♥Kimi♥Jaime♥Nico♥Nicolas♥Vettel♥
Bejelentkezs
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
 
Kimisek indulja

"Megcsillan a nap a Ferrarikon

tszguld Kimivel a clvonalon

Egytt mozog gp s llek,

Kimis leszek, mg csak lek."

 
Men
 
WRC
 
Nap idzete

Tovbbi kedvenc idzeteim...

 
Szavazs
Te megbntetted volna a Ferrarit?

Igen
Nem
Szavazs llsa
Lezrt szavazsok
 
Nico Rosberg
 
Sebastian Vettel
 
Jaime Alguersuari
 
Mennyien vagyunk?
Induls: 2006-08-15
 
Palik bekpsek
 
Nico hazja
 
Nmetorszg
 
Szavazs
Ki a Kedvenced?

Kimi Rikknen
Sebastian Vettel
Jaime Alguersuari
Nico Rosberg
Nicolas Hlkenberg
Szavazs llsa
Lezrt szavazsok
 
Beszlgessnk:D
Nv:

zenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 
Szavazz
Melyik varicinak rlnl jobban?

Kimi a raliban maradna
Kimi visszatrne az F1-be
ms /A vlemnyedre kvncsi vagyok, nyugodtan rd be a csetbe, vagy a vendgknyvbe/
Szavazs llsa
Lezrt szavazsok
 
F1-es cikkek
 
Ne lopj, mert ltlak!
Innen mindenkit ltok!
 
J oldalak:D
 
Puszi:D
 
Szavazz!
Lezrt szavazsok
 
Interjk
 
Ayrton Senna
 
Utols frissts
 
2008 Fuji

A Japn Nagydjon, ahol mindkt vilgbajnoki aspirns forrfejen elgncsolta nmagt, taln mgiscsak eljutottunk odig, hogy rdemes lenne vennnk egy nagy llegzetet, aztn ugyanazzal a lendlettel htraarcot csinlnunk a Forma-1 mind szrszlhasogatbb tlkezsi politikjban.

Na j, valamit tisztzzunk mindjrt az elejn: tudom, hogy a sportfelgyelk megviselten, lihegve roskadoznak a rjuk nehezd felelssg slya alatt, amely, ezt kszsggel elismerem, nem csekly. ltalban vve is tl knny megoldsnak tartom, ha valaki az klt rzva, bszen szidja a rendszert, knyelmesen azt okolva minden szerencstlensgrt, ppen ezrt soha nem csatlakoztam a forma-1-es brskodst rutinbl szapul, npszer divatirnyzathoz sem. De ami sok, az sok.

Mieltt azonban egy kacskarings kitrvel eljutnnk ehhez a nem tl szvdert kvetkeztetshez, le kell szgeznem, hogy a Japn Nagydj sportfelgyeli a kzhiedelemmel ellenttben egyszer sem vetemedtek gbekilt igazsgtalansgra. Valamennyi tletk jogszer, a lert szablyokkal tkletesen altmaszthat volt - csakhogy jogszersg s jogossg nem felttlenl ugyanaz.

A problmt persze nem k idztk el. A sportfelgyelk csupn, mg ha taln vitathat mdon is (de vajon melyik tletbe nem lehet belektni?), kezelni prbltak egy olyan helyzetet, amely a vilgbajnoksgrt kzd versenyzk elbvlen gyermeki, m felettbb praktiktlan hevessge folytn llt el. Nem kellene azon morfondroznunk, hogy mltnyosak voltak-e az ltaluk kiszabott bntetsek, ha Lewis Hamilton s Felipe Massa Fujiban nem igyekszenek minden lehetsges ton elgncsolni nmagukat. Ez nem a felgyelket minsti.

Lewis s Felipe esete sem jogilag, sem stratgiailag, sem pszicholgiailag nem volt egyforma. Kettejk kzl Felipe kvette el az otrombbb, s ppen ezrt nyilvnvalbban szablytalan manvert, amikor vesztettnek tn helyzetbl visszatmadta Lewis-t a siknban, de az kockzatvllalsa legalbb rthet volt, mert mindenkppen vilgbajnoki vetlytrsa eltt kellett vgeznie. Ezzel szemben Lewis ktsgbeesett prblkozsa az elbaltzott rajt utn stratgiailag felesleges volt, neki ugyanis (akkor mg) 7 pontos elnynek birtokban nem lett volna ms dolga, mint kerlni a veszlyt, s biztosan eljutni a clig. Noha ez a kvetkeztets tlsgosan is kzenfekv, ezrt fenntartsokkal kell kezelni, nem csodlkozhatunk rajta, ha Lewis pnikreakcijt ltva az embereknek hatatlanul eszkbe jutott, hogy a forrfejsge, amely miatt tavaly nyert helyzetbl elbukta a vb-t, szemernyit sem csillapodott. Mert ez egyrtelmen az volt: pnikreakci.

A piltaflkben lve maga biztosan nem rezte gy, Lewis prblkozsa azonban eleve remnytelen volt; egyszeren annyira ksn fkezett, hogy fizikai kptelensg volt idben lelasstania McLarenjt. Ez egyetlen, szempillantsnyi id alatt meghozott hibs dntsen mlt, mert miutn valaki tlhaladt a fizikailag lehetsges utols fkezsi ponton, mr a kormnnyal a kezben is csak utas a sajt autjban. Amint beletaposott a bal oldali pedlba, bizonyra Lewis is azonnal rezte, hogy tbb nem tehet semmit, s alighanem mindjrt meg is bnta az egszet, de a lncreakci akkor mr megllthatatlan volt: a fl meznyt leszortotta a buktrbe. Az ln Kimi Rikknennel, aki ezek utn az 1. helyett a 7. helyen fordult, s rthet mdon nem repesett az rmtl. Jobb is, hogy nem hallottuk, mit mormogott a sisakja alatt. Finnl.

A sportfelgyelk knos helyzetbe kerltek. Igaz, hogy elrontott rajtokrt ritkn szoktak bntetni - de vajon hagyjk futni Hamiltont, aki a hibjval, mg ha nem is szndkosan, vgs soron mgiscsak jl jrt? Eredetileg a 3. helyen, Robert Kubica s Fernando Alonso farvizn trt vissza a plyra a buktrbl - csak ksbb esett htra Massa mg, m akkor is Rikknen eltt maradt -, magval a szablytalan manverrel teht elnyt szerzett, ez nem is volt vits. Ha ksbb ezen mlt volna a vilgbajnoksg sorsa, utlag senki nem mossa le a felgyelkrl, hogy szemet hnytak Hamilton legalbbis necces megmozdulsa fltt. Ezt nem mertk megkockztatni.

s nem akadt nehz dolguk, mert Lewis ebben az esetben tbb jogcmen is bntethet volt. Ott van mindjrt az F-1 2008-as Sportszablyzatnak 16.1-es pontja, amely meghatrozza, hogy a versenyigazgat milyen "incidenseket" jelenthet a sportfelgyelknek, s ezek kztt, a felsorolsban konkrtan szerepel az a szituci, amikor valaki "leszort egy msik versenyzt a plyrl." Nem ktsges, hogy Lewis ezt most megtette, radsul nem is csupn Kimivel, hanem kzvetve tbb msik vetlytrsval, pldul Felipvel is.

De, ha ez nem lenne elg, felcsaphatjuk a Nemzetkzi Sportkdex L-fggelkt is - egsz pontosan annak a IV. fejezett, ahol a versenyzi etikrl esik sz. A 2/d) paragrafus leszgezi, hogy "tilos minden akadlyozsra irnyul manver, amit egy vagy tbb versenyz hajt vgre, akr kzs az rdekk, akr nem." Az eggyel korbbi, c) bekezds pedig tbbek kztt bntetendnek minsti "ms autk szndkos terelst a kanyarok bels vagy kls szle fel." Mrpedig Lewis egy halom vetlytrst leterelte a plyrl.

A szndkossg megllaptsa a lehet legknyesebb feladat - elvgre hrom civil, akik egy zrt szobban csrgnek (s ezt egyltaln nem lesajnlan mondom), honnan derthetn ki a piltaflkben lk tbbnyire reflexbl tett mozdulatainak ok-okozati sszefggseit? Utlag senkinek nem lehet beleltni az idegrendszerbe. Fujiban a sportfelgyelk persze nem vdoltk szndkossggal Lewis-t, mert nem is volt r szksgk, s a manvervel eredetileg biztosan nem Kimit akarta leszortani. Szlrnykban maradt, kzel a Ferrarihoz, ht megprblkozott a tmadssal, s ksz. Az viszont ktsgtelen, hogy a ksrletben volt valami fejvesztetten ktsgbeesett kapkods; jl ltszott, hogy amikor a fktv elejn kivgott a Ferrari mgl, mg sajt csapattrst is kis hjn lelkte a plyrl egy elegns bodicsekkel, aztn a buktr fel zuhant, s Dugovics Tituszknt gyszlvn magval rntotta a mlybe Rikknent. Abban a nhny pillanatban valsznleg tvillant az agyn, hogy nem szabad hagynia meglgni a Ferrarit, mert Kimi, mg ha a vilgbajnoksgban mr nem is jelent r komoly fenyegetst, taln valamilyen agyafrt taktikai hzssal segteni fogja Felipt. Az aggodalma rthet volt, m a kvetkezmnyek szempontjbl ez teljesen mellkes.

Ktsgbeessben Lewis belerohant egy olyan helyzetbe, amit mr nem tudott kontrolllni, s vlemnyem szerint ezzel le is stunk a problma gykerig. A versenyzshez termszetesen szervesen hozztartozik, hogy minden egyes fktvon, minden egyes kanyarban, minden egyes kigyorstsnl kockzatot kell vllalni - de rendkvl fontos, hogy ez a kockzat legalbb a fizikai hatrokon bell maradjon. Ha az ember egyedl van a plyn, megteheti, hogy a kvetkezmnyektl fggetlenl akkora lendlettel rkezik egy kanyarhoz, amekkorval kedve tartja, egy prharc sorn viszont a "lesz, ami lesz, utnam az znvz" tpus manverek egyszeren nem korrektek. Ha az ilyeneket nem bntetnk, a versenyzk pillanatok alatt rszoknnak pldul arra, hogy a bels ven a lehetsgesnl ksbb fkeznnek, aztn kiszortank a kvlrl rkez ellenfelket, mert gyis jr rosszabbul. A kockzatot ezrt pesz keretek kztt kell tartani.

Nehz ezt szmokkal kifejezni, de gondoljunk mondjuk arra, hogy vajon sportszernek tekinthet-e egy olyan elzs, ami 99%-os esllyel mindkt aut kiessvel vgzdik, mikzben sszesen 1% a valsznsge, hogy a tmad sikeresen vgrehajtja az akcit - a vdekeznek pedig semmi sansza nincs? Ha fej, enym, ha rs, megfelezzk... Lehet, hogy ez a fajta magatarts elsre vagnynak tnik, de valjban nem tbb olcs kocsmai macssgnl, hinyzik belle minden vezetstechnikai kifinomultsg s rafinria. Egy korrekt elzs a ravasz helyezkedsre pl, nem pedig arra, hogy az ldozatunknak mr messzirl azt zenjk: "Vedd el a gzt, csks, vagy mindketten meghalunk." Az ilyennek legfeljebb addig tapsolnak, amg a legjabb bravrjval meg nem l valakit a plyn. Az autversenyzs ktsgkvl klnsen hierarchikus sportg, nmi kemnykeds nlkl nem lehet fellltani a rangsort, valahol azonban muszj meghzni a hatrt. A feleltlensg a profi sportban, s klnsen az autsportban, nem tolerlhat.

Ebbl a szemszgbl nzve Lewis rajtja nem tekinthet korrektnek, mert akarva-akaratlanul ppgy "ha n nem tudok elfordulni, ht te sem" jellege volt, mint annak, ahogy pldul Juan-Pablo Montoya vdekezett Michael Schumacher ellen az A1-Ringen, ht vvel ezeltt. Hiba trta szt a karjait megejt rtatlansggal, hogy ht csak megprblt valamit, ami vgl, fjdalom, nem jtt ssze - valjban nem hagyott fizikai s matematikai eslyt az ellenfeleinek, s ez semmikppen sem prtoland. Igaz, hogy az alattomosan hideg aszfalton msok is elfkeztk magukat, a lncreakcit azonban ktsgkvl Lewis indtotta el.

De Felipe sem volt sokkal blcsebb. Vele vgkpp egyszer dolguk akadt a sportfelgyelknek, hiszen oldalrl nekiment valakinek, aki az idelis ven haladt (a bal hts kerk eltt tallta el Lewis McLarenjt), teht egyrtelmen volt a hibs. Mivel a sikn eltti, hajltott egyenesben Lewis flig-meddig mr mellje rt, Felipe egyszeren tl ksn fkezett, ezrt tlszaladt a jobbos kanyar befordulsi pontjn. Ebben egybknt, br ez keveseknek tnt fel, taln Jarno Trullinak is jutott nmi szerep. Jarno ugyanis kvlrl, az idelis ven fordult r a siknra, m mivel knyelmes elnyt kihasznlva viszonylag korn fkezett, kzben kis hjn keresztezte a bellrl nagy lendlettel rkez Ferrari tjt. Felipe teht ironikus mdon akkor sem tudta volna a rzknl jobbra fordtani az autjt, ahogy aztn Lewis tette, ha a sebessge ezt megengedi, mert akkor valsznleg belerongyol a Toyotba.

Az igazi hibt mgis csak ezutn kvette el, amikor gy dnttt, hogy a sikn msodik, balos rsznl visszatmadja a McLarent. A terv nem volt teljesen remnytelen, mert a kt aut pozcijbl addan rvidebb utat kellett megtennie, s egyenes vonalban gyorsthatott a kanyar msodik cscspontjig, viszont cserbe az volt a bibi, hogy a bal oldali rzk utn hatatlanul meredekebb balkanyar vrt r. A szembl kszlt fotkon jl ltszik, hogy volt egy pillanat, amikor Felipe alig tartott htrbb a McLarennl; pechre azonban ppgy ordt a kpekrl az is, hogy mind a ngy kerkkel elhagyta a plyt, s ezrt alighanem akkor is megbntettk volna, ha valahogy vissza tudja venni a helyt Lewis-tl. Ez szinte biztosan kanyarlevgsos elzsnek minslt volna.

Felipe a verseny utn gy rezte, azrt ment ki a rzkre, mert Lewis leszortotta oda. Ez igazsgtalan vd, s valsznleg hirtelen felindulsbl hangzott el, akrcsak Lewis-tl az, hogy Felipe szndkosan akarta kilkni t (ami mellesleg abszolt logiktlan: ezzel ugyanis a vilgbajnoksgban ppen Massa jrt volna rosszabbul). Az ilyen, fokozott idegllapotban tett kijelentseknek egyik rszrl sem mltnyos tlzott jelentsget tulajdontani, s Felipe kifejezetten retten kezelte a helyzetet, amikor az jsgrk unszolsa ellenre sem volt hajland belemenni egy nyilvnos szcsatba Lewis-szal.

A manvernl azonban ppgy inkorrekt kockzatot vllalt, mint Lewis elzleg, a sajtjnl. Miutn tlszaladt a sikn els rszn, rthet volt, hogy megprblt visszatmadni (tzbl tz versenyz ugyanezt tette volna), de amikor a msodik cscsponthoz kzeledve mr ltta, hogy a McLaren gy kt-harmad authosszal eltte van, radsul szlesebb, teht kedvezbb ven halad, el kellett volna vennie a gzt. Mrmint egy idelis vilgban. A Ferrari s a McLaren helyzete ksrtetiesen emlkeztetett arra, mint amilyen a vitatott belgiumi esetben Hamilton s Rikknen kztt volt, csak fordtva; Lewis akkor gy dnttt, trobog az aszfaltozott buktren, m - itt olyan nem lvn - Felipe most jobb hjn a rzkvet vlasztotta. Mindketten tudtak egy rvidebb utat... s megszvtk. Utlag persze knny okosnak lenni.

Sokan nem rtettk, kztk maga Lewis sem, hogy mirt egyforma (thajtsos) bntetst kaptak Felipvel, amikor a rajtnl nem ment neki senkinek. A magyarzat vgtelenl egyszer. A sportfelgyelk a szablyzat szerint hromfle bntetsi ttel - a boxutcai thajts, a 10 msodperces stop&go, valamint a 10 rajthelyes htrasorols - kzl vlaszthatnak, s mivel a balul elslt elzsi ksrletek kzbeni kilksekrt mostanban az thajtst szoktk kiszabni, a precedensekhez hven gy tettek Felipvel is. Csakhogy a hrom alternatva kzl ez a legenyhbb, teht Lewis-szal akkor sem bnhattak volna kmletesebben, ha trtnetesen az a szndkuk.

Mellesleg egyltaln nem biztos, hogy valban nem tkztt senkinek, mert Kimi gy rezte, mindkt McLaren nekikoccant, amikor elsuhantak mellette. Nhny rval ksbb mr vatosabban fogalmazott, mondvn, a kett kzl "legalbb az egyik" sszert a Ferrarijval, s a felvtelek alapjn ez inkbb Kovalainen lehetett. nmagban azonban nem az hatrozza meg a vtsg slyossgt, hogy trtnt-e fizikai kontaktus, hanem a kvetkezmnyek. Kovalainent pldul Belgiumban szintn megbntettk, amirt egy tl optimista elzsi ksrlettel kiforgatta Mark Webber Red Bulljt, holott Webber azzal csak 3 pozcit vesztett, mg Rikknen Hamilton legutbbi akcijval 6-ot. Bizonyos fokig gyis nknyes, hogy miben mrjk a kvetkezmnyeket.

A Fujiban trtnt hrom vitatott eset kzl a harmadik a legktsgesebb: az, amelyik Massa s Sbastien Bourdais kztt trtnt. A Sportszablyzat szerint annak, aki a boxbl kihajt, a sportbrk hivatalbl lengetik a kk zszlt, ha valaki ms kzeledik a plyn - vagyis az utbbinak van elsbbsge. De vajon meddig tart ez? Bourdais mr elhagyta a boxkijrat meghosszabbtst jelz fehr cskot, ezrt elvileg teljes szlessgben hasznlhatta volna a plyt, amikor Massa mellje rt. Ms krds, hogy mivel mg nem gyorsult fel elgg, az ppen fldntli tempt diktl Massa viszont teljes lendlettel rkezett meg a kanyarhoz, Bourdais-nek gysem lett volna eslye maga mgtt tartania a Ferrarit. Alighanem le is akart hzdni elle, de a kt versenyz flrertette egymst. Csak egy pillanatnyi baki volt ez, olyan, amely mindig benne van a pakliban. Mgis igazat kell adnom Bourdais-nek, aki rmutatott, hogy Massnak volt tbb vesztenivalja, teht neki kellett volna krltekintbbnek lennie. Megkockztatom, hogy ebben a helyzetben nem osztottak volna ki bntetst, ha nem a vilgbajnoki kzdelem egyik szereplje a krvallott.

s lm, vgre eljutottunk oda, ahonnan indultunk: Fujiban jogilag mindhrom, nagy vihart kavar eset bntethet volt, az ktsgtelen - de vajon bntetend is? Nem lehet, hogy testnk a l tloldalra, s a tl szigor tletek mr tnyleg a versenyzs rovsra mennek? Tudom n, hogy a brtnk is tele vannak rtatlan emberekkel, s ha sok az eltlt, az ltalban nem a brk hibja. Ha idn egyszeren azrt van ilyen sok bntets, mert a piltk ilyen sokat szablytalankodnak, akkor azt mondom, nincs semmi problma; a mrct nem szabad megvltoztatni a kedvkrt.

Csakhogy az a benyomsom, hogy msrl van sz: az tlkezs jellege vltozott meg. Alattomosan aprcska lpsekben, szinte szrevtlenl jtszdott le a szemnk eltt az a folyamat, hogy a tlhajszolt politikai korrektsg nevben mindig egy hajszllal enyhbb eseteket is bntetni kezdtek, s mire feleszmltnk, mr ott tartunk, hogy hovatovbb azrt is kizrnak valakit, ha bellrl a sisakrostlyra tsszent. Valamennyi kockztatsi szabadsgot muszj meghagyni a versenyzknek, klnben tnyleg rettegni fognak a bntetsektl, s nem prblkoznak meg semmivel. Mint oly sok mindenben, ebben is az arany kzputat kellene kvetni; a hangsly a helyes arnyokon van. A sportfelgyelk dilemmja persze rhet, hiszen a biztonsgi szempontok mellett knosan gyelnik kell az egyenslyra is: ha egy Ferrarit megbntettek, mert inkorrekt volt egy McLarennel, fordtott, akr csupn ltszlag hasonl esetben knytelenek megbntetni a McLarent is, nehogy elfogultsggal vdoljk ket. (Egybknt ez hibaval igyekezet, mert a gyanstgatst gysem kerlhetik el, ha van rajtuk sapka, ha nincs.) Paradox mdon ppen a kzvlemny nyomsa knyszerti bele ket ebbe az rdgi krbe, s aztn ugyanaz a kzvlemny rja fel nekik azt is, hogy benne vannak. Az egyik problma a precedensekhez val ragaszkods, hiszen ha egyszer valamirt megbntettek valakit, ugyanazrt ksbb mr akkor is bntetnik kell, ha eredetileg tl kemny tletet hoztak. Ez a folyamat a jelenlegi formjban, s ez igencsak ijeszt, irreverzibilis.

Az rdgi krbl csak erszakkal lehetne kitrni. gy, hogy az FIA - az idny vgeztvel, mert vgtre is j v, j kezdet -, testletileg killna a nyilvnossg el, s az j tlkezsi irnyelveket rszletesen meghatrozva azt mondan: "Ok, emberek, ez a szekr rossz irnyba haladt. Az oka rthet volt, a felgyelk knyszer hatsa alatt dntttek, de mostantl mskpp lesz. Ebben s ebben s ebben ezentl elnzbben fognak tlni, hogy ne vegyk el a versenyzk kedvt a kzdelemtl."

Lehet, hogy naiv vagyok, s ez nem tbb primitv utpinl. Pedig mindannyian jobban jrnnk, nem? Mert a helyzet, ha a lavint nem lltjuk meg, tnyleg csak rosszabb lesz.

 

* * *

Fanyar trfja volt a sorsnak, hogy Fujiban Felipe a finoman szlva is klnleges krlmnyek dacra ppgy 2 pontot faragott a htrnybl Lewis-hoz kpest, mintha annak rendje s mdja szerint az els kt helyen vgeztek volna a versenyen. Bizonyos szempontbl elismersre mlt az a szenvedlyes buzgalom, amellyel a pontllstl fggetlenl belevetik magukat a csatba, a szomor igazsg mgis az, hogy nmi taktikus higgadtsg nlkl egyszeren nem lehet vilgbajnoksgot nyerni.

A cm alighanem az lesz, aki kpes rr lenni az indulatain, s jzan beltssal viselkedik az utols kt nagydjon. Llektanilag jelenleg Felipe van a knnyebb helyzetben, mert ldzknt egyszeren nyomnia kell a gzt, ahogy a csvn kifr - de a libikka egy csapsra tbillenhet, ha Knban esetleg veszi t a vezetst az sszetettben. Egy biztosnak tn elnyt rizgetni nem olyan egyszer, mint amilyennek tnik. Mennyire legyen agresszv az ember? Ha tl defenzvv vlik, sebezhet lesz, s kibillen a termszetes ritmusbl; taln mgis jobb, ha ugyanolyan szellemben ll a versenyzshez, mint brmikor mskor. Knnyebb mondani, mint csinlni, jelenleg azonban ez Lewis dilemmja. s ne feledkezznk meg Robert Kubicrl sem, aki stt lknt beleolvad ugyan a plya aszfaltjba, de mentlisan mindkt f eslyesnl ersebbnek tnik; remek plda erre, hogy Fujiban llhatatosan visszaverte Rikknen tmadsait, holott Kimi szmra a vilgbajnoki kzdelemben val bennmarads volt a tt. Vesztett - Robert viszont nyert 2 pontot, s alighanem sokezer j csodlt vilgszerte.

A Japn Nagydj azt is kitnen megmutatta, hogy ezt a vilgbajnoksgot legalbb annyira a Ferrari bukja el, mintsem brki ms nyeri meg. Mr megint a rgi nta: a maranelli istll auti toronymagasan a leggyorsabbak voltak (a verseny 20 leggyorsabb krbl 17-et futottak meg), mgis alig feleannyi pontot vihettek haza, mint pldul a Renault. Rossz rgondolni, hogy mit rezhetnek a mrnkk az olaszorszgi fhadiszllson, amikor azt kell ltniuk, hogy hiba ptettk meg a legtkpesebb autt, szinte semmi nem jn ssze vele. Trfs rosszmjsggal ironizlva akr azt is mondhatnnk, hogy a Ferrari valamennyi versenyt simn megnyern, ha nem kellene szembenznie azzal az elhanyagolhat, mgis bosszant krlmnnyel, hogy msok is vannak a plyn.

Hogy ki volt a maradk 3 a verseny 20 leggyorsabb kre kzl? Ht Fernando Alons, ki ms? Bmilyen hihetetlen, az elmlt hat nagydjon Fernando 9-11 ponttal tbbet gyjttt mg a hrom bajnoki rivlisnl is, a Renault teht a jelek szerint tnyleg kezd bredezni. s Fujiban bebizonytottk, hogy l mg bennk a rgi taktikai ravaszsg is, amikor egy gyes trkkel juttattk Fernandt Robert BMW-je el.

Fernando mr a rajtnl megkaparinthatta volna a vezetst, de a fktvon bellrl kihzdott a plya kzepre, hogy szlesebb ven fordulhasson el az els kanyarban, ott viszont egy pillanatra beragadt Kovalainen tovasuhan McLarenje mg - s egyben kinyitotta a cscspontra nyl kaput a bell marad Robert eltt. Robert maga is elismerte, hogy a hideg aszfalton, a hideg gumikkal elfkezte magt, s ha valaki ms is a bels vet vlasztja, abba htulrl szinte biztosan belerohan. Szerencsjre Lewis s Heikki elvgta a tbbiek tjt, gy nmi gpszkeds utn az len gyorsthatott ki az els kanyarbl, mg Fernando a csodval hatros mdon el tudott fordulni a McLarenek mgtt, s a 2. helyen csatlakozott hozz.

 
A hrom dobogs krid-grafikonja. Ltszik, hogy Alonso nem mkkal nyert, hanem tempval. ALUL: t versenyz krid-eloszlsa. Massa flnye mr els rnzsre letaglz, ami a vgeredmny ismeretben ironikus.

A Renault-nak mzlija volt, mert Fernando egy krrel Robert utn tankolt. Ez a klnbsg nmagban, ha azonos idt tltenek a boxban, nem lett volna elg az elzshez, m a Renault taktikai elnybe kerlt ltala: ltva, hogy a BMW mennyi ideig tankolta Kubict, gy hatrozhattk meg Alonso killsnak hosszt, hogy biztosan tvegye a vezetst. Mindssze msfl msodperccel kellett lervidteni a tankolst, de mr ez is azt jelentette, hogy a msodik etapja 3 krrel rvidebb lesz Robertnl. Vajon kpes lesz-e elg elnyt gyjteni a kerkcserk msodik forduljig?

Nos, simn kpes volt r: egsz pontosan 12.798 msodperccel vezetett a BMW eltt, amikor a 43. krben msodszor is beksznt a szerelihez. A Renault valjban annyira ers volt, hogy pldul a 25. s a 41. kr kztt kivtel nlkl minden krben vagy Alonso, vagy Nelsinho Piquet bizonyult a leggyorsabbnak az egsz meznybl, gyhogy ez a gyzelem a szingaprival ellenttben csak annyira nevezhet szerencssnek, amennyire a rajt az volt.

Az ellenfelek pedig botladoztak. Rikknen Ferrarijnak orr-rsze megsrlt a McLarenekkel folytatott csetepatban, ezrt nem volt szz szzalkos. Hamilton autja szintn krt ltta a Massval trtnt tkzsnek, radsul a stratgijt is a kedveztlen, 2/38/27 krs leosztsban kellett talaktani, gy nem csoda, hogy hiba hajthatott sokig res plyn, egyetlen olyan kr sem volt, amikor diktlta a legjobb tempt. Fujiban egybknt elmletileg az egykillsos stratgia lett volna az optimlis, ami jl ltszik abbl is, hogy csak a Q3 tz rsztvevje akarta kt kerkcservel teljesteni a tvot. (Szmukra a legclszerbbnek a rvid nyit- s zretap tnt, egyrszt azrt, hogy a Q3-ban trheten alacsony zemanyagszinttel indulhassanak, msrszt azrt, hogy a verseny vgn ne kelljen sokig hasznlniuk a szemcssedsre hajlamos lgy keverk gumikat. Kubica 17/29/21 krs leosztsa lnyegben idelis volt.)

A verseny abszolt leggyorsabbja cmt pedig ismt Massa nyerte el, aki a 12 leggyorsabb krbl egymagban 11-et jegyzett, s 8 db. 1:19 alatti kre is volt, mikzben rajta kvl csak Rikknen tudott ilyet futni - sszesen egyet. Az egsz meznybl egyedl Felipe vllalta be kt etapra a lgy Bridgestone-okat, de annyira jl boldogult velk, hogy kellemetlenl hossz, 35 krs kzps etapjnak vgn is sorozatban ontotta az 1:18-as krket.

A tanulsg az, hogy gy tnik, a Ferrari hidegben is ledolgozta a htrnyt (Fujiban a verseny dlutnjn mindssze 16-17 fok volt), a McLarennek teht a vghajrban, hacsak nem esik az es, nehz dolga lesz - mr csak azrt is, mert Sanghajban s Interlagos-ban hagyomnyosan a Ferrari az r. Persze az idei ingadozsukat ltva a McLarennek is van miben bznia, ugyanakkor alaposan megneheztheti a dolgukat, ha Alonso a Renault-val elkezd pontokat lopkodni Hamiltontl. Az ember gyantja, hogy Fernandnak semmi se okozna ekkora rmet...

 
dvzllek
 
Blcsessg;)

 
Nagydjhtvge
 
Boldog nvnapot

 
Kimi Rikknen
 
Nico Hlkenberg
 
Ms dolgok
 
Grbe Tkr
 
A vilgbajnoksg llsa(piltk)

1. Sebastian Vettel 234 pont

2. Mark Webber 149 p.

3. Lewis Hamilton 146 p.

4. Fernando Alonso 145 p.

5. Jenson Button 134 p.

6. Felipe Massa 70 p.

7. Nico Rosberg 48 p.

8  Nick Heidfeld 34 p.

9. Vitaly Petrov 32 p.

10. Michael Schumaccher 32 p.

11. Kamui Kobayashi 27 p.

12. Adrian Sutil 18 p.

13. Sebastian Buemi 12 p.

14. Jaime Alguersuari 10 p.

15. Sergio Perez 8 p.

16. Paul di Resta 8 p.

17. Rubens Barichello 4 p.

18. Pedro de la Rosa 0 p.

19. Jarno Trulli 0 p.

20. Vitantonio Liuzzi 0 p.

21. Pastor Maldonado 0 p.

22. Jerome d'Ambrosio 0 p.

23. Heikki Kovalainen 0 p.

24. Timo Glock 0 p.

25. Daniel Ricciardo 0 p.

26. Karun Chandhock 0 p.

 

 

 

 

 

 
Forma- 1 biztonsg
 
A vilgbajnoksg llsa (csapatok)

1. RBR - Renault 383 p.

2. McLaren Mercedes 280 p.

3. Ferrari 215 p.

4. Mercedes 80 p.

5. Renault 66 p.

6. Sauber - Ferrari 35 p.

7. Force India Mercedes 26 p

8. STR - Ferrari 22 p.

9. Williams Cosworth 4 p.

10. Lotus Renault 0 p.

11.HRT-Cosworth 0 p.

12. Virgin - Cosworth 0 p.

 

 
Mennyi is az id???
 
Naptr
2024. December
HKSCPSV
25
26
27
28
29
30
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
<<   >>
 
Kimi hazja
 
Szavazz!!!
Lezrt szavazsok
 
Az egyik kedvenc szmom
 
mirt szereted?
Te mirt szereted Kimit?

tehetges
mert a McLarennl versenyzik
mert finn
mert helyes
szeretem a stlust
magamat ltom benne
ki mondta, hogy szeretem?!
Szavazs llsa
Lezrt szavazsok
 
Idzet

A versenyzs, a vetlkeds a vremben van, az letem rsze egsz letemben ezt csinltam, s hmm... elrbb val brmi msnl...

                   (Ayrton Senna)

 
EZ + AZ
 
Hrlevl
E-mail cm:

Feliratkozs
Leiratkozs
SgSg
 
Dont worry, be happy
 
Szavazz
Hogy tetszik a "Ms dolgok" men

Nagyon j
Egsz j
Lehetne jobb is
Nagyon gz
Szrny
Egyltaln van annak a mennek rtelme?
Szavazs llsa
Lezrt szavazsok
 
Az osztlyom alkotsai:D
 
Szavazz
Hogy tetszik a honlap?

Egsz j
Trhet
Nagyon j
Bjj el!!!
Ciki! Ne hogy reklmozd!
Ez neked honlap?
Hzz el a j bds francba
Szavazs llsa
Lezrt szavazsok
 
Finnorszg
 
Szavazz!
Melyik kommenttort szereted jobban?

Palik Laci
Czolner Gyuszi
Wber Gbor
Palik- Czolner prosts
Szavazs llsa
Lezrt szavazsok
 

Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kiköt&#245; felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!    *****    Nagyon pontos és részletes születési horoszkóp, valamint 3 év ajándék elõrejelzés, diplomás asztrológustól. Kattints!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre,egyszer mindenkinek érdemes belenézni.Keress meg és én segítek értelmezni a csillagok állását!    *****    HAMAROSAN ÚJRA ITT A KARÁCSONY! HA SZERETNÉL KARÁCSONYI HANGULATBA KEVEREDNI, AKKOR KATT IDE: KARACSONY.GPORTAL.HU    *****    Nyakunkon a Karácsony, ajándékozz születési horoszkópot barátaidnak, ismerõseidnek.Nagyon szép ajándék! Várlak, kattints    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!