| Miutn Sebastian Vettel s Mark Webber testvriesen megosztoztak az  isztambuli plya nhny ngyzetmtern, mgiscsak kiderlt, hogy a Red  Bullnl ki apuci igazi kedvence, s ki az lszent mosollyal megtrt  mostohagyerek. Csak nehogy pflni kezdjk egymst a plssmacival a  jrkban... Vgy kt embert, akik szerint nekik, mrmint termszetesen  sajt maguknak, mindent szabad, dugd be ket a szomszd garzsba, tegyl  aljuk egy vb-gyztes autt, fszerezd az egszet, no persze ne tl  piknsan, nmi ltszategyenlsgbe csomagolt elfogultsggal, aztn hagyd  ket fni a sajt levkben... Tessk, me a csapattrsak kztti  karambol tuti receptje. Csak id krdse volt, hogy a Red Bullnl kibortsk a bilit a  srcok. Mert amg kt versenyz vasrnap dlutnonknt a mszka kzepn  bohckodik, szjttva s irigykedve bmulva a nagyok mterekkel feljebb  zajl lkdsdst, addig haverkodhatnak kedvkre. De ha a tt a  vilgbajnoki cm, ott egy szinten tl mr tnyleg nincs bartsg. Ez nem  (csak) elcspelt kzhely, hanem csupasz tny. A sajttjkoztatkon meg  a szponzorok eltt lehet vigyorogni egymsra napestig, mint kt  kedlyes ivcimbora, a plyn viszont, ahol tveszik az irnytst az  sztnk meg a reflexek, a sisak alatt a vigyor gyakran vicsorba torzul.  Aztn kezddhet a magyarzkods, hogy bocs, n nem gy gondoltam... Mark Webber helyben n is ki lennk borulva. A durcs csapattrsam  300 km/rs tempnl egyszeren rm hzza a babakocsi kormnyt,  veszlybe sodorva az letemet, s nem mellesleg megfosztva a gyzelemtl  is, aztn apuci mg engem nspngol el?! Na ne mr! Mert a Trk  Nagydjon trtnt eset, brmennyire prbljuk csrni s csavarni,  dihjban elmeslve mgiscsak ennyire egyszer volt. Ez a sztori a sznfalak mgtt azonban igazi mrtknek val  nyencsg, zig-vrig pszichodrma. A llektani, operatv s mszaki  httere lebilincsel nyomozati anyag. Ha vgigolvassuk, r kell jnnnk,  hogy mindkt fl viselkedse rthet volt, mg ha nem is felttlenl  elfogadhat. Elszr is nzzk az gyet Vettel szemszgbl. Az elzmnyekhez  elvlaszthatatlanul hozztartozik, hogy Seb az tkzs idejn mr minden  bizonnyal pattansig feszlt idegekkel versenyzett. rthet. Gondoljuk  csak vgig: adott egy src, aki megszokta, hogy a csapaton bell, taln  nem sokkal, de azrt  a gyorsabb. Aztn hirtelen elkezdenek  flresiklani a dolgok. Barcelonban s Monacban  mindent belead, nem is  rzi magt lassnak... s mgis kikap Webbertl. Vajon mi lehet a  problma? Ahogy a helyben mindenki tenn, elbizonytalanodik nmagban.  Kiesett a ritmusbl? Vagy Mark sott el valahonnan extra tizedeket? Az a  tny, hogy nem csak nla, hanem hirtelen msoknl - hol Kubicnl, hol  Alonsnl, hol Hamiltonnl - is lassabb lett, arra ltszik utalni, hogy  nem Webber tltosodott meg, hanem az  teljestmnye zuhant vissza. A  spanyolorszgi veresg utn Seb tpreng, elmlyed a telemetriban,  mentsgeket keres, sszeszedi magt... s Monacban jra Mark mg  kerl. Beindul a negatv spirl: kezd megrendlni az nmagba vetett  hite. Ez a legrosszabb, ami egy autversenyzvel trtnhet, mert a kell  nbizalom nlkl minden egyes fktvon, minden egyes kanyarban, minden  egyes kigyorstsnl otthagy egy kicsit. Nem, egyszerre nem sokat, de a  kr vgre a htrnya mr slyos tizedekre rg. Krdezzk csak meg  Jenson Buttont, aki a tavalyi szezon msodik felben tlte ezt. s akkor jn az rmhr a Red Bulltl: Seb kasztnija az elz kt  versenyen srlt volt. Megknnyebblten felllegzik... Ht persze,  hiszen ez mindent megmagyarz! Egy ilyen informci rtke sokkal tbb  annl az egy-kt tizedmsodpercnl, amit a mrnkk szmtgpes  szimulcii szerint a srlt vz jelent, mert placebknt mkdik:  elhiteti a versenyzvel, hogy nem  volt a hibs, s ezzel