A htvgn bebizonyosodott, a Red Bull a rugalmas els szrnyak ksztse mellett a rugalmas taktikzshoz is rt, mivel sikeresen valstottk meg a B-tervet a rajtnl vratlan fordulatot vev esemnyek utn.
Amint Mark Webber 1:20.881-es idt repesztett a barcelonai Q3-ban, kt tizedet verve Sebastian Vettelre, s egy msodpercet cakk-pakk a komplett Red Bullon kvli meznyre, garantltnak tnt sok szzezer TV-nz vasrnap dlutni szunyklsa halk motorbgssal a httrben. Az energiaitalosok ismt rinthetetlennek tntek szombaton, plne gy, ha figyelembe vesszk, hogy Webber s Vettel egyarnt tbb picit hibt elkvetett dnt krben: az ausztrl a Campsa kells kzepn villmgyors korrekcira knyszerlt, a 12-es kanyarnl pedig lecsszott az vrl. A nmet a lejts 5-s kanyar fktvjn ingott meg, valamint a 10-es hajtnl fordult szlesen.
Ez testvrek kztt is pr tizeddel nagyobb Red Bull-flnyt sugallt, radsul Vettel mkd KERS nlkl vezetett, melynek hinya krnknt mnusz hrom tizedet jelentett neki. Minden adva volt egy jabb ketts diadalhoz Milton Keynes-ben.
Csakhogy a rajtnl jtt a helyi torredor, Fernando Alonso, aki a Red Bull idilljt megtrve sztkergette a bikkat. A Ferrari startja meseszer volt a 4. kockbl, gy ltt ki ez elmletileg porosabb vrl is, mint egy gygoly. Ugyanakkor nem csak Alonso alkotott nagyot a pros oldalrl: Vettel s Vitalij Petrov egy, Michael Schumacher ngy pozcit ugrott elre. A versenyvre es, azaz elmletileg kedvezbb oldalrl indulk kzl Webber kett, Lewis Hamilton egy, Jenson Button t, Pastor Maldonado ngy helyet bukott. Ez meglehetsen szokatlan, ellentmond az ltalnos tendenciknak.
Pusztn a szlrnykkal nem lehet megmagyarzni a jelensget, hiszen azt a Red Bullok mgtt mindenki megkapta ajndkba. A pros oldalrl elrugaszkodkat felteheten az autk magasabb vgsebessge segtette: a Renault s a Mercedes versenyzi rendszerint az lbolyba tartoznak a vgsebessgek listjn, ahov Alonso is tartozott htvge nagyobb rszben. s ezt az elnyt volt md kihasznlni a hossz egyenesben az els kanyarig. A Hamilton mgtti sornak pedig peche volt, hogy a szlrnykot biztosthat ellenfeleik az egyenes dnt rszn, a fktvhoz kzeledve nem elttk, hanem pp msfel kszltak.
Teht rgtn az els percben borult az eddigi 2011-es forgatknyv: Vettel hirtelen maga eltt tallt egy msik autt, s nem figyelhette az len kvzgatva - energiaitalozgatva -, hogy milyen haditervet forralnak a rivlisai. Olyan volt korbban, mintha egy sakkjtszmban hrom lpssel nyitott volna, s ezt a frt tartva reaglt volna a tbbiek hzsaira. Elismerte, gy sokkal knnyebb dolga volt. Most viszont merben j szituciban tallta magt - vja a gumijait, vrva, hogy Fernando bemenjen a boxba, s utna a felszabadul plyn kialaktsa a szksges elnyt? Vagy tmadjon inaszakadtbl, s ha nem lesz sikeres az akcija, jjjn be elbb friss abroncsokrt, elkerlve, hogy Mark vagy Lewis hamarabb dntsn gy, s felknlva nekik az elvgst?
