♥Kimi♥Jaime♥Nico♥Nicolas♥Vettel♥
Bejelentkezs
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
 
Kimisek indulja

"Megcsillan a nap a Ferrarikon

tszguld Kimivel a clvonalon

Egytt mozog gp s llek,

Kimis leszek, mg csak lek."

 
Men
 
WRC
 
Nap idzete

Tovbbi kedvenc idzeteim...

 
Szavazs
Te megbntetted volna a Ferrarit?

Igen
Nem
Szavazs llsa
Lezrt szavazsok
 
Nico Rosberg
 
Sebastian Vettel
 
Jaime Alguersuari
 
Mennyien vagyunk?
Induls: 2006-08-15
 
Palik bekpsek
 
Nico hazja
 
Nmetorszg
 
Szavazs
Ki a Kedvenced?

Kimi Rikknen
Sebastian Vettel
Jaime Alguersuari
Nico Rosberg
Nicolas Hlkenberg
Szavazs llsa
Lezrt szavazsok
 
Beszlgessnk:D
Nv:

zenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 
Szavazz
Melyik varicinak rlnl jobban?

Kimi a raliban maradna
Kimi visszatrne az F1-be
ms /A vlemnyedre kvncsi vagyok, nyugodtan rd be a csetbe, vagy a vendgknyvbe/
Szavazs llsa
Lezrt szavazsok
 
F1-es cikkek
 
Ne lopj, mert ltlak!
Innen mindenkit ltok!
 
J oldalak:D
 
Puszi:D
 
Szavazz!
Lezrt szavazsok
 
Interjk
 
Ayrton Senna
 
Utols frissts
 
2009 Valencia

Egy olyan versenyen, amit rgi kor- s vetlytrsa, Rubens Barrichello a McLaren boxutcai kapkodsa nlkl is megnyert volna, Luca Badoer kabarba ill elrettent pldt lltott elnk a visszatrs valamennyi lehetsges s lehetetlen buktatjrl. De vajon mirt?

Ha valakit egyetlen nap alatt ngyszer kapnak gyorshajtson, a versenyen kvlyogva tlpi a fehr vonalat, miutn egy jonc krbeautzta a boxutcban, a plyn megprdl, s a parc fermben leparkolva nekikoccan Adrian Sutil autjnak, mint valami teszetosza kamasz, aki elszr csrja el egy krre apuci verdjt, radsul mindekzben mg msfl msodperccel lassabb is a csapattrsnl, ne csodlkozzon, hogy a paddockban nem brjk elviselni a ltvnyt rhgs nlkl. Ahogy a Felipe Massa helyre beltetett Luca Badoer Valenciban jtt, de nem ltott, s vgkpp nem gyztt, viszont cserbe rtatlanul csodlkoz kppel mindent levert maga krl, azt Clouseau felgyel is simn megirigyelhette volna. A rzsaszn prduc visszatrt...

Szegny Badoer nem sok tiszteletet kapott az Eurpa Nagydj htvgjn. Tesztpiltaknt tbb mint 130 ezer kilomtert s 469 napot lezavarva kulcsszerepet jtszott a Ferrari Michael Schumacherrel aratott sikereiben, de eddig elvlhetetlennek tn rdemeit pillanatok alatt feledtetni tudta. Mg alig msfl rja volt a plyn, amikor boxutcai sebessgtllpseinek okn mris rosszmj viccek cltbljv vlt; egy nem klnsebben nyjas, de ktsgkvl szellemes kollga rvidesen le is fordtotta a nevt angolra: "Look-how Bad-you-are." Azaz: "Nzd meg, milyen gyatra vagy!"

Szegny Badoer most aztn kap hideget-meleget. Belergni knny, azt a krdst viszont, hogy miknt lesz egy j versenyzbl a paddock udvari bolondja, mr sokkal nehezebb megvlaszolni.

Mert Luca Badoer j versenyz - vagy legalbbis valaha az volt. Nem egy Tarso Marques, aki letben semmi komolyat nem nyert, s nem is egy Taki Inoue, aki azzal szerzett magnak rk hrnevet, hogy lzas buzgalmban elgzoltatta magt a hungaroringi sportbrk kimustrlt Tatrajval, Monacban pedig felborult a Safety Car-ral trtnt tl kzeli tallkozs miatt, mikzben pp a boxba vontattk vissza. Elvgre amikor 1992-ben tzbl ngy versenyt megnyerve, tnek a pole-bl nekivgva elhdtotta az akkor mg hitelesnek szmt F3000 bajnoki cmt, Badoer ellenfelei kztt olyanok voltak, mint David Coulthard, Olivier Panis, Allan McNish, Emmanuel Collard vagy Andrea Montermini - s az sszetett 3. helyn nem ms vgzett, mint egy bizonyos Rubens Barrichello. Nem, azt a fickt n sem ismerem, de a lista nem kizrlag nvtelen senkikbl ll, ezt azrt valljuk be!

Badoerre akkor figyeltek fel elszr, amikor az olasz F-3 1990-es idnynek utols versenyn legyzte az agyonhype-olt Alex Zanardit. Az F3000-ben elknyvelt sikere megnyitotta eltte az utat az F-1 fel, a plyafutsa azonban nyilvn nem indult szerencss csillagzat alatt, mert a csapatai hajlamosak voltak megsznni, mieltt vge lett volna egy-egy idnynek. Ennek ellenre 1993 s 1999 kztt, hosszabb-rvidebb kihagysokkal 56 nagydjra nevezett a Lolval, a Minardival meg a Fortival, s egyltaln nem tnt kutyatnek: az idmrkn 33:23 arnyban legyzte a csapattrsait, kztk az ekkor mr ktsgkvl leszllgba kerlt, de fnykorban lvonalbeli piltt, Michle Alborett. Igaz viszont, hogy Pierluigi Martinitl s Pedro Lamytl csekly mrtkben kikapott.

Mindegy. A lnyeg az, hogy Badoer, noha a csapatai nem kimondottan kirobban formja rvn vgig sereghajti szerepbe knyszerlt, a kpessgei alapjn semmikppen sem volt szletett lzer, aki a lekrzsekre vrva mr a rajtnl is tbbet bmul a tkrbe, mint a startlmpra. Ennek alapjn knytelenek vagyunk azt felttelezni, hogy vagy a hossz kihagys, vagy a kora rtott meg neki - de vajon melyik, s mirt?

38 esztendsen Badoer bajosan nevezhet a mezny csecsemjnek (valjban mg Barrichellnl is tbb mint egy vvel idsebb), m a htvgn ppen Rubens bizonytotta be, hogy ha az ember edzsben van, a negyedik ikszhez kzeledve is kpes beltetni testvrkit a krhintba. s Lucnak fizikailag nem akadtak problmi a versenytvval, ami aligha meglep, ha meggondoljuk, hogy egy-egy kimert tesztnapon 5-600 kilomtert is teljestenik kell a piltknak, neki teht van gyakorlata ebben. A kimerltsg persze okozhatna gondokat - Niki Lauda pldul elismeri, hogy amikor 1981 oktberben, kt vnyi sznet utn jra F-1-es autba lt, hrom krt sem tudott megtenni, s 2004-ben, a Renault-hoz visszatrve Jacques Villeneuve sem llta a sarat -, de Badoer esetben errl nem volt sz.

Marad teht a hossz kihagys, amelynek ppgy lehetnek fizikai hatsai, ahogy lehetnek pszichsek is. Amita Badoer 1999 oktberben utoljra rajthoz llt egy F-1-es nagydjon, csaknem tz v telt el, s ezalatt - ez dnt tnyez lehet - az alkalmanknti gokartozgatson kvl gyakorlatilag sehol, semmivel sem versenyzett. Mrpedig, mg ha az ember hajlamos is megfeledkezni errl, a versenyzs nem egyenl a gyorsan vezetssel. Korntsem vletlen, hogy vannak, akik csak res plyn igazn gyorsak, mert a versenyzshez, amikor oda kell figyelni a tbbi autra, illetve az olyan jrulkos tnyezkre is, amilyen a gumikops, a fogyaszts vagy a stratgia, s mindezt nagy lelki nyoms alatt, teljesen ms mentlis llapotra van szksg. Mg a vezets aktusa nmagban lehet a tkletessgre val magnyos trekvs is, a versenyzs mindig kzdelem, s mint ilyen, szksgkppen tbbszerepls. Ennek a rutinjtl egy tl hossz kihagyssal knnyen elszokik az ember. Amikor Villeneuve 2004-ben, mindssze tzhnapos sznetet kveten beugrott a Renault-hoz a menesztett Jarno Trulli helyre, hrom versenynek egyikn sem tudott pontot szerezni. St, mindhrmat krhtrnyban fejezte be. "Az embernek kicsit romlanak a reflexei, s elveszti a kapcsolatot az autjval, a csapatval vagy az egsz kzeggel, mert tudja, hogy rgus szemekkel figyelik, s a legkisebb hibjt is zekre szedik" - mondta rla akkor Alain Prost. - "Ezrt elveszti egy ltfontossg kpessgt is: azt az sszhangot, ami igazn erss vagy gyengv tesz egy versenyzt, s amitl pldul Michael Schumacher ennyire j manapsg." Utbb a Renault elnke, Patrick Faure is elismerte, hogy albecsltk Villeneuve knyszerpihenjnek kvetkezmnyeit.

A tz v alatt alighanem Badoer is hozzszokott a tesztnapok kimert, de monoton s viszonylag nyugodt rutinjhoz. A teszteken nincs sem az a nyzsgs, sem a nyilvnossggal jr folyamatos nyoms, mint a nagydjhtvgken: az ember reggel bestl a garzsba, kezet rz a szerelkkel, akik mr rgen a bartai is, elbeszlget a mrnkkkel, levezeti a maga nhnyszz kilomtert, aztn bksen hazagurul anlkl, hogy nhny hls rajongn kvl brki felismern. A versenyek vilga ezzel szemben folyamatos prgs, senkinek nincs egy perc nyugta sem. Vannak, akiknek ez egyszeren tl sok, s ez nem is felttlenl szgyen; elg Jan Magnussenre gondolni, aki a brit F-3-ban Ayrton Senna eredmnyeit megszgyentve lett bajnok, az F-1-ben viszont annyira nem brta szusszal, hogy a vgn a fnke, az akkor mr 60 ves Jackie Stewart prblt neki leckket adni vezetsbl. Mondanunk sem kell, hogy nem volt rszorulva.

Badoert szemltomst sszezavarta a szmra mr szokatlanul soknak tn inger. Pnteken a boxutcban is minden bizonnyal azrt volt tl gyors, mert nehezen llt t a teszteken rvnyes 100 km/rs sebessgkorltozsrl a szabadedzseken megszabott 60 km/rra (hiba a fordulatszm-szablyz, ha a versenyz az els fkpedl-mozdulattal nem lasst le elgg). s mulatsgos pldja ennek az is, hogy jval a verseny leintse utn, egy megrknydtt jsgrtl rteslt Barrichello gyzelmrl - mondvn, elzleg eligaztson jrt, s nem volt ideje megnzni az eredmnyeket. "Rubens j bartom. Nagyon rlk a sikernek, mert kedves src. Remek! s ki lett a msodik?" Haha! Kpzeljk el ugyanezt egy Michael Schumacherrel...

Amellett, hogy elszokott a versenyzs ritmustl, Badoernek alkalmazkodnia kellett egy ismeretlen plyhoz, ismeretlen authoz s az ismeretlen gumikhoz is. Noha a trsai kztt akadtak, akik elfogadhatatlannak tartottk a teljestmnyt, azrt kapott vigasztal szavakat - pldul Trullitl vagy Lewis Hamiltontl. Heikki Kovalainen pedig ppen a gumik szerept emelte ki. "A jelenlegi gumik meglehetsen bonyolultan viselkednek - nha rendesen felmelegszenek, mskor nem, s elfordul az is, hogy tlforrsodnak" - mondta. - "Sokkal bonyolultabbak, mint nhny vvel ezeltt, amikor kapsbl mkdtek, brmilyenek is voltak a plyaviszonyok. Rgebben tbbfle keverk ltezett, de manapsg korltozottak a vlasztsi lehetsgeink. Szerintem ez megingathatja egy versenyz nbizalmt, mert ha nem rzi a tapadst, nem tudja kemnyen odatenni magt."

Lehetsges, hogy Badoerrel is ez trtnt, de amikor a GP2-bl meg a WSR-bl felbukkan tejfelesszj joncokat ltunk azonnal boldogulni az F-1-ben, egy reg rka szmra nehz pkzlb mentsget tallnunk. Beszdes volt, hogy Luca ppen az els nagydjt teljest Romain Grosjeant hagyta elmenni maga mellett a boxutcban; valsznleg pp a tkrt nzte, vagy a kerkcserje utn tl nagy gzt adott, ezrt kerlt a boxkijrat jobb szlre, hogy aztn sszezavarodva mindjrt t is tntorogjon a bal oldali csk fel, de ktsgkvl egy zldfl eltt hasalt el. Persze a GP2 annyira gyors - jellemzen krnknt csak 6-7 msodperccel lassabb az F-1-nl -, hogy a fiatalok ma mr sokkal felkszltebben rkeznek meg az F-1-be, mint hajdann. Az utols lpcsfok nem olyan brutlisan magas, amilyen korbban volt. Grosjean pldul, mg ha a versenytv tlagt nzve 4 tizedmsodperccel el is maradt Fernando Alonstl (ami nem szgyen, ezt lssuk be!), hrom jobb krt futott Alonso leggyorsabb krnl - nem rossz!

Badoer htrnya ekzben Kimi Rikknenhez kpest 1.3 msodperc volt, st, tlagban mg a 2 teljes msodpercet is meghaladta. Brhogy nzzk, ez vllalhatatlan teljestmny. Mr nem 1982-t runk, amikor Lauda a visszatrse utni els versenyn 4.3 msodperces lemaradssal a 13. helyre kvalifiklta magt Kyalami rajtrcsn, kt futammal ksbb azonban mr gyzni is tudott; ma az els s az utols helyezettet is alig 1.5 msodperc vlasztja el egymstl. A boxutcai thajts, amit a sportfelgyelk bntetsknt rttak ki r a fehr vonal tszelse miatt, persze rezheten sszezavarta Badoert, mert addig egyenletesen javul tempt diktlt, de a kridejei utna mg akkor is rlt mrtkben kezdtek ingadozni, ha figyelembe vesszk, hogy a lekrzk elengedsvel hatatlanul idt vesztett. Ezzel a grafikonnal nem takarzhat...

 
Rikknen s Badoer krid-grafikonja (nagythat). A klnbsg szbont, fleg a msodik etapban, ahol Badoer - vlheten a bntetse miatt - teljesen megzavarodott. A szoksos 104% krli helyett 112%-os tolerancira volt szksg, hogy a kridejeit brzolni tudjuk a grafikonon.

Felejtsk el, hogy a Ferrari a konstruktri 3. helyre hajt - sokkal fontosabb szmukra, hogy olyasvalaki ljn az autjukban, aki kpes segteni a 2010-es fejlesztseiket. Badoer ez alapjn logikus vlasztsnak tnt, m ha megkzelteni sem tudja a fizikai hatrokat, nem tlheti meg a technikai vltoztatsok valdi hatsait, teht - legalbbis ilyen krlmnyek kztt - alkalmatlan a tesztpiltai feladatra is. Egybknt gy tnt, maga nem igazn rzkelte ezt; olyan nfeledt odaadssal alaktotta a jtkboltba multan beszdl kisgyereket, aki a rg htott csecsebecsk kztt szjttva bmszkodva minden polcot magra bort, hogy meg sem hallotta a rhgst. Vagy gy tett. s ez a szerencse, ha ugyanis tban Spa fel szembesl a kritikkkal, a maradk nbizalma is ripityra trhet. Mert ne legyenek illziink: lojalits meg rgi harcostrsak ide vagy oda, a Ferrari nem sokig fogja trni, hogy tologats makettet csinljanak az egyik autjbl. Mindenkinek kell hagyni egy kis idt, ez gy sportszer, de a Forma-1-ben ritkn van msodik esly.

s ne nevessnk tl hangosan, mert hiba ltszik komdinak, valjban sorstragdia ez a javbl. Azt gondoltuk, a visszatrssel Schumachernek lenne vesztenivalja, pedig ha nem tndkl a rgi fnyben, ht ugyan, mi trtnik? A mr megszerzett 91 gyzelmtl s 7 vb-cmtl nem foszthatjk meg. m ha Badoer elveszti tesztpiltai hrnevt, amely plyafutsnak legfbb bszkesge, s gy nyilvn az nrtkelsben is meghatroz tnyez, neki mi marad meg? Szinte semmi. Amilyen knnyen elhittk, hogy kulcsszerepet jtszott a Ferrari sikereiben, ugyanolyan knnyen elhisszk majd azt is, hogy nem jtszott bennk semmilyet sem. Pedig ez mltnytalansg lenne.

Vajon Marc Gen jobban boldogult volna Badoernl? Nehz megtlni. Amikor 1999-ben, a Minardinl csapattrsak voltak, Badoer 10:5-re legyzte t az idmrkn, deht az mr rgen volt, s Gen legalbb idkzben is versenyzett a WSR-ben, az ALMS-ban, az LMS-ben - st, az idei Le Mans-i 24 rsat mg meg is nyerte a Peugeot-val. Ezrt valsznleg knnyebben belerzdna egy nagydjhtvge hepehups kerkvgsba, Badoer pldja azonban mindenkit figyelmeztetett r, hogy visszatrni soha nem gyerekjtk. Manapsg klnsen nem.

 

* * *

t verseny, t klnbz gyztes - semmi nem bizonythatn meggyzbben, hogy a kzdelem idn szinte teljesen nyitott. Az egsz mezny annyira egytt van, mi tbb, egytt fejldik, hogy aki egyik versenyrl a msikra nem kpes hozni a 2-3 tizedmsodpercnyi pluszt, az pillanatok alatt rajtsorokkal htrbb tallhatja magt. A Red Bull Silverstone-ban s a Nrburgringen megfellebbezhetetlen ketts gyzelmet aratott, aztn kt fordulval ksbb mg egyetlen rva pontocskval sem tudta vigasztalni magt - hiba ms a plya, hiba magasabb a hmrsklet, az elmlt vekben mgiscsak ritkn lttunk olyat, hogy a mltn dominnsnak tekintett csapatot nyers erbl ktvllra fektetik a vetlytrsai.

A Red Bull a Nrburgringen mr egsz jl elboldogult azzal a szuperlgy Bridgestone-nal, amit Monacban mg nhny kr alatt rojtosra koptatott, de Valenciban, ahol az aszfalt 15-18 fokkal melegebb volt, megint fordult a kocka. A vgsebessg-adatokbl tlve az RB5-t nem tudtk olyan kis leszorterre hangolni, mint nmelyik ellenfl autjt, mert akkor tlsgosan csszklt volna, s ezzel kinyrja a gumijait, gy aztn Mark Webbernek mg abbl sem sikerlt hasznot hznia, hogy Jenson Button visszaengedte t maga el egy sikn korbbi levgsa miatt. Brmilyen furcsn hangzik, a Red Bull egsz egyszeren tl lass volt.

s ezzel eljtt Rubens Barrichello vrva-vrt nagy napja. Noha Jenson gy rezte, idn ez volt az els htvge, amikor nem aknzta ki az autjban rejl kpessgeket, az igazsg az, hogy az elmlt ngy idmr kzl hromban veresget szenvedett Rubenstl; radsul ktszer (a Nrburgringen s Valenciban) alacsonyabb, egyszer (Silverstone-ban) pedig azonos zemanyagszinttel. Hogy Barrichello kezd rrezni a feltankolt autra a Q3-akban, vagy Button fradt bele a vilgbajnoki eslyessggel jr stresszbe, nehz eldnteni, a tendencia azonban mindenkppen feltn. Radsul azt sugallja, hogy Buttonnak mg kevesebb benzinnel kell majd rsztvennie az idmrk dntjben, ha Barrichellnl elrbbrl szeretne rajtolni (erre clzott Ross Brawn is, amikor "agresszv stratgirl" beszlt), ez viszont a versenyen hozhatja t htrnyosabb helyzetbe.

Pedig vasrnap dlutn, habr ez nem volt feltn, Valenciban is nagyon lendletesen vezetett. Az 57 kr kzl ppgy 10-ben volt a leggyorsabb, ahogy Barrichello (Hamilton 24-ben), s a verseny 10 legjobb krbl futott 6-ot (3-at Timo Glock, 1-et Rubens). Az utols etapjban, immr a szuperlgy keverken, sorozatban ltte az 1:39.0 krli krket, s ezzel rohamosan kzeledett a 6. helyezett Fernando Alonshoz, de az 53. krben valamirt - alighanem a motorjt kmlend - hirtelen lelasstott, pedig mg viszonylag biztonsgos, 2.5 msodperces tvolsgban volt a Renault-tl. Button knytelen volt a sajt krn megtanulni, hogy ebben az vben a legkisebb hiba is 6-7 pozcit jelenthet: a Q3-ban vletlenl egyszerre kettt vltott fel a 4/5-s sikn kijratnl, amivel elbukta az idmrt, s onnantl, Kimi Rikknen KERS-es Ferrarijval a szomszdos rajtkockban, megpecsteldtt a sorsa. Mzlistnak mondhatja magt, hogy a Red Bull vergdse miatt gy is 2 ponttal nvelte az elnyt Webberrel szemben.

 
A hrom dobogs krid-grafikonja. Hamilton az els etapban nvelte az elnyt, de a msodikban nem tudott 4 msodpercnl jobban elszakadni Barrichelltl. ALUL: t versenyz krid-eloszlsa. rdekes, hogy Button s a rvid utols etapot vlaszt Glock produkltk a legjobb kiugr eredmnyeket.

Mindez lehetsget adott r Barrichellnak, hogy vgre ellje rgta tartogatott puskaport, s nem is okozott vele csaldst. Tizedik gyzelme, amelyre csaknem t teljes vet kellett vrnia, az egsz paddockban npszer volt: ahogy a dobog fel tartva vgiggurult a boxutcn, minden csapat garzsa eltt kint lltak a szerelk, s tapsoltak neki. Nha taln tl sokat nyafog, s srtdkenyebb is a kelletnl, m azt semmikppen sem lehet rfogni, hogy nem szvvel-llekkel versenyez.

De vajon nyerni tudott volna akkor is, ha a McLaren nem rontja el Lewis msodik boxkillst? A verseny utn ez tnt a legizgalmasabb krdsnek. Igaz ugyan, hogy Martin Whitmarsh igyekezett hamar rvidre zrni a tallgatsokat, mondvn, a McLaren eleve tl lass volt a Brawnhoz, ezrt az elbaltzott kerkcsern semmi sem mlt, ez azonban elvileg lehetett volna egyszer mentegetzs is.

Nos, lehetett volna, de nem az volt. Elszr is le kell szgezni, hogy a McLaren a hagyomnyos rtelemben vve nem rontotta el azt a bizonyos boxkillst. Ez nem olyan baki volt, mint amikor vekkel ezeltt a Ferrari garzsnak egyik stt zugban egy ott ldgl jsgr tallta meg a hinyz kereket, vagy amikor a tavalyi Szingapri Nagydjon Felipe Massa magval vitte a fl benzinkutat.

A malr ezttal egsz egyszeren a vgletekig kilezett boxstratgia kvetkezmnye volt. A McLarennl tudtk, hogy a 2. helyezett Barrichello 4-5 krrel az len halad Hamilton utn fog tankolni, akinek ezrt nem elg az elnye a gyzelemhez. Lewisnak eredetileg a 37., Heikkinek pedig a 38. krben kellett volna killnia, de a csapat benzinfelelse folyamatosan figyelte az zemanyagszinteket, htha Hamilton elg naftt megsprolt ahhoz a msodik etapban, hogy egy krrel eltoljk a kerkcserjt. Ha azt akartk, hogy legyen eslye befogni Rubenst, muszj volt gy tennik. Igen m, de egy ilyen helyzetben deciliterekrl van sz, s ha elszmoljk magukat, a versenyzjk csontszraz tankkal kint ragadhat a plyn, ami meglehetsen ciki, vagyis az utols pillanatig nyomon kell kvetnik a szintet. Vgl arra a kvetkeztetsre jutottak, hogy Lewis kint maradhat a plyn a 38. kr vgig - ezrt Heikki killst cserbe rtelemszeren elrehoztk a 37-edikre (mivel kettejk kztt ekkor csak 10.6 msodperc volt a klnbsg, nem volt clszer egyszerre behvni ket). Csakhogy ezt annyira kicentiztk, hogy mire a rdin szltak Lewisnak, mr ppen befordult a boxbejratba. A lgkulcsokat kezel szerelk ekkor mr kint vrakoztak a McLaren garzsa eltt, hiszen tudtk, hogy valamelyik autjuk biztosan rkezni fog - de azt nem, hogy melyik. A fentiekbl addan Kovalainenre szmtottak, amikor teht kiderlt, hogy mgis Hamilton jn, a gumikrt felels szerelknek el kellett szaladniuk az Bridgestone-jairt. Ez okozta az idvesztesget.

Mgpedig nagyjbl 5 msodpercnyit: mg Heikki 20.407 msodpercet tlttt a boxutcban, Lewis 25.599-et. A killsok msodik fordulja eltt durvn 3.6 msodperc volt az elnye Rubensszel szemben, utna pedig 6.0 msodperc lett a htrnya. Ha ebbl levonjuk azt az 5 msodpercet, amit a boxban vesztegetett el, mg mindig azt kapjuk, hogy Rubens nagyjbl 1 msodperccel Lewis el trt volna vissza a plyra a kerkcserje utn. A gyzelem teht nem ezen mlt.

Vagy mgis? Vajon mi lett volna, ha Lewisnak sikerl a 38. krig tolnia a killst? Az adatok azt mutatjk, hogy amikor Hamilton mr tankolt, de Barrichello mg nem, a Brawn GP alacsonyabb zemanyagszintje krnknt 1.3-1.4 msodpercet jelentett. Vagyis ha Lewis egyetlen krrel megtoldja a msodik etapjt (s - mivel ekkor nem lett volna r okuk - nem rontjk el a kerkcserjt), Rubens 1 msodperces elnybl levonhatunk 1.3-at... s bing! Mris Lewis van ell, vagy legalbbis kzvetlenl Rubens mellett, mert egy ilyen kpzeletbeli szitucit lehetetlen tizedmsodperces pontossggal, pusztn elmleti ton felvzolni.

Mieltt azonban elragadtatnnk magunkat, tegyk hozz: Barrichellnak mg bven maradt tartalkja. Noha a 40. krben tankolt, Whitmarsh maga is kszsggel elismerte rla, hogy a benzinje tovbbi 2-3 krre kitartott volna; ezt tmasztja al, hogy az els killsa 4 tizedmsodperccel hosszabb volt Buttonnl, ami legalbb azonos zemanyagszintet sugall, mgis 3 krrel rvidebbre hagytk a msodik etapjt a csapattrsnl. Miutn ugyanis biztoss vlt, hogy knyelmesen Hamilton el trhet vissza, nem akartak megkockztatni egy esetleges Safety Car-os szitucit (klnsen, hogy Kazuki Nakajima ppen ekkor kdorgott a plyn balhts defekttel). Ross Brawn meghozta a logikus dntst, s elrehozta Rubens kerkcserjt. Ha a 43. krben ll ki, ahogy valsznleg eredetileg terveztk, Barrichello mg 4-4.5 msodpercet ki tud autzni Hamiltonhoz kpest, gyhogy a McLarennek a ltszat ellenre tnyleg nem volt relis eslye a gyzelemre Valenciban. Lehet, hogy ha a Brawnhoz hasonlan a lgy/lgy/szuperlgy elosztst vlasztjk a szuperlgy/szuperlgy/lgy helyett, ersebbek lettek volna, mert Lewis a kemnyebb keverken, a verseny vgn jobban rezte magt, ez azonban ks bnat volt.

rdekes mdon egybknt a Brawnnl az els etap kzben arra gyanakodtak, hogy Kovalainen, aki a 15. krre mr 7.5 msodpercre lemaradt Hamiltontl, szndkosan tartja fel Barrichellt. Whitmarsh azonban - nem tl meglep mdon - cfolta ezt. A tisztessg kedvrt meg kell jegyezni, hogy Heikki Lewistl eltr orr-rsszel s els futmvel versenyzett - csak szombatra kapta meg az j alkatrszeket, s gy dnttt, inkbb nem bolygatja meg velk a belltsait.

 

* * *

Mikzben Barrichello 18 pontra megkzeltette Buttont az sszetettben, Sebastian Vettel vilgbajnoki remnyei csendben elszni ltszanak. Mivel a htvgn kt motorhibt is elszenvedett, mr hat V8-ast elhasznlta a rendelkezsre ll nyolcbl, vagyis sszesen kt jjal kellene teljestenie a fennmarad hat versenyt. Nem ltszik valsznnek, hogy ez sikerlni fog, mert igaz ugyan, hogy a Renault mindkt autja ppen Valenciban fejezte be gond nlkl hromfutamos ciklust, de Vettel ngy megmaradt hasznlt motorjban mr bevallottan sok kilomter van. s Spa meg Monza mg csak most kvetkezik, ezrt Christian Horner is elismerte, hogy Sebre szinte garantltan vr egy tz rajthelyes bntets a kilencedik motor hasznlata miatt.

Ez a szezon utols harmadban nem csak a Red Bullnak, hanem ms csapatoknak is problmt okozhat, hiszen ahogy kzelednek az lettartamuk vghez, a motorok hajlamosabb vlnak a meghibsodsra. m hogy Sebnek egy 25 pontos htrnyt gy nehz lesz ledolgoznia Buttonnal szemben, az tuti.

 
dvzllek
 
Blcsessg;)

 
Nagydjhtvge
 
Boldog nvnapot

 
Kimi Rikknen
 
Nico Hlkenberg
 
Ms dolgok
 
Grbe Tkr
 
A vilgbajnoksg llsa(piltk)

1. Sebastian Vettel 234 pont

2. Mark Webber 149 p.

3. Lewis Hamilton 146 p.

4. Fernando Alonso 145 p.

5. Jenson Button 134 p.

6. Felipe Massa 70 p.

7. Nico Rosberg 48 p.

8  Nick Heidfeld 34 p.

9. Vitaly Petrov 32 p.

10. Michael Schumaccher 32 p.

11. Kamui Kobayashi 27 p.

12. Adrian Sutil 18 p.

13. Sebastian Buemi 12 p.

14. Jaime Alguersuari 10 p.

15. Sergio Perez 8 p.

16. Paul di Resta 8 p.

17. Rubens Barichello 4 p.

18. Pedro de la Rosa 0 p.

19. Jarno Trulli 0 p.

20. Vitantonio Liuzzi 0 p.

21. Pastor Maldonado 0 p.

22. Jerome d'Ambrosio 0 p.

23. Heikki Kovalainen 0 p.

24. Timo Glock 0 p.

25. Daniel Ricciardo 0 p.

26. Karun Chandhock 0 p.

 

 

 

 

 

 
Forma- 1 biztonsg
 
A vilgbajnoksg llsa (csapatok)

1. RBR - Renault 383 p.

2. McLaren Mercedes 280 p.

3. Ferrari 215 p.

4. Mercedes 80 p.

5. Renault 66 p.

6. Sauber - Ferrari 35 p.

7. Force India Mercedes 26 p

8. STR - Ferrari 22 p.

9. Williams Cosworth 4 p.

10. Lotus Renault 0 p.

11.HRT-Cosworth 0 p.

12. Virgin - Cosworth 0 p.

 

 
Mennyi is az id???
 
Naptr
2024. December
HKSCPSV
25
26
27
28
29
30
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
<<   >>
 
Kimi hazja
 
Szavazz!!!
Lezrt szavazsok
 
Az egyik kedvenc szmom
 
mirt szereted?
Te mirt szereted Kimit?

tehetges
mert a McLarennl versenyzik
mert finn
mert helyes
szeretem a stlust
magamat ltom benne
ki mondta, hogy szeretem?!
Szavazs llsa
Lezrt szavazsok
 
Idzet

A versenyzs, a vetlkeds a vremben van, az letem rsze egsz letemben ezt csinltam, s hmm... elrbb val brmi msnl...

                   (Ayrton Senna)

 
EZ + AZ
 
Hrlevl
E-mail cm:

Feliratkozs
Leiratkozs
SgSg
 
Dont worry, be happy
 
Szavazz
Hogy tetszik a "Ms dolgok" men

Nagyon j
Egsz j
Lehetne jobb is
Nagyon gz
Szrny
Egyltaln van annak a mennek rtelme?
Szavazs llsa
Lezrt szavazsok
 
Az osztlyom alkotsai:D
 
Szavazz
Hogy tetszik a honlap?

Egsz j
Trhet
Nagyon j
Bjj el!!!
Ciki! Ne hogy reklmozd!
Ez neked honlap?
Hzz el a j bds francba
Szavazs llsa
Lezrt szavazsok
 
Finnorszg
 
Szavazz!
Melyik kommenttort szereted jobban?

Palik Laci
Czolner Gyuszi
Wber Gbor
Palik- Czolner prosts
Szavazs llsa
Lezrt szavazsok
 

Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kiköt&#245; felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!    *****    Nagyon pontos és részletes születési horoszkóp, valamint 3 év ajándék elõrejelzés, diplomás asztrológustól. Kattints!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre,egyszer mindenkinek érdemes belenézni.Keress meg és én segítek értelmezni a csillagok állását!    *****    HAMAROSAN ÚJRA ITT A KARÁCSONY! HA SZERETNÉL KARÁCSONYI HANGULATBA KEVEREDNI, AKKOR KATT IDE: KARACSONY.GPORTAL.HU    *****    Nyakunkon a Karácsony, ajándékozz születési horoszkópot barátaidnak, ismerõseidnek.Nagyon szép ajándék! Várlak, kattints    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!