| Jvre az F-csatorna megy, a KERS jn, de tulajdonkppen mindkt eszkz  sorsa ugyanazon a krdsen ll vagy bukik: vajon fontos-e, hogy a  Forma-1-ben az autipar ltal is hasznosthat technolgik  fejlesztsre szrjk ki a dollrszzmillikat? A vita annyira rgi, hogy mr nem is emlksznk r, mikor s ki  kezdte: fontos-e, hogy a Forma-1 olyan technolgikat kpviseljen,  amelyeket, ha nem is most, de legalbb idvel a kzti autipar is  hasznosthat? A krds a Spanyol Nagydj utni napokban jra aktuliss  vlt, mert az F-csatornt azrt tiltjk be, mert nincs , a  KERS-t pedig azrt rehabilitljk, mert van  "trsadalmi  relevancija." Mrmint lltlag. Azzal a szintn gyakran hangoztatott rvvel, miszerint az F-1-bl (s  ltalban autsportbl) gysem kerlt t semmilyen fejleszts a kzti  autkba, ezrt a fenti krds eleve rtelmetlen, most nem szeretnk  foglalkozni, mivel ez nem tbb megalapozatlan mtosznl, amely csak  tjkozatlansgrl rulkodik. Az elektromos ablakemelt vagy az automata  napfnytett nyilvn nem Ren Arnoux Renault-jbl tettk t valamelyik  utcai verdba, de jcskn akad olyan mszaki elgondols, ami elszr az  F-1-ben merlt fel. Az autgyrtk nem pusztn a latban egybknt  ktsgkvl sokat nyom reklm kedvrt vertek el millird eurkat a  sportprogramjukra, hanem azrt is, mert ott a nagysgrendekkel rvidebb  tfutsi idk, a relatve nagyobb kltekezsi szabadsg s a kilezett  verseny jvoltbl sokkal gyorsabban, ltvnyosabban s szabadabban  tudtk megvalstani az tleteiket. Mondhatnnk, hogy miutn jrszt tvoztak, mr magasrl  lesajnlhatnnk az autgyrtkat az rdekeikkel egytt, ez azonban  rvidltsra vallana. Az autsportot ugyanis, n krek elnzst, azrt  nevezik gy, mert autk versenyeznek benne. Ha teljesen elszakadnnk a  kzti autktl, s teljes szabadsgot adnnk az F-1-es mrnkknek (ami  persze utpia, de most nem ez a lnyeg), hamarosan megjelennnek a  plyn a Csillagok Hborjt idz rjrmvek, amelyeknek mg a  legelvetemltebben agyontuningolt sportkocsikhoz is kb annyi kzk  lenne, mint egy sumr harci szekrnek a szovjet Proton hordozrakthoz.  Mindkettvel el lehet jutni a tr bizonyos pontjaibl bizonyos msik  pontjaiba, ezzel azonban vget is r kzttk a hasonlsg. Lehet, hogy  valakinek akkor is tetszene az F-1, ha robotreplgpek szguldoznnak  krbe a plyn a hangsebessg tzszeresvel, de valsznleg nem csak az  autgyrtk, hanem a nzk is szeretik, ha marad nmi vizulis  hasonlsg az utcai meg a versenyautk kztt, s gy legalbb minimlis  szinten kapcsolatot tudnak teremteni Kubica Renault R29-ese s a sajt  Clijuk kztt. Klnben is, amg a Technikai Szablyzat (1.1  paragrafus) "automobil"-knt hatrozza meg az F-1-es autkat, az  "automobil" fogalmt pedig gy definilja, mint "olyan szrazfldi  jrmvet, ami legalbb ngy, nem egy sorba es kerken gurul, melyek  kzl legalbb kett kormnyzsra, s legalbb kett hajtsra szolgl",  addig a hatrtalan fejlds krdse ersen elmleti. Az F-csatorna szellemes megolds. Azoknak az (elvben) pofonegyszer  tleteknek a vgelthatatlan sorba tartozik, amiket hallva az ember  bosszsan a homlokra csap, hogy mgis mirt nem neki jutottak eszbe.  