♥Kimi♥Jaime♥Nico♥Nicolas♥Vettel♥
Bejelentkezs
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
 
Kimisek indulja

"Megcsillan a nap a Ferrarikon

tszguld Kimivel a clvonalon

Egytt mozog gp s llek,

Kimis leszek, mg csak lek."

 
Men
 
WRC
 
Nap idzete

Tovbbi kedvenc idzeteim...

 
Szavazs
Te megbntetted volna a Ferrarit?

Igen
Nem
Szavazs llsa
Lezrt szavazsok
 
Nico Rosberg
 
Sebastian Vettel
 
Jaime Alguersuari
 
Mennyien vagyunk?
Induls: 2006-08-15
 
Palik bekpsek
 
Nico hazja
 
Nmetorszg
 
Szavazs
Ki a Kedvenced?

Kimi Rikknen
Sebastian Vettel
Jaime Alguersuari
Nico Rosberg
Nicolas Hlkenberg
Szavazs llsa
Lezrt szavazsok
 
Beszlgessnk:D
Nv:

zenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 
Szavazz
Melyik varicinak rlnl jobban?

Kimi a raliban maradna
Kimi visszatrne az F1-be
ms /A vlemnyedre kvncsi vagyok, nyugodtan rd be a csetbe, vagy a vendgknyvbe/
Szavazs llsa
Lezrt szavazsok
 
F1-es cikkek
 
Ne lopj, mert ltlak!
Innen mindenkit ltok!
 
J oldalak:D
 
Puszi:D
 
Szavazz!
Lezrt szavazsok
 
Interjk
 
Ayrton Senna
 
Utols frissts
 
Els a biztonsg: 1. rsz

A Formula-1 tbb mint tven esztendeje alatt a technika risi fejldsen ment keresztl, a szablyok is gykeresen megvltoztak. Mg eleinte a ltvnyossgra, s teljestmny nvelsre fektettk a hangslyt, az elmlt vtizedekben a biztonsg foglalja el a „pole pozcit“.  Ha szksges a teljestmny rovsra. A 2006-os vadtl visszatrtek a nyolchengeres erforrsok a Formula-1-be.

 

Plya s plyark

 

A Formula-1 els vtizedben gyakoriak voltak a tragikus kimenetel balesetek, amelyek rszben a plyk alacsony biztonsgi sznvonalra vezethetek vissza. Az tvenes vek videofelvtelein lthat, hogy a nzk kzl tbben az aszfaltcsk mentn sorakoztak fel illetve, ahogy egy hlgy a plya szlrl, a fben hasalva ksri figyelemmel egy futam esemnyeit. Ez manapsg elkpzelhetetlen. Az els komolyabb szankciig tbb olyan baleset trtnt, amelynek ldozatai nzk voltak.

 

Az 1953-as Argentin Nagydjon tbb nzt halra gzoltak, 1955-ben Le Mansban kzel szzan vesztettk letket, amikor Pierre Levegh autja a zsfolt nztrre zuhant. A sport trtnetnek legnagyobb katasztrfja felhvta a figyelmet arra, hogy lpnik kell. A Nemzetkzi Automobil Szvetsg (FIA) a hatvanas vek elejn vllalta a plyk karbantartst, konkrt elrsok azonban csak 1970-ben szlettek, amikor meghatroztk, hogy a plyt dupla szalagkorlttal kell elvlasztani a kznsgtl. Elrtk, hogy a nzknek legalbb hrom mterrel a korlt mgtt kell tartzkodniuk, s boxutct is fallal, illetve korlttal vlasztottk el a versenyplytl. 1972-ben szablyknyvet hoztak ltre, ahol mr szba kerlt a szabvnykorlt alkalmazsa is. Betiltottk a szalmakupacok hasznlatt is, mivel azok igen tzveszlyesek voltak.

 

1963-ban mr hasznltk a ma is rvnyben lv zszljelzseket, amellyel a plyark kommunikltak a versenyzkkel.

 

A veszly tovbbra is jelen volt minden mteren, m a legnagyobb ellenflnek mgis a tz bizonyult, holott mr 1973-ban elrtk, hogy minden helysznen rendelkezse kell llnia tzolt kszlkeknek, a tapasztalatlansgon azonban a szablyok sem tudtak vltoztatni. Zandvoortban a fiatal s tehetsges Roger Williamson felborult autjval, a plyark a robbanstl tartva nem siettek a segtsgre. David Purley szemtanja volt a belesetnek, azonnal megllt, majd ktsgbeesetten prblta visszafordtani a tetejre fordult autt, mindhiba. Ksbb mr csak a pilta elszenesedett holttestt tudtk kiemelni az aut roncsaibl. Habr a tzolt-kszlk mr a helysznen volt, a plyark gyakorlatlansga miatt ez sem jelentett teljes vdelmet a tzhalltl, emiatt a „marshalloknak” egyre gyakrabban kellett szigor kikpzsen rszt vennik.

