gy tnik, ezek az elkanszodott gyri csapatok csak azrt sem hagyjk, hogy az FIA nyjas vbcsiknt megmentse ket nmaguktl. Pedig a vsott klkei taln jobban jrnnak, ha nyafogs helyett kimsznnak a tetre a kltsgvetsi plafonon hagyott csapajtn t...
Igazn nem tehetek rla, alighanem tl sok GPWC/GPMA/FOTA/FIA/WMSC/ICA-kzlemnyt olvastam mostanban, de kezdem olyannak ltni a paddockot, mint egy vodt. Vagy taln mindig is olyan volt, csak eddig nem vettem szre? A mszka eltti fvn, sszerncolt homlokkal, durcsan sszeszortott szjjal ott lnek Luca, Mario s John, Flavio meg karba tett kzzel, puffogva hintzik a gumilabdjn, mikzben a blcs Max bcsi nyjasan flbk hajol, s a mutatujjval integetve dorglja ket. Ejnye, gyerekek, mr megint elkltttetek 17 milli dollrt kerkanyra? Ht szabad ezt? A klkk meredten bmuljk a fvet, s fenyegeten morognak. Csak Martinka hzza meg magt csendesen a libikka mellett, mert pp bntiben van. Na j, flancos magnvoda ez rzsadombi milliomoscsemetkkel, mg a libikka is karbonbl kszlt - de akkor is voda.
Mr annyira belefsultunk a csapatok meg az FIA kztti lland ellensgeskedsbe, hogy szre sem vesszk, pedig a kltsgvetsi plafon tlete mlyebb politikai vlsgot idzett el a Forma-1-ben, mint az elmlt vek sorn brmi. Lesz itt mg lkdsds, vagy, ami mg rosszabb, szli rtekezlet. Max bcsi lltlag azrt erlteti a sprolst, mert nem szeretn, ha a Honda pldjt kvetve alattomban msok is elsomfordlnnak a jtsztrrl, gyhogy vrciki lenne, ha ezzel a szent rggyel elbukn az egsz dszes trsasgot.
Az FIA technikai tancsadja, Tony Purnell, aki nhny vvel ezeltt mg maga is a Jaguar Racing garzsbl bosszantgatta Mosley-t, Barcelonban azt mondta: "A sportnak kt rtegbl kell llnia: a rendkvl okos mrnkk, illetve a rendkvl tehetsges versenyzk kztti kzdelembl. Ennyire egyszer." rtsd: a rendkvl tehetsges zletembereknek, akik gald skldssal tbb zsetont harcsolnak ssze a sajt csapatuk szmra, mint kevsb tehetsges trsaik, nincs helyk az F-1-ben. Pp! Mostantl mindenki ugyanannyi zsebpnzt kap, gyhogy a plyn csakis a kpessgek fognak dnteni a sikerrl.
Be szp is lesz! Vajon mirt tallom mgis gyansnak kiss? Azrt, mert elsre egyetlen sz jut eszembe rla: "utpia." Aztn egy msik, m azt a Red Bull technikai figazgatja, Adrian Newey mr szerencsre kimondta helyettem a htvgn. "A kltsgkorlt j dolog, de csak akkor, ha nem gy sl el, mint a kommunizmus" - mutatott r. - "Az oroszoknl mindig azt ltta az ember, hogy egyesek Ladt vezettek, msok meg Mercedes-Benzt, elmletileg ugyanakkora fizetsbl."
Ht ez az. Egyenl eslyeket mindenkinek? Papron szpen hangzik. Kiprbltuk. Nem mkdtt. Tma lezrva.
Nem akarok itt azon moralizlni, hogy minden kpmutat politikai lkorrektsg ellenre az letben mi, emberek sem indulunk egyenl eslyekkel, mg ha erre nyilvn trekedni is kell, mert a vgn rm hzzk a vizes lepedt. De vajon valban az lenne az F-1 tja, hogy kihzzuk az egyenletbl a gazdasgi letrevalsgot, amely eddig ppgy fontos rsze volt a csapatok identitsnak s boldogulsnak, mint a technikai s sportszakmai felkszltsgk? Az egyenlsget hajszolni azrt veszlyes mulatsg, mert ha egy tragikus vletlen folytn esetleg utolrjk, definci szerint a vletlenen fog mlni a siker. Ha a csapatok mindenben egyenlk lennnek, mgis mi ms dnthetne kztk? J, tudom, hogy szerencsre ez is az. Utpia.