Jelenlegi formjban mg nevetsgesen olcs is. Hogy akkor mirt kell  betiltani? Kt okbl. Egyrszt, hogy a fenti gondolatmenetet folytassuk,  az autipar (vagy akr az aeronautika) szempontjbl nem relevns  technolgia. Az F-csatorna egy teljesen F-1-specifikus aerodinamikai  eszkz, teht ppen olyan, mint az a szmtalan cizelllt szrnytoldalk  s egyb, amit az elmlt vekben, a l'art pour l'art aerodinamikai  megoldsok elleni kereszteshbor (vagy szlmalomharc) cmn szmztnk  az autkrl. Msrszt, mg ha jelenleg kevsbe is kerl, a mkdsi elve  - az ramlsi viszonyok drmai megvltoztatsa menet kzben -  belthatatlanul kltsges fegyverkezsi versenyt robbanthat ki. s ismt  csak l'art pour l'art jellegt, mert, ahogy mr emltettk, az F-1-es  fejlesztsek irnyt el akartuk terelni az elmlt hsz-harminc vben  kiemelt fontossgot kapott aerodinamikrl. Azon lehet vitatkozni, hogy a KERS a mostani formjban mennyire  innovatv, vagy az autiparban jelenleg is fejlesztett hibrid  technolgik mris tlhaladtk-e. Valjban nem csupn ez a lnyeg, mert  ha az F-1 hajland a zszlajra tzni egy olyan, kisebb fogyasztst  (vagy azonos fogyaszts mellett nagyobb teljestmnyt) eredmnyez  rendszert, mint a KERS, akkor annak hossz tvon trsadalmilag mg akkor  is pozitv zenete van, ha egyesek kpmutatst meg szpsgtapaszt  kiltva fanyalognak rajta. n sokkal inkbb abban ltom a problmt,  hogy a standardizlt KERS, amit jvre hasznlni fognak, tulajdonkppen  ellenkezik azzal a cllal, amirt eredetileg bevezettk: azrt, hogy az  F-1 prgs kzegben felgyorstsa a hibrid technolgik fejldst. Ha  nhny cg vente egymilli eurrt fix, azaz veken t vltozatlan  KERS-t szllt, azzal semmiben nem jrul hozz a hibrid forradalomhoz. Az F-1-nek, mint mindig, meg kell tallnia a helyes arnyt az  egzotikus s a hasznosthat technolgik kztt. Vgeredmnyben kt  kritriumnak kell felttlenl megfelelnie: 1) a versenyautkat egy  tlagember is autnak, ne pedig rhajnak nzze, s 2) legyen modern. A  nagy lkettrfogat szvmotor ma mr nem modern, le kell cserlni.  Vitnak helye nincs. De ha a csapatok mr gyis dollrszzmillikat kltenek el azrt,  hogy nhny tizedmsodperces elnyhz jussanak, mirt ne lehetne olyan  irnyba fordtani a fejlesztseiket, hogy egykor majd mi is hasznot  hzhassunk bellk? *** Nagyon nem irigyeltem Sebastian Vettelt s a Red Bullt, amikor a  verseny utols tizenegynhny krt lbujjhegyen vatoskodva kellett  teljestenie a srlt fktrcsa miatt. "Le kell lasstanod, kritikus a  helyzet" - zentk Sebnek a rdin 4 krrel a leints eltt. Ngy kr -  ilyenkor maga az rkkvalsg. Egy autversenyz szmra egyszeren nem termszetes llapot, ezrt  szinte fizikai fjdalmat okoz, ha durvn vissza kell fognia magt.  Brmilyen meglep, ez olykor stresszesebb, mint a hatron vezetni.  sztnellenes. Tkletesen egytt reztem Sebbel, mert idn janurban, a  Dubai 24 rs traaut-versenyen, ahol a BMW Team Hungary  boxstratgjaknt n is jelen voltam, tltnk valami ksrtetiesen  hasonlt, s mondhatom, idegl volt. Mr csak msfl ra volt htra, amikor az autnk motorjban vszesen  elkezdett tlmelegedni a htvz, legalbbis a szenzor tansga szerint.  