♥Kimi♥Jaime♥Nico♥Nicolas♥Vettel♥
Bejelentkezs
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
 
Kimisek indulja

"Megcsillan a nap a Ferrarikon

tszguld Kimivel a clvonalon

Egytt mozog gp s llek,

Kimis leszek, mg csak lek."

 
Men
 
WRC
 
Nap idzete

Tovbbi kedvenc idzeteim...

 
Szavazs
Te megbntetted volna a Ferrarit?

Igen
Nem
Szavazs llsa
Lezrt szavazsok
 
Nico Rosberg
 
Sebastian Vettel
 
Jaime Alguersuari
 
Mennyien vagyunk?
Induls: 2006-08-15
 
Palik bekpsek
 
Nico hazja
 
Nmetorszg
 
Szavazs
Ki a Kedvenced?

Kimi Rikknen
Sebastian Vettel
Jaime Alguersuari
Nico Rosberg
Nicolas Hlkenberg
Szavazs llsa
Lezrt szavazsok
 
Beszlgessnk:D
Nv:

zenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 
Szavazz
Melyik varicinak rlnl jobban?

Kimi a raliban maradna
Kimi visszatrne az F1-be
ms /A vlemnyedre kvncsi vagyok, nyugodtan rd be a csetbe, vagy a vendgknyvbe/
Szavazs llsa
Lezrt szavazsok
 
F1-es cikkek
 
Ne lopj, mert ltlak!
Innen mindenkit ltok!
 
J oldalak:D
 
Puszi:D
 
Szavazz!
Lezrt szavazsok
 
Interjk
 
Ayrton Senna
 
Utols frissts
 
2010 Szingapr

Ht j, kettbl kett: Lewis Hamilton Monza utn Szingaprban is trtt futmvel parkolta le McLarenjt a plya mell, lekeverve magnak egy jkora pofont az sszetettben. De vajon jogos a vd, hogy az idei vilgbajnoksg nem tbb egy sznvonalon aluli hasraessi versenynl?

Nem is olyan rgen mg gy tnt, Lewis Hamilton lehet a vilgbajnoki cm legrdemesebb vromnyosa. Habr McLarenje az v elejn nem tartozott a leggyorsabb autk kz, sajt kpessgeivel gyesen letben tartotta a gyzelmi remnyeit, s noha a csapatnl j jvevnynek szmt Jenson Button melbourne-i s sanghaji sikerei pszichsen nyilvn nem knyeztettk el, ksbb visszavgott rtk. Az els tizenhrom versenyen nem vtett egyetlen ltvnyos vagy slyos hibt sem, ami jelents szerepet jtszott abban, hogy a Red Bull technikai flnynek ellenre mg a Belga Nagydj utn is llt a tabella ln. Nem ltszott lehetetlennek, hogy egy alsbbrend autval fogja megnyerni a vilgbajnoksgot, mrpedig ennl a Forma-1-ben nincs nagyobb bravr.

Ehhez kpest most, amikor az j takarsban elsomfordlt Szingaprbl, Lewis kereken 20 pontos htrnnyal csak harmadik az sszetettben. Fernando Alonso, akinek az eslyeit sokan mr hnapokkal ezeltt lertk - elvgre Belgium utn 41 ponttal volt lemaradva, s a Ferrarirl sem sugrzott a magabiztossg -, kt futam alatt 50 pontot dolgozott le hozz kpest. Trtnhetett volna rosszabb is, pldul ha Monzban s Szingaprban Webber nyer, Lewis leplezetlen dhe azonban tkletesen rthet volt, ahogy vasrnap este igyekezett minl messzebbre hajtani a piltaflkbl a lebnult McLaren kormnyt.

Knny cspbl kritizlni valakit, aki egy hasraess utn vigyorogva feltpszkodik, aztn menten jra arccal a pocsolyban vgzi, mieltt lenne ideje eldarlni a gpi sablonszveget, hogy a hiba csak mg ersebb tette. Knny, de nem igazn mltnyos. Ha Lewis az egyik botlsa az v elejn trtnik, mostanra mindenki elfelejti, s az eset mindjrt nem fest annyira rondn az letrajzban. Zsinrban ktszer eltaknyolni nagyobb ciki, ez ktsgtelen.

Igen m, csakhogy a kt baki szerintem korntsem emlthet egy lapon. Monzban nehezen lehetett volna gy csrni-csavarni a trtntek rtelmezst, hogy Lewis vtlennek tnjn: egyszeren tl ambicizus tmadst indtott Massa ellen, s megszvta. Az autja volt htrbb, nem tudta idben elfordtani s lefkezni, rosszul mrte fel a Ferrari helyzett... Ht istenem, emberbl vagyunk, nha megesik az ilyen. Az vesse r az els kvet, satbbi, satbbi. Lewis maga is elismerte, hogy hibzott, ami egybknt minden jzan szemll eltt nyilvnval volt, ezen teht nincs mit ragozni.

