Korszakolása
- 750-1170 kora középkori irodalom
- 1170-1270 középkori irodalom
- 1270-1500 késő középkori irodalom
- 1470-1600 reneszánsz irodalom
- 1600-1720 barokk irodalom
- 1720-1785 a felvilágosodás és előzményei irodalma
- 1740-1780 szentimentalizmus irodalma
- 1767-1785 Sturm und Drang
- 1786-1832 klasszicizmus, weimari klasszika
- 1798-1835 a romantika irodalma
- 1820-1850 a biedermeier kora
- 1830-1850 Junges Deutschland és Vormárz
A német irodalom történetének korszakhatárait a német nyelv fejlődésének szakaszaihoz is kötik.
Középkori német irodalom 750-1500
Az ófelnémet (althochdeusch) korszak a 8-11. századra tehető.
- A Merseburgi varázsigék (Merseburger Zaubersprüche) 750 körül keletkeztek és a 10. században jegyezték fel őket.
- Germán hősi mondára épült a Hildebrand-ének (Hildebrandslied), a 9. század elejéről.
- Ugyancsak germán motívumokat tartalmaz két költői elbeszélés, a Muspilli, illetve a Heliand, már a 10. század termékei.
Az ófelnémet mellett megjelenik a latin nyelvű kultúra és irodalom.
A középfelnémet (mittelhochdeutsch) korszak a 11-13. század időszaka
A keresztes háborúk idején új világkép, új történeti témák merültek fel. A lovagi kultúra elterjedése a Hohenstaufok korára tehető. Fénykorát érte mind a költészet, mind az epika.
1. Német lovagi eposzok Az udvari epika Európa-szerte népszerű témaköreit dolgozta fel, merített Artúr király mondaköréből, a Grál - mondákból, a Trisztán-mondából. Elterjedt a verses lovagregény műfaja. De megjelent a lovagvilág bírálata is.
A lovagi téma mellett felmerül a germánok és hunok kora a népvándorlás történeteiben.
- A Nibelung - ének (Nibelungenlied) (1200 körül) a hősi eposzok kimagasló, máig legjelentősebb német példája.
2. Minnesang - udvari költészet
A "Minne"-költészet Provence-ban született, majd az Észak -Francia területek közvetítésével jutott német földre. A trubadúrok német megfelelői a Minnesángerek voltak. Témájuk elsődlegesen a szerelem, az áhított nő szépségének stilizált leírása. A legismertebb alkotók: Der Kürenberger, Ulrich von Gutenberg, Rudolf von Fenis, Friedrich von Hausen, Hartmann von Aue.
Az újfelnémet (niederhochdeutsch) korszak a 13-15. század kora (...)
Humanizmus, reneszánsz és reformáció irodalma 1470-1600
A 16. századtól a humanista világkép elterjedése, majd a katolikus egyház tekintélyének csökkenése, a reformáció változásokat hozott az irodalomban is.
- Rotterdami Erasmus (Erasmus von Rotterdam) (1469-1536) a német humanizmus mestere kirejedt levelezést folytatott Európában. Eszméi széles körben elterjedtek.
- Martin Luther (1483-1546) mozgalma hozzájárult a nemzeti nyelvű irodalom széles körű kibontakozásához. A Biblia német nyelvű fordítása is az ő nevéhez fűződik.
- Ulrich von Hutten (1488-1523) a humanista költészet legkiemelkedőbb alakja, ugyancsak németül fordult lázadó hangú verseivel a néphez.
A korszak több népkönyve igen érdekes utóélete mondhat magáénak és évszázadok múltán is befolyásolta az európai művészeteket. Említésre méltó Doktor Faust története.
Barokk irodalma 1600 - 1720
1. A barokk líra képviselői:
2. A barokk prózairodalom:
Felvilágosodás irodalma 1720 - 1785
1. német filozófiai háttere:
2. alkotók, fő művek:
- Gotthold Ephraim Lessing (1729-1781): esztétikus, kritikus, drámaíró művei közül Miß Sara Sampson (1752), Minna von Barnhelm (1767), Emilia Galotti (1772), A bölcs Náthán (Nathan der Weise) (1779) érdemelnek figyelmet. Neki köszönhető a német polgári szomorújáték és a polgári vígjáték műfaja is.
- Johann Christoph Gottsched (1700-1766): Versuch einer Critischen Dichtkunst vor die Deutschen (1730) című munkájában az új német irodalom esztétikai követelményeinek megfogalmazójává vált.
- Christoph Martin Wieland (1733-1813): Agathon (Geschichte des Agathon) (1794) című szatírikus regénye mellett verses elbeszéléseket is alkotott.
3. Sturm und Drang (1767-1785) mozgalom - a német szentimentalizmus.
Nevének kitalálója Maximilian Klinger (1752-1831); az egész korszakot egy művének címéről nevezték el. Alapvető jellegzetessége, hogy csak irodalmi irányzat. Hatott a mozgalomra Herder tézise, a népköltészetről, mint a kultúra legősibb forrásáról.
