s me, mg soha nem knlkozott ennyire az alkalom: Fernando Alonso vgre bebizonythatja, hogy nem csak a jban, hanem a rosszban is kpes kzssget vllalni a csapatval, amint az egy ktelessgtud, lelkiismeretes frjhez illik. A kritikusoknak nem rt m nha fityiszt is mutatni...
Senki nem grte, hogy knny lesz. Senki nem mondta, hogy egy ktszeres vilgbajnok, aki ahhoz van szokva, hogy a lekrzendk gy ugrlnak flre az tjbl, mint aszfalton meleged bkk az jszakba hast fnypszmban, repesni fog az rmtl, ha mg a pontszerzsrt is ktszer t kell izzadnia az overalljt. Nem gyerekjtk ez, kremszpen, mi tbb, maga a versenyzi pokol; mgis nehezen tudom szmzni azt a fejemben kering, nem vits, elavult kzhelyet, amely szerint bajban ismerszik meg az ember, s vele egytt a makacs gondolatot, hogy Fernando Alonsnak mg sohasem addott ilyen kivl lehetsge kikszrlni a csapatjtkosi hrnevn a McLarennl esett csorbt.
Nem, mgsem a pokol ez, kedves bartaim, hanem a purgatrium. Mert Fernando itt s most, a Renault-nl, valban megtisztulhat a tzben - nem kell mst tennie, mint hogy a ht szk esztendben is leszegett fejjel dolgozik, s a csapsokat elviselve kivezeti sorstrsait a remnyvesztett sttsgbl.
Hogy ez nem az dolga? Ht persze, hogy senki nem ktelezheti r. Elvgre csapat s versenyz kztt nem az gben kttetnek a hzassgok. Sajnos mostanra tlsgosan is elhittk, hogy a profizmusnak ezen a szintjn gyis minden sportol gtlstalanul nz harci robot, akit a sajt, plyn aratott sikerein kvl legfeljebb a h vgi bankszmla-kivonat rdekel, ezrt felesleges is elvrnunk, hogy a szerzdsben elrtnl akr egy tizedmsodperccel tovbb szolidaritst vllaljon a csapatval. A versenyzk plyafutsa rvid, nem engedhetik meg maguknak, hogy vekig kaparjk hiba egy feneketlenl mly gdr falt, ahonnan taln nincs is kit, blablabla.
Ktsgkvl knyelmes s kzrell kifogs ez. Pedig ha valakinek, ht a sporttrtnelem legfiatalabb ktszeres vilgbajnokaknt Fernandnak van r ideje, hogy rldozzon kt-hrom vet a Renault feltmasztsra. 26 esztends, vagyis pontosan annyi ids, mint Michael Schumacher volt, amikor a kt, zsinrban aratott vb-gyzelmet kveten elhagyta a Benettont, hogy j kihvsokat keressen; Michael ezt akkor mg nem tudhatta, de t nehz v vrt r, mieltt a Ferrarival is sikerlt diadalmaskodnia. Fernando egyetlen perccel sincs elksve.
Persze tudom n, hogy hiba ketyeg az ra unottan kznys egyhangsggal, az id mlsa szubjektv, s ily mdon teljesen szemlyes lmny. Ha Fernando gy rzi, hogy nincs ideje, ht nincs ideje. n mgis azt mondom, hogy a ltszat ellenre neki is ppen annyira szksge van a Renault-ra, mint a Renault-nak r; egytt llthatjk helyre egyms renomjt.
Meg kell mondanom, hogy Fernando idei teljestmnye nagy hatssal van rm. mindig is az a tpus versenyz volt, akiben mg jobban fellngolt a tz, ha gy rezte, hogy htrltatjk - kevesen vannak m azok, akik mr rszoktak a rendszeres gyzelem zre, mgis ppolyan elszntan kpesek harcolni a 7. helyrt, mint az elsrt. Fernando idn hibzik, ht persze, de korntsem azrt, mert a kzpmeznyben elunva magt a tjat bmulja, s nem koncentrl elgg a vezetsre, hanem mert igyekszik mindig 110 szzalkot kihozni az autjbl. Az olyan edzskrei, mint a barcelonai vagy a Magny-Cours-i, mg az alacsony zemanyagszintet figyelembe vve is a sport legsziporkzbb bravrjai kz tartoznak.
