♥Kimi♥Jaime♥Nico♥Nicolas♥Vettel♥
Bejelentkezs
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
 
Kimisek indulja

"Megcsillan a nap a Ferrarikon

tszguld Kimivel a clvonalon

Egytt mozog gp s llek,

Kimis leszek, mg csak lek."

 
Men
 
WRC
 
Nap idzete

Tovbbi kedvenc idzeteim...

 
Szavazs
Te megbntetted volna a Ferrarit?

Igen
Nem
Szavazs llsa
Lezrt szavazsok
 
Nico Rosberg
 
Sebastian Vettel
 
Jaime Alguersuari
 
Mennyien vagyunk?
Induls: 2006-08-15
 
Palik bekpsek
 
Nico hazja
 
Nmetorszg
 
Szavazs
Ki a Kedvenced?

Kimi Rikknen
Sebastian Vettel
Jaime Alguersuari
Nico Rosberg
Nicolas Hlkenberg
Szavazs llsa
Lezrt szavazsok
 
Beszlgessnk:D
Nv:

zenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 
Szavazz
Melyik varicinak rlnl jobban?

Kimi a raliban maradna
Kimi visszatrne az F1-be
ms /A vlemnyedre kvncsi vagyok, nyugodtan rd be a csetbe, vagy a vendgknyvbe/
Szavazs llsa
Lezrt szavazsok
 
F1-es cikkek
 
Ne lopj, mert ltlak!
Innen mindenkit ltok!
 
J oldalak:D
 
Puszi:D
 
Szavazz!
Lezrt szavazsok
 
Interjk
 
Ayrton Senna
 
Utols frissts
 
2009 Melbourne

Egyelre boxutcaszerte mindenki rl a Brawn GP ausztrliai gyzelmnek, de mintha egy-kt mosoly mr most sem lenne teljesen szinte. Ez a csodlatos megmenekls hollywoodi forgatknyvrrt kilt, csak az a bibi, hogy a mentcsnakban taln nincs is mindenkinek hely...

Vagyis ha valaki az egyik oldalon beszll, a tloldalon msok a tengerbe potyognak. Ez a versenysport rk trvnye: a dobognak akkor is csak hrom foka van, ha mindannyian a keblnkre leljk egymst, s enyelegve rvendnk a tkozl fi vratlan hazatrsnek. gy tessk kgyt melengetni... Egszen addig knny orszg-vilg eltt a haldokl ellenfl gygyulsban bzni nyjasan, merthogy nlkle szegnyebb lenne az egsz hadszntr, blablabla, amg az illet hirtelen fel nem pattan, s egy fltonns buzognnyal orrba nem vg minket. Vrz fejjel mr kicsit nehezebb lesz eljtszani a nagylelkt, ezt garantlom.

ppen ezrt cseppet sem csodlkoznk rajta, ha a paddock lgkrben hamarosan bekszntene az jabb jgkorszak, s a csapatok viszonya az tmeneti, csalka felmelegeds utn ismt fagyoss vlna kiss. Lefordtva: pillanatnyilag az FIA ll nyersre. Mert senki ne higgye azt, hogy ez a diffzor-gy nhny hanyag, a kzpiskolai fizikarkat zsenge dikkorban a sarki italbolt kedvrt bojkottl hivatalnok figyelmetlensgnek vletlen kvetkezmnye; az FIA-nl pontosan tudtk, hogy mit csinlnak, amikor februrban nem adtak ki hatrozott llsfoglalst a Toyota s a Williams diffzorrl. Ht igen, iz, van ott egy fellet, ami tulajdonkppen nem szmt felletnek, szval szerintnk szablyosak. De az is lehet, hogy nem. Ehhez kpest mg a delphoi jsda tmutatsai is annyira pontosnak tnnek, hogy a segtsgkkel brki hozzlthatna egy svjci kronomter sszeszerelshez. Ha valakinek Ausztrliban vni szottyan kedve, ht rajta! Mi nem llunk az tjba. Majd a melbourne-i sportfelgyelk, akik kztt egyetlen mrnk sincsen, ezrt a csapatok aerodinamikai szakijai napestig magyarzhatnak nekik Bernoulli-trvnyrl, Venturi-hatsrl, nyomsgradiensekrl meg referenciaskrl, eldntik, hogy kinek van igaza. Nyugalom, a bcsik mindent szpen elrendeznek! Hogy ki jelli ki ket? Ja, ht mi. Mirt, baj?