azonnal  visszaadja az nbizalmt is. Seb tllp a trtnteken, s gy rzi,  Isztambulban vgre tiszta lappal indul. Randy Mandyvel minden mskpp  lesz. jult ervel vg neki a htvgnek. A szabadedzseken, leszmtva a  pntek dlutnit, le is nyomja Markot; a Q1-ben, Q2-ben gyszintn. A  hite visszatrt... s akkor a Q3-ban hirtelen megint bet a mennyk. Kvlrl persze  csak azt ltjuk, hogy a fktvokon, mint valami gyenge kezd, Seb rendre  leblokkolja a Red Bull vbels kerekeit, m  az autban lve rzi,  hogy a hiba nem benne van. A 3. rajtkocka gy is sszejn neki, de eh,  nem r semmit, mert Mark mr megint a pole-be kerlt. s az idmr  utni sajttjkoztatn a mskor vigyori, klykkp Seb gy l magba  roskadva, mint egy durcs kisgyerek, akitl elvettk a jtkt. Ez nem  vicc, most mr tnyleg kezdi elveszteni a humorrzkt. Randy Mandy pp  a kritikus pillanatban lett htlen hozz: akkor, amikor a legnagyobb  szksge lett volna a revansra. Hamarosan hivatalosan is fny derl r,  hogy Seb Red Bulljban eltrt a keresztstabiliztor rgztse, ezrt  rogyott be a kanyarokban. A problma a msnapi rajtig orvosolhat, de ez  sovny vigasz, hiszen a pszicholgiai s fizikai elny mr mindenkppen  Marknl van. Seb ilyen lelkillapotban - felpaprikzva, bosszsan, s igen, taln  nmileg srtetten is - llt fel a Trk Nagydj rajtrcsra. Aztn a  szeme sarkbl ltta, hogy Lewis McLarenje egy pillanatra, a cssz  kuplung miatt megtorpan, s azonnal kihasznlta a helyzetet: v lett a  2. hely. Ettl Lewis a 12-es kanyar eltt, a McLaren F-csatorna nev  orkuluma rvn tmenetileg megfosztotta ugyan, a boxkillsoknl  azonban jra helyet cserltek. Eltelt nhny kr, s Seb vrszagot fogott: gy rezte, Mark kezd  lelassulni eltte. Ha hinni lehet a Red Bull lltsnak, Seb nem tudott  rla, hogy csapattrsnak ekkor mr sovnyabbra kellett lltania a  keverket, azt azonban ltta a sajt szemvel is, hogy a  kigyorstsoknl kszkdik. Itt volt teht a nagy lehetsg. A 40.  krben egy hajszllal jobban jtt ki a 9/10-es kanyarbl, szlrnykbl  utolrte Markot... s a sikn eltt bebjt mell a bels vre. Csakhogy  hiba volt mr elrbb az autja csapattrsnl, vszesen kzeledett a  fktv, s neki semmi kedve nem volt a plya poros oldaln fkezni.  Ezrt jobbra fordtotta a kormnyt - taln azrt, mert azt hitte, mr  lerzta a msik Red Bullt, taln azrt, hogy megflemltse Markot, de  ezt mr valsznleg sohasem tudjuk meg -, azonban elszmtotta magt,  s bumm: tkzs lett a vge. Seb kormnymozdulata nem tnt tl  hirtelennek, m 300 km/rs tempnl minden eszeveszett gyorsasggal  trtnik. Pillanatokkal ksbb mindkt Red Bull a buktrben vesztegelt,  Lewis s Jenson pedig vidoran integetve elhzott mellettk a ketts  gyzelem fel. A piltaflkbl kiszllva Seb nem rejtette vka al az rzseit, egy  egyezmnyes nemzetkzi jelzssel adva a vilg tudtra, hogy mit gondol  Mark viselkedsrl. Rviddel ksbb Seb-zett vadknt (bocs!) meneklve  bjt el a Red Bull motorhome-jban, de amikor - mg a verseny kzben -  interjt adott az jsgrk felajzott hordjnak, viszonylag higgadt  volt. Csak az arcn tkrzdtt annak a mogorva srtettsgnek a  sokszorosa, amely mr szombat dlutn is eluralkodott a vonsain. s  becsletre legyen mondva, hogy magban brmit is gondolt, nyltan nem  hibztatta Markot. Amit persze tulajdonkppen vehettnk annak a burkolt  beismerseknt is, hogy a sajt felelssgvel is tisztban volt.  Tisztban kellett lennie vele; brmennyire is egoista dvadnak tnnek,  az igazn profi versenyzk a flnyes macssg kemnyre szikkadt sminkje  alatt nem engedhetik meg maguknak, hogy ne legyen nkritikjuk. St.  ppen ez a siker igazi titka: kvl rendthetetlen nbizalom, bell  kmletlen nvizsglat. 