Taln sok rosszat lehet r mondani - taln tnyleg nz, hirtelen harag, nha meggondolatlan, s gy viselkedik, akr egy durcs vods -, egy azonban biztos: Fernando a maga mdjn szinte ember, s gy a szerepben is hiteles. Nem egyrtelmen pozitv szerep ez, leginkbb a fekete mgus, de nem ez lnyeg. Fernando valban, hamistatlanul, brmelyik pillanatban s minden zben Fernando, ahogy pldul Kimi is valban Kimi, ezrt valamennyi gyarlsgval egytt, mr-mr szeretetremltnak tn jellemhibi fltt erfeszts nlkl szemet hnyva bmulhatjuk a tehetsgt. s ez j. Egy sz, mint szz: Fernando nlkl sszehasonlthatatlanul szrkbb lenne a mezny.
ppen ezrt borzasztan sajnlnm, ha beigazoldna, hogy mris kezd elhideglni a Renault-tl, s a stt gondolatokat jtkonyan lernykol sisak alatt a dobbantson tri a fejt. Noha idn eddig trelmesnek tnt szmomra, mgis elhiszem, hogy azt a bizonyos "Fernandt kizrlag Fernando rdekli" nyilatkozatot tnyleg a csapat egyik mrnke suttogta el egy jsgrnak, mert ilyesmit a ltszattal ellenttben nem szoktak kitallni. Nem nehz elkpzelni, ahogy az illet mrnk valamelyik nagydjhtvge fraszt napjnak estjn, lefekvs eltt lebattyog laztani kicsit a szlloda brjba, ahol sszetallkozik a paddockbl ismers jsgrval. Ugyanabban a miniatr, zrt univerzumban lnek, a vilg minden tjn ssze-sszefutnak nha, hol a melbourne-i reptren sorban llva, hol egy malajziai plzban, hol a montreali plyra tart minibuszban; gy ht most a pultra tmaszkodva, nhny kors sr meg egy-egy daiquiri mellett hunyorogva strlik a pincrcsajokat, s lmosan elcsevegnek az let dolgairl, amint az ilyenkor felsznes, de rgi ismersk kztt szoks. hatatlanul szba kerl Fernando is, s a mrnk, akit szintn bnt a Renault vergdse, elpanaszolja rla, hogy Montrealban mg a futam utni eligaztson sem jelent meg. Brmilyen klns, a sablonba nttt sajtkzlemnyek ltal uralt F-1-ben is ezeken a csatornkon ramlik az informcik zme.
Felesleges tagadni, hogy Fernando hrneve az elmlt msfl-kt vben kora pofont kapott. Mr azt is sokan homlokrncolva fogadtk, amikor 2006 oktberben, az elvesztett Knai Nagydj utn azt lltotta, hogy nem kapott elg segtsget a Renault-tl, s a csapatnl klnben sem tmogatjk elgg a vilgbajnoki kzdelmt, mert nem akarjk, hogy magval vigye az 1-es rajtszmot a McLarenhez. A hangad brit sajt ezt mg elnzte neki, hiszen ktszer egyms utn legyzte a fgonosz vrs brt, tavaly azonban, amikor az ddelgetett kedvenckkel kerlt szembe, egy csapsra elvesztette az sszes hitelt. ppen ezrt tnyleg azzal tenn a legjobbat nmagnak, ha fityiszt mutatna nekik, s talpralltan a Renault-t.
Erre persze egyedl senki nem kpes. Mg az sem biztos, hogy egyltaln lehetsges vgrehajtani a feladatot; Fernando 2006-ban azzal a felkiltssal tvozott a csapattl, hogy "kiszeretett" a Renault-bl, s mitagads, a fellesztett rgi szerelmekben mindig van valami eredenden szomor s ertlen. Taln hinyzik bellk az szinte meggyzds; taln gy tnik, mr vget rtek, mieltt elkezddtek volna. Ha Fernando eleve azzal a gondolattal rkezett a Renault-hoz, hogy csak tutazban hzza meg magt, aligha lesz kpes teljes erejvel a csapat feltmasztsn munklkodni.
Pedig ez nem lenne abszurd, egyltaln nem. Hogy egy ktszeres vilgbajnok tbbet rdemel? Mondom, Michael Schumacher is hajland volt t ven t robotolni a Ferrarinl, s az erfesztsei drmaian felrtkeldnek, ha belegondolunk, hogy kzben egy pillanatra sem lehetett biztos a majdani sikerben. Csak utlag vlt egyrtelmv, hogy nem hiba igyekezett. s derekasan, ht vb-cmmel a zsebben vgigkszkdte 2005-t is.
