Egy lben vettett, B-kategris kmfilm-pardibl kiderl, hogy a Forma-1 taln elvesztette az irnytst nmaga felett, s tbb nem brja el a sajt slyt sem. De mit tegynk, ha mr nem tarthatjuk szben, hogy a beosztottunk perzsamacskja mikor volt legutbb llatorvosnl?
Eskszm, eddig azt hittem, ilyen legfeljebb a B-kategris amerikai filmekben ltezik. Ez csakis a beszklt, ostoba, elvadult koktlpartikon betegre szocializldott hollywoodi forgatknyvrk agyszlemnye lehet, akik mg beszkltebb, mg ostobbb, mg elvadultabb koktlpartikon mg betegebbre szocializlt, idsebb hollywoodi forgatknyvrk kasszasikereibl ismerik mindazt, amit az letnek hisznek. Egy fiatal s tapasztalatlan, de csupaszv, a szakma ltal mg meg nem rgott gyvd hsies kzdelmet folytat drzslt, cinikus, kigett kollgja ellen, aki minden igyekezete ellenre lazn hlyt csinl az sszes tanjbl, mikzben a velejig korrupt br lustn hunyortva, szjn csfondros mosollyal figyeli, ahogy az gy az elkerlhetetlen vgkifejlet fel szguld? Na ne! Az let nem lehet ennyire bna dramaturg...
Taln mg soha nem tartottam a kezemben olyan lebilincsel olvasmnyt, mint amilyen a Motorsport Vilgtancs szeptember 13-i trgyalsrl kszlt, 115 oldalas jegyzknyv, s ezzel az lltssal korntsem az a clom, hogy szegnysgi bizonytvnyt lltsak ki sajt magamrl. Olyan volt, akr egy ponyvaregny a blcsebbik fajtbl: felhtlenl szrakoztat, mgis slyosan tanlsgos. A Bn s bnhds ehhez kpest llektanilag elnagyolt, felsznes gyerekknyv az "Olvass magadnak!" sorozatbl. Amennyiben valaki vllalkozik r, hogy ttanulmnyozza az egszet, nem fog csaldni, jobban teszi azonban, ha elre felkszl az anyagi kvetkezmnyekre. n pldul ezton szeretnm rtesteni az A5.hu mlyen tisztelt, de sajnlatos mdon mg kiss gyerekcipben jr gazdasgi osztlyt, hogy a h vgi elszmolsnl ignyt tartok a kvetkez, eredetileg nkltsgen vsrolt cikkek rnak megtrtsre, amelyeket ldozatosan kitart olvasssal tlttt munkarim alatt fogyasztottam el: 5 cssze kv, 2 veg Bacardi, 1 doboz piltakeksz, 17 paprzsebkend (ezekkel a knnyeimet trlgettem, de tnyleg), 2 v A4-es lap jegyzetels cljra (ez, sajnos, menet kzben elfogyott), 1 darab bkebeli, nyomgombig koptatott "PAX" mrkj golystoll (eszmei rtke, minthogy megboldogult msod-kapmtl maradt rm, felbecslhetetlen), 1 darab ragtapasz a homlokomra (eskszm, hogy nem a fejem billent le, hanem a monitor ugrott fel), valamint, mert ez mr gysem tnik fel senkinek, 2 darab squash t, a munkavgzsre is jtkonyan hat testedzs cljbl. Ja, hogy mirt mindjrt kett? Az csak rm tartozik, bocs.
Ha a Ferrari s a McLaren kztt jliusban kirobbant kmgy megszgyenti a legjobb James Bond-pardikat is, ez a trgyals tnyleg olyan volt, mint az amerikai filmekbl ismert, agyondramatizlt s sematikus perek karikatrja. A pedns szigorsggal megfogalmazott jogi szvegeket szemlyesked beszlsok destettk a Forma-1 hamistatlan zre, s mivel a szereplk emellett tbbnyire a keresztnevkn szltottk egymst ("igen, Ron"; "ht persze, Max"), az embernek az a benyomsa tmadt, hogy egy nagyszabs szndarab j hangulat, mgis feszlt fprbjt ltja. A sznszek mr kosztmben vannak, de az sszhats valahogy mgsem az igazi.