A szingapri sztori azonban teljesen ms. Lewis manvere Webber ellen egyltaln nem volt vakmer vagy letszertlen - olyannyira, hogy a 7-es kanyarhoz kzeledve a McLaren mr fl authosszal a Red Bull eltt haladt, radsul az idelis ven. Lewis szemflesen kihasznlta, hogy a msodik Safety Car-os jraindts utn Mark ttovzik Lucas di Grassi Virginjnek lekrzse kzben, s a szlrnykban maradva kibjt a Red Bull mgl, amikor eljtt a megfelel pillanat. Igen, opportunista megmozduls volt, de - legalbbis eddig a pontig - teljesen tiszta. Mark ksbb maga is elismerte, hogy Lewisnak "muszj volt megprblnia, mert ltta, hogy nagyon nehezen boldogulok a Virginekkel."

Ami ezutn kvetkezett, az szerintem szntiszta versenybaleset volt. Egyfell rthet, hogy Lewis nem akart teljesen kvl fordulni, hiszen azzal tl knny visszavgsi lehetsget biztostott volna Mark szmra, gyhogy igyekezett a korrektsg jegyben ppen csak elfogadhat mret rst hagyni neki maga mellett. Msfell az is ugyanennyire rthet, hogy Mark nem akarta tlcn tnyjtani a helyt Lewisnak. volt a bels ven, a bal oldali rzknl alig egy mterrel volt htrbb vetlytrsnl, gyhogy joga volt a vdekezshez. s nyilvn nem szndkosan dzerolta le Lewis autjt; ami azt illeti, a Red Bull jobb els kereke mg gy is viszonylag finoman cuppant ssze a McLaren bal hts kerekvel, hogy egy cseppet megdobta a rzk. A sz szoros rtelmben persze minden versenybaleset "elkerlhet", ha a manverrel meg sem prblkoznak, de a sportfelgyelknek ezttal tkletesen igazat adok, amirt nem osztottak ki bntetst. Nem volt mirt.

Termszetesen zls dolga, hogy inkbb melyikk rovsra rjuk a balesetet. Mondhatjuk, hogy Webbernek nem illett volna annyira durvn s nem elg meredek szgben fordulva rmennie a rzra; deht mgis hova szrt volna be, ha csak annyi helye maradt? Vagy gondolhatjuk gy, hogy alapveten Lewis volt a hibs, hiszen mrte fel, mg ha csak centikkel tvedve is, rosszul a Red Bull helyzett, s kzvetlenl ez idzte el a koccanst. Valsznleg gy rezte, mr jobban lehagyta Markot, de - amint David Coulthard is megjegyezte a BBC msorban -, attl, hogy az autd orra mr elrbb van az ellenfeled autjnl, mg nem fejezted be az elzst. A manvernek akkor van vge, ha a te autd htulja elrbb van, mint az vnek az eleje. Sebastian Vettel tulajdonkppen ugyanezt tlte meg rosszul, amikor Isztambulban bodicseket adott Webbernek, de az persze sokkal otrombbb megmozduls volt.

Gondoljunk azonban brmit a szingapri esetrl, szoks szerint illik szben tartanunk, hogy ami a kls kamerk s a lgifelvtelek kpe alapjn nyilvnvalban tnik, az az elkpeszten alacsonyan l versenyzk szemszgbl teljesen mskpp fest. Klnben is ppen a hts kerekek pontos helyzett a legnehezebb felmrni. Ez a vgeredmny szempontjbl persze mellkes, mert a kifogsokra senki nem kvncsi, de Lewis monzai s szingapri kiesse, mg ha a kvetkezmnyk hasonl is volt, nem vehet egy kalap al: az egyiket egyrtelmen vezeti hiba, mg a msikat inkbb a balszerencse rovsra mltnyos rnunk.

S ez elvezet minket ahhoz a krdshez, amit idn mr tbben felvetettek: vajon lehetsges, hogy az idei vilgbajnoksg minden fordulatossga ellenre is csak egy komolytalan bakipard, mert a fszerepli tl sokat hibznak? Az llovasok hullmz vgtjt elnzve az embernek ktsgkvl tmadhat ilyen benyomsa. Mr csak azrt is, mert az a csapat - a Red Bull -, amely ltszlag elspr technikai flnyben van, csupn nagy knnal-keservvel tudja a lista tetejn tartani valamelyik versenyzjt. Ha nem hibznnak, gondolhatjuk, ennek nem szabadna gy lennie.

Az albbi tblzatban sszefoglaltam, hogy az t vilgbajnoki eslyes idn eddig hnyszor szerzett pontot, hny gyzelmet aratott, sszesen hny versenyrl esett ki, s ebbl hnyszor a sajt hibjbl illetve hnyszor mszaki problma miatt. A jtk kedvrt kiszmoltam azt is, hogy a kiessekkel ki mennyi pontot bukott el, s ezekkel a pontokkal egytt most hogyan llna a tabella ("fiktv pontok").

