rthetetlen, hogy a McLarennl egy jellemz kifejezssel utlag is "szub-optimlisnak" nevezik azt a stratgit, amely nlkl a bravrosat vgtz Lewis Hamilton valsznleg Kimi Rikknent sem tudta volna legyzni a Trk Nagydjon. A rvidebb t taln meredekebb, nha mgis gyorsabb...
A htvge legnagyobb szenzcija egyrtelmen Lewis Hamilton hromkillsos boxstratgija volt, amely hatlyon kvl helyezte a bosszantan unalmas s egyszer, "ksbbi kerkcsere = jobb helyezs" kpletet, s gy a verseny csak a szoksosnl ksbb laposodott el. Az persze mr senkinek nem jdonsg, hogy a kzdelem az esetek zmben, a plyn trtn elzsek krnikus hinya miatt lezrul a killsok utols forduljval, de a valsgban ennl is elkesertbb a helyzet: az igazi harc ugyanis tbbnyire csak az els tankolsig tart, mert aki akkor korbban ll ki, az ltalban msodszorra is korbban fog killni, a lapok teht mris le vannak osztva. GAME OVER. Radsul a szabvnygumik bevezetse ta egyre inkbb a kt kerkcsers megolds vlt uralkodv, mg a korbbi vekben megszokott, nagy taktikai csatk izgalmtl is megfosztva a kznsget.
Ezt a poshadt llvizet kavarta fel a McLaren Isztambulban - jllehet, sajnos nem nszntbl. A Trk Nagydj eltt tbben megkrdeztk tlem, hogy a csapat vajon hajland lesz-e bevllalni vgre egy rmens, rvid nyitetapos stratgit, amivel esetleg zavarba hozhatn a Ferrarit, n pedig azt feleltem, hogy a McLaren kzismert konzervativizmusnak fnyben ezt nem tartom valsznnek. Amikor azonban Hamilton mr a 16. krben killt a boxba, s csupn 6.4 msodpercig kapott zemanyagot, azonnal egyrtelm lett, hogy mg ktszer tisztelett kell tennie a szerelinl, mivel ismt kemny keverk gumikat kapott, s a tankols hossznak alapjn a msodik killsa a 31-32. krben volt esedkes - ha teht az lett volna szmra az utols, a fennmarad 26-27 krt a lgyabb Bridgestone-okon kellett volna teljestenie. Mrpedig ha azokat a 16 krs nyitetapra sem hasznlta, gondoltam, akkor egy ilyen hosszra biztosan nem fogja. Rvidesen beigazoldott, hogy ez az egyszer logika helyes volt.
gy ht rmmel nyugtztam, hogy a szkepticizmusom indokolatlannak bizonyult, mert a McLaren vgre hajland volt szaktani a konvencikkal, s ezzel felbortotta a paprformt, ami mr, valljuk be, alaposan rnk frt. m a boldogsgom csak addig tartott, amg ki nem derlt, hogy mindezt knyszerbl, a gumik tartssgval kapcsolatos aggodalmaik miatt tettk. Ezrt rtam, hogy a McLaren "sajnos" nem nszntbl vetemedett erre a formabont lpsre, de errl majd ksbb.
Hamilton gondjai rendhagy mdon mr az egy vvel korbbi Trk Nagydjon elkezddtek, melynek 43. krben vratlanul defektet kapott, amivel elvesztette a 3. helyet (vgl tdikknt rt clba). Ma mr kzismert, hogy a Bridgestone, ppen az esetbl okulva, megerstette gumijainak szerkezett (ez a vltozs a keverkeket nem rintette), bzva benne, hogy ezzel orvosolta is a problmt. Erre mondjk, hogy a mtt sikerlt, a beteg meghalt - a tavalyi jelensg, amely abbl llt, hogy a gumi oldalfalrl nagy darabok trtek le, ugyanis megsznt, helyette viszont a rtegek kezdtek sztvlni. Teht nem ugyanarrl, de ppolyan slyos problmrl volt sz, mint egy vvel ezeltt.