Miutn egy gyors boxkills sorn megbizonyosodtunk rla, hogy a  javts szba sem jhet, nem maradt ms vlasztsunk, mint "lesz, ami  lesz" alapon kint tartani a plyn az ppen vezet Wber Gbort. A dzel  kategriban risi elnnyel lltunk az len, ezrt ott nem forgott  veszlyben a gyzelmnk, mr ha elvergdnk a clig, az abszoltban  viszont a minknl sokkal ersebb s gyorsabb benzines autkkal  kzdttnk a 11. helyrt. Ez a szituci persze a profizmus  szempontjbl messze elmaradt a Forma-1-tl, a pszicholgija s a  matematikja azonban ugyanaz volt. A boxutca faln lzasan szmolgattuk,  hogy mennyire lassulhatunk vissza, ha magunk mgtt akarjuk tartani az  ldzinket, de ez csak az rem egyik oldala, mert valahogy meg kell  becslni azt is, hogy az aut milyen tempt br ki. s, miutn kitztnk  egy kridt, ahhoz a versenyznek tartania kell magt, ami kt okbl  sem knny: egyrszt minl jobban meg kell kzeltenie a megszabott  hatrt, msrszt fegyelmeznie kell nmagt, hogy a szoksosnl sokkal  korbban fkezzen, kisebb gzzal gyorstson ki a kanyarokbl, satbbi,  mikzben tudja, hogy htulrl rohamlptekben kzelednek hozz.  Knszenveds. Ebben az utols msfl rban vletlenl pp rajtam volt a  csapatrdi fejhallgatja, vagyis n beszlgettem Gborral; ht, nem  lett kevesebb az sz hajszlam. Az ember ilyenkor ugyanazt mondja a rdiba, mint amit a Red Bulltl  zentek Vettelnek: "Lassabban, lassabban! Ez gy tl gyors." Ki tudja,  mit visel el az aut? Sebnek szerencsjre knyelmes elnye volt  Schumacher Mercedesvel szemben, s a fker-elosztt teljesen htulra  lltva sikerlt a plyn tartania az autjt. Mi tbb, mg ebben a  sprols zemmdban is csak krnknt 0.4-1.2 msodpercet vesztett  Michaelhez kpest - ez elg ijeszt a Red Bull ellenfeleinek. Az  mindenestre biztos, hogy egy autversenyz szmra sokig lassan menni  az egyik legizzasztbb kihvs. *** Ktsg sem frhet hozz, Mark Webber barcelonai gyzelme az eddigi  legjobbja volt. Felejtsk el, hogy Vettelt vasrnap dlutn mg az g is  hzta: akrmennyire kaplzik, ezen a htvgn nem tudta volna  megszorongatni Red Bull-os csapattrst, aki gy istenigazbl elkapta a  fonalat. Br pntek dlutn s szombat dleltt mg gyorsabb volt Marknl, Seb  gondjai nem a versenyen kezddtek. Mr az els pillanattl fogva  kszkdtt kiss a balansszal, gy aztn hiba futotta  a htvge  leggyorsabb krt mg a msodik szabadedzsen (1:19.965-s eredmnye az  idmrn sem dlt meg - rszben valsznleg a magasabb plyahmrsklet  miatt, rszben pedig azrt, mert a pntek jjeli es lemosta az  aszfaltot), amikor igazn szmtott, vagyis a Q1-ben, a Q2-ben s a  Q3-ban, vgig kikapott Webbertl. s a rajt pillanatban egyrtelmv vlt, hogy a csapaton belli  klnbsg versenykrlmnyek kztt is megmaradt - st, mg ntt is. Az  els etap mind a 16 krben Mark Red Bullja volt a leggyorsabb aut a  plyn. Seb egyetlen alkalommal sem tudott kzelebb kerlni hozz, s  tlagosan 0.25 msodpercet kapott tle krnknt, mg Lewis 0.444-et.  Vagyis, noha a Red Bull flnye egyrtelm volt, Webber tbbet vert  Vettelre, mint Vettel Hamiltonra, ami jl mutatja, hogy legalbb annyi  mlt a versenyzn, mint a technikn. s, tegyk hozz, Lewis bravrosan  vezetett. Ahogy mostanban mindig. ppen ezrt sokan csodlkoztak rajta, hogy a Red Bull Mark helyett  Sebet hvta ki elszr a boxba. Mivel az idei recept szerint egy korbbi  kerkcservel nem veszteni, hanem nyerni lehet, ez azt sugallta, hogy  szeretnk, ha Vettel kerlne elnysebb helyzetbe, vagy legalbbis  ledolgozna valamennyit addigra mr 4.178 msodpercre rg htrnybl. 
    
        
            |  |  
            |  |  
            | 
                
                    
                        | Ngy csapat ngy  versenyzjnk krid-grafikonja (nagythat). Lthat, hogy az  els etap kzben most nem javultak jelentsen a kridk, s kzvetlenl a  boxkillsa utn is csak Hamilton gyorsult fel azonnal. |  |  Pedig valjban sz sem volt arrl, hogy neki akartak kedvezni.  Barcelonban ugyanis nem volt rvnyes a fenti knykszably: az j,  kemny keverk gumik nem voltak jelentsen gyorsabbak az etap elejn,  mint a hasznlt, lgy keverkek az etap vgn. Mark s Seb mindssze  2-3 tizedmsodpercet gyorsult sajt boxkillsa utn, s ugyanez trtnt  Fernando Alonsval, de akadtak olyanok, kztk Michael Schumacher, akik  tmenetileg mg lassultak is az j gumikon. Ennek alapveten kt oka  lehetett: 1) a kemnyebb keverk, s 2) a kerkcsere korai idztse. Ahogy ugyanis a legutbbi, "normlis" krlmnyek kztt zajl  versenyen, Bahreinben mr lthattuk, a boxkillsokat idn nem az  elvileg optimlis idpontban, hanem a tbbiekhez alkalmazkodva  bonyoltjk le. Valaki, akinek valban elkoptak a gumijai, vagy  menthetetlenl forgalomba kerlt, berobog a boxba, s hogy ne tudja  kihasznlni a friss gumik elnyt velk szemben, a kzvetlen ellenfelei  is knytelenek (szinte) azonnal kvetni. Ezttal a Ferrari indtotta el a  lavint: a 14. krben, mivel Felipe Massa Schumacher mgtt rekedt,  kihvtk a brazilt, de a Mercedesnl is rsen voltak, s azonnal  rszltak Michaelre, hogy irny a box. Innentl kezdve viszont Button  sem sokat teketrizhatott, nehogy Schumacher az j gumikon tl sokat  verjen r, br az  elnyt a McLarennl elg nagynak reztk ahhoz,  hogy mg 2 krn t kint hagyjk a plyn. A ktlhzs a szoksos volt:  egy tl korai kerkcservel a msodik etapod kellemetlenl megnylik,  s nem biztos, hogy a gumijaid kibrjk a verseny vgig, egy tl  ksivel viszont fennll a veszlye, hogy akik elbb kaptak j szettet,  megelznek. Teht Vettelt sem azrt hvtk be a boxba a 16. kr vgn, mert t  favorizltk Webberrel szemben, hanem azrt, hogy megvdjk Hamiltontl,  aki csupn 2.6 msodperccel volt lemaradva tle. Valsznleg arra  szmtottak, hogy Lewis is ugyanakkor fog killni, vele azonban a  McLaren vrt mg egy krt. Seb ppen ezrt gy rezte, hogy a Red Bull  hibt kvetett el, mert elg lett volna neki is a 17. krben cserlnie.  Ebben lehetett nmi igazsg. A kerkcserk eltt Seb elnye 2.540  msodperc volt Lewisszal szemben, s 2.453 msodperccel tlttt tbb  idt a boxutcban, mint , vagyis egyetlen tizedmsodperc hjn  tulajdonkppen az egsz klnbsget elbukta, amikor elszr megszorult  az autjn az egyik kerkanya, aztn meg kellett vrnia, amg Alonso s  Button elhalad mellette. Mivel nehezen melegtette fel a kemny keverk  Bridgeket, Sebnek a boxbl kivezet kre sem volt gyors, gy  fordulhatott el, hogy Lewis pp elje rkezett meg a boxkijratnl. A  tbbit mr tudjuk. Ktsgtelen, hogy ha egyszerre llnak ki, Vettel j  esllyel ell marad, mert a Red Bull boxa kzelebb volt a bejrathoz, s  mivel egy hajszllal korbban indulhatott volna el a kerkcserje utn,  a McLaren elvileg mr nem engedheti ki mell Hamiltont. Ez azonban mer  teorizls, s a Red Bull mentsgre legyen mondva, hogy nem lthattk  elre Seb akadlyoztatst. Ennyire csekly klnbsgek mellett egy  ilyen malr mindig benne van a pakliban. Radsul Schumacher, amikor  fordtott helyzetben, ugyanott megelzte Buttont, megmutatta, hogy  Vettelnek sem volt lehetetlen ell maradnia. A Spanyol Nagydj eredmnyt egybknt is ltvnyosan befolysoltk a  boxutcai botlsok. Szokatlanul sok volt bellk. Nico Rosberg eltt tl  korn emeltk fel a nyalkt, s mr elinduls utn taposott a fkbe,  megpillantva, hogy az egyik szerelje ijedten fogja a fejt; Button  McLarenjrl pedig elgurult az egyik kerkanya, s a szerelnek gyorsan  el kellett keresnie a tartalk lgkulcsot (ez egybknt Hamiltonnal is  megismtldtt egy krrel ksbb, csak akkor mr felkszltek r), aztn  a kormnymszerek hibja miatt Jenson tlsgosan felprgette a motort  az indulshoz. Ezrt 26.038 msodpercig tartzkodott a boxutcban,  Michael viszont mindenkinl rvidebb ideig, 20.104 msodpercig - ennek  ksznhette, hogy megelzte a McLarent. Jenson utlag elgedetlenkedett, amirt Michael szerinte nem hagyott  neki elg helyet, de ez csak amolyan frusztrci-szlte, ktelez  panaszkods volt, mert a manverben nem volt semmi durva. Lewis pldul  sokkal ltvnyosabban terelte Sebet a bal oldali rzk fel. Button  bosszankodsa ugyanakkor teljesen rthet volt, hiszen ki ne lenne  dhs, ha 51 krt kell ttlenl vesztegelnie egy lassabb aut mgtt?  Jensont utlag sok kritika rte, amirt nem volt rmensebb, pedig  minden versenyz legizzasztbb rmlma, hogy Schumachert kelljen  megelznie. Hiba pldlznak azzal, hogy Lewis Knban viszonylag  knnyen elment mellette, ez az sszehasonlts fals, mert ott tbb  msodperces klnbsg volt a kt versenyz kztt, Barcelonban viszont  az els etap alapjn Jenson csak 3 tizeddel tnt gyorsabbnak Michaelnl.  s a sanghaji verseny utn mg Lewis is megjegyezte, hogy Schumacher  "kegyetlen kemnysggel vdekezett, ha udvariasan akarok fogalmazni".  Emellett igaz ugyan, hogy Button McLarenje 311, mg Schumacher Mercedese  csak 303 km/rs vgsebessget rt el, de mivel nem mkdtt a  kijelzje a kormnyon, Jenson nem tudott optimlisan idztve felvltani  (plne, hogy szlrnykban nyilvn mshogy is gyorsulnak az autk), ami  szintn megneheztette a dolgt. Ami pedig Michaelt illeti, a barcelonai htvgn vgre kiszabadult a  sajt rnykbl: egyetlen apr lehetsget sem hagyott  kihasznlatlanul. Br az autja mg nem elg ers a gyzelemhez, kihozta  belle a maximumot, s felcsillantott valamit egykori, szuperintenzv  koncentrcijbl is. A Q2 vgn nem visszamenni a plyra, s ezzel  megsprolni egy garnitra lgy gumit szemfles s tks hzs volt (ami  persze, ahogy arrl a Ferrarinl s a McLarennl tudnnak meslni, balul  is elslhetett volna), a legrvidebb boxkills sem kizrlag a csapat  rdeme, s a mesteri precizits, amellyel Michael vdekezs kzben  cikzs nlkl is mindig a legkellemetlenebb helyre pozcionlta  Mercedest, szintn a rgi Schumachert idzte. Jellemz az a ketts  mrce, amivel a sajt s a kzvlemny egy rsze a feltmadst fogadta:  amg vergdtt, annak csak a sajt bnasga lehetett az oka, de amint  felgyorsult, ez csakis azrt trtnhetett, mert a csapattrsa krra  hozz igaztottk az autt. Nonszensz. Igaz, hogy Knhoz kpest  Barcelonban gy tnt, mintha Schumacher s Rosberg sisakot cserltek  volna, de a Mercedesnl mr rgen egyrtelmv tettk, hogy azokat az j  fejlesztseket, amelyek most segtettek Michaelnek - elssorban a  tengelytv meghosszabbtst -, mr rgen beterveztk. A  futmgeometrit nem lehet tszabni nhny ht alatt. Arrl nem  beszlve, hogy idn az sszes gyors autnak (fleg a McLarennek) nagy  tengelytvja van, vagyis a keskeny els gumikhoz egyszeren ez az  optimlis. Nico is elismerte, hogy az jtsok hasznosak voltak. Egyszer  fent, egyszer lent; ezttal neki nem jtt ssze a htvge, ez azonban  nem jelenti azt, hogy legkzelebb ne vghatna vissza. A Mercedesnek egybknt jcskn van aggdnivalja, mert a htvgn  kiderlt, hogy tovbbra sem csak a Red Bulltl, hanem a McLarentl s a  Ferraritl is le van maradva. Senkinek nem jdonsg, hogy a Circuit de  Catalunya "tipikus" F-1-es plya abban az rtelemben, hogy  kihangslyozza az autk kztti aerodinamikai klnbsgeket, ezrt ms  plykon cseklyebb lehet a Red Bull flnye - de attl mg megvan.  Igaz, a versenyen nem olyan tetemes, mint az idmrn. Az edzsen futott  leggyorsabb krket nzve Webber s Vettel 8 tizedmsodpercet vertek  mindenki msra, vasrnap dlutn viszont sokkal kisebb volt az elnyk.  s rdekes mdon a lgy gumikon lnyegesen nagyobb, mint a kemnyeken:  Webber az els etapban tlagosan 0.444, a msodikban viszont csak durvn  fele ennyit, 0.240 msodpercet vert Hamiltonra krnknt, amg rendesen  nyomta a gzt (azaz kb a 48. krig, mert utna visszavett a  tempbl). A 31. krtl kezdve alig volt klnbsg a Red Bull, a McLaren  s a Ferrari kztt: Webber, Vettel, Hamilton s Alonso szinte  tizedmsodpercre azonos kridket rtek el. Schumacher viszont 0.8-1.0  msodperccel lassabb volt nluk, amiben persze szerepet jtszhatott az  is, hogy Button McLarenje miatt knytelen volt llandan a  visszapillant-tkrt figyelve defenzven vezetni. A verseny kplete  egybknt az volt, hogy az els etapban alig vltoztak a kridk, mert a  gumikops s a benzin fogysa ellenslyoztk egymst, a msodikban  viszont jelentsen - tbb mint 3 msodpercet - javultak, mivel a kemny  keverk lassabban hasznldott el az zemanyagszint cskkenshez  kpest. Monacban aligha lesz ekkora flnye a Red Bullnak, de a tbbiek  szmra rossz hr, hogy pp elg, ha az idmrn elre kerlnek; elzni  gyis kptelensg lesz.   |