvt, hogy "ht nzztek meg, milyen gynyren versenyzett ez a src, van lelketek elvenni tle a gyzelmet?" Nem: sokkal inkbb azrt, mert az ellenfele semmivel sem volt korrektebb nla.

Kimi sportszersgt sohasem krdjeleztk meg, de azrt most akadt nhny "rdekes" megmozdulsa. Egyrszt feltn volt, hogy amikor az els krben megelzte az Eau Rouge-ban ttovz Masst, a Les Combes eltti egyenesben rlegyezett a csapattrsra. Felipe magtl nem hozakodott el ezzel a tmval, m amikor a sajttjkoztatn rkrdeztek, megjegyezte: "Kimi annyival gyorsabb volt nlam, hogy knnyedn megelztt, aztn viszont elkezdte rm hzni az autjt, s majdnem sszertnk. Ezt kicsit furcsnak talltam, mert addigra mr gyis elment volna mellettem."

Rikknen ezutn makultlanul versenyzett egszen a 42. krig, mgnem eleredt az es, s Hamilton megindtotta azt a bizonyos tmadst a Bus Stop-hoz kzeledve. Azonnal nyilvnvalv vlt, hogy Kimi nem fogja knnyen adni a brt: igaz, hogy kiss elfkezte magt, de bell jl sikerlt elfordulnia a sikn jobbos rszben, aztn betapadt az autja, s a balos szakasz eltt mr vissza is kerlt a McLaren el. Nem hiszem, hogy megengedhetetlenl durvn leszortotta azt, a clegyenesben azonban mr akadt egy olyan manvere, amit cikzsknt lehetett rtkelni. Igaz ugyan, hogy csak egy pillanatra rntotta jobbra az autjt, mieltt kihzdott balra, az idelis (kls) vre, viszont ktsgkvl ktszer mdostott plyt.

Aztn a La Source-ban, miutn Hamilton elment mellette, htulrl nekikoccant (a fels kamerallsbl gy tnt, meg is lazult a Ferrari els vezetszrnya - nem kizrt, hogy ettl alulkormnyzott vlt, s Kimi a fennmarad nhny kanyarban az es mellett ezrt is sodrdott le a bejrati vekrl). A Pouhon msodik balosnl mindketten lecssztak egy kicsit a plyrl, de Kimi kint, a mfvn tl tartotta az autjt, s az aszfaltozott buktr szlesebb vn fordulva mg kzelebb is tudott kerlni Hamiltonhoz - ez mgis mi volt, ha nem jogosulatlan elnyszerzs? De a slusszpon mg csak most kvetkezett: amikor Nico Rosberg a Fagnes jobbos rszn ppen eljk evicklt vissza a buktrbl, s kis hjn nekitkztek, Kimi vlheten (az ppen Rosberg kicsszsa miatt lengetett) srga zszlk hatlya alatt elzte meg a rzkre menekl Hamiltont. Teht neki is volt vaj a fejn jcskn. Knnyen lehet, hogy ha nem esik ki, t is megbntetik - n mindenesetre ezt tartottam volna mltnyosnak. (Mellesleg Rosberget is elmarasztaltam volna, mert ahogy begurult a plyra, az egyenesen letveszlyes volt.) Senki nem akarja elvenni a versenyzk kedvt a versenyzstl, de azrt azzal is veszlyes precedenst teremtennk, ha bntetlenl hagynnk egy olyan manvert, amellyel valaki egyrtelmen jogosulatlan elnyhz jutott. Nem knny dilemma ez.

Nem akarom a sportfelgyelket pocskondizni, mert egyrszt megteszik helyettem elegen, msrszt tisztban vagyok vele, hogy mennyire hltlan a feladatuk. Brmilyen dntst is hozzanak, a fl vilg szinte biztosan utlni fogja ket. s korntsem annyira inkompetensek, mint amilyennek tartjk ket. A belgiumi hrmasbl pldul Surinder Thatthi ismert ralinavigtor, Nicholas Deschaux pedig a Francia Autsport Szvetsg elnke, s nem mellesleg Max Mosley bels ellenzknek egyik legprominensebb tagja. A kzvlemny azonostja ket az FIA-val, az FIA-t pedig magval Mosley-val, holott a sportfelgyelk versenyrl versenyre msok, teht a folyamatosan brlt tleteket nem is mindenhol ugyanaz a tri hozza. Persze lehet azzal rvelni, hogy ppen ennek tudhatk be a nha ktsgkvl kvetkezetlen dntsek, csakhogy nem vletlenl nincsenek lland felgyelk; ha azok lennnek, hatatlanul ktdni kezdennek egyes versenyzkhz vagy csapatokhoz, aztn nem lenne meglls. Egyesek expiltkat ltnnak szvesen a helykn, ezzel a megoldssal viszont minimum az a problma, hogy sszefrhetetlensgi okokbl csakis olyanok jhetnnek szba, akik nem versenyeztek egyetlen jelenlegi csapatnl sem, s klnben is, nekik szintn lennnek kialakult szemlyes ktdseik. Az autsport zrt kzeg: aki benne van, elfogult, aki nincs, az meg inkompetens. Nem knny feloldani ezt a paradoxont.