    
        
            |  |  
            |  |  
            | 
                
                    
                        | Vettel s Webber  krid-grafikonja a boxkillstl az tkzskig  (nagythat).  Jl le lehet olvasni rla, hogy az incidens eltt Webber, ahogy  sovnytotta a keverket s kszkdni kezdett a hts gumikkal, kiss  lelassult. Vettel viszont pp akkor gyorsult fel. |  |  Nem nehz elkpzelni, hogyan lte meg mindezt Webber. Ahogy Seb hite  cskkent, gy ntt az v - csapattrsak kztt ez hatatlanul egy  libikka. Az sem szmtott, hogy kiderlt, Seb Barcelonban s Monacban  srlt kasztnival versenyzett. Mskor Marknak is kijutott mr a  balszerencsbl, gyhogy emiatt szemernyi lelkiismeretfurdalsa sem  volt; egyszer fent, egyszer lent. Ha Seb gondokkal kszkdik, annak nem   az oka. Ebben a jtkban minden knlkoz lehetsget meg kell ragadni,  mert ki tudja, mikor addik a kvetkez? Mark teht krdsek nlkl  elfogadta az isztambuli pole-t, aztn a versenyen is vgig vezetett...  Egszen a 40. krig. A boxkillsa ta, a kemny keverk Bridge-eken nem rezte igazn  knyelmesen magt, de ez mg nem lett volna baj. Elboldogult velk.  Csakhogy a 38. krben rdin rszltak, hogy lltsa sovnyabbra a  keverket. A maximlis fordulatszmot nem kellett lejjebb tekernie - az  csak a verseny vgn szoks, ha a rangsorban mr gysincs se elre, se  htra -, gy ht ezzel nem vesztett sokat: krnknt elvileg 0.15-0.2  msodpercet, br Christian Horner megjegyezte, hogy ez tnyleg csak  elmleti rtk, amit a mrnkk szmolnak ki, mert a tnyleges kridben  gyakran nem is rzkelhet a klnbsg. A kopott hts gumikkal egytt  azonban mr volt hatsa. s akadt egy rejtett tnyez is: pntek meg  szombat utn vasrnapra vratlanul megfordult a szlirny is, a 12-es  kanyarnl most szembeszl fjt. Mivel a htvgi vlttttelezseket a  szablyoknak megfelelen mg pnteken rgztettk, amikor htszl fjt,  az autk most szlrnykban sem (vagy csak ksbb) rtk el a maximlis  fordulatszmot - vagyis tovbb gyorsultak. Ez is hozzjrult, hogy Seb  be tudott bjni Mark mell. De Mark nem akart ajndkot adni neki. Mirt tette volna? Pontosan  tudta, hogy ez a prharc tbbrl szl, mint arrl, hogy ki nyeri meg a  Trk Nagydjat. A csapaton belli status quo volt a tt; Sebnek s neki  ugyanannyi pontja volt, a vilgbajnoksg teht tulajdonkppen akkor  kezddtt mindkettejk szmra. Marknak esze gban sem volt elre  engedni a forgajtn azt, aki a vb-kzdelemben a legnagyobb ellenfelnek  grkezett, mg ha trtnetesen ugyanolyan autban is lt az illet.  Tisztban volt vele, hogy az kerl fellre a pszicholibikkn, aki  gyztesen keveredik ki a prharcbl. A mosolygs felszn alatt mr  Barcelonban s Monacban is rezni lehetett, hogy Seb s Mark kztt n  a feszltsg; brmennyire is prblt j kpet vgni hozz, Sebet  nyilvn dhtette llektani elnynek elvesztse. Mark teht gondoskodni akart rla, hogy nla maradjon a szerva. ppen  akkora helyet hagyott Sebnek a bal oldalon, amekkorn egy aut elfrt,  t centivel sem tbbet: gyere csi, ha ennyire tks vagy, de kegyelemre  ne szmts! Korbban sokszor rte az a vd - s valljuk be, nem  alaptalanul -, hogy a vdekezs sorn tlpte a sportszersg hatrait,  Mark azonban ezttal nem kezdett legyezni az egyenesben. Csak pp gy  intzte, hogy Sebnek a poros oldalon, azaz hosszabbat kelljen fkeznie.  