A 2007-es verseny htvgjn mg nem csak a McLarennek, hanem nhny ms csapatnak is akadtak gondjai a gumikkal, ezttal viszont egyedl k okoztak fejtrst a Bridgestone-nak. Hogy mirt? A rejtvny megoldsa az Istanbul Park hres, 8-as szm kanyarja, egy tbb cscspontbl ll, temps balos, ahol az oldalgyorsuls tartsan elri a 4.5 g-t, klnsen a jobb els gumira rva szlssgesen nagy terhelst. Az ilyen kanyarok alkalmasint igen nehz feladat el lltjk a gumiszlltk mrnkeit; emlkezznk pldul a 2005-s USA Nagydjra, ahol a Michelinek egy szmtsi hiba kvetkeztben nem voltak kpesek biztonsgosan megbirkzni a clegyenesre vezet dnttt kanyarban fellp erkkel. Ha kpet akarunk alkotni errl a 4.5 g-rl, sszehasonltskppen rdemes felidznnk, hogy a spa-francorchamps-i Eau Rouge-ban is "csupn" 3.1, a silverstone-i clegyenes vgn tallhat Copse-ban pedig 3.3 g-s terhels ri a versenyzket s autikat. A jelenlegi versenynaptrban az isztambuli 8-as mellett a Japn Nagydjnak otthont ad Fuji egyik kanyarja, a 100 R az egyetlen, ahol szintn 4.5 g krli az oldalgyorsuls. Az is egy hossz kanyar, ezrt rdekes lesz ltni, hogy a Bridgestone mihez kezd vele - klnsen, hogy a szabvnygumijaik specifikcijt az idny kzben elvileg mr nem vltoztathatjk meg.
gy tnik, a Bridgestone aggodalmai Isztambulban azrt korltozdtak a McLarenre, mert az MP4-22 aerodinamikailag hatkony orr-rsze kivtelesen nagy leszort ert llt el, ami a gyors kanyarokban alaposan meggytri a gumikat. Maga az istll legalbbis ezt a magyarzatot adta a trtntekre. Amikor megrkeztek Trkorszgba, a McLarennl mr elre tisztban voltak vele, hogy a Bridgestone tancsra, a gumik oldalfalnak algyrdst megakadlyozand, a szoksosnl nagyobb kerknyomst, illetve a japn mrnkk ltal javasolt kerkdlst kell majd hasznlniuk. A szombat reggeli szabadedzs eltt aztn mg tovbb nveltk a nyomst, s noha a Bridgestone gy egy 20/18/20 krs etapokbl ll boxstratgit mr biztonsgosnak rzett volna, a McLarennl mgis inkbb a hrom kills mellett dntttek.
Mrmint Hamilton esetben. Kovalainennl, aki az els gumikkal nmileg kmletesebben bn belltsokat kedvel, megkockztattk a kt killst, a problma azonban vgl ironikus mdon r is kihatott: miutn a Kimi Rikknennel trtnt koccans kvetkezmnyeknt bal hts defektet kapott, ezrt mr a 2. krben kereket kellett cserlnie, normlis krlmnyek kztt tlltottk volna egykillsos taktikra. Martin Whitmarsh utlag elismerte, hogy ezt azrt nem mertk megtenni, mert a gumikkal kapcsolatos helyzetre val tekintettel maximum 20-21 krs etapokat tartottak biztonsgosnak (Kovalainen autjba azrt gyorsan pumpltak egy kis extra zemanyagot, s vgl 24/24/8 krs elosztsban teljestette a versenytv maradkt). Ezzel Heikki sorsa is megpecsteldtt.
s akkor kvetkezzen vgre az egymilli dollros krds: vajon igaza volt Whitmarsh-nak abban, hogy 1) Hamilton, ha nem knyszerl hrom kerkcserre, erbl legyzhette volna mindkt Ferrarit, s 2) Kovalainen, ha a rajtnl nem koccan Rikknennel, ugyancsak megnyerhette volna a versenyt? Akinek az imnti mondatban tl sok a "ha", az gondoljon arra, hogy ugyanezeket a krdseket egy verblis huszrvgssal gy is fel lehet tenni: igaz-e, hogy a McLaren a nyers tempt nzve utolrte a Ferrarit?