  Fiktv
pontok
Pontsz. Gyz. Kiess Sajt
hiba
Mszaki Elbukott
pontok
Vettel 224 12 2 2 1 1 43
Hamilton 224 11 3 4 2 2 42
Webber 202 14 4 1 1 0 0
Alonso 197 12 4 2 1 1 6
Button 195 13 2 2 0 1 18

Ez nyilvn elnagyolt kpet ad, mert nem csak kiesssel lehet pontot veszteni, s ha valaki nem ad fel egy futamot, akkor a mgtte halad vetlytrsai mg kevesebb pontot szereznek, arra a clra azonban megfelel, hogy nagyvonalakban felmrjk a versenyzk teljestmnyt. Hihetetlen mdon azt lthatjuk, hogy Hamilton s Vettel a kiesseik nlkl holtversenyben, 224 ponttal vezetnk a bajnoksgot, holott a valsgban csak a 3. illetve 4. helyen llnak. Lewis tnyleg feltnen sok, sszesen ngy nagydjat nem tudott befejezni, neki volt a legtbb mszaki s vezeti hibja is (ha a szingaprit jobb hjn az utbbihoz szmtjuk, mert azrt nem volt benne teljesen vtlen). m Seb csupn ktszer nem jutott el a clig, mgis eggyel tbb pontot vesztett el gy, mint : 43-at. A tblzatbl kitnik, hogy kiess s kiess kztt a kvetkezmnyeit tekintve alkalmasint mekkora klnbsg van, hiszen Alonst ppgy egy mszaki s egy vezeti hiba vetette vissza, mint Vettelt, mgis ssz-vissz 6 ponttal lett szegnyebb ezek miatt. Ugyanis mg a malajziai motorhiba idejn a 9. helyen haladt, aztn Belgiumban a 8. helyrl prdlt ki, addig Sebet a melbourne-i kerkproblma a gyzelemtl fosztotta meg, Isztambulban pedig 18 biztosnak tn pontot hajtott ki a buktrbe, amikor Webberrel tmadt kedve lkdsdni.

Mark az egyetlen, aki kiess miatt egyetlen ponttal sem lett szegnyebb: a 15 eddigi versenybl 14-et pontszerzknt fejezett be, mg Valenciban , ahol lebombzta Heikki Kovalainen Lotust, csak a 19. helyen llt ppen (persze nem tudhatjuk, meddig kapaszkodhatott volna fel, mert addigra mr tl volt a kerkcserjn, ellenttben a tbbiekkel).

Innentl kezdve napestig lehet rajta vitatkozni, hogy ki rdemeln meg jobban a vb-cmet. Webber, aki a legegyenletesebb teljestmnyt nyjtotta, nem doblt el pontokat, s Alonsval egytt a legtbb gyzelmet aratta? Vagy Button, aki az t aspirns kzl egyedliknt egyszer sem esett ki a sajt hibjbl, a biztonsgi versenyzs iskolapldjt mutatva be? Esetleg Hamilton, mert kt mszaki hibja s a McLaren szezon eleji technikai htrnya ellenre is ott tartotta magt a tabella ln? Netn Alonso, aki vesztettnek tn helyzetbl llt talpra?

Ezt a krdst is ki-ki megvlaszolhatja magnak, egy azonban biztosan ltszik: a bajnoki eslyesek krben tnyleg tbb a kiess, mint azt az elmlt vekben megszokhattuk. Button tavaly gy vgta zsebre a cmet, hogy csak egy versenyt adott fel (a belgiumi tkzs miatt), akrcsak Hamilton 2008-ban. Abban az vben egybknt Massnak, aki egyetlen ponttal maradt le a cmrl, kt mszaki nyavalyja s egy kiesst okoz vezeti hibja volt, mg Kimi Rikknent 2007-ben szintn ktszer lltotta flre technikai malr, de sajt baki egyszer sem. Akkor maga Hamilton is csupn egy alkalommal vgezte a plya szln (emlkezetes mdon a sanghaji boxbejratnl), akrcsak Alonso, aki az sszes tbbi futamon pontot szerzett.

Azt azonban semmikppen nem lltanm, hogy az idei vb komolytalan. Lehet, hogy nem ismerjk az okt, de valamirt az sszes plyz tbb hibt vt a szoksosnl, s a teljestmnyt mindig csak relatv mdon, a tbbiekvel sszehasonltva lehet mrni. Ezrt nem ltezik rdemtelen vilgbajnok sem. Hogy mi az ok s mi az okozat - azrt ennyire kilezett a kzdelem, mert mindenkit sokat bakizik, vagy azrt bakizik ennyire sokat mindenki, mert kilezett a kzdelem (ami hatatlanul komolyabb pszichs teherrel jr) -, azon lehet vitatkozni, ez azonban neknk csakis j lehet. Amikor ktszereplsre szkl a jtszma, a rsztvevknek sokkal egyszerbb dolguk van, mert elg, ha az egyetlen komoly ellenfelkre figyelnek. Lewis pldul Monzban berhette volna annyival, hogy Markot mr megelzte a rajtnl, s gy tbb pontot szerezhet nla - csakhogy kt msik bajnoki ellenfele, Jenson s Fernando, mg eltte volt. Ugyangy Szingaprban is elg lehetett volna szmra annyi, hogy azon a plyn, amitl a McLaren a legjobban tartott, csak egyetlen hellyel vgez Webber mgtt. m most, hogy tbb kihvjuk van, senkinek nincs lehetsge patikamrlegen kimrni a pontokat; mindenki knytelen a maximumra trekedni, s ez bizony kockzatos.