A Red Bull vgl a kettes szm opcira tette le a vokst, gondolva az angolban gynevezett "undercut" jelensgre, ami tavaly ta ltezik. Ez annyit takar, hogy az ldznek sokszor rdemes korbban bejnni kerkcserre, mint ldzttjnek, mivel a friss gumikon sebtben ledolgozhatja htrnyt - rgen a tankolssal nem srn volt lehetsges ez.
A taktikusok okosan egy hasznlt garnitra lgy Pirellit adtak a nmetnek, aki pont forgalomba jtt vissza, vagyis nem lett volna rtelme ekkor elpazarolnia az idmrn megsprolt vadonatj szettet. Vettel jtszi knnyedsggel hagyta fakpnl Masst, Buttont s Rosberget, azonban a kvetkez krben szervizel Alonst nem tudta megelzni.
A boxkillsok kvetkez forduljnl azonban bekvetkezhetett az elkerlhetetlen a Ferrari szemszgbl. Vettel a 18. krben ismt Pirelliket vtelezett - ezttal vadonatjakat -, majd abszolt legjobb rszidt futott az utols kt szektorban, tbb mint 1 msodpercet verve Alonsra, radsul mg a lekrztt Timo Glock szlrnyka is segtett neki a clegyenesben. Sakk-matt.
De itt mg nem volt vge a dalnak: hirtelen megrkezett a nyakra Hamilton, aki meglep mdon feltnen jl letben tartotta gumijait. Mg gy is le tudta aprnknt faragni 4,9 msodperces htrnyt 1,2-re, hogy Vettellel ellenttben kopott abroncsokon kezdte etapjt. s ekkor mg mkdtt a KERS a Red Bullban. A kemnyebb keverken hasonl volt a kp, Hamilton 2,7-rl 1,1 msodpercre zrkzott fel Vettelre, aki inkbb kimeneklt a depba, mintsem tlcn knljon lehetsget vetlytrsnak a DRS lestsre.
A csapatnl egybknt nem ltattk magukat azzal, hogy tarts marad a kvalifikcin tanstott dominancijuk. "Arrogns lenne a rsznkrl, ha azt hinnnk, az autnkkal kpesek lennnk krnknt egy msodpercet verni a tbbiekre" - jelentette ki Christian Horner. - "Az idmrn azltal rtnk el lenygz klnbsget, hogy egy krn sikerlt remek formt kihozni a gumikbl. Egy futamon viszont nem lehetne ennyire leterhelni ket."
Ezutn jtt a zr felvons, amelyben a cmvdnek 15 krn t kellett llnia a sarat a lesben ll McLarennel szemben. A feladatot, mint lttuk, hideg fejjel teljestette. A Red Bull az elmlt egy-kt vben hiba rendelkezett a legersebb autval, gyakran csnyn megremegett a gpezetk, ha porszem kerlt bele - a vratlan akadlyokat, mint pldul a 2010-es sanghaji est, vagy a 2009-es szingapri fkgondokat nem igazn tudtk lekzdeni. Most nekik kellett kezdemnyezni, ami bevlt, bizonytva, hogy operatve tnyleg sokat javultak.
Mg a cmvdvel thidaltk a vratlan problmkat, Mark Webber taktikjval befrdtt az istll. Szegny ausztrl jfent sajt dolgt neheztette meg azzal, hogy csapattrsa mg pottyant a kezdet kezdetn. Els boxkillst kveten pont annyira akadt fent a Rosberg-Massa-Button fogaton, hogy az ldzkkel egytt boxba tr Hamilton megelzhesse t. Ksbb nem tudta gy elnyjtani etapjt, mint a McLarenes - hiba rakatta fel a mg nem hasznlt lgy Pirelliket -, ezrt vltozatlanul Alonso trsasgt kellett lveznie. Az ra: a 21. s 39. fordul kztt 2-rl 26 msodpercre ntt a lemaradsa Vetteltl, s kzben az alternatv stratgival prblkoz Button is elhzott tle.
