♥Kimi♥Jaime♥Nico♥Nicolas♥Vettel♥
Bejelentkezs
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
 
Kimisek indulja

"Megcsillan a nap a Ferrarikon

tszguld Kimivel a clvonalon

Egytt mozog gp s llek,

Kimis leszek, mg csak lek."

 
Men
 
WRC
 
Nap idzete

Tovbbi kedvenc idzeteim...

 
Szavazs
Te megbntetted volna a Ferrarit?

Igen
Nem
Szavazs llsa
Lezrt szavazsok
 
Nico Rosberg
 
Sebastian Vettel
 
Jaime Alguersuari
 
Mennyien vagyunk?
Induls: 2006-08-15
 
Palik bekpsek
 
Nico hazja
 
Nmetorszg
 
Szavazs
Ki a Kedvenced?

Kimi Rikknen
Sebastian Vettel
Jaime Alguersuari
Nico Rosberg
Nicolas Hlkenberg
Szavazs llsa
Lezrt szavazsok
 
Beszlgessnk:D
Nv:

zenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 
Szavazz
Melyik varicinak rlnl jobban?

Kimi a raliban maradna
Kimi visszatrne az F1-be
ms /A vlemnyedre kvncsi vagyok, nyugodtan rd be a csetbe, vagy a vendgknyvbe/
Szavazs llsa
Lezrt szavazsok
 
F1-es cikkek
 
Ne lopj, mert ltlak!
Innen mindenkit ltok!
 
J oldalak:D
 
Puszi:D
 
Szavazz!
Lezrt szavazsok
 
Interjk
 
Ayrton Senna
 
Utols frissts
 
2009 Hungaroring

Amita mlt cstrtkn beindult a hungaroringi nagyzem, mintha megtbolyodott volna az egsz Forma-1. Massa balesete, Hamilton gyzelme, a Renault kizrsa, a BMW tvozsa, Schumacher visszatrse - gy tnik, a paddockban valaki vatlanul rknyklt a Vgtelen Valszntlensg Hajtmvnek indtgombjra...

Lehet pocskondizni a Hungaroringet, amirt nehezebb elzni rajta, mint az egyplys vastvonalon egy rozoga villanymozdonnyal, de hogy a Magyar Nagydj a hozz tartoz krtsekkel megspkelve sohasem fullad mla unalomba, az teljesen biztos.

Az idei htvge klnsen tbolyultra sikerlt. Az embernek szinte az volt a benyomsa, hogy az egyik motorhome-ban valaki vletlenl rbukkant a Galaxis tikalauzbl hrhedt vlt Vgtelen Valszntlensg Hajtmvnek indtgombjra, mondjuk egy cssze gzlg tea alatt, s vatlanul rknyklt. Az egsz paddock sivtva felprgtt, aztn kis hjn atomjaira szakadt. Ez a nhny nap neknk mindig a leghajtsabbak kz tartozik, de ahogy most folyamatosan ingznom kellett a plya, a krhz s a laksom ltal alkotott hromszg lei mentn, lehetleg nmi hasznos munkt is vgezve kzben, az mr kezdte kiakasztani a mutatt. s gy tnik, mg nincs vge. Ha ez gy megy tovbb, fl, hogy hamarosan n magam is tlpem a biztonsgos fordulatszm-limitet...

A htvge hangulatt persze hatatlanul Felipe Massa szombati balesete hatrozta meg. Ilyenkor sok szentimentlis frzist el lehetne stni arrl, hogy mennyire nem kedves Feliphez a Hungaroring (tavaly 10 rtkes pontot bukott el itt a motorhibja miatt); hogy mennyire igazsgtalan volt vele a sors, amikor a tavalyi Brazil Nagydjon elszenvedett valszertlen vilgbajnoki veresge utn lekent neki egy jabb, mg fjdalmasabb pofont; s hogy Felipe vrands felesge, Rafaela milyen szrny pillanatokat lhetett t az l tvkpeket ltva, ha mg nekem, a kvlllnak is megrz volt a kzelbl vgignzni, hogy betesznek a menthelikopterbe valakit, aki kt nappal azeltt kedvesen mosolyogva vlaszolgatott a krdseimre. Az rzelgssg azonban ilyenkor nem vezet sehov. Nem, a kibrndtan egyszer tanulsg sokkal inkbb az volt, amit Jarno Trulli szombat este megfogalmazott: "Az ilyen napok sajnos emlkeztetik r az embert, hogy ez a sport mindig veszlyes lesz." Trivilisan hangzik, a komoly srls nlkli hosszabb idszakok alatt eluralkod hamis biztonsgrzet hitben ringatzva mgis hajlamosak voltunk megfeledkezni rla. Mr megint. Pedig - lm, itt az int plda - rdemes szben tartanunk.

