♥Kimi♥Jaime♥Nico♥Nicolas♥Vettel♥
Bejelentkezs
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
 
Kimisek indulja

"Megcsillan a nap a Ferrarikon

tszguld Kimivel a clvonalon

Egytt mozog gp s llek,

Kimis leszek, mg csak lek."

 
Men
 
WRC
 
Nap idzete

Tovbbi kedvenc idzeteim...

 
Szavazs
Te megbntetted volna a Ferrarit?

Igen
Nem
Szavazs llsa
Lezrt szavazsok
 
Nico Rosberg
 
Sebastian Vettel
 
Jaime Alguersuari
 
Mennyien vagyunk?
Induls: 2006-08-15
 
Palik bekpsek
 
Nico hazja
 
Nmetorszg
 
Szavazs
Ki a Kedvenced?

Kimi Rikknen
Sebastian Vettel
Jaime Alguersuari
Nico Rosberg
Nicolas Hlkenberg
Szavazs llsa
Lezrt szavazsok
 
Beszlgessnk:D
Nv:

zenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 
Szavazz
Melyik varicinak rlnl jobban?

Kimi a raliban maradna
Kimi visszatrne az F1-be
ms /A vlemnyedre kvncsi vagyok, nyugodtan rd be a csetbe, vagy a vendgknyvbe/
Szavazs llsa
Lezrt szavazsok
 
F1-es cikkek
 
Ne lopj, mert ltlak!
Innen mindenkit ltok!
 
J oldalak:D
 
Puszi:D
 
Szavazz!
Lezrt szavazsok
 
Interjk
 
Ayrton Senna
 
Utols frissts
 
2009 Abu Dhabi

Akr egy gigszi sszeeskvs preczen kifundlt vgkimenetele volt, akr a gazdasgi vlsg kros, de globlisan nzve jelentktelen mellkhatsa, desmindegy: a Honda, a Toyota, a Bridgestone (s taln a Renault) megfutamodsa nem felttlenl fogja romba dnteni a Forma-1-et. s ha mgis? Az vajon katasztrfa lenne?

Ht tessk, itt van, megtrtnt: a Toyota bejelentette, hogy kiszll. Nem csals, nem mts, tbb nem a szenzcira hes, ihlettelen firkszok gtlstalan fantzilsa, hanem a kkemny, immr visszavonhatatlan valsg. Annyira hivatalos, amennyire csak hivatalos lehet; lm, itt-ott nha mg a sajtkzlemnyek is rejtenek nmi igazsgot. Tbbnyire kesert persze - minl keserbbek, annl hihetbbek. Honda, BMW, Bridgestone, Toyota, egyre megy: a lnyeg ugyanaz. "Mly fjdalommal tudatjuk, hogy..." Elolvasni eddig is elg. Mg sok is. Valahol minden gyszjelents egyforma.

A vg kezdete? A Honda egy vvel ezeltt ellkte az els domint, s most szp, katons sorban, egyre gyorsulva ledl az egsz miskulancia Ferraristul, McLarenestl, Abu Dhabistul, Ecclestone-ostul? Hiszen sejtettk, hogy gy lesz, hogy ez az ormtlan, mestersgesen tpllt, a realitsoktl mr rg arisztokratikus gggel elragaszkodott gazdasgi szrnyeteg, ez a logisztikai s pnzgyi abszurdum, amit manapsg Forma-1-nek neveznek, idvel sszeroskad a sajt slya alatt. nbeteljest jslat? Hvsen kiszmthat, racionlis szksgszersg? Brhogy is, azt senki nem kpzelhette, hogy a sport elmlt vekben tapasztalhat, esztelen nvekedse a vgtelensgig folytatdhat. vente 3-400 milli dollrt kidobni arra, hogy kt durcs, felnni kptelen egoista krbe-krbe tologathassa a jtkautjt egy idtlen trsasjtk szrke tbljn - ugyan mr...

Mg jpr ilyen elcspelt, vkuumcsomagolt frzis maradt a tarsolyomban, de felsznes demaggibl mra taln ennyi is bven elg volt. Ha tnyleg meg akarjuk rteni, hogy az autgyraknak most hirtelen mirt nem ri meg tovbb szerepelni az F-1-ben, elszr is azt kell megrtennk, hogy eddig mirt rte meg nekik.