Vannak, akik gy vlik, az j pontrendszer legslyosabb hibja, hogy nagyobbnak lttatja a klnbsgeket a valsgosnl. Hamilton pldul a tabellt nzegetve biztosan kellemetlenl rezte magt 20 pontot lemaradst ltva, de aztn belegondolt, hogy ez a rgebbi szisztmval szmolva csak kb 8 pont lenne, ami ngy fordulval a szezon vge eltt igazn nem sok. Mondhatnnk semmi. Simn behozhat. Ugyanez rvnyes Buttonra is, vagy ppen Vettelre, aki nyilvn valami ilyesmit rzett, amikor a Szingapri Nagydj vgn vidoran beleszlt a Red Bull csapatrdijba, hogy "ne aggdjatok! Elkapjuk ket..." s tnyleg; hacsak nem hszezresekkel van kitaptzva a WC-je is, senkinek nem javaslom, hogy mostansg vagyonokkal fogadjon brmelyik eslyes vilgbajnoki gyzelmre.

Ja igen, vgezetl mg valami: a versenyzket llandan amiatt zrikljuk, hogy nem elg rmensek, berik a biztos pontokkal, s rszben ezrt nincs elg elzs. Ha viszont valaki, mint Szingaprban Hamilton, agresszvan vezet, s a prblkozsa balul sl el, mris krrvenden rugdosni kezdjk, hogy lm, tl feleltlen... Pedig ez nem fair. Most akkor van rajta sisak, vagy nincs? A Forma-1 pp azrt is ennyire izgalmas, mert a versenyzk mentalitsukban is klnbzek. Mindenki eldntheti magban, hogy Button vatosan kiegyenslyozott, vagy Hamilton bevllalsabb, egyben kockzatosabb stlusa tetszik neki. Hol ez a sikeresebb, hol amaz, de borzasztan unalmas volna, ha az sszes versenyz ugyanabban a szellemben vezetne, nem?

s Szingaprban megint kaptunk egy emlkeztett arrl, hogy mennyi mlhat nhny centimteren - s a szerencsn. Mert az, hogy a koccansban nem Webber, hanem Hamilton autjn roggyant meg a felfggeszts, szntiszta szerencse volt. Ez nem rdeme s nem is hibja egyikknek sem. Mi trtnik, ha vletlenl Mark futmve adja meg magt, vagy az a srlt gumi mg nhny millimterrel arrbb mozdul a terhels miatt, s kiszkik belle a leveg? A pontverseny most teljesen mskpp festene...

Ahogy annak idejn Napleon is megjegyezte egy tbornoka kinevezsnl: nem elg, ha valaki j katona, szerencssnek is kell lennie. A vletlen, vagy legalbbis a versenyzk szemszgbl annak tekinthet tnyezk szerept gysem tudjuk kizrni a vilgbajnoki csatatren, de emiatt felesleges keseregni, hiszen ez mindig is gy volt.

* * *

Nem hiszem, hogy hajdani fnke (s, tegyk hozz: mig lelkes rajongja), Eddie Jordan volt az egyetlen, aki mostanban feltette a krdst Michael Schumacherrl: ha nem rla, az F-1 trtnetnek legsikeresebb versenyzjrl volna sz, a Mercedes nem rgta volna ki mr rg pros lbbal?

A krds persze bizonyos rtelemben bugyutn van feltve, mert Michael Schumacher az Michael Schumacher, ha szeretjk, ha nem, igenis az F-1 trtnetnek legsikeresebb versenyzje, akinek a reklmrtke - legalbbis a sport egszt tekintve, mert a Mercedes szempontjbl mr nem vagyok ebben annyira biztos - mg ma is risi. Rengetegen kapcsoljk be miatta a tvt vasrnap dlutnonknt, vagy remnykedve vrni, htha magra tall vgre, vagy rlni annak, hogy hehe, mr megint lebg itten a fl vilg eltt.

Jordan felvetsvel nem nehz azonosulni. Amit Schumacher mostanban mvel, azzal nem tesz mst, mint a kritikusai al adja a lovat, knyelmesen megerstve ket abban a hitkben, hogy na ugye, a sikerei idejn is tl volt rtkelve, s csak a csapatn belli kiemelt bnsmdnak vagy ppensggel a sznvonaltalan meznynek ksznhette a gyzelmeit. Ez persze mer ostobasg; az idei eredmnyeibl kiindulva nem lehet megtlni a korbbi teljestmnyt.