 

A plyark rutintalansgt az 1977-es Dl-Afrikai tragdia is igazolja. Renzo Zorzi a plya bal oldalra parkolta le autjt, miutn abbl a benzinvezetk leszakadst kveten lngok csaptak fel. Az egyik plyar (Jansen van Vuuren) egy tzolt kszlkkel a segtsgre sietett, s keresztbe tszaladt a plyn, Tom Pryce ppen akkor rkezett meg a clegyenesbe 270 kilomteres rnknti sebessggel. Az tkzs elkerlhetetlen volt. A plyar azonnal lett vesztette, a tzolt kszlk eltallta Pryce-t, ami a hallt okozta. Mire az aut Jaques Laffite autjnak tkzve megllt, a pilta mr halott volt. Laffite knyebb srlsekkel szta meg a katasztrft.

 

A rsztvevk szmnak korltozsra a CSI s a konstruktrk 1974-ben megllapodst ktttek, amelynek rtelmben legfeljebb huszont versenyz llhatott rajthoz egy-egy futam sorn. Egyedl a Belga Nagydjon tettek kivtelt, ahol harmincegy pilta mrhette ssze tudst.  A piltk sorszmot kaptak, s biztonsgi okokbl egy sorbl csak kt aut vghatott neki a megmrettetsnek. Az autk kztt 12 mteres volt a tvolsg. Egy vvel ksbb mr ktelezv tettk az orvosi elltst is a plyn, orvosi centrumokat ltestettek, mentsi gyakorlatokat vgeztettek a felelskkel.

 

Az 1974-es esztendben hsz csapat, illetve tvenhat pilta llt rajthoz a Formula-1-es versenyeken, mg szmos j pilta nem tudott megfelelni az idmr edzs kvetelmnyeinek.

 

1978-ban 14 mterre nveltk a tvolsgot a rajtrcson az autk kztt, a rajt mg gy is a futam egyik legveszlyesebb pillanata volt. Az 1978-as Olasz Nagydj emberi mulasztsbl szintn rmlomm vlt. Gianni Restelli mr a megmrettets elejn egy hatalmas hibt kvetett el, aki annak ellenre indtotta tjra a futamot, hogy egyesek mg nem sorakoztak fel a rajtrcson. A nagy zrzavarban James Hunt s Ronnie Peterson sszetkztek, aminek kvetkeztben a Lotus a szalagkorltnak tkztt, majd a szivrg zemanyag lngra lobbant. A svd pilta lbtrst s gsi srlseket szenvedett, majd az jszaka folyamn emblit kapott, s mr nem tudtk megmenteni az lett. 1979-ben egysgess vlt a rajtjel, s hogy elkerljk a Monzhoz hasonl slyos baleseteket, 1980-ban egy ksrkocsi vezette fel az els krt.

 

A nyolcvanas vekben mr az FIA nevezte ki a versenybrkat, s minden helysznen kszenltben kellett llnia helikopternek is a gyors ments rdekben. Az autk kztti tvolsg 16 mter volt a rajtrcson. A plyarknek is szigor kikpzsben kellett rszt vennik.

 

1992-ben mr kszenltben kellett llnia a biztonsgi autnak, ami baleset esetn maga mg gyjti az autkat, a romok eltakartsig. Egy esztendvel ksbb 80 kilomteres rnknti sebessgre cskkentettk a boxutcban megengedett sebessget.

 

1996-ban mr lland orvosi szemlyzet minden helysznen, megjult a rajtprocedra. Helysznenknt kettre cskkentettk a veszlyes kanyarok szmt. Az tlet, hogy minden Formula-1-es futamon ugyanaz az ember vezesse az orvosi autt, Innes Ireland-tl szrmazik, aki mr 1979 februrjban egy rvid vzlatot nyjtott t Sid Watkins professzor rnak, a Formula-1 elismert orvosnak.  Ebben felvzolta annak az elnyeit, hogy egy megfelelen kikpzett ember, aki tudja, hogy az egyes helyzetekben mi a teend, llna minden htvgn kszenltben s nem kellene kthetene mindig j embereket betantani, az esetleges nyelvi nehzsgekrl nem is beszlve.  Sid Watkins megmutatta ezen iratot Bernie Ecclestone-nak, aki szintn jnak tallta az tlet, azonban a megvalstssal mg vrni szeretett volna. Emiatt az vek sorn sokfle autval kellett Watkins professzornak a balesetek helysznre igyekezni, s nha ezek a bevetsek sem voltak veszlytelenek.