Elfordulhat, hogy Fernando kt-hrom ven t tri magt, a Renault mgsem jut egyrl a kettre, de mit veszthet vele? Egy kis idt; az a tt azonban, amit bekasszrozhat, mindenkppen risi, s ez a helyzet gyis a Renault-nak knosabb. Ha a csapatt segt visszajuttatni a cscsra, helyrelltja a kzvlemny bizalmt, ha viszont nem, tragikus hss magasztosul, s tbb senki nem vdolhatja azzal, hogy az els akadly lttn cserbenhagyja a bajtrsait. s egy ktszeres vilgbajnok gysem fog hinyt szenvedni llsajnlatokban soha.
* * *
A Francia Nagydj versenynapjn Kimi Rikknen valsggal tnkreverte az ellenfeleit, belertve sajt csapattrst, Felipe Masst is, mgis mgtte, a 2. helyen rt clba. De semmikppen nem "csak" a 2. helyen.
A vgeredmny ppolyan csalka volt, mint amilyen csalka a vilgbajnoki tabella is e pillanatban. A pontllsrl gy tnik, a hiperegyenletes teljestmnyt nyjt Robert Kubica befrkztt a kt Ferrari kz, n azonban az igazat megvallva kezdek attl flni, hogy a kzdelem zrs hatridn bell ktszerepls kamaradrmv fajul Kimi s Felipe kztt. Azok utn, hogy eldje tavaly szenvedett a lass, j mechanikai jellemzket kvetel plykon, az F2008 veszlyesen sokoldal autnak bizonyult; a Hungaroringen s Szingaprban taln verhet lesz (br a monaci tapasztalatok alapjn erre sem vennk mrget), a tbbi helysznen viszont nehznek grkezik szembeszllni vele. Elbb-utbb a Ferrari is kimerti az idei hibakerett, s onnantl kezdve alighanem lesz itt nemulass.
nmagban az a tny, hogy Masst 28 msodperccel a 3. helyezett Jarno Trulli eltt intettk le, s Rikknen leszakadt kipufogval is simn megtartotta a 2. helyet, nem fejezi ki hven a Ferrari Magny-Cours-i flnyt. A krgrafikonokat elnzve a statisztikk letaglzak: a verseny 26 leggyorsabb krt a kt Ferrari futotta; Massa s Rikknen egyarnt 11-11 darab 1:17 alatti krt futott, mg a tbbiek egyet sem; Kimi lelassulsig, ami a 34. krben kvetkezett be, sszesen 2 olyan kr akadt, amikor nem valamelyik Ferrari volt a leggyorsabb aut a plyn (s nem mellesleg ez is a boxkillsuk kre volt).
A Ferrari valjban olyannyira biztonsgban rezte magt, hogy - noha ezt nem ktttk az orrunkra - az els etap lezrultval (ekkor Rikknen elnye mr 20 msodperc volt Trullival szemben) annak rendje s mdja szerint vissza is vett a tempbl. Kimi s Felipe az els etapban sorozatosan rttk az 1:17 alatti krket - Felipe a 10. s a 20. kr kztt egyszer sem csszott e hatr fl -, mikzben az egsz verseny alatt senki ms nem tudott 1:17.1 al menni. Killsuk utn mindketten knyelmesen leengedtek 1:17.6-1:17.8 krli tempra, de gy, feltankolva is lazn gyorsabbak voltak azoknl, akik mg knny autval hajtottak a kerkcserjk fel. Ez azrt, valljuk be, elg ijeszt.
Korntsem vletlen, hogy a McLarennl most a Lewis Hamiltont s Heikki Kovalainent ktsgkvl htrltat bntetsek ellenre sem emlegettek elvesztett gyzelmi eslyeket. A helyzet ugyanis a ltszattal ellenttben gy ll, hogy mindkt versenyzjk viszonylag sok idt tlttt szabad plyn, de ekkor sem voltak kpesek megkzelteni a Ferrarik tempjt.
Miutn a boxkijratnl szemflesen kikerlte az els pontjai fel menetel Nelsinho Piquet Renault-jt, majd levadszta Mark Webber Red Bulljt, Kovalainen a 43-adiktl az 51. krig, azaz msodik tankolsig a sajt ritmusban autzhatott. Ltvnyosan be is gyorsult, de csak 1:17.5 krlre, ami jelentsen elmaradt a Ferrarik korbbi iramtl. Hasonl volt a kplet az 52. s az 59 kr kztt, amikor Heikki Trulli Toyotjhoz kzeledett zavartalanul.