Mivel pp egy sikn vrt rjuk, mg ha Seb a 12-es kanyarban bell is  fordult volna el, nem lehetett biztos benne, hogy a 13-asban, ahol  automatikusan a kls vre kerl, ell marad. A bels kamers  felvtelekbl ltszik, hogy amint rzkelte Seb jobbra hzdst, Mark  az tkzs eltti pillanatban mg jobbra rntotta a kormnyt, de hiba. Ami t illette, a lelkiismerete tiszta volt - mr amennyire tiszta  lehet annak, aki sszetkztt a csapattrsval -, a verseny utn mgis  rezni lehetett, hogy  aggdik jobban. ppen szerzdshosszabbts  eltt llt, gyhogy az utols, amire szksge volt, egy ilyen, a csapat  gyzelmi eslyeit is veszlyeztet incidens. Helmut Marknak az a  hirtelen felindulsbl tett, a Red Bull - vagy legalbbis a sajt -  preferenciit leleplez nyilatkozata, miszerint csakis Webber a hibs,  olaj volt a tzre. Markon ltszott, hogy komolyan emszti magt a  trtntek miatt. Korntsem vletlen, hogy  hangoztatta ton-tflen a  kibkls s az ellenttek mihamarabbi elsimtsnak fontossgt, mg  Seb lnyegben meg sem mukkant. Tudvn, hogy lvezi a vezrkar kegyeit,  duzzogva laptott a vackn. A kls megfigyelk tbbsgnek szmra azonban egyrtelm volt, hogy  elssorban  a hibs az tkzsrt. Milyen jogon rntotta jobbra a  kormnyt? Mg Hamilton is, aki szguld grpholybl nzte vgig az  esetet, megjegyezte rla: "Nem hiszem, hogy tl sok helye volt ott a  jobb oldalon, s azt sem, hogy Sebastiannak egyltaln volt igazi oka  jobbra mozdulni." rtsd: Lewis szerint Seb manvere balul elslt  figyelmeztet lvs volt, amivel Markot akarta megleckztetni. s Lewis  nem mellesleg hozztette azt is, hogy Seb ezt vele is eljtszotta  ugyanott, amikor az 1. krben vdekezett ellene. Seb vajon mirt hitte azt, hogy jr neki az a gyzelem? A Red Bull  magyarzata, noha rendkvl rdekes, csak rszben  kielgt. Tudjuk,  hogy Seb, mivel szinte vgig szlrnykban haladt, megsprolt kb 1.5  kg-nyi benzint, ezrt neki Markkal ellenttben nem kellett sovnyabbra  lltania a keverket. Ehhez az elnyhz, ha mr gy alakult,  ktsgkvl joga volt. St, br kzvetlenl a verseny utn gy hrlett,  egy-kt krrel ksbb neki is cskkentett zemmdba kellett volna  kapcsolnia a motorjt, azta kiderlt, hogy valjban a clig kibrta  volna naftval. Igen m, de a Red Bull kutyaszortban volt. Kpzeljk magunkat a  helykbe: a versenyzik az els kt helyen haladnak, de a McLarenek  kitart kopknt loholnak a sarkukban. Azaz a szoksos forgatknyv - a  ketts gyzelem rdekben motorfordulatot levesz, sorrendet rgzt - nem  mkdik. Mgis hogyan lehetne Sebnek megtiltani az elzst, ha Lewis  htulrl kemnyen szorongatja? A csapat rdekeit, ha nyerni akar, az  szolglja, hogy a gyorsabbik autja legyen ell, mrpedig akkor pp Seb  tnt a gyorsabbnak. Mark a 38-39. krben elkezdett visszalassulni - nem  drasztikusan, csak 1-3 tizedmsodperccel -, Seb viszont pp akkortjt, a  37-38. krben futotta meg kt legjobb krt a versenyben. Azzal pedig,  hogy a 39. krben kifejezetten megkrte a csapatot a