 

Az 1997-ben Max Mosley ltal alaptott Forma One Safety Group tagjai Mosley-n kvl Sid Profesor Watkins, Jean Todt, Bernie Ecclestone, Damon Hill, Jacques Villeneuve, Mika Salo s Charlie Whiting voltak. A nyolc fs trsasg Silvetsone-ban lt ssze, hogy arrl dntsenek, ki legyen az orvosi aut lland piltja. A vlaszts Oliver Gavierre esett, aki egszen az 1999-es esztendig teljestette ktelessgt. 1997 jliusban Ecclestone s Paddy McNalls a Mercedes-szel megllapodst kttt a pontos elrsoknak megfelel biztonsgi aut szlltsrl. Azta eltelt nhny esztend, s Mercedes-hez azta is h maradt az FIA.

 

A szigor vintzkedsek, s a megnvelt biztonsg sem jelent teljes garancit, ahogyan azt az j ra tragikus esemnyei is mutatjk. 2000-ben Pedro de la Rosa Monzban slyos balesetet szenvedett az Arrows volnjnl. A spanyol pilta srtetlenl szllt ki a roncsbl, a baleset egy plyar lett kvetelte. A biztonsggal kapcsolatos krdsek 2001-ben ismt eltrbe kerltek, miutn az vad els futamn Melbourneben Jacques Villeneuve s Ralf Schumacher tkzst kveten egy jabb marshall vesztette lett.

Az j vezredben mr sokkal szigorbb feltteknek kell megfelelnie a versenyplyknak. A veszlyes helyszneket tptettk, egyes orszgokban jakat hoztak ltre. Klns tekintettel a bukterekre.

 

Az FIA szablyzata rtelmben a plyacsk veszlyes szakaszain fggleges korltot kell pteni, amely egy esetleges karambol sorn elnyeli az tkzsi energit. Amennyiben a vrhat becsapdsi szg meghaladja a harminc fokot gumifalat kell elhelyezni a versenyzk testi psgnek megvsa rdekben.

 

A hres plyatervez, Hermann Tilke kihvst jelent, m biztonsgos felttelekkel alkotta meg a jv j versenyplyit. „Egyes plyk attraktivitsnak jt tesz, ha nzbart elemekkel bvl. Nem szabad megfeledkezni a biztonsgtechnikai elemekrl sem (nagy kifutfelletek, biztonsgi korltok, stb.), amelyek lpst tartanak a technika fejldsvel.” 

 

Olykor azonban a biztonsgi elrsok ellenre is veszlybe kerlnek a versenyzk. Nhnyszor elfordult az elmlt vekben is, hogy egy-egy rlt rajong verseny kzben berohant a plyra. Ezzel nemcsak a sajt s a versenyzk testi psgt veszlyezteti, hanem a verseny jvjt is. Werner Aichinger, aki tbb mint tz esztendn keresztl szolglt a Nmet Nagydjon versenyigazgatknt elmondta: „Hatalmas felelssg nehezedik a vllunkra, mert egyesek mindig megprblnak bejutni a plyra, ami nem csupn komoly bntetssel jr a rendezknek, hanem letveszlyes is.”

 

Aut

 

Az 1954-es vad kezdetvel letbe lptek a 2,5 literes szablyok a Formula-1-ben. A korbbi, 750 kbcentimteres, kompresszoros motorok hasznlata is engedlyezett volt, azonban ezt a lehetsget egyetlen csapat sem vlasztotta. A vilgbajnoksg a Forma-2-es autkkal is rdekes versenyeket eredmnyezett, azonban az j Formula-1 perspektvi ms elvrsokat bresztettek. Az j, technikai vonatkozs mdostsok mellett mr nem a legjobb ngy, hanem a legjobb t eredmny szmtott a vilgbajnoki sszestsbe.