Hamilton rdekes mdon mg tbbet haladt anlkl, hogy akadlyoztk volna: a 14-16., a 28-43., valamint a 47-51. krkben. Az utbbi szakaszban diktlta a leggyorsabb, 1:17.5 krli tempt, ami azrt klnsen rdekes, mert hajszlra azonos temben haladt csapattrsval, aki eltt ekkor szintn tiszta volt a plya, s akivel aztn egyazon krben ment ki a boxba benzinrt. Az a fl msodperces klnbsg, amely a leggyorsabb krk listjn ttongott a Ferrari s a McLaren kztt, a verseny egszre jellemz volt. Mg gy is, hogy a Ferrarik a tv utols ktharmadt lthatan takarkon teljestettk. Ez gy nem lesz j...
|
|
|
Raikknen, Massa s Kovalainen vals krid-grafikonja (nagythat). Egyrtelm, hogy a Ferrari mr az els etap utn tartalkra kapcsolt. ALUL: t csapat versenyzinek krid-eloszlsa. A 3. helyezett Trulli s a 8. helyen befut Alonso szinte teljesen azonos teljestmnyt nyjtott. |
|
De Rikknen ezttal lepiplta Masst is. Az elmlt idszakban kvetett el hibkat, mint Monacban, ahol megtorpedzta Adrian Sutil Force Indijt, s bizonyos napokon rthetetlenl kzpszernek tnt, de Kimi most ismt hamistatlanul Kimi volt: az letveszlyes versenytempja (amit mr Montrealban is megvillantott az eleinte szemcssed gumik letre kelse utn) visszatrt.
Felipe alighanem kezdettl fogva tisztban volt vele, hogy az egy vvel ezelttihez kpest taktikt kell vltania, ha nyerni akar. Akkor megszerezte ugyan a pole pozcit, de 3 krrel korbbra idztett boxkillsa miatt nem tudta maga mgtt tartani Kimit, aki pedig csak a 3. helyrl rajtolt. Most teht megprblkozott a fordtott mdszerrel: miutn a Q1-ben s a Q2-ben volt a leggyorsabb, a versenyre bevllalt egy hosszabb nyitetapot. A pole-t ezrt a paprformnak megfelelen el is vesztette, az egyetlen remnye teht az maradt, hogy ha a futam elejn elg kzel tudja tartani magt Kimihez, a boxban megelzheti t.
Ktsgbeesett prblkozs volt ez, mert Kimit nyers versenytempban legyzni szinte remnytelen feladat. Ami msnap be is igazoldott: noha az idmrn Felipe htrnya mg csak 0.148 msodperc volt, versenykrlmnyek kztt, az els etapban durvn 3 tizedre ntt. Ez, illetve az gy sszeszedett 4.368 msodperces lemaradsa mr tl soknak bizonyult ahhoz, hogy a ksbbi boxkillssal ledolgozza; Felipe durvn tz kr utn beletrdtt, hogy aznap valsznleg csak 8 pontot szerez, s biztonsgi zemmdba kapcsolt.
Kimi ekzben elemben rezte magt: az els 20 krbl 18-ban volt a leggyorsabb a plyn. Itt volt ht az alkalom, hogy kt, pont nlkli futam utn, akrcsak tavaly, j letet leheljen vilgbajnoki remnyeibe - s akkor leszakadt a jobb oldali kipufogja. Persze szerencssnek mondhatta magt, hogy egyltaln elvergdtt a clig, s a versenyigazgat knnynek tlte a lambda szonda vezetkn lifeg alkatrszt, ezrt nem hvta ki t a boxba azon az alapon, hogy az autja veszlyess vlt nmagra s msokra.
(Erre elmletben a Nemzetkzi Sportkdex 127-es paragrafusa, valamint az azzal szrl szra megegyez, 2.3-as pont az F-1 Technikai Szablyzatban is mdot adna. A Sportkdex H-fggelke a zszlk rendeltetsnek lersnl taglalja, hogy ha valakinek bemutatjk a narancskrs fekete zszlt, a kvetkez alkalommal be kell mennie a boxba, ahonnan azutn tvozhat, hogy az autjval kapcsolatos problmt az FIA technikai ellenre szerint megnyugtatan orvosoltk. Rikknen ezzel nyilvn idt vesztett volna; a msodik killsnl a Ferrari szereli gyorsan t is vizsgltk a meglazult kipufogt, de gy tltk, tlsgosan kockzatos s hosszadalmas lenne a lambda szonda vezetkt elvgva letpni a maradkt.)
