♥Kimi♥Jaime♥Nico♥Nicolas♥Vettel♥
Bejelentkezs
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
 
Kimisek indulja

"Megcsillan a nap a Ferrarikon

tszguld Kimivel a clvonalon

Egytt mozog gp s llek,

Kimis leszek, mg csak lek."

 
Men
 
WRC
 
Nap idzete

Tovbbi kedvenc idzeteim...

 
Szavazs
Te megbntetted volna a Ferrarit?

Igen
Nem
Szavazs llsa
Lezrt szavazsok
 
Nico Rosberg
 
Sebastian Vettel
 
Jaime Alguersuari
 
Mennyien vagyunk?
Induls: 2006-08-15
 
Palik bekpsek
 
Nico hazja
 
Nmetorszg
 
Szavazs
Ki a Kedvenced?

Kimi Rikknen
Sebastian Vettel
Jaime Alguersuari
Nico Rosberg
Nicolas Hlkenberg
Szavazs llsa
Lezrt szavazsok
 
Beszlgessnk:D
Nv:

zenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 
Szavazz
Melyik varicinak rlnl jobban?

Kimi a raliban maradna
Kimi visszatrne az F1-be
ms /A vlemnyedre kvncsi vagyok, nyugodtan rd be a csetbe, vagy a vendgknyvbe/
Szavazs llsa
Lezrt szavazsok
 
F1-es cikkek
 
Ne lopj, mert ltlak!
Innen mindenkit ltok!
 
J oldalak:D
 
Puszi:D
 
Szavazz!
Lezrt szavazsok
 
Interjk
 
Ayrton Senna
 
Utols frissts
 
2008 Isztambul

rthetetlen, hogy a McLarennl egy jellemz kifejezssel utlag is "szub-optimlisnak" nevezik azt a stratgit, amely nlkl a bravrosat vgtz Lewis Hamilton valsznleg Kimi Rikknent sem tudta volna legyzni a Trk Nagydjon. A rvidebb t taln meredekebb, nha mgis gyorsabb...

 

A htvge legnagyobb szenzcija egyrtelmen Lewis Hamilton hromkillsos boxstratgija volt, amely hatlyon kvl helyezte a bosszantan unalmas s egyszer, "ksbbi kerkcsere = jobb helyezs" kpletet, s gy a verseny csak a szoksosnl ksbb laposodott el. Az persze mr senkinek nem jdonsg, hogy a kzdelem az esetek zmben, a plyn trtn elzsek krnikus hinya miatt lezrul a killsok utols forduljval, de a valsgban ennl is elkesertbb a helyzet: az igazi harc ugyanis tbbnyire csak az els tankolsig tart, mert aki akkor korbban ll ki, az ltalban msodszorra is korbban fog killni, a lapok teht mris le vannak osztva. GAME OVER. Radsul a szabvnygumik bevezetse ta egyre inkbb a kt kerkcsers megolds vlt uralkodv, mg a korbbi vekben megszokott, nagy taktikai csatk izgalmtl is megfosztva a kznsget.

Ezt a poshadt llvizet kavarta fel a McLaren Isztambulban - jllehet, sajnos nem nszntbl. A Trk Nagydj eltt tbben megkrdeztk tlem, hogy a csapat vajon hajland lesz-e bevllalni vgre egy rmens, rvid nyitetapos stratgit, amivel esetleg zavarba hozhatn a Ferrarit, n pedig azt feleltem, hogy a McLaren kzismert konzervativizmusnak fnyben ezt nem tartom valsznnek. Amikor azonban Hamilton mr a 16. krben killt a boxba, s csupn 6.4 msodpercig kapott zemanyagot, azonnal egyrtelm lett, hogy mg ktszer tisztelett kell tennie a szerelinl, mivel ismt kemny keverk gumikat kapott, s a tankols hossznak alapjn a msodik killsa a 31-32. krben volt esedkes - ha teht az lett volna szmra az utols, a fennmarad 26-27 krt a lgyabb Bridgestone-okon kellett volna teljestenie. Mrpedig ha azokat a 16 krs nyitetapra sem hasznlta, gondoltam, akkor egy ilyen hosszra biztosan nem fogja. Rvidesen beigazoldott, hogy ez az egyszer logika helyes volt.