Az elmlt vek sorn nemegyszer tmadt az a balsejtelmem, hogy ezt k maguk sem tudjk. Az F-1-ben, minden technikai sportok legpuccosabbikban jelen lenni persze sikk volt, olyan fnyzs, amit csak a kivlasztottak engedhettek meg maguknak, s gy mr nmagban is kiemelt sttuszt garantlt. Az F-1 volt az autgyrak elit klubja, ahov azonban, akrcsak a lordok, kzlk is sokan unatkozni jrtak, inkbb ktelessgbl, semmint meggyzdsbl.

Radsul egyazon vllalat klnbz szintjein teljesen eltr lehet az emberek motivcija. Az igazgattancs a piaci terjeszkeds eszkzt ltja az F-1-ben, globlis reklmot; a mrnkk hadsznteret, ahol (a kltsgrzkeny kzti autiparhoz kpest) szinte megktsek nlkl ksrletezgethetnek az innovatv mszaki megoldsokkal; a csapat vezeti olyan vllalkozst, amit ltvnyos sikerre vihetnek; a versenyzk meg, ha vgre beltek az autba, gyis nyerni akarnak vele. Egyszval, mivel sem pnzben, sem lehetsgekben nem szenved hinyt, az F-1 a piltktl kezdve a szerelkn, a reklmszakembereken, a kzgazdszokon, a logisztikusokon, a mrnkkn t egszen a felsvezetkig mindenki szmra csodlatos terep ahhoz, hogy a szemlyes becsvgyt is kielgtve megvalsthassa nmagt. Ezrt - s ezt ktsgkvl a javra rhatjuk - minden terleten mgnesknt vonzza a tehetsgeket.

Csakhogy ez, brmennyire jl hangzik, olykor ellentteket rejt az egyes szintek kztt. A hiba abban ll, hogy ha azt mondjuk, "Toyota", tbbnyire nem vlasztjuk kln az autgyrat a csapattl - pedig a kett korntsem egy s ugyanaz. A csapat lnyegben nllan, sajt menedzsmenttel mkdik, s br gazdasgilag r van utalva az anyacgre, a tlls termszetes sztntl hajtva akkor is ragaszkodik a ltezshez, ha a gazdjnak rdekei mr a felszmolst diktljk.

Mint a vrus, amely ldozatval egytt nmagt is elpuszttja, a Toyota - mrmint az istll, nem az autgyr - a sajt csapdjba esett. Egyfell nyilvnosan vltig azt hangoztatta, hogy az elharapz kltsgeket cskkenteni kell, hiszen a vlsg miatt, mr csak a ktelez politikai korrektsg jegyben sem tehetett egyebet. Msfell viszont mgsem akarta tlzottan cskkenteni a kltsgeket, attl flve (joggal), hogy ha a pnzgyi flnyt is elveszti, mg tovbb romlanak az eslyei arra a gyzelemre, amellyel igazolhatn a ltjogosultsgt az anyacge eltt. Ha kisebb kltsgvetssel kell mkdnie, azrt kerl veszlybe, mert sikertelen marad, ha viszont nem szortja vissza a kiadsait, akkor azrt, mert tl drga. A Toyota a gyzelmet ldzve az idvel futott versenyt - s elbukott.

A problma alapveten arra vezethet vissza, hogy a forma-1-es rszvtel, mint reklmkampny megtrlse preczen nem mrhet. A kiadsok kztt sorakozik egy halom, fillres pontossggal kiszmthat ttel a knyvelsben, de a bevteli oldalon - az olyan, nyilvnval forrsokon tl, mint a szponzori szerzdsek - vajon mit lehet szembelltani velk? Azt persze knny kimutatni, hogy az elz negyedvben tbb vagy kevesebb Corollt adtak el, m hogy ez mennyiben ksznhet az F-1-es szereplsnek, mr jrszt szubjektv megtls krdse. Bsg idejn az igazgattanccsal is knnyebben el lehet hitetni, hogy a pozitv piaci trendek s az F-1-es program mkdse kztt rejlik sszefggs, ha azonban vlsg van, mr termszetszerleg ersen meggondoljk, hogy rdemes-e kiadniuk azt a nhnyszz-milli dollrt egy bizonytalan mrleg projektre. Arrl nem beszlve, hogy ez nem kizrlag pnzkrds: nem tl elegns passzibl fenntartani egy F-1-es istllt, ami mgiscsak luxus, mikzben nhny kilomterrel arrbb gyrakat zrunk be s munksokat bocsjtunk el. Ezt mr a Honda sem vllalta fel - rthet mdon.