Az a krds azrt mgiscsak jogos, hogy mi rmt lel abban, ha a tbbiek mozg siknnak hasznljk. Mert mostanban szinte tnyleg csak akkor kerl a kpernyre, ha valamilyen balhba keveredik, egy elegns sasszval flreugrik a versenyben vezet autk ell, vagy meghkkent knnyedsggel megelzi valaki. Persze nem tudjuk, mi jr a fejben, de egy olyan szlssgesen kompetitv szemlyisgnek, mint amilyen Michael, ez maga lehet a folyamatos foghzs.

gy tnik, a rgi harapssgbl csak az ugats maradt. Az agresszivitsa mg megvan, de ha a 14. helyrt harcol foggal-krmmel, a vesztett helyzetet sem fogadva el, az mr nem men, mintha a gyzelemhez ragaszkodna ilyen megtalkodottsggal, hanem egy szint utn inkbb ciki. Ahogy pldul Szingaprban rhzta a kormnyt Kamui Kobayashira, az sokkal agglyosabb volt, mint a Hamilton s Webber kztti incidens. Rendben van, mindenki tudja, hogy Michael Schumacher, de attl a pozci mg neki sem jr alanyi jogon. Persze vgs soron akr tarthatjuk gy is, hogy rszint ppen ennek a kmletlensgnek ksznheti a korbbi sikereit, ezrt most sem vrhat el tle, hogy szeld brnykv vltozzon.

Ha megszabadulunk a szemlyvel kapcsolatos, akr pozitv, akr negatv elfogultsgtl, s trgyilagosan prbljuk rtkelni a helyzett, arra a felismersre kell jutnunk, hogy a teljestmnyt lehetetlen objektven megtlni. A gyenge Mercedes s az els gumik szmra kedveztlen elkeskenytse nem lehet mentsg, mert Michael egyrszt vilgletben ronggy verte a csapattrsait, s a tehetsge hozzjuk kpest ppen a ramaty autkkal mutatkozott meg a legltvnyosabban, msrszt tbb szablymdostst lt meg a plyafutsa alatt, mint brki ms, mgis mindegyikhez alkalmazkodni tudott. Ha az, aki veled egyforma autt vezet, versenyrl versenyre krberhg, akkor erre idvel minden magyarzatod magyarzkodsnak fog tnni. Errl ppen Schumacher csapattrsai meslhetnnek a legtbbet. s lehet, hogy Michael szeretett megtmaszkodni a szles els gumikon, de az j, keskeny els Bridge-ek elvileg nem passzoltak Alonso hres, hirtelen bekormnyzsi kormnymozdulataihoz sem, azonban ennek ellenre hozzjuk tudta igaztani a stlust.

Michael teljestmnyt azrt lehetetlen objektven megtlni, mert nincs igazi sszehasonltsi alapunk. Olyan mg nem volt, hogy valaki egy ilyen korszakban, amikor a fejlesztsek ennyire prgsek, hrom v kihagys utn visszatrjen, miutn 40 ves elmlt. Az egyik pillanatban hajlamos vagyok mr azt is csodnak tartani, hogy Schumacher ennyi idsen kpes tartani a lpst a nla sokkal fiatalabbakkal, killva ugyanazokat a brutlis terhelseket, mint k, olykor emberfeletti reflexekrl tve tanbizonysgot (a rajtjai pldul, amikor a legjobb trltsra s a legrvidebb reakciidre van szksg, rendszerint bmulatosak); a kvetkez pillanatban viszont elgedetlenl csvlom a fejemet, hogy hks, egy Michael Schumachertl nagy nulla, ha Nico Rosberg ugyanazzal az autval a fldbe dngli.

Michaelen manapsg minden szempontbl nehz kiigazodni. Ha pldul az ember a tekintett figyeli, amint az idmrn, a piltaflkben lve a tbbieket nzi a monitoron, nha olyan, mintha az sszpontosts mellett aggodalom, st, szinte flelembe hajl nbizalomhiny bujklna a szemben. Ilyenkor sokkal stresszesebbnek ltszik, mint amilyennek korbban, amikor a vb-cmrt kzdtt, brmikor tnt. A paddockban viszont fesztelenebbl jr-kel, kzvetlenebb s felszabadultabb hajdani nmaghoz kpest. rthetetlen; br idnknt rgebben is meg lehetett figyelni rajta, hogy akkor viselkedik bartsgosabban, amikor a plyn kevsb megy jl a szekere. Mindenesetre lehetetlen eldnteni rla, hogy lvezi-e egyltaln a versenyzst.

