♥Kimi♥Jaime♥Nico♥Nicolas♥Vettel♥
Bejelentkezs
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
 
Kimisek indulja

"Megcsillan a nap a Ferrarikon

tszguld Kimivel a clvonalon

Egytt mozog gp s llek,

Kimis leszek, mg csak lek."

 
Men
 
WRC
 
Nap idzete

Tovbbi kedvenc idzeteim...

 
Szavazs
Te megbntetted volna a Ferrarit?

Igen
Nem
Szavazs llsa
Lezrt szavazsok
 
Nico Rosberg
 
Sebastian Vettel
 
Jaime Alguersuari
 
Mennyien vagyunk?
Induls: 2006-08-15
 
Palik bekpsek
 
Nico hazja
 
Nmetorszg
 
Szavazs
Ki a Kedvenced?

Kimi Rikknen
Sebastian Vettel
Jaime Alguersuari
Nico Rosberg
Nicolas Hlkenberg
Szavazs llsa
Lezrt szavazsok
 
Beszlgessnk:D
Nv:

zenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 
Szavazz
Melyik varicinak rlnl jobban?

Kimi a raliban maradna
Kimi visszatrne az F1-be
ms /A vlemnyedre kvncsi vagyok, nyugodtan rd be a csetbe, vagy a vendgknyvbe/
Szavazs llsa
Lezrt szavazsok
 
F1-es cikkek
 
Ne lopj, mert ltlak!
Innen mindenkit ltok!
 
J oldalak:D
 
Puszi:D
 
Szavazz!
Lezrt szavazsok
 
Interjk
 
Ayrton Senna
 
Utols frissts
 
2010 Monza

Mg az Olasz Nagydjnak egyetlen igazi vesztese volt - tallt, sllyedt: Lewis Hamilton -, addig a dobog tetejrl integet Fernando Alonso mellett gyztesnek sokan msok is rezhettk (volna) magukat. Nem utolssorban Jenson Button, aki Monzban egszsges csapst mrt a technokratizmusra...

Monacban nagy leszorter kell, Monzban meg kicsi, nemde? Legszebb lmbl felrzva is tudja ezt mindenki, hiszen ez a Forma-1 egyszeregye, amita vilg a vilg. Na j, egye fene: csak azta, hogy Colin Chapman az 1968-as Monaci Nagydjon, az amerikai Chaparral Cars tlett lemsolva szrnyakkal szerelte fel Graham Hill Lotus 49B-jt, gy kitrva ezzel az ablakot az aerodinamika fel, hogy azta is huzat van.

vtizedes trendekkel szembe menni mindig nagy btorsgra vall. Fennll a veszlye, hogy az ember hirtelen gy kezdi rezni, nem egyetlen mokfut szguld az rossz irnyba, hanem szz - mr ha rtik, mire gondolok. Olykor mgis megesik, hogy annak az egynek lesz igaza. Ezttal a McLaren az rdem: amikor az Olasz Nagydj pntek dleltti szabadedzsn Lewis Hamilton s Jenson Button akkora fellet hts vezetszrnnyal gurultak ki a garzsbl, mintha sz szerint plyt tvesztettek volna, abban a hiszemben, hogy Monacban, de legalbbis Spban vannak, a boxutca szltben-hosszban mindenkinek az aszfalton koppant az lla. Ht megrltek ezek? Rvidesen hre is ment, hogy a McLaren szrny helyett tvedsbl egy wiltshire-i tehnfarm leselejtezett csrajtajt buherlta fel az MP4-25-re.

Azt persze mr elre lehetett tudni, hogy a hatkony F-csatornval rendelkez csapatok - elssorban nyilvn a McLaren - a Monzban megszokottnl nagyobb fellet szrnyat hasznlhatnak majd, hiszen a lgellenllst az egyenesekben gyis cskkenteni tudjk. Ennyire drasztikus megoldsra azonban senki nem szmtott.

A pntek reggeli szabadedzsen mg Button s Hamilton is a nagy szrnnyal krztt. Jenson szk 3 tizedet vert a csapattrsra (ami a htvgnek ebben a szakaszban teljesen rdektelen volt), aztn Lewis dlutn kiprblta az F-csatorna nlkli, Monzban jl ismert pengevkony hts szrnyat - s annak ellenre gyorsabb lett Jensonnl, hogy sokkal kevesebb krt tett meg, mint . m a klnbsg, s itt jn a java, lenygzen kicsi volt kztk: 56 ezredmsodperc. Lnyegben semmi.

Ez a tny mr nmagban is elkpesztnek tnt. Gondoljunk bele: itt van kt, kis tlzssal a leszorter skljnak ellenttes vgt kpvisel versenyaut, s a Forma-1 leggyorsabb plyjnak csaknem 6 kilomtert lnyegben mgis ugyanannyi id alatt teljestik. Ez mr-mr ellentmondott a jzansznek, mese azonban nem volt, a szmok nem hazudhattak most sem.