gy ht rmmel nyugtztam, hogy a szkepticizmusom indokolatlannak bizonyult, mert a McLaren vgre hajland volt szaktani a konvencikkal, s ezzel felbortotta a paprformt, ami mr, valljuk be, alaposan rnk frt. m a boldogsgom csak addig tartott, amg ki nem derlt, hogy mindezt knyszerbl, a gumik tartssgval kapcsolatos aggodalmaik miatt tettk. Ezrt rtam, hogy a McLaren "sajnos" nem nszntbl vetemedett erre a formabont lpsre, de errl majd ksbb.

Hamilton gondjai rendhagy mdon mr az egy vvel korbbi Trk Nagydjon elkezddtek, melynek 43. krben vratlanul defektet kapott, amivel elvesztette a 3. helyet (vgl tdikknt rt clba). Ma mr kzismert, hogy a Bridgestone, ppen az esetbl okulva, megerstette gumijainak szerkezett (ez a vltozs a keverkeket nem rintette), bzva benne, hogy ezzel orvosolta is a problmt. Erre mondjk, hogy a mtt sikerlt, a beteg meghalt - a tavalyi jelensg, amely abbl llt, hogy a gumi oldalfalrl nagy darabok trtek le, ugyanis megsznt, helyette viszont a rtegek kezdtek sztvlni. Teht nem ugyanarrl, de ppolyan slyos problmrl volt sz, mint egy vvel ezeltt.

A 2007-es verseny htvgjn mg nem csak a McLarennek, hanem nhny ms csapatnak is akadtak gondjai a gumikkal, ezttal viszont egyedl k okoztak fejtrst a Bridgestone-nak. Hogy mirt? A rejtvny megoldsa az Istanbul Park hres, 8-as szm kanyarja, egy tbb cscspontbl ll, temps balos, ahol az oldalgyorsuls tartsan elri a 4.5 g-t, klnsen a jobb els gumira rva szlssgesen nagy terhelst. Az ilyen kanyarok alkalmasint igen nehz feladat el lltjk a gumiszlltk mrnkeit; emlkezznk pldul a 2005-s USA Nagydjra, ahol a Michelinek egy szmtsi hiba kvetkeztben nem voltak kpesek biztonsgosan megbirkzni a clegyenesre vezet dnttt kanyarban fellp erkkel. Ha kpet akarunk alkotni errl a 4.5 g-rl, sszehasonltskppen rdemes felidznnk, hogy a spa-francorchamps-i Eau Rouge-ban is "csupn" 3.1, a silverstone-i clegyenes vgn tallhat Copse-ban pedig 3.3 g-s terhels ri a versenyzket s autikat. A jelenlegi versenynaptrban az isztambuli 8-as mellett a Japn Nagydjnak otthont ad Fuji egyik kanyarja, a 100 R az egyetlen, ahol szintn 4.5 g krli az oldalgyorsuls. Az is egy hossz kanyar, ezrt rdekes lesz ltni, hogy a Bridgestone mihez kezd vele - klnsen, hogy a szabvnygumijaik specifikcijt az idny kzben elvileg mr nem vltoztathatjk meg.

gy tnik, a Bridgestone aggodalmai Isztambulban azrt korltozdtak a McLarenre, mert az MP4-22 aerodinamikailag hatkony orr-rsze kivtelesen nagy leszort ert llt el, ami a gyors kanyarokban alaposan meggytri a gumikat. Maga az istll legalbbis ezt a magyarzatot adta a trtntekre. Amikor megrkeztek Trkorszgba, a McLarennl mr elre tisztban voltak vele, hogy a Bridgestone tancsra, a gumik oldalfalnak algyrdst megakadlyozand, a szoksosnl nagyobb kerknyomst, illetve a japn mrnkk ltal javasolt kerkdlst kell majd hasznlniuk. A szombat reggeli szabadedzs eltt aztn mg tovbb nveltk a nyomst, s noha a Bridgestone gy egy 20/18/20 krs etapokbl ll boxstratgit mr biztonsgosnak rzett volna, a McLarennl mgis inkbb a hrom kills mellett dntttek.