Hamilton esete az egyrtelmbb. Lewis a Q3-ban annak ellenre csupn 13 ezredmsodperccel verte meg Kimit, hogy 5 krrel tbb benzin volt az autjban; ha teht ktkillsos taktikt vlaszt, ami rtelemszeren magasabb zemanyagszintet is jelent, az elmleti szmtsok alapjn biztosan veresget szenved Kimitl az idmr dntjben (Hamilton ugyan sajt s a McLaren bevallsa szerint is elrontotta a mrt krt, de ugyanezt lltotta magrl Rikknen is). Robert Kubict ugyanakkor b 4 tizedmsodperccel elzte meg, t teht alighanem a kt killshoz szksges 3-5 krrel magasabb zemanyagszint mellett is kordban tudta volna tartani. Mindez azt jelenti, hogy Hamiltonnak, amennyiben ragaszkodik a hagyomnyos, ktstopos taktikhoz, valsznleg nem a 3., hanem a 4. rajtkockbl kell indulnia, amely a plya poros oldaln van, s ahonnan a Ferrarik hagyomnyosan ers startjainak ksznheten egybknt is teljesen ms lett volna a lenyz fekvse. Ebben az esetben ismt a mr emltett, "ksbbi kerkcsere = jobb helyezs" kplet rvnyeslt volna, ami - ismerve Rikknen tradicionlisan hossz nyitetapjait - akkor sem lett volna klnsebben kecsegtet a McLaren szmra, ha Lewis ppensggel Kimi sarkban tud maradni.
Itt rdemes tenni egy rvid kitrt. Mivel Whitmarsh azt lltotta, a McLaren szmtsai szerint a hromkillsos taktika a teljes versenytvon nagyjbl 5 msodperccel volt lassabb a ktkillsosnl, s Hamilton vgl mindssze 3.779 msodperccel a gyztes Felipe Massa mgtt rt clba, kzenfekv a kvetkeztets: kt kerkcservel Lewis nyerhetett volna. Na, ez az a gondolatmenet, amit soha nem szabad kvetni - nem csupn a taktikk fent ecsetelt, rajtpozcikra gyakorolt hatsa miatt, hanem azrt sem, mert az len halad versenyz a killsok utols forduljnak lezrultval mr csak biztonsgos elnynek megtartsra trekszik, s gy a vgs idklnbsgek nem relisak. A lemarads-grafikonbl tkletesen ltszik, hogy Massa ezttal is rizte az 5-6 msodperces tvolsgot, mieltt az utols krben szoks szerint vgleg visszavette a tempt, s kzelebb engedte maghoz Hamiltont. Nincs ebben semmi meglep: fordtott esetben Lewis is ugyanezt tette volna.
Mivel a verseny sorn az autja jformn vgig knnyebb volt, s a Q3-ban is hibzott, Hamilton kridejeit nehz pontosan sszehasonltani a Ferrarikval. Mindssze annyi ltszik biztosan, hogy az utols 13 krben, amikor egyforma zemanyagszinttel haladtak, Kimi gyorsabb volt a kemny gumikon, mint Lewis a kzepeseken - de ez ismt csak nem jelent semmit, hiszen mindkt csapat (vagy legalbbis a McLaren) szmra ez volt a kedveztlenebb keverk. A rajtpozcikkal kapcsolatos, fenti rvels fnyben mindenesetre azt gondolom, hogy ha marad a kt killsnl, Hamilton mg Rikknent sem tudta volna megelzni, Masst pedig vgkpp nem - a jelenlegi erviszonyok mellett az is bravrnak szmtott a rszrl, hogy be tudott frkzni a kt Ferrari kz.
Ugyancsak rdekes krds, hogy vajon Felipnek nem illett-e volna tovbb feltartania Lewis-t, amivel esetleg megakadlyozhatta volna, hogy Kimi elvesztse a 2. helyet. A szmok azt mutatjk, hogy ha Lewis a msodik boxkillsa eltt tovbbi 2 msodpercet veszt, a tankolst kveten mr nem a 3. helyre, hanem a 4-edikre, kzvetlenl Kubica BMW-je mg tr vissza a plyra. Mivel ekkortjt krnknt durvn egy msodperccel volt gyorsabb Massnl, gy tnik, ehhez az is elg lett volna, hogy Felipe mg 2 krn t maga mgtt tudja tartani t. Ez azonban kiss mltnytalan elvrs Massval szemben, aki - tudva, hogy Hamiltonnak hrom kerkcserje lesz - nem akart a kelletnl tbbet kockztatni a vdekezs sorn, radsul Kimi szmra az sem garantlta volna automatikusan a 2. helyet, ha Lewis trtnetesen beszorul Robert mg. A szmtsok itt mr tlsgosan elnagyoltt vlnak, s tl sok bennnk a "ha", semhogy akr a minimlis elvrhat mrtkben pontosak legyenek. Mindenesetre a McLaren szempontjbl legrosszabb forgatknyv szerint - amennyiben feltesszk, hogy a plyn nem tudja megelzni Robertet - Lewis a 40. krben 2.2 helyett gy 7 msodperccel lett volna Kimi mgtt. Tekintve, hogy ekkorra mindkettejknek egy-egy killsa maradt, s kzel azonos volt az zemanyagszintjk (st, Lewis 2 krrel tbb benzint cipelt), valamint a tempjuk is, Hamilton egy ilyen tetemes htrnyt mr valsznleg nem tudott volna ledolgozni. Ez azonban hangslyozottan a legrosszabb, s ersen hipotetikus forgatknyv.