 

1958-ban j szablyokat lptettek letbe, amelyek rtelmben a versenytv maximum hromszz kilomter lehetett, s a megmrettets idtartama nem haladhatta meg a kt rt. A csapatok kizrlag 100-130-as oktnszm zemanyagot hasznlhattak, aminek kvetkeztben cskkent a fogyaszts, gy lehetsgk nylott arra, hogy kevesebb benzinnel - gy knnyebb s ezltal gyorsabb autval - lljanak rajthoz.

Az 1958-as esztendben bekvetkezett tragikus baleseteket kveten a felelsk belttk, hogy valamit tennik kell a piltk biztonsga rdekben. A CSI 1958. oktber 29-n ismertette az Formula-1-re vonatkoz j szablyokat. Az j versenygpeknek a szigor biztonsgi elrsoknak is meg kellett felelnik. A brit csapatok vezetinek tetszst nem nyerte el, mivel ppen most vettk t az uralmat az autversenyzsben az olasz konstruktrktl. A Ferrari s a Porsche hamar megbartkoztak a gondolattal, ugyanis k a korbbi vekbl rendelkeztek a szablyoknak megfelel autkkal. Az 1959-es esztendben a Charles s John Cooper, Colin Chapman, valamint Leonard Lee ltal ptett 2,5 literes motorok jtszottk a fszerepet. A Ferrarik slya kzel szz kilogrammal tbb volt, mint a Cooper s Lotus tmege.

 

A Formula-1 trtnetben utoljra 1960-ban vettek rszt orrmotoros autk a megmrettetseken. Ezt kveten mindssze egyszer fordult el, hogy egy ilyen gpezet rajthoz llt az autversenyzs elit osztlyban. A Climax s a BRM nyolchengeres motorjai csak az vad vgn kerltek bevetsre, gy a Cooper s a BRM mellett a Lotus versenyzinek is a Climax ngyhengeres motorjval kellett bernie, amelynek teljestmnye mindssze 150 ler volt. Ennek okn a Porsche alakulata bizakod volt, mivel k a Forma-2-ben mr bizonytott autikkal vettek rszt a megmrettetseken.

 

Nemcsak a teljestmnyre, a biztonsgra is nagy gondot fordtanak a hatvanas vek elejn. Ktelez teszik a bukcs ptst, illetve meghatrozzk a biztonsgi vek rgztsi pontjait is.

 

 

Mivel az 1966-os vadtl j, a hromliteres szablyok lptek letbe a Formula-1-ben, a csapatoknak a tl sem jelentett pihent, kemnyen dolgozniuk kellett, hogy meg tudjanak felelni a kvetelmnyeknek.

 

1968-ban mr a htrameneti kapcsol is volt az autkon, javultak a mentsi lehetsgek, a bukcsnek pedig 5 centimterrel a buksisak felett kellett lennie. A csapatok egyre gyakrabban s a legklnbzbb vltozatokban hasznltk a terelszrnyakat, amelyek tbbszr leszakadtak az autrl s balesetet okoztak, ezrt meghatroztk az elemek rgztsi mdjt.

 

1970-ben ktelezv tettk a biztonsgi benzintank hasznlatt. Kt vvel ksbb mr csak az FIA ltal jvhagyott, minimum 3 millimteres magnziumlemezbl kszlt benzintankkal elltott autval lehetett rajthoz llni. Elrtk a piltaflke minimlis mrett is, hogy a megnvelt tkzsi zna cskkentse a srls kockzatt.

 

Mivel az anyagfrads gyakran vezetett slyos balesethez, 1973-ban megtiltottk a krmozott felfggesztsi elemek hasznlatt.

Az egyre gyakoribb slyos, hallos gsi srlssel jr balesetek miatt - mint Tom Pryce tragdija is - 1974-ben bevezettk az nzr benzintank hasznlatt. Az elkvetkezend vekben tovbb nveltk a mszerfal (1976) s a lbrsz biztonsgi struktrjt (1977), megnveltk a piltaflke nylst, hatkonyabb tzolt berendezssel szereltk fel az autkat s ktelezv tettk a kt visszapillant tkr hasznlatt (1979).

 

Az j, 1983-as hatrozatok rtelmben, ktelezv tettk a 21 Wattos hts vilgts hasznlatt, az autk fenkrsznek talajhoz viszonytott magassgnak cskkentst, s betiltottk az oldals vezetszrny hasznlatt, aminek kvetkeztben a szvhatsok cskkentek; gy a turbfeltltk hasznlata nlklzhetetlenn vlt.

 

1984-ben biztonsgi okokbl tmenetileg megtiltottk a futam alatti tankolst. Egy versenyaut maximum 220 liter zemanyaggal llhatott rajthoz.