A McLaren dilemmja ppen az eltrs hajsznyi voltbl addott. Ha valamelyik aerodinamikai konfigurci sokkal gyorsabb, a vlaszts egyrtelm, nincs mirl beszlni. A msikat mr dobhatjk is ki a kukba a motorhome mgtt, vagy farigcslhatnak belle high-tech nyakkendtt a VIP-vendgeknek. gy viszont ahhoz a frappns megoldshoz voltak knytelenek folyamodni, hogy kln-kln, azaz egymstl fggetlenl a versenyzikre (illetve a mrnkeikre) bztk a dntst. Aztn termszetesen nagyonis kapra jtt nekik, hogy Jenson s Lewis ellenttes irnyba indultak, hiszen gy minden eshetsget le tudtak fedni. A csapat szintjn ktsgkvl ez volt az optimlis forgatknyv.

De vajon melyikk akart tljrni a msik eszn? Ki vlasztotta a kockzatosabbnak tartott megoldst? Monzrl lvn sz az ember hajlamos lenne azt hinni, hogy a kis fellet hts szrny volt a biztonsgi vltozat, a jelek szerint azonban nem gy ll a helyzet: a McLarennl a szimulcik alapjn eleve a nagy szrnnyal akartak versenyezni, a kicsit csak a rend kedvrt prbltk ki, nehogy mellfogjanak. Ebben az esetben teht Lewis volt az, aki a hagyomnyos, paradox mdon mgis kockzatosabb tra lpett. Alighanem prblt ravaszkodni, br mindjrt hozz kell tennnk, hogy a dntst a versenyzk nyilvn nem egyszemlyben hoztk meg.

Mg a szombat dleltti szabadedzs utn is gy ltszott, hogy Lewis dnttt helyesen. Mindenkinl gyorsabb volt, de ami trtnetnk szempontjbl fontosabb, 2 tizedmsodpercet vert az F-csatornt hasznl Jensonra. Az idmrt teht abban a hiszemben vrhatta, hogy neki ll a zszl, mg a garzs msik oldaln Jenson kezdhette vakargatni a fejt. Lhallban visszatrnie a kis leszorters aero-csomaghoz, amit egsz htvgn ki sem prblt, mr ks lett volna. A kocka el volt vetve...

s csak a Q2-ben fordult meg - akkor is pphogy. A Q1-ben Lewis megint 2 tizeddel elzte meg Jensont, s br a Q2-ben 4 szzaddal kikapott tle, ez nem felttlenl volt baljs eljel. A dntben viszont bumm, bettt a mennyk: kemny fl msodperccel kikapott Jensontl, s azon a plyn, amit mintha a McLarenhez talltak volna ki, ott tallta magt az 5. rajtkockban, vilgbajnoki ellenfele, Mark Webber mgtt. Igaz ugyan, hogy az lmeznybl volt az egyetlen, aki a Q3-ban nem javtott a korbbi ideredmnyn, azaz a krei sem sikerlhettek tkletesen, de az idmrn elrt legjobb kridket nzve is 0.310 msodperc volt a htrnya Jensonhoz kpest. gy tnt, a krds eldlt: Jenson vlasztott jl.

Dacra annak, hogy az autja az egyenesben 14.8 km/rval volt lassabb Lewisnl; a vgsebessgek listjn mg mkd F-csatornval is csak a kt (egsz vben ugyanazt a hts szrnyat hasznl) Hispanit elzte meg, mg Lewis csupn a kt Toro Rosstl maradt le. Monza sajtos vonalvezetsnek csodja, s rendkvl meglep, hogy a lendletesebb kanyartemp meg a nagyobb cscssebessg nemcsak a kr egszben, hanem a plya egyes szektoraiban kln-kln is kiegyenltette egymst.

Szrnyak a McLarenen. Fellrl lefel: Button Spban, aztn Button Monzban, vgl Hamilton Monzban. A kpekrl is ltszik, hogy Jenson tnyleg a spi szrnyat hasznlta, br nem ugyanazzal a vglappal, s ms fels llel.

Az els szektorban, amely a hossz clegyenes szinte egszt, az els siknt, azaz a Rettifilt, majd a Curva Grandt foglalja magban, Lewis jobb rszidt rt el - de az idmrn ssz-vissz 42 ezreddel! Hiba kezdett fkezni 15 km/rval nagyobb sebessgrl, mint Jenson, a kis leszorter miatt a Rettifiln sokkal lassabban kellett tegyenslyoznia. A kanyarokbl val kigyorsts kzben aztn a nagy leszorter egyszerre volt lds meg tok, hiszen egyfell nvelte a tapadst a hts tengelyen, msfell viszont ugyangy nvelte a lgellenllst is - igaz, mindkt hats csak viszonylag nagy sebessgnl jelentkezett hangslyosan. A Curva Grande Lewis autjval is simn padlgzos volt, azt teht technikailag egyenesnek lehetett tekinteni (br sokkal meredekebb, mint amilyennek kvlrl ltszik, ezt nhny hnappal ezeltt, egy ktlses WTCC-s Chevrolet jobbegyben kuporogva n magam is tapasztalhattam).