Az FIA 2006-ban, thidal megoldsknt megprblkozott azzal, hogy a hrom sportfelgyel egyikt llandv tette, Tony Scott-Andrews azonban tavaly v vgn visszavonult, s mivel az munkja is sok brlatot kapott, nem ltettek a helyre senkit. Ehelyett Alan Donnelly szemlyben kijelltek egy lland megfigyelt, akinek nincs szavazati joga, de tmutatsokkal (pldul, legalbbis az ember naivan ezt remli, precedensek felkutatsval) segti a hrom sportfelgyelt. Mindenesetre erre a testletre is rvnyes Winston Churchill hres mondsa, miszerint "a demokrcia a legrosszabb kormnyzsi forma - nem szmtva az sszes tbbit, amellyel az emberisg idrl idre megprblkozik." Ha valaki tud jobbat, tegye fel a kezt.

A magam rszrl nem tartom kzellensgnek a felgyelket, de az a vlemnyem, hogy sokat javtana a megtlskn, ha kielgt rszletessggel megindokolnk a dntseiket. Nha ugyanis nem az tleteikkel van problma, hanem azzal, hogy nem hozzk nyilvnossgra az rveiket, s ezzel teret adnak a parttalan fantzilsra. A belgiumi esetben pldul a tnylls kapcsn szkszavan csak annyit kzltek Hamiltonrl, hogy "levgta a siknt, s ezzel elnyhz jutott", amivel az indoklsuk szerint megsrtette a 2008-as Sportszablyzat 30.3 (a) paragrafust. Hogy az micsoda? A kvetkezkppen szl: "Az edzsek s a futam kzben a versenyzk csakis a plyt hasznlhatjk, s mindig be kell tartaniuk a Sportkdex plyn tanstott viselkedsre vonatkoz elrsait." Na persze, n rtem, hogy a "plya" fogalma az O-fggelkben pontosan definilva van, s a tovbbi rszleteket a versenyzi eligaztsokon tisztztk, de aki nem hajland vgigbngszni ezt a nhnyszz oldalt - mert ez azrt, lssuk be, nem is elvrhat -, az vajon mit gondol egy ilyen indoklsrl? Ht ez az. A sportfelgyelk nyilvnosan csak arra hivatkozhatnak, ami le van rva, s mris visszakanyarodtunk a kiindulsi problmakrhz.

 

ltalban vve nem vagyok annak a hve, hogy szentimentlis okokbl szemet hunyjunk egy szablytalansg fltt, mert az a tbbiekre nzve mltnytalan, ebben az esetben mgis belm bjt a kisrdg, s szintn szlva nem bntam volna, ha Rikknen szintn nem kikezdhetetlen viselkedse miatt nem bntetik meg Hamiltont. Egyik kutya, msik eb; akrcsak a Ferrari s a McLaren. Mert akad azrt mg itt egy turpissg. A McLarennl azt lltjk, mg a leints eltt rkrdeztek a versenyigazgat Charlie Whiting-nl, s megnyugtatta ket, hogy szerinte nem volt agglyos Hamilton elzse. Neki persze, amint azt Ron Dennis is elismerte, csupn magnvlemnye lehet (a versenyirnyts lnyegben a rendrsgnek, a sportfelgyeli testlet pedig a brsgnak felel meg - a hatalmi gak az F-1-ben is szt vannak vlasztva), teht a McLarennl jl tudtk, hogy Whiting llsfoglalsa semmire sem garancia. Igen m, de az ember azt hinn, hogy ha nem tallta agglyosnak az esetet, akkor nem is jelentette a sportfelgyelknek - viszont a Ferrarinl is kitartanak amellett, hogy nem k panaszoltk be Lewis-t. De akkor vajon ki volt? Ejnye srcok, itt valaki ldt...

Hogy Lewis visszakaphatja-e a gyzelmt? Nem tartom valsznnek. Hamilton valjban boxutcai thajtsos bntetst kapott (a felgyelk ezzel, 10 msodperces stop&go-val, vagy a kvetkez nagydj rajtrcsn 10 helyes htrasorolssal sjthattk volna), ami a Sportzablyzat 16.3-as pontjnak megfelelen azltal vltozott automatikusan 25 msodperces idbntetss, hogy legfeljebb 5 krrel a leints eltt szabtk ki. Mivel a boxutcai thajtst normlis esetben a verseny kzben kell letlteni, nincs rtelme fellebbezni ellene, ezrt sokan azt is ktsgesnek tartjk, hogy a Nemzetkzi Fellebbviteli Brsg (ICA) egyltaln trgyalni fogja az esetet. Szerintem igen, erre ugyanis ltezik precedens: a 2007-es Japn Nagydj utn a Toro Rosso is fellebbezett Tonio Liuzzi hasonlan kiszabott 25 msodperces idbntetse ellen, s az ICA azt az gyet napirendjre tzte. Ms krds, hogy a sajt sportfelgyelik dntst legfeljebb akkor szoktk fellbrlni, ha idkzben felmerlt valamilyen j bizonytk.