 

1985-ben az autkat frontlis trstesztnek vettk al, 1988-ban mr a bukkabin s a sisak tesztje is ktelez volt.

 

1987-ben a Nemzetkzi Automobil Szvetsg gy gondolta, hogy a turbmotorok tl nagy sebessget eredmnyeznek, s a fejlesztsk is igen kltsges, gy az 1989-es vadtl szvmotorokat rtak el. Az tllsra a csapatoknak kt v llt rendelkezsre. Ennek eredmnyeknt a Cosworth DFV szv-motorokat ptett; amit a Tyrrell, March, AGS valamint a Lotus csapatok hasznltak. A Honda a Lotus-szal kzs grdban folytatta rszvtelt a vilgbajnoki sorozatban. A Benetton Ford motorokat kapott. A McLaren-Honda MP 4/5 3,5 literes V10-es motorja Senna s Prost vezeti tudsval kombinlva a Formula-1 trtnetnek egyik legsikeresebb prostsa volt. A Renault szintn V10-es motorokat ptett, akik a Williams csapat motorszlltjaknt kt gyzelmet szereztek az 1989-es esztendben Thierry Boutsen rvn. Kezdett vette az j, V10-es ra.

 

A kilencvenes vekben az FIA a gyorsan levehet kormny hasznlatt is elrta. A trsteszteket ekkor mr 75 kilogrammos bbval vgeztk, s az vet is teszteltk. 1993-ban jabb biztonsgi intzkedseket hoztak, megnveltk a pilta mgtti tkzsi znt, nagyobb mret fejtmlt rtak el (400 cm²). Ktelez volt a 15 colos kerk s hagyomnyos zemanyag hasznlata is.

 

Az 1994-es vadot megelzen sokan egyetlen versenyz gyzelmben bztak. Szmos rajong s szakrt vlemnye osztozott abban, hogy Ayrton Senna da Silva vilgbajnoki cmet szerez a Williams versenyistll szneiben. A brazil versenyz azonban mindssze hrom futamon tudott rajthoz llni, mieltt is a Formula-1 ldozatv vlt. A Formula-1 trtnetnek egyik legemlkezetesebb htvgjn, az 1994-es San Marino Nagydj a pnteki szabadedzsn Rubens Barrichello slyos balesetet szenvedett. Roland Ratzenberger Barrichello balesete utn azt nyilatkozta, hogy ez brkivel elfordulhat, aki versenyezni indul. Nhny rval ksbb halott volt. Mindenki abban bzott, hogy a brazil pilta balesete utn nagyobb baj nem sjtja majd a Formula-1 vilgt, azonban a szombati edzsnap mr tragdival rt vget. A fiatal s tehetsges Roland Ratzenberger 314 kilomteres rnknti sebessggel a betonfalnak csapdott, aminek kvetkeztben lett vesztette. Senna a baleset helysznre ment, s vasrnap dlben , Michael Schumacher s Michele Alboreto sszehvta a GPDA-t (Grand Prix Drivers Association), hogy jabb biztonsgi intzkedseket hozzanak. Az osztrk pilta tragdija sokkolta a piltkat s a kznsget is, azonban a munkt folytatni kellett, gy Ratzenberger csapattrsa, David Brabham ennek ellenre rajthoz llt a vasrnapi megmrettetsen. A szombati tragdit kveten Senna fontolra vette, hogy nem indul el a versenyen, azonban mgis gy hatrozott, hogy rszt vesz a Nagydjon.  A rajtnl Pedro Lamy nem vette szre, hogy JJ Letho autja lefulladt, s nekitkztt. A sztrepl roncsok kilenc nzt sebestettek meg. A Safety Car vezette meznyt, amg eltakartottk a roncsokat a plyrl. Miutn a biztonsgi aut elhagyta a plyt Senna s Schumacher kezdtek elszakadni a meznytl. Senna Michael Schumacher eltt autzott amikor a fedlzeti kamerbl egy pillanatra ltni lehetett, hogy a Benetton eltt halad aut letr a plyrl, majd fkezs nlkl a Tamburello kanyar kijratnl a biztonsgi falnak csapdik. Eleinte azt hittk Hill volt az, de a sisak sznbl tudtk, hogy Senna. Egy pillanatra ltni lehetett ahogyan a srga sisak flrebillen. Sokan felllegeztek, hogy Ayrton mg l, azonban mozogni mr nem tudott. Voltak, akik mr ekkor a legrosszabbra szmtottak, s ez csak fokozdott, amikor az elszllts utn vrnyomok voltak a kavicsgyon.