Remlem, ez mr annyira zavaros, hogy kezd vilgoss vlni. Az FIA-nak Ausztrliban egyszeren nem volt vesztenivalja: ha a sportfelgyelk a Toyotnak, a Williams-nek s a Brawn GP-nek adnak igazat, a tbbi ht csapat (vagy legalbb egy rszk) biztosan fellebbez az tletk ellen; ha viszont szablytalannak minstik a vitatott diffzorokat, akkor a Toyota, a Williams s a Brawn GP tmadja meg a dntsket. A lnyeg, hogy az istllk, azaz a FOTA fennen hirdetett egysgben mindenkppen keletkezik egy knyelmes kis trsvonal - az a tny, hogy a diffzor nem aprpnz, hanem krnknt akr fl msodpercet is hozhat a konyhra, gondoskodik errl. Az F-1-ben senki nem engedheti meg magnak, hogy egy ekkora elnyt hagyjon elszni.

Az FIA-nak mr csak azt kellett eldntenie, hogy a sportfelgyeli kinek adjanak igazat. A megoldsuk elegns volt, akr egy frappns kombinatorikai levezets. Mrmost ha a diffzorokat szablytalannak minstik, a Williams, a Toyota s a Brawn GP csak fellebbezs hatlya alatt versenyezhetnek Melbourne-ben, vagyis ha a Fellebbviteli Brsg prilis 14-n netn nem az prtjukra ll, utlag trlhetik az eredmnyeiket, s a kznsg mr megint nem rti, hogy mirt nem az gyztt, aki anno a dobog tetejn llt. Ha viszont az eredeti tlet szerint szablyosak a diffzorok, visszamenleg nem indokolt kizrni senkit, mivel valamennyien abban a hiszemben lltak rajthoz, hogy minden ok az autjukkal. Vilgos, mint az egyszeregy.

Mert ntsnk tiszta vizet a pohrba: a Brawn GP NEM szablytalan autval nyert Melbourne-ben. A problms diffzorok megfelelnek a technikai szablyzat szvegnek, teht definci szerint szablyosak. Ksz, passz. A vita egy rtelmezsi krds krl zajlik, s az ilyeneket visszamenleges hatllyal nem lehet eldnteni - amg nem tisztzzk a szveg pontos jelentst, a sz szerinti rtelmezs az rvnyes. ppgy, ahogy a 2003-as Michelin-botrny, a Renault 2006-os ellenslyos lengcsillaptja, vagy a Ferrari 2007-es padllemeze kapcsn trtnt; utlag ezekben az esetekben sem vltoztattk meg a versenyek eredmnyeit. A szablyok szelleme pontosan annyira ltezik, mint Kidd kapitny. Legfeljebb a gyerekeket lehet riogatni vele.

Ha n lennk a Fellebbviteli Brsg, mint ahogy nem n vagyok (hogy ez kinek a szerencsje, azt most ne firtassuk), nem piszkldnk azokkal a diffzorokkal. Mr gyis mindenki elkezdte ptgetni a sajtjt, s kr lenne azt a sok pnzt kiszrni az ablakon. Msfell rgen, az F-1-es innovci keservesen visszasrt hskorban a Colin Chapmenek s Gordon Murrayek ppen attl voltak azok, akik, hogy a fejleszts msok szmra lthatatlan tjait is megtalltk. Ht tessk, most lehet kvetni ket! rtem n, hogy egy Ferrari meg egy McLaren ma mr nem engedhetik meg maguknak, hogy egy teljes ven t gjenek a szponzoraik eltt csak azrt, mert a mrnkeik, akiknek a kutya sem ismeri a nevt, nem fedeztk fel a kilincset egy kpletekkel telert rejtekajtn. Pedig istenemre, de szp is lenne; ez bizonytan, hogy n mr, a pnz s a hrnv mg ma sem visznek mindent az F-1-ben. Egy Williams lehet okosabb egy McLarennl. Dvid legyzi Glitot. Micsoda regnyes romantika! Elvgre a Ferrari is derekasan vgigvergdte 2005-t, a tarts gumik vt.