A Toyott cseppet sem tudom sajnlni, 2002-es rkezse ta ugyanis nem sokat tett hozz az F-1 kultrjhoz, a toyotsokat viszont igen, mert amennyire a rossz rtelemben vett, krlelhetetlen nagyvllalati vonalassg mintakpnek tnik maga az autgyr, a csapat a sznfalak mgtt annyira meglepen emberi s megkzelthet volt. A Toyota esete abbl a szempontbl eltr a Hondtl s a BMW-tl, hogy az F-1-es program infrastruktrjt nem akarjk eladni, hanem a tervek szerint ms, olcsbb, s gy kltsghatkonyabbnak tekintett sorozatokban - pldul a Le Mans Series-ben - val versenyzshez tervezik hasznostani, az alkalmazottak zme teht valsznleg megtarthatja a munkjt. (Ms krds, hogy a legjobb F-1-es specialistkat alighanem gyorsan elkapkodjk majd a tbbiek, klnsen a szakrtelemre hlval halsz j csapatok.)

A tvozst bejelent kzlemnyben a Toyota azt grte, hogy "aktvan hozzjrul majd a sportg tovbbi fejldshez is az amatr versenyzs tmogatsval, valamint olyan esemnyek megtervezsvel, amelyekben brki nehzsgek nlkl rszt vehet." Szpen hangzik, de valsznleg nem jelent mst, mint hogy azokhoz a kategrikhoz akarnak egyenautkat pteni, ahol - persze azrt nem kizrlag, mert nmelyik bajnoksgnak kifejezetten ers meznye van - gazdag rvezetk sajt zsebkre bohckodnak a plyn. Ez az zleti modell a Porschnek s a Ferrarinak (elssorban a 911 illetve a 430 klnbz vltozataival) mr rgen bevlt, s most valami hasonlt tervez a BMW is, de amellett, hogy jl jvedelmez, a presztzsrtke ktsgbe vonhat. No persze vlsgban nem illik finnyskodni, nemigaz?

Hogy a tbbi profi versenysorozatra - mint amilyen a WRC, az LMS, a WTCC, a GT, a DTM - mennyire ri meg klteni, az is ersen krdses. Igaz, hogy ezek lnyegesen olcsbbak, ugyanakkor az F-1 300 millis kznsgnek mrcjvel mrve nem nzi ket a kutya sem, ezrt a reklmrtkk semmivel nem kevsb bizonytalan. Amg a vilgszerte egzotikusnak tartott F-1 a sajtban arnytalanul nagy hangslyt kap, a tbbi szriban versenyezni nem felttlenl jelent kell hrverst. A PSA pldul hiba nyerte magt agyon a WRC-ben, s mltn, az ismerseim kztt - persze: nem reprezentatv minta - elenyszen kevs emberrl tudok, aki fejvesztve rohanna egy kzeli Citroen vagy Peugeot kereskedsbe emiatt. Ha a Toyota trtnetesen gy dnt, pt egy prototpust az LMS-hez, m tegye, de ettl az LMS-t mg nem fogjk sokkal tbben nzni. A gyrak persze szponzorlt tartalommal meg az jsgrk utaztatsval megprblhatjk npszersteni a vlasztott sorozatukat, ennek a hatsa azonban ttteles lesz, s a mdia piacn klnben is ppgy a keresleti-knlati trvnyek uralkodnak, mint brhol mshol: amg valami nem elg npszer, a sajttermkek nem hajlandak felletet biztostani neki, s amg nem biztostanak neki felletet, nem lesz elg npszer. A j reg 22-es csapdja; kitrni belle nehz. s drga. Az autgyrak tettek egy szvessget az F-1-nek, amikor beleltek egy rahedli pnzt, s reklmok tmkelegvel a korbbinl is ismertebb tettk - most pedig kiszllnak belle. Csak tessk: kvl tgasabb. A Bridgestone-t mr nehezebb lesz ptolni. Mert muszj.