Trulli s Kovalainen egy ideig fenyeget iramban kzeledett Kimihez, de a verseny vge fel elered esben stabilizldott kztk a klnbsg - a vizes plyn a Ferrari cskkent teljestmnye taln mg elnyt is jelentett Rikknen szmra ("Olyan volt, mintha az autmban mg mindig lenne kiprgsgtl. A kanyarokbl val kigyorstshoz gysem volt elg motorerm, ezrt az es engem egyltaln nem befolysolt.") Hiba na, tnyleg minden rosszban van valami j.
Tulajdonkppen csodaszmba ment, hogy Kimi ilyen elzmnyek utn megmentett 8 pontot, s csupn 2-t vesztett el, a helyzet azonban az szemszgbl nem ennyire rzss, hiszen csapattrsval szemben - aki alighanem az sszetettben is a legkomolyabb ellenfele lesz - valjban 4-et bukott el: a verseny utn 1 helyett 5 pont lett kzttk a klnbsg. Ez mg, ha kilezett marad a kzdelem, dnt lehet a vgjtknl.
* * *
Most vagy az trtnik itten, hogy Max Mosley tnyleg rgi zlet- s tettestrst, Bernie Ecclestone-t sejti az ellene a szexbotrny kirobbantsval megtmogatott puccsksrlet mgtt, vagy a sporttrtnelem legmesteribben kidolgozott pros tversnek vagyunk az ldozatai, s csak nznk, mint a moziban.
Max s Bernie minden jel szerint el akarjk hitetni velnk, hogy rgi cimbork ltre sszergtk a port. Tekintve, hogy a paddock drzsltebb laki, legalbbis egy bizonyos, cinizmusra hajlamost kor felett a vilgegyetem eredend trvnyei kztt tartjk szmon Max s Bernie elvlhetetlen bartsgt, amely Stanval s Panval, mi tbb, Lolkval s Bolkval vetekszik, ez nem lesz egyszer feladat.
1)-es szm forgatknyv, "a naiv" munkacmmel: Max bcsi sszeveszett Bernie bcsival, mert valamelyikk az eddiginl tbb beleszlst kvetelt magnak az F-1 irnytsba. Ezrt Bernie bcsi gy dnttt, eltvoltja Max bcsit a botkormny kzelbl, s erre kivl eszkznek tnt egy szaftos kis szexbotrny, nmi fasiszta sznezettel fszerezve, hogy Max bcsi biztosan ellehetetlenljn a szexulis gyekben amgy bosszantan tolerns nemzetek fiainak szemben is. De Max bcsi rjtt a csnyre, ezrt bekemnytett, s bosszbl elkezdett tbb pnzt kvetelni a csapatoknak Bernie bcsi malacperselybl, hogy maghoz desgesse ket, ha netalntn szaktsra kerl a sor. gy mellesleg nyugodtan felemelheti a nevezsi djukat is, hiszen tbbl, ezt egy csecsem is tudja, tbbre futja. Aztn vigyorogva elrukkolt az F-2 feltmasztsnak tletvel, jabb virtulis klcsapst mrve a szemvege mgtt egyre dhdtebben hunyorg Bernie bcsi orrnyergre. Nesze neked, kiltotta Max bcsi, ha a GP2-hz kreltl egy GP1-et, n az F-1-hez teremtek egy F-2-t! gy ment ez az vdban is, ha jl emlkszem.
2)-es szm forgatknyv, "a cinikus" munkacmmel: mikzben mi vrt izzadva prbljuk kibogozni a remnytelenl, de korntsem vletlenl sszegubancoldott szlakat, Max bcsi s Bernie bcsi otthon fetrengenek a rhgstl, hogy mr megint mekkora csnyt eszeltek ki k ketten. Akr a rgi szp idkben. Hogy mirt, azt ebben az esetben hibaval is lenne tallgatnunk, habr annyit taln felttelezhetnk a jtk kedvrt, hogy zavart akarnak kelteni, aztn amikor a bizonytalansg miatt az egsz flancos sport rtke egy bizonyos ktlt hts fertlya al zuhan, ellabdzgassanak a rszvnyekkel. Vagy valami mst csinljanak vele, amire gysem jvnk r.
A viccet flretve: mg az sem kizrt, hogy a httrben egy mind komolyabb vl hatalmi harc zajlik. A Mosley-ggyel kapcsolatos perek Angliban a kvetkez hetek sorn kezddnek el, s ha a szexbotrnyrl j rszleteket hoznak a felsznre, st, taln a szlakat a httrbl mozgatk kiltre is fny derl, valamelyest letisztulhat a kp. Taln... |