Az FIA-nek abban taln igaza van, hogy a versenyzssel jr kiadsok abszurd mdon megnttek. Elvgre mgsem normlis, hogy tavaly egyedl a McLarennek nagyobb volt az ves kltsgvetse, mint a Krnyezetvdelmi s Vzgyi Minisztriumnak, mg ha ez nem is az F-1-re vet igazn rossz fnyt. Az F1 Racing nemrg kimutatta, hogy a Jordan 1991-ben 10 milli dollrbl lett 6. a konstruktri pontversenyben, mg a Toro Rossnak tavaly mr 130 milli dollrra volt szksge hozz, hogy megszerezze ugyanezt a helyet, ami az inflcit beleszmolva is bdletesen nagy, tzszeres nvekedst jelent. Mondhatnnk, hogy a piacnak nszablyozan kellene mkdnie, teht ha a gazdasgi krnyezet vltozik, ahhoz a csapatoknak is automatikusan igazodniuk kell. Ez rszben gy is van. Csakhogy, s erre manapsg vilgszerte rengeteg pldt lehet tallni, amikor a felttelek tl gyorsan romlanak, egy kis hjn ezer alkalmazottat foglalkoztat vllalatnak esetleg tl nagy lesz a tehetetlensge ahhoz, hogy azonnal reaglni tudjon. Mindenki rgta tisztban volt vele, hogy az F-1 zleti lufija tl van fjva - a bibi csak az, hogy a lufi leengedshez is id kell. Bugyuta hasonlat, de egyik pillanatrl a msikra legfeljebb kipukkasztani lehet. s akkor a gyerekek bmblnek.
Most tekintsnk el attl az - egybknt korntsem elhanyagolhat - krdstl, hogy egy kltsgvetsi plafont egyltaln be lehet-e tartatni. Mosley-nak s Ecclestone-nak rgi sirma, hogy a csapatfnkk nem zletemberknt gondolkodnak, teht ha tbb pnzt kapnak, azt azonnal el is kltik szlcsatornra, egy j vllszrnyra, egy drgbb versenyzre, vagy brmire, amitl gyorsabbak lehetnek az autik. Igen, Max, olykor kerkanyra. Pedig n azt mondom, ez gy van jl, hiszen ppen ez bizonytja, hogy a Forma-1 a benne forg dollrmillik dacra alapveten igenis sport, nem (csak) zlet. Az FIA szerint azonban a csapatoknak profitot kellene termelnik, nem adssgot. Ht nem mondom, valban rmteli, ha a korltozott kltsgvets tucatjval vonzza az j rdekldket a meznybe, de vajon nem ll fenn a veszlye, hogy olyanok is csatlakozni akarnak majd hozz, akiket pusztn a haszon rdekel? Elvgre ha sereghajtknt is kifizetdik a rszvtelk, mi motivln ket arra, hogy a nyeresgbl gyorsabbak akarjanak lenni? Ez vllalatvezetsi szemllet krdse, gyhogy n a magam rszrl nem szvesen passzolnm t a kormnyt a Maxk ltal hinyolt, zletember tpus csapatfnkknek. Nem mindegy, hogy a pontokat vagy a profitot prbljuk maximalizlni; az egyiket sportnak hvjk, a msikat zletnek.