A FOTA azt lltotta, "az F-1-ben uralkod bizonytalansg s a felesleges konfrontcik nemrg lezrult idszaka olyan feltteleket teremtett, amelyek megneheztettk a Toyota szmra, hogy a sportban maradjon." rtsd: a vlsg mellett a szablyok, a kltsgvetsi plafon meg a Concorde Agreement krli fraszt huzavona vertk bele az utols szget a Toyota F-1-es csapatnak koporsjba.

n ezt nem veszem be. Kifogsnak elmegy, de logiktlanul hangzik; ha azt a valban nehz idszakot tvszeltk, mirt szllnak ki ppen most, hogy vgre rendezdtt a helyzet? Amikor jnius 24-n, hossz hborskods utn megllapodtak az FIA-val, a csapatok a szvetsg fltti fnyes gyzelemknt lltottk be, hogy sikerlt megsemmistenik a vitatott 2010-es szablymdostsi tervezetet - a hangos dicsekvssel kivltva Max Mosley haragjt is, aki dhben azt grte: mgis jrajellteti magt az FIA elnkvlasztsn. Ha gyztek, most mirt futamodnak meg?

A vlasz egyszer: azrt, mert a belpolitikai csatknak valjban nem sok kzk van a dntskhz. Megkockztatom, hogy az autgyrak igazgattancsban alig tudnak valamit Mosley-rl, Concorde Agreementrl, KERS-rl, slick gumikrl meg a tbbirl. Ez mind nem az dolguk. Rjuk csak az tartozik, hogy az F-1-es program kifizetd-e, vagyis kt f tnyez jtszott szerepet abban, hogy most lelltottk: 1) a gazdasgi vlsg, s 2) a sikertelensg. Egyesek szerint mg az elbbi is csak rgy, mert a valdi ok kizrlag az utbbi, de n azrt ebben sem hiszek; ktsgkvl nem vletlen, hogy olyan csapatok szllnak ki, amelyek az utbbi idben nem voltak eredmnyesek, a nehz pnzgyi helyzet nlkl azonban tovbbra is tretlenl bzhattak volna egy rzssabb jvben, akrcsak eddig.

Ez a bizalom a Toyota esetben, mondhatni, brgynak tnt. Aki kicsit is jratos volt az F-1-ben, vek ta tudta - s szajkzta is, de hiba -, hogy a Toyota Way ebben a specilis kzegben, ahol nehztzrsg helyett gyorsreagls kommands egysgekre van szksg, zskutca lesz. A Toyota pillanatokra, nhny tmeneti sikerrel el tudta hitetni, hogy j ton halad, m utbb minduntalan beigazoldott, hogy mgiscsak egyhelyben toporog. Hogy a mezny legtbbet klt csapata 139 nagydjon t egyetlen gyzelmet sem aratott, mikzben ez olyan, hozzjuk mrten toprongyos vetlytrsaiknak is sikerlt, mint a Toro Rosso, mr kimagyarzhatatlan volt. Jellemz mdon idn jra ahhoz a knyelmes, br nem tl elegns fogshoz folyamodtak, amihez az els vekben oly gyakran: a versenyziket tettk felelss a kudarcrt. Ktsgtelen, hogy ha valaki idn gy szerepelt volna az idmrkn, mint Jarno Trulli, s gy versenyzett volna, mint Timo Glock (vagy ppen Kamui Kobayashi), taln sikeresebb lehet, ez azonban korntsem csak rajtuk mlt. A megfigyelk tbbsge valjban akkor mondott le vgleg a Toyotrl, amikor 2006-ban elkldtk Mike Gascoyne-t, ez a lps ugyanis szimbolikus jelentsgnek tnt: arrl rulkodott, hogy tovbbra sem rtettek meg semmit az F-1 kvetelmnyeibl. Richard Cregan, a Toyota egykori csapatmenedzsere, aki tavaly az Abu Dhabi Nagydj vezrigazgatja lett, gy vli, "konkrt szemlyekkel" volt problma. "Bevlt receptje van, hogy ezen a szinten mitl mkdik az autsport" - mondta. - "Ha valaki ezt figyelmen kvl hagyja, az az baja. A Toyotnl nem ismertk fel elg korn, hogy a csapat rossz irnyba halad. Pedig ez mindenki szmra nyilvnval volt, aki tudja, hogy mirl szl ez a jtk."

Lehet most is az FIA-t szidni, jhet a Ferrari a Tz kicsi ngerrel, de ez maszlag; a Toyotnl mr az v elejn elismertk, hogy idn meg kell szereznik az els gyzelmket, ha az F-1-ben akarnak maradni. Nem szereztk meg, ht kiestek. Taln tlzott leegyszerstsnek hangzik, a lnyeg mgis csupn ennyi. A Toyott nem tnteti fel j sznben, hogy hossz alkudozs utn 2012-ig alrta a Concorde Agreement-et, aztn mgis tojik az egszre, s ez precedensnek is veszlyes, de jogi kvetkezmnye valsznleg nem lesz: a szerzdst, amennyire tudjuk, nem az autgyr, hanem a csapat kttte, ha teht az megsznik, aligha lehet felelssgre vonni. A rszletek persze a jogszokra tartoznak. Ismt.