Mire a Red Bull egy boxkillshoz val kszlds sznlelsvel lpre csalta a kamleonknt a tbbiek taktikjhoz igazod Alonst, s szabad terepet biztostott az ausztrlnak, mr ks volt megmenteni a dobogt. Ugyan 6,3 msodpercrl 2,5-re megkzeltette Buttont, a vgre elfogyott a lendlete, s megrekedt a 4. helyen.
A 29. krben egybknt taln megelzhette volna az egszet Alonso megelzsvel. A kt versenyz csaknem fej-fej mellett jtt ki a boxutcn, Webber azonban leszakadt a Ferraritl, amint vget rt a 100 km/h-s sebessghatros zna (valsznleg a 150 Italia jobb gyorsulsa tmogatta Alonst a rajtnl is). Pedig lehet, hogy az ausztrl hasznlhatta volna a dnthet hts szrnyat. Csak lgi felvtelen kzvettettk a jelenetet, gy nem ltszik, aktivlta-e a DRS-t, melyre elviekben lehetsge lett volna, mivel a boxbejrat eltti mrt ponton tutira 1 msodpercnl kzelebb haladt a spanyolhoz.
Nem tudni, hogy az elektronika engedlyezi ezt boxkills esetn is, de mindez felvet egy gyakorlati krdst: mi van akkor, ha valaki 1 msodpercen bell ll az ldzttjhez, aki viszont kimegy a depba? A DRS-rl csupn annyit emlt a Sportszablyzat 3.18.1-es pontja, hogy az ECU "akkor engedlyezi a bekapcsolst, ha a plya elre meghatrozott pontjn a versenyz egy msodpercnl kzelebb halad az eltte lvhz." s a futamon "kizrlag elzsi clra szabad hasznlni." Homlyos, hogy a fent vzolt szituciban a plyn marad pilta kpes lenne-e lvezni a rendszer jelentette 10-15 km/h-nyi pluszt az egyenesben anlkl, hogy brki is lenne eltte. J lenne tisztzni ezt, mieltt flrertsek lesznek belle.
A htvgn ugyanakkor kiderlt, inkbb a durvn fogy gumiknak, semmint a DRS-nek ksznhet az elzsek idn ltvnyosan megemelked szma. Ment a vita, hogy a kt tnyez kzl melyiknek volt nagyobb szerepe ebben, de gy ltszik, a Pirellivel rvelknek lett igaza. Hamilton pldja Vettel ellen mutatja, hiba gyaraptja valakinek az arzenljt az llthat lgterel, nem rt, ha a clkeresztjben lv aut viseltesebb abroncsokkal kszkdik.
Az ugyanis risi bnuszt jelent: a htvgn a fik olyan helyeken is elztek, melyek egyltaln nem szokvnyos elzsi pontok Barcelonban. Button pldul a 4-es kanyarnl bjt be Sbastien Buemi mell, t pedig az 5-s fordulnl fkezte ki Vettel. Sergio Prez ugyanebbl a kanyarbl kijvet hzott el jobban tapad gumijain Massa mellett. A DRS valdi rtknek fokmrje az egyforma takitkn lv Mercedesek prharca lett volna - sajnlatos mdon azonban a Schumachert egsz dlutn tmad Rosberg kocsijn befuccsolt a rendszer.
Ezek utn nagyon gy tnik, elszaladt a l az FIA vezetsgvel, amikor kt elzsi szakasz kijellse mellett dntttek Montrealban s Valenciban. Ha valaki az els, hosszabb znban eredmnytelenl prblkozik, aligha valszn, hogy a msodik, rvidebb rszen sikerrel jr. Remljk, az elektronikai szoftvert gy programoztk be, hogy a szrny terellapjt ne lehessen mg egyszer laposra lltani, amennyiben valaki vgrehajt egy elzst az els znban - Kanadban ugyanis mindssze a szakaszok eltt lesz mrsi pont, kzttk nem.
|