s hogy mi a helyzet Kovalainennel, aki a McLaren szerint csaldott volt, mert gy rezte, a rajtnl a gyzelmi eslyeit vesztette el? Heikki szmra valsgos klvrinak bizonyult a Trk Nagydj: a 14. krben utolrte Sebastien Vettelt, akit 3 krrel ksbb megelztt, de ezutn a 25. krig be volt ragadva Nelsinho Piquet mg. Vgl t is kikerlte, m rgtn ezutn ki kellett mennie a boxba, ahonnan 12 msodperccel Jarno Trullit kvetve trt vissza a plyra. Ekkor tiszta lett volna eltte a leveg, csakhogy pechjre a ksbb tankol Piquet ismt elje kerlt, majd Timo Glock is az orra el rkezett meg a boxbl. Sebaj: megelzte Glockot, de az rme ismt korainak bizonyult, ezttal ugyanis Jenson Button jelent meg a ltterben. Miutn legyrte a Hondt, megint a rgi ismers Piquet Renault-jnak hts szrnyt bmulhatta 9 krn t. Piquet killsa utn pedig meg kellett elznie David Coulthardot s Nico Rosberget, mieltt sort kertett utols tankolsra, amelyet kveten jfent Glock s Button mgtt snyldtt. Vgigzongorzni is fraszt, Heikki szmra azonban olyannak tnhetett az egsz, akr egy rmlom: mintha valamilyen felsbb hatalom passzibl azzal szrakozott volna, hogy mindig, mindenkit az tjba kldjn. Fjdalmasan rzkletes pldja volt ez annak, hogy a kzpmeznyben mg egy McLaren-szint autval is mennyire nehz elrejutni, ha a boxkillsok nincsenek kellen az ellenfelekhez igaztva.
A lnyeg a lnyeg, Kovalainennek mindsszesen 14 tiszta kre volt: a 3-13., valamint a 27-29., m ezekben egyltaln nem autzott meggyz lendlettel. Lehet, hogy elkedvetlenedett a rajtnl, de tny, hogy a 13. krig ijeszten szeszlyes, 1:28.083 s 1:29.936-os kridket produklt, mikzben Massa s Hamilton 1:27.3-as illetve 1:27.4-es tlagokat futott (s a nla mindssze 3 krrel kevesebb benzint cipel Rikknen is 1:27.5-set). Ennek tkrben kiss vadnak tnik az a felttelezs, hogy Heikki kpes lett volna a gyzelemre. Nem tudjuk, Kovalainen eredetileg pontosan mennyi benzinnel vgott neki a versenynek, n azonban 20 krre tippelek, mert Whitmarsh azt lltotta, tbb benzin volt az autjban, mint Massban (19), Rikknenrl (21) viszont mr nem tett emltst. Ha valban gy trtnt, Heikki a Q3-ban 4 krrel magasabb zemanyagszinttel gyzte le Lewis-t, ami azrt elismersre mlt teljestmny.
