♥Kimi♥Jaime♥Nico♥Nicolas♥Vettel♥
Bejelentkezs
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
 
Kimisek indulja

"Megcsillan a nap a Ferrarikon

tszguld Kimivel a clvonalon

Egytt mozog gp s llek,

Kimis leszek, mg csak lek."

 
Men
 
WRC
 
Nap idzete

Tovbbi kedvenc idzeteim...

 
Szavazs
Te megbntetted volna a Ferrarit?

Igen
Nem
Szavazs llsa
Lezrt szavazsok
 
Nico Rosberg
 
Sebastian Vettel
 
Jaime Alguersuari
 
Mennyien vagyunk?
Induls: 2006-08-15
 
Palik bekpsek
 
Nico hazja
 
Nmetorszg
 
Szavazs
Ki a Kedvenced?

Kimi Rikknen
Sebastian Vettel
Jaime Alguersuari
Nico Rosberg
Nicolas Hlkenberg
Szavazs llsa
Lezrt szavazsok
 
Beszlgessnk:D
Nv:

zenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 
Szavazz
Melyik varicinak rlnl jobban?

Kimi a raliban maradna
Kimi visszatrne az F1-be
ms /A vlemnyedre kvncsi vagyok, nyugodtan rd be a csetbe, vagy a vendgknyvbe/
Szavazs llsa
Lezrt szavazsok
 
F1-es cikkek
 
Ne lopj, mert ltlak!
Innen mindenkit ltok!
 
J oldalak:D
 
Puszi:D
 
Szavazz!
Lezrt szavazsok
 
Interjk
 
Ayrton Senna
 
Utols frissts
 
2011 Isztambul

Michael Schumacher s Williams: kt olyan nv, amely a Forma-1-ben nhny ve mg a gyzelem szinonimja volt, mostanban mgis az elmls mind nyomasztbb mementjv vlik. Dics mlt, dicstelen jelen - vajon van-e jv?

 

Rluk szlt az 1990-es vek dnt rsze, megkerlhetetlenek a sport trtnetben, de ha valaki manapsg kapcsolna elszr a Forma-1-re, mg fel sem tnnnek neki. Hogy kikre gondolok? Termszetesen Michael Schumacherre s a Williamsre. Volt id, s nem is olyan rgen, amikor a gyztes csakis kzlk kerlhetett ki, most mgsem jelentenek mst, mint az l bizonytkot arra, hogy elmlik a vilg dicssge.

A helyzetk persze nem egyforma, mert mg az ember keveset tehet az regeds elkerlhetetlen kvetkezmnyei ellen, egy istll elvileg jra s jra megjulhat, nincs vgromlsra predesztinlva. A legkritikusabb idszakokat rendszerint a genercivlts krnykn li meg, s nem volt ez msknt a Williams esetben sem. Ha belegondolunk, a Red Bull abbl a szempontbl elnyben van, hogy fiatal csapat lvn most llt ssze kerek egssz, s amg valamelyik kulcsfigurja - aki a kort ismerve vrhatan Adrian Newey lesz - nem bontja meg a nyer egysget, a plyn kvl nem kell egy ilyen, mindenkppen nagy traumval jr vlsg kezelsre fordtania az energiit.

Egy jrszt vletlen egybeess folytn a Forma-1 trtnetnek msik kt aktv sikercsapata, a McLaren s a Ferrari is mostanban esett t a genercivlts fjdalmas folyamatn - felems eredmnnyel. A McLarennl Ron Dennis a jelek szerint a megfelel utdot tallta meg s nevelte ki maga mellett Martin Whitmarsh szemlyben, aki eldjnek megszllott technokratizmusn enyhtve gy tudta vonzbb tenni az istll korbban kiss robotszernek hat arculatt, hogy az nem ment ltvnyosan az eredmnyek rovsra. A Ferrari j menedzsmentje ezzel szemben mg nem bizonytott, s hiba pislog mentegetzve jellegzetes, Enzt idz szemvege mgl szinte minden edzs- s versenynap utn, a szeld s rtalmatlan Stefano Domenicalival kapcsolatban felmerl a gyan, hogy amikor olyan bevlt szakembereket vlt le, ket tve felelss a kudarcok miatt, mint Luca Baldisserri vagy Chris Dyer, ppensggel csak a tkrbe felejt el belenzni. A Ferrarinl az a bibi, hogy fnkt kvlrl importlni rthet mdon nem szeretnek, Domenicali mgtt viszont nem ll senki a sorban, akit egy logikus sakklpssel a helyre tolhatnnak, ha Luca di Montezemolnak elfogy a trelme. Mert elbb-utbb, ebben biztosak lehetnk, el fog. Az utols pillanatban elbukott vb utn egy ksza dobogs helyezs a szezon negyedik versenyn deskevs a vilgmegvlt optimizmushoz.

A Williams problmja teht korntsem egyedi. Van azonban egy fontos klnbsg: mg a Ferrari olyan gazdag htorszggal rendelkezik, amely taln szemlyi vesztesgek rn, de ki tudja hzni a csvbl az istllt, k teljes egszben nmagukra vannak utalva. Gondolhatnnk, hogy ez nem nagy vsz, hiszen pp most jtt el a magncsapatok msodik aranykora, a valsg azonban tvolrl sem ennyire egyszer: a Brawn GP a Honda pnzvel s infrastruktrjval nyerte meg a vilgbajnoksgot, a Red Bull mgtt pedig autgyr ugyan tnyleg nem ll, egy tkeers befektet, amely nincs a versenyzsre utalva, viszont igen.