A jelenlegi helyzetben persze a csapatoknl is pontosan tudjk, hogy sszbb kell hzniuk a nadrgszjat. A tbbsgk mg a kltsgvetsi plafon tlett is elfogadhatnak tartja - nem magval a koncepcival van gondjuk, hanem az sszeggel, meg azzal az arctlanul zsarnoki szigorral, amivel az FIA mr 2010-re ki akarja erszakolni a bevezetst. A 40 milli brit fonttal (ez htkznapi szemmel nzve botrnyosan sok lv, jelenlegi rfolyamon gy 12 s fl millird forint, a gyri istllk hagyomnyos bdzsjnek mgis csupn a tredke) egyrszt az a problma, hogy lltlag tl gyors leptst kvnna. Hogy ez valban gy van-e, azt kvlrl nehz megtlni, mivel az olyan ttelek, mint a marketingkltsgek vagy a versenyzk fizetse, nem esnek a plafon hatlya al (klnben pldul Kimi Rikknen gzsija elvinn a Ferrari keretnek a felt). St, jvre mg a motorokkal kapcsolatos kiadsok sem - 2011-tl viszont a tervek szerint mr igen, ami azt jelenti, hogy a cskkents tulajdonkppen fokozatos, teht a csapatoknak, brmit lltanak is, mgsem egy csapsra kellene sszezsugortaniuk magukat. Msrszt attl flnek, hogy az eddiginl kisebb kltsgvetsk miatt a hirdetsi felleteik rai is zuhannnak. Elvgre mirt akarna egy szponzor tovbbra is 50 milli dollrt fizetni az ltala tmogatott istllnak, ha tudja, hogy az kevesebb pnzbl is elboldogul? Ebben ltszlag van logika, br akadnak, akik szerint a hirdetsi rakat pusztn a megjelens rtke szabja meg, ezrt a szponzoroknak semmi kzk nincs hozz, hogy a csapatok mennyi pnzbl gazdlkodnak. Hogy kinek van igaza, az majd gyis menet kzben dl el.
Az igazi veszlyeket azonban nem ez rejti magban, hanem az, hogy a csapatok elkezdtek tmegesen kiszllssal fenyegetzni. Ennek a fele sem trfa. Nhny vvel ezeltt, a GPWC-korszakban mg senki nem vette igazn komolyan az istllk hbrgst, amelyhez lassacskn mr hozz is szoktunk, mint a villamos zakatolshoz az ablakunk alatt, csakhogy mostanra alapveten megvltozott a helyzet. A Concorde Agreement, amely akkoriban mg az F-1-hez kttte ket, 2007-ben lejrt, s azta sem hosszabbtottk meg; br a pontos rszleteket senki nem ismeri, valsznnek tnik, hogy a csapatok, vagy legalbbis a tbbsgk, ezttal jogi bonyodalmak nlkl dobbanthatna. De Ecclestone szmra mg csak nem is ez lenne a legnagyobb baj, hanem az, hogy a tvoz csapatok nem szvdnnak fel nyomtalanul az autsport univerzumbl. "Egyszeren keresnnk egy msik helyet, ahol versenyezhetnk" - grte a Toyota sportprogramjnak elnke, John Howett Barcelonban. - "Mindenkppen szeretnnk az autsport segtsgvel npszersteni a mrknkat s a termkeinket."
Ez ma mr korntsem tnik akkora kptelensgnek, mint korbban. Sokan lehetsgesnek tartjk pldul, hogy az F-1-bl kiszll csapatok egyszeren felvsroljk a kzismerten anyagi nehzsgekkel kszkd A1GP-t a teljes infrastruktrjval, valamint a plykkal s a TV-csatornkkal kttt szerzdseivel egytt, a sajt zlskhz alaktjk a szablyzatot, aztn a mr meglv technikai htterket bevetve ott kezdenek versenyezni. Mirt is ne?