rdin: Seb kicsit  maradjon le tle, Mark nyltan elismerte, hogy nem tudja biztonsgosan  tartani csapattrsa tempjt. A Red Bull vezrkara eltt teht vilgos  volt, hogy melyikk a gyorsabb, mivel azonban a nylt csapatutasts  tilos, meg ezzel klnben is magukra zdtottk volna a kzharagot,  mondvn, Sebet favorizljk, nem parancsolhattk htra Markot. Rka  fogta csuka, csuka fogta rka... A sors irnija, hogy a kzharagot gy sem kerlhettk el: a futam  leintst kvet rkban az egsz paddock attl volt hangos, hogy lm, a  Red Bullnl Vettel apuci kedvence, Webbert pedig elnyomjk. Ami azt  illeti, Marko nyilatkozata nem sok ktsget hagyott afell, hogy   szemly szerint kit szeretne ltni a dobog tetejn, de tulajdonkppen  az is talnyos volt, amit Horner mondott rluk: "Eleve nem is szabadott  volna abba a helyzetbe kerlnik." Ez mgis mit jelentett? Azt, hogy  Marknak el kellett volna engednie Sebet, vagy inkbb azt, hogy Sebnek  nem is szabadott volna tmadnia Markot? J krds... Szerintem Mark legfeljebb annyiban volt hibs, hogy a csapattrsval  szemben lehetett volna egy szemernyivel kmletesebb is. Persze  mondhatjuk, hogy nmaghoz kpest, ha a megszokott agresszv  vdekezseit nzzk, tulajdonkppen kmletesebb is volt. A helyzetet  taln  maga foglalta ssze a legfrappnsabban: ", ht ha ott sem  lettem volna, nyilvn nem tkznk ssze, de egyms mell kerltnk, s a  pillanat trtrsze alatt nem volt egyszer megjsolni, hogy Seb mire  kszl." s klnben is, egy ilyen llektani jtszmban senki nem akar  alulmaradni: ha Mark ijedtben flreugrik elle, Seb legkzelebb mg  durvbban fog packzni vele a plyn. Ez mr kkemny presztzsharc.  Lehetsges, hogy a Red Bullnak addig volt knyelmesebb, amg Seb nyers  erbl, keresztapai segtsg nlkl elbnt Markkal, s most bosszsak,  amirt apuci kedvence helyett a mostohafi hozza haza az tsket a  sulibl, ez azonban legyen csak az  bajuk. Klnben meg sgok valamit:  szerintem ha lesz egy normlis htvgje, amikor az autjban, brmilyen  valszertlen, semmi nem trik el, megint Seb lesz a gyorsabb. s elre  szlok, hogy nerbl. A nagy szmok trvnynek megfelelen gy kell -  vagy legalbbis kellene - lennie. m Mark helyben n ersen  elgondolkodnk rajta, hogy akarok-e maradni egy olyan csaldban, ahol  akkor is engem szidnak ssze, ha csike bortotta magra a tertett  asztalt a porceln tkszlettel. Egy mindenesetre biztos: kt gyzelem  ide vagy oda, mjusban tuti nem Mark Webber lesz a hnap dolgozja a Red  Bullnl... Az egszhez tanmesbe illen les kontrasztot adott, hogy a McLaren  prosa eladta szinte szrl szra ugyanazt a produkcit, m - lss  csodt! - tkzs nlkl. Jenson s Lewis tnyleg gynyr duettet  mutattak be, de azrt ne higgyk, hogy az  prharcuk ksbb nem  fajulhat hasonlan durva lkdsdsbe. Annl is inkbb, hogy a sznfalak  mgtt nluk sem volt minden makultlanul tiszta s szzies. Azrt k  sem a Lolka s Bolka m. Habr Lewis azt lltotta, a verseny utn azrt  nem rt flig a szja a boldogsgtl, mert nem nagy kunszt gy nyerni,  hogy a legfbb ellenfeleid kuglibbunak nzik egymst az orrod eltt,  nekem az volt a benyomsom - s nem voltam vele egyedl -, hogy  