Vajon hol ronthatta el a Williams? Els rnzsre gy tnhet, nem ksztettk el idejben a genercivltst, csakhogy ez nem igaz. Nagyon is hajlandak voltak fiataltani, amire a legjobb plda ppen a posztjrl a mlt hten nknt lemond Sam Michael: t 2004 mjusban, 33 vesen neveztk ki technikai igazgatv, mikzben Patrick Head elsznta magt a legnehezebb lpsre a sznfalak mg, tvol a rivaldafnytl. s amennyire tudni lehet, mr Frank Williams is inkbb az emblematikus apafigura, semmint az operatv fnk szerept tlti be, mert a csapat mindennapi gyeit 2006 novembere ta a vezrigazgat, Adam Parr intzi.

Ijeszten hangzik, hogy a Williams 113 gyzelme kzl, amivel harmadik az rkranglistn a Ferrari s a McLaren mgtt, 2004 oktberben, a Brazil Nagydjon, mg Juan-Pablo Montoyval aratta az utolst. Az idbeli egybeess fnyben knny lenne Michaelre kenni az elmlt vek kudarcait, de nem volna fair, hiszen a csapat valjban mr sokkal korbban leszll gba kerlt: 1997 ta nem nyertek vb-cmet, s legutbb 2003-ban harcoltak rte igazn. St, Michael kereken ht vvel ezeltti kinevezsnek kapcsn is szrnyra kapott egy olyan hresztels, hogy Head nem nknt s dalolva, hanem a motorszllt BMW nyomsra, ugyancsak az istll sikertelensge miatt mondott le a posztjrl, ami azt sugallja, hogy a problmk rgebben kezddtek. A sokak ltal a rgivgs versenyistllk mintapldjnak tartott Williams a McLarennel ellenttben soha nem keltette megjulni kpes, a Forma-1 modern szellemisghez alkalmazkod csapat benyomst; a karbonszlas, informatikai cgek szponzorlogival tarktott felszn alatt is maradt benne valami az 1980-as vek hangulatbl. Akadnak jpran, akiknek tulajdonkppen pont ez az aranykort idz aura tette szimpatikuss a Williamst, a plyn azonban, ezt felesleges is vitatni, nem volt kifizetd.

Ha felidzzk, hogy Alain Prost s Damon Hill 1993-as FW15C-je az aktv felfggesztssel, az automata sebessgvltval, a kiprgsgtlval s a tbbi, a maga korban ultramodernnek szmt ketyervel a mai napig is minden idk egyik legfejlettebb versenyautja, amellyel a Williams porig alzta az ellenfeleit, taln furcsa technikailag maradinak minsteni a csapatot. Mgis van benne nmi igazsg, mert a 21. szzad legnagyobb kihvsval, az aerodinamikval az ellenfeleikhez kpest sohasem jutottak teljesen dlre. Aligha vletlen, hogy legutbb az utols olyan modellel lettek vilgbajnokok, amit mg Adrian Newey tervezett; miutn 1998-ban csatlakozott a McLarenhez, vajon melyik csapat nyerte a kvetkez kt vb-t? Na ugye. Ebben az rtelemben mondhatjuk, hogy akkor kvettk el a legslyosabb hibt, amikor elengedtk Newey-t, de igazsg szerint nem is tudtk volna maguknl tartani, mert mr nagyon mehetnkje volt. Felmerl a krds, hogy vajon mirt? Nem kizrt, hogy a konzervatv Head nem tudott azonosulni az aerodinamikt hajthatatlanul az eltrbe helyez Newey szemlletvel. Persze a trtnelem, ezt mondhatjuk nyugodtan, azta igazsgot tett kzttk.

Jelenleg is az aero a Williams leggyengbb pontja, br Michael szerint abban Rubens Barrichellnak nem volt igaza, hogy a szlcsatornban nyert adatok nem korrellnak a plyn gyjtttekkel. "Rubens arrl a diffzorrl beszlt, amit Sanghajba vittnk el. Hasznlat kzben romlott a teljestmnye, de csak azrt, mert (a kipufog) meggette a padllemezt" - magyarzta Michael. - "Legutbb 12 hnappal ezeltt akadtak korrelcis problmink, az els szrny szintn Sanghajba szlltott rszeivel. Azta a szlcsatornban, a CFD-ben s a plyn szerzett adatok nagyon szpen sszhangban voltak egymssal." A trkorszgi htvge mgis j plda a Williams kszkdsre: az j els szrnyat a versenyen csak Barrichello kapta meg, mivel Pastor Maldonado sszetrte a sajtjt, a htst pedig nem mertk bevetni, mert a fels terellap visszadntse utn a szrnyra rkez leveg nem kezdett azonnal a rendes tjn ramlani, gy a kanyarok bejratnl nem lltott el kellen nagy leszortert. (Egybknt a Mercedes a szezon els futamain ugyanezzel a gonddal bajldott. Maga a terellap gyorsan visszallt az eredeti pozcijba, csak egy ideig mg rosszul rvnylett krltte a leveg.) gy becsltk, az FW33 a rgi szrnnyal 3.7 km/rval lassabb vgsebessgre volt kpes, ami az idmrn kb. 3 tizedmsodpercnyi vesztesget okozott. Ha ez igaz, Barrichello az jjal bejuthatott volna a Q2-be.