A teljestmnye ppen ennyire zavarba ejt. A szingapri verseny els etapjban pldul lnyegben nem volt egyetlen olyan kr sem, amikor fl msodpercen bell tudott volna kerlni Rosberghez kpest, s tlagban egy teljes msodperccel volt lassabb nla. Ezt a klnbsget egyetlen csapatfnk sem tartan elfogadhatnak. Michael, amg Webber kzjk nem kerlt, Rubens Barrichello Williamsvel mg tartotta a lpst, de utna lltlag elkezdtek kopni a hts gumijai - rdekes mdon azonban a krid-grafikonjn ez nem ltszik meg, ellenttben mondjuk a McLarenvel -, s a braziltl is rohamosan lemaradt. Aztn ugye volt egy csrtje Nick Heidfelddel (vasrnap valamirt pikkelt a Sauberre), ezrt ki kellett mennie a boxba, hogy lecserljk az orrkpot Mercedesn, utna viszont olyan hajrt vgott le, hogy rm volt nzni. Igaz persze, hogy mr trhet zemanyagszinttel kapta meg a lgy gumikat, mikzben a tbbiek jrszt a kemnyeket hasznltk, ezrt az sszehasonlts nem fair, de tny, hogy az utols durvn 15 krben volt a harmadik leggyorsabb ember a plyn Vettel s Alonso mgtt. Kr, hogy nem ment vele semmire, mert mg a 14. helyezett Kovalainentl is 48 msodperccel lemaradva kezdett el vgtzni...

 
Schumacher, Rosberg s Button kridejei (nagythat). Az els etapban Michael gyalzatosan lassabb volt Nicnl, aki derekasan tartotta magt Jensonnal szemben, de amikor megkapta az j (lgy) gumikat a Heidfelddel trtnt tkzse miatt, Schumacher mindenkihez kpest versenykpes idket kezdett szlltani.

pp az sszehasonlts Michael egyik legnagyobb problmja: nem tudjuk, mennyire j Rosberg valjban. Ha Schumacher egy Hamiltonnl lenne ennyivel lassabb, na bumm, azt valahogy taln elfogadnnk. Rosberget azonban a kzvlemny nem sorolja a klasszisok kz. A legtbben csak azt ltjk, hogy Michael kikap egy versenyztl, aki mg nagydjat sem nyert, s ebbl lesjt kvetkeztetsre jutnak, holott lehetsges - s ezt egyltaln nem viccnek sznom -, hogy az egyni teljestmny szempontjbl ppen Nico az idei szezon legjobbja.

Brhogy is van, Schumacher kicsit abban a helyzetben tallta magt, mint az reg halsz a tengeren: komoly dilemma, hogy ne forduljon-e vissza. Mindig szerette feszegetni a hatrokat, s ez tbbnyire sikerlt is neki, m lehet, hogy ezttal kicsit messzire ment. Az a bibi, hogy ha az v vgn elkullog, mindenkppen kudarcknt fogjk elknyvelni a prblkozst, ezrt alighanem g benne a vgy, hogy jvre kikszrlje az idei csorbt. Szp volna, ha sikerlne neki, a maradssal azonban nyilvn azt kockztatja, hogy mg nagyobbat bukik.

Persze fel lehet fogni gy is, hogy a kznsg egyik, npes felnek mindenkppen rmet szerez azzal, ha folytatja, ez a gondolat azonban egy fl kerkkel mr tl van a cinizmus rzkvn.

* * *

Fernando Alonso az idei gyzelmei kzl eddig taln a szingaprit rdemelte meg a legjobban, mgpedig azrt, mert ezt a versenyt a Red Bullnak kellett volna megnyernie. Ht j, ezen a kivilgtott utcai plyn a lehetetlennel hatros elzni, de az emlkezetnkben Fernando vasrnapi produkcija mgiscsak ott lhet majd 2005 Imola mellett, amikor Michael Schumacher Ferrarijt tartotta maga mgtt bmulatos hidegvrrel.

Nem is ktsges, hogy a vrakozsoknak megfelelen a Red Bull volt a szingapri etalon. Pontosabban Sebastian Vettel Red Bullja, mert Mark Webber egsz htvgn knyelmetlenl rezte magt a rivaldafnyben, s csapattrsa telemetrijt tanulmnyozva prblta letben tartani az eslyeit. Akrcsak a Hungaroringen, Seb most is egy felsbb ligban versenyzett.

Fernando, mint oly sokszor, az idmrn nyerte meg a versenyt. Mg Seb a Q3-ban az els krt elvesztegette Schumacher Mercedese mgtt, 1:45.390 alatt teljestette a sajtjt, bebiztostva magnak a pole-t. Msodszorra nem javtott ugyan, de valjban az a kre (1:45.445) is elg lett volna az els rajtkockhoz, mert Vettel 1:45.457-nl lltotta meg a stoppert, amikor vgre szabad lett eltte a plya.

Amit azonban k ketten vasrnap este mveltek, az flelmetes erdemonstrci volt: az els etapban tlagosan 1.4 msodperccel voltak gyorsabbak krnknt mg a mgttk halad Lewis Hamiltonnl is! s, ami a legfigyelemremltbb, mindezt gy, hogy mg a gumijaik is simn lltk a sarat (az ideredmnyeik a 23. kr tjkig javul tendencit mutattak, s utna sem romlottak), mikzben a McLarenek hts Bridgestone-jai ltvnyosan kopni kezdtek. Ami odig fajult, hogy mg Hamilton a boxkillst megelz krkben mr csak 1:54.1-1:54.3-as tempt tudott diktlni, Alonso s Vettel sorozatban lttk az 1:51.3-as krket. Ez manapsg hihetetlen, mr-mr letszertlenl nagy eltrs, s rszben nyilvn pszichs eredet: Fernando s Seb a ritmusba hamar belerzdva hajszoltk egymst. Lenygz, hogy kzben mg a gumikat is kmlni tudtk, br ez nyilvn nem csak a sajt rdemk, hanem ppgy az autjuk s a tkletes balansz is.