J, j: elismerem, hogy a korrupt, gonoszul hunyorg brval meg a tlbuzg gyvdbojtrral szndkosan tllttem kiss a clon. A jegyzknyvbl mgis egyrtelmen kiderl, hogy a Ferrari gyvdje, Nigel Tozzi sokkal talpraesettebb s cltudatosabb volt, mint a McLarent kpvisel Ian Mill, s br ebben az gyben valsznleg maga Petrocelli sem tudta volna kihzni a csvbl a McLarent, a hatkonyabb vdelem ritkn szokott rtani. Tozzi mindig pontosan azokat a krdseket tette fel, amik engem - s nyilvn a WMSC tagjait - is a legjobban rdekeltek, s ily mdon gyesen vgig a megfelel irnyba terelte az gyet.
Mill lnyegben arra ptette a vdekezst, mint a lopson kapott kutya, aki a htszekrny melll nagy, hsgesen csodlkoz szemekkel bmul fel a gazdjra, s szeretetrt svrg tekintetvel esdekelve azt krdezi tle: "Ht tnyleg felttelezed rlam, hogy n ettem meg azt a csirkecombot?" Legny legyen a talpn, akinek szrazjgbl faragott szvt nem olvasztja fel, iz, prologtatja el ez a megrendt ltvny, de a szomor tny az, hogy az ilyen taktika a Motorsport Vilgtancs eltt soha nem vlt volna be.
A cstrtki trgyals a kvetkezkppen zajlott le. Az FIA elnke, Max Mosley ("miszter prezident") megnyitotta az lst, s indtvnyozta, hogy egy ksn benyjtott dosszi tanulmnyozsra szaktson 20 percet a testlet. Miutn ez megtrtnt, Mosley vltott egy rvid prbeszdet a formai problmkon akadkoskod Mill-lel, majd tadta a szt a Ferrari kt gyvdjnek, Henry Peternek s Tozzinak, akik 45 percben ismertethettk az llspontjukat. Amikor ezen tljutottak, Mill ktszer ennyi idt, teht msfl rt kapott ugyanerre, mieltt kvetkezett a tank kihallgatsa. Elsknt Lewis Hamilton, akivel Mill az albbi tartalmas, rendkvl rdekfeszt, idegtpen hossz prbeszdet folytatta le:
Mill: Mr. Hamilton, n eltt fekszik sajt, rsos vallomsa. Krem, lapozzon a msodik oldalra. A lap aljn az ott az n alrsa?
Hamilton: Igen.
Mill: Olvasta a vallomst?
Hamilton: Igen.
Mill: Az n tudomsa szerint a tartalma megfelel az igazsgnak?
Hamilton: Igen.
Mill: Ksznm.
Ktelez jogi formagyakorlat fl percben. Mivel Hamiltont Tozzi sem fogta vallatra, a vilgbajnoksg llovasa ezzel tvozhatott is a tank padjrl. A tbbiek - a McLaren fmrnke (lnyegben technikai igazgatja), Paddy Lowe, a tesztpilta Pedro de la Rosa, Ron Dennis, Chris Lewis (rla majd ksbb), Robert Taylor, valamint a csapatmenedzser Jonathan Neale - nem sztk meg ilyen olcsn, Tozzi ugyanis tnyleg az amerikai filmekbl ismert, meghkkenten krmnfont rmenssggel alaposan megszorongatta ket. Mivel k a McLaren tani voltak, akiknek az rsos vallomsa mr korbban a Motorsport Vilgtancs tagjai el kerlt, Mill csak elvtve krdezett tlk ezt-azt. A Ferrari egyetlen helyszni tanja az ex-technikai igazgat, Ross Brawn volt. A kihallgats utn Tozzi 10, Mill 20 percet kapott az utols sz jogn, majd a testlet visszavonult, hogy meghozza az tletet (ami egybknt alig 25 percbe telt).