Na j. Amennyiben mgis mindenron kibrndt racionalitssal akarjuk nzni a dolgot, a helyzet egyrtelm: ha a vitatott diffzorok szablyosak, ht csapatnak kell a nullrl kezdenie a padllemez tervezst, ha viszont szablytalanok, csak hromnak. Az F-1 egsznek kiadsait s a szablymdostsok eredeti cljt nzve nem ktsges, hogy melyik vlaszts a logikus. De az a kevsb igazsgos.

Tudjk, mi a legnagyobb ciki az egszben? Az aerodinamikai elrsokat nem is az FIA dolgozta t, hanem az Elzsi Munkacsoport, amely a Ferrari, a McLaren s a Renault technikai igazgatjbl ll. Mgis miknt lehet, hogy egyikk sem vette szre a kiskaput a sajt tleteiben, amikor hrom msik csapat igen? Ez akkor is rthetetlen, ha a szably vgs szvegezst netn az FIA vgezte el helyettk. Vagy taln tudtak az alternatv rtelmezsrl, de azt hittk, az annyira egyrtelmen ellenkezik a szably cljval, hogy senki nem fogja kihasznlni? Ennyire naivak, lssuk be, mr magukbl kiindulva sem lehettek volna...

 

* * *

Mindenesetre nem irigyeltem Lewis Hamiltont, amikor a Mercedes irnti tretlen nagyvllalati lojalits jegyben knytelen volt arrl radozni, hogy milyen szvmelenget rzssel ddelgette a dobog tetejn nnepl Jenson Button fotjt. Frfiasan bevallom, hogy n valsznleg vicsorogtam volna a helyben, de hogy nem rzkenylk el, az tuti. Ugyan, melyik versenyz rlne szintn annak, ha feltrlik vele a padlt?

Pedig azrt ez most nem volt teljesen vratlan. Tegye fel a kezt, aki meglepdtt a Brawn GP ausztrliai sikern! Na ugye... Lehetett itt okoskodni altatsrl meg alulslyos autkrl, de a hossz etapos barcelonai teszteredmnyeket ismerve mr mindenki pontosan tudta a boxutcban, hogy a Brawn GP nem blffl. Button melbourne-i rajt-cl gyzelme teht nem olyan volt, mint amikor az tves sakkmester a nyalkjt szopogatva elszr hlynek tetteti magt, megkrdezi a bstyrl, hogy azt hvjk-e imbuszkulcsnak, aztn mg a 6 dioptrit is elnyeri az vtizedek ta a tren jtszogat bcsikk SZTK-szemvegbl. Szimultnban.

Nem lltom, hogy irigylem a Honda igazgattancsnak tagjait. Lehet, hogy a gazdasgi vlsg s a cg anyagi helyzete miatt tnyleg nem volt ms vlasztsuk, mint a dobbants, de ha az ember mindenron ki akar ugrani egy replgpbl, elbb nem rt megnznie, hogy az nem kszldik-e ppen landolshoz. Tudom, hogy ez kvlrl nem mindig nyilvnval, de a Hondnl tnyleg j arcok dolgoztak, akiket tettl talpig titatott az autsport irnti szenvedly, s azt ltni, hogy annyi tkszkdtt v utn ppen a siker kszbn voltak knytelenek kiszllni, mindenkppen fjdalmas.

A BGP 001 ugyanis az autjuk: nincs mese, ez egy Mercedes-motoros Honda. A Forma-1-ben most ilyen is van. Abszurd? Nan. Ezt az autt az pnzkn, az gyrukban, az embereik terveztk s ptettk, s noha el lehet rajta morfondrozni, hogy a Honda motorjval is annyira gyors lenne-e, mint a Mercedes-vel, ne felejtsk el, hogy a tlen a Renault-hoz hasonlan k is ledolgozhattk volna a V8-asuk teljestmnyhtrnyt az FIA engedlyvel. Azt a ltvnyt, hogy most az egyik piaci konkurensk virt a dobogn az autjukkal, nem lehet knny megemszteni. Radsul idn mg a csapat kltsgvetshez is hajlandak voltak hozzjrulni, hogy megsszk a felszmolst, a helyzet teht akr gy is felfoghat, hogy a Honda fizet a Mercedes-nek a motorokrt. Ez vgkpp groteszk.