Mrmint Hamilton esetben. Kovalainennl, aki az els gumikkal nmileg kmletesebben bn belltsokat kedvel, megkockztattk a kt killst, a problma azonban vgl ironikus mdon r is kihatott: miutn a Kimi Rikknennel trtnt koccans kvetkezmnyeknt bal hts defektet kapott, ezrt mr a 2. krben kereket kellett cserlnie, normlis krlmnyek kztt tlltottk volna egykillsos taktikra. Martin Whitmarsh utlag elismerte, hogy ezt azrt nem mertk megtenni, mert a gumikkal kapcsolatos helyzetre val tekintettel maximum 20-21 krs etapokat tartottak biztonsgosnak (Kovalainen autjba azrt gyorsan pumpltak egy kis extra zemanyagot, s vgl 24/24/8 krs elosztsban teljestette a versenytv maradkt). Ezzel Heikki sorsa is megpecsteldtt.

s akkor kvetkezzen vgre az egymilli dollros krds: vajon igaza volt Whitmarsh-nak abban, hogy 1) Hamilton, ha nem knyszerl hrom kerkcserre, erbl legyzhette volna mindkt Ferrarit, s 2) Kovalainen, ha a rajtnl nem koccan Rikknennel, ugyancsak megnyerhette volna a versenyt? Akinek az imnti mondatban tl sok a "ha", az gondoljon arra, hogy ugyanezeket a krdseket egy verblis huszrvgssal gy is fel lehet tenni: igaz-e, hogy a McLaren a nyers tempt nzve utolrte a Ferrarit?

Hamilton esete az egyrtelmbb. Lewis a Q3-ban annak ellenre csupn 13 ezredmsodperccel verte meg Kimit, hogy 5 krrel tbb benzin volt az autjban; ha teht ktkillsos taktikt vlaszt, ami rtelemszeren magasabb zemanyagszintet is jelent, az elmleti szmtsok alapjn biztosan veresget szenved Kimitl az idmr dntjben (Hamilton ugyan sajt s a McLaren bevallsa szerint is elrontotta a mrt krt, de ugyanezt lltotta magrl Rikknen is). Robert Kubict ugyanakkor b 4 tizedmsodperccel elzte meg, t teht alighanem a kt killshoz szksges 3-5 krrel magasabb zemanyagszint mellett is kordban tudta volna tartani. Mindez azt jelenti, hogy Hamiltonnak, amennyiben ragaszkodik a hagyomnyos, ktstopos taktikhoz, valsznleg nem a 3., hanem a 4. rajtkockbl kell indulnia, amely a plya poros oldaln van, s ahonnan a Ferrarik hagyomnyosan ers startjainak ksznheten egybknt is teljesen ms lett volna a lenyz fekvse. Ebben az esetben ismt a mr emltett, "ksbbi kerkcsere = jobb helyezs" kplet rvnyeslt volna, ami - ismerve Rikknen tradicionlisan hossz nyitetapjait - akkor sem lett volna klnsebben kecsegtet a McLaren szmra, ha Lewis ppensggel Kimi sarkban tud maradni.

Itt rdemes tenni egy rvid kitrt. Mivel Whitmarsh azt lltotta, a McLaren szmtsai szerint a hromkillsos taktika a teljes versenytvon nagyjbl 5 msodperccel volt lassabb a ktkillsosnl, s Hamilton vgl mindssze 3.779 msodperccel a gyztes Felipe Massa mgtt rt clba, kzenfekv a kvetkeztets: kt kerkcservel Lewis nyerhetett volna. Na, ez az a gondolatmenet, amit soha nem szabad kvetni - nem csupn a taktikk fent ecsetelt, rajtpozcikra gyakorolt hatsa miatt, hanem azrt sem, mert az len halad versenyz a killsok utols forduljnak lezrultval mr csak biztonsgos elnynek megtartsra trekszik, s gy a vgs idklnbsgek nem relisak. A lemarads-grafikonbl tkletesen ltszik, hogy Massa ezttal is rizte az 5-6 msodperces tvolsgot, mieltt az utols krben szoks szerint vgleg visszavette a tempt, s kzelebb engedte maghoz Hamiltont. Nincs ebben semmi meglep: fordtott esetben Lewis is ugyanezt tette volna.