s most kanyarodjunk vissza ahhoz a bizonyos hsges tekintet kutyhoz. Mikzben Tozzi vgig gyesen a felsznen tartotta a McLarenre nzve terhel tnyeket, Mill hosszas monolgjai tbbnyire daglyosan megfogalmazott ltalnossgokban merltek ki, s aggasztan nlklztk a kzzelfoghat adatokat. Brmilyen meglep, a McLaren taktikja a jelek szerint az volt, hogy szvfacsar, br kiss demagg rvekkel rzelmileg prbljon hatni a Motorsport Vilgtancs alighanem kiss krges szv tagjaira. Mill nem annyira azt prblta cfolni, hogy a McLaren nem hasznlta fel a Ferraritl kapott adatokat (br termszetesen ezrt is mindent megtett), hanem arra igyekezett felhvni a testlet figyelmt, hogy milyen kros hatsokkal jrna a sportra nzve, ha a csapatot esetleg eltlnk. Az tlethirdets utn, de mg a bntets kiszabsa eltt Dennis s Norbert Haug is hasonl szellem nyilatkozatot tett. "Egyetlen ember eltvelyedse miatt megbntetni a csapat 1300 tagjt, s megkrdjelezni az letmvemet rendkvli szigorsgra vall" - mondta Ron. Ez kis tlzssal olyan, mint egy sorozatgyilkost felhborodva azzal vdeni, hogy ht krem, t aztn nem tlhetik el, mert kthetente meg kell ltogatnia a nagymamjt a kerleti regek otthonban. Megrendt, persze, de rvnek kiss gyenge. Sebaj, Mosley vette az adst, s az rzelmi hrok megpendtsre hasonlan nylas szlammal vlaszolt: "Hogy nzhetnk Kimi Rikknen szembe, ha azt kellene mondanom neki, hogy egyes ellenfelei nem csupn sajt csapatuk fejlesztseibl, hanem a Ferrari vvmnyaibl is hasznot hztak? Joggal vlaszoln erre, hogy ez nem volt tisztessges" - vlte Max. Az rzkelheten ktsgbeesett Mill odig merszkedett, hogy egy zben mr a kialvatlansgra kezdett panaszkodni. Sz ami sz, s ezt most tnyleg nem gnyoldsbl mondom, nha megrendt volt ltni a vergdst; pedig nem az hibja volt. Ezt az gyet nem lehetett megvdeni.
Habr Mill taln eleve rossz alapokrl indult: a jlius 26-i trgyalsba gy vgott bele, hogy nyltan megkrdjelezte a Motorsport Vilgtancs hatskrt, s nem nyugodott, amg Mosley nem mutatta meg neki a testlet illetkessgt krvonalaz paragrafusokat. Aztn a szeptember 26-i trgyalson sem igyekezett belopni magt a tagok szvbe, ott ugyanis azzal ltott hozz a mondandjhoz, hogy vnnis kedlyessggel dorgl hangnemben kioktatta a WMSC-t: ugyanazokra a tnyekre alapozva nem hozhat ms tletet, mint jliusban, a dntst teht kizrlag az jonnan felmerlt bizonytkok kvetkeztben vltoztathatja meg. Emellett feltnen gyakran hangoztatta, hogy ha Tozzi megkrdjelezi a tank vallomst, azzal "hazugnak" minsti ket, amit nyilvn mindenkinek felhbortan abszurdnak s igazsgtalannak kellett volna reznie, m rutinos vetlytrst ilyen trkkkkel egy pillanatra sem tudta megflemlteni. Noha nem akarom ktsgbevonni a Tozzival nagyjbl egyids Mill gyvdi szakrtelmt, elgondolkodtat, hogy a McLaren mirt nem tallt egy alkalmasabb embert a feladatra. Olyat, aki nem csupn a jogrl, hanem az F1-rl is kpben volt.
Semmikppen nem szeretnm azonban azt a benyomst kelteni, hogy a McLaren csupn a rosszul felptett vdelem s a jogi csrs-csavars rtatlan ldozata. A Spyker fnke, Colin Kolles, aki megfigyelknt szemlyesen is jelen volt a trgyalson, mr az ebdsznetben megjegyezte, hogy "nhny dolog teljesen egyrtelm", s azt gondolom, ebben sajnos igazat kell adnunk neki.