A tmt teht jobb lezrni inkbb. Rikknen s Hamilton az utols kt-hrom krben olyan prharcot produkltak, amit szerencsre nehz lesz elfelejteni; nem tagadom, hogy n is jra meg jra vgignzem az egszet a McLaren s a Ferrari bels kamerjbl, s az lmny, ahogy kt ilyen kvalits versenyz egyenslyozik krbe az egyre vizesebb plyn, sz szerint llegzetelllt. Nem mlengsnek sznom, mgis szvesebben gondolok vissza arra, amit Lewis felszabadultan, spontnul s szemltomst szinte egyszersggel mondott nhny perccel a dobogs nnepls utn: "Imdok olyan emberekkel kzdeni, mint Kimi."

 
dvzllek
 
Blcsessg;)

 
Nagydjhtvge
 
Boldog nvnapot

 
Kimi Rikknen
 
Nico Hlkenberg
 
Ms dolgok
 
Grbe Tkr
 
A vilgbajnoksg llsa(piltk)

1. Sebastian Vettel 234 pont

2. Mark Webber 149 p.

3. Lewis Hamilton 146 p.

4. Fernando Alonso 145 p.

5. Jenson Button 134 p.

6. Felipe Massa 70 p.

7. Nico Rosberg 48 p.

8  Nick Heidfeld 34 p.

9. Vitaly Petrov 32 p.

10. Michael Schumaccher 32 p.

11. Kamui Kobayashi 27 p.

12. Adrian Sutil 18 p.

13. Sebastian Buemi 12 p.

14. Jaime Alguersuari 10 p.

15. Sergio Perez 8 p.

16. Paul di Resta 8 p.

17. Rubens Barichello 4 p.

18. Pedro de la Rosa 0 p.

19. Jarno Trulli 0 p.

20. Vitantonio Liuzzi 0 p.

21. Pastor Maldonado 0 p.

22. Jerome d'Ambrosio 0 p.

23. Heikki Kovalainen 0 p.

24. Timo Glock 0 p.

25. Daniel Ricciardo 0 p.

26. Karun Chandhock 0 p.

 

 

 

 

 

 
Forma- 1 biztonsg
 
A vilgbajnoksg llsa (csapatok)

1. RBR - Renault 383 p.

2. McLaren Mercedes 280 p.

3. Ferrari 215 p.

4. Mercedes 80 p.

5. Renault 66 p.

6. Sauber - Ferrari 35 p.

7. Force India Mercedes 26 p

8. STR - Ferrari 22 p.

9. Williams Cosworth 4 p.

10. Lotus Renault 0 p.

11.HRT-Cosworth 0 p.

12. Virgin - Cosworth 0 p.

 

 
Mennyi is az id???
 
Naptr
2025. Februr
HKSCPSV
27
28
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
01
02
<<   >>
 
Kimi hazja
 
Szavazz!!!
Lezrt szavazsok
 
Az egyik kedvenc szmom
 
mirt szereted?
Te mirt szereted Kimit?

tehetges
mert a McLarennl versenyzik
mert finn
mert helyes
szeretem a stlust
magamat ltom benne
ki mondta, hogy szeretem?!
Szavazs llsa
Lezrt szavazsok
 
Idzet

A versenyzs, a vetlkeds a vremben van, az letem rsze egsz letemben ezt csinltam, s hmm... elrbb val brmi msnl...

                   (Ayrton Senna)

 
EZ + AZ
 
Hrlevl
E-mail cm:

Feliratkozs
Leiratkozs
SgSg
 
Dont worry, be happy
 
Szavazz
Hogy tetszik a "Ms dolgok" men

Nagyon j
Egsz j
Lehetne jobb is
Nagyon gz
Szrny
Egyltaln van annak a mennek rtelme?
Szavazs llsa
Lezrt szavazsok
 
Az osztlyom alkotsai:D
 
Szavazz
Hogy tetszik a honlap?

Egsz j
Trhet
Nagyon j
Bjj el!!!
Ciki! Ne hogy reklmozd!
Ez neked honlap?
Hzz el a j bds francba
Szavazs llsa
Lezrt szavazsok
 
Finnorszg
 
Szavazz!
Melyik kommenttort szereted jobban?

Palik Laci
Czolner Gyuszi
Wber Gbor
Palik- Czolner prosts
Szavazs llsa
Lezrt szavazsok
 

Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kiköt&#245; felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!    *****    Nagyon pontos és részletes születési horoszkóp, valamint 3 év ajándék elõrejelzés, diplomás asztrológustól. Kattints!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre,egyszer mindenkinek érdemes belenézni.Keress meg és én segítek értelmezni a csillagok állását!    *****    HAMAROSAN ÚJRA ITT A KARÁCSONY! HA SZERETNÉL KARÁCSONYI HANGULATBA KEVEREDNI, AKKOR KATT IDE: KARACSONY.GPORTAL.HU    *****    Nyakunkon a Karácsony, ajándékozz születési horoszkópot barátaidnak, ismerõseidnek.Nagyon szép ajándék! Várlak, kattints    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!