Az a tny, hogy a tvozsa miatt csaldott Barrichello, aki mr a Jordannl is dolgozott egytt vele, Michael "tlterheltsgnek" rovsra rta a problmkat, felettbb izgalmas. 2006 oktberben ugyanis Head pontosan ugyanezt a kifejezst hasznlta r, mondvn: a technikai igazgat sem tarthatja egyedl kzben az sszes rszterletet. "Sam adatfeldolgoz mrnkknt kezdett, azutn versenymrnkk, rangids mrnkk, vgl pedig technikai igazgatv avanzslt. gy rzem, taln mg ma is tlsgosan a plyn zajl mveletekre koncentrl, nem pedig a gyrra, pedig ott dlnek el a teljestmny, a sebessg s a megbzhatsg kulcskrdsei" - magyarzta akkor Head. A Williams a Brazil Nagydjra mr el sem engedte Michaelt, s 2007-ben ahhoz kttte a szemlyes rszvtelt a versenyeken, hogy a fhadiszllson kialakt maga alatt egy megbzhat vezrkart.

Ekkor csszhatott flre valami. Magt Michaelt ugyanis lltlag a csapaton bell is kevesen hibztatjk kzvetlenl a kudarcok miatt, de azt sem tagadja, hogy kzvetve felel azoknak a szakembereknek a munkjrt, akiket vlogatott ssze. m ha tnyleg mindssze ennyi volt a szerepe, az baljs jvt vett elre: Michael tvozsval a Williams, legalbbis tmenetileg, mg tovbb gyenglhet, mikzben akiknek a mindennapi egrtologatsn az aut fejlesztse mlt, tovbbra is a helykn maradnak. Nem csoda, hogy a cinikusabb megfigyelk szerint tulajdonkppen nem a Williams vlik meg Michaeltl, hanem fordtva, Michael hagyja el a sllyed hajt egy hsiesnek tettetett, a sajt rdekeit szolgl lpssel.

A vlts persze vgeredmnyben neki s a csapatnak is jt tehet. j llst szinte biztosan tall magnak, mert a Williams klvrijt paddock-szerte kevesen rjk az rovsra, s a bejratott mrnkk krforgsa szinte mg a versenyzknl is belterjesebb. Mgis mikor kerlt be a szlesebb kztudatba j nv a technikai fronton? Adrian Newey, Aldo Costa, Ross Brawn, Geoff Willis, Paddy Lowe, Sam Michael, Nick Tombazis, Mike Coughlan, Pat Symonds... Ebbe a szk kr, exkluzv klubba ritkn hirdetnek felvtelt. A nagykznsg az utbbi idben taln csak a sauberes James Key s a renault-s James Allison nevvel ismerkedett meg, de az vk sem forog igazn kzszjon. Mg a Williams is inkbb a hres-hrhedt Coughlant, a Ferrari/McLaren kmgy egykori fkolomposainak egyikt igazolta le, semhogy egy noname gurut toljon az eltrbe, akr bels promci rvn. Neki is lehet sok sikert kvnni; vannak, akik nagyobb hibt kvetnek el az letben, mgsem bnhdnek meg rte annyira, mint vagy Symonds. A vezekls utn a tiszta lap mindenkinek jr.

A fentiek fnyben a Williams valsznleg knytelen lesz ellrl kezdeni a genercivltst, amit akr gy is rtelmezhetnk, hogy elvesztegettk az elmlt ht vet. m msfle hibkat is kvettek el. A BMW pldul jrszt azrt dobbantott 2005-ben, mert Frank s Patrick nem volt hajland eladni nekik a csapat egy rszt. Azok utn, hogy a nmet autgyr teljesen htat fordtott az F-1-nek, ezt ma tarthatnnk akr szerencsnek is, ami azonban elhamarkodott tlet lenne, hiszen egyrszt nem tudhatjuk, mire lettek volna kpesek egytt (mg ha a kulturlis klnbsgek mr korn jelentkeztek is), msrszt a BMW taln mskpp dnt a programjrl, ha csak rsztulajdona van egy istllban, s gy nem kell annyit kltenie r. Ahhoz kpest, hogy a BMW-nek ellenllt, Williams s Head 2009 novemberben egy F-1-es krkben alig ismert befektetnek, Toto Wolffnak vgl mgiscsak eladta a csapata egy rszt. Ez legalbb annyira tnt letment tkeinjekcinak, mint az idei rszvnykibocstsuk a frankfurti tzsdn, ami az zleti elemzk szerint azrt sem volt bizalomgerjeszt akci, mert nem j rszvnyeket dobtak piacra, hanem a sajt rszket rtkestettk, azt a benyomst keltve ezzel, hogy meneklnnek a tulajdonosi krbl. Rvid tvon kaszltak ugyan 60 milli eurt vele, de mivel a befektetk tlete a mfaj termszetbl addan fleg a Williamsek plyn nyjtott teljestmnytl fgg, s az egyelre nem tl gretes, hossz tvon meglehetsen ingatag ez az zleti modell. Nem csoda, hogy a rszvnyeik nvrtke a kezdeti 25 eurrl 18-19-re zuhant vissza.

Mindig szomor, amikor egy rgi nagy nv hrneve megkopik. A Lotus, a Brabham, a Tyrrell, a BRM vagy a Cooper pldjn keresztl mr megltk, hogy milyen elveszteni egy legends csapatot. A Williams buksa mg megrzbb lenne, mert a Ferrari utn, kilenc konstruktri vb-cmkkel, mgiscsak k az F-1 trtnetnek msodik legsikeresebb alakulata. Temetnnk persze mg nem szabad ket, de az a baj, hogy ebbl a negatv spirlbl nehz ltni a kiutat: minl hosszabb egy kudarcos idszak, annl bajosabb szponzorokat, szakembereket s versenyzket tallniuk, ami csak mgjobban elmlyti a vlsgot. Ki gondolta volna pldul, hogy a Williams valaha fizets piltt lesz knytelen alkalmazni? Tnyleg gy mlik el a vilg dicssge. Bzzunk benne, hogy az idelis vre mgis rlelnek valamikppen.