Hogy mi lesz most? Az gvilgon semmi. Nem dl ssze a vilg, ahogy nem dl ssze akkor sem, ha a napokban a Renault szintn a kiszlls mellett dnt (Carlos Ghosn kzenfekvbb rgyet soha nem fog tallni, mint amilyen a vlsg, illetve a Honda, a BMW meg a Toyota j pldja). Az F-1 rgebben is elboldogult az autgyrtk tmege nlkl, ezutn is el fog. s legalbb jra tbb eslyk lesz labdba rgni a pnzt kevsb szr kis csapatoknak. Az olyanoknak, mint a Williams, amelyek nem a reklm kedvrt vannak az F-1-ben, mert nem akarnak eladni semmit, s amelyeknek kzgazdasgi szemmel nzve taln mg a ltezse is mer ostobasgnak tnik, hiszen nem a profit kedvrt versenyeznek, hanem a versenyzs kedvrt (nem) termelnek profitot. Felettk nem ll a sport misztikumt a knyvels excel-tblinak rubrikira felszabdal igazgattancs, gy nem szorulnak kt tz kz sem. A tudat, hogy az F-1-ben sem mkdik minden racionlisan, kifejezetten megnyugtat nha...

Ja, s igen: tudom, nem knny elismerni, de Mosleynak tnyleg vgig igaza volt abban, hogy megszllottan olcsbb akarta tenni a versenyzst. Most, a vlsg kells kzepn, amikor az egyre nagyobb vesztesgeket elknyvel autgyrak bevallottan a tl magas kiadsok miatt szllingznak el, mr egyrtelmen butasg Mosley kltsgcskkentsi trekvseit okolni a tvozsukrt. Ami azt illeti, az FIA elreltsnak ksznhet, hogy a mezny nem zuhan magba - a ngy j csapat s a Cosworth nlkl bajban lennnk.

A kiraks darabjai valjban annyira preczen kerltek a helykre, annyira tkletes volt az idzts, hogy felmerl a megtervezettsg gyanja is. Vajon mgiscsak igazuk volt azoknak, akik szentl hittek benne, hogy Ecclestone s Mosley titkon el akarjk zni az autgyrakat a kevesebb pnzt klt, de knnyebben irnythat kis csapatok kedvrt? Jogos lehet a Ferrari felvetse, hogy "hbor folyik" a nagy autgyrak ellen? Valsznleg sohasem fogjuk megtudni. Amg a Ferrari s a McLaren marad, a kznsg zme gyis kitart; az F-1 akkor lesz igazi bajban, ha a legjobb autversenyzk mr nem oda vgyakoznak majd.

s a Toyota egybknt nem tl szvdert trtnetnek van egy igencsak pozitv tanulsga is: taln mgsem lehet mindent pnzrt megvenni. Mg a Forma-1-ben sem...

* * *

Vajon n vagyok az egyetlen, aki nem rti, hogy Mattias Ekstrmnek mirt nem adott soha, egyetlen F-1-es csapat sem egy rva kilomternyi tesztlehetsget? Elvgre amikor Heikki Kovalainen 2004-ben legyzte Michael Schumachert a Bajnokok Tornjn, kitrt a tmeghisztria, ez a fazon meg hiba gyeplja vgig a korszak sszes elismert nemzetkzi sorozatnak valamennyi bajnokt, alig trdik vele valaki.

Ht persze, a Bajnokok Tornjn sok mlik a szerencsn - azon, hogy az embert ppen kivel sorsoljk ssze, milyen autt kap, satbbi. s ez a mfaj nem annyira a vgs hatrok feszegetsrl, mint inkbb az improvizatv vezetsrl szl, s ily mdon filozfijban taln kzelebb ll a rallyhoz, mint a plyaversenyzshez. De alapveten ugyanazokra az adottsgokra van szksg hozz: egyenslyrzkre, trltsra, a helyes v megvlasztsnak kpessgre, a tapadsi viszonyok irnti hatodik rzkre, s persze kellen finom kz- meg lbmunkra. Azrt az mgsem lehet vletlen, hogy Ekstrm - egyforma autval! - az vek sorn lenyomta a hatszoros WRC-bajnok Sbastian Loebt, a hromszoros WTCC-bajnok Andy Priaulx-t, a nyolcszoros Le Mans-i gyztes Tom Kristensent, vagy ppensggel Jenson Buttont s Schumachert (az utbbit - az eddigi szettek alapjn - 4:2-re). A ngy alkalombl, amikor elindult a Bajnokok Tornjn, Ekstrm hromszor nyert, holott az egyenes kiesses rendszer miatt ehhez a legaprbb hibt sem lehet elkvetni. Bmulatos.