A msodik szektorban van a Roggia s a kt Lesmo, ezrt ez az Ascarihoz vezet hossz egyenes ellenre is a nagyobb leszorters autknak kedvez: itt Jenson volt a gyorsabb, kereken kt tizeddel elzte meg Lewist az idmrn. Eddig a mrsi pontig teht 16 szzad volt Jenson elnye, amit Lewis elvben ledolgozhatott volna a harmadik, a gyors Ascari siknt s Parabolict magba foglal szektorban. Ez volt a legizgalmasabb szakasz, mert itt volt a legkevsb egyrtelm, hogy melyik aerodinamikai megolds a kedvezbb. Pntek dlutn pldul mindenestl 2 ezredmsodperc volt ott a klnbsg a kt McLaren kztt, mg szombat dleltt Lewis 122 ezreddel rt el benne jobb rszidt, mint Jenson. A meccs teht papron kteslyesnek ltszott... Csakhogy ott a Q3-ban Jenson 3 tizedet lefaragott a rszidejbl, mg Lewis egy hajszllal rontott a sajtjn. Az eredmny: Button 1:22.084, Hamilton 1:22.623. Hopp.

A verseny azonban mg ezzel sem ltszott lefutottnak, mivel ktsges volt, hogy Jenson az egyenesekben kpes lesz maga mgtt tartani a sokkal nagyobb tempra gyorsul ellenfeleket. A nagyobb leszort erbl addan persze kt okbl is rvidebb fktvokat vehetett, mint k - egyrszt ppen a kisebb egyenesbeli sebessgnek, msrszt a nagyobb kanyarsebessgnek ksznheten, vagyis azrt, mert a tbbieknl kisebb temprl, de nluk nagyobb tempra kellett lelasstania az autjt -, m gy is izgalmas talls krds volt, hogy ez elg lesz-e szmra a vdekezshez. ltalban vve persze igaz, hogy nagy leszorter mellett nem kell olyan finoman bnni a kormnnyal s a gzpedllal, mint a hmestojssal, s gy knnyebb egyenletes tempt diktlni is, Jensonnak azonban alaposan fel volt adva a lecke: tudta, hogy elg egyetlen alkalommal rosszul kigyorstania valamelyik kanyarbl, s az ldzi azonnal ott teremnek a szlrnykban. Nem volt kecmec, muszj volt krrl krre kihasznlnia, hogy lendletesebben tud fordulni a tbbieknl, s az ilyesmi mindenkppen pszichs teher.

Jellemz a csapatok tudomnyos alapossg mdszereire, hogy a McLarennl az els kanyarig mrt tvolsgot, a fktv hosszt, valamint az F-csatorna lgellenlls-cskkent hatst figyelembe vve elre kiszmoltk, Button meg tudja-e majd tartani a pozcijt a rajt utn. Ht, mg ennl is tbbre vitte, hiszen megszerezte a vezetst, br sajt bevallsa szerint is meglepdtt, hogy Fernando Alonso a Ferrari kisebb leszortereje ellenre mennyire rvidet tudott fkezni a Rettifilo eltt.

Vgl, amint azt nemsokra ltni fogjuk, Jenson Button nem a szokatlan belltsokon bukta el a gyzelmet az Olasz Nagydjon. m az mindenkppen dt volt, hogy ebben a szmtgpek ltal uralt korban, amikor a csapatok mindent elre lemodelleznek, tizedmsodperces pontossggal, egyre hatkonyabban becslve meg a kridket is, nha mgiscsak knytelenek visszatrni az alapokhoz, s kt, egymssal szgesen ellenttes megolds kzl szimpla prblgatssal vlasztjk ki a jobbat. A technikai fejlesztsek manapsg mr sokkal inkbb szlnak a leheletfinom rszletek finomhangolsrl, semmint a drmai vltoztatsokrl. Ahogy a McLaren jtszott Monzban, az merben szokatlan, de ppen ezrt pratlanul izgalmas is volt. Taln van remny, s mgsem minden kiszmthat...

* * *

...Ami egy gyors kanyarlevgssal el is vezet minket a Ferrari hockenheimi csapatutasts-botrnynak gyben szletett tlethez. Vihar a kutya tlkjban, tudom, radsul lergott csont is, gyhogy nem akarok sokat nyammogni rajta, de azrt mgis nehz lenne sz nlkl hagynom, hogy a Motorsport Vilgtancsnak (WMSC) ismt sikerlt olyan indoklst adnia, amely mindkt irnybl olvasva egyformn rtelmetlenl hangzik.