* * *

s itt van akkor Michael Schumacher is, aki legalbb olyan hatkonyan dolgozik sajt hrnevnek mdszeres lerombolsn, mint a Williams. A nyugtalant krds ott motoszkl mindenkiben: vajon most derlt ki igazn, hogy mennyit r valjban, vagy pusztn arrl van sz, hogy mr csak rnyka hajdani nmagnak?

A legtbben rgen vlaszoltak erre, tbbnyire persze rzelmi alapon. Aki nem llhatja Schumachert - s nincsenek kevesen -, a vergdsben hatatlanul annak a bizonytkt ltjk, hogy rdemtelenl szerezte a vilgbajnoki cmeit, mg a hvei rthet mdon foggal-krmmel tiltakoznak az ilyen interpretcik ellen.

Objektven igazsgot tenni nem knny, mgpedig elssorban azrt, mert nincs igazi sszehasonltsi alapunk. Az elmlt jpr vtizedben senki sem akadt, aki hromves kihagys utn, ppen akkor, amikor a sport ennyire gyorsan vltozik, a negyedik ikszet tlpve visszatrt volna az F-1-be. gy aztn nem tudjuk biztonsgosan megtlni, hogy amit ltunk, az csoda egy vnembertl, vagy inkbb szgyen egy korszakos zsenitl.

Tegyk hozz mindjrt, hogy a kszkdse jcskn tl van lihegve. Ez bizonyos fokig rthet, hiszen egy htszeres vilgbajnoktl mindenki mst vr, mint az gytltelkknt szolgl tucatpiltktl, de azrt rdemes bekukkantani a felszn al. Tlsgosan is knny abbl a nhny momentumbl levonni a vgzetes kvetkeztetst, amit a tvben mutatnak: Schumacher csfos veresget szenved Nico Rosbergtl az idmrn (mr megint), tkzik Vitalij Petrovval, htraesik a 22. helyre, egy Williams meg egy Force India lazn megelzi. Mindez azonban csak a krnyezetbl kiemelt rszigazsg.

Michael versenynek alaposabb elemzse teljesen ms kpet tr fel. A 2. krben ktsgkvl sajt hibjbl koccant Petrov Renault-jnak, ahogy azt maga is elismerte, s gy senkit nem hibztathatott amiatt, hogy azonnal ki kellett llnia a boxba egy j orrkprt. Tiszta sor. Ez azonban azt eredmnyezte, hogy lnyegben tvltott hrom kerkcsers taktikra: a fennmarad 56 krben csak ennyiszer jrt a boxban, mg az llovasok zme ugyebr ngyszer. S ha sszehasonltjuk a tempjt a tvot hrom killssal teljest tbbi versenyzjvel, hamar kiderl, hogy volt kzlk a msodik leggyorsabb, lepiplva Jenson Buttont is. A szmok egyszerek: a 3. krben 27.7 msodperc volt a htrnya a McLarenhez kpest, az 58. kr vgn viszont csak 26.0. Kt, rvid szakasz kivtelvel annak ellenre folyamatosan kzeledett hozz, hogy a mezny srjben tbbet kellett harcolnia, olykor kelletlenl elengedve a frissebb gumikon rohamoz vetlytrsait. S mg Button a hibahatron kvl es (boxba be-/boxbl kivezet) krket leszmtva tlagosan 0.86 msodperccel volt lassabb Lewis Hamiltonnl, aki az optimlis, azaz ngykillsos boxstratgit kvette, Schumacher krnknti htrnya a szintn ngyszer kereket cserl Rosberghez kpest csak 0.46 msodpercre rgott. Radsul a verseny els felben ltvnyosan jobban bnt a gumikkal is, ezrt voltak olyan krk, amikor mindketten ktszer jrtak a boxban, Michael mgis csupn 3.5 msodperces tvolsgbl kvette Nict. Az ugyancsak hromszor kill Kamui Kobayashin 11, Sbastien Buemin 4 msodpercet hozott a verseny alatt. (Taln nmi meglepetsre egyedl Sergio Prez volt gyorsabb nla: a kertek alatt hihetetlenl jl ment, kihasznlva, hogy hrom etapra is maradt j gumija, mikzben Schumachernek kettre, Buttonnak pedig csak egyre. Az 1. kr vgtl a leintsig szmolva 8 msodperccel kerlt kzelebb a McLarenhez.)

 
A leggyorsabb "hrom" killsosok sszehasonltsa (nagythat). Prez s Schumacher ugyan papron ngyszer jrtak a boxban, de elszr mg a verseny legelejn, ezrt a hrom kerkcsersekkel kerltek szinkronba. Buttonnl mindketten gyorsabbak voltak.

Persze mondhatjuk, hogy mindez csak mg bosszantbb teszi Schumacher Petrovval trtnt koccanst, hiszen gy egyrtelmv vlik, hogy egy j lehetsget szalasztott el. Ebben van is igazsg, de most nem ez a lnyeg, hanem az, hogy a versenyrl kialakult felsznes benyomsok s a 12. helyezs ellenre korntsem volt katasztroflisan lass. Ahogy egybknt a versenytempja nem volt gyenge az elz hrom nagydjon sem.

A problmi az idmrn jelentkeznek a leghangslyosabban, ahol rendre kikap Rosbergtl. A lemaradsa ltalban 3-4 tized szokott lenni, de az isztambuli Q3-ban magasan az elviselhet szint fl ntt: egy teljes msodperc volt. gy rezte, remnytelenl csszklt a plyn, s ami a legrosszabb, nem is tallt pkzlb magyarzatot erre. Ciki. "Minl kemnyebben igyekeztem, annl rosszabb lett a helyzet, s a vgre mr semmi tapads nem maradt" - ismerte el.