Legjelentősebb alkotók és műveik:
- Johann Wolfgang Goethe (1749-1832): Zum Schäkespears-Tag (beszéd, 1771), Sesenheimer Lieder (1770/71), Götz von Berlichingen (1773, dráma), Prométheusz (Prometheus) (1773/77), Ganümédesz (Ganymed) (1774, költemények), Az ifjú Werther szenvedései (Die Leiden des jungen Werthers) (1774, regény)
- Friedrich Schiller (1759-1805): Haramiák (Die Räuber) (1781, dráma), Ármány és szerelem (Kabale und Liebe) (1784, dráma)
- Jakob Michael Reinhold Lenz (1751-1805): Der Hofmeister (1774, dráma), Die Soldaten (1776, dráma)
- Gottfried August Bürger (1747-94): balladák, Lenore 1773
- a Göttinger Hain ("Göttinger Musenalmanach") munkatársai: Johann Heinrich Voss (1751-1826): Homérosz: Odüsszeia és Íliász fordítása németre és Christoph Heinrich Hölty (1748-1776).
Német klasszicizmus
A weimari klasszika:
Német romantika irodalma 1798 - 1835
1. Filozófiai háttere:
2. Központjai: A német romantika szellemi centrumai a német egyetemvárosok voltak. Az írók, művészek, filozófusok sokszor neves asszonyok szalonjaiban gyűltek össze, a leghíresebbek:
- Karoline Schlegel: August Wilhelm Schlegel, majd Schelling felesége
- Elisabeth (ismert nevén Bettina) von Arnim: Achim von Arnim felesége, Clemens Brentano testvére
- Rahel Levin és Henriette Herz: akik Berlinben irodalmi szalonokat tartottak fenn.
3. Korszakai:
Több korszakolási lehetőség is létezik:
- a) Korai romantika - erősen filozofikus, teoretikus (Jena, Berlin) és Kései romantika (Heidelberg)
- b) Korai romantika - Jena, Hochromantik - Heidelberg, Kései romantika - Berlin
3.1. A korai romantika
3.1.1. Jena alkotói - Jenai romantika
- Friedrich Schlegel (1772-1829): Lucinde (regény 1799)
- August Wilhelm Schlegel (1767-1845): 1798-1800 az "Athenaeum" kiadása Friedrich Schlegel közreműködésével, a német romantika kezdete.
- Novalis / Friedrich Leopold von Hardenberg (1772-1801): Költeményei: Himnuszok az éjszakához (Hymnen an die Nacht 1797) versciklus, melyben szerelme halála feletti megrendülését szembeállítja a dolgos nappalok birodalmával, Heinrich von Ofterdingen (regénytöredék 1802), melynek "kék virága" a romantika szimbólumává vált.
- Ludwig Tieck (1773-1853): A csizmás kandúr (Der gestiefelte Kater - dráma 1797)
- Wilhelm Heinrich Wackenroder (1773-1798): Theoretische Schriften (1796)
3.1.2. Berlin alkotói - berlini romantika
- Ernst Theodor Wilhelm Amadeus Hoffmann (1776-1822): Művei: Fantáziadarabok Callot modorában (1814-15), benne: Az arany virágcserép, Szerápioni testvérek (1819-21), Diótörő és egérkirály (1819), Murr kandúr (1820-22).
- Heinrich von Kleist (1777-1811): Drámái: Amphytrion - komédia, Homburg hercege (Prinz von Homburg), Heilbronni Katica (Kátchen von Heilbronn), Az eltört korsó (Zerbrochener Krug). Novellája: Kohlhaas Mihály (Michael Koohlhaas).
3.2. A kései romantika (Heidelberg)
3.3. Heinrich Heine (1797-1856): A legnépszerűbb lírikus, a "Buch der Lieder" (1827) nagy hatással volt a romantika korszakára és sok költeményét népdalként tartották számon, mint a leghíresebb "Die Lorelei" címűt. Poézisfelfogása különbözött a romantikusokétól, a valóságot széttöredezettnek látta, kritizálta a valós világot, de nem hitt a poézis mindenhatóságában. Politikai költészetének gyümölcse a "Deutschland, ein Wintermärchen" (1844).
A restauráció időszaka 1815 - 1848
1. A Biedermeier
2. "Junges Deutschland"
3. A forradalom előfutárai és a 48-asok
A német realizmus korszaka 1850-1890
1. Filozófiai háttere
2. Alkotók és művek
2.1. A realista prózairodalom
- Theodor Storm (1817-1888): novellák pl."Der Schimmelreiter"
- Gottfried Keller (1819-1890): A zöld Henrik (Der grüne Heinrich) - regény, novellák
- Theodor Fontane (1819-1898): Effi Briest - regény, Der Stechlin, Irrungen Wirrungen, Frau Jenny Treibel
- Wilhelm Raabe (1831-1910) "Der Hungerpastor"
2.2. A realista drámairodalom
A német naturalizmus irodalma 1880-1900
- Arno Holz (1863-1929)
- Johannes Schlaf (1862-1941)
- Gerhart Hauptmann (1862-1946): Drámái: Vor Sonnenaufgang (1889), Die Weber (1892), Der Biberpelz (1893), Die Ratten (1911); novellái: Bahnwärter Thiel (1888), Die Ketzer von Soana (1916) a leghíresebbek.