Mivel a verseny sorn az autja jformn vgig knnyebb volt, s a Q3-ban is hibzott, Hamilton kridejeit nehz pontosan sszehasonltani a Ferrarikval. Mindssze annyi ltszik biztosan, hogy az utols 13 krben, amikor egyforma zemanyagszinttel haladtak, Kimi gyorsabb volt a kemny gumikon, mint Lewis a kzepeseken - de ez ismt csak nem jelent semmit, hiszen mindkt csapat (vagy legalbbis a McLaren) szmra ez volt a kedveztlenebb keverk. A rajtpozcikkal kapcsolatos, fenti rvels fnyben mindenesetre azt gondolom, hogy ha marad a kt killsnl, Hamilton mg Rikknent sem tudta volna megelzni, Masst pedig vgkpp nem - a jelenlegi erviszonyok mellett az is bravrnak szmtott a rszrl, hogy be tudott frkzni a kt Ferrari kz.

Ugyancsak rdekes krds, hogy vajon Felipnek nem illett-e volna tovbb feltartania Lewis-t, amivel esetleg megakadlyozhatta volna, hogy Kimi elvesztse a 2. helyet. A szmok azt mutatjk, hogy ha Lewis a msodik boxkillsa eltt tovbbi 2 msodpercet veszt, a tankolst kveten mr nem a 3. helyre, hanem a 4-edikre, kzvetlenl Kubica BMW-je mg tr vissza a plyra. Mivel ekkortjt krnknt durvn egy msodperccel volt gyorsabb Massnl, gy tnik, ehhez az is elg lett volna, hogy Felipe mg 2 krn t maga mgtt tudja tartani t. Ez azonban kiss mltnytalan elvrs Massval szemben, aki - tudva, hogy Hamiltonnak hrom kerkcserje lesz - nem akart a kelletnl tbbet kockztatni a vdekezs sorn, radsul Kimi szmra az sem garantlta volna automatikusan a 2. helyet, ha Lewis trtnetesen beszorul Robert mg. A szmtsok itt mr tlsgosan elnagyoltt vlnak, s tl sok bennnk a "ha", semhogy akr a minimlis elvrhat mrtkben pontosak legyenek. Mindenesetre a McLaren szempontjbl legrosszabb forgatknyv szerint - amennyiben feltesszk, hogy a plyn nem tudja megelzni Robertet - Lewis a 40. krben 2.2 helyett gy 7 msodperccel lett volna Kimi mgtt. Tekintve, hogy ekkorra mindkettejknek egy-egy killsa maradt, s kzel azonos volt az zemanyagszintjk (st, Lewis 2 krrel tbb benzint cipelt), valamint a tempjuk is, Hamilton egy ilyen tetemes htrnyt mr valsznleg nem tudott volna ledolgozni. Ez azonban hangslyozottan a legrosszabb, s ersen hipotetikus forgatknyv.