Az tlet, miszerint a Ferrari bns, de nem rdemel bntetst, inkbb illik egy kisiskolsoknak sznt erklcsi pldzathoz, netn valamelyik Sherlock Holmes-novellba, mint egy nmagt komolyan vev bri testlet alapos mrlegels utn szletett dntshez. Merthogy tnyleg ezt llaptottk meg. A kmgynek, a szingapri tkzsbotrnynak meg az elmlt idszak tbbi kalamajknak vaskos peranyaghoz kpest frissten rvid, mindssze 9 oldalas dossziban explicite lerva szerepel, hogy a Ferrari a jelents szerzje szerint egyrtelmen vtkes a Sportszablyzat 39.1-es cikkelynek s a Nemzetkzi Sportkdex hrhedt, 151/c) paragrafusnak megsrtsben - azaz csapatutastsokat alkalmazott, s ezzel rtott az autsport hrnevnek -, a Nmet Nagydj sportfelgyeli ltal a helysznen kiszabott 100 ezer dollros pnzbrsgon fell mgsem bntetik meg.

Gondoljunk brmit a csapatutastsokrl, egy dolog biztos: jelenleg tiltva vannak. t lehet, st, tovbbmegyek, t is kell gondolni ket, de erre visszamenleges hatllyal nincs pkzlb lehetsg. Amikor a Ferrari Hockenheimben Fernando Alonso mg parancsolta Felipe Masst, a tilalom hatlyban volt. k megszegtk. Teht minden jzan logika szerint meg kellene ket bntetni. Aztn utlag persze el lehet tprengeni a szably mdostsrl; de csakis utlag. Mondom ezt gy, hogy n magam nem tartom sem felhbortnak, sem etiktlannak azt, amit a Ferrari Hockenheimben tett.

Brmennyire is az unalomig ismert a krdskr, hiba jrtuk mr krbe oldalrl, alulrl s fellrl az sszes rvet ezerszer pro s kontra, a Ferrari vdekezsben ezttal felbukkant egy jszer elem: azt lltottk, hogy amihez Hockenheimben folyamodtak, az nem "csapatutasts" volt, hanem "csapattaktika." Nem emlkszem, hogy ezt a kettt eddig valaha is megklnbztettk volna, legalbbis ebben a kontextusban. A Ferrari gyvdei egy izgalmas j fogalmat dobtak be a kztudatba, hurr.

Az rvelsk arra plt, hogy a rdin semmifle "utasts" nem hangzott el Massa fel, ergo egyltaln nem is lehetett sz "csapatutastsrl." Ez megmosolyogtatan trivilis gondolat, mgis nehz belektni. Amint a WMSC tlete is kitrt r, mindenki szmra nyilvnval, hogy a "Fernando gyorsabb nlad" zenet mit sugallt Massnak, radsul a jelents rja szerint mg csak igaz sem volt, mivel a kt versenyz kztti tempklnbsg abbl (is) addhatott, hogy Alonso feljebb tekerhette a motorjt, mint csapattrsa. Klasszikus deus ex masina. Ilyen alapon semmit nem lehetne utastsnak tekinteni. A Ferrarinl a verseny eltt pldul megllapodhatnnak abban, hogy ha Rob Smedley a boxutcai irnytkzpontbl egy szivrvnyszn nyalkval kezd integetni Massnak, vagy a rdin elnekli a Mary Poppins egyik bettdalt, az azt jelenti, hogy Felipe lpjen szpen a fkre, s osonjon vissza Alonso hts szrnya mg. Akkor ez mr nem lenne utasts? Nevetsges.

Persze tny s val, hogy a nevezetes 39.1-es cikkely tiltja ugyan a versenyek eredmnyt befolysol "csapatutastsok" alkalmazst, a "csapatutasts" fogalma azonban sehol sincs definilva. Nmi logikai gyeskedssel felvethetnnk, hogy tulajdonkppen maga a cikkely hatrozza meg a fogalmat, vagyis azt tekinthetjk csapatutastsnak, ami befolysolja a verseny eredmnyt, ez azonban fbl vaskarika lenne. Node mgis mit vrhatunk egy olyan prben, melynek sorn az FIA gyvdei mg azt is bizonytkknt igyekeztek felhasznlni, hogy a Ferrari versenyzinek szerintk milyen volt a hangulata a dobogn?

Az tletben megjegyeztk - ktsgkvl jogosan -, hogy nehz bebizonytani a csapatutasts tnyt, ha valaki konkrt parancs elhangzsa nlkl, ltszlag nknt adja t a helyt a csapattrsnak, s utlag nem emel kifogst az eljrs ellen. A Ferrari azzal vdekezett, hogy Smedley csupn tjkoztatta Masst a helyzetrl, s az informci fnyben magtl llt flre Alonso ell, mivel rjtt, hogy "ezt kvnja a csapat rdeke". Ha gy trtnt, ht elg lass lehet a felfogsa, mert ngyszer kellett elmondani neki ugyanazt a nem tl bonyolult mondatot - "Fernando gyorsabb nlad" -, mire vgl sszerakta a puzzle-t, s megtette, amit megkvetelt a haza. Na j, Felipn nem lceldm tovbb, hiszen ebben az gyben nyilvn nem az fejrl folyik a vaj. Ahogy egybknt nem is Fernandrl.

