♥Kimi♥Jaime♥Nico♥Nicolas♥Vettel♥
Bejelentkezs
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
 
Kimisek indulja

"Megcsillan a nap a Ferrarikon

tszguld Kimivel a clvonalon

Egytt mozog gp s llek,

Kimis leszek, mg csak lek."

 
Men
 
WRC
 
Nap idzete

Tovbbi kedvenc idzeteim...

 
Szavazs
Te megbntetted volna a Ferrarit?

Igen
Nem
Szavazs llsa
Lezrt szavazsok
 
Nico Rosberg
 
Sebastian Vettel
 
Jaime Alguersuari
 
Mennyien vagyunk?
Induls: 2006-08-15
 
Palik bekpsek
 
Nico hazja
 
Nmetorszg
 
Szavazs
Ki a Kedvenced?

Kimi Rikknen
Sebastian Vettel
Jaime Alguersuari
Nico Rosberg
Nicolas Hlkenberg
Szavazs llsa
Lezrt szavazsok
 
Beszlgessnk:D
Nv:

zenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 
Szavazz
Melyik varicinak rlnl jobban?

Kimi a raliban maradna
Kimi visszatrne az F1-be
ms /A vlemnyedre kvncsi vagyok, nyugodtan rd be a csetbe, vagy a vendgknyvbe/
Szavazs llsa
Lezrt szavazsok
 
F1-es cikkek
 
Ne lopj, mert ltlak!
Innen mindenkit ltok!
 
J oldalak:D
 
Puszi:D
 
Szavazz!
Lezrt szavazsok
 
Interjk
 
Ayrton Senna
 
Utols frissts
 
2010 Bahrein

Miutn az elmlt vek alatt A-tl Z-ig trtuk a szablyknyv sszes betjt, s mindssze az egy tvkszlkre jut csaldott nzk szmt sikerlt nvelnnk kitart munkval, taln ideje lenne levonnunk a kvetkeztetst, hogy a hiba nem is az F-1 szablyaiban, hanem a termszeti trvnyekben van. A leszort er mondjon le!

No nem, mintha egyetlen nyavalys htvge alapjn mris temetni akarnm a 2010-es szezont, de a szmomra is felfoghatatlan okokbl valamirt "versenynek" nevezett bahreini idnynyit alatt bven volt idm azon tprengeni, hogy nincs-e jobb szrakozsom vasrnap dlutnra, mint huszonngy vrlztan drga snaut zakatolst bmulni egy villdz kpernyn. A magam rszrl soha nem szajkztam azt a divatos maszlagot, miszerint az autsport kizrlag az elzsektl lesz lvezhet, rgen minden jobb volt, s mexmzli klnben is monnyon le, blablabla, m az mgiscsak tlzs, hogy egy egysvos Scalectrix-plyn percenknt tbb helycserhez lehet tapsolni, mint Sakhirban kt ra alatt. gy tnik, minl tbbet vltoztattunk a szablyokon, a Forma-1-et annl inkbb egy olyan vakvgnyra tereltk, amelyen csak egyetlen snpr van. Ez nem ppen az izgalmas kzdelem receptje.

Nincs mit szpteni rajta: a Bahreini Nagydj egyszeren unalmas volt. Ez persze jrszt zls dolga, gyhogy ne is nyissunk rla lre men vitt, az azonban tny, hogy a nagy lendlettel beharangozott vratlan esemnyek kzl, amelyek feldobhattk volna a kzdelmet - agyonkoptatott gumik, vszes iramban rl benzintank -, egy sem kvetkezett be. s borltsra ppen ez ad okot, mert unalmas versenyek mindig voltak s mindig lesznek is, gyhogy egyetlen lapos futamnak nmagban mg nem kellene pnikot keltenie. Annak nem.

Vajon tnyleg a tankols betiltsban van a hiba? Utlag, ahogy az a bizonyos elcspelt frzis oly helyesen tartja, knny okosnak lenni. A vltozsoknak ltalban ppgy vannak ellenzi, mint prtoli, s az egyik flnek rendszerint igaza is lesz, de attl mg nem felttlenl az rvelt helyesen. "Kifejezetten optimista vagyok" - mondta pldul valaki mg kzvetlenl a bahreini futam eltt is. - "Sokan sirnkoztak, hogy a versenyek kiszmthatak lesznek, pedig akadnak pozitvumok. A boxkillsok izgalmasabb vlnak, mert a kerkcserket vgz szerelk kztt vgre igazi kzdelem lesz. s a plyn is adott r a lehetsg, hogy rdekesebb harcot lssunk, hiszen a versenyzk knytelenek lesznek ott elzni, mert mshol egyszeren nem lesz r mdjuk. Mskpp kell hozzllniuk mindenhez." Haha! Nem tallt, sllyedt...

Hogy kitl szrmazik a nyilatkozat? Paddy Lowe-tl, a McLaren technikai igazgatjtl. alighanem jobban rt az F-1-hez, mint a karosszkbl prdikl ugyenmegmondtamok, amibl egyfell az a tanulsg, hogy nem felttlenl az okosabbnak lesz igaza, msfell az, hogy a Forma-1 egyszeren tl bonyolult rendszer, ezrt mg a legnagyobb szakrtelemmel is kptelensg megjsolni benne a vltoztatsok pontos hatsait.

Ami engem illet, soha nem rtettem a tankols betiltsa mgtti logikt, ezt azonban korntsem melldngetsnek sznom, mert mg ha netn be is igazoldik a balsejtelmem, az leginkbb bizonyra a vletlennek lesz ksznhet. Mgpedig azrt nem rtettem, mert amg megmaradnak a szabadon idzthet kerkcserk, addig megmaradnak a taktikus boxkillsok is, amelyek ppgy alkalmat biztostanak az elzseknl kevsb kockzatos helycserkre, mint eddig. Nem mindegy, hogy a versenyzk mirt llnak ki, ha gyis killnak?

Ht persze, hogy nem mindegy, vghatnnk r cspbl tzelve, hiszen a kills idpontjt elre meghatroz zemanyagszintek ismerete nlkl tbb senki nem krzgethet trelmesen vrakozva az ellenfele mgtt abban a biztos tudatban, hogy ksbbi tankolsa rvn majd gyis elrbb kerl. Ez igaz - papron. m a Bahreini Nagydjon, s tulajdonkppen ez hozta az egyetlen rtkelhet izgalmat vasrnap dlutn, kiderlt, hogy a csapatok idn milyen elvek mentn fogjk meghozni a stratgiai dntseket.

Tavalyig egyszer volt a knykszably: ha a rivlisodnl ksbb llsz ki a boxba, nyert gyed van. A kplet azrt alakult ennyire simn, mert az autk a legtbb plyn lnyegesen lassabbak voltak feltankolva, j gumikon, mint kevs benzinnel, hasznlt gumikon. A kridk ezrt az etapok sorn folyamatosan javultak, aki teht tankolt, az a korbbihoz kpest lassult. S mivel ltalban a kt kills volt a jellemz, a tv tulajdonkppen hrom (egy kills esetben rtelemszeren kett), durvn egyforma hosszsg, sprintelve teljestett szakaszra oszlott. A stratgiban gy nem volt nehz olvasni, plne, ha ismertk az zemanyagszinteket. Tulajdonkppen mindenki a lehet leghosszabb nyitetapra trekedett, s ebben csak az korltozta, hogy a rajtnl (illetve, ha rszt vett benne, akkor a Q3-ban) ne kelljen tl nehz autval indulnia.

Mindez nem jdonsg. A tankols betiltsa azonban teljesen j helyzetet idzett el. Mivel most a boxkills sorn az zemanyagszint nem vltozik, viszont tovbbra is j gumik kerlnek az autra, a kridk a kerkcserk utn nem romlanak, hanem ppen ellenkezleg: javulnak. Mgpedig nem is kevssel. Hogy pontosan mennyivel, az tbb tnyeztl fgg, kztk attl, hogy a versenyz mennyire kpes kihasznlni az j gumik nagyobb tapadst; Felipe Massa pldul azonnal 2.5 msodpercet javtott az ideredmnyn, amikor a 17. krben kihajtott a boxba, s br az v szlssges plda, 1.5-2 msodpercet szinte mindenki nyert a killsn. s nem csak az els krkben, hanem tartsan is: a versenyzk tbbsgnek a msodik etapja az alacsonyabb zemanyagszint s a friss gumik jvoltbl tlagosan 2-2.5 msodperccel gyorsabb volt az elsnl, annak ellenre, hogy lnyegesen tovbb is tartott. Michael Schumacher pldul a kerkcserjig megtett 15 krben 2:03.8-as, a maradk 34 krben viszont 2:01.2-es tlagot rt el.

 

FELL: Hamilton, Alonso s Barrichello krid-grafikonja. Az utbbi azrt rdekes, mert a kt trsval ellenttben a kemnyebb gumikon kezdte, s a lgyabbakon fejezte be a versenyt (nagythat) ALUL: sszehasonltskppen egy krid-grafikon a tavalyi Bahreini Nagydjrl. Lthat, hogy akkor a kridk javultak az egyes etapokon bell, aztn a killssal jra romlottak. Idn fordtva van.

Mi kvetkezik ebbl? Az, hogy az eddigiekkel ellenttben nem minl ksbb , hanem minl korbban rdemes killni a boxba. Ha valaki akr csak egyetlen krrel elbb kap j gumikat, mint az ellenfelei, abban a krben 2-3 msodperccel gyorsabb lehet nluk, s bing, ezzel taln meg is elzi ket. Lewis Hamilton Bahreinben pontosan gy kerlt Nico Rosberg el. Az a ciki, hogy aki elrbb halad, semmikppen nem tud idben reaglni erre, hiszen - mivel nincs olyan tmpontja, mint tavaly az zemanyagszint - fogalma sem lehet rla, hogy az ldzje mikor akar kereket cserlni. S mire a visszapillant-tkrben szreveszi, hogy a msik bekanyarodott a boxba, mr, lvn elrbb van, nyilvn elhagyta a bejratot - vagyis legalbb egy krrel elksett. A Mercedes pldul szdletes gyorsasggal reaglt Hamilton killsra, s hvta be azonnal j gumikrt az alig 2.9 msodperccel a brit mgtt halad Schumachert, Rosberg azonban a McLaren eltt volt, ezrt csak a kvetkez krben tudta megltogatni a szerelit. Ezltal mg a Schumacherrel szembeni, 3.7 msodperces elnye is 1.5 msodpercre cskkent, Hamilton pedig megelzte. Egyetlen kr alatt!

Ha ilyen egyszer, vajon mirt nem hvjk ki a boxba az autkat mr az els kr vgn? Termszetesen azrt, mert akkor a teljes versenytvot egyetlen garnitra gumival kellene teljestenik, ami a legtbb plyn nem lehetsges. A kerkcsernek nyilvn van egy legkorbbi lehetsges idpontja, mgpedig az, amelytl kezdve mr a leintsig kibrjk a gumik vgzetes teljestmnyromls nlkl. Emellett azrt is rdemes eltolni a boxkillst, mert minl ksbb kerl r sor, friss gumikon annl tbbet lehet gyorsulni a kvetkez krben, s gy annl tbbet lehet verni a mg rgi gumikat hasznl ellenfelekre is. Ennek az az oka, hogy az zemanyagszint cskkensnek pozitv s a gumik kopsnak negatv hatsa lnyegben kioltja egymst: a fenti grafikonon pldul tkletesen ltszik, hogy Alonso kridejei az els etapban nem mutattak sem javul, sem roml tendencit, hanem lnyegben llandak voltak. (Az egyes versenyzk kztt akadnak persze kisebb klnbsgek - Rosberg pldul lthatan lassult az etap vge fel, azt sugallva, hogy Schumachernl jobban koptatta a gumikat -, de a minta mindannyiuknl azonos. Igaz, a kemny keverkkel tapasztalhat volt egy lass gyorsuls az etapok kzben, ezek ugyanis kevsb koptak, mint a lgyak.) s minl ksbb cserl kereket valaki, annl alacsonyabb zemanyagszinttel kapja meg az j gumikat, ergo annl gyorsabb is lesz velk.

A jtk teht most arrl szl, hogy minl ksbb, de mg a rivlisaink eltt lljunk ki a boxba. Ahny krrel elksnk hozzjuk kpest, annyiszor 2-3 msodpercet vesztnk, a tt teht risi - csakhogy nincs mese, hazardroznunk kell, mivel nem tudhatjuk, k mikor dntenek a kerkcsere mellett. s, ahogy az imnt megllaptottuk, taktikailag ppen az ldzk vannak elnyben.

Ezrt indtott el lavint Hamilton kerkcserje: a kzvetlen ellenfelei nem akartak nagy htrnyba kerlni hozz kpest, a kzvetlen ellenfeleinek a kzvetlen ellenfelei sem hozzjuk kpest, s gy tovbb - a boxkillsok teht, mint valami jrvny, t kr alatt vgigsprtek az egsz meznyn. Ez egyben azt is jelenti, hogy hiba van egy elvi optimum, amikor kereket kellene cserlni, a stratgit muszj hozzigaztani a tbbiekhez. Tbb nem tervezhet meg elre; improvizlni kell, figyelembe vve az olyan tnyezket is, amilyen a forgalom, hiszen ha valaki a kivezet krben beszorul egy lassabb aut mg, nem tudja kihasznlni az j gumikkal jr elnyket.

A verseny eltt a legtbben arra szmtottak, hogy lesznek, akiknek elfogynak a gumijai, s ez fogja ket beknyszerteni a boxba. Ilyesmi azonban nem trtnt. Robert Kubict leszmtva, aki a rajt utni piruettje sorn megfzte a hts Bridgestone-jait, ezrt folyamatosan kzdtt a tlmelegedssel, mgnem a 12. krben vgre a csere mellett dnttt, senkinek nem okozott tl nagy fejtrst a kops. Tulajdonkppen mindenki arra vrt, hogy a tbbieknek elkopjanak a gumijai, de kzben mindenki nagyon vigyzott, hogy ez ne vele forduljon el, gy aztn nem fordult el senkivel sem; ebbl addott a vonatozs. Nem tudva, hogy mire szmthat a gumiktl, senki nem merte tvig nyomni a gzt, amitl a Bahreini Nagydj jobban hasonltott megbzhatsgi versenyre, mint sprintre. Jenson Button pldul szablyosan kiakadt, amikor a McLaren a 16. krben kihvta a boxba, mert rjtt, hogy addig hiba sprolt a gumikkal; de azrt a kerkcserje utn is takarkon vezetett, nehogy elkopjanak. A krid-grafikonjbl is jl kirajzoldik az a pillanat, amikor elege lett, s felismerve, hogy most mr eljut a clig, rlpett a jobb oldali pedlra: a 31. krben a korbbi 2:01.5-rl 2:01.0-ra, majd 2:00.5-re javtott, s onnantl a futam vgig meg is maradt azon a szinten. Hamar utol is rte Schumacher Mercedest, megelzni azonban eslye sem volt.

Hogy is lett volna? Ezek a versenyzk ahhoz szoktak hozz, hogy 50-60 krn t 100 szzalkos erbedobssal vezessenek, azaz minden egyes kanyart kicentizve, az ijeszten keskeny tapadsi hatron egyenslyozva vegyenek be. Most viszont, hogy knytelenek takarkoskodni a gumikkal s/vagy a benzinnel, csak 90-95 szzalkban kell odatennik magukat; ilyen tempban, noha htkznapi mrcvel mrve ez is fldntlinak tnik, kedlyesen elkocsikzgatnnak a vilg vgezetig, a legcseklyebb hiba nlkl. Az egyetlen veszly, ami fenyegeti ket, az unalom. Ha pedig nem hibznak, vgkpp lehetetlen megelzni ket. A sorrend teht lnyegben ppgy az utols killssal rgzl, mint eddig, csakhogy mg arra tavaly a tv ktharmadnl kerlt sor, most mr az egyharmadnl tlesnek rajta. Az eredmny? Fl ra helyett egy ra vonatozs. ljen...

Knny mindenrt a szablyokat hibztatni, valamit azonban ne felejtsnk el: az 1980-as vek msodik felben, amit sokan a mai napig az F-1 aranykoraknt srnak vissza, szintn nem lehetett tankolni a versenyek kzben, vagyis ppgy kiemelt hangslyt kapott a takarkoskods, mint most. A tankolst 1984-ben betiltottk, s 1994-ig nem is engedlyeztk jra. A klnbsg a jelenlegihez kpest csupn annyi volt, hogy akkoriban sokkal kezdetlegesebbek voltak a szimulcis mdszerek, ezrt a csapatok elre nem tudtk pontosan kiszmolni a szksges benzinmennyisget, sem megbecslni a vrhat gumikopst, gy aztn menet kzben is rtk ket meglepetsek. Ez manapsg gyakorlatilag kizrt, radsul az autk is megbzhatbbak (ami persze Vettelt most aligha vigasztalja). Az egyik csapat szombat este, az addig mr rendelkezsre ll adatokat a szmtgpbe betpllva lefuttatta a msnapi verseny szimulcijt. Az eredmny? Alonso, Massa, Hamilton, Vettel. Ismers valahonnan? Hopp... Nyilvn volt benne mzli is jcskn, hogy eltalltk, de ez akkor is ijeszt. s igen, legfkpp lehangol.

Ez persze csak az els verseny volt, s az ismeretlen terepen jrva egyelre mindenki vatossgra trekedett. Ksbb, ahogy felbtorodnak, a piltk olykor biztosan el fogjk hasznlni a gumijaikat, de nem hiszem, hogy ez ltalnoss vlik. Meg plyrl plyra is addhatnak eltrsek: Barcelonban pldul kritikusabb tnyez lesz a gumikops, mint Bahreinben volt, ahol radsul a krk szmnak cskkense miatt (mivel a plya hosszabb lett, a versenytv 57-rl 49 krre apadt) a durvbb pontokon, gy a hajt eltt, az eddiginl kevesebbszer kellett fkezni. Drmai vltozs azonban magtl nem vrhat.

Akkor mit tehetnnk? Jelents technikai vltoztatsokat az idei autkon mr nem lehet vgezni, s a Bridgestone-tl sem vrhat el, hogy egyik pillanatrl a msikra kevsb tarts gumikat ksztsen, amiket aztn a versenyzk minden lehetsges alkalommal szidalmaznnak a tl gyors kops miatt. Legfeljebb a Sportszablyzaton keresztl lehetne elrni valamit; a kt kzenfekv t a ktelez kerkcserk eltrlse, vagy pp ellenkezleg, a kt ktelez boxkills bevezetse. Az utbbi megolds azrt tnhet clravezetnek, mert eloszlatn a versenyzknek a gumikopssal kapcsolatos aggodalmait, gy a futamok az F-1 hagyomnyainak megfelelen ismt vad sprintek sorozatv vlhatnnak. Csakhogy a mr idn hatlyba lp mdostsokhoz az sszes csapat egyetrtsre szksg van, s krds, hogy azok, akiknek az auti klnsen kmletesen bnnak a gumikkal, mirt lennnek hajlandak lemondani az ebbl szrmaz elnykrl. A nemeslelksgkre alapozni nem tl letszer. Ez itt a Piranha Klub, emlksznk? "Tallkoztam a csapatokkal, s megprbltam elmagyarzni nekik, hogy mirl is szl ez az egsz: a versenyzsrl s a kznsg szrakoztatsrl" - mondta Bernie Ecclestone. - "Nem arrl, hogy szmtgpekkel kell jtszadozni, meg gyorsnak kell lenni egyetlen krben." Ht akkor hajr, Bernie! Taln sikerl meggyznd ket. Sok sikert hozz...

De jobbat mondok: ahelyett, hogy tovbb toldozzuk-foldozzuk az ezernyi felesleges varrs mentn mr rgta foszladoz, a felismerhetetlensgig eltorztott szablyzatot, taln nem rtana feltennnk azt az alapvet krdst, hogy valban azzal van-e egyltaln a problma. Akik csodt vrtak a tankols betiltstl s az j pontrendszertl, tulajdonkppen arra a feltevsre alapoztk az elgondolsukat, hogy a versenyzk azrt nem elznek, mert nem akarnak: nem sztnzi ket r semmi. Holott ez szerintem fatlis tveds. Egyszeren azrt nem elznek, mert nem tudnak. s hogy mirt nem tudnak? Azrt, mert az F-1-es autk tlsgosan az aerodinamikjukra vannak utalva, s mivel egy msik mgtt haladva a leszort er jelents rsze elfogy rluk, tmadsi pozci helyett eleve vesztett helyzetbe kerlnek. Lergott csont, tudom, de ennyi.

A sokat kritizlt 2009-es szablymdostsokkal persze mr megprbltak enyhteni ezen, m sajnos hiba. Noha ebben az elhreslt dupla diffzor is szerepet jtszott, az autk ma kzel ugyanakkora leszort ert fejtenek ki, mint kt vvel ezeltt, pedig a vltoztatsokkal az akkori szint felt cloztk meg. Sajnos felmerl a gyan, hogy a hiba nem az elrsokban, hanem magban a rendszerben rejlik: brmennyire is gy tnik nha, a szablyalkotk sem fogalmatlan dilettnsok, csak egyszeren kevesebben vannak, s nem llnak a rendelkezskre olyan mszaki s anyagi erforrsok, mint a csapatok mrnkeinek. Amit kitallnak, az ma taln mg mkdne, csakhogy az istllk tbb dimenzival nagyobb szmtsi kapacitssal dolgoz technikai stbjai holnap sokkal tvolabb toljk a lehetsgeik hatrait. Az FIA egy nonprofit szervezet, nincs vente tbb szzmilli eurja a csapatokhoz hasonl nagysgrend K+F-programot mkdtetni. s valsznleg mg akkor sem menne semmire, ha leszerzdtetn Ross Brawnt, Adrian Neweyt, meg az sszes agytrsztt, mert az istllk egymstl tanulva az tleteiken is pillanatok alatt megtallnk a kiskapukat. Tbb szem tbbet lt - ilyen egyszer.

gy teht vagy beletrdnk az elzsek hinyba, s megprbljuk lvezni az F-1-et gy, ahogy van, vagy teljesen megfosztjuk az autkat az aerodinamikjuktl a szent cl rdekben. Akkor viszont ne panaszkodjunk, hogy nem kpviselnek cscstechnikt tbb...

* * *

Ha mr a versenyzs maga nem vltotta be a hozz fztt remnyeket, legalbb a mezny sszettele okot adott nmi izgalomra. Fernando Alonso a Ferrarinl, Felipe Massa jra plyn, Lewis Hamilton egy csapatban Jenson Buttonnal, s persze a slusszpon: Michael Schumacher visszatrt.

Visszatrni ktsgkvl visszatrt, de akik azt hittk, hogy hajdani trnjt alanyi jogon azonnal elfoglalva ismt a rgi magassgbl letekintve uralkodik majd a tbbiek felett, csaldtak.

Ez az elvrs persze cseppet sem volt relis. Schumachernek annak idejn a Ferrarinl is vekbe telt, hogy a csapatot maga kr ptve, minden rszletet a helyre illesztve vezet pozcit vvjon ki magnak, most pedig nem csupn j krnyezetbe kerlt, hanem a hossz kihagys utn a versenyzs agyament ritmusra is jra r kell hangoldnia. Az F-1-ben minden teljesen ms, abnormlis tempban zajlik, mint a htkznapi letben, ahol Schumacher az elmlt hrom vet tlttte. Persze nem a kandall mellett, a frdkpenyben pipzgatva bksen, de akkor is nyugodt, nmaga ltal vlasztott krlmnyek kztt.

s vgs soron mr az els versenyn bejutott a Q3-ba (Giancarlo Fisichellnak ez tavaly pldul egyszer sem sikerlt a Ferrarival, pedig nem hagyott ki egy napot sem), aztn alig 3.9 msodperccel fiatal csapattrsa mgtt szelte t a clvonalat, aki nagydjat mg nem nyert ugyan, de a tehetsghez soha nem frt ktsg. Jenson cmvd ltre is jobban kikapott Lewistl. Egy 41 ves, hrom v sznet utn visszatr sportoltl nagyon is tisztessges teljestmny volt ez - csakhogy egy Michael Schumachertl, legalbbis a kzvlemny szemben, alighanem kevs.

Schumacher htvgi szereplst alaposabban elemezve hamar egyrtelmv vlik, hogy mi a gond: egyelre nem tudja kiaknzni az j gumikban rejl lehetsgeket. Ezrt volt 3-4 tizedmsodperccel lassabb Rosbergnl az edzseken (belertve az idmrt is), valamint a versenyen futott etapok elejn. A leggyorsabb kre egy hajszllal mg jobb is lett Rosbergnl, kevsb koptatta a gumikat, s kiegyenslyozottabban vezetett, az egy krs tempjn azonban javtania kell. Van egy divatos elmlet, miszerint Schumachernek soha nem volt erssge az idmr, s a nyers gyorsasg alapjn tbben is eltte jrtak, n azonban nem veszem be ezt: a csapattrsait mindig durvn elkalaplta, s akadtak olyan edzskrei, amiktl hetekig ttva maradt az ember szja. A versenyeken, legalbbis n anno gy lttam, azrt volt jobb a mrlege, mert az autit inkbb a hossz etapokra, semmint a rvidekre hegyeztk ki. Egybknt nagyon helyesen.

Nem, Michael vasrnapi teljestmnybe nem rdemes belektni: az els etap sorn tlagosan 2, a msodikban 1 tizedmsodpercre maradt el Nictl, br ktsgtelen, hogy a 45 rtkelhet krbl mindssze 19-ben volt gyorsabb nla. Viszont a kiegyenslyozottsga abbl is ltszott, hogy mr az edzseken is kzelebb kerlt az egyni legjobb rszidejeibl sszelltott idelis kridhz, mint a csapattrsa. Ami pedig kln lenygz, az a fizikai kondcija: mikzben Kubica alig brt kiszllni az autjbl a parc fermben, s a mindig edzett Mark Webberrl is dlt a vz, Michael azonnal egy cseppnyi izzadtsg nlkl, mosolyogva nyilatkozgatott, mintha pp a sarki kzrtbl rkezett volna. 41 vesen, msfl rnyi versenyzs utn, 35 fokos hsgben nem gyenge.

 
Schumacher s Rosberg sszehasonltsa (nagythat). A krk nagyobb rszben Rosberg volt a gyorsabb, de az elnyre mindig az etapok elejn tett szert. Ksbb Schumacher elkezdett felzrkzni hozz.

De brmit is lltson, biztosak lehetnk benne, hogy nem elgedett nmagval. Vagy ha az, ht akkor nagy baj van. Viszont ppgy biztosak lehetnk abban is, hogy Melbourne-ig hvs trgyilagossggal t fogja gondolni, miben kellene vltoznia, s amit lehet, azt meg fogja tenni. Schumacher legfbb ernye mindig az volt, hogy maximlisan, st, mg annl is jobban ki tudta hasznlni az autjban rejl lehetsgeket, m ahogy Martin Brundle fogalmazott, gy tnik, most nem nhny tizeddel a Mercedese eltt, hanem ppensggel egy tizeddel mgtte jr.

Ugyanakkor ne felejtsk el, hogy most is, mint mr annyiszor, feltratlan terletre lpett - a modern F-1-ben mg senki nem prblt ennyi idsen versenyezni -, teht nem lehet biztos a sikerben. Ha hrom-ngy verseny utn sem fejldik, s beleszrkl a meznybe, elkezdhet aggdni, eltte azonban hiba lennie brkinek is lernia. Nico eltt pedig addig is sisakot kell emelnnk, amirt nem rettent meg tle.

* * *

Az erviszonyokrl egyetlen fordul utn tlzs lenne brmi vglegeset lltanunk, de a jelek szerint egyelre az a sorrend rvnyeslt, ami kirajzoldott a teszteken is: a Ferrari s a Red Bull vezet, mgttk a Mercedes s a McLaren nagyjbl egy szinten van, aztn jnnek a tbbiek.

Habr az egsz htvgn elrt legjobb kridk alapjn nem volt vszes a klnbsg (a Red Bull, a Ferrari, a Mercedes s a Renault egy msodpercen bell maradtak egymshoz kpest), a Q3-ban durvbbnak tnt a helyzet, hiszen mr a 4. helyezett Hamilton is egy teljes msodpercet kapott Vetteltl s Masstl. Aki egybknt a dnt pillanatban megint elhzta meghkkenten gyors edzskreinek egyikt.

Br nmileg taln torztotta a kpet, hogy az idmr eltti Porsche Supercup bettfutam megvltoztatta a plya tapadsi viszonyait, ami nem minden aut balanszra volt egyforma hatssal, a tbbi csapatnl most leginkbb a Red Bull s a Ferrari kevss bombabiztos megbzhatsgban lelhetnek vigaszt. Mindkt Ferrariban motort cserltek, Webber fltengely-problmkkal kzdtt, Vettel RB6-osban elszr a fk, majd a versenyen egy gyjtgyertya makacsolta meg magt - egyik hiba sem vgzetes, de mindegyik aggaszt.

Seb dhsen a levegbe rgott, miutn kiszllt a levezet krben megll Red Bulljbl, s az elkeseredse tkletesen rthet volt: maga egsz htvgn egyetlen rossz mozdulatot sem tett, az autja mgis cserbenhagyta. Fernando azt lltotta, az utols 10 krben akarta tmadni t, addig csak tartogatta a gumijait, s noha ebben lehet nmi igazsg, mert miutn tvette a vezetst, 14 kr alatt 15 msodpercet vert (a tlmelegedssel kzd) Felipre is, Seb alighanem szintn sprolt a slickjeivel, gyhogy Alonsnak erbl megelznie nehz lett volna. Ez a veresg nem Vettelen mlt.

A msik, akinek a teljestmnyt csak dicsret illethette, Lewis volt. Jensonnal ellenttben mindent kiprselt McLarenjbl, s gy ltszott, az egyetlen a meznyben, aki nem vatoskodik a gumikkal, hanem nyomja, ahogy a csvn kifr. Miutn a kemnyebb keverk Bridge-ekre vltott, gyorsabb lett Sebnl, s teljesen azonos tempt autzott Fernandval is. A McLaren versenykrlmnyek kztt valban ersebbnek tnt, mint az idmrn, a Mercedesnl pedig hatrozottan gyorsabb volt. Most minden a csapatok fejlesztsi potenciljn fog mlni.

 
dvzllek
 
Blcsessg;)

 
Nagydjhtvge
 
Boldog nvnapot

 
Kimi Rikknen
 
Nico Hlkenberg
 
Ms dolgok
 
Grbe Tkr
 
A vilgbajnoksg llsa(piltk)

1. Sebastian Vettel 234 pont

2. Mark Webber 149 p.

3. Lewis Hamilton 146 p.

4. Fernando Alonso 145 p.

5. Jenson Button 134 p.

6. Felipe Massa 70 p.

7. Nico Rosberg 48 p.

8  Nick Heidfeld 34 p.

9. Vitaly Petrov 32 p.

10. Michael Schumaccher 32 p.

11. Kamui Kobayashi 27 p.

12. Adrian Sutil 18 p.

13. Sebastian Buemi 12 p.

14. Jaime Alguersuari 10 p.

15. Sergio Perez 8 p.

16. Paul di Resta 8 p.

17. Rubens Barichello 4 p.

18. Pedro de la Rosa 0 p.

19. Jarno Trulli 0 p.

20. Vitantonio Liuzzi 0 p.

21. Pastor Maldonado 0 p.

22. Jerome d'Ambrosio 0 p.

23. Heikki Kovalainen 0 p.

24. Timo Glock 0 p.

25. Daniel Ricciardo 0 p.

26. Karun Chandhock 0 p.

 

 

 

 

 

 
Forma- 1 biztonsg
 
A vilgbajnoksg llsa (csapatok)

1. RBR - Renault 383 p.

2. McLaren Mercedes 280 p.

3. Ferrari 215 p.

4. Mercedes 80 p.

5. Renault 66 p.

6. Sauber - Ferrari 35 p.

7. Force India Mercedes 26 p

8. STR - Ferrari 22 p.

9. Williams Cosworth 4 p.

10. Lotus Renault 0 p.

11.HRT-Cosworth 0 p.

12. Virgin - Cosworth 0 p.

 

 
Mennyi is az id???
 
Naptr
2025. Augusztus
HKSCPSV
28
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
05
06
<<   >>
 
Kimi hazja
 
Szavazz!!!
Lezrt szavazsok
 
Az egyik kedvenc szmom
 
mirt szereted?
Te mirt szereted Kimit?

tehetges
mert a McLarennl versenyzik
mert finn
mert helyes
szeretem a stlust
magamat ltom benne
ki mondta, hogy szeretem?!
Szavazs llsa
Lezrt szavazsok
 
Idzet

A versenyzs, a vetlkeds a vremben van, az letem rsze egsz letemben ezt csinltam, s hmm... elrbb val brmi msnl...

                   (Ayrton Senna)

 
EZ + AZ
 
Hrlevl
E-mail cm:

Feliratkozs
Leiratkozs
SgSg
 
Dont worry, be happy
 
Szavazz
Hogy tetszik a "Ms dolgok" men

Nagyon j
Egsz j
Lehetne jobb is
Nagyon gz
Szrny
Egyltaln van annak a mennek rtelme?
Szavazs llsa
Lezrt szavazsok
 
Az osztlyom alkotsai:D
 
Szavazz
Hogy tetszik a honlap?

Egsz j
Trhet
Nagyon j
Bjj el!!!
Ciki! Ne hogy reklmozd!
Ez neked honlap?
Hzz el a j bds francba
Szavazs llsa
Lezrt szavazsok
 
Finnorszg
 
Szavazz!
Melyik kommenttort szereted jobban?

Palik Laci
Czolner Gyuszi
Wber Gbor
Palik- Czolner prosts
Szavazs llsa
Lezrt szavazsok
 

Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kiköt&#245; felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!    *****    Nagyon pontos és részletes születési horoszkóp, valamint 3 év ajándék elõrejelzés, diplomás asztrológustól. Kattints!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre,egyszer mindenkinek érdemes belenézni.Keress meg és én segítek értelmezni a csillagok állását!    *****    HAMAROSAN ÚJRA ITT A KARÁCSONY! HA SZERETNÉL KARÁCSONYI HANGULATBA KEVEREDNI, AKKOR KATT IDE: KARACSONY.GPORTAL.HU    *****    Nyakunkon a Karácsony, ajándékozz születési horoszkópot barátaidnak, ismerõseidnek.Nagyon szép ajándék! Várlak, kattints    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!