s hogy mi a helyzet Kovalainennel, aki a McLaren szerint csaldott volt, mert gy rezte, a rajtnl a gyzelmi eslyeit vesztette el? Heikki szmra valsgos klvrinak bizonyult a Trk Nagydj: a 14. krben utolrte Sebastien Vettelt, akit 3 krrel ksbb megelztt, de ezutn a 25. krig be volt ragadva Nelsinho Piquet mg. Vgl t is kikerlte, m rgtn ezutn ki kellett mennie a boxba, ahonnan 12 msodperccel Jarno Trullit kvetve trt vissza a plyra. Ekkor tiszta lett volna eltte a leveg, csakhogy pechjre a ksbb tankol Piquet ismt elje kerlt, majd Timo Glock is az orra el rkezett meg a boxbl. Sebaj: megelzte Glockot, de az rme ismt korainak bizonyult, ezttal ugyanis Jenson Button jelent meg a ltterben. Miutn legyrte a Hondt, megint a rgi ismers Piquet Renault-jnak hts szrnyt bmulhatta 9 krn t. Piquet killsa utn pedig meg kellett elznie David Coulthardot s Nico Rosberget, mieltt sort kertett utols tankolsra, amelyet kveten jfent Glock s Button mgtt snyldtt. Vgigzongorzni is fraszt, Heikki szmra azonban olyannak tnhetett az egsz, akr egy rmlom: mintha valamilyen felsbb hatalom passzibl azzal szrakozott volna, hogy mindig, mindenkit az tjba kldjn. Fjdalmasan rzkletes pldja volt ez annak, hogy a kzpmeznyben mg egy McLaren-szint autval is mennyire nehz elrejutni, ha a boxkillsok nincsenek kellen az ellenfelekhez igaztva.

A lnyeg a lnyeg, Kovalainennek mindsszesen 14 tiszta kre volt: a 3-13., valamint a 27-29., m ezekben egyltaln nem autzott meggyz lendlettel. Lehet, hogy elkedvetlenedett a rajtnl, de tny, hogy a 13. krig ijeszten szeszlyes, 1:28.083 s 1:29.936-os kridket produklt, mikzben Massa s Hamilton 1:27.3-as illetve 1:27.4-es tlagokat futott (s a nla mindssze 3 krrel kevesebb benzint cipel Rikknen is 1:27.5-set). Ennek tkrben kiss vadnak tnik az a felttelezs, hogy Heikki kpes lett volna a gyzelemre. Nem tudjuk, Kovalainen eredetileg pontosan mennyi benzinnel vgott neki a versenynek, n azonban 20 krre tippelek, mert Whitmarsh azt lltotta, tbb benzin volt az autjban, mint Massban (19), Rikknenrl (21) viszont mr nem tett emltst. Ha valban gy trtnt, Heikki a Q3-ban 4 krrel magasabb zemanyagszinttel gyzte le Lewis-t, ami azrt elismersre mlt teljestmny.

 
Massa, Raikknen, Hamilton s Kovalainen krid-grafikonja (nagythat). Megfigyelhet, hogy Kovalainen tempja vgig mennyire szeszlyes volt, s a Ferrarik a msodik etapjuk vgn, a kzepes gumikon lassultak. ALUL: A ngy pilta krid-eloszlsa. Habr a leggyorsabb krt Raikknen futotta, ltszik, hogy knnyebb autjval Hamilton egyenletesebb lendlettel autzott.

Mi ebbl a tanulsg? Az, hogy rmens - azaz rvid nyitetapos, st, alkalmasint hromkillsos - boxtaktikval igenis zavarba lehet hozni a Ferrarit. A Renault mr rjtt erre (lsd Barcelont), de ha az isztambuli eset nem nyitotta fel a hagyomnyosan konzervatv McLaren szemt, akkor semmi sem fogja. Az embernek nha olyan rzse van, mintha a McLarennl egyszeren lejtszank a szimulcit a szmtgpkn, aztn automatikusan kivlasztank az elmletileg optimlis boxstratgit - vagyis azt, amelyikkel, ha egyedl lennnek a plyn, a legrvidebb id alatt teljestenk a versenytvot. A baj csak az, hogy nem egyedl vannak - de ppen ezt kellene kihasznlniuk, mert semmi nem borthatja fel olyan knnyedn a paprformt, mint az elre kalkullhatatlan forgalmi helyzet. Ha a Ferrarit, mg ha knnyebb autval is, a msodik rajtsorba knyszertik, ott mris tbb lesz a kockzat; simn megeshet, hogy Rikknen vagy Massa az els etapra beragad valaki mg, s nem tud lni az elmleti sebessgflnyvel, ami nyert helyzetet teremt a McLaren szmra. Kicsit mulatsgos, hogy mikzben Whitmarsh tovbbra is knyszerbl vlasztott, "szub-optimlis" stratgit emleget, a Ferrarinl felismertk ezt; a csapatfnk Stefano Domenicali a verseny utn azt mondta, "ma egy j irnyt jelltek ki, amely merben ms, mint az eddigiek: a McLaren, hogy tmadni tudjon minket, teljesen megvltoztatta a verseny s az idmr filozfijt, klnsen Lewis esetben. Szerintem ennek nagy jelentsge van."