Az egyik legkesebb bizonytkot arra, hogy visszaromlott nmaghoz kpest, ppen az olyan esetek szolgltatjk, mint az isztambuli idmr. Schumacher volt az egyetlen, aki a Q3-ban nem javtott, hanem rontott a Q2-es kridejn, vagyis a kritikus pillanatban nemcsak relatv, hanem abszolt rtelemben is lassult. Ez korbban, a plyafutsa elz szakaszban szinte elkpzelhetetlen volt, mostansg viszont mr-mr ltalnoss vlik. S minden bizonnyal pszichs jelensg: mg ha furcsa is ilyet mondani valakire, aki jnhny vb-dntt meglt, gy tnik, Michael mr nem br megbirkzni az egyetlen, dnt pillanatra sszpontosul nyomssal. Az csak egy ostoba mtosz, hogy soha nem brta a nyomst - szmtalan esetet fel lehetne hozni, amikor a Ferrarinl a kollgi is az idegsszeomls szln lltak, mgsem hibzott (gondolhatunk pldul a 2000-es Olasz Nagydjra, hogy a legszlssgesebb pldt emltsk) -, de most tnyleg minden jel erre utal.

Volt id, amikor az ellenfelei nem hittek benne igazn, hogy legyzhetik; most mintha nem hinne igazn abban, hogy legyzheti ket. Ez is egy negatv spirl, ami defenzv hozzllshoz, s vgl nagy valsznsggel csdhz vezet. A grcsssge rombol, s egyre rosszabb. Egy sikerlmny taln meghozhatn az ttrst, de egyre fogy az eslye r. Michael a versenyeken gyors, a problmi teht alighanem mentlisak, nem fizikaiak vagy technikaiak. Mr a tavalyi Magyar Nagydj htvgjn, kzvetlenl a plya melll figyelve is ugyanez volt a benyomsom rla: tlerlteti az autjt, mrpedig ez a frusztrci egyik legbiztosabb jele. A Hungaroring 8/9-es kanyarkombincijban pldul, amely a trelem igazi prbja, rendszerint a kelletnl nagyobb lendlettel fordult el a balosban, ettl a jobboshoz is rossz ven rkezett meg, de nem rdekelte, hogy mi lesz, csak azrt is ksn fkezett, aztn rajta tartotta a lbt a gzon, s keresztbe-kasul esett t a kanyaron. Akrmilyen abszurd, Michael egyszeren hanyagul vezet.

Rgebben soha nem lttunk tle ilyesmit. Nyoma sincs a stlusban annak az elegns lendletnek s kmletlen precizitsnak, amitl az embernek annak idejn ttva maradt a szja, ha kzelrl figyelhette a plyn. Idestova kt s fl vtizede kvetem nyomon az F-1-et, de az olyan krei, mint a 2006-os Magyar Nagydj Q2-jben, amikor kis hjn a 2 msodperces idbntetsvel egytt is bejutott a legjobb tzbe, a legemlkezetesebb lmnyeim kz tartoznak az F-1-bl. Vezetstechnikailag kevesen tudtk ennyire megkzelteni a tkletessget; ma mr sem tudja. Ha a szezon eddigi ngy plyjn sszehasonltjuk a 2006-os legjobb ideredmnyeket az ideiekkel, kiderl, hogy Schumacher a vltozshoz kpest relatve 1.0-1.7 msodperccel lassabb lett.

Ht j, tulajdonkppen nem nagy drma: Michael nem a rgi. Senki sem marad az. Anno vibrlt krltte a leveg a gyzni akarstl, ma viszont olykor szinte riadt a tekintete, mr amennyit a felcsapott sisakrostly lttatni enged belle az idmrk alatt. Szomor, de ez szimpla biolgia is. Nem egyszeren a reflexekrl van sz; ha megnzzk, hogy hny helyet szokott javtani, Schumacher jelenleg a mezny egyik legjobb, ha nem a legjobb rajtolja, holott a verseny els mterein van szksg a leghirtelenebb reakcikra. Br ezt huszonvesen senki nem hiszi el, az ember kockzatvllalsi hajlama a korral tnyleg cskken. Az j Senna-film, a hamarosan a magyar mozikban is megjelen "Beyond the Speed of Sound" nhny megrz, eddig nem ltott 1994-es bejtszsn pldul Ayrton arckifejezse ksrtetiesen hasonlt arra, amit manapsg Michael tekintetben lehet ltni; ha nem tudnm, hogy rla van sz, azt hinnm, fl. Az szemben sem a ragadoz hajdani, gyzelmet mindenek fl helyez gyilkos sztne, hanem aggodalom ltszik sejleni. Pedig akkor nyolc vvel fiatalabb volt, mint Michael most. hatatlanul eszembe is jutott rla prily Lajos szomor verse a kivnhedt farkasrl, A finl: "Csak csndre vrok s komor kvetre / s barlang-homlyba visszaroskadok. / Mg zeng az erd s forr tkzetre / rohannak boldog, ifj farkasok."

Node flre a lrval! A lnyeg, hogy 42 vesen Usain Bolt sem fogja 9.58 alatt futni a szzat, ez azonban visszamenleg nem fogja megkrdjelezni az eredmnyeit. A kihagys eltt Schumacher nem volt lassabb Fernando Alonsnl vagy Jenson Buttonnl - csak hogy kt vilgbajnokot emltsnk -, most mgis nehezen tudja tartani velk a lpst, ezrt valsznleg azoknak van igazuk, akik a hromves sznetben keresik a problmi gykert. Ennl kevesebb is bven elg ahhoz, hogy valaki elvesztse a fonalat. Isaac Newton a termszettudomny trtnetnek egyik legragyogbb elmje volt, de ha ma hirtelen feltmadna, s a kezbe nyomnnak egy mobiltelefont, amit minden kisiskols naponta kszsgszinten hasznl, alighanem remnytelenl ostobnak tnne. 84 vesen valsznleg kptelen is lenne megtanulni, hogyan hvhatja fel rajta a felesgt, ettl azonban mg nem volna hlybb, mint a villamoson sms-ezget tinik. A trtnelmi kontextusbl kiemelve mindenki iditnak hathat.

Radsul a jelenlegi mezny pratlanul ers, ez nyilvnval. Schumacher valsznleg fnykorban sem tudott volna olyan fejmagasan kiemelkedni belle, mint tette azt az 1990/2000-es vekben, de ennl azrt lnyegesen sikeresebb lett volna. s van egy fontos szempont, amit mltnyos mrlegelni: a versenyzs modern technikjt jrszt tette ilyenn Ross Brawnnal s msokkal karltve. Hamilton, Vettel, Alonso meg a tbbiek mr csak a tklyre fejlesztve utnozzk azt, amit Schumachertl s Brawntl eltanultak. Az 1994-es Francia Nagydjon pldul mg senki nem rtette, hogy Schumacher miknt gyzheti le hrom boxkillssal Hillt, akinl pedig az idmrn 4 tizedmsodperccel lassabb volt; ma ez mr egyszer trkknek szmt. Utlag ugyebr knny okosnak lenni.

Az is slyos tveds, hogy Schumacher mindig csak a legjobb autkkal tudott brillrozni. Ellenkezleg: a legnagyobb bravrjait olyankor - 1997-ben, 1998-ban, 2005-ben - hajtotta vgre, amikor technikai htrnnyal kellett kzdenie. Ezekben a helyzetekben ntt legltvnyosabban a csapattrsai fl. Hogy azok mind lzerek voltak? Bullshit! Schumacher 1991-ben, joncknt az els pillanattl fogva verte a hromszoros vilgbajnok Nelson Piquet-t a Benettonban. Igaz, Piquet akkor mr kiregedflben volt, nem volt a rgi - de ha ezt nla elfogadjuk enyht krlmnyknt, akkor el kell fogadnunk Michaelnl is. Akinek egybknt a hibi megmaradtak, kztk az, hogy nem tudja, mikor kell feladni egy pozcit. Erre Isztambulban is lthattunk zeltt bven.

Egybknt valjban mellkes ez az egsz. Azon tl, hogy a szurkoli minden msodik vasrnap a knok knjt lik t, az ellensgei pedig krrvenden mosolyognak, senkinek semmi kze hozz, hogy Michael mirt versenyez. Szve joga, hogy tnkretegye a hrnevt. Bizonytania nincs mit; akinek 91 nagydjgyzelem nem elg, annak nem lesz elg ms sem. De vajon jl szrakozik? A sanghaji versenyt sajt bevallsa szerint lvezte, az isztambulit nem. rthet. Lehet, hogy ez csak a kpzelernk szegnysgrl tanskodik, kvlllknt azonban nehz elhinni, hogy egy htszeres vilgbajnok jl rzi magt, ha a fiatalok kthetente a sajt egjuk tuningolsra hasznljk a plyn. Persze tny, hogy nem ltunk bele a fejbe.

Ezen mr az sem segtene, ha ebben a pillanatban szgre akasztan a sisakjt; az illzit lerombolta. Nem hagyott magnak menekl utat. A merszsge egyfell becslend, msfell tragikus. Csak egyetlen vlasztsa maradt: amg lvezi a versenyzst, maradni a sajt rmre. Aztn viszont kiszllni azonnal. Remlem, hogy nem ksett el mris...

* * *

A legutbbi szraz verseny, amit ngy boxkillssal nyertek meg, a 2004-es Francia Nagydj volt, akkor Michael Schumacher gyzte le gy a pole-bl rajtol Fernando Alonst. Azta esben is csak kt futamon - a 2007-es Eurpa s a 2009-es, megszaktott Malajziai GP-n - diadalmaskodtak ilyen taktikval. A csapatfnk Christian Horner elmondsa szerint a Red Bull most menet kzben azt is fontolra vette, hogy 5 kerkcserre lltja t Mark Webbert. A tbb kills persze menthetetlenl nagyobb kockzattal is jr: tbbek kztt Felipe Massa s Lewis Hamilton is vesztett idt a boxban trtnt malrk (konkrtan a cssz kuplung s egy elnyrdott kerkanya) miatt.

Hozz kell tenni, hogy Isztambulban csak azrt bizonyult nyernek a ngy kills, mert a Red Bull, megtanulva a sanghaji leckt, a biztonsg kedvrt behvta Sebastian Vettelt a boxba 11 krrel a verseny vge eltt. Hrom cservel is nyert volna, mert Webbernek az utols 12 krben 26 msodpercet kellett volna hoznia rajta, mikzben megelzi Alonst is, Newey-k azonban nem akartk a vletlenre bzni a dolgot. A legnagyobb flelmk az volt, hogy ha Seb a plyn marad, s netn bekldik a Safety Car-t, a hasznlt gumikon vdtelenn vlik a friss Pirelliken mg felzrkz Markkal s Fernandval szemben.

Webber s Alonso prharca a Trk Nagydj egyik legizgalmasabb szla volt. Fernando meglepetsre nemcsak tartani tudta a lpst Mark Red Bulljval, hanem a harmadik etapjukban, a 29. krben mg meg is elzte azt. m egy hitchcocki fordulattal, amely az elmlt vek sorn elkpzelhetetlen lett volna, Mark ksbb ellentmadst indtott, s az 51. krben visszaszerezte a pozcijt. "Azt hajtogattam magamban, hogy az els sorbl rajtolva nem vgezhetek a 3. helyen, miutn a mltkor a 18. rajtkockbl indulva is 3. lettem!" - mondta Sanghajra utalva.

Kettejk forgand szerencsje fknt az eltr gumiknak volt betudhat, mgpedig nemcsak a keverk, hanem az llapot szempontjbl is. Amikor Fernando a 29. krben, egybknt a DRS segtsgvel, elment Mark mellett, a Ferrarin hasznlt , a Red Bullon viszont meglep mdon lgy Pirellik voltak. Igaz, hogy Webber 2 krrel korbban kapta meg ket, de Fernando ebben az etapban vgig gyorsabb volt nla, 11 kr alatt 5 teljes msodpercet verve r. Az utols etapban aztn fordult a kocka. Erre mr mindketten kemny gumikat kaptak, Mark azonban egy j szettet, amit megsprolt az idmrn, mg Fernando egy hasznltat. s most Mark hozott kereken 5 msodpercet Fernandn ugyancsak 11 kr alatt... rdekes mdon a 4. etapban, amikor a Ferrarin s a Red Bullon is j, kemny keverk Pirellik voltak, teljesen stabil, kb. 3.2 msodperc maradt kztk a klnbsg. Az els kt etapban viszont mindketten hasznlt lgyakon vezettek, mgis Mark diktlta a (hajszllal) jobb tempt.

A tanulsg az, hogy nemcsak a keverk tpusra, hanem a kopottsgra is oda kell figyelni, de az egyes szettek kztt mg gy is lehetnek jelents eltrsek. Trkorszgban azzal bonyoldott tovbb a helyzet, hogy mg a pnteki edzsnapon a vrtnl kisebb, addig a versenyen a vrtnl nagyobb volt a gumikops. "Ez ktsgkvl igaz. Az edzsen 19-20 krt mentnk a lgy gumikkal, a versenyen mgis 15 krnknt lecserltk ket" - magyarzta a Pirelli programjt irnyt Paul Hembery. - "Azt kell mondanom, hogy nmelyik autn tnyleg durva volt az elhasznlds. s a csapatok kztt is rendkvl nagy klnbsget tapasztaltunk, holott az edzseken nem lttunk ilyesmit." Rosberg Mercedesn vasrnap mg hlyagosodtak is a gumik, pedig az aszfalt hmrsklete alacsonyabb volt, mint szombat dlutn, amikor nem volt jele ennek.

Jenson Button utlag szv tette, hogy hosszabbra kellett volna nyjtani az etapjait, mert akkor az utols krkben nem esik a frissebb gumikat hasznl Hamilton s Rosberg ldozatul. Nos, Lewis a verseny vgn 10 kr alatt 19 msodpercet vert r, gyhogy az tmadsa kivdhetetlennek tnt, s Jenson a Mercedestl is 12 msodpercet kapott az 54. krtl az 58-adikig. Lewisnak 7, Nicnak 5 krrel voltak frissebbek a gumijai, az utbbi radsul nem kemny, hanem lgy Pirellikkel vgtzott. Jenson taktikja valjban egyltaln nem volt rossz: Seb, aki eredetileg ugyanilyet tervezett, csak egyetlen krrel ksbb bonyoltotta le a harmadik kerkcserjt, mint . De a McLaren nem vrhatott addig sem, mert akkor Button nem Petrov el, hanem mg tr vissza a plyra. Ezen vgl semmi sem mlt.

 
Button 3 illetve Hamilton s Rosberg 4 killsos stratgija. A grafikon a kzlk vett 1. helyezetthez kpesti lemaradst mutatja msodpercben mrve (nagythat). A klnbsgek ltvnyosan ingadoznak attl fggen, hogy ppen ki jrt a boxban j gumikrt, de az utols 12 krben nyilvnvalv vlik a 4 kills elnye.

Miutn Sanghajban az FIA pp optimlisan ltte be a DRS-zna hosszt, Isztambulban ktsgkvl gy tnt, hogy kicsit jobban elnyjtottk a kelletnl, ezrt olykor tl knny lett elzni. Ugyanakkor sokan mondtk, hogy a helycserk szmszer elszaporodsa inkbb az eltr llapot gumiknak, semmint a KERS-nek vagy a dnthet hts szrnynak ksznhet, amirl Trkorszgban kiderlt, hogy nem egszen igaz: az els etapban is rengeteg elzst lthattunk, pedig akkor a legtbben mg hasonl kopottsg (zmben hasznlt lgy) Pirelliken mentek. Button s Hamilton csiki-csuki akcija klnsen ltvnyos volt.

s ez volt az egyik ok, ami miatt a csapatok ttrtek a ngy killsra. Br a lavint Petrov indtotta el a 8. krben, a tbbsg Hamilton s Massa kerkcserjre reaglt. k egy krrel ksbb jrtak a boxban, s hogy ne nyerhessenek tl sokat az j gumikon, a kvetkez alkalommal Webber, Alonso s Rosberg is kvettk a pldjukat. "Olyan ez, akr egy sakkjtszma. Az els lps hatrozza meg, hogy mi trtnik ksbb" - mondta Horner. S Hamilton azrt tette meg azt a bizonyos els lpst, mert Buttonnal csatzva a vrtnl gyorsabban sztkoptatta a gumijait.

Sebnek abbl a szempontbl megint "knny" (szigoran idzjelesen) dolga volt, hogy Rosberg rvn kapott egy htvdet, gy a rajt utn ki tudta autzni azt a 4 msodperc krli elnyt, ami ahhoz szksges, hogy elg legyen a tbbiek taktikjra reaglnia. Azaz ne kelljen kezdemnyeznie. Ennyit ugyanis nem dolgozhatnak le vele szemben 1 kr alatt, ezrt kivrhatja, hogy k menjenek elbb a boxba. Ezltal azt sem kell elre eldntenie, hogy hny etapra osztja majd a tvot; ezt az ellenfelek stratgijtl teheti fggv, ahogy vasrnap is trtnt.

ppen ezrt lehet, hogy a rajtpozci jelentsge ltalban vve cskkent, a pole- azonban nem igazn. Aki onnan indul, szmthat r, hogy 1) az len kezdi meg a versenyt, s 2) a 3. kockbl startol aut (vagy valamelyik msik) nagy valsznsggel megelzi a porosabb 2. kockbl rajtolt, s gy az els, kritikus krkben fel is tartja azt. Lnyegben ez trtnt mr Sepangban is, ahol Nick Heidfeld ugrott elre a rajtnl, betltve Seb alkalmi htvdjnek szerept. Jelenleg ez a gyzelem tuti receptje.

 
dvzllek
 
Blcsessg;)

 
Nagydjhtvge
 
Boldog nvnapot

 
Kimi Rikknen
 
Nico Hlkenberg
 
Ms dolgok
 
Grbe Tkr
 
A vilgbajnoksg llsa(piltk)

1. Sebastian Vettel 234 pont

2. Mark Webber 149 p.

3. Lewis Hamilton 146 p.

4. Fernando Alonso 145 p.

5. Jenson Button 134 p.

6. Felipe Massa 70 p.

7. Nico Rosberg 48 p.

8  Nick Heidfeld 34 p.

9. Vitaly Petrov 32 p.

10. Michael Schumaccher 32 p.

11. Kamui Kobayashi 27 p.

12. Adrian Sutil 18 p.

13. Sebastian Buemi 12 p.

14. Jaime Alguersuari 10 p.

15. Sergio Perez 8 p.

16. Paul di Resta 8 p.

17. Rubens Barichello 4 p.

18. Pedro de la Rosa 0 p.

19. Jarno Trulli 0 p.

20. Vitantonio Liuzzi 0 p.

21. Pastor Maldonado 0 p.

22. Jerome d'Ambrosio 0 p.

23. Heikki Kovalainen 0 p.

24. Timo Glock 0 p.

25. Daniel Ricciardo 0 p.

26. Karun Chandhock 0 p.

 

 

 

 

 

 
Forma- 1 biztonsg
 
A vilgbajnoksg llsa (csapatok)

1. RBR - Renault 383 p.

2. McLaren Mercedes 280 p.

3. Ferrari 215 p.

4. Mercedes 80 p.

5. Renault 66 p.

6. Sauber - Ferrari 35 p.

7. Force India Mercedes 26 p

8. STR - Ferrari 22 p.

9. Williams Cosworth 4 p.

10. Lotus Renault 0 p.

11.HRT-Cosworth 0 p.

12. Virgin - Cosworth 0 p.

 

 
Mennyi is az id???
 
Naptr
2025. Augusztus
HKSCPSV
28
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
05
06
<<   >>
 
Kimi hazja
 
Szavazz!!!
Lezrt szavazsok
 
Az egyik kedvenc szmom
 
mirt szereted?
Te mirt szereted Kimit?

tehetges
mert a McLarennl versenyzik
mert finn
mert helyes
szeretem a stlust
magamat ltom benne
ki mondta, hogy szeretem?!
Szavazs llsa
Lezrt szavazsok
 
Idzet

A versenyzs, a vetlkeds a vremben van, az letem rsze egsz letemben ezt csinltam, s hmm... elrbb val brmi msnl...

                   (Ayrton Senna)

 
EZ + AZ
 
Hrlevl
E-mail cm:

Feliratkozs
Leiratkozs
SgSg
 
Dont worry, be happy
 
Szavazz
Hogy tetszik a "Ms dolgok" men

Nagyon j
Egsz j
Lehetne jobb is
Nagyon gz
Szrny
Egyltaln van annak a mennek rtelme?
Szavazs llsa
Lezrt szavazsok
 
Az osztlyom alkotsai:D
 
Szavazz
Hogy tetszik a honlap?

Egsz j
Trhet
Nagyon j
Bjj el!!!
Ciki! Ne hogy reklmozd!
Ez neked honlap?
Hzz el a j bds francba
Szavazs llsa
Lezrt szavazsok
 
Finnorszg
 
Szavazz!
Melyik kommenttort szereted jobban?

Palik Laci
Czolner Gyuszi
Wber Gbor
Palik- Czolner prosts
Szavazs llsa
Lezrt szavazsok
 

Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kiköt&#245; felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!    *****    Nagyon pontos és részletes születési horoszkóp, valamint 3 év ajándék elõrejelzés, diplomás asztrológustól. Kattints!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre,egyszer mindenkinek érdemes belenézni.Keress meg és én segítek értelmezni a csillagok állását!    *****    HAMAROSAN ÚJRA ITT A KARÁCSONY! HA SZERETNÉL KARÁCSONYI HANGULATBA KEVEREDNI, AKKOR KATT IDE: KARACSONY.GPORTAL.HU    *****    Nyakunkon a Karácsony, ajándékozz születési horoszkópot barátaidnak, ismerõseidnek.Nagyon szép ajándék! Várlak, kattints    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!