Mg az elmlt vekben gyakran mr szombatonknt eldlt, milyen sors vr valakire a versenyen, a versenyzk idn kpesek mdszeresen hanyagolni az idmrt, hogy cserbe elnyt szerezzenek a futamra. Megri-e?
rk igazsg a Forma-1-ben, hogy a pontokat a versenyen osztjk. E vilgmegvlt blcsessggel aligha lehet vitatkozni, s a csapatok a rajtig bzhatnak abban, hogy ha rosszul is ment a htvge addigi rsze, a futamon mg minden kijavthat. Az utbbi idben azonban az esetek tbbsgben azt lehetett ltni, hogy vasrnap tbb-kevsb ugyanaz az ersorrend jtt ltre, mint a kvalifikcin: az lrl indulk az len maradtak, a mezny srjben vltozatlanok voltak a tagok, s a sereghajtk htul ragadtak.
Az elzs nehezebb vlsval s a taktikai fantzitlansggal megntt az idmr fontossga, ahol egyre lesebb kzdelem alakult ki. 2009-ben a Q1-ben megszokott volt, hogy a leggyorsabbhoz kpest mr 1 msodperces lemaradssal sem lehetett tovbbjutni, s Japnban, illetve Brazliban az a klnlegessg llt el, hogy a rajtrcs els nyolc helyn nyolc klnbz istll piltja vgzett - ilyesmire eltte csak az 1986-os Monaci GP-n akadt precedens. A kvalifikcikon minden egyes hiba, elvesztett tized pozcikban megmutatkoz htraesst jelentett, s utna srn bortkolni lehetett, hogy mi lesz a vgeredmny, ha nem jn kzbe semmilyen fordulat.
Az idei vtl megint fordult a kocka, ksznheten a Pirellik szeszlyesen viselked gumijainak. Mint kztudott, a mezny hivatalos beszlltjv vl olasz gyrt azt a feladatot kapta, hogy rvidebb lettartam abroncsokat gyrtson, mint a Bridgestone, s ennek olyannyira eleget tettek, hogy a sportg trtnelmben a ngy legtbb boxkillst hoz versenyt idn rendeztk - s ezen viadalok kzl kettre - Isztambulban s Barcelonban - csontszraz plyn kerlt sor. Marco Maria Tronchetti, a Pirelli marketingjrt felels vezet egybknt egy budapesti sajttjkoztatn elrulta, nehezebb kevsb tarts gumikat ellltani, mint strapabrkat.
Hagyomnyosan megfigyelhet, hogy egyes autk inkbb az idmrn, mg msok a futamon teljestenek jobban. Ez alapveten a gumihasznlatra vezethet vissza, hiszen az abroncsokat gyorsan felmelegt jrmvek elnybe kerlnek az idmrn, a versenyen viszont hamarabb elfogyasztjk a gumikat. Ebbe a kategriba tartozik pldul az idei Red Bull s McLaren, a Ferrari s a Sauber pedig az ellenkez irnyvonalat kpviseli. Sebastian Vettel egyelre jl jrt az idmrs remeklssel, hiszen ltalban elhzott a rajt utn, kiptett nhny msodperces elnyt, gy nem kellett tartani a DRS-es tmadsoktl, s figyelhette, milyen taktikai lpseket hznak ldzi. Sok mindent nem kellett nyilvn tartani, mivel a menet kzbeni tankolst beszntettk, s szraz idben ujjgyakorlatt vlt az opcis (az adott htvgi knlatban a puhbb) keverk hasznlata egszen az utols boxkillsig, amelynl felraktk az elsdleges, kemnyebb keverket.