Ha minden csapat ragaszkodik az elmletileg optimlis stratgihoz, egyszeren az autk nyers tempja fog rvnyeslni, s a vletlen tnyezk hatsa a minimlisra cskken. A jelenlegi helyzetben ez az, amitl a McLarennek (s persze a Ferrari sszes tbbi ellenfelnek) mindenkppen vakodnia kell.

Persze tny, hogy a tbb kills nagyobb kockzatot is jelent (minden kerkcsere s tankols magban hordozza a hiba lehetsgt), s slyosabb terhet r a versenyzre is, akinek ilyenkor sprintek sorozatt kell teljestenie, az alacsony zemanyagszint miatt lnyegben edzstempban. Mivel ez a stratgia arra pl, hogy a kevs benzint kihasznlva ki kell autzni a plusz killsokat, rontani egyltaln nem szabad - ami rendkvli koncentrcit ignyel, egy ilyen feladatot nem kpes brki megoldani. s Lewis - noha nem gyzte le vele a Ferrarikat, mint Michael Schumacher az 1998-as Magyar Nagydjon az akkor uralkod McLareneket - bebizonytotta, hogy kpes r; nem vletlen, hogy a verseny 56 tiszta krbl 30-ban volt a leggyorsabb. A vilgrt sem szeretnm azt a ltszatot kelteni, mintha okosabbnak akarnk tnni a nluk, mgsem hagy nyugton a gondolat, hogy a McLarennek mr csak azrt is rdemes lenne szndkosan megjtszania egy ilyen stratgit, mert van kire ptenie. Nem kell tesnik a l tloldalra, s bevllalniuk egy arctlanul virtuskod ngykillsos taktikt, a'la Ferrari/Schumacher, Magny-Cours 2004, de ha nem lpnek, elbb-utbb alighanem a BMW fogja ket tmadni valami ilyesmivel, s akkor ldzbl ldztt vlnak.

 

* * *

Habr a Ferrari vgl csak behzta a Trk Nagydjat, rjuk sem mondhatjuk, hogy megknnytettk volna a sajt helyzetket. Bizonyos szempontbl meglep, hogy Massa a tavalyihoz hasonlan ismt talpra llt a gyenge idnykezdet utn (ez tagadhatatlanul komoly lelkiert ignyel), s tovbbra is ilyen kemny ellenllst tanst Rikknennel szemben. Msfell viszont rdemes belegondolni, hogy egy klns vletlennek ksznheten most ppen az a hrom plya kvetkezett egyms utn - Bahrein, Barcelona s Isztambul -, ahol egy vvel ezeltt a hrom gyzelmt aratta, s ebbl ezttal csak kettn tudott nyerni. Ebben az rtelemben a matematikailag lehetsges 30-bl begyjttt 28 pontja ellenre is alulteljestett nmaghoz kpest; ez nem ktzkds, mgis rdekes lesz ltni, hogy a tbbi plyn is ennyire ers marad-e.

Mikzben a McLarent komfortznjnak vgl gymlcsz elhagysra knyszertettk a krlmnyek, Isztambulban kiderlt, hogy olykor a Ferrari is hajlamos nmileg fafejen ragaszkodni a jl bevlt mdszereihez. Igen, a gumivlasztsra gondolok.