A csapat kt versenyzje nagyjbl gy rezhette magt, mint aki minden remnytl megfosztva, magba roskadtan l az elrverezsre vl hznak ajtajban, mr csak a kilakoltatsra vrva, csggedten lesi a vgrehajtkat, de helyettk egy puccos munksbrigd jelenik meg, s fttt szmedenct kezd pteni a kertben. Egyszval valszertlen megmenekls volt ez, na. El lehet kpzelni, hogy Ross Brawn, aki mindenkinl jobban tisztban volt az j aut kpessgeivel, mit lhetett t: az a kilts, hogy az iratmegsemmistbe kell tmkdnie egy potencilisan nagydjgyztes modell terveit, iszonyatos rzs lehetett.

A Brawn GP feltmadsa taln a vilg nyolcadik csodjnak tnik, pedig nincs itt sz semmifle rejtlyrl. Mr rengetegszer elmondtk, ezrt felesleges is ragozni, hogy az autjukat 15-16 hnapja kezdtk el tervezni, azaz tbb hnappal korbban, mint a vetlytrsaik tbbsge, s ez risi elnyt jelentett. A Honda kltsgvetsben s technikai httrben soha nem szenvedett hinyt, teht csupn hatkony szervezettsgre volt szksge, s Brawn jelenlte ppen ezt biztostotta. Brawn sem tbbet, sem kevesebbet nem tett, mint amitl egy csapat sikeres lesz: a megfelel embereket tartotta meg, kldte el, illetve helyezte a hozzjuk ill posztokra, s mindenekfltt jl osztotta szt az erforrsokat. Minden ezen mlik. Persze knnyebb mondani, mint csinlni.

Az eredmny? Button s Barrichello gy rezhettk, mintha egy nagy csapat kis autjbl tltek volna egy kis csapat nagy autjba. Holott ppen ez a lnyeg: ez egy nagy csapat nagy autja. Ez mg, a motorjtl eltekintve, zig-vrig egy Honda. A tulajdonosvlts, s az azzal jr htrnyok - fknt a szksebb kltsgvets - csak ksbb fognak rvnyeslni. A Brawn GP-nl most ppen ezrt nem is frenetikus a hangulat, dacra a tndrmesbe ill kezdsnek: a vllalat mind a 700 alkalmazottja tisztban van vele, hogy durvn 270-et el fognak kldeni kzlk, de mg senki nem tudja, hogy kiket. Ez a tlls szomor zloga. Mg a McLarennl is csak nagyjbl 550-en dolgoznak, a BMW-nek pedig a motorrszleggel egytt van 700 embere, gyhogy a Brawn GP-nl elkerlhetetlen a lepts.

Persze a csapat nagyszer ton halad afel, hogy anyagilag is biztosabb helyzetbe kerljn. Az a produkci, amellyel Richard Branson, a Virgin fnke bemutatkozott az F-1 porondjn, viharos tapsot rdemel. Gondoljunk bele: a pasas a Honda eladsnl csak bedobta a nevt a kztudatba, de hagyta, hogy a vsrlssal jr kockzatokat Brawn vllalja magra. Aztn, alighanem a teszteredmnyek lttn, gyorsan tet al hozott velk egy szponzori szerzdst, de nem rta al, amg a csapat auti nem bizonyultak gyorsnak lesben, az Ausztrl Nagydj pnteki szabadedzsein is. Akkor lendletbl odafirkantotta a nevt a paprra, azonnal replre lt, s msnap mr vilgszerte tvkpernyk milliin virtott, amint Button pole pozcijt nnepelve a csapat teljes jog tagjaknt lelgetik premier plnban. Mindezt rongyos 250 ezer dollrrt, ami az F-1-ben zsebpnznek is kevs. Zsenilis? Az. De most legalbb tudjuk, hogy mibl vannak a Virgin millii...