 

Nhny rval ksbb hivatalosan nyilvnossgra hoztk Ayrton Senna de Silva hallt.

 

Nehz hnapok kvetkeztek a Formula-1-ben, amit nem knnytett meg Karl Wendlinger Monte Carlban elszenvedett balesete is, aminek kvetkeztben a pilta tbb htig let s hall kztt lebegett. Barcelonban Andrea Montermini tllt egy slyos balesetet azzal az autval, amelyet Ratzenberger vezetett volna.

 

A Nemzetkzi Automobil Szvetsg elnke, Max Mosley jabb s jabb intzkedseket vezetett be, amelyek a biztonsg nvekedst szolgltk.  A habanyagbl kszlt fejtmla vastagsgnak legalbb 75 millimternek kellett lennie. j szablyok kerltek bevezetsre a lgterelre vonatkozan is, s betiltottk az elektronikus segdeszkzket. Az autkat szigorbb oldals trstesztnek kellett alvetni.

 

1995-ben mr 3 literes motorral szerelt autval lehetett rszt venni a bajnoksgban, az jabb elrsok azonban nemcsak a teljestmnyre vonatkoztak. A lbrsz hosszt 33 szzalkkal megnveltk a hatkonyabb energia elnyelse rdekben. Ktelez volt az automata resjrati kapcsol beptse, de a szigorbb trstesztek s a minimlis fenklemez magassg meghatrozsa is a biztonsg nvelst szolglta. 1996-ban megjelent a fedlzeti adatrgzt is az autkon.

 

1997-ben a hajtmbe energia-elnyel rendszereket ptettek be,  a kormnyt is sokkal szigorbb trstesztnek vettk al, felfggesztst gy kellett megtervezni, hogy leszakadsa esetn se okozzon krt a versenyzben.

 

Az 1998-as vadot megelzen a Nemzetkzi Automobil Szvetsg gy hatrozott, hogy a Slick gumikat a bordzott abroncsok vltjk fel. A piltaflke mrtt tovbb nveltk, s nagyobb visszapillant tkrket helyeztettek el az autkra. A trsteszteket tovbb szigortottk.

 

1999-tl kbellel kell rgzteni a kerekeket a karosszrihoz, hogy egy esetleges baleset kvetkeztben ne replhessen el. A versenyz lst komoly tesztnek vettk al, hogy a nagy tempj tkzsekkor is megvdjk a sportolkat.

 

A Nemzetkzi Automobil Szvetsget gyakran brltk szigor s sokak ltal rtelmetlennek vlt elrsai miatt, azonban azt mg a kritikusok is elismertk, hogy Michael Schumacher 1999-es silverstonei balesete – amennyiben az nhny esztendvel korbban kvetkezik be – a pilta letbe is kerlhetett volna.

 

A jubileumi vad sorn tbb slyos baleset is trtnt, amelyek szerencsre nem vgzdtek tragdival. A szguld cirkusz artisti szerencssnek mondhattk magukat, hogy egyetlen piltatrsuk sem vesztette lett, mg Amerikban tbb hallos ldozattal jrt a kzdelem. A CART bajnoksg kt piltjt is elvesztette, a 24 esztends Greg Mooret s a hrom vvel idsebb Gonzalo Rodriguezt.

 

Szmos pilta ennek ellenre elgedetlen volt a Formula-1 renesznszval, ahol nhny foknyi hmrsklet klnbsg megvltoztathatja az aut menettulajdonsgait. Az, hogy az elkvetkezend tven esztendben mennyiben vltozik meg a Formula-1 vilga, ltezni fog-e a vilgbajnoksg, mg a jv zenje…

 

A Nemzetkzi Automobil Szvetsg sokat fradozik annak rdekben, hogy az j vezredben is biztonsgoss tegye az autsportot, ezrt 2005 vgn gy hatroztak, hogy bevezetik a V8-as erforrsokat, hogy cskkentsk a sebessget, de mint utlag kiderlt, a csapatok gy is megtalltk a megoldst arra, hogy hasonl idket rjenek el, mint korbban.

 

A biztonsg rdekben hozott korltoz elrsok sem tudtk meglltani a fejldst. A szgulds azonban tovbbra sem biztonsgos.