Az etap els felben Seb magabiztosnak tnt, hogy gyorsabb lehetne a Ferrarinl, ezrt nyilvn bzott a stratgiai lehetsgeiben, de az etap vge fel, ha csak egy hajszllal is, Fernando kezdett meglgni tle. A fltvhoz kzeledve alighanem mind a Ferrari, mind a Red Bull boxutcai irnytkzpontjban felmerlt, hogy az j kemny gumik mr gyorsabbak lehetnek a hasznlt lgyaknl, a kt csapat azonban rka fogta csuka, csuka fogta rka helyzetbe kerlt - a McLaren miatt. Egy boxkills Szingaprban 30-31 msodpercbe telik, de Alonso mg a 27. krben is "csak" 28.9 msodperccel vezetett Hamilton eltt, a kerkcservel teht ppen beragadt volna mg, ami nem lett volna optimlis, mert ha Vettel mg kint marad a plyn, egy-kt kr alatt ki tud autzni nhny msodpercnyi klnbsget hozz kpest. Sebnek rtelemszeren ugyancsak amiatt nem volt clszer killnia, mert akkor a McLarenek sarkba tr vissza, s az j gumi elnyt szintn nem hasznlhatja ki.

A Ferrari ezrt megvrta, amg Hamilton a 28. krben kill a boxba, s a kvetkezben, a 29-edikben azonnal kihvta Alonst friss Bridge-ekrt. A Red Bullt utlag tbben kritizltk, amirt ugyanekkor cserlt kereket Vettel autjn, mondvn, gy semmi eslye nem volt az elzsre. Ebben ktsgkvl van nmi igazsg, de hozz kell tenni, hogy vrni sem tnt rdemesnek, mert Alonso az j kemny keverken ekkor mr azonnal gyorsabb lett volna, mint Vettel a hasznlt lgyakon, gy a klnbsg kettejk kztt csak tovbb ntt volna. Igaz, hogy Fernando Monzban az egy krrel ksbbi killsa rvn kerlt Jenson Button McLarenje el, ez azonban csakis azrt trtnhetett meg, mert az j gumikat ott nehz volt bemelegteni. Szingaprban nem: Vettel a boxbl kivezet krnek kzps s utols szektorban azonnal megfutotta az addigi legjobb rszidt. S innentl kezdve vgig egyrtelmen gyorsabb volt a Ferrarinl, ahogy azt utbb Alonso is elismerte, de nem tehetett semmit; a kzdelem mr eldlt.

 
Alonso, Vettel, Hamilton, Button s Webber msodpercben mrt lemaradsa az aktulis 1. helyezettl(nagythat). A grafikonrl egyrszt leolvashat, hogy Alonso s Vettel elnye Hamiltonnal szemben nem volt elg egy boxkillshoz, valamint az is, hogy a McLareneknek eslyk sem volt megvdeni a 3. helyet Webbertl, aki soha nem tvolodott el tlk 24 msodpercnl jobban.

A Red Bull egyetlen mdon kerlhetett volna a Ferrari el: ha valahogy kitalljk, hogy Hamilton a 28. krben fog kereket cserlni, s akkor szltjk be a boxba Vettelt is. Ez a trkk taln bevlt volna, hiszen Fernando, lvn haladt ell, knytelen lett volna vrni a killsval a kvetkez krig, s azalatt Seb az j gumikon szert tehetett volna nmi elnyre. Csakhogy egyrszt tl nagy volt a rizik, mert ha Hamilton mgsem ll ki, Vettel tmenetileg beszorul mg, msrszt a szerny gumikopst jl jelzi, hogy a Red Bull s a Ferrari kridejei csak 6-8 tizeddel javultak a friss Bridge-eken (a McLaren ehhez kpest 3 msodperccel!). Seb elzleg 1.8 msodpercre volt Fernandtl, ezt a lemaradst egyetlen kr alatt nehz lett volna behozni gy. Radsul a csapatok figyelik a mozgoldst egyms garzsban, a Red Bull teht bajosan kszlhetett volna el gy a kerkcserre, hogy a Ferrarinl ne fogjanak gyant.

Brhogy is, a Ferrari szmra komoly fegyvertny a gyzelem egy olyan plyn, ami inkbb a Red Bull felsgterlete volt. A McLaren egyelre lemaradt - sokat elrul pldul, hogy Button, Rosberg s Kubica tlagideje kztt az els etapban alig 0.15 msodperc volt, s Webber mg az agyonkoptatott gumijain is gyorsabb volt Jensonnl -, vagyis a msik kt csapat van lendletben, m ez semmire nem garancia.