Mivel - rszben knyszerbl - ennyire egyskak lettek a stratgik, a rsztvevk elkezdtek trkkzni. Az lmezny, ha tehette, mg a Q2-ben is az elsdleges gumival prblt tovbbjutni a Q3-ba, ahol kt etapot mentek a lgyabb keverkkel, megsprolva egy garnitrt bellk a versenyre. Htrbb egyttal egy sajtos hozzlls alakult ki: mint kiderlt, sokszor rdemesebb volt kiesni a Q1-ben - igaz, esetenknt mszaki hibbl kifolylag -, hogy az extra szett friss gumikkal hatkonyabban lehessen tmadni a versenyen, semmint szombaton felhasznlni ket az egy-kt hellyel jobb rajtpozci remnyben. Az idei tizenegy nagydjon heten sikerlt pontot szereznie egy Q1-es kiesnek, s nem igazn elkpzelhet, hogy lnyegesen jobb eredmnyt rtek volna el, amennyiben megmrkznek a Q2-ben vagy a Q3-ban. Persze benne van a hiba is a pakliban, Sbastien Buemi a htvgn pldul az sszes rendelkezsre ll szuperlgy Pirellijt rintetlenl hagyta a kvalifikcin, melyek kzl aztn nem mindegyikre volt szksg az es miatt. Br akadtak csnybb hasra essek - emlkezznk csak nhny rgebbi baklvsre a Ferraritl, vagy Mark Webber knai negatv meglepetsre -, mindez azt mutatja, hogy kezd ismt ersdni a futam szerepe a vgkifejlet szempontjbl, amivel mindenkpp jl jrunk, hiszen a vasrnapi sszecsaps tovbb tart, radsul ott tbb a kiszmthatatlan tnyez. s az eddig rinthetetlennek tn Red Bull is zavarba hozhat.
Szerencsre immr zsinrban a msodik versenyen llt nagyjbl egyforma szinten a Red Bull, a Ferrari s a McLaren, s az idmrn is alaposan megizzasztottk a cmvd grdt. Lewis Hamilton 1, Fernando Alonso 2 tizeddel kapott ki Vetteltl, elbbi radsul felteheten csak azrt nem vgzett a pole-ban, mert ktszer rontott utols mrt krben. A nmet a 16 gyzelmnek csupn a negyedt jegyezte nem az lrl rajtolva, s mindssze egyszer nyert az els sorbl htrbbrl indulva. Nem vletlenl brlta t Eddie Jordan a htvgn, miszerint knnyen sszezavarodik, ha nem vezeti a rangsort. Vagy, mint a Hungaroringen kiderlt, ha bizonytalan az idjrs. Vettel esmenknt mutatkozott be az F-1-ben, 2007-ben a viharos Fujiban szenzcit okozva mg az len is llt a gyengcske Toro Rossval, aztn a kvetkez viadalon, Sanghajban megszerezte els pontjait, szintn esben. Ksbb ugyangy sr csapadk ksretben aratta els kt gyzelmt,viszont azta nem alkotott nagyot esben. A Magyar Nagydjon is csak id krdse, volt hogy a szemmel lthatan tapadshinnyal kszkd RB7-et mikor hagyja fakpnl Hamiltont. Erre az 5. krben kerlt sor, s gy tnt, a brit meg sem ll harmadik magyarorszgi sikerig.
Mgsem gy trtnt, mivel a korbbi vekhez kpest meglep mdon eltr taktikai repertorral kszltek az lcsapatok a folytatsra a boxkillsok 36. s 42. kr kztt lebonyoltott harmadik fordulja utn. A Red Bull prosa s Jenson Button a tv vgig megkapta a lgy Pirelliket, Hamilton s a Ferrarik viszont maradtak a szuperlgy gumikon, hogy utna mg egyszer bemenjenek a boxba. Vgre valami vltozatossg a haditervekben! Button kt kr alatt 2 msodpercet faragott a Hamilton mgtti htrnybl, 5,6 msodpercre zrkzott fel csapattrshoz, aki tudta, bele kell taposnia a gzba, ha meg akarja rizni nyersi eslyeit.