 

* * *

 
  Nv Leg tlag Szrs
1. BUT 20 1:28.890 0.637
2. VET 12 1:29.153 0.847
3. KUB 8 1:29.615 0.995
4. ROS 4 1:29.909 1.092
5. RAI 1 1:30.041 1.060
6. BAR   1:30.313 1.031
7. GLO 1 1:30.333 0.884
8. TRU 2 1:30.367 0.995
9. MAS   1:30.395 0.918
10. HAM   1:30.395 0.913
11. ALO 3 1:30.528 0.964
12. SUT   1:30.727 1.158
13. FIS 1 1:30.889 0.735
14. HEI 3 1:30.897 1.135
15. BUE   1:30.949 1.229
16. NAK   1:31.005 0.881
17. BOU   1:31.465 0.960
18. WEB 3 1:31.509 1.087
19. PIQ   1:31.561 0.951
s akkor jjjn a legfontosabb krds: vajon mekkora volt a Brawn GP elnye Melbourne-ben? Van eslyk a tbbieknek, hogy mg az idn ledolgozzk a htrnyukat, vagy mris kezdhetjk nnepelni a vilgbajnokot? Robert Kubica tnyleg megnyerhette volna az Ausztrl Nagydjat, ha nem jtszik kakasviadalt Sebastian Vettellel? s hol ll a hierarchiban a Ferrari meg a McLaren?

Kezdjk ott, hogy a Brawn GP flnye valban tetemes volt: ppen annyi, krnknt gy 6-7 tizedmsodperc, mint amennyinek a barcelonai s jerezi tesztek hossz etapos eredmnyei alapjn mi is jsoltuk. Ha eltekintnk a Safety Car mgtt tlttt, valamint a boxba be- s kihajt, termszetszerleg lass krktl, Button krtlaga a verseny alatt 1:28.890-re jtt ki; ennl mg a leggyorsabb kre is csupn 9 versenyznek volt jobb. sszehasonltskppen Vettel 1:29.153-as, Kubica pedig 1:29.615-s tlagot rt el. Az sszes versenyz gy szmolt eredmnye a jobb oldali tblzatban lthat (a Leg oszlop azt mutatja, hogy az illet hny krben volt mindenkinl gyorsabb. Az egyni legjobbhoz kpest 105%-on kvl es krket senkinl nem vettk figyelembe).

A BMW-nl meggyzdssel lltottk, hogy Kubicnak egszen az 56. kr elejn trtnt tkzsig relis eslye volt a gyzelemre. Mario Theissen s Willy Rampf ritkn szoktak tlozni, ez a kijelentsk azonban a szmok tkrben kiss mersznek tnik. A 48. kr vgn, amikor mr mindketten testek az utols boxkillsukon, Kubica 4.689 msodpercre volt lemaradva Buttontl. Ezt a klnbsget az 54. krig, amg szabad plyn autzhatott, 3.864 msodpercre faragta le, azaz 6 kr alatt mindssze 8 tizedmsodpercet hozott Buttonon - teht mg akkor is meglehetsen optimista felttelezs, hogy a fennmarad 4 kr alatt kpes lett volna ledolgozni a maradk 3.8 msodperces htrnyt, ha az elzsi nehzsgektl eltekintnk.

Arrl nem beszlve, hogy Kubica eleve csak a Safety Car-nak ksznheten tudott Button s Vettel kzelben maradni. velk ellenttben (de a Ferrarikhoz, illetve Jarno Trullihoz, Sbastien Bourdais-hoz s Hamiltonhoz hasonlan) a verseny elejn hasznlta el a szuperlgy gumikat, amivel rpke 11 kr alatt ssze is szedett 28.051 msodpercnyi lemaradst. Ez a Kazuki Nakajima balesete miatt plyra kldtt Safety Car mgtt cskkent lnyegben nullra. Vagyis gy llt a helyzet, hogy Kubica egy szerencss vletlennek ksznheten tulajdonkppen megszta a szuperlgy gumik hasznlatval jr htrnyokat.