A 20. századi német irodalom
1. Az impresszionizmus és szimbolizmus irodalma
2. Avantgarde áramlatok 1945-ig
2.1. Az expresszionizmus irodalma 1905-1925
líra:
dráma:
prózairodalom:
3. Német nyelvű irodalom 1945 után
A II. világháború után a két Németországot, Ausztriát és Svájcot a közös nyelv és a közös olvasói piac kapcsolta össze.
3.1. Német Szövetségi Köztársaság irodalma
Epika:
Líra
- A vietnami háború, és 68-as mozgalmak után teret nyert a
- Ezzel ellentétes irányzatot képviseltek az új szubjektivizmus ("Neue Subjektivität") hírdetői, akiknek írásaiban a privát szféra kerül előtérbe.
- A 80 - as évek kiemelkedő alkotói: Botho Strauß (* 1944) drámaíró, [Ulla Hahn] (* 1946), és Durs Grünbein (* 1962) költő.
3.2. Német Demokratikus Köztársaság irodalma
- Az NDK "Literaturgesellschaft"-nak, irodalmi társadalomnak definiálta magát, (a fogalom: Johannes R. Becher nevéhez fűződik), harcolt az ún. nyugati "Poesiefeindlichkeit", azaz poézisellenesség és a magas kultúra gettósítása ellen. Azt vallották, hogy a demokratizálódás folyamatának három síkon kell megvalósulnia: a termelés, és a befogadás szintjén. "Produktion, Distribution, Rezeption". Mindazonáltal a cenzúra ad absurdum működött, az állam megkísérelte az irodalmat funkcionalizálni, saját céljaira, a szocialista realista útra terelni, ennek tervét "Bitterfelder Weg" néven emlegették. A rezsim elismert írói Hermann Kant (* 1926) és Johannes Bobrowski (1917–1965), aki jelentős prózát hagyott hátra.
- A 70-es években az NSZK -hoz hasonló tendenciaként jelentkezett az új szubjektivizmus, sok szerző elhagyta az NDK-t, mint Wolf Biermann (* 1936), Sarah Kirsch (* 1935) és Uwe Johnson. Az otthon maradt írók közül Christa Wolf (* 1929), Heiner Müller (1929–1995), Irmtraud Morgner (1933–1990), Stephan Hermlin (1915–1997), Stefan Heym (1913–2001) és Jurek Becker (1937–1997) neve vált ismertté.
3.3. Ausztria irodalma
- A II. világháború után Ausztria vezető alkotói csoportosulása a Bécsi Csoport (Wiener Gruppe), melynek elismert tagjai Gerhard Rühm (*1930) és H. C. Artmann (1921–2000) voltak.
Ismnertségre tettek szert: Albert Paris Gütersloh (1887–1973), Heimito von Doderer (1896–1966), Ernst Jandl (1925–2000), és Franzobel (*1967).
- Kiemelkedő ausztriai lírikusok: Friederike Mayröcker (*1924), Christine Lavant (1915–1973), Paul Celan (a 40-es évek végén Bécsben él, majd Párizsba megy), és Erich Fried (Nagy - Britanniába emigrált).
- Az 1960 - 70 - es évek az osztrák irodalom legújabbkori fénykora, melyet olyan tehetségek tettek kimagaslóvá, mint Peter Handke (*1942), Ingeborg Bachmann (1926–1973), és Thomas Bernhard (1931–1989).
- A jelenkori irodalom jelentős osztrák alkotói Norbert Gstrein, Elfriede Jelinek (*1946), O. P. Zier, Sabine Gruber, Ruth Aspöck, Christoph Ransmayr (*1954), Werner Schwab (1958–1994).
3.4. Svájc irodalma
A svájci irodalomban 1945 után nincs változás. A két legnevesebb író:
- Max Frisch (1911–1991): a regény, a dráma, az intellektuális irodalom terén alkotott kimagaslót, és
- Friedrich Dürrenmatt (1921-1991) svájci drámaíró, kinek legismertebb drámai művei: A nagy Romulus, Angyal szállt le Babilonba, Az öreg hölgy látogatása, az Ötödik Frank, és A fizikusok (1962) című tézisdráma.
- További fontos tehetségek: Adolf Muschg (*1934), Peter Bichsel (*1935) és Urs Widmer (*1938)...
- Svájc legjelentősebb irodalmi csoportosulása a 2002-ig létező Gruppe Olten volt.
Jelenlegi német irodalom
Aktuális tendencia az ún. "Fräuleinwunder", a popirodalom, a debütálók nagyszámú megjelenése az irodalomban. Részben a piac diktálja, mely 1945 óta jelentősen megnövekedett. Az aktuális német irodalmat politikai különbözőségek befolyásolják. Emellett azonban igen elterjedtek a gyermekkori autobiografikus témák is. Ellenpontot jelentenek Elfriede Jelinek (2004, Nobel - díj), politikai és feminista jellegű alkotásai.
Dél-Németország és Ausztria ma:
Nobel-díjak a Német - irodalomban
|