|
|
|
Massa, Raikknen, Hamilton s Kovalainen krid-grafikonja (nagythat). Megfigyelhet, hogy Kovalainen tempja vgig mennyire szeszlyes volt, s a Ferrarik a msodik etapjuk vgn, a kzepes gumikon lassultak. ALUL: A ngy pilta krid-eloszlsa. Habr a leggyorsabb krt Raikknen futotta, ltszik, hogy knnyebb autjval Hamilton egyenletesebb lendlettel autzott. |
|
Mi ebbl a tanulsg? Az, hogy rmens - azaz rvid nyitetapos, st, alkalmasint hromkillsos - boxtaktikval igenis zavarba lehet hozni a Ferrarit. A Renault mr rjtt erre (lsd Barcelont), de ha az isztambuli eset nem nyitotta fel a hagyomnyosan konzervatv McLaren szemt, akkor semmi sem fogja. Az embernek nha olyan rzse van, mintha a McLarennl egyszeren lejtszank a szimulcit a szmtgpkn, aztn automatikusan kivlasztank az elmletileg optimlis boxstratgit - vagyis azt, amelyikkel, ha egyedl lennnek a plyn, a legrvidebb id alatt teljestenk a versenytvot. A baj csak az, hogy nem egyedl vannak - de ppen ezt kellene kihasznlniuk, mert semmi nem borthatja fel olyan knnyedn a paprformt, mint az elre kalkullhatatlan forgalmi helyzet. Ha a Ferrarit, mg ha knnyebb autval is, a msodik rajtsorba knyszertik, ott mris tbb lesz a kockzat; simn megeshet, hogy Rikknen vagy Massa az els etapra beragad valaki mg, s nem tud lni az elmleti sebessgflnyvel, ami nyert helyzetet teremt a McLaren szmra. Kicsit mulatsgos, hogy mikzben Whitmarsh tovbbra is knyszerbl vlasztott, "szub-optimlis" stratgit emleget, a Ferrarinl felismertk ezt; a csapatfnk Stefano Domenicali a verseny utn azt mondta, "ma egy j irnyt jelltek ki, amely merben ms, mint az eddigiek: a McLaren, hogy tmadni tudjon minket, teljesen megvltoztatta a verseny s az idmr filozfijt, klnsen Lewis esetben. Szerintem ennek nagy jelentsge van."
Ha minden csapat ragaszkodik az elmletileg optimlis stratgihoz, egyszeren az autk nyers tempja fog rvnyeslni, s a vletlen tnyezk hatsa a minimlisra cskken. A jelenlegi helyzetben ez az, amitl a McLarennek (s persze a Ferrari sszes tbbi ellenfelnek) mindenkppen vakodnia kell.
Persze tny, hogy a tbb kills nagyobb kockzatot is jelent (minden kerkcsere s tankols magban hordozza a hiba lehetsgt), s slyosabb terhet r a versenyzre is, akinek ilyenkor sprintek sorozatt kell teljestenie, az alacsony zemanyagszint miatt lnyegben edzstempban. Mivel ez a stratgia arra pl, hogy a kevs benzint kihasznlva ki kell autzni a plusz killsokat, rontani egyltaln nem szabad - ami rendkvli koncentrcit ignyel, egy ilyen feladatot nem kpes brki megoldani. s Lewis - noha nem gyzte le vele a Ferrarikat, mint Michael Schumacher az 1998-as Magyar Nagydjon az akkor uralkod McLareneket - bebizonytotta, hogy kpes r; nem vletlen, hogy a verseny 56 tiszta krbl 30-ban volt a leggyorsabb. A vilgrt sem szeretnm azt a ltszatot kelteni, mintha okosabbnak akarnk tnni a nluk, mgsem hagy nyugton a gondolat, hogy a McLarennek mr csak azrt is rdemes lenne szndkosan megjtszania egy ilyen stratgit, mert van kire ptenie. Nem kell tesnik a l tloldalra, s bevllalniuk egy arctlanul virtuskod ngykillsos taktikt, a'la Ferrari/Schumacher, Magny-Cours 2004, de ha nem lpnek, elbb-utbb alighanem a BMW fogja ket tmadni valami ilyesmivel, s akkor ldzbl ldztt vlnak.
* * *
Habr a Ferrari vgl csak behzta a Trk Nagydjat, rjuk sem mondhatjuk, hogy megknnytettk volna a sajt helyzetket. Bizonyos szempontbl meglep, hogy Massa a tavalyihoz hasonlan ismt talpra llt a gyenge idnykezdet utn (ez tagadhatatlanul komoly lelkiert ignyel), s tovbbra is ilyen kemny ellenllst tanst Rikknennel szemben. Msfell viszont rdemes belegondolni, hogy egy klns vletlennek ksznheten most ppen az a hrom plya kvetkezett egyms utn - Bahrein, Barcelona s Isztambul -, ahol egy vvel ezeltt a hrom gyzelmt aratta, s ebbl ezttal csak kettn tudott nyerni. Ebben az rtelemben a matematikailag lehetsges 30-bl begyjttt 28 pontja ellenre is alulteljestett nmaghoz kpest; ez nem ktzkds, mgis rdekes lesz ltni, hogy a tbbi plyn is ennyire ers marad-e.