A Bridgestone elre figyelmeztette a csapatokat, hogy a verseny els felben, amg a plya nem gumizdik fel, a lgyabb keverk mg 5-6 msodperccel is lassabb lehet, mint a vgn. Ennek ellenre tbben bevllaltk, hogy azokon indulnak - egyrszt azrt, mert a rajtnl a nagyobb tapads rvn nyilvnval elnyt jelentettek, msrszt azrt, mert egy korai Safety Car-fzis esetn (amire Melbourne-ben a tapasztalatok szerint mindig van esly) azonnal feltehettk volna az autikra a kemnyebb keverket, fjdalommentesen tlesve a nehezn. Csakhogy elszmoltk magukat, a szuperlgy gumik ugyanis a vrtnl is gyorsabban koptak el, ezrt mr 5-6 krrel a tervezett idpont eltt ki kellett llniuk a boxba.

A Ferrarit ezen a tren klnsen kellemetlen meglepets rte, hiszen a tli teszteken - st, mg a pnteki szabadedzseken is - gy tnt, a gumikkal k bnnak a legkmletesebben. Ehhez kpest vasrnap dlutn azzal szembesltek, hogy az F60 valsggal zablja a szuperlgy Bridgestone-okat, mg a kzepeseket kptelen felmelegteni. Az utbbi problmval szinte mindenki ms is kszkdtt: Felipe Massrl jl lttuk, hogy a Safety Car mgtt tbbszr durvn elfkezte magt, ahogy ktsgbeesetten igyekezett nmi letet lehelni a lehlt gumikba, de pldul Button is ugyangy jrt, ezrt a kzps etapban folyamatosan rzkdott az autja egy kocksra radrozott kerktl. A klnbsg az volt, hogy a Brawn GP a szuperlgy Bridgestone-okkal is gyengden bnt; azokkal Button a verseny vgn simn 1:29.4-6-os krket autzott, mikzben Kubica a kzepesekkel 1:29.2-4-eseket teljestett (ppen ezrt nem cskkent kztk jelentsen a klnbsg).

 
Button, Vettel s Kubica krid-grafikonja (klikkelve nagythat). Jl ltszik, hogy Kubica a verseny elejn mennyire lelassult, de a htrnyt neglta a Safety Car. ALUL: Nhny pilta krid-eloszlsa. Vettel s Button flnye nyilvnval, mint ahogy az is, hogy a Ferrari alapveten nem volt lassabb a BMW-nl. A McLaren htrnya viszont tetemes.

Mikzben a Ferrari a stratgival is fejvesztve kapkodott, menet kzben hrom killsosra vltoztatva Massa taktikjt (nla csak Bourdais jrt rosszabbul, akinek mr a 21. krben a futam vgig tankoltk fel az autjt, ezrt gy rezte, "lakkocsit" vezet), a McLaren a verseny gyes menedzselsvel ptolta az MP4-24 hinyossgait. Hamiltonnak egyetlen rossz mozdulata sem volt, de is pontosan tudja, hogy a szerencss krlmnyek - Vettel s Kubica tkzse, Trulli bntetse, a Ferrarik senyvedse - nlkl nem rangsoroltk volna a 3. helyen. A McLaren jelenleg a Ferraritl is bven le van maradva: a htvge egszt tekintve ugyan csak 0.346 msodpercre rgott a klnbsg a kt csapat legjobb krideje kztt, de a futamon Hamilton leggyorsabb kre 0.532 msodperccel volt rosszabb a hasonl taktikt kvet Rikknennl. A McLaren most nyers temp tekintetben valahol a Brawn GP, a Red Bull, a Williams, a BMW, a Toyota, a Ferrari s alighanem a Renault utn kvetkezik. Mindenesetre a Brawn GP-t leszmtva nem tnik lefutottnak a kzdelem; az erviszonyok valsznleg plyrl plyra vltozni fognak, s Melbourne klnben is hajlamos rendhagy eredmnyeket produklni. Ugyanezrt nem rdemes mg tlkeznnk az j szablyokrl s a KERS-rl sem.

Igazi meglepetst Ausztrliban taln csak a Red Bull okozott, hiszen Vettel knnyedn tartotta a 2. helyt, aminek a tli teszteken nem volt komoly eljele egyetlen, Jerezben futott j kr kivtelvel. Hogy Button mennyire prselt ki mindent az autjbl, nem tudjuk: tny, hogy mind az els, mind a msodik etapban szert tett egy 4 msodperc krli elnyre, aztn nem tvolodott tovbb Vetteltl, ami azt sugallja, hogy sajt kedvre diktlta a tempt.