Eszr is, minden ktsget kizran bebizonyosodott, hogy a McLaren ftervezje, Mike Coughlan mrcius s jlius kztt rendszeresen rintkeztek egymssal. A hrek 35 telefonhvsrl, 288 SMS-rl s 23 emailrl szltak, ami nmagban is tekintlyes mennyisg, mgis csupn rszleges adat. Stepney ugyanis kt telefont hasznlt, s ezidig az egyiknek csak a mrcius 21. s jlius 3., a msiknak pedig a mrcius 11. s prilis 14. kztti forgalmi statisztiki ismertek. Radsul a tartalmuk egyelre nem jutott a nyomoz hatsg birtokba, teht mindssze azt tudjuk, hogy Stepney s Coughlan klnbz csatornkon legalbb ennyiszer kereste egymst. Kollgja jliusi vallomst cfolva Rob Taylor, a McLaren egyik mrnke azt mondta, Coughlan s Stepney az elmlt vekben is tartottk egymssal a kapcsolatot, de 288 SMS egy ilyen rvid idszakban a legjobb haverok kztt sem kevs - vagy felttelezzk, hogy a csaldi gyeiket vitattk meg ilyen intenzitssal? "Hell Mike, hogy van a kedves nejed? NS" "Ksz jl, csak megfjdult a bal lba, mert sokig llt sorban a fnymsolnl. MC" Mr ha rtik, mire gondolok...
Az SMS-ek s emailek valsznleg jnhny csemegt tartogatnak mg, de nincs szksg rjuk ahhoz, hogy viszonylag tisztn lssunk az gyben, Pedro de la Rosa s Fernando Alonso levelezsbl ugyanis egyrtelmen kiderl, hogy Coughlan informcikat kapott Stepney-tl, s hogy errl a kt versenyz is tudott. A jegyzknyvnek ppen ezek az emailek a legrdekfesztbb rszei. Kiderl bellk pldul, hogy de la Rosa s Coughlan mg az arrows-os idkbl tnyleg j cimbork voltak, s a levelezskben ppgy fellelhetk a legutbbi focimeccsrl folytatott eszmecserk, mint a Ferrari fkrendszervel kapcsolatos bizalmas rszletek. De la Rosa pldul a trgyalson elismerte: egy zben azzal csikarta ki Coughlantl a fkereloszt mkdsi alapelvt, hogy azt ldtotta neki, Alonso krte el tle. Ettl fggetlenl, amint az mr rszben napvilgra kerlt, de la Rosa valban rendszeresen konzultlt Alonsval - mgpedig sajt bevallsa (de Mill szavai) szerint azrt, mert "Mr. Alonso j volt a csapatnl, s spanyol, mint . Mr. Alonso elszigetelten rezte magt, mivel pedig Mr. de la Rosa szerette volna, ha beilleszkedik, barti szellemben megosztotta vele az rteslseit." Aha, persze.
A Ferrari fkereloszt-rendszere az gy sorn kiemelt figyelmet kapott. Trtnt ugyanis, hogy az Ausztrl Nagydjon a McLaren tagjainak figyelmt megragadta valamilyen kapcsol, amit a Ferrari kormnya mgtt helyeztek el, ezrt Lowe utastotta a grdjt, hogy a bels kamers felvtelek kimert elemzsvel dertsk ki, mire szolglhat. Ez egybknt, ahogy a fotk tanulmnyozsa is, bevett gyakorlat. A mrnkk arra a kvetkeztetsre jutottak, hogy egy hromlls, gyors kapcsols fkerelosztrl van sz, ezrt Lowe megbzta egy embert, Chris Lewis-t, egy hasonl rendszer megtervezsvel. Lewis munkjt vletlenl ppen Coughlan felgyelte, akinek Stepney ldsos tevkenysgnek jvoltbl rszletes mszaki rajzok lltak a rendelkezsre a Ferrari megoldsrl. A McLaren egy msik mrnke, Rob Taylor bevallotta, hogy Coughlan megmutatta neki ezeket a rajzokat, s rszletesen elmagyarztatta magnak a rendszer mkdsi elvt. (Taylor egybknt Tozzi krdsre elismerte azt is, hogy ltta a Ferrari emblmjt a lapon, de ennek nem tulajdontott klnsebb jelentsget). Mindezek ellenre Lewis azt lltotta, nem kapott tleteket Coughlantl a fkerelosztra vonatkozan, s egybknt is csak egy rgebbi rendszert kellett az MP4-22-hz igaztania, mivel 2001-2002-ben mr a McLarennek is volt egy hasonl eszkze, amit azta nem hasznltak. Tozzi azt firtatta, hogy ha ilyen egyszer munkrl volt sz, Lewis mirt dolgozott rajta hrom teljes hnapig. A Ferrari megoldsa egybknt a jelek szerint azrt klnleges, mert a fkezs els pillanatban teljesen letiltja a hts fkeket, aztn fokozatosan adja rjuk az ert.
Lowe vallomsbl kiderl, hogy egy alkalommal, konkrtan mrcius 21-n (azaz hrom nappal az Ausztrl Nagydj utn) Alonso is kldtt neki egy fott, amelyen a Ferrari vitatott padllemeze oldalnzetbl jl lthat volt. "Hell Paddy! Biztosan sok ilyet lttl mr, de most itt van mg egy. dv, Fernando" - rta Alonso, amire Lowe ezt a vlaszt kldte: "Hell Fernando, nem, valjban mg nem lttam ilyen kpet, gyhogy kszi. Bzom benne, hogy mg ezen a hten tisztzni tudom a krdst Charlie (Whiting-gal, az FIA technikai referensvel), s t kell ptenik. Ja, egybknt mr biztosak vagyunk benne, hogy az a kapcsol az autjukon a fkereloszts vltoztatsra szolgl. Pedro holnap kiprblja a minket a szimultoron, kedden pedig mr a plyn is."
Lowe egybknt azt lltotta, hogy a 780 oldalas dokumentum rtkt, amit Coughlan vett t Stepney-tl Spanyolorszgban, tlbecslik, mert a McLaren tervezsi filozfijba kvlrl rkez tletek gysem illeszthetk bele. Tozzi feltette a krdst, hogy akkor vajon mirt fizetnek nagy pnzeket az ellenfelek autirl kszlt kpekrt, s mirt tanulmnyozzk a rluk kszlt bels felvteleket. Mosley ltta a dokumentumot, s kifejtette, hogy "az brki szmra aranybnya volt, akit rdekelnek a versenyautk", Lowe azonban gy vlte, Coughlanen a "gyjtszenvedlye" lett rr, amikor tvette az anyagot Stepney-tl. Na ja: van aki blyegeket gyjt, telefonkrtykat vagy lepkket, s van, aki lopott mszaki rajzokat. De persze kik vagyunk mi, hogy tlkezhessnk?
A jegyzknyvbl szmtalan lenygz rszlet kiderl mg; pldul az, hogy amikor egy kicsszott autt a mszaki ments sorn darura emelnek, az ellenfelek ksbb preczen kielemzik a felvteleket, mert azok alapjn pontosan ki tudjk derteni a slyelosztst. Lowe kitrt r, hogy a Renault idei kszkdsnek ppen az R27 tlsgosan htratolt slypontja lehet az oka, mg a McLaren az autk tbbsghez kpest elrbb helyezkedik el. Miutn szembestettk Rikknen rsban tett vallomsval, Dennis elismerte, hogy az ellenfelek csapatrdijnak lehallgatsa hajdan "boxutcaszerte bevett gyakorlat volt", s fny derlt arra is, hogy Alonso a felttelezsekkel ellenttben nem Flavio Briatornek, hanem Bernie Ecclestone-nak beszlt a kzte s de la Rosa kztt lezajlott emailvltsrl.
Brmennyire is rdekes azonban egy ilyen jegyzknyv, nincs az rendjn, hogy a vilgbajnoksg sorsa fell kt gyvd szemlyeskedsektl sem mentes csetepatja dntsn, mikzben az rintett csapatok tagjai - a Forma-1 fszerepli - szinte meg sem szlalnak. Mindazonltal ezt az gyet nem lehetett annyiban hagyni. A McLarennl azt a taktikt vlasztottk a vdekezsre, hogy kezdetben egyetlen renegt alkalmazott partiznakcijnak minstettk a trtnteket, aztn ahogy sorra kiderlt, hogy tbben is ismertk a Ferraritl rkez informcikat, ket szban levlasztottk a csapatrl, amely persze ily mdon, mint valamifle elvont entits, mr rtatlann vlt. "Csapat" alatt vgig a "tbbieket" rtettk - azokat, akik nem hallottak, nem lttak semmit. Elegns megolds; csak az a krds, hogy mi marad a csapatbl e bravros verblis vitzkeds utn. Taln egyedl Ron Dennis, vagy mg sem.