Ahhoz, hogy a Rubens Barrichello Brawn GP-jrl lees rug ppen fejbe tallja Felipt, hihetetlen vletlenek vgzetes sszjtka kellett. Amint azt Niki Lauda nhny rval ksbb tallan megjegyezte, kevesebb volt r az esly, mint arra, hogy valakinek tse lesz a lottn.

Utlag mr nehz pontosan rekonstrulni az esemnyeket, de a lnc els szeme bizonyosan az volt, hogy Barrichello autjnak kzponti, a hasmagassgot szablyoz lengscsillaptjnak rugstagjrl lejtt a zrkupak. Ez valahol a 2-es kanyar tjkn trtnt. Ezutn pillanatok alatt a rug is lerzdott a helyrl, s a 3-as kanyar kijratnl, a Brawn bal hts kereknek kzelben kiesett az autbl (maga a lengscsillapt egybknt vgig az autban maradt). Ha ez mg forduls kzben trtnik, akkor rintirnyban, vagyis a plya bal szle fel replt volna el. Barrichello azonban mr egyenes vonalban gyorstott kifel a kanyarbl, ezrt a rug a newtoni mechanika trvnyeinek engedelmeskedve ppen az aszfaltcsk mentn, az autval megegyez kezdsebessggel szguldott tovbb - nagyjbl parabolaplyn, merthogy tulajdonkppen vzszintes hajtsrl volt sz. Ezen a ponton felmerlt egy jabb balszerencss krlmny: mivel a Hungaroring 4-es, a hazai szakzsargonban Mansellrl elnevezett kanyarja fel a plya egyre meredekebben emelkedik, a rug nagyobb szgben rkezett le, mintha az t ott vzszintes lett volna. Mindemellett a rug ppen az energia trolsra szolgl, gy hatatlanul jobban is pattogott, mint egy merev(ebb) alkatrsz tette volna a helyben. Hogy Felipe rkezsnek pillanatban mg elrefel mozgott, lnyegben mr megllt, vagy netn a plyn gellert kapva visszafel replt, s elzleg hnyszor pattant le, azt nem igazn lehet megllaptani. De nem is fontos. Egy elkpeszt vletlen folytn Felipe pont telibe kapta a sisakjval.

A Ferrarinl nem csak azrt ijedtek meg klnsen, mert a gumifalba val becsapdst kveten alig mozgatta a fejt (aki mg emlkezett az Ayrton Senna balesete utni pillanatokra, annak ettl a ltvnytl garantltan sszeszorult a gyomra), hanem azrt is, mert nem vlaszolt nekik a rdin feltett krdsekre. s a bels kamera tansga szerint az aszfaltozott buktren tszguldva egyszerre nyomta a gz- meg a fkpedlt, br az utbbit csak szaggatottan, amit az egsz htvgn vszjsl mementknt ott maradt fknyomok is bizonytottak. A rugval val tallkozst felfed bels kamers felvtelek hamar rvilgtottak, hogy mirt: Felipe az tstl elkbult.

Mikzben az FIA forvosa, Gary Hartstein a helysznre rkezve megkezdte Massa mentsnek irnytst, a sajtterembl sok jsgr aggdva lerohant a paddockba, hogy megprbljon valamilyen httrinformcihoz jutni. A Hungaroring egszsggyi kzpontja azonban messze van onnan, a clegyenesre vezet kanyar fel es, elzrt terleten, ezrt a Ferrari szemltomst fejvesztve arra fut emberein kvl semmit sem lttunk. Mindenesetre az, hogy beindtottk a menthelikopter hajtmvt, nem sok jt grt. A csapat sajtfnke, Luca Colajanni gy negyedrval ksbb, a motorhome ajtajban llva igyekezett megnyugtatan nyilatkozni a krltte tolong tmegnek, nehogy pnikot keltsen, mivel azonban ekkor maga sem tudott semmi biztosat Felipe llapotrl, ez nem sikerlt neki igazn.