A szezont ettl fggetlenl nem rdemes mris temetni. Mg ha a vitatott diffzorokat nem is tiltjk be, az erviszonyok hamar rnyaldhatnak. 1998-ban pldul, ugyancsak Melbourne-ben a McLaren mg ennl is elsprbb flnnyel indtott - Mika Hkkinen s David Coulthard az idmrn 0.757 msodpercet vertek Michael Schumacherre, a versenyen pedig csaknem 2 msodperccel volt jobb a leggyorsabb krk a tbbieknl -, de a harmadik futamon mr Schumacher nyert, s a vilgbajnoksg csak a legutols fordulban dlt el. Egy j kezdet nmagban mg semmire nem garancia.

 

* * *

Az Ausztrl Nagydj egyik utzngje, a Trulli/Hamilton incidens ltalnos nemtetszst aratott, ahogy az eredmny utlagos mdostsa szinte mindig, holott - mint oly sokszor - most sem volt sz tbbrl egy balszerencss epizdnl, amelyrt tulajdonkppen senkit nem lehet hibztatni.

Teljesen egyrtelm, hogy Hamilton jogosan ment el Trulli mellett, amikor az a Safety Car mgtt kicsszott: mivel a Toyota ppen nem tartzkodott a plyn, a manver nem minslt elzsnek. Az rdekes krds az, hogy vajon Trulli ksbb jogosan vette-e vissza a helyt.

Hamilton elismerte, hogy a McLaren utastsra lelasstott, s elengedte a Toyott. Ez ltszlag Trulli mellett szl, de a helyzet azrt bonyolultabb ennl. Attl ugyanis, hogy egy focimeccsen az ellenfl udvariasan a kezedbe passzolja a labdt, mg szablytalankodsz, ha elkapod; Trullinak nem volt joga elzni a Safety Car mgtt csak azrt, mert Hamilton maga el tesskelte t. A problma abbl addott, hogy knytelen volt hirtelen dnteni. A 2009-es Sportszablyzat 40.7-es paragrafusa szerint egy Safety Car-fzisban meg szabad elzni azokat az autkat, amelyek "nyilvnvalan valamilyen problma miatt lassulnak le." De vajon mit tekinthetnk "nyilvnvalnak"? Ez termszetesen szubjektv, s Trulli abban a pillanatban azt hitte, Hamilton azrt lassul le s hzdik flre, mert valamifle gondja akadt. Alighanem mindenki ugyangy reaglt volna a helyben.

Egyesek gy vltk, a McLaren rosszhiszemen csalta trbe a Toyott, ez azonban tlzs. Valjban csak biztosra akartak menni: azzal, hogy visszaengedtk Trullit, gondoskodtak rla, hogy Hamilton semmikppen ne kapjon bntetst, ha a sportfelgyelk esetleg gy tlik, elzleg szablytalanul ment el a plyrl lesodrd Toyota mellett, ugyanakkor fenntartottk annak a lehetsgt is, hogy utlag kiharcoljk maguknak a 3. helyet. Egyszeren ez volt a legclszerbb t - nem kell semmifle erklcsi jelentsget tulajdontani neki. A dntsk tulajdonkppen az gyes helyzetfelismersket dicsri, nem rulkodik semmi msrl.

gy is fogalmazhatunk, hogy Trulli nem volt hibs, csak szablytalan. Pech, de inkbb a Toyota sara, hogy a McLarennel ellenttben nem kezelte jl a szitucit, s nem utastotta Trullit a megfelel lpsre a boxutcai irnytkzpontbl. Elvgre a versenyztl nem vrhat el, hogy a piltaflkben lve a szablyknyvet prblja felidzni; azrt vannak stratgk a csapatoknl, hogy az ilyen problmkat megoldjk. Ez is csak egy lecke volt.

 
dvzllek
 
Blcsessg;)

