| Atyag, hova jut gy a vilg, ha a profi autversenyzk mr megijednek  nhny csepp estl, a versenyigazgat nem meri elrajtoltatni a futamot,  s az olyanok, mint Mark Webber, szndkosan prbljk meg kilkni a  vetlytrsaikat?! Vrlzt. Vagy nem? Na most akkor manapsg az sszes forma-1-es versenyz  anymasszony-katonja, vagy  az sszes forma-1-es versenyz  anymasszony-katonja? Egyetlen kivtellel persze. Ht mi a fene,  cukorbl vannak ezek, netn esernyvel a fejkn jttek a vilgra, hogy  megijednek egy kis szemerkl estl, amiben mg a rajtrcson grasszl  Paris Hilton sminkje sem kendne el?! Felhbort... Elegem van ebbl a  sok elknyeztetett primadonnbl, mennnek inkbb parkt cserlni egy  cirkuszi ltzbe, ha nem brjk a sebessget. Akinek triszonya van, ne  akarjon ejternys lenni, nem igaz? Tiszta sor. Ezek a pojck a csini  egyenruhjukban azrt keresik magukat degeszre egy kis autkzssal a  vasrnap dlutni matinkon, azrt lgnak rajtuk frtkben a men  csajok, azrt vehetnek maguknak flkilomter hossz jachtot, helikoptert  meg monaci apartmant, hogy ne rinyljanak, ha nhny sznalmasan  sovny, hrghurutos felh sszekhgte a plyt. Most kapcsoljak t a  Rex felgyelre, vagy mr nem is tudom, mi ment akkor a msikon, hogy  ezek a rajtrcson kellemesen eldiskurlva kedvkre vedelhessk a Red  Bullt? rlet! Hova tntek a frfiak? Bezzeg Fangio meg Senna meg Prost  soha nem hagytk volna, hogy ennyit tketlenkedjenek a versennyel...  Bff. De mg mieltt valaki megkvezne a szavaimrt - vagy, ami mg  rosszabb, komolyan venn ket -, a biztonsg kedvrt adok hozzjuk egy  hasznlati tmutatt: a fenti sorokat irninak szntam. Br ha ez eddig  nem tnt fel, akkor gyis minden hiba. Mgiscsak jhet a megkvezs... A TV eltt knyelmesen ldglve mi csak azt lttuk, hogy  az id  telik, az es esik - alig. Csakhogy nem ez volt a bibi. Val igaz, hogy  ami a zuh intenzitst s a plyn kszl vztfolysokat illeti, mr  sokkal durvbb krlmnyek kztt is rajtoltattak el forma-1-es  nagydjat, s nem is felttlenl a Safety Car mgl. m Koreban teljesen  egyedi helyzet bontakozott ki. Amit a kpernyn keresztl rzkeltnk,  az egsz egyszeren csalka volt. Miutn a versenyigazgat, Charlie Whiting 3 kr elteltvel  megszaktotta a futamot (jobban mondva a Bernd Maylander Mercedese  mgtti monoton krzgetst), a TV-stbok szinte a mezny sszes  tagjval vltottak nhny szt, s a piltk kivtel nlkl  egyetrtettek abban, hogy az autkat nem szabad flengedni a plyra.  rdekes mdon nem a tapads volt gyenge, mint az ilyenkor megszokott, s  nem is az aquaplaning veszlye jelentette a legnagyobb fenyegetst -  hanem a kptelenl rossz ltsi viszonyok. Fernando Alonso, aki pedig alighanem szvesen rlpett volna a gzra,  ha lehetsget lt r, hiszen az es j alkalmat adott neki, hogy  legyzze a szrazon elrhetetlenl gyorsnak tn Red Bullokat, mr a  rajtrcsra tartva azt lltotta a rdin, hogy mg sohasem vezetett  ennyire rossz krlmnyek kztt. Nick Heidfeld nem volt kzvetlenl  rdekelt a verseny megrendezsben - nem vesztett volna szmra  ltfontossg pontokat, ha elmarad -, mgis egyetrtett Alonsval.  "Ugyanezt mondtam a rdin n is, mert tudtam, hogy Charlie is  hallgatja. Szerintem 24 versenyz ordtott egyszerre a flre!" -  meslte a nmet. - "n is gy reztem, hogy ezek a legdurvbb  krlmnyek, amelyek kztt valaha vezettem. ppen azt mondtam, hogy le  kellene inteni a futamot piros zszlval, amikor le is intettk.  Kvlrl nzve taln nehz volt felmrni, hogy mi a baj, s az autbl  kiszllva mi is gy reztk, mintha csak szemerklne az es. De a  piltaflkbl az gvilgon semmit nem lehetett ltni." Jenson Button nemes egyszersggel egy thoz hasonltotta a plyt.  Mark Webber taln nem bnta volna, ha a versenyt teljesen elmossa az  es, s gy megrizheti vilgbajnoki elnyt -  maga sem tagadta, hogy  egy ilyen helyzetben "kellemesen unalmas szraz futamra vgyik az ember"  -, a nyilatkozata azonban akkor is rdekes volt. "A ltsi viszonyokkal  van a gond. n persze szerencss vagyok, mert ell mehetek, de mg ott  is durva" - magyarzta vrakozs kzben. - "Htrbb, a 6-7. hely  krnykn mr gyakorlatilag elviselhetetlen. A 3-as kanyar eltt  rengeteg vz ll. Szerintem az a legjobb, ha vrunk egy kicsit. A vz  egyetlen rtegben, egyenletes magassgban bortja be a plyt - a  tapads nem nevezhet rlten gyengnek, de ha nem ltunk semmit, elg  nehz autversenyt rendezni." Na igen. Ebbl szrmazott a problma: a plyn ll vz felverdse  lenullzta a lttvolsgot. Hogy mirt? Valsznleg nem volt tkletes  a csatornzs sem, mgis fknt a friss, alig egy-kt hetes aszfalt  lehetett a ludas, amely annyira olajos maradt, hogy egyetlen csepp est  sem szivrogtatott el. (A teljes kiszradshoz lltlag kb fl vre  van szksg. Annyit azrt mgsem lehetett volna vrni...) Mondhatjuk,  hogy ezrt a rendezk a felelsek, mert ha idben elkszlt volna a  plya, nem csak motorcsnakkal lehet rajta gyorsan krbemenni, de  vgtre is mi okunk van panaszra? A versenyt vgl elrajtoltattk, s  kifejezetten drmaira sikerlt. Egy kis fennakads mg j gygyr is az  unalomra. Legalbb emlkezni fogunk r. Klnben is, "minden j plya  nehezen szrad fel" - mutatott r Christian Horner. - "St, ez a vilg  brmelyik plyjval megtrtnhet." Nem llthatjuk, hogy a koreaiak a  hajrban nem vetettek be mindent, ami tlk telt, de hiba veznyeltk  ki mg a hadsereget is, hogy az utols pillanatban sszeeszkbljk a  flksz leltkat, a katonk mgsem ihattk fel az esvizet sajt  szjlag az aszfaltrl, mint a rgi ivnos viccben a ruszkik a  Dnyeperbl Szmolenszknl (gyin-dv, kutykurutty, ugyebr...). s nem  lhettk halomra a felhket sem. Figyelem, ez itt nem Kna... Az j "rajt" utn, amikor az autk 14 krn t keringtek a plya  kzppontja krl, ktsgkvl Lewis Hamilton volt az de sznfolt a  meznyben. Az egyetlen legny a gton; az elbbiskol nzk szmra is  az  terbl elcspett megjegyzsei jelentettk az igazi szrakozst.  Mikzben minden trsa arrl igyekezett meggyzni Whitingot, hogy a sajt  sisakrostlyukat sem ltjk az esvztl, Lewisnak mr rezheten  nagyon viszketett a talpa meg a tenyere. A legviccesebb az volt, amikor a  rdin kzltk vele a tbbiek agglyait, hogy tl sok a vz a plyn.  "Ht, ez egy ess verseny" - kzlte vlaszul. - "Mgis mit vrnak?"  