Ez persze sohasem fog kiderlni, a WMSC azonban nyltan megkrdjelezte, hogy csak Coughlan s a versenyzk tudtak a Stepney-tl rkez adatokrl, hiszen de la Rosa tbbszr tett emltst rla, hogy tesztelni akarjk a Ferraritl ellesett belltsokat illetve alkatrszeket. Vajon maga lltotta volna be a szimultort, ha vgl ki akarja prblni a Ferrari slyelosztst, ahogy grte? Lowe megerstette, hogy ez nem lehetsges. Egyedl tervezte meg a Ferraritl ellesett hts vezetszrnyat, s is gyrtotta le? Hiba no, igazi polihisztor ez az egybknt tnyleg szimpatikus Pedro, nem vits.
Az a baj, hogy - brmennyire is kzhelyesen hangzik - ez a vilgbajnoksg mr semmikppen sem lesz tiszta. Mltnyland, hogy a Motorsport Vilgtancsnak, amikor meghozta az tlett, rengeteg tnyezre, pldul az F1 npszersgre is tekintettel kellett lennie, mgis tny, hogy ha a McLaren esetleg - esetleg! - gyorsabb lett a Ferrari adatainak ksznheten, abbl Hamilton s Alonso a plyn is tizedmsodpercben mrheten profitlt. Nem j zenetet kzvett ez a pnzbntets; a McLarent eltltk, azt sugallva, hogy bns, a versenyzket mgis bkn hagytk, azt a ltszatot keltve, hogy a csapat 100 milli dollrrt megvsrolta az egyni vilgbajnoksgot. Eddig mindssze egyszer fordult el az F1 trtnetben, hogy a csapattl levontk a pontokat, a versenyzitl nem: az 1995-s Brazil Nagydjon, ahol a Benettonban s a Williams-ben a korbban leadott minttl eltr zemanyagot talltak, de ott azrt dntttek gy, mert a vletlen technikai szablytalansg egy formai hiba kvetkezmnye volt, s teljestmnyelnnyel nem jrt. A versenyzket most nem ez, hanem az FIA ltal felajnlott vdalku mentette meg. Pedig, amint arra Mosley is rmutatott, szablytalansg esetn nem kell bizonytani, hogy abbl az illet valban hasznot hzott: aki doppingolt, azt megbntetik, s ksz. Az egszben az a tragikus, hogy az MP4-22 nyilvnvalan szletstl fogva gyors aut volt, s knnyen lehet, hogy Stepney kzremkdse nlkl is megnyerte volna a vilgbajnoksgot. Lehet - de sajnos nem biztos.
s az egsz kosz kzepn ott cscsl kt csapatfnk, akiknek szintn lesz min elgondolkodniuk. Mert Stepney aligha kezd sgni a McLarennek, ha elgedett a helyzetvel a Ferrarinl; s a McLarennl sem fajul idig a helyzet, ha Ron tisztban van azzal, ami a szomszd irodban folyik. Hiszen lehet, tnyleg lehet, hogy nem tudta. "Hogyan is tudhattam volna?" - krdezte. - "1300 ember dolgozik a csapatomban. Honnan a pokolbl kellene tudnom az alkalmazottaim minden lpsrl? El lehet ezt vrni tlem? Az biztos, hogy fogalmam sem volt a versenyzink kztti emailvltsrl."
Taln pontosan ez a baj: a Forma-1, s vele az sszes csapat, mra akkorra hzott, hogy tlthatatlann vlt. Nem brja el a sajt slyt. Nem is olyan rgen mg ugyanaz a fick pakolta fel az autt a kamionra, aki aztn elvezetett a verseny helysznre, ott sszerakta az egsz miskulancit, s kb kt trsval egytt szervizelte azt egy htvgn keresztl. Akkor mg tudhatta az ember, hogy a beosztottjnak mikor volt legutbb llatorvosnl a perzsamacskja; ma, 1300 alkalmazottal, ez ktsgkvl lehetetlen.
Igaza van Ronnak, csakhogy ez egyben risi lecke is neki - ppen , aki megszllottan szereti kzben tartani az sszes szlat, nem vette szre azt, ami a ht mgtt trtnt. Itt, taln, rdemes megllni egy szra. |