 
Nagydjhtvge
 
Boldog nvnapot

 
Kimi Rikknen
 
Nico Hlkenberg
 
Ms dolgok
 
Grbe Tkr
 
A vilgbajnoksg llsa(piltk)

1. Sebastian Vettel 234 pont

2. Mark Webber 149 p.

3. Lewis Hamilton 146 p.

4. Fernando Alonso 145 p.

5. Jenson Button 134 p.

6. Felipe Massa 70 p.

7. Nico Rosberg 48 p.

8  Nick Heidfeld 34 p.

9. Vitaly Petrov 32 p.

10. Michael Schumaccher 32 p.

11. Kamui Kobayashi 27 p.

12. Adrian Sutil 18 p.

13. Sebastian Buemi 12 p.

14. Jaime Alguersuari 10 p.

15. Sergio Perez 8 p.

16. Paul di Resta 8 p.

17. Rubens Barichello 4 p.

18. Pedro de la Rosa 0 p.

19. Jarno Trulli 0 p.

20. Vitantonio Liuzzi 0 p.

21. Pastor Maldonado 0 p.

22. Jerome d'Ambrosio 0 p.

23. Heikki Kovalainen 0 p.

24. Timo Glock 0 p.

25. Daniel Ricciardo 0 p.

26. Karun Chandhock 0 p.

 

 

 

 

 

 
Forma- 1 biztonsg
 
A vilgbajnoksg llsa (csapatok)

1. RBR - Renault 383 p.

2. McLaren Mercedes 280 p.

3. Ferrari 215 p.

4. Mercedes 80 p.

5. Renault 66 p.

6. Sauber - Ferrari 35 p.

7. Force India Mercedes 26 p

8. STR - Ferrari 22 p.

9. Williams Cosworth 4 p.

10. Lotus Renault 0 p.

11.HRT-Cosworth 0 p.

12. Virgin - Cosworth 0 p.

 

 
Mennyi is az id???
 
Naptr
2024. Oktber
HKSCPSV
30
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
<<   >>
 
Kimi hazja
 
Szavazz!!!
Lezrt szavazsok
 
Az egyik kedvenc szmom
 
mirt szereted?
Te mirt szereted Kimit?

tehetges
mert a McLarennl versenyzik
mert finn
mert helyes
szeretem a stlust
magamat ltom benne
ki mondta, hogy szeretem?!
Szavazs llsa
Lezrt szavazsok
 
Idzet

A versenyzs, a vetlkeds a vremben van, az letem rsze egsz letemben ezt csinltam, s hmm... elrbb val brmi msnl...

                   (Ayrton Senna)

 
EZ + AZ
 
Hrlevl
E-mail cm:

Feliratkozs
Leiratkozs
SgSg
 
Dont worry, be happy
 
Szavazz
Hogy tetszik a "Ms dolgok" men

Nagyon j
Egsz j
Lehetne jobb is
Nagyon gz
Szrny
Egyltaln van annak a mennek rtelme?
Szavazs llsa
Lezrt szavazsok
 
Az osztlyom alkotsai:D
 
Szavazz
Hogy tetszik a honlap?

Egsz j
Trhet
Nagyon j
Bjj el!!!
Ciki! Ne hogy reklmozd!
Ez neked honlap?
Hzz el a j bds francba
Szavazs llsa
Lezrt szavazsok
 
Finnorszg
 
Szavazz!
Melyik kommenttort szereted jobban?

Palik Laci
Czolner Gyuszi
Wber Gbor
Palik- Czolner prosts
Szavazs llsa
Lezrt szavazsok
 

Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kiköt&#245; felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!    *****    Nagyon pontos és részletes születési horoszkóp, valamint 3 év ajándék elõrejelzés, diplomás asztrológustól. Kattints!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre,egyszer mindenkinek érdemes belenézni.Keress meg és én segítek értelmezni a csillagok állását!    *****    HAMAROSAN ÚJRA ITT A KARÁCSONY! HA SZERETNÉL KARÁCSONYI HANGULATBA KEVEREDNI, AKKOR KATT IDE: KARACSONY.GPORTAL.HU    *****    Nyakunkon a Karácsony, ajándékozz születési horoszkópot barátaidnak, ismerõseidnek.Nagyon szép ajándék! Várlak, kattints    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!