valjban Jenson manvere lohasztotta le ltvnyosan a lelkesedst. Azt  maga sem tagadta, hogy vratlanul rte az elzsi ksrlet. De  mgis mirt? Mirt annyira meglep, hogy a csapattrsad btorkodik  versenyezni veled? A vlasz egy rdizenetben rejlik, amit Lewis  valamikor a Red Bullok pros harakirije idejn kapott meg a McLarentl, s  amelyben arra intettk, hogy sprolnia kell a benzinnel. Pontosabban  annak utols mondatban: "Ez mindkt autnkra egyformn vonatkozik."  Lewis nyilvn gy rtelmezte ezt, hogy Jenson sem mehet gyorsabban, nem  engedik elzni,  teht htulrl vdve van. Nincs ms dolga, mint  malmozva elcirklni a clig. Alighanem szinte mindenkinek megfordult a  fejben, hogy a McLaren rdizenete burkolt csapatutasts volt a  sorrend rgztsrl, Jenson azonban nem hajtotta gy dekdolni az  zenetet. "Ht, ha az volt, nekem senki sem szlt rla" - mondta  szemtelenl vigyorogva a verseny utn. A maga nemben ez is egy  figyelmeztet lvs volt Lewis s a McLaren fel arrl, hogy rendben  srcok, csapatjtkos vagyok, de msodhegeds azrt nem... Lewis az eset idejn kiss ssze is volt zavarodva. Az  szavaibl  gy tnik, ami apr, de lenygzen rdekes technikai rszlet, hogy a  McLaren nem, vagy legalbbis nem kizrlag a keverk sovnytsa rvn  prblt benzint sproltatni a versenyzivel. "Kicsit vgig nehz volt  megrteni, hogy mit vrnak tlem, s mennyi zemanyagot kellene  megtakartanom" - mondta Lewis. - "A kommunikci nem volt teljesen  vilgos szmomra. Amikor arra utastottak, hogy 'sprolj meg ennyi  benzint', ht, annyit nem volt knny, hacsak nem mentem borzasztan  lassan. Prbltam magam ahhoz a szinthez tartani, de Jenson egyszerre  feltnt a semmibl, ott volt mellettem, s mr nem tehettem semmit." Ez  azrt egyfajta burkolt vd is a csapattal szemben: ti vagytok az okai,  hogy Jenson majdnem megelztt, amikor azt hittem, a gyzelmem mr  biztonsgban van. Lewis hozztette, hogy a McLaren elrt szmra egy  minimlis kridt. m az autban lve nem gyerekjtk ppen azt belni,  s az  kridgrafikonjn is tkletesen ltszik, hogy kszkdtt vele:  az durvn a 40. krig a zemanyagfogyssal elvrhat mrtkben,  fokozatosan javul tendencit mutatott, attl kezdve azonban bolondul  ingadozni kezdett. s a 48. krben, amikor Jenson tmadst indtott  ellene, Lewis kirvan gyenge krt futott; az addigi 1:30.6-rl  visszalassult 1:33.5-re, br ebben mr kzrejtszott az utols  kanyarokban vvott csata is. Az egsz, hosszra nylt trtnet sszevont tanulsga egyetlen  krdsben foglalhat ssze: mennyit engedhet meg magnak az ember a  csapattrsval szemben? s erre a vlasz, azt hiszem, teljesen  egyrtelm. Pontosan annyit, mint akkor, amikor brki mssal harcol. Ha  ez netn tlzsnak tnik, ht hadd tegyem fel fordtva is a krdst:  vajon megengedhet magnak valaki olyasmit msokkal szemben, amit a  csapattrsa ellen nem? Aligha. Mirt, msokat taln kilkhet? A  sportszer versenyzs etikai kdexe egyetemes rvny, nem klnbzteti  meg a csapattrsat a tbbi ellenfltl. Romantikus maszlag, netn  utpia? Taln. Ha az illet egy hatrozott (s lehetleg indokolt)  utastsra fittyet hnyva, pldul akkor, ha neki mr nincs eslye a  