Ecclestone a htvgn fellltotta tudomnyos krkben is vitatott egyenlett arrl, hogy F-1 = Ferrari. Tetszik, vagy sem, ebben lehet nmi igazsg (2005-ben pldul, amikor a Ferrari egsz vben kszkdtt a hossz lettartam gumikkal, az F-1-es utazsi irodk forgalma azonnal 20 szzalkkal cskkent), csakhogy az egyenlsg termszetbl addan klnsebb kpzettsg nlkl kimutathat belle, hogy ha rvnyesnek fogadjuk el, akkor az is igaz, hogy Ferrari = F-1. Na, ez meg mr Maranellnak kellemetlen. Vgs soron mindenki tudja, hogy a Ferrari azrt kezdett el kzti autkat fabriklni, mert gy akarta elteremteni a versenyzshez szksges fedezetet; kinek kellene egy olyan Ferrari, amely nem indul a Forma-1-ben? Szp, szp, gyors, gyors, de a mtosz nlkl az F430 Scuderia sem tbb, mint egy halom llektelen alumnium, molibdn, manyag, meg ki tudja, mg micsoda.
Magyarn a Ferrarinak ppgy szksge van a Forma-1-re, mint a Forma-1-nek a Ferrarira. Bizonyos rtelemben a Ferrari az adu sz: ahol k versenyeznek, jrszt oda irnyul a figyelem. Max s Bernie pontosan tudjk ezt, s most is gyesen jtsszk ki a gyri csapatokat sajt anyacgk igazgattancsai ellen - elvgre a jelenlegi gazdasgi helyzetben az istllk fnkei is nehezen adhatjk be a sajt fnkeiknek, hogy mirt nem tmogatjk a kltsgvetsi plafont. Mesteri trkk, nem? A csapatok s az FIA mg soha, a legvadabb szablyvltoztatsok hevben sem feszltek ekkora ervel egymsnak. Kvncsi vagyok, mi sl ki ebbl. A hivatalos indokls szerint persze a nagyoknak a ktligs, kiegyenltett formulval van bajuk, de ez valjban csak rgy. Montezemolo lltsval ellenttben mr az F-1-ben is akadt plda ilyenre, amikor az FIA 1987 s 1988 kztt korltozta a turbmotorok turbnyomst, hogy a teljes betiltsuk eltt nagyjbl egy szintre hozza a teljestmnyket a szvmotorokval. Hbrgs akkor is volt, de a Ferrari nem szllt ki.
Most mindssze az a bibi, hogy ppen az adu sznl maga a nagyfnk is rhelli a plafont, t pedig mr bajosan lehet kijtszani nmaga ellen. Elkpzelhet, hogy Ferrari = F-1, de ha a Ferrari a tbbi nagy csapattal egytt fogn magt, tteleplne mondjuk az A1GP-be, s vinn magval a npszer versenyzket is (a piltk, ahogy a rgi blcsessg tartja, gyis mindig a pnzt kvetik), mi vltozna? A kznsg vajon mire lesz kvncsibb: egy olyan A1GP-re, ahol a Rikknenek, Hamiltonok, Alonsk, Massk, Kubick s Vettelek csapnak ssze egymssal a Ferrari, a McLaren, a BMW, a Renault, a Toyota meg a Red Bull szneiben, vagy egy olyan Forma-1-re, ahol a Prodrive-ok kzdenek a Force Indik s Epsilon Euskadik ellen? Az embereket, ha a dszlet s a szereplk nem vltoznak, vajmi kevss fogja rdekelni a bajnoksg neve. A hagyomnyokat elveszteni nyilvn fjdalmas volna, de azrt aligha feldolgozhatatlan. s a tt risi; Ecclestone cge, a FOM vente gy 260 milli dollrt trleszt hajdani hitelezinek, teht szksge van arra az aranyat r nyilvnossgra, amit kzvetve csakis az autgyrak jelenlte adhat meg neki. Az elmlt vek sorn most elszr kezd gy tnni, hogy a csapatok kezben vannak az ersebb lapok. Egyelre csupn fenyegetznek, a fenyegetsk azonban nem annyira res, mint rgen volt. A szljrs megvltozott.