Innentl lavinaknt zdult Hamiltonra a balszerencse. Sietsgben a 47. krben megprdlt a siknnl, s versenyzi sztneinek engedelmeskedve arra trekedett, hogy autjt minl elbb a norml menetirnyba lltsa. A manver sorn azonban figyelmetlen volt, az rkez Paul di Restnak le kellett meneklnie az aszfaltrl, hogy elkerlje az tkzst az MP4-26-tal. Emiatt hamarosan megrtk Hamiltonnak a szmra mr oly ismers bntetsi cdult a boxutcn val thajtsi ktelezettsgrl. Hogy jogosan-e?
Nos, az eset kivizsglsa mindenkpp megmagyarzhat, hiszen a Sportszablyzat 16.1-es pontjnak rtelmben a sportfelgyelknek ktelessge szemgyre venni tbbek kztt az olyan incidenseket, amelyben valaki "leszortott egy msik versenyzt a plyrl." Ezen nincs mit vitatni, di Restnak nem maradt ms vlasztsa, mint a tapads szempontjbl kevsb optimlis fvet ignybe venni, miutn tl szk helyet hagyott eltte a forg McLaren. "Katasztrfa lett volna belle, amennyiben nem teszek vintzkedst" - mondta a skt. Ha katasztrfa nem is, egy hatalmas csattans mindenkpp bekvetkezett volna. Rgebben volt mr r plda, hogy egy ilyen j szndk prgsbl karambol lett: 1996-ban Monacban Eddie Irvine a Loews utni jobbosban csszott meg Ferrarijval, s amikor menetirnyba llt, felnyrsalta magra a kt Mikt, az rkez Salt s Hkkinent. Mvszet volt, eltte vele egytt sszesen csupn ht aut krztt...de prblkozott mr gyetlenl Pedro Lamy s Domenico Schiattarella is a hirtelen gzfrccs-kormnyzs mozdulatsorral. St, a minap fedeztem fel a tavalyi Ausztrl GP-rl egy amatr felvtelt, amelyen Alonso ijesztett r az orvosi autra s a kt Virginre. Elnzst, hogy egy vilgbajnokot rszben ilyen piltkhoz hasonltok, m pp Hamilton manvere az, amelyik kilg a sorbl. A felsoroltak kzl taln az v hordozta magban a legkevesebb veszlyt, mgis bnhdtt meg a legjobban: a tbbiek kzl csak Schiattarella kapott bntetst - egy 20 ezer dollros brsgot, aminek kifizetst hrom futamra felfggesztettk...
Mivel nem akadlyozta semmilyen fal, vagy brmilyen ms tereptrgy, Hamilton tisztn nzhette, mi zajlik maga eltt, s kik jnnek a lasst fell. Szempillants alatt kellett dntenie, s nyilvn ott motoszklt az agyban, hogy msodpercek mlva ott fognak teremni f vetlytrsai, Button s Vettel. Ennek tudatban inkbb 1. helynek, nem pedig di Restnak a biztonsgt helyezte eltrbe. Valsznleg senki sem tudja rajta kvl, hogy merre tekintett, amikor elindtotta a "helyrellst" - azt lltotta, nem ltta az rkez Force Indit, amely egyrtelmen benne volt a fedlzeti kamera ltszgben. A Sportszablyzat 20.3-as pontja elrja, hogy a plyt elhagy versenyzknek meg kell gyzdnik arrl, hogy biztonsgosan, elnyszerzs nlkl tudnak visszatrni az aszfaltra. Br itt nem plyaelhagysrl volt sz, a krltekintsnek meg kellett volna lennie.
Igen, de fel lehet hozni a brit mentsgre, hogy pp a biztonsg rdekben sietett annyira a megforgssal. A zuhog esben a menetirnnyal szemben vesztegl McLaren komoly veszlyforrst jelentett, s a vszhelyzet elhrtsnak leggyorsabb mdja a mielbbi helyreforgs volt. Hamilton hatrozottan, teketrizs nlkl hajtotta vgre a manvert, nem bizonytalantotta el a tbbieket. Sok vezeti hibnl elfordul, hogy egy msik versenyznek akaratlanul is irnyt kell vltania, adott esetben kiszaladva a buktrbe. Vlemnyem szerint kicsit tloztak a bntetssel, egyetrtek Martin Whitmarsh-sal: "Elg kemny tlet volt" - jelentette ki a McLaren vezre. - "Nem volt agresszv mozdulat, ugye? (Hamilton) csupn megprdlt, amit helyrehozott."
Ugyanakkor nem volt mese, Hamiltonnak muszj volt tkaptatnia a boxutcn 100 km/h-s tempval, tovbbi 15 msodpercet vesztve ezzel. Paddy Lowe, a wokingiak vezet versenymrnke azt mondta, a pilta a pozcijt tekintve mg gy is jobban jrt, mintha trelmesen megvrta volna, hogy tiszta legyen az t a siknnl. A szmok nem ezt mutatjk. Hamilton 7-8 msodpercet vesztett a hiba kvetkeztben, s amennyiben vr mg egy kicsit, elengedi Vettelt s Buemit, tallhatott volna egy kis szakadkot a meznyben - ami nem olyan knny, ha 21 aut osztozik a 4381 mter hossz Hungaroringen -, mghozz Alonso eltt, aki a kr elejn 13,8 msodperces lemaradssal kvette a McLarent (s tovbbi 0,9 msodperccel ntt a htrnya az els szektorban), s kb. 4 msodperccel llt Buemi mgtt. A kztk lv tvolsg pont elegend lett volna Hamiltonnak, hogy kifogsmentesen megforogjon. De ht ez csak utlag derlt ki, mint ahogy az is, hogy az jra elered esben kr volt feltenni az intermediate abroncsokat.
A kezdetben szitl csapadk felersdtt, s Jrome DAmbrosio vllalta be elszr, hogy felrakja a kztes esgumikat. Kerkcserje hajmeresztre sikerlt, a belga sajtos belpvel, a fkezskor megcsszva piruettezve rkezett meg a Virgin szerelihez, kis hjn elsodorva a szemlyzetet. Ennyire taln nem kellett volna sietnie...ellenttben az elrbb haladkkal. Az lbolybl Nico Rosberg sprintelt ki elszr interekrt, s mieltt futott volna egy rendes szektoridt, Webber, Vitalij Petrov, Rubens Barrichello, Heikki Kovalainen s Adrian Sutil s Pastor Maldonado is vizitlt a depban, majd rkezett Hamilton. Hamar vilgoss vlt, hogy rosszul dntttek: mg az elvileg legvizesebb els szektorban senki sem ment gyorsabban a vltozatlanul slickeket hasznl Buttonnl, Vettelnl s Alonsnl, gy egy-kt krn bell az sszes intermediate gumi visszakerlt a garzsokba. Lowe, illetve Christian Horner is azt mondta, villmgyorsan kellett cselekedni, ennek tudjk be a tvedst. "Remnytelen volt a radarban megbzni! Fel kellett nzni az gre, s megnzni, honnan fj a szl. Egsz nap figyeltk a radart, de az nem igazn volt pontos" - kzlte a Red Bull csapatfnke.
Taln rdemes ilyenkor Buttonra vetni a vigyz szemeket, aki ismt legyzhetetlennek bizonyult a vltoz krlmnyek mellett. Br maga azt mondta, vele is megesik, hogy tved, azrt nem lehet vletlen, hogy gyzelmeinek immr tbb mint felt legalbb rszben ess versenyen szerezte. Ugyanakkor nem rzi gy, hogy kizrlag a csapadk s a helyes taktika segtette t. "A megfelel stratgival mentem, de az aut is nagyon gyors volt. Utbbi nlkl semmilyen stratgia nem segt" - nyilatkozta. Vettelnek mzlija volt, hogy ezttal sem az verte meg t, aki legkzelebb ll hozz a vb-tabelln, gy tovbb nvelhette elnyt. Taln nem gy trtnt volna, ha Hamilton baki nlkl letudja utols etapjt a szuperlgy gumikon, s a frissebb lgy keverken lendlt tmadsba az 1. helyrt. Izgalmas hajrtl lettnk megfosztva.
|