A hockenheimi mizria kapcsn Sam Michael, a Williams technikai igazgatja elmondott egy tanulsgos trtnetet a versenyzi pszichrl, visszaemlkezve r, hogy amikor az 1998-as Belga Nagydjon a rdin - Eddie Jordan utastsra - megtiltotta Ralf Schumachernek az len halad Damon Hill elleni tmadst, Ralf az els hrom alkalommal gy tett, mintha nem mkdne a rdija. Ismers? Aztn vekkel ksbb, taln 2001-ben, az egyik Francia Nagydjon hiba macerlta vele Michael ismt, hogy engedje el Juan-Pablo Montoyt, aki gyorsabb volt nla, Ralf egyszeren nem vett tudomst a krsrl (a flrertsek elkerlse vgett ez nem abban az vben, 2004-ben trtnt, amikor Montoya kiakadt a Williamsre Magny-Cours-ban). Szval ha elg tks - vagy illojlis, ez nzpont dolga - az ember, megtagadhat egy ilyen parancsot, de nem biztos, hogy hossz tvon jl jr vele. Klnsen, ha a csapat vilgbajnoki eslyeit veszlyezteti. Amg az autban l, mdjban ll ell maradni, aztn amikor kiszllt belle, a fnknek mdjban ll pros lbbal azonnal kirgni. Akkor kinek a kezben is van a kormny?

S hogy milyen kompromisszumos megolds kpzelhet el a problmra? Ht, kezdetnek pldul meg lehet prblkozni azzal, hogy csapatutastsokat csak a szezon utols harmadban lehessen alkalmazni, s egy adott versenyznek kedvezve akkor is legfeljebb ktszer - elvgre ha valaki gy nyer vb-t, hogy a csapattrsa hrom-ngy alkalommal ugrl flre elre, a gyzelme mr ersen ktsgbe vonhat rtk lesz. Mindenesetre biztosan csak olyan szablyt rdemes hozni, amit be is tartanak; krds, hogy ltezik-e ilyen. A Ferrarinak az az rve viszont, hogy ha Hockenheimben hagytk volna szabadon megkzdeni egymssal Alonst meg Masst, akr ssze is tkzhettek volna, mint Webber s Vettel Isztambulban, egyszeren rhejes: ennyi ervel rajthoz sem kellene llniuk.

Ja, s a fent emltett kiszmthatsg, ami az tvgott kanyarral elvezetett minket idig: az FIA azzal az indokkal bizonygatta a csapatutastsok ltjogosultsgt, hogy "az autsportnak kiszmthatatlannak kell lennie, s annak is kell maradnia." Ez szp s j, de ahogy n ltom, ennek nem Massa s Alonso hockenheimi helycserje a legnagyobb akadlya.

* * *

Br, hogy megint ugyanazt a vezrfonalat kvessk tovbb, a kiszmthatatlansgot nem hinyolhatjuk: ha az Olasz Nagydj pusztn a plyn trtnteket nzve nem is tnt kirvan izgalmasnak, a htvgn megvalsult a Ferrari-McLaren-Red Bull ersorrend, ami a spi Grbe Tkrbe gyorsan visszapillantva azt jelenti, hogy a legutbbi ht versenyen a hrom lcsapat mind a hat lehetsges konstellcija elfordult.

Monzt azonban nem ez az nmagban rdektelen matematikai sszefggs, hanem kt taktikai jtszma tette igazn lebilincselv. Tulajdonkppen csak akkor derl ki, hogy Fernando Alonso gyzelme s Sebastian Vettel 4. helye tnyleg mennyire hajszlon mlt, ha utlag belessuk magunkat a rszletes adatokba. Ht persze, lttuk mr kzben is, hogy milyen szoros csatt vvtak Jenson Buttonnal illetve Nico Rosberggel, az viszont nem volt nyilvnval, hogy a sikerkben a vletlen is jelents szerepet jtszott.

s tessk, me az egymilli dollros krds: vajon nyerhetett volna Jenson, ha a McLaren mshogy alaktja a boxstratgijt? rezheten csaldott volt, amikor Fernando a kerkcserje utn ppen az orra el, st, voltakppen mellje rkezett vissza a plyra, mert tle szokatlan mdon maga is krdre vonta a csapatt, hogy mirt hvtk a ki t a boxba egy krrel korbban Alonsnl.

Nos, a McLaren valjban kutyaszortban volt. Hiba llt az lre Jenson a rajtnl, Fernando vgig ott loholt a sarkban, nem sok ktsget hagyva afell, hogy gyorsabban is tudna menni, ha szabad lenne eltte az t. Igaz, hogy Jenson sokat emlegetett nagy leszorters aerodinamikai konfigurcija elvileg kmletesebben bnt a gumikkal, de a kops valjban annyira mrskelt volt, hogy a lgy keverk, amin szinte mindenki rajtolt, a hagyomnyosabb szrnybelltst hasznl Ferrarikon is simn brta a strapt. Elbb-utbb persze hatatlanul eljtt az a pont, amikor tisztn matematikai rtelemben rdemes lett kereket cserlni, mert az j kemny gumik gyorsabbak lettek a hasznlt lgyaknl. Amikor Robert Kubica a 33. krben - az lmeznybl elsknt - killt rtk a boxba, s 1:26.396-os addigi legjobbjt azonnal 1:25.768-ra javtotta, a McLarennl elrkezettnek lttk az idt, hogy a 36. krben kiszltsk Jensont. Titkon bztak benne, hogy Fernando is kvetni fogja t a boxutcba, mert gy volt a legjobb eslyk eltte maradni, de a Ferrari sem ma jtt le a falvdrl: Alonst mg egy krig a plyn hagytk. Jenson helyzete azonban papron nem tnt remnytelennek, mert ha a friss kemny gumikon gyorsabb tudott volna lenni, mint Fernando a hasznlt lgyakon, taln megrizhette volna a vezetst. s Kubica pldja azt sugallta, hogy erre van is relis eslye.

 
Alonso, Massa s Button kridejei (nagythat). A Ferrari Monzban egyrtelmen gyorsabb volt, gyhogy Jensonnak valjban a taktiktl fggetlenl sem volt relis eslye a gyzelemre, hiba rajtolt jl, s vezetett sokig. Persze nem tudjuk, mennyi idt vesztett az els kanyarban megrongldott diffzor miatt.

Igen m, csakhogy volt egy bkken: a kemny keverk a legels, boxbl kivezet krben, amg nem melegedett be, mg nem volt elg gyors. A 37. krt Jenson gy tette meg, hogy rezte, amint a hideg gumikkal remeg az aut eleje a bekormnyzskor, mikzben Fernando a boxba tartva alaposan odatette magt. Berobogott a boxutcba, lecserltk a kerekeit (annyira gyorsan, hogy ez mg t is meglepte), s amikor jra kirt a plyra, ppen ltta, hogy Jenson a kls vrl megrkezik mell a Rettifilo fktvjn. Fernando nem egszen egy authosszal jrt elrbb a McLarennl, ami azt jelenti, hogy az elnye legfeljebb 2-3 tizedmsodperc lehetett.

Mieltt Jenson a boxba hajtott, 9 tizedmsodperc volt kztk a klnbsg. Csakhogy a McLaren kerkcserje 4.2 msodpercig tartott, mg a Ferrari szereli hihetetlenl gyorsan, 3.4 msodperc alatt raktk fel az j gumikat Alonso autjra. Fernando pont ennyivel, kereken 8 tizedmsodperccel tlttt kevesebb idt a boxutcban, mint Jenson (22.154 msodpercet a 22.955-tel szemben), ami azt jelenti, hogy mindketten ugyanolyan jl rkeztek meg oda, s ugyanolyan jl is gyorstottak ki. Abbl az 1.1-1.2 msodpercbl teht, amit Fernando a plusz krvel ledolgozott Jensonhoz kpest, 8 tizedet a szerelinek ksznhetett. maga 3-4 tizedet tudott hozni a McLarenen a 37. krben, ami nem lett volna elg. Ezrt mondta - s joggal -, hogy a szerelk nyertk meg neki az Olasz Nagydjat.

Vajon a McLaren eljtszhatta volna ugyanazt a trkkt, mint a Red Bull Vettellel, azaz rdemes lett volna a verseny vgre halasztania Button kerkcserjt? A vlasz egyrtelmen nem. A Ferrari ugyanis megtehette volna, hogy a 37. kr tjkn mindenkppen behvja Alonst, s mivel akkor az j kemny gumi mr egyrtelmen gyorsabb volt a hasznlt lgynl, Jenson csak minden egyes tovbbi krrel, amg kint maradt, vesztett volna az elnybl a Ferrarihoz kpest. Az egyetlen eslye az lett volna, ha tud egyetlen krrel ksbb kereket cserlni Alonsnl, mert akkor taln Fernando veszt idt a hideg gumikon a boxbl kihajtva, mikzben mg a lgy gumikkal tehet meg egy gyors krt. Persze ezutn ugyangy kszkdtt volna, amg bemelegti a Bridge-eket, de ha a kills utn ell marad, Alonsnak nem lett volna egyszer megelznie.