m a trtnetben, ahogy n ltom, van egy rejtett slusszpon is, amit az tlegektl elvakultan kevesen vesznek szre: a kltsgvetsi plafon bevezetse paradox mdon kitn alkalom lenne a szenved gyri csapatok szmra, hogy visszaszerezzk a hatalmukat. A 40 milli fontos keret ugyanis legfeljebb jvre lp letbe, de a 2010-es autk fejlesztsnek meghatroz rszt mg idn kell elvgezni - egyelre teht annyit klthetnek r, amennyit akarnak. Mivel nagyon gy tnik, hogy a Ferrari, a McLaren s a BMW gyis csak messzirl integethetnek a vb-cmnek, megtehetik, hogy a Brawn GP-t a sajt fegyvervel legyzve mris a 2010-es felkszlsre csoportostjk t az erforrsaikat, s kzben kihasznljk a technikai htterkbl add flnyket is. Ez annl is inkbb kifizetd lenne, hogy jvre, immr a 40 millis limit mellett, a tbbiek nehezebben dolgozhatnk le a htrnyukat a szezon kzben.
Ez egy kiskapu, iz, csapajt a plafonon. Mr csak a ltrt kellene odatmasztaniuk...
* * *
A Spanyol Nagydj bizonyos szempontbl kifordtott futam volt, mert a kt lcsapatnl, a Brawn GP-nl s a Red Bullnl is az nyerte a hziversenyt, aki ltszlag kedveztlenebb helyzetbl indult.
Rubens Barrichello nem tudta felfogni, hogy mirt szenvedett veresget Jenson Buttontl, s ez sz szerint rtend: a leints utn olyannyira ssze volt zavarodva, hogy a dobog fel tartva mg csapattrsnak is szgezte a krdst. Elvgre tbb benzin volt az autjban, mgis lerajtolta Buttont, az eredetileg eltervezett taktika szerint teht simn neki llt a zszl. Aztn, amikor kiderlt, hogy a Brawn GP menet kzben vltoztatta hromrl kt killsosra Jenson stratgijt, Rubensben felbredt a rgi gyanakvs a rejtett csapatsorrendrl, s a nyilvnos lavint mr nem lehetett meglltani.
Vajon a Brawn GP tnyleg szndkosan Buttonnal nyerette meg a versenyt Barrichello helyett? Biztos vlaszt persze nem fogunk kapni erre, mgis valsznsthetjk, hogy nem gy trtnt. A magyarzat, mint ltalban, most is kibrndtan racionlis.
A kulcskrds az, hogy mirt mdostottk Jenson taktikjt az els kerkcserje eltt, s ha az vt mdostottk, Rubenst mirt nem. Ennek hrom oka is volt. Egyrszt a csapat szimulcii szerint a hrom kills volt a gyorsabb, teht logikus, hogy nem azt a versenyzjket lltottk t a lassabb stratgira, aki - legalbbis akkor gy tnt - elnysebb helyzetben volt. Msrszt Nico Rosberg is bekavart. Noha csak a 7. helyen autzott, mieltt Button elszr kiment a boxba, klns mdon volt a zavar tnyez; a szmtsok ugyanis azt mutattk, hogy ha az eredetileg eltervezett ideig tankoljk az autjt, Jenson kzvetlenl a Williams mgtt fog visszatrni a plyra. Ez azrt lett volna baj, mert az idmr utn nyilvnossgra hozott adatok alapjn Rosbergrl tudtk, hogy csak 7 krrel ksbb fog killni, s addig feltartotta volna Buttont. Azzal, hogy meghosszabbtottk Jenson tankolst, hrom legyet tttek egy csapsra: (1) knyelmesebbre nveltk a Nico mgtti trkzt, (2) nehezebb autja rvn automatikusan lelasstottk Buttont, hogy ne rje utol a Williams-t, s gy a sajt tempjt diktlhassa, de ezzel cserbe (3) ksbbre toltk a msodik, immr utols killst is. A dnts httere persze nem volt azonnal nyilvnval - akkor mg maga Button is azt hitte, hogy Felipe Massa s Sebastian Vettel miatt babrltak a taktikjval.