Tavaly az Istanbul Park volt az egyik olyan plya, ahol a Ferrari a vetlytrsaival ellenttben kpes volt a hrombl kt etapban is a lgyabb (azaz kzepes keverk) gumikat hasznlni. Most mr pnteken ltszott, hogy ez idn nem felttlenl lesz gy - Massa az aznapi szabadedzseken szpen elboldogult velk, Rikknen viszont knyelmesebben rezte magt a kemnyebb Bridgestone-okon -, a Ferrari azonban a korbban megszokottnl jelentsen (gy 20 fokkal) alacsonyabb aszfalthmrsklet dacra ragaszkodott hozz, hogy a gumivlasztshoz figyelembe vegye az elz vek sorn gyjttt adatait is. rdekes rszlet, hogy nem minden csapat tett gy; gy tnik, nekik volt igazuk. Ugyan a Bridgestone mr pnteken elismerte, hogy a hideg miatt a kzepes s a kemny specifikci helyett a lgyat s a kzepeset kellett volna Isztambulba vinnie, elkpzelhet, hogy ez az nstorozs elhamarkodott volt, hiszen a verseny napjn a csapatok zme mgiscsak a kemny keverket rszestette elnyben.

Ennek leginkbb az volt az oka, hogy a plya llapota a vrtnl lassabban javult, amiben alighanem a pntek dleltti szabadedzst megelz, abszurd fellocsolsnak, valamint az aszfaltot pntekrl vasrnapra virradra elztat esnek is jutott nmi szerep. Amikor Hamilton a Q3-ban teljestett utols mrt krre a kemny Bridgestone-okat vlasztotta, sokig azt hitte, hibt kvetett el, a McLaren szmtsai azonban mr a verseny reggelre igazoltk, hogy valjban helyesen dnttt.

Legksbb a futam els etapja kzben a Ferrarinak is leeshetett volna a tantusz, hogy a kemny keverk a nyer. Mint kiderlt, fontolra is vettk, hogy a boxkillsuknl mind Massa, mind Rikknen esetben tvltanak arra, de megzavarta ket, hogy Kimi a tankolsa eltti utols teljes krben (a 20-adikban), a hasznlt kzepes gumikon kirvan j krt futott, amely vgl a verseny leggyorsabb krnek is bizonyult. (Ekkor Felipnek persze ks bnat volt: mr egy krrel korbban kereket cserlt.) A bajt tetzte, hogy a msodik garnitra gumijval valamirt a Ferrari mindkt versenyzje elgedetlen volt; Massa tlagosan 4, Rikknen pedig 1 tizedet lassult az elz etapjhoz kpest, holott ltalban ppen a futam kzepn szoktak a leggyorsabbak lenni. s, ami mg rulkodbb, a msodik etapjuk vgn mindketten fokozatosan lassulni kezdtek, tanstva, hogy azok a kzepes keverk gumik mgsem brjk a gyrdst.

A Ferrari Isztambulban megrizte az elnyt, de hogy pontosan mekkort, az a vletlenek kegyes sszejtszsa folytn nem derlt ki, gy bzhatunk benne, hogy a kzdelem kezd szorosabb vlni. A kvetkez kt plyn - Monacban s Montrealban - inkbb a McLarennek kedvez a paprforma, legalbbis, ha a tavalyi eredmnyekbl indulunk ki. A kt lcsapat tervezsi filozfija azonban 2007 ta kzeledett egymshoz az rks aerodinamika/mechanika ktlhzs tern, s figyelemremlt, hogy a McLaren idn a barcelonai s az isztambuli plya utols, kanyargs szektorban is viszonylag gyengn muzsiklt, holott ezekben tavaly mg ers volt. Ez felbreszti a gyant, hogy esetleg Monacban (vagy Szingaprban, amely ettl az vtl kezdve a versenynaptr legnagyobb leszort ert kvetel plyja lesz) sem szmthatnak olyan dominancira, mint amit egy vvel ezeltt tapasztaltunk tlk - pedig mr igazn rnk frne, hogy valaki megszaktsa a Ferrari ngy futam ta tart gyzelmi sorozatt.

 
dvzllek
 
Blcsessg;)

 
Nagydjhtvge
 
Boldog nvnapot

 
Kimi Rikknen
 
Nico Hlkenberg
 
Ms dolgok
 
Grbe Tkr
 
A vilgbajnoksg llsa(piltk)