Valljuk be, volt ebben nmi igaza, br azt is tegyk hozz gyorsan, hogy  a jzan tlkpessgt nmileg fellrhatta a szervezetn klnfle  hormonok kzvettsvel eluralkod pontszerzsi lz. Amikor szerinte mr  "rengeteget" javultak a krlmnyek, mg sajt csapattrsa, Jenson  Button is csak "csekly" vltozsrl szmolt be. Pedig a pontok neki sem  rtottak volna... Bevallom, ekkor - gy a 14-15. kr tjkn - mr nekem is az volt a  benyomsom, hogy simn ki lehetne vonni a Safety Car-t a forgalombl. A  TV eltt lve. Mert egybknt teljesen rthet, hogy ha 23 emberke  ugyanazt a vlemnyt szajkzza, miszerint a krlmnyek mg veszlyesek,  a versenyigazgat nem arra az egyre fog hallgatni, aki ellentmond  nekik. Lewis rdijbl a 16. krben jtszottk be (persze minden  forgalmat ksleltetve tesznek adsba) azt a gunyorosnak sznt  szrevtelt, hogy hamarosan mr az intermediate gumikra lesz szksg,  mr annyira felszradt az aszfalt. s ezzel nem is ltt tlzottan mell:  Lucas di Grassi egyetlen krrel, mg msok - kztk Vitalij Petrov s  Kamui Kobayashi - hrom krrel ksbb vltottak interekre. Persze az is  igaz, hogy mg el kellett telnie egy kis idnek, mire gyorsabbak lettek  velk. s, ezt ismt hangslyozni kell, nem a rossz tapads volt a gond. Charlie Whitingnak nincs knny dolga. Nem akarok elhozakodni azzal,  hogy szegny ember, ott ll magnyosan azon a clegyenes fl idtlenl  sszetkolt vadszlesen, a szomszd csnakhzbl elcsrt manyag ponyva  alatt grnyedve az rszekerekbl lopott dizjn keverpult fl, s  kzben mindenki utlja - deht bocs, ez van. Charlie is csak akkor tma  m, ha rossz gombot nyomott meg. Ezt egybknt  maga is pontosan tudja.  "Br soha nem vrnm el, hogy valaki utlag odajjjn hozzm, s  megdicsrjen, hogy milyen flottul ment minden, j rzssel tlt el, ha  senki nem panaszkodik" - mondta egy kt vvel ezeltti interjban. - "s  bizonyos fokig rmm telik benne, ha nehz szitucikkal kell  megbirkznom, mert az nem mindig gyerekjtk. Ha pldul ngyszer kell  bevetnnk a Safety Car-t egy verseny alatt, igencsak sznl kell  lennnk." Whitingot knny elknyvelni flls bnbakknt, akinek lvse sincs  a versenyzshez, csakhogy ez vgzetes tveds. Szerepbl addan  is  azok kz tartozik, akinl mindig mindenki mindent jobban tud, pedig,  hogy egy elcspelt kzhellyel ljnk, az anyatejjel szvta magba a  benzint: mr gyerekkora ta a Forma-1-be vgyott, s amikor 12 vesen a  kerts alatt beszktt megnzni az 1964-es Brit Nagydjat (ehhez ma  Bernie marcona biztonsgi embereinek lenne nhny keresetlen szavuk...),  vgleg eldnttte, hogy mivel akar foglalkozni. Az egyetem elvgzse  utn vekig a Brabhamnl dolgozott, mint szerel, majd mrnk - mg csak  29 ves volt, amikor versenymrnkknt vb-cmhez segtette Nelson  Piquet-t -, mieltt 1987-tl, Ecclestone FIA-alelnkk trtnt  kinevezst kveten  lett az FIA technikai ellenre. 1997-tl pedig  versenyigazgatja s biztonsgi kldtte. Egyszval mindkt oldalt  megjrta, vagyis ismeri a drgst, s korntsem olyan knny behzni a  csbe, mint hisszk. Alkalmasint vt hibkat, hogyne vtene, ha azonban  vgiggondoljuk, hogy hny helyzetet old meg szrevtlenl, teht jl, a  tvedsei viszonylag ritkk. Ok-ok, tudom, hogy ezrt egyesek le  fogjk harapni a fejemet, de nem zavar. Mr gyis cska volt... A  lnyeg: Whiting Koreban sem dlt be a plya llapotrl adott  kommentrjaikkal a sajt pecsenyjket stget versenyzk vods  trkkjeinek. Akkor indtotta el a futamot, amikor helyesnek ltta. s a  piltk tbbsge azta is tapsol hozz. Eszerint nem dnthetett annyira  rosszul... Aztn jtt a stt. Hlgyeim s uraim, a TV-kpek ltvnya jfent  tvert minket. A kamerkkal nem nehz kompenzlni a sttet, s br gy  tnt, a plyn legfeljebb szrklet van, a nap mr valjban 8 perce  lement, amikor Fernando Alonso gurgulz nevetssel tszelte a  clvonalat. A dobogt lthatan reflektorokkal kellett bevilgtani, s a  versenyzk a paddockban nhny perccel ksbb ksztett interjk kzben  is gy nztek ki, mint az agyonvakuzott Britney Spears a bulvrlapok  cikkeiben virt paparazzi-fotkon. Eddie Jordan, aki a BBC-nl a  radiklis megmondember bohcszerept vllalta el, s gy mostanban  rendkvl mulatsgos figura lett, szarkasztikusan megjegyezte: mr tz  perccel a leints eltt is annyira stt volt, hogy ha valaki lmpa  nlkl biciklizik az utcn, tuti elgzoljk. A silny ltsi  viszonyokrl utbb tbb versenyz is megemlkezett, gyhogy Sebastian  Vettel nem kizrlag nrdekbl mondta be a rdiba, hogy szerinte vget  kellene vetni a krzgetsnek. Nem a kzelg motorhiba ksztette erre a  kijelentsre. A 44. krben jrtunk, amikor bejtszottk az zenett, az  teht legalbb egy krrel korbban hangzott el, s a mszaki  problmnak az utols pillanatig nem volt nyoma mg a telemetriban sem.  (St, Vettel a 44. krben, stt ide-vagy-oda, 1:50.375-tel megfutotta  egyni legjobbjt, amivel akkor mindenkinl gyorsabb volt.) Valsznleg  sokkal inkbb azrt rukkolt el a verseny lefjst clz tletvel,  mert egyrszt tnyleg alig ltott, msrszt ppen a 42. krben lpte t a  tv 75 szzalkt, s attl kezdve mr teljes pontszm jrt az  eredmnyrt. Azrt t sem ejtettk a fejre... Ms krds, hogy vajon  mirt a kzpstt sisakrostlyt vlasztotta, amikor a msodik rajtnl  mr egyrtelm volt, hogy a meznyre fog szrklni a futam alatt. Persze  a tbbiek is panaszkodtak a sttre, szval nem csak ez volt a baj. Szz sznak is egy a vge, elrkeztnk a kzponti problmhoz: vajon  mra tnyleg elgyvultak a versenyzk, s tlfizetett primadonna lett  bellk, akiknek kutya ktelessgk lett volna rajthoz llniuk a koreai  esben, csak Whiting sem merte vllalni a felelssget, vagy k is fldi  halandk, nem vrhat el tlk, hogy a cirkusz kedvrt kockztassk az  letket? Szerencsnkre mindkt llspont olyan, hogy a msik kellen  demaggnak tnik belle... Na j, itt van, amit n gondolok errl: az autsport mindenkppen  veszlyes. Ezt tudjuk. R van nyomtatva mg a belpjegyek htoldalra  is. Van azonban egy pesz hatr, amin tl nem ri meg vllalni rte a  kockzatot. Hogy ez a hatr hol van, azt nem mi tudjuk eldnteni a  karosszkbl hadonszva. Sokkal messzebb, mint a kzton, de akkor is  ltezik. Fogalmam sincs, ms hogy van ezzel, de n speciel nem  szeretnm, ha valaki azrt vinn vsrra a brt a jzan keretek kzl  kilpve, hogy n jl szrakozzak a szobm knyelmes biztonsgban. Ahol  az autsport oroszrulett vlik, ott mr meg kell llni. Ez mgiscsak a  showbiznisz - senkitl nem elvrhat, hogy a kedvnkrt ejterny nlkl  ugorjon ki a replgpbl. Ugyangy van mindennel: mrlegeljk a  kockzatot, s ahol mr tl nagynak rezzk, megllunk. Ennyi. Niki  Lauda is kiszllt Ferrarijbl az 1976-os Japn Nagydjon, holott ezzel a  vb-cmet bukta el (persze nem sokkal eltte szenvedte el majdnem  hallos balesett a Nrburgringen, gyhogy pszichsen mg nem volt szz  szzalkosan fitt, de nem ez a lnyeg). gy rezte, nem ri meg. Ez nem  szgyen. Pedig bajosan nevezhet betojinak. Nyugodtan higgyk el, hogy ha azok a megveszekedett rltek, akik egy  eszeveszett tempban szguld fld-fld raktn lve rzik magukat a  legboldogabbnak, alkalmatlannak tartjk a krlmnyeket a versenyzsre,  akkor alkalmatlanok is r. Kicsit kzelebb vannak a plya valsghoz,  mint mi, s tbb a rutinjuk is. Egy hajszllal. A kibicnek meg semmi sem  drga. Demaggia? Egy frszt. Hallottam olyan felvetst is, miszerint a  versenyzk feleslegesen parztak, mert egyszeren csak "az  tviszonyoknak megfelelen" kellett volna vezetnik, ez azonban mer  ostobasg. Vettel azt mondta, mg a Safety Car-t sem ltja maga eltt.  Ilyen krlmnyek kztt kb flkilomteres kvetsi tvolsg lett  volna "megfelel" az tviszonyokhoz, s melyiknknek okozott volna  rmet, ha az autk gy krzgetnek a plyn kt rn keresztl? "A  ltsi viszonyok jelentettk az egyetlen gondot, mert egybknt nem volt  sok vz az aszfalton. Ha egyedl vagyunk, simn vezethettnk volna" -  mondta Heidfeld. Ht ez az. s ismtlem, nincs mirt panaszkodnunk. A verseny elindult, amikor  elindulhatott, aztn izgalmasra is sikerlt. gy volt j. Mi kell mg? * * * Hajlok r, hogy egyik klfldi kollgmnak nagyon is igaza volt,  amikor a tl sok snapsznak tulajdontotta Gerhard Berger nyilatkozatt  Mark Webber szndkos tkzsrl Koreban. Berger azt lltotta - s a flrertsek elkerlse vgett nem  tvesen idztk, hanem tvsen (bocs), ugyanis egy TV-msorban beszlt  errl -, hogy Webber, miutn 2 krrel az jraindtst kveten  elvesztette az uralmt Red Bullja fltt, a falnak csapdva direkt nem  lpett a fkre, htha gy vletlenl ppen valamelyik vilgbajnoki  rivlisa el kvlyog vissza, s gy egyttal t is magval rntja a  ponttalansg legsttebb bugyraiba. Te j g. Az ilyen vdakkal az a legnagyobb problma, hogy sem  bizonytani, sem cfolni nem lehet ket egyrtelmen, ezrt aztn  eredenden sportszertlenek. Klnsen a cfolatuk lehetetlen; nll  letre kelnek, s bizonyos rtelemben igazz vlnak abban a pillanatban,  amikor elhangzottak. Aki egy ilyet el akar hinni valamirt, pldul a  szemlyes ellenszenv okn, az kapva kap az alkalmon, s kszsggel el is  hiszi ("ugye megmondtam"), aki meg nem akarja elhinni, az gysem hiszi  el, akrmilyen bizonytkokat tornyoznak az orra al. Marad egy  lehangolan szk rteg, melynek tagjai nyitottak az rvekre pro s  kontra - mr ha vannak rvek. Az autsportban szinte kiltstalanul nehz rbizonytani valakire a  szndkossgot. Lehet, hogy ez tl knyelmes indoknak tnik, de csakis a  versenyz rzi, s ltalban  sem tudatosan, hogy milyen mozdulatokat  tesz a kormnnyal s a pedlokkal abban a nhny msodpercben vagy  tizedmsodpercben, amg a vitatott esemny lezajlik. Bizonyos mozdulatai  kvlrl nzve egyfell azrt tnhetnek logiktlannak, mert mi nem  tudunk gy vezetni, mint , radsul pp nem lnk a piltaflkben,  ahonnan a valsgnak egy msik keskeny szelete ltszik, msfell azrt,  mert adott esetben tnyleg hibzhat - m ez mg nem utal szndkossgra.  Simn lehet, hogy msnap  is mskpp reaglna ugyanarra a szitucira.  Legfeljebb valamilyen neurolgiai mdszerrel lehetne fnyt derteni r,  hogy az illet tnyleg akarattal (mg ha nem is felttlenl tudatosan)  idzte-e el mindazt, ami trtnt, s hogy a kz- s lbmozdulatai okai  vagy okozatai voltak-e az esemnyeknek. Teht: elidzett vagy reaglt.  Esetleg rosszul. Ugyanez volt a gondom akkor is, amikor Michael  Schumacherre a 2006-os Monaci Nagydj idmrjn rstttk a szndkos  leparkolst a Rascasse-nl. Az indtk s a lehetsg nmagban mg nem  bizonytk semmire. Bevallom, javthatatlanul jhiszem vagyok, s nem felttelezem  Markrl, hogy szndkosan ki akart volna lkni valakit egy ilyen  helyzetben. A 12-es kanyar kerkvetjn trtnt megcsszstl a  szemkzti falnak csapdsig 2 msodperc telt el; attl a pillanattl  pedig tovbbi 2.7 msodperc addig, hogy Nico Rosberg Mercedese  eltraflta a plya msik oldalra visszasodrd autjt. Mg ha el is  hisszk, hogy Mark fejbe ezalatt bevillant a vilgbajnoki ellenfl  kipccintsnek gondolata, vajon el tudjuk kpzelni, hogy direkt  megkockztatott egy tkzst csaknem 200 km/rs tempval, mikzben  tehetetlenl sodrdott a vizen, akr egy sllyed halszbrka? Ez azrt  mr sennai magassgokban szrnyal (vagy mlysgekben repl), fatalista  vakmersg volna. Az eddig szerzett szemlyes benyomsaim alapjn -  amelyek termszetesen, ezt nem vitatom, lehetnek tvesek is - Markot  egsz egyszeren nem ilyen fbl faragtk. Hogyne, tudom, mindig  hajlamos volt a sportszertlensget srolan kemny vdekezsre, ez  azonban mr egy msik szint. Mondjk nyugodtan, hogy naiv vagyok... Nekem az eset lttn rgtn az volt az rzsem, hogy Mark vagy a fre  szeretett volna meneklni (igaz, hogy a fal a bels ven van, de  mgiscsak kzvetlenl a plya mellett, ahol nem kellemes sokig  vrakozni), vagy megprblt visszallni a menetirnyba, htha  folytathatja a versenyt. Kvlrl nzve persze szmunkra mr akkor  egyrtelm volt, hogy a jobb els kereke a levegbe mered, teht a  futmve vgzetesen tnkrement a becsapdskor,  azonban ezt akkor mg  nem felttlenl mrhette fel. s pp elg pldt lthattunk r, hogy  valaki egy elegns piruettet kveten folytatja a versenyzst. A kt ok  brmelyike kielgt magyarzat arra, hogy Mark mirt nem tartotta a  fken a lbt. A kormnnyal vgzett mozdulatai pedig utlag nzve is teljesen  sztnsnek s termszetesnek tnnek. Szp esettanulmny, rdemes  lelasstva vgignzni az esetrl kszlt bels kamers felvtelt. Mark  meglehetsen meredek bekormnyzsi szggel kzeltette meg a 12-es  kanyart, de a vzen alulkormnyzott vl autjval a rzkre, aztn a  mfre sodrdott, ahol azt tette, amit ilyenkor kell: kiegyenestette a  kormnyt, hogy lenullzza az oldalterhelst. A jobb- s baloldali  kerekeken azonban hirtelen drasztikusan eltrv vlt a tapads, ezrt a  Red Bull fara balra csapdott, gy aztn Mark gyorsan balra is  ellenkormnyzott, koppig tfordtva a volnt. Csakhogy az autja mris  tl nagy szgben trt ki, ezrt nem tudta visszalltani irnyba.  Tipikus helyzet. Amikor az els kerekei visszartek az aszfaltra, s ott  kicsit betapadtak, a Red Bull, immr irnythatatlanul, elindult a  szemkzti fal fel; Mark egy rnyalatnyit oldotta a kormnyt, s  kzvetlenl a becsapdst megelzen levette rla a kezt, nehogy  megsrljn az tstl. Ez is ok. A fal azonnal tfordtotta a bal els  kereket, s azon keresztl a kormnyt is, amely gy mr jobbra llt  majdnem tkzsig - ez ppen megfelelt Marknak, ha htrafel kifliben  kanyarodva a menetirnyba akart bellni. Lazn visszatette a kezt a  kormnyra, s tolatva tovbb gurult, mgnem Rosberg Mercedese el nem  tallta. Mondom, ezekben a mozdulatokban nincs semmi rendellenes. s n  sem szvesen fkeznm le az autmat a plya kzepn egy kzepes tempj  kanyar kijratnl. Persze ettl fggetlenl mindenki gondolhat, amit  akar. Lehet, hogy azoknak van igazuk, akik annyira komolytalannak tartjk  Berger felvetst, hogy egy rva szt sem vesztegetnek r. De azrt,  hogy mgse zrhassuk le megnyugtatan a tmt, gondolkodjunk el rajta,  hogy Berger egyltaln mirt rukkolt el hirtelen egy ilyen nagy  feltnst kelt nyilatkozattal! Elvgre  volt az RBR testvrcsapatnak,  a Toro Rossnak a rsztulajdonosa, s gy kzvetve tagja a Red  Bull-csaldnak is. Kzismerten nagy cimborja honfitrsnak, Dietrich  Mateschitznek. Vajon mirt akarna llektani csapst mrni Webberre,  radsul ppen most? J krds. Nem tallgatok. Egy azonban biztos:  finoman szlva is gyanakvsra adhat okot, hogy a Servus TV, amelynek  Berger az ominzus nyilatkozatot adta, vletlenl pp a Red Bull  tulajdonban van... * * * Mindenesetre ironikus, hogy mikzben a fl vilg Fernando Alonso  szks motorkerete miatt aggdott, Koreban Sebastian Vettelt tertette  le egy technikai K.O.-val a kulcsot vratlanul bead Renault V8-as.  Figyelemremltnak talltam, hogy Seb, aki egybknt zsenge kort  meghazudtol rettsge ellenre nha azrt hajlamos volt kisfisan  hisztizni, ezttal milyen flnyes nyugalommal, mi tbb, mosolyogva  fogadta a csapst. A verseny mg nagyban zajlott, amikor  mr az  egszsges motorok hangjval a httrben magabiztosan nyilatkozgatott a  TV-stboknak. Pedig innen nehz lesz talpra llni. Hol van mr Monaco? A  Red Bullnl Korea utn legszvesebben valsznleg nem a medencbe,  hanem a ktba ugrltak volna. Persze ktsgtelen, hogy a Red Bullnak mg nem kell rgztenie a  csapatsorrendet: ha Webber Interlagosban a rajtrcs vgre kerl, vagy  kiesik a versenyen, Sebet felesleges a httrbe szortaniuk. Hornernek  azonban a lehetsges forgatknyveken mindenkppen muszj eltprengenie,  s valamikppen finoman be kell adnia Vettelnek a keser orvossgot,  hogy alkalmasint flre kell majd llnia Webber ell. Marknak ugyanis a  fennmarad kt futambl legalbb az egyiket meg kell nyernie, klnben  Alonsnak felesleges aggdnia a Red Bullok flnye miatt, hiszen elg,  ha mindktszer a 3. helyen r clba. Amihez nyilvn a McLarennek is lesz  egy-kt szava, viszont tny, hogy ha a Red Bull Brazliban s Abu  Dhabiban ketts gyzelmet arat, de Vettel vezetsvel, mikzben Alonst  harmadikknt intik le, akkor Seb s Mark ugyanannyi - 256 - ponttal  fejezi be az vet - Fernandnak viszont 5-tel tbb pontja lesz... Webbernek igaza van abban, hogy Alonso 11 pontos elnye a Red Bull  gyorsasgnak ismeretben nem sok. Legalbbis papron. A gyakorlatban  ugyanis teljesen relis lehetsg, hogy Fernando mr a jv htvgn,  Interlagosban bezsebelje a cmet. De brhogy is,  mg biztosan  versenyben lesz rte az idnyzrn, ami a vgkifejlettl fggetlenl mr  nmagban is bravr, hiszen a mindenhat Red Bullok ellen az utols  pillanatig talpon maradni szp teljestmny. Ahhoz foghat, mint Michael  Schumacher valszertlen harca a Ferrarival az 1997-es s 1998-as  vilgbajnoki gyzelemrt a nagysgrendekkel jobb Williamsekkel illetve  McLarenekkel szemben. s rengeteget elrul, hogy amikor Fernandt a  Koreai Nagydj utn arrl faggattk, mi volt a legnagyobb vltozs a  Ferrarinl a nyri bukdcsols ta,  habozs nlkl rvgta: "A  szerencse." Azrt a Jeongamban - ezen a "tbbcl, duplastruktrj hibrid  plyn", ahogy a brosrjban llt - aratott gyzelme sem pusztn a  mzlin mlt. Igaz, kellett hozz Vettel motorhibja, de Alonso valjban  gyors is volt, nemcsak szerencss: a kiesse eltti krkben 1.2  msodpercre kzeltette meg a Red Bullt. Erbl. Vettel szemltomst  csak a verseny elejn, az extrm esgumikon tudott jelentsen jobb  tempt autzni, amikor kt kr alatt (a 18-19. krben) 8.110 msodpercet  vert az akkor mg 3. helyen halad Ferrarira; az intermediate-eken  elveszett az elnye. Igaz, hogy sajt bevallsa szerint tartalkolt a  gumikkal, gyhogy valsznleg nem vlt volna Alonso prdjv. 
    
        
            |  |  
            |  |  
            | 
                
                    
                        | Vettel, Alonso s Hamilton krid-grafikonja a 18.-tl az 55. krig  (nagythat).  A Koreai Nagydj stratgiai szempontbl nem volt egy gyngyszem, de a  vilgbajnoki kzdelmet alaposan megkavarta. A grafikonrl jl ltszik,  hogy Seb a msodik rajt utn milyen bdletes iramot diktlt az esben;  ksbb, s fleg az intermediate gumikon, mr nem volt ekkora elnye. |  |  s az is ironikus volt, hogy Webber ppen azt az embert lkte ki a  plyrl, aki taln legyzhette volna Alonst, pontokat rabolva tle.  Rosberg ugyanis mr megelzte Hamiltont, amikor Mark kellemetlenl  kzeli ismeretsget kttt vele, vagyis ha versenyben marad, Fernando  boxutcai bakija utn alighanem  is a Ferrari eltt lett volna. Ezt az  egyik kollgm vetette fel, s elszr n is ktkedve fogadtam, pedig  kzenfekv, s egyrtelmen igaza volt: elvgre ha Alonso nem tudja  (vagy a biztonsgra jtszva nem akarja) maga mg utastani Rosberget, a  Mercedes idei els gyzelmt is begyjthette volna. Ez persze a "mi  lett volna, ha" kezdet feltevsek vgtelen halmazba tartozik, de  semmikppen nem  lehetetlen. Vgl a Koreai Nagydj arra is kitn plda volt, hogy mirt nem  szabad egy-egy rossz napjuk alapjn beskatulyzni a versenyzket. Aki  nem szorul Cavintonra, emlkszik r, hogy Jenson Button mire kpes  esben, a koreai botladozst ltva mgis knnyedn a pancserek kz  sorolhatnnk. Ugyanez rvnyes Adrian Sutilra is, aki tbbnyire vizes  plyn csillogtatta meg a kpessgeit, most azonban a fkekkel bajldva  csak esett-kelt. Egy rosszul belltott autval senki nem tud csodt  mvelni, de ezek a versenyzk adott esetben mindannyian zsenilisan  vezetnek az esben. Is. Lehet, hogy nhnyan kiemelkednek kzlk,  gyetlennek azonban egyiket sem tarthatjuk. ppen ezrt, Button s Sutil  pldjbl okulva szllhatnnak magukba pldul azok is, akik a mai  napig a 2008-as Brit Nagydj miatt szeretik cikizni Felipe Masst. Nincs  igazuk; mindenkinek elszrhatjk a belltsait; mindenkinek lehet  rossz napja. Ettl mg nem lesz bna. |