De nmagban mg ez sem lett volna elg ahhoz, hogy Jenson legyen a gyzelem. A Brawn irnytkzpontjban sokig azt mutattk az adatok, hogy Rubens fogja az 1. helyen tszelni a clvonalat, jllehet, csak csekly, 1-1.5 msodperces elnnyel. (Jellemz, hogy versenymrnke, Andy Shovlin a rdin mgis 3 msodperces lemaradssal riogatta Buttont, gy sztklve t frgbb tempra.) Rubensnek csak lnyegesen ksbb, a 39. krben szltak, hogy kezd vesztsre llni. A telemetrin jl ltszik, hogy tnyleg a harmadik etapjban bukta el a versenyt: ekkor zemanyagszint-korrigltan gy 1.5-2 tizedmsodpercet lassult korbbi nmaghoz kpest, csapattrsnl pedig gy szmolva 5-7 tizeddel rt el gyengbb kridket. Ebben az etapban a 15 krbl mindssze 2 volt, amiben gyorsabb tudott lenni, mint Jenson. Game Over.
|
|
|
Button s Barrichello krid-grafikonja(klikkelve nagythat). Jl ltszik, hogy Barrichello valban a harmadik etapban vesztette el a versenyt, amikor belassult. ALUL: Nhny pilta krid-eloszlsa. A Ferrari fejldse egyrtelm: Massa egsz htvgn, s a versenyen is csak 3-4 tizedmsodperccel volt lemaradva a Brawn GP-ktl. |
|
Mr csak az a krds maradt megvlaszolatlanul, hogy Barrichello msodik etapjt mirt hagytk ltszlag kptelenl rvidre - egsz pontosan 12 krsre. Ennek is pofonegyszer oka volt. Mivel a kerkcserk els forduljhoz kzeledve 1.4 msodperccel Button eltt haladt, vele mg ppen rdemesnek tnt kitartani a hrom kills mellett (a csapatok amgy is szeretnek minden lehetsges forgatknyvet lefedni), ami azonban csak akkor vlhatott be, ha vissza tudtk hozni t Rosberg el. Ehhez igaztottk a tankolsnak az idtartamt, s gy rtelemszeren a msodik etapjnak a hosszt is. 12 kr lett.
Harmadrszt pedig (nem, nem felejtettem el a harmadik okot...) figyelembe kell venni, hogy tulajdonkppen minden csapaton bell kt csapat van. A versenyzk stbjai, persze nem destruktv keretek kztt, folyamatosan rivalizlnak egymssal, s Button mrnkei tudtk, hogy csak akkor lesz eslyk befogni Barrichellt, ha vltoztatnak a stratgijukon. Ehhez Ross Brawn ldsra is szksgk volt - megkaptk, mert az istll gyzelmi eslyeit nem veszlyeztettk vele. A Brawn egybknt a Safety Car miatt kerlt vratlan helyzetbe, ugyanis az akadlyozta meg a versenyzit abban, hogy elgg meglgjanak a tbbiektl, amire az eltervezett tbb killshoz mindenkppen szksgk volt.
Visszatekintve mks, hogy milyen knnyen alakulhatott volna teljesen mskpp is a htvge: mivel a boxban a tlmelegedst elkerlend le kellett lltani, majd jra kellett indtani a motorjt, aztn idt vesztett a vrtnl lassabban halad Kubicval is, Button mindssze 1.6 msodperccel a Q3 leintse eltt tudta megkezdeni azt a krt, amellyel elhdtotta a pole-t. Brawn maga is elismerte, hogy nem akartk ennyire kicentizni az idmr vgt - kis hja volt, hogy Jensonnak nem a 10. helyrl kellett rajtolnia.
* * *
A Red Bull szintn knytelen volt menet kzben jragondolni a stratgijt, s nluk szintn a kedveztlenebb helyzetbl indul versenyz hzott hasznot ebbl.
ket valban Massa hozta szorult helyzetbe. Vettel mr alighanem kezdi kapizsglni, hogy a KERS mgsem mindig felesleges jtkszer, mert az utbbi kt versenyen bven volt ideje azon tprengeni, hogy taln a Red Bullnak is rdemes lenne beszereznie a hibrid technolgit. Sakhirban Hamilton, Barcelonban meg Massa hagyta t llva a rajtnl, s mivel a Ferrari a jelek szerint eleget fejldtt ahhoz, hogy ezutn is rendszeresen az els kt-hrom sorba kvalifiklja magt, ez a jvben llandsult problmv vlhat a KERS nlkli csapatok szmra.