Mikzben a McLarent komfortznjnak vgl gymlcsz elhagysra knyszertettk a krlmnyek, Isztambulban kiderlt, hogy olykor a Ferrari is hajlamos nmileg fafejen ragaszkodni a jl bevlt mdszereihez. Igen, a gumivlasztsra gondolok.
Tavaly az Istanbul Park volt az egyik olyan plya, ahol a Ferrari a vetlytrsaival ellenttben kpes volt a hrombl kt etapban is a lgyabb (azaz kzepes keverk) gumikat hasznlni. Most mr pnteken ltszott, hogy ez idn nem felttlenl lesz gy - Massa az aznapi szabadedzseken szpen elboldogult velk, Rikknen viszont knyelmesebben rezte magt a kemnyebb Bridgestone-okon -, a Ferrari azonban a korbban megszokottnl jelentsen (gy 20 fokkal) alacsonyabb aszfalthmrsklet dacra ragaszkodott hozz, hogy a gumivlasztshoz figyelembe vegye az elz vek sorn gyjttt adatait is. rdekes rszlet, hogy nem minden csapat tett gy; gy tnik, nekik volt igazuk. Ugyan a Bridgestone mr pnteken elismerte, hogy a hideg miatt a kzepes s a kemny specifikci helyett a lgyat s a kzepeset kellett volna Isztambulba vinnie, elkpzelhet, hogy ez az nstorozs elhamarkodott volt, hiszen a verseny napjn a csapatok zme mgiscsak a kemny keverket rszestette elnyben.
Ennek leginkbb az volt az oka, hogy a plya llapota a vrtnl lassabban javult, amiben alighanem a pntek dleltti szabadedzst megelz, abszurd fellocsolsnak, valamint az aszfaltot pntekrl vasrnapra virradra elztat esnek is jutott nmi szerep. Amikor Hamilton a Q3-ban teljestett utols mrt krre a kemny Bridgestone-okat vlasztotta, sokig azt hitte, hibt kvetett el, a McLaren szmtsai azonban mr a verseny reggelre igazoltk, hogy valjban helyesen dnttt.
Legksbb a futam els etapja kzben a Ferrarinak is leeshetett volna a tantusz, hogy a kemny keverk a nyer. Mint kiderlt, fontolra is vettk, hogy a boxkillsuknl mind Massa, mind Rikknen esetben tvltanak arra, de megzavarta ket, hogy Kimi a tankolsa eltti utols teljes krben (a 20-adikban), a hasznlt kzepes gumikon kirvan j krt futott, amely vgl a verseny leggyorsabb krnek is bizonyult. (Ekkor Felipnek persze ks bnat volt: mr egy krrel korbban kereket cserlt.) A bajt tetzte, hogy a msodik garnitra gumijval valamirt a Ferrari mindkt versenyzje elgedetlen volt; Massa tlagosan 4, Rikknen pedig 1 tizedet lassult az elz etapjhoz kpest, holott ltalban ppen a futam kzepn szoktak a leggyorsabbak lenni. s, ami mg rulkodbb, a msodik etapjuk vgn mindketten fokozatosan lassulni kezdtek, tanstva, hogy azok a kzepes keverk gumik mgsem brjk a gyrdst.
A Ferrari Isztambulban megrizte az elnyt, de hogy pontosan mekkort, az a vletlenek kegyes sszejtszsa folytn nem derlt ki, gy bzhatunk benne, hogy a kzdelem kezd szorosabb vlni. A kvetkez kt plyn - Monacban s Montrealban - inkbb a McLarennek kedvez a paprforma, legalbbis, ha a tavalyi eredmnyekbl indulunk ki. A kt lcsapat tervezsi filozfija azonban 2007 ta kzeledett egymshoz az rks aerodinamika/mechanika ktlhzs tern, s figyelemremlt, hogy a McLaren idn a barcelonai s az isztambuli plya utols, kanyargs szektorban is viszonylag gyengn muzsiklt, holott ezekben tavaly mg ers volt. Ez felbreszti a gyant, hogy esetleg Monacban (vagy Szingaprban, amely ettl az vtl kezdve a versenynaptr legnagyobb leszort ert kvetel plyja lesz) sem szmthatnak olyan dominancira, mint amit egy vvel ezeltt tapasztaltunk tlk - pedig mr igazn rnk frne, hogy valaki megszaktsa a Ferrari ngy futam ta tart gyzelmi sorozatt. |