A Ferrari azonban, s ez mr tnyleg veltrzan izgalmas sakkjtszma, ezt a lehetsget is le tudta vdeni, mgpedig Massa rvn. Ha netn a McLaren arra jtszva, hogy Alonso utn cserljen kereket, kint hagyja Buttont a plyn, Felipt nyugodtan behvhattk volna a 37. krben, s attl kezdve az j gumikon gyorsabb lett volna Jensonnl s Fernandnl is. A boxkillsok eltt, a 31-37. krig eleve diktlta a legjobb tempt az egsz meznyben. Kereken 3 msodperces htrnyban kvette a McLarent, s a kerkcserje utn fl msodperccel mg ennl is jobb krket kezdett autzni, gyhogy 6-7 kr alatt hozott volna annyit Jensonon, hogy a killst kveten mr tveszi tle a vezetst. gy valamelyik Ferrari mindenkppen az lre llt volna, a McLaren teht nem vrhatott. Az egyetlen relis lehetsgket prbltk kihasznlni, amikor a 36. krben kihvtk a boxba Jensont; helyesen taktikztak. Akrcsak a Ferrari. Ez a gyzelem taktiktl fggetlenl nekik jrt.

Aki kockztatott, s nyert, az Vettel volt. Utlag sokan hztk a szjukat, a Red Bull elfogultsgt ltva abban, hogy vele, nem pedig Webberrel jtszottk el ezt a taktikai trkkt, t hagyva kint a plyn a verseny utols eltti krig, holott valjban jrszt a vakvletlennek ksznheti a 4. helyt.

Seb stratgija egyetlen okbl vlt be: azrt, mert a hasznlt lgy gumikon is gyorsabb volt, mint a 35. krben kereket cserl Nico az j kemnyeken. Csakhogy alig-alig. A 36. kr vgn, amikor megkezddtt kzttk a ktlhzs, Vettel elnye Rosberggel szemben 17.229 msodpercre rgott. Ezt az 50. kr vgre is csupn 20.008-ra sikerlt feltornznia, ami azt jelenti, hogy krnknt tlagosan 0.199 msodperccel szakadt le a Mercedestl. A boxkillshoz vgl 21.558 msodpercre volt szksge (mindenkinl kevesebb idt tlttt a boxutcban, miutn a Red Bull szereli mg ferraris kollgiknl is hamarabb, 3.3 msodperc alatt vgeztek az autjval), s a fenti iramban mg legalbb 7-8 krbe telt volna neki, hogy kiautzza ezt az elnyt Nicval szemben. A versenybl azonban mr csak 3 kr maradt... Itt sietett a segtsgre a szerencse: az 51. krt Rosberg valamirt - nem tudjuk, mirt, mert nem mutattk, taln az egyik Virgin lekrzse miatt - kirvan lassan, 1:26.843 alatt teljestette (a kvetkezben aztn visszazkkent a normlis kerkvgsba, 1:24.497-gyel megfutva egyni legjobbjt, amivel mellesleg 3. lett a leggyorsabb krk listjn). A lnyeg, hogy ezzel Seb elnye kapsbl 22 msodperc fl ntt, ezrt azonnal le is csapott a lehetsgre, s a kr vgn kiment lebonyoltani a ktelez kerkcserjt. Ha Nico abban az egy krben, az 51-edikben nem veszt valamivel b 2 msodpercet, Seb a Mercedes mg tr vissza - st, mg az is lehet, hogy Webber mg, aki karnyjtsnyi, 1.3 msodperces tvolsgbl kvette a Rosberget. Szegny Mark jformn az egsz versenyt a plyt keresztbe-kasul levagdos Nico Hlkenberg mgtt tlttte, akit egybknt a Red Bull futam utni kzlemnyben kvetkezetesen "Hulkenburg" nven emlegettek - hogy bosszbl vagy tvedsbl, az nem derlt ki...

 
A Vettel s Rosberg kztti tvolsg alakulsa (nagythat). Seb alig tudta nvelni az elnyt Nico kerkcserje utn, s ha Rosberg az 51. krben nem veszt egyszerre 2 teljes msodpercet, Vettelnek szinte biztosan nem lett volna eslye visszatrnie el a boxbl.

A Red Bull csapaton belli taktikjrl szinte mindenkinek megvan a vlemnye, s sokan azon fanyalognak, hogy ha nem kezdik el srgsen Webber szekert tolni, j esllyel elbukjk a vilgbajnoksgot. Mr elnzst a ltvnyosan ostoba krdsrt, de biztosak vagyunk benne, hogy nem akarjk elbukni? gy rtem, nyilvn nem bnnk, ha megnyernk, az viszont nem egyrtelm, hogy pontosan milyen prioritsaik vannak. Ne felejtsk el, hogy a Red Bull alapveten egy marketingcg, nem a versenyzs a f profilja, mint a McLarennek vagy a Williamsnek; lehet, hogy hlyn hangzik, de ha szmukra az a lnyeg, hogy nyilvnossgot kapjanak, vagyis minl tbbet beszljenek rluk, az isztambuli tkzshez hasonl esetek is csak az malmukra hajtjk a vizet. Illetve a Red Bullt. A vllalat klnbz szintjei kztt persze lehet rdekellentt, mert Adrian Newey s Christian Horner bizonyra ppgy a gyzelemrl lmodik, mint Seb vagy Mark, a pnzt azonban nem k adjk. A kutya meg ugye ugathat. Nem kizrt, hogy a Red Bullnak tnyleg fontosabb a versenyzi kztti azonos elbns, mint a vilgbajnoki cm, mg ha ezt a Forma-1-en szocializldott llekkel nehz is megrteni.