Ekstrmrl tudjuk, hogy ktszeres DTM-bajnok az Audival, nem veti meg a rallyzst sem (2004-ben pldul mg kt N-csoportos gyzelmet is aratott a WRC-ben: a Svd s a Kataln Rallyn), s egyszer elindult a nrburgringi 24-rson. De ennyi. Audis kapcsolatai ellenre mg Le Mans-ban sem llt rajthoz, formaautt pedig tudtommal sohasem vezetett - ettl fggetlenl azon kevesek kz tartozik, akikrl st, hogy elgedettek a helyzetkkel, s nincs bennk egy szemernyi frusztrci sem, amirt nem jutottak feljebb. Ez dt.

Nem lltom, hogy egy F-1-es autban, ahol minden sokkal hamarabb trtnik, s brutlis ernltre is van szksg hozz (br azrt a DTM-et se becsljk le: az nagyjbl az F-3-mal van azonos szinten), Ekstrm felttlenl gyors lenne. De egy prbt azrt megr, nem? Ekstrm nem Schumacher s Kristensen, hanem Button genercijhoz tartozik - 31 ves, ami F-1-es viszonyok kztt nem kevs, viszont nem is vszesen sok. Elvgre Damon Hill ugyanennyi ids volt, amikor megjelent a Williamsnl, aztn nyert mg egy vb-t...

* * *

Lewis Hamilton a fkhibja nlkl le tudta volna gyzni Sebastian Vettelt? Ez az egymilli dollros krds.

Egyrtelm vlasz sajnos nincs r. Lewis szombaton szrnyalt a hangulatos Abu Dhabiban (mennyivel jobban mutat httrknt a naplemente, mint a monoton jszakai gbolt, nem?), s gy tnt, mg zemanyag-korrigltan is lehet 4-5 tizedmsodperc elnye krnknt. Ez az idei viszonyok kztt bdletesen nagynak szmt, de vasrnapra valamirt elveszett. A McLaren kzlemnyben Lewis azt lltotta, 3-4, a csapatfnk Martin Whitmarsh pedig azt, hogy 5 kr utn vlt rezhetv a jobbhts fkbett rohamos kopsa (soha nem rtettem, ezeket az adatokat mirt nem lehet sszehangolni egymssal, legalbb egy sajtanyagon bell), Seb azonban addig is tartotta vele a lpst.

Ez a nhny kr mintnak persze nem tl sok. Lewis elnye mg a 9. krben is csupn 1.512 msodperc volt, ami nagyon kevsnek tnt, hiszen Seb majd 2 krrel ksbbre tudta idzteni a boxkillst. Hasonl eltrssel Mark Webber 4.8 msodpercet vesztett csapattrsval szemben a kerkcserk msodik forduljnl, vagyis Lewisnak is durvn ekkora elnyre kellett volna szert tennie, ha meg akarja tartani a vezetst. Csakhogy hiba volt villmgyors a plya kzps szektorban (ahogy egsz htvgn), a hts, kanyargs rszen mindig vesztett 3-4 tizedet Sebhez kpest. Miutn rszltak a rdin, hogy ott kell sszekapnia magt, mg a 10. krben is futott egy olyan krt, amely addig a verseny legjobbja volt, a kvetkezben viszont ltvnyosan elfkezte magt, s ezzel egy msodpercen bell engedte Sebet. Innentl eslye sem maradt. Vasrnapra virradra, a parc fermben kicserltek egy sllyesztett rgztcsavart a McLaren jobbhts fkjn, de nem valszn, hogy ennek kze volt a problmjhoz.

A Red Bullnl valjban gy gondoltk, a msodik boxkillsnl Mark is Lewis el tudott volna kerlni. Lehetsges. Az els etap 15 tiszta krbl az zemanyagszinteket figyelembe vve 5-szr Lewis, 10-szer Seb volt a gyorsabb, de Mark a 7. krtl elkezdett felzrkzni hozzjuk. Ez j jelnek tnt, m a msodik etapban mr nem tudta tartani a lpst Sebbel: tlagosan gy 0.45 msodperccel lassabb volt nla, ami tetemes klnbsg. Igazn mgis csak a verseny vgn kezdett szenvedni, amikor megkapta a lgy gumikat; rdekes mdon leginkbb a plya kzepn, a kigyorstsoknl akadt gondja velk, nem az utols, derkszg kanyarokkal teletzdelt rszen.

A gumik krdse Abu Dhabiban klnsen rdekes volt. A helyzet ltalban gy fest, hogy az elsdleges (a kemnyebb) keverk lassabb, de tartsabb, mg az opcis (a lgyabb) egyetlen krre gyorsabb, viszont hamarabb elkopik. Ehelyett most a kemnyebb - a skln konkrtan a "kzepes" - Bridgestone-nal lehetett elrni a jobb kridt is, vlheten azrt, mert valamirt kedvezbben reaglt a szllel a sivatag fell rkez finomszemcsj homokra. A csapatok emiatt azzal bntak gy, mint mskor a lggyal: azt tartogattk a szabadedzsek vgre meg az idmrre, s cserbe a lgytl igyekeztek mihamarabb megszabadulni.

 
Vettel, Hamilton s Webber krid-grafikonja (klikkelve nagythat). Vettel az els etapban Hamilton mgtt haladt, de a msodikban igazn belehzott. Webbernek eslye sem volt. ALUL: Ngy versenyz krid-eloszlsa. Buemi meglepen j tempt diktlt, de Button is ersebbnek tnt Webbernl.

A gumik helyzete annyira egyrtelmnek tnt, hogy (Giancarlo Fisichella kivtelvel) mindenki a kemnyen rajtolt, s a lgyat csak az utols etapjra vllalta be. A boxstratgik szintn szokatlanul egyszer kplet mentn alakultak, a Q3 rsztvevi ugyanis egytl egyig kt, a tbbiek pedig egy killssal terveztk teljesteni a tvot (br Adrian Sutil taktikjt menet kzben ktstoposra mdostottk), s az zemanyagszintek kztt sem volt drmai eltrs. Figyelemremlt, hogy az egykillsosok kzl vgl egyedl az jonc Kobayashinak sikerlt pontot szereznie - Interlagos ta ppen arra helyezte a legfbb hangslyt a felkszlse sorn, hogy megtanuljon jobban bnni a gumikkal, s ennek szemltomst meg is lett az eredmnye. Nagy kr, hogy a Toyota kiszllsa miatt romlottak az eslyei a folytatsra.

Vasrnap dlutn azonban tbben megbntk, hogy nem mertk mr hamarabb feltetetni az autjukra a lgy Bridge-eket. Kztk Jenson Button, aki alatt a verseny vgn kelt letre a Brawn GP; rezte, hogy vgre normlisan terhelheti az els kerekeit a bekormnyzsnl, mert a korbbi alulkormnyzottsg, amellyel a kemnyebb gumikon kszkdtt, elmlt. A rajtnl megszta, hogy a Rubens Barrichello els szrnyrl leszakad, 3-4 kg-os darab vszjslan elsuhant a feje mellett, de a 36. krben mg 12.496 msodperccel haladt Webber mgtt. Ezt a htrnyt rohamlptekben mr a 49. krig ledolgozta (rszint annak is ksznheten, hogy kzben 2 krrel ksbb tankolt, mint ellenfele), aztn ltvnyosan bekergette a clba a fegyelmezett vdekezssel menekl Red Bullt.

A plya llapota, ahogy az j helysznek esetben gyakran lenni szokott, az utols pillanatig javult: a clig eljut 18 versenyz kzl 12 az utols kt kr valamelyikben rte el a legjobb ideredmnyt (s nem csak a lgy gumik miatt, ugyanis az ekkor mr a kemnyebbeket hasznl Fisichella is kzjk tartozott), radsul hatan gyorsabbak voltak, mint a htvge sorn addig brmikor, belertve az idmrt is.

A tbbiek nem igazn tudtak labdba rgni az idnyt sszessgben ural Red Bullok s Brawnok mellett, gy ez a verseny az v frappns befejezse lett; szrevtlenl is bravrosat taln Kimi Rikknen nyjtott mg a kzpmeznyben, tartva Heikki Kovalainen tempjt - egy silny Ferrarival nem volt ez gyenge produkci a futamot kis hjn megnyer McLaran ellen. No persze abban a McLarenben nem Heikki lt... A Forma-1 pedig egy stlszer napnyugtval bcszott a BMW-tl, s mint utbb kiderlt, a Toyottl is.

 
dvzllek
 
Blcsessg;)

 
Nagydjhtvge
 
Boldog nvnapot

 
Kimi Rikknen
 
Nico Hlkenberg
 
Ms dolgok
 
Grbe Tkr
 
A vilgbajnoksg llsa(piltk)

1. Sebastian Vettel 234 pont

2. Mark Webber 149 p.

3. Lewis Hamilton 146 p.

4. Fernando Alonso 145 p.

5. Jenson Button 134 p.

6. Felipe Massa 70 p.

7. Nico Rosberg 48 p.

8  Nick Heidfeld 34 p.

9. Vitaly Petrov 32 p.

10. Michael Schumaccher 32 p.

11. Kamui Kobayashi 27 p.

12. Adrian Sutil 18 p.

13. Sebastian Buemi 12 p.

14. Jaime Alguersuari 10 p.

15. Sergio Perez 8 p.

16. Paul di Resta 8 p.

17. Rubens Barichello 4 p.

18. Pedro de la Rosa 0 p.

19. Jarno Trulli 0 p.

20. Vitantonio Liuzzi 0 p.

21. Pastor Maldonado 0 p.

22. Jerome d'Ambrosio 0 p.

23. Heikki Kovalainen 0 p.

24. Timo Glock 0 p.

25. Daniel Ricciardo 0 p.

26. Karun Chandhock 0 p.

 

 

 

 

 

 
Forma- 1 biztonsg
 
A vilgbajnoksg llsa (csapatok)

1. RBR - Renault 383 p.

2. McLaren Mercedes 280 p.

3. Ferrari 215 p.

4. Mercedes 80 p.

5. Renault 66 p.

6. Sauber - Ferrari 35 p.

7. Force India Mercedes 26 p

8. STR - Ferrari 22 p.

9. Williams Cosworth 4 p.

10. Lotus Renault 0 p.

11.HRT-Cosworth 0 p.

12. Virgin - Cosworth 0 p.

 

 
Mennyi is az id???
 
Naptr
2025. Februr
HKSCPSV
27
28
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
01
02
<<   >>
 
Kimi hazja
 
Szavazz!!!
Lezrt szavazsok
 
Az egyik kedvenc szmom
 
mirt szereted?
Te mirt szereted Kimit?

tehetges
mert a McLarennl versenyzik
mert finn
mert helyes
szeretem a stlust
magamat ltom benne
ki mondta, hogy szeretem?!
Szavazs llsa
Lezrt szavazsok
 
Idzet

A versenyzs, a vetlkeds a vremben van, az letem rsze egsz letemben ezt csinltam, s hmm... elrbb val brmi msnl...

                   (Ayrton Senna)

 
EZ + AZ
 
Hrlevl
E-mail cm:

Feliratkozs
Leiratkozs
SgSg
 
Dont worry, be happy
 
Szavazz
Hogy tetszik a "Ms dolgok" men

Nagyon j
Egsz j
Lehetne jobb is
Nagyon gz
Szrny
Egyltaln van annak a mennek rtelme?
Szavazs llsa
Lezrt szavazsok
 
Az osztlyom alkotsai:D
 
Szavazz
Hogy tetszik a honlap?

Egsz j
Trhet
Nagyon j
Bjj el!!!
Ciki! Ne hogy reklmozd!
Ez neked honlap?
Hzz el a j bds francba
Szavazs llsa
Lezrt szavazsok
 
Finnorszg
 
Szavazz!
Melyik kommenttort szereted jobban?

Palik Laci
Czolner Gyuszi
Wber Gbor
Palik- Czolner prosts
Szavazs llsa
Lezrt szavazsok
 

Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kiköt&#245; felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!    *****    Nagyon pontos és részletes születési horoszkóp, valamint 3 év ajándék elõrejelzés, diplomás asztrológustól. Kattints!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre,egyszer mindenkinek érdemes belenézni.Keress meg és én segítek értelmezni a csillagok állását!    *****    HAMAROSAN ÚJRA ITT A KARÁCSONY! HA SZERETNÉL KARÁCSONYI HANGULATBA KEVEREDNI, AKKOR KATT IDE: KARACSONY.GPORTAL.HU    *****    Nyakunkon a Karácsony, ajándékozz születési horoszkópot barátaidnak, ismerõseidnek.Nagyon szép ajándék! Várlak, kattints    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!