vb-cmre, indt tmadst a garzsszomszdja ellen, az persze ms krds,  de Isztambulban, gy tnik, ilyesmirl sz sem esett. s igen, a  versenyzknek azt sem rtana megszokniuk, hogy a kzdelem a clig tart, s  a csapattrsuknak is joga van kibillenteni ket a komfortznjukbl. A  kznsg ugyanis, hadd tegyek egy ilyen rvid, de dten demagg  kitrt, ezrt fizet. A Trk Nagydjon Mark s Lewis is adottnak vette,  hogy a gyzelmet alanyi jogon neki utaltk ki, pusztn azrt, mert  ppen  halad az len. Egy frszt! Legyenek csak rsen az utols pillanatig. Mi meg hadd  rezzk gy, hogy vgre tnyleg  rdemes jra fenntartsok nlkl  Forma-1-et nzni... * * * A Trk Nagydj azrt volt az elmlt idszak legjobb versenye, mert  nem kellett hozz es (a nhny csepp, ami a vge fel esett, a forr  aszfaltrl azonnal elprolgott), hogy ki-ki a plyn s a boxban is  megkapja azokat az izgalmakat, amelyekre vgyott. Isztambulban voltakppen kt versenyt rendeztek: az egyiket a Red  Bull s a McLaren, a msikat a tbbiek szmra. St, ha hozzvesszk az  j csapatokat, valjban hrmat. Ami az len robog ngyesfogatot  illeti, a trtnet ott egyszer volt: a Red Bull isteni aerodinamikja  harcolt a McLaren nem kevsb isteni F-csatornjval. Krrl krre  ugyanaz jtszdott le; a Red Bullok elhztak a hres-neves 8-as  kanyarban, de a McLarenek a 12/13-as siknhoz vezet, hossz trt  egyenesben megint utolrtk ket. s kezddtt minden ellrl. A 8-asban  Seb s Mark 15 km/rval volt gyorsabb a tbbieknl. Amikor Jenson a  szombati versenyzi eligaztson a plyrl beszlgetett Markkal, az a  leplezetlen szintesg, amellyel faggatni kezdte, mindent elrult. "Hogy  a fenbe tudtok padlgzzal elfordulni a 8-as kanyarban?!" - krdezte  tle, persze csak klti jelleggel: maga a krds is felrt a vlasszal.  De az els ngy helyezett kztt a verseny sorn sohasem volt nagyobb a  klnbsg 4 msodpercnl, gyhogy a Red Bullnl aligha dlhettek htra:  ezttal, aeroelny ide vagy oda, nem tudtak elszakadni a McLarenektl. A  kzdelem Seb s Mark tkzse nlkl sem lett volna teljesen lefutott. 
    
        
            |  |  
            |  |  
            | 
                
                    
                        | A hrom  tempdikttor, Webber, Hamilton s Schumacher krid-grafikonja   (nagythat). Br az isztambuli plya klnsen kedvezett a McLaren  F-csatornjnak, a Mercedesnek mg van hova fejldnie... |  |  Mrfldekkel htrbb, krnknt egy kerek msodperccel lassabban  Michael Schumacher vezette azt a vonatot, amellyel - tetszett vagy sem -  Nico Rosberg, Robert Kubica, Felipe Massa, illetve egy ideig Vitalij  Petrov s Adrian Sutil is knytelen volt utazni. Hogy Michael valban  lassabb volt nluk, vagy csak a gumikkal tudatosan sprolva vatosan  diktlta a tempt, mr nem fog kiderlni, br a boxkillst kveten  kicsit meglgott tlk, s a 32. krig j temben nvelte az elnyt  csapattrsval szemben. (Ekkortjt szltak Alonsnak a rdin, hogy  Rosberg biztosan kszkdik a gumikkal.) Ezutn azonban fordult a kocka,  s Nico lett a gyorsabb, gyhogy a B-liga meznye ismt sszesrsdtt. A klnbsgek annyira nevetsgesen kicsik voltak, hogy szksgszeren  csak a boxtaktika