Seb konkrtan 63 knosan hossz krn t tanulmnyozhatta azokat a bizonyos lyuknak nem minsl rseket a Ferrari j diffzora mgtt, s utbb knytelen volt elismerni, hogy Felipe "szp munkt vgzett, egyetlen hiba nlkl. Lehetetlen volt megelzni." Massa, akrcsak Knban, a Ferrari belt is kitaposta, amirt nem volt igazn mltnyos jutalom az a rongyos 3 pont, meg az a lbujjhegyen bemutatott szenveds a verseny utols kreiben. Valsznleg mindannyian ismerjk azt az rzst, amikor az zemanyagszint-mr mutatjval mlyen a nulla alatt, izzadva lessk az autplyn, hogy hol van mr az a gyalzatos benzinkt, de ugyanez az F-1-ben, egy Vettellel az ember hta mgtt mg kevsb lehet szvdert lmny. Ehhez kpest mg a Spielberg-fle Prbaj kispolgri rvezetjnek a kalandjai is gondtalan jtszadozsnak tnnek a vidmpark dodzsemplyjn.
|
|
Vettel, Massa s Webber krid-grafikonja (nagythat). Vettel az egsz versenyt a Ferrari mgtt tlttte, mg Webber a 44. s az 50. kr kztt biztostotta be magnak a 3. helyet. Feltn, hogy Vettel, miutn Massa elengedte, mennyire gyors volt a kemny keverk gumikon. |
|
Mikzben Vettel Massa mgtt unatkozott, Mark Webber stbja gy dnttt, megprblkozik valami mssal. Ahogy Jenson Rubensnl, gy Mark is korbban tankolt Sebnl, de neki mg egy krrel hosszabbra, 31 krsre vettk a kzps etapjt, mint Buttonnak. A cljuk az volt, hogy a msodik kerkcserje eltt minl tovbb maradhasson a plyn Masshoz kpest - nem csak azrt, mert a ksbbi kills, mint tudjuk, az zemanyagszintek kztti klnbsgek miatt mindig elnys, hanem azrt is, mert egyrtelm volt, hogy Felipnek msodszorra mr muszj lesz a kemnyebb keverk, sokkal lassabb gumikra vltania.
Webbernek szerencsje volt a forgalommal, mert senki nem tartotta fel, de nehezebb autja miatt Massa els s msodik killsa kztt 6.7 msodpercrl gy is 10.4-re ntt a htrnya. Ekkor azonban fordult a kocka: a 44. s az 50. kr kztt Felipe mr a verseny vgig feltankolt autval, a kemny gumikon kszkdtt, mg Mark 16 krrel kevesebbre elg benzinnel, mg a lgy Bridgestone-okon vezethetett. s ezt ki is hasznlta. Vgig 1:23.5 s 1:24.0 kztti krket futott, Massa lehetsgeibl viszont csak 1:25.5-1:25.7-s krkre telt. Mark gy pillanatok alatt tovbbi 10 msodperccel nvelte az elnyt, ami bven elg volt ahhoz, hogy Felipe (s kvetkezskppen Seb) el trjen vissza a boxkillsa utn, mintegy 5 msodperccel. Kldets teljestve.
Vettelnek egybknt, ahogy Bahreinben, ismt pechje volt a kerkcserk idztsvel. Mr elsre is Massval egytt llt ki, s a Red Bull megprblta lervidteni a tankolst, hogy megelzhesse a Ferrarit, de hiba: balszerencsjre Felipe is ppen ugyanannyi (23 krre val) benzint kapott, mint . s az egszben az a legrosszabb, hogy nem is szndkosan, hanem azrt, mert megmakacsolta magt a Ferrari zemanyag-tlt ktyje - kzvetve teht Vettel is ennek az ldozatv vlt. |