1. Sebastian Vettel 234 pont

2. Mark Webber 149 p.

3. Lewis Hamilton 146 p.

4. Fernando Alonso 145 p.

5. Jenson Button 134 p.

6. Felipe Massa 70 p.

7. Nico Rosberg 48 p.

8  Nick Heidfeld 34 p.

9. Vitaly Petrov 32 p.

10. Michael Schumaccher 32 p.

11. Kamui Kobayashi 27 p.

12. Adrian Sutil 18 p.

13. Sebastian Buemi 12 p.

14. Jaime Alguersuari 10 p.

15. Sergio Perez 8 p.

16. Paul di Resta 8 p.

17. Rubens Barichello 4 p.

18. Pedro de la Rosa 0 p.

19. Jarno Trulli 0 p.

20. Vitantonio Liuzzi 0 p.

21. Pastor Maldonado 0 p.

22. Jerome d'Ambrosio 0 p.

23. Heikki Kovalainen 0 p.

24. Timo Glock 0 p.

25. Daniel Ricciardo 0 p.

26. Karun Chandhock 0 p.

 

 

 

 

 

 
Forma- 1 biztonsg
 
A vilgbajnoksg llsa (csapatok)

1. RBR - Renault 383 p.

2. McLaren Mercedes 280 p.

3. Ferrari 215 p.

4. Mercedes 80 p.

5. Renault 66 p.

6. Sauber - Ferrari 35 p.

7. Force India Mercedes 26 p

8. STR - Ferrari 22 p.

9. Williams Cosworth 4 p.

10. Lotus Renault 0 p.

11.HRT-Cosworth 0 p.

12. Virgin - Cosworth 0 p.

 

 
Mennyi is az id???
 
Naptr
2024. Oktber
HKSCPSV
30
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
<<   >>
 
Kimi hazja
 
Szavazz!!!
Lezrt szavazsok
 
Az egyik kedvenc szmom
 
mirt szereted?
Te mirt szereted Kimit?

tehetges
mert a McLarennl versenyzik
mert finn
mert helyes
szeretem a stlust
magamat ltom benne
ki mondta, hogy szeretem?!
Szavazs llsa
Lezrt szavazsok
 
Idzet

A versenyzs, a vetlkeds a vremben van, az letem rsze egsz letemben ezt csinltam, s hmm... elrbb val brmi msnl...

                   (Ayrton Senna)

 
EZ + AZ
 
Hrlevl
E-mail cm:

Feliratkozs
Leiratkozs
SgSg
 
Dont worry, be happy
 
Szavazz
Hogy tetszik a "Ms dolgok" men

Nagyon j
Egsz j
Lehetne jobb is
Nagyon gz
Szrny
Egyltaln van annak a mennek rtelme?
Szavazs llsa
Lezrt szavazsok
 
Az osztlyom alkotsai:D
 
Szavazz
Hogy tetszik a honlap?

Egsz j
Trhet
Nagyon j
Bjj el!!!
Ciki! Ne hogy reklmozd!
Ez neked honlap?
Hzz el a j bds francba
Szavazs llsa
Lezrt szavazsok
 
Finnorszg
 
Szavazz!
Melyik kommenttort szereted jobban?

Palik Laci
Czolner Gyuszi
Wber Gbor
Palik- Czolner prosts
Szavazs llsa
Lezrt szavazsok
 

Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kiköt&#245; felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!    *****    Nagyon pontos és részletes születési horoszkóp, valamint 3 év ajándék elõrejelzés, diplomás asztrológustól. Kattints!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre,egyszer mindenkinek érdemes belenézni.Keress meg és én segítek értelmezni a csillagok állását!    *****    HAMAROSAN ÚJRA ITT A KARÁCSONY! HA SZERETNÉL KARÁCSONYI HANGULATBA KEVEREDNI, AKKOR KATT IDE: KARACSONY.GPORTAL.HU    *****    Nyakunkon a Karácsony, ajándékozz születési horoszkópot barátaidnak, ismerõseidnek.Nagyon szép ajándék! Várlak, kattints    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!