keverhette volna ssze a paklit. Amikor az egymst  kvet autkat alig nhny tizedmsodperc vlasztja el, de egy friss  szett gumival akr egy msodpercet is lehet nyerni krnknt, a  kerkcsere idztse kritikuss vlik. Ezt idn mr megszokhattuk. Mint  ahogy azt is, mert jra ez trtnt, hogy a Mercedes taktikzik a  legjobban, tkletesen kihasznlva minden szzadmsodpercet. Schumacher egy, Rosberg pedig kt krrel ksbb tankolt Kubicnl s  Massnl, akik egytt lltak ki a boxba. (Robertet egybknt pp Felipe  orra el engedtk ki. Nem ez volt az els csrtjk aznap: a rajt utn  sszekoccantak, s a Renault padllemeznek szle annyira csnyn  vgigkarcolta a Ferrari bal els gumijt, hogy a Ferrarinl az els etap  kzben vgig aggdva figyeltk, nem esik-e le benne hirtelen a nyoms.)  Kubick ezrt - teljesen jogosan, mert kvlrl tnyleg ez tnt  valsznnek - azt hittk, hogy majd jl megelzik a hozzjuk kpest  ksve kereket cserl Mercedeseket. De nem. Ross Brawn s kollgi nem  csupn azt gyeskedtk ki, hogy Schumacher maradjon a mozdonyvezet,  hanem mg azt is sikerlt elintznik, hogy Nico megint Michael s  Robert kz soroljon be. Nem msodpercekkel, hanem tizedmsodpercekkel  sakkoztak tkletesen. Elkpeszt. Utlag sem knny megrteni, hogy ezt milyen fortllyal tudtk  eljtszani, de menet kzben gy keverni a krtykat mr-mr rdgi  gyessgre vall. Papron persze egyszer a kplet: Michaelnek elg (2.4  msodperc) elnye volt Roberttel szemben ahhoz, hogy egy plusz krt a  plyn tlthessen, az pedig tbb-kevsb szksgszernek tnt, hogy ha  hamarabb vlt j gumikra, mint Nico, akkor eltte fog maradni. Az igazi  trkk abban rejlett, hogy Rosberg miknt tudta megrizni a pozcijt  Kubicval szemben, noha 2 krrel ksbb cserlt kereket, s elzleg 9  tizedmsodperces kzelsgbl ldzte t a Renault. Ez gy trtnhetett  meg, hogy amint Michael kihajtott elle a boxba, Nico hirtelen  felgyorsult, s az addigi 1:33.2-es kridejeirl 1:32.9-re, 1:32.7-re  javtott. Vagyis nem mellesleg ostobasg a pletyka, miszerint a hossz  tengelytv Mercedes Schumachernek kedvez... 
    
        
            |  | Boxki | Bekr | Kikr | Nett | Bekr eltt | Kikr utn |  
            | MSC | 21.463 | 1:33.322 | 1:49.165 | 3:01.024 | 1:33.306 (13) | 1:32.976 (16) |  
            | ROS | 21.085 | 1:32.701 | 1:49.219 | 3:00.835 | 1:32.988 (14) | 1:32.680 (17) |  
            | KUB | 21.590 | 1:33.684 | 1:48.805 | 3:00.899 | 1:33.128 (12) | 1:32.142 (15) |  
            | MAS | 21.246 | 1:33.128 | 1:49.103 | 3:00.985 | 1:33.017 (12) | 1:32.355 (15) |  A fenti tblzatban a pon kedvrt sszefoglaltam, hogy a vonat ngy  kocsija mennyi idt tlttt a boxutcban, s milyen boxba bevezet,  illetve onnan kivezet krt futott, valamint  mennyit gyorsult j  gumikon. Kln rdekes a "Nett" oszlop, amiben azt jelltem, hogy a be-  s kikr egyttes hossza mennyi volt a boxutcban elvesztegetett id  nlkl. Ltszik, hogy csaknem kt teljes krre vettve sem rgott tbbre  a ngy aut kztti klnbsg 2 tizedmsodpercnl, ami jl mutatja a  kzpmezny elkpeszt zsfoltsgt. Ngy versenyz, hrom klnbz  aut, s ennyire csekly eltrsek... Lottzni knnyebb, mint fogadni  rjuk! |