 

A versenyz felszerelse

 

Nem telt el kt esztend a Formula-1 trtnetbl, mr megszlettek az els, forradalmi jtsok. Az 1952-es szablymdostsok rvn a Nemzetkzi Automobil Szvetsgnek sikerlt gykeresen megvltoztatnia a Formula-1-et, amikor javasoltk a buksisak hasznlatt. Ezen elrs nem sokkal ksbb megmentette Juan-Manuel Fangio lett. A buksisak azonban mg mindig nem volt elegend ahhoz, hogy veszlytelenn tegye az autsportot.

 

A Formula-1 els vtizedben mg nem fordtottak kell gondot a biztonsgos felszerelsre, jabb baleseteknek kellett trtnnie ahhoz, hogy jabb lpseket tegyenek.

 

Alan Stacey 1960-ban bekvetkezett katasztrfja egy jabb veszlyforrsra hvta fel az autsport figyelmt; a fiatal versenyz sisakjnak egy madr csapdott, ami az letbe kerlt.  A hatvanas vek elejn mg csak javasolt volt a sisak hasznlata, 1968-ban viszont mr azt is meghatroztk, hogy a sisakrostlynak trsll manyagbl kell kszlnie. Egyre tbb versenyz hasznlta a tzll versenyruhzatot is.

 

Wolfgang Berghe von Trips paprra vetett nhny gondolatot a biztonsgi v hasznlatnak fontossgrl, m mivel a hatvanas vek elejn nem volt ktelez, egyesek pedig frfiatlannak talltk az alkalmazst, szinte senki nem hasznlta. A soros gy hozta, hogy a nmet versenyz az 1961-es Olasz Nagydjon felborult autjval, kizuhant, s a helysznen lett vesztette. Javaslatval nem tudta megmenteni sajt lett.

 

1972-ben vlt csak ktelezv a hatpontos biztonsgi v hasznlata, s orvosi vizsglaton kellett tesnie minden versenyzinek. Hrom esztend mlva mr csak olyan versenyzi ltzkben indulhattak, amelyet az FIA jvhagyott, 1977-ben a sisaknak is meg kellett felelnie a szvetsg elrsainak.

 

1978-ban csak specilis vezeti engedllyel vehettek rszt a futamon, m ennek bevezetsvel sokan nem rtettek egyet. A kulisszk mgtt les vitk dltak. A piltk sztrjkolni kezdtek, mivel nem akartk elfogadni a FISA ltal bevezetett s a FOCA ltal jvhagyott j szablyt, amelynek rtelmben a Formula-1-ben val szereplshez egy engedly szksgeltetik. A piltk az okmny alrsval egyben elfogadtk a szablyokat, hogy egy slyos baleset vagy halleset esetn nem volt lehetsg a krtrtsre. 1984-ben mr az gynevezett szuperlicensz nlkl senki sem versenyezhetett. Ennek megszerzshez adott kilomter megttele volt szksges.

 

1994-tl az FIA a versenyzk teljes felszerelst felgyelik, s rgztik azok sorszmt. Prbaszeren ellenrzik, hogy a versenyz valban a szabvnynak megfelel, ellenrztt ruht viseli-e.

 

2000-ben a versenyznek tz msodperc alatt el kell hagynia az autt, illetve le- s (adott esetben, ha nem ll fenn kzvetlen vszhelyzet) visszaszerelnie a kormnyt. Ez a plyark munkjt segti.

 

A Head And Neck Support rendszer sznszlas anyagbl kszl. A versenyz vllra tmaszkodva, annak kt oldaln rgzt szalagokkal kapcsoldik a sisakhoz. A klnbz tesztek alkalmval megllaptottk, hogy az tkzsek sorn a fejre s a nyakra a gravitcis er nyolcvanszoros rtke is nehezedhet, gy elengedhetetlen a hasznlata, amely 2003-tl ktelez a Formula-1-ben.”

 

 

A teljestmny nvels s a siker utni hajsza gyakran tragikus vget rt. Szmos baleset megelzhet lett volna, ha nem trtnik emberi mulaszts, vagy komolyabb kvetelseket tmasztanak a gyrtkkal, plyazemeltetkkel, segtkkel s versenyzkkel szemben.

 

Br a folyamatos tragdik kvetkeztben a biztonsg egyre nagyobb szerepet kapott, s a piltk rdekeit kpvisel szervezet, Grand Prix Drivers Association is sikerrel vette fel a kzdelmet a versenyek szervezi ellen (tbbek kztt elrtk, hogy 1969-ben ne rendezzk meg a Belga Nagydjat, mivel a plya tl veszlyes), a tragdik mgsem kmltk a szguld cirkusz vilgt. Szz szzalkos biztonsgot a mai napig nem lehet garantlni.

 

 

A folytatsban: veszlyes helysznek

 
dvzllek
 
Blcsessg;)

 
Nagydjhtvge
 
Boldog nvnapot

 
Kimi Rikknen
 
Nico Hlkenberg
 
Ms dolgok
 
Grbe Tkr
 
A vilgbajnoksg llsa(piltk)

1. Sebastian Vettel 234 pont

2. Mark Webber 149 p.

3. Lewis Hamilton 146 p.

4. Fernando Alonso 145 p.

5. Jenson Button 134 p.

6. Felipe Massa 70 p.

7. Nico Rosberg 48 p.

8  Nick Heidfeld 34 p.

9. Vitaly Petrov 32 p.

10. Michael Schumaccher 32 p.

11. Kamui Kobayashi 27 p.

12. Adrian Sutil 18 p.

13. Sebastian Buemi 12 p.

14. Jaime Alguersuari 10 p.

15. Sergio Perez 8 p.

16. Paul di Resta 8 p.

17. Rubens Barichello 4 p.

18. Pedro de la Rosa 0 p.

19. Jarno Trulli 0 p.

20. Vitantonio Liuzzi 0 p.

21. Pastor Maldonado 0 p.

22. Jerome d'Ambrosio 0 p.

23. Heikki Kovalainen 0 p.

24. Timo Glock 0 p.

25. Daniel Ricciardo 0 p.

26. Karun Chandhock 0 p.

 

 

 

 

 

 
Forma- 1 biztonsg
 
A vilgbajnoksg llsa (csapatok)

1. RBR - Renault 383 p.

2. McLaren Mercedes 280 p.

3. Ferrari 215 p.

4. Mercedes 80 p.

5. Renault 66 p.

6. Sauber - Ferrari 35 p.

7. Force India Mercedes 26 p

8. STR - Ferrari 22 p.

9. Williams Cosworth 4 p.

10. Lotus Renault 0 p.

11.HRT-Cosworth 0 p.

12. Virgin - Cosworth 0 p.

 

 
Mennyi is az id???
 
Naptr
2024. Oktber
HKSCPSV
30
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
<<   >>
 
Kimi hazja
 
Szavazz!!!
Lezrt szavazsok
 
Az egyik kedvenc szmom
 
mirt szereted?
Te mirt szereted Kimit?

tehetges
mert a McLarennl versenyzik
mert finn
mert helyes
szeretem a stlust
magamat ltom benne
ki mondta, hogy szeretem?!
Szavazs llsa
Lezrt szavazsok
 
Idzet

A versenyzs, a vetlkeds a vremben van, az letem rsze egsz letemben ezt csinltam, s hmm... elrbb val brmi msnl...

                   (Ayrton Senna)

 
EZ + AZ
 
Hrlevl
E-mail cm:

Feliratkozs
Leiratkozs
SgSg
 
Dont worry, be happy
 
Szavazz
Hogy tetszik a "Ms dolgok" men

Nagyon j
Egsz j
Lehetne jobb is
Nagyon gz
Szrny
Egyltaln van annak a mennek rtelme?
Szavazs llsa
Lezrt szavazsok
 
Az osztlyom alkotsai:D
 
Szavazz
Hogy tetszik a honlap?

Egsz j
Trhet
Nagyon j
Bjj el!!!
Ciki! Ne hogy reklmozd!
Ez neked honlap?
Hzz el a j bds francba
Szavazs llsa
Lezrt szavazsok
 
Finnorszg
 
Szavazz!
Melyik kommenttort szereted jobban?

Palik Laci
Czolner Gyuszi
Wber Gbor
Palik- Czolner prosts
Szavazs llsa
Lezrt szavazsok
 

Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kiköt&#245; felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!    *****    Nagyon pontos és részletes születési horoszkóp, valamint 3 év ajándék elõrejelzés, diplomás asztrológustól. Kattints!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre,egyszer mindenkinek érdemes belenézni.Keress meg és én segítek értelmezni a csillagok állását!    *****    HAMAROSAN ÚJRA ITT A KARÁCSONY! HA SZERETNÉL KARÁCSONYI HANGULATBA KEVEREDNI, AKKOR KATT IDE: KARACSONY.GPORTAL.HU    *****    Nyakunkon a Karácsony, ajándékozz születési horoszkópot barátaidnak, ismerõseidnek.Nagyon szép ajándék! Várlak, kattints    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!