Mg az ltalnos riadalom kzepette is lebilincselen rdekes volt megfigyelni, hogy a paddock a kvetkez kt napban hogyan kezelte a balesetet s lehetsges kvetkezmnyeit. Mialatt a hazai lapokban mr szombat dlutn tbb helyen megjelent, hogy Felipe letveszlyes srlst szenvedett, ami utlag igaznak is bizonyult, a nemzetkzi sajt nhny, a magyar forrsokat figyel hrgynksget leszmtva egyszeren nem volt hajland tudomst venni errl. St, mg a Ferrari is dhsen cfolta a hrt. A beszlgetsek sorn hamar kiderlt szmomra, hogy ktfle ember van a paddockban: az egyik a legrosszabbra szmtva folyamatosan rmhreket suttog, s kzben sokat tudan ingatja a fejt, a msik meg gy tesz, mintha nem is trtnt volna semmi, vagy legalbbis arra szmtana, hogy Felipe pen s egszsgesen rgvest visszatr a plyra. Br a hangulat rtheten bors volt, amikor aznap jjel elmentem a Honvd Krhzhoz, meglepetsemre csak egy maroknyi klfldi kollgt talltam ott, fleg bulvrjsgrkat. A tbbsg ekkor mg azt hitte, nem tl komoly az gy, ezrt viszonylag nyugodtan lefekdt aludni. n vletlenl ppen sszefutottam Bernie Ecclestone-nal, akit a Hungaroring alelnke, Frank Tams fuvarozott el a krhzba, s aki az ajtn kilpve a tle megszokott, dallamos, mgis vszjslan rzelemmentes hangon csak annyit mondott, hogy az orvosok "elgedettek" Felipe llapotval. Ez akrmit jelenthetett.

A versenyzk szintn vltozatosan kezeltk a helyzetet. Mivel ltalban a nemzetkzi sajtbl rtesltek a fejlemnyekrl, nem aggdtak tlzottan. Az esetkben ez nyilvn nvdelmi mechanizmus is, mert ha azon kezdenek rgdni, hogy az ilyesmi velk is megtrtnhet, az alkalmasint kihat a teljestmnykre. Abban a pillanatban, hogy valaki hagyja magn eluralkodni a flelmeit, s rettegni kezd attl, hogy megsrl, tbbet is fog hibzni. De a versenyzk sem egyformn prbljk elkerlni a csapdt. Amikor pldul Timo Glockot krdeztem errl mg szombat este, gy felelt: "Az autban lve mr nem gondolhat r az ember. Nem nztem meg a balesetet, s mskor sem igazn szoktam. Szerintem nem segt." Jarno Trulli viszont ppen ellenkezleg vlekedett. "n szeretem visszanzni az ilyesmit, mert meg akarom rteni, hogy mi trtnt" - mondta. - "Nha csak a balszerencsn mlik a dolog, de mindenkppen ki kell vizsglnunk az esetet, htha azzal tovbb javthatunk a biztonsgon."

Utbb kiderlt, hogy Felipe srlse letveszlyes volt ugyan, de az llapota a krlmnyekhez kpest gyorsan javul, s ha minden jl megy, a felplse utn jra versenyezhet majd. Ezt a Honvd Krhz orvosainak szakrtelmn kvl annak ksznheti, hogy a szerencstlensgben azrt nmi szerencsje is volt: a rug nhny centimterrel ppen a rostly fltt ttte t a sisakjt. Ha kicsit lejjebb csapdik be, neki nem sok eslye lett volna megszni a balesetet. A rostlyt gy tesztelik, hogy 500 km/rs sebessggel 1 gramm tmeg rszecskket lnek bele, amelyek legfeljebb 2.5 mm mly lyukakat thetnek rajta. Mivel a Barrichello autjbl kies rug kb. 800 grammot nyomott, s azt Felipe 260 km/rs tempval traflta el, a becsapds energija durvn 200-szorosa volt annak, mint amire a rostlyt hitelestettk.

A sisakok az elmlt vