| A Nmet Nagydjat ltva ezton vagyok knytelen elllni azzal a  javaslattal, hogy a szezon vgn, a vilgbajnoki serleggel egytt osszk  ki a forma-1-es Oscar-djakat is. Pillanatnyilag nem okozna komoly  fejtrst, hogy melyik alakts mlt a legjobb frfi fszereplnek jr  elismersre… Vaksi lelki szemeimmel mr ltom, ahogy Fernando Alonso, tizzadt  overall helyett Armani ltnyben, sznes, kisauts nyakkendben, mert az  ilyen jeles alkalmakkor ugyebr mgiscsak gy dukl, felmegy a  sznpadra az FIA hagyomnyos v vgi djkioszt gljn, meghajol,  bszkn magasba emeli a trfet, aztn ksznetet mond... A legjobb  frfi fszereplnek jr Oscar-djrt. A szobrot tadja: Mr. Michael  Schumacher. Msorvezet: Mr. Jean Todt. Eddie Jordan s zenekara, a V10  mr megint ugyanazt a dalt jtssza: "Le a csapatutastsokkal! Gyernk a  brba bbi, igyunk egy kors Guinesst!" Az ri kznsg tncol. Nincs j a nap alatt. Legszvesebben, ha ezt a "kettt fizet, egyet  kap" akcit nem reznm a munkaadim bizalmval val arctlan  visszalsnek, egyszeren bekopiznm ide a 2008-as Knai Nagydj utn  rt Grbe Tkrt,  s tessk, mris lenne egy szabad dlutnom. Merthogy errl a  csapatutasts-mizrirl, akrmennyi brt prblunk mg lehzni rla,  nehz jat mondani. Az egsz knosan ostoba, hockenheimi sznjtk, amiben Fernando  Alonso, Felipe Massa, Rob Smedley meg Stefano Domenicali jtszottk a  fbb szerepeket, s amelyhez kpest az vodai anyknapjn eladott Tndr  Lala is szvevnyes pszichothriller, miattunk van. Igen, miattunk. Amg  ugyanis kt sr kztt kszsgesen hbrgnk a vasrnap dlutni  szrakozsunkat vrlzt nknnyel tnkrezz Ferrari, Red Bull vagy  akrki ms gynevezett szemtsgei ellen, addig a lapokat is  hergeldssel lehet majd a legjobban eladni, s gy tiltva maradnak a  csapatutastsok, a szereplk pedig rkre knytelenek lesznek  megjtszani magukat. Nem vltozik semmi. breszt! A Forma-1 mindig csapatsport volt. Amg kt aut ll egy  garzsban, gyis lesz r plda, hogy valamelyiket elre tesskelik. A  Ferrari meg a tbbiek nem azrt kltik el a szponzorok  dollrtzmilliit, hogy aztn kt, elknyeztetett suhanc passzibl  elverje az egszet egy tlmretezett gokartplyn. A kibicek kedvence, a  "hagyjk ket szabadon versenyezni" szlogen frappnsan hangzik ugyan,  de csak addig, amg egy vatlan pillanatban ki nem lkdsik egymst,  mint az unatkoz tekebbuk, s a Stefano Domenicaliknak meg Christian  Hornereknek nem kell knosan vigyorogniuk a dhdt, magyarzatot  kvetel szponzorokra. Igen, Felipe Massa Hockenheimben a Ferrari parancsra engedte nyerni  Fernando Alonst. s mindenki tudta, vagy legalbbis sejtette, hogy gy  lesz, mert gy normlis. Tudta Fernando, tudta Felipe, tudta Domenicali,  s tudtk az jsgrk is, akik, eljtszva a felhborodott ernyest, a  sportszersg szeretetnek ltszatval takarzva prbltak kihzni  bellk valamilyen, minl nagyobbat csattan nyilatkozatot. s tudtk az  ellenfelek is, mgis kpmutatan hablatyoltak arrl, hogy , k ilyet  soha nem tennnek. Inkbb gzolja el ket a vrs bika, de a versenyzik  akr dodzsemnek is hasznlhatjk az autikat, ha ppen gy tartja  kedvk. Csak a korbban mr pp elgszer hangoztatott vlemnyemet tudom  ismtelni most is: egy olyan szablynak, amely betarthatatlan, s  mltatlanul kpmutatsra knyszerti a rsztvevket, nincs helye  egyetlen sportban sem. A Nmet Nagydj utni sajttjkoztat egyszeren  rhejes volt: az jsgrk krdsekkel bombztk Felipt s Fernandt,  k pedig vltig tagadtk, hogy szndkos helycsert hajtottak vgre.  "Ht, nem tudom, mi trtnhetett, de a 6-os kanyar kijratnl  szrevettem, hogy Felipe kicsit lelassul, ezrt megprbltam megelzni" -  lltotta Fernando. Felipe azrt diplomatikusabb volt, s csak annyit  prselt ki magbl: "Szerintem errl nem kell mondanom semmit.  Megelztt, s ksz." De tanulsgosan hangzott az a rvid prbeszd is, amit Domenicali folytatott egy jsgrval a verseny utn. jsgr: A ma trtntek utn egyrtelm, hogy a Ferrari egyik versenyzje els, a msik pedig msodik szm?Domenicali: Nem. Nem.
 jsgr: Mirt?
 Domenicali: Mert klnben azt feleltem volna, hogy igen.
 Na ja. Ez a dialektika olyan magassgaiban szrnyalt, hogy Szkratsz is bszke lett volna r. Nyltan senki nem mondhatta ki a Ferrari rszrl, hogy a "Fernando  gyorsabb nlad. Krlek erstsd meg, hogy megrtetted az zenetet!"  felszlts burkolt csapatutasts volt, ez ugyanis ellenkezne a  Sportszablyzat 39.1-es cikkelyvel: "A verseny eredmnyt befolysol  csapatutastsok alkalmazsa tilos." gy aztn mindannyian tagadtk a  nyilvnvalt. Szp gondolat, amit a Mercedes gyvezetje, Nick Fry vetett fel, hogy  a vilg megvltozott, s a kzvlemny tbb nem fogadja el, ha a  csapatok manipulljk a versenyzik sorrendjt, de - amint arra pp Ross  Brawn mutatott r - sajnos letszertlen is. Brhogy igyeksznk, gyis  meg fogjk tallni a mdjt, hogy kialaktsk a nekik tetsz  vgeredmnyt, ezrt tnyleg felesleges tovbb halogatni: satrozzuk mr  ki azt a 39.1-es cikkelyt! A csapatoknak a kzharaggal akkor is meg kell  majd birkzniuk, tudni fogjk, hogy a dntsk elkerlhetetlenl  npszertlen, de legalbb nem lesznek hazudozsra knyszertve. Az is  valami. Nhnyan azon a vlemnyen voltak, hogy csapatutasts s  csapatutasts kztt is van klnbsg, s a Ferrari hockenheimi akcija  nem tartozott az eltlendk kz. Elvgre amikor a 2002-es Osztrk  Nagydjon Rubens Barrichello el parancsoltk Michael Schumachert, mg  csak a szezon hatodik versenynl tartottunk, s 44 pontjval Schumacher  flnyesen vezette a vb-t: az addigi t futambl ngyet megnyert.  Radsul Barrichello az A1-Ringen egsz htvgn gyorsabb volt nla, az  idmrn pldul 6 tizedet vert r. A helycsere ezrt nem csupn  szksgtelen, hanem igazsgtalan is volt. Ezzel szemben az idei Nmet Nagydjjal mr a szezon 11. forduljnl  jrunk, s Alonso htrnya az sszetettben Silverstone utn 47 pont volt  - Mass pedig 78. Mindkettt nehznek tnt behozni, de az utbbit  szinte lehetetlen. Radsul tny, hogy - leszmtva az es miatt  rtkelhetetlen pntek dleltti szabadedzst - egsz htvgn Fernando  volt a gyorsabb kettejk kzl, mgpedig nem is kevssel, 3-4 tizeddel  krnknt. Ez persze, legalbbis az n olvasatomban, nem ok arra, hogy  elretuszkoljk. Hiszen ha annak jr a gyzelem, aki az edzseken a  leggyorsabb, akkor minek egyltaln megrendezni a versenyt? A j  temprt nmagban mg nem jr 25 pont. Krdezzk csak meg a Red Bullt!  Br ez mr a "mi lett volna, ha" unalmas kategrijba tartozik, Massa  sasszja nlkl Alonso aligha nyerte volna meg a Nmet Nagydjat, mert  elzni, ahogy az a nhny krrel korbbi csrtjkbl is kiderlt,  finoman szlva sem lett volna gyerekjtk. Vajon lehetsges, hogy Felipe nknt vlasztotta a mrtr szerept,  s - amint a Ferrarinl lltottk - magtl volt tekintettel a csapat  rdekeire? Ugyan mr! Smedley zenete a rdin teljesen egyrtelmen  hangzott, s az sem hagyott ktsgeket a csapat tervei fell, hogy  ksbb mg bocsnatot is krt rte Masstl. Kereken, napra pontosan egy  vvel a hungaroringi balesete utn, amikor egy ideig azt sem lehetett  tudni, hogy versenyezhet-e mg valaha, a gyzelme filmbe ill sztorinak  grkezett, a Ferrarinl azonban ilyen szentimentlis dramaturgiai  szempontokra rthet mdon nem lehettek tekintettel. s Felipe tudta a  ktelessgt. Ugyanakkor igaz az is, hogy kisebb feltnssel is tadhatta volna a  helyt, m ez nem annyira az  hibja, mint inkbb Smedley-. Azt azrt  mgsem vrhatja senki egy autversenyztl, akinek az lete a gyzelem,  hogy tegyen gy, mintha valban erbl elznk meg, mondjuk szndkosan  fkezze el magt a siknnl. A lass kigyorsts Barrichello ausztriai  manverhez kpest nem tnt tl tetrlisnak; rdekes mdon gy  ltszott, hogy nem Massa, hanem Smedley viselte nehezebben a vezet hely  feladst. Ha nem a rdiban vigasztalja annyira feltnen Felipt,  hanem csak utna, szemlyesen, s nem ott, kis tlzssal egyenes adsban  kr tle bocsnatot sem, taln nem lesz a bolhbl elefnt. Ez a  feltn szabadkozs, amely legalbb annyira szlt a nyilvnossgnak,  mint Massnak (Smedley gyakorlatilag biztos lehetett benne, hogy a  beszlgetsket, mivel elg ts hozz, be fogjk jtszani a TV-be is),  aligha volt vrprofinak nevezhet, viszont mindannyiunkat emlkeztetett  arra, hogy a csapaton bell is kt csapat van. Nem csak a versenyz,  hanem a mrnkei s a szereli sem rlnek neki, ha a labdt  tpasszoljk a garzs msik felbe. Emberileg azrt rthet, nem?  Domenicali pp ezrt jobban tette volna, ha nem Smedley-re bzza a  piszkos munkt, hanem  maga vgzi el, mert a kt pilta kztt  mgiscsak  az - elvileg - semleges sszekt kapocs. Hogy nem gy tett,  az tekinthet operatv hibnak; a dntse kicsit olyan volt, mintha a  testvrvel prbln ellopatni valakinek a pnztrcjt. Nem biztos,  hogy az illet kibrja rulkods nlkl. S noha ilyenkor mindig az a rosszfi, aki megkapja a jobb helyet,  Fernando szemltomst csppet sem jtt zavarba attl, hogy a felsbb  hatalmak kzbenjrsa folytn rklte meg a gyzelmet. Arra a krdsre,  hogy a verseny alatt  maga is krte-e a rdin a Ferraritl a  helycsert, nem volt hajland vlaszolni, de, mint az igazn sikeres  versenyzk ltalban, a jelek szerint  is szintn hiszi, hogy  valamirt alanyi jogon jr neki az 1. hely.  ll elrbb a  pontversenyben,  volt a gyorsabb - akkor meg mi a krds? Azt persze  mindenki tlje meg maga, hogy Fernando vajon akkor is ennyire knny  szvvel lenne tekintettel "a csapat rdekeire", ha neki kellene tadnia a  helyt. Ja, hogy  nem kerlhet ilyen helyzetbe? Kimi Rikknenrl is  ezt hittk, aztn a 2008-as Knai Nagydjon hirtelen mgis ott tallta  magt, hogy flre kellett llnia Massa ell, odapasszolva neki a 2.  helyet. Akkor Felipe volt az, aki knldva feszengett a  sajttjkoztatn, magyarzkodva a helycserrt, s Smedley hordott  ssze hetet-havat Kimi gumijainak lltlagos szemcssedsrl, gyhogy  k is pontosan ismerik a drgst. Ez egybknt, tegyk hozz mindjrt, a  vilgbajnoksg utols eltti futamn trtnt. nmagban nincs azzal problma, hogy egy csapat a vb-gyzelemre  eslyesebb versenyzjt rszesti elnyben. A Ferrari csak akkor  kezdhetne izzadni emiatt, ha mr msodik-harmadik alkalommal kellene  flrelltaniuk Masst Alonso kedvrt - mert ebben az esetben ugyebr  felmerlne a krds, hogy ha elsre sem teszik ezt meg, most taln   vezet -, de erre valsznleg nem fog sor kerlni. Fernando tovbbra is  gyorsabb, gyhogy hossz tvon minden bizonnyal rvnyesl majd a nagy  szmok trvnye. Egy bibi azrt igenis van: amit a Ferrari Hockenheimban tett, az a  jelenlegi szablyokkal ktsgtelenl ellenkezik. Egyszeren tl  poftlanul s tltszan jtszottak el valamit, amit a helykben szinte  mindenki megtett volna. Sajnos vagy sem, a Motorsport Vilgtancs  egyszeren nem hagyhatja futni ket, mert azzal gyakorlatilag  trvnyesten az rsban tiltott csapatutastsokat. A tbbiek pedig  pampoghatnnak, hogy ha szabad lett volna ilyeneket alkalmazni, mr k  is megtettk volna. Az pedig, ahogy sokan azonnal szrevettk benne az  irnit, csak a hab a tortn, hogy az tlethozatalnl az a Jean Todt  fog elnklni, aki a 2002-es ausztriai esetnl meghozta a botrnyos  dntst... Szerintem egyszer a kplet: akrcsak annak idejn a kiprgsgtlt,  amg nem lehet megbzhatan tiltani, a csapatutastsokat is inkbb  legalizlni kell. Ez is jobb, mint az lland gyanakvs s vdaskods. A  problmt persze nem oldan meg maradktalanul, mert tovbbra sem  vllaln fel mindenki nyltan, hogy nem kezeli egyformn a versenyzit,  s egy cikkely trlse miatt mg a kznsg sem vlna elfogadbb a  mestersges helycserkkel szemben. Igaz. De legalbb Fernando Alonsnak  meg Felipe Massnak sem kellene kiosztani az Oscar-djat... * * * Az elmlt nhny, izgalmas futamot kveten, amelyek elknyeztetettek  minket, a Nmet Nagydj a Ferrari vratlan szrnyalstl eltekintve  mg annl is unalmasabb volt, mint amilyennek ltszott. St, valjban mg a Ferrari gyzelme sem volt egszen vratlan. Ha  az greteiknek, miszerint vgre ledolgoztk a htrnyukat, nem is  felttlenl hittnk, mert hallottunk ilyet elgszer, a sorok kztt  olvasva mr Silverstone-ban is lthat volt, hogy az elszr Valenciban  bevetett fejlesztseik - elssorban a diffzorba vezetett kipufog -  kezdenek berni. Knyszer korai boxkillsa utn Massa a verseny els  felben ott is iszonyatosan gyors volt, simn tartva a lpst az len  halad Mark Webberrel s Lewis Hamiltonnal. s Hockenheimben Alonso meg Massa egyszeren erbl gyzte le  Sebastian Vettelt, nem valamifle taktikai trkkel. Fernando mr a  szabadedzseken is durva tempt diktlt, aztn a Q1-ben s a Q2-ben is  simn kaparintotta meg az 1. helyet, gyhogy Seb valban szenzcis pole  kre inkbb a szablyt erst kivtel volt, semmint a Red Bull  flnynek bizonytka. A Bridgestone szmtsai szerint az Alonso s  Vettel kztti, 2 ezredmsodperces klnbsg a clvonalon kb. 15 centit  jelentett a kt aut kztt; a Forma-1-ben ppen az a legszebb, hogy  kt, teljesen eltr autval kt, eltr stlusban vezet versenyz  ennyire egyforma teljestmnyt nyjthat. Elkpeszt. rtelmezhetjk ezt  gy is, hogy a hibk - mert mindig vannak, csak aprk, szemmel szinte  lthatatlanok - 17 kanyaron keresztl kiegyenltik egymst. Persze val igaz, hogy ha Seb a makrancoskod kuplung miatt nem ragad  be a rajt utni els 5-10 mteren, hanem az len marad, a Ferrarik  nehezen tudtk volna megelzni. Mgpedig azrt, amirt fent azt rtam,  hogy a Nmet Nagydj "unalmasabb volt, mint amilyennek ltszott": a  boxstratgikon kivtelesen nem mlt szinte semmi. Ez merben szokatlan. A verseny eltt a Bridgestone-nl azt remltk, hogy a szuperlgy s a  kemny keverk kztti jelents klnbsg ugyanolyan koszt fog okozni,  mint Montrealban. Azt fejtegettk, hogy amennyiben az aszfalt  hmrsklete tlpi a 30 fokot - s, mire a futam elkezddtt, nhny  fokkal mr tlpte -, a szuperlgy keverk 10-12 kr utn sztkopik  majd. A Williamsnl azonban mr ekkor derltbbak voltak, s 20 krre  saccoltk azt a tvolsgot, amit megtehetnek majd ezekkel a gumikkal. Nekik lett igazuk. St: Nico Hlkenberg vgl nem kevesebb, mint 34  krt teljestett a szuperlgyakkal a verseny els felben, s Jenson  Button is 22-t, Nico Rosberg pedig 24-et. Massa nem is titkolta, hogy  meglepdtt a gumik lass kopsn, klnsen azon, hogy a hts kerekek  is knnyedn lltk a sarat. De ennl is tbbrl volt sz: a kridk csaknem teljesen rzketlenek  voltak a boxkillsok pontos idztsre. A csapatok a legklnflbb  (igaz, csak egyetlen kerkcsers) stratgikkal ksrleteztek, az autk  kztt mgis alig trtnt helycsere. A Mercedes pldul gy dnttt, elrehozza Michael Schumacher  eredetileg ksbbre tervezett kerkcserjt a 14. krre, mg Rosberget  kint hagyja a 24. krig. Ez azonban vgl nem jelentett a vilgon  semmit; igaz ugyan, hogy Nico Michael el kerlt, de a 10 kr alatt  mindssze 1.8 msodpercet hozott rajta. s azt is csak azrt, mert  Robert Kubica a 18. kr elejn pont Michael orra el hajtott ki a  boxbl, s gy Michael a tmadssal prblkozva elbukott 2 msodpercet  abban a krben. Kztk sem vltozott a klnbsg, Kubica ugyanis 3  krrel ksbb cserlt kereket, mint , de ugyanott folytatta, ahol  elzleg haladt: 6-8 tizeddel a Mercedes eltt. s mg a boxba 7 krrel  utna kill Rosberg sem tudta megelzni. 
    
        
            |  |  
            |  |  
            | 
                
                    
                        | Fent: Vettel, Massa s Alonso kridejei a Nmet Nagydjon  (nagythat).  Massa a szuperlgy keverken klnsen jl ment, az els 11 krbl  8-ban  volt a leggyorsabb. A kemny gumikon aztn szoks szerint  szenvedett, fleg eleinte. Lent: A Kubica vs. Mercedes meccs kvetkez fordulja, a mindenkori 1. helyezetthez kpesti, msodpercben mrt lemaradsuk tkrben (nagythat). Kubica, Schumacher s Rosberg teljesen eltr idpontokban vtelezett j gumit, mgsem tudtak hozni egymson semmit. |  |  
            |  |  Button volt az egyetlen az lmeznyben, aki javtott egy helyet a  boxkillsok sorn, de a ltszattal ellenttben  sem annak  ksznheten, hogy sokig - a 22. krig - tudott a plyn maradni, hanem  egyszeren azrt, mert Webber taktikja kisiklott. A Red Bull mr a 13.  krben kihvta a boxba az elzleg az 5. helyen ll Markot, htha gy  megszabadul a forgalomtl, ehelyett azonban beszorult Rosberg mg (aki  szintn vesztett azzal, hogy vele kellett kakaskodnia: ennek  tulajdontotta azt, hogy nem sikerlt tugrania Kubict). Webber azt  hitte, Hamilton is vele egyszerre cserl majd kereket, s gy egy gyors  killssal lesz eslye megelzni a McLarent, csakhogy ennek pp az  ellenkezje trtnt: Buttonnal szemben is vesztett egy pozcit. Vettellel gyesen taktikzott a Red Bull, de hiba, mert ennek sem  lett eredmnye. Seb vltott j gumikra a legkorbban - mr a 12. krben  -, mgpedig azrt, hogy a boxbl ppen a Button s Kubica kztti,  nagyjbl 9 msodperces rsbe trhessen vissza a plyra, lehetleg  kzelebb a Renault-hoz. gy is trtnt, ezrt aztn maradt eltte egy  6-7 msodperces lyuk, ami bven elg volt arra, hogy a sajt tempjban  autzzon, s akkor se szoruljon be Button mg, ha a McLaren (s a  Ferrari) esetleg sokig kint tartja a versenyzit. Ennek vgl nem lett  jelentsge, mert a 13. krben Alonso, a 14. krben pedig Massa is  tlesett a boxkillsn, gyhogy minden a rgiben maradt. Teht gyakorlatilag semmit nem szmtott, hogy ki, mikorra idztette  a kerkcserjt. Csak a forgalommal kellett sakkozni. Ahogy idn mr  tbbszr lthattuk, a killsok tern leginkbb a domin effektus  rvnyeslt, azaz Vettel korai boxltogatsa nyomn a tbbiek is  lezavartk a sajtjukat, nehogy kellemetlen meglepets rje ket. A szokatlan jelensg oka elssorban az volt, hogy az j kemny  keverk gumik a versenynek ebben a szakaszban semmivel sem bizonyultak  gyorsabbnak a hasznlt szuperlgyaknl, gy aki mr cserlt, az  ugyanolyan tempt diktlt, mint eltte - vagyis nem nyert semmit azokhoz  kpest, akik mg nem cserltek. Ellenkezleg: az lhrmas, Massa,  Alonso s Vettel a boxkillsa utni 9-10 krben tmenetileg mg 4-5-6  tizeddel vissza is lassult. A szuperlgyak egyszeren nem koptak elg  gyorsan. Ezrt lett volna nehz taktikval nyernie a Ferrarinak, ha a rajtnl  nem kerl Vettel el. Seb a futam vgre egybknt is feltmadt,  Alonsval felvltva futotta a leggyorsabb krket, s ebben v is lett  az utols sz. Mgsem hiszem, hogy a Scuderia kirlysga pnksdi lesz;  mivel mr az utbbi kt versenyen is rezhet volt, hogy fel fognak  tmadni, alighanem tnyleg a fejlesztseik, nem pedig a szerencss  hockenheimi konstellci folytn kerltek az lre. Ebben persze egyfell  kulcsszerepe lehet a diffzorba vezetett kipufognak, valamint a  trkks els szrnynak is, amelyrl a McLaren nyltan elismeri, hogy  egyelre nem rti a mkdsi elvt. Ez egybknt felr egy burkolt  gyanstssal, csak a csapatok az ilyesmit manapsg mr nem verik  annyira nagydobra, mint hajdann. Hockenheim utn, a Hungaroring eltt teht elllt az a helyzet, hogy  a vilgbajnoksgban vezet csapat autja gyorsasg tern csupn a 3.  helyen ll, s a kvetkez versenynek otthont ad plya nem kedvez az  F-csatornjuknak sem. Webber s Vettel szmra pedig jrakezddik a  szezon, hiszen 11 fordult kveten mr megint pontegyenlsggel llnak a  tabelln, ahogy tettk azt a 6. verseny, azaz Monaco utn is. Alonso hockenheimi gyzelmvel a kzdelem jra tszereplss vlt, s  ennek csakis rlni lehet. Jhet a Magyar Nagydj; unatkozni nem  fogunk. |