Most mr tnyleg a vghajr kvetkezik. A Red Bull papron gyorsabb, a Ferrari viszont taln jobban ll mentlisan; a motorok s gy ltalban vve a megbzhatsg szempontjbl azonban nem lehetnek nyugodtak. Alonso csak remlheti, hogy nem fog megismtldni fordtva a 2006-os suzukai eset, amikor Schumacher vesztette el a gyzelmet - s vele j esllyel a vilgbajnoksgot - egy motorhiba miatt a Ferrarival, mikzben mg a Renault-ban lt... Ez kellemetlen trfa volna a sorstl. Egy biztos: aki mostantl hibzik, az megnzheti magt.

 
dvzllek
 
Blcsessg;)

 
Nagydjhtvge
 
Boldog nvnapot

 
Kimi Rikknen
 
Nico Hlkenberg
 
Ms dolgok
 
Grbe Tkr
 
A vilgbajnoksg llsa(piltk)

1. Sebastian Vettel 234 pont

2. Mark Webber 149 p.

3. Lewis Hamilton 146 p.

4. Fernando Alonso 145 p.

5. Jenson Button 134 p.

6. Felipe Massa 70 p.

7. Nico Rosberg 48 p.

8  Nick Heidfeld 34 p.

9. Vitaly Petrov 32 p.

10. Michael Schumaccher 32 p.

11. Kamui Kobayashi 27 p.

12. Adrian Sutil 18 p.

13. Sebastian Buemi 12 p.

14. Jaime Alguersuari 10 p.

15. Sergio Perez 8 p.

16. Paul di Resta 8 p.

17. Rubens Barichello 4 p.

18. Pedro de la Rosa 0 p.

19. Jarno Trulli 0 p.

20. Vitantonio Liuzzi 0 p.

21. Pastor Maldonado 0 p.

22. Jerome d'Ambrosio 0 p.

23. Heikki Kovalainen 0 p.

24. Timo Glock 0 p.

25. Daniel Ricciardo 0 p.

26. Karun Chandhock 0 p.

 

 

 

 

 

 
Forma- 1 biztonsg
 
A vilgbajnoksg llsa (csapatok)

1. RBR - Renault 383 p.

2. McLaren Mercedes 280 p.

3. Ferrari 215 p.

4. Mercedes 80 p.

5. Renault 66 p.

6. Sauber - Ferrari 35 p.

7. Force India Mercedes 26 p

8. STR - Ferrari 22 p.

9. Williams Cosworth 4 p.

10. Lotus Renault 0 p.

11.HRT-Cosworth 0 p.

12. Virgin - Cosworth 0 p.

 

 
Mennyi is az id???
 
Naptr
2024. December
HKSCPSV
25
26
27
28
29
30
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
<<   >>
 
Kimi hazja
 
Szavazz!!!
Lezrt szavazsok
 
Az egyik kedvenc szmom
 
mirt szereted?
Te mirt szereted Kimit?

tehetges
mert a McLarennl versenyzik
mert finn
mert helyes
szeretem a stlust
magamat ltom benne
ki mondta, hogy szeretem?!
Szavazs llsa
Lezrt szavazsok
 
Idzet

A versenyzs, a vetlkeds a vremben van, az letem rsze egsz letemben ezt csinltam, s hmm... elrbb val brmi msnl...

                   (Ayrton Senna)

 
EZ + AZ
 
Hrlevl
E-mail cm:

Feliratkozs
Leiratkozs
SgSg
 
Dont worry, be happy
 
Szavazz
Hogy tetszik a "Ms dolgok" men

Nagyon j
Egsz j
Lehetne jobb is
Nagyon gz
Szrny
Egyltaln van annak a mennek rtelme?
Szavazs llsa
Lezrt szavazsok
 
Az osztlyom alkotsai:D
 
Szavazz
Hogy tetszik a honlap?

Egsz j
Trhet
Nagyon j
Bjj el!!!
Ciki! Ne hogy reklmozd!
Ez neked honlap?
Hzz el a j bds francba
Szavazs llsa
Lezrt szavazsok
 
Finnorszg
 
Szavazz!
Melyik kommenttort szereted jobban?

Palik Laci
Czolner Gyuszi
Wber Gbor
Palik- Czolner prosts
Szavazs llsa
Lezrt szavazsok
 

Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kiköt&#245; felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!    *****    Nagyon pontos és részletes születési horoszkóp, valamint 3 év ajándék elõrejelzés, diplomás asztrológustól. Kattints!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre,egyszer mindenkinek érdemes belenézni.Keress meg és én segítek értelmezni a csillagok állását!    *****    HAMAROSAN ÚJRA ITT A KARÁCSONY! HA SZERETNÉL KARÁCSONYI HANGULATBA KEVEREDNI, AKKOR KATT IDE: KARACSONY.GPORTAL.HU    *****    Nyakunkon a Karácsony, ajándékozz születési horoszkópot barátaidnak, ismerõseidnek.Nagyon szép ajándék! Várlak, kattints    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!