Mert Monzban sokan kezdtk blogatva drzslgetni a tenyerket, hogy lm, mgiscsak kilg a llb, amikor Seb fkje a 20. krben bekapott, s Mark knnyedn elgaloppozott mellette, de korai volt a krrmk: vgl Vettel rt clba elrbb, remnytelenl sszezavarva ezzel az sszeeskvs-elmletek hveit. Ha a Red Bullnl van is csapatsorrend, azt mg k sem tudjk kibogozni...

 
dvzllek
 
Blcsessg;)

 
Nagydjhtvge
 
Boldog nvnapot

 
Kimi Rikknen
 
Nico Hlkenberg
 
Ms dolgok
 
Grbe Tkr
 
A vilgbajnoksg llsa(piltk)

1. Sebastian Vettel 234 pont

2. Mark Webber 149 p.

3. Lewis Hamilton 146 p.

4. Fernando Alonso 145 p.

5. Jenson Button 134 p.

6. Felipe Massa 70 p.

7. Nico Rosberg 48 p.

8  Nick Heidfeld 34 p.

9. Vitaly Petrov 32 p.

10. Michael Schumaccher 32 p.

11. Kamui Kobayashi 27 p.

12. Adrian Sutil 18 p.

13. Sebastian Buemi 12 p.

14. Jaime Alguersuari 10 p.

15. Sergio Perez 8 p.

16. Paul di Resta 8 p.

17. Rubens Barichello 4 p.

18. Pedro de la Rosa 0 p.

19. Jarno Trulli 0 p.

20. Vitantonio Liuzzi 0 p.

21. Pastor Maldonado 0 p.

22. Jerome d'Ambrosio 0 p.

23. Heikki Kovalainen 0 p.

24. Timo Glock 0 p.

25. Daniel Ricciardo 0 p.

26. Karun Chandhock 0 p.

 

 

 

 

 

 
Forma- 1 biztonsg
 
A vilgbajnoksg llsa (csapatok)

1. RBR - Renault 383 p.

2. McLaren Mercedes 280 p.

3. Ferrari 215 p.

4. Mercedes 80 p.

5. Renault 66 p.

6. Sauber - Ferrari 35 p.

7. Force India Mercedes 26 p

8. STR - Ferrari 22 p.

9. Williams Cosworth 4 p.

10. Lotus Renault 0 p.

11.HRT-Cosworth 0 p.

12. Virgin - Cosworth 0 p.

 

 
Mennyi is az id???
 
Naptr
2024. Szeptember
HKSCPSV
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
02
03
04
05
<<   >>
 
Kimi hazja
 
Szavazz!!!
Lezrt szavazsok
 
Az egyik kedvenc szmom
 
mirt szereted?
Te mirt szereted Kimit?

tehetges
mert a McLarennl versenyzik
mert finn
mert helyes
szeretem a stlust
magamat ltom benne
ki mondta, hogy szeretem?!
Szavazs llsa
Lezrt szavazsok
 
Idzet

A versenyzs, a vetlkeds a vremben van, az letem rsze egsz letemben ezt csinltam, s hmm... elrbb val brmi msnl...

                   (Ayrton Senna)

 
EZ + AZ
 
Hrlevl
E-mail cm:

Feliratkozs
Leiratkozs
SgSg
 
Dont worry, be happy
 
Szavazz
Hogy tetszik a "Ms dolgok" men

Nagyon j
Egsz j
Lehetne jobb is
Nagyon gz
Szrny
Egyltaln van annak a mennek rtelme?
Szavazs llsa
Lezrt szavazsok
 
Az osztlyom alkotsai:D
 
Szavazz
Hogy tetszik a honlap?

Egsz j
Trhet
Nagyon j
Bjj el!!!
Ciki! Ne hogy reklmozd!
Ez neked honlap?
Hzz el a j bds francba
Szavazs llsa
Lezrt szavazsok
 
Finnorszg
 
Szavazz!
Melyik kommenttort szereted jobban?

Palik Laci
Czolner Gyuszi
Wber Gbor
Palik- Czolner prosts
Szavazs llsa
Lezrt szavazsok
 

Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kiköt&#245; felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!    *****    Nagyon pontos és részletes születési horoszkóp, valamint 3 év ajándék elõrejelzés, diplomás asztrológustól. Kattints!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre,egyszer mindenkinek érdemes belenézni.Keress meg és én segítek értelmezni a csillagok állását!    *****    HAMAROSAN ÚJRA ITT A KARÁCSONY! HA SZERETNÉL KARÁCSONYI HANGULATBA KEVEREDNI, AKKOR KATT IDE: KARACSONY.GPORTAL.HU    *****    Nyakunkon a Karácsony, ajándékozz születési horoszkópot barátaidnak, ismerõseidnek.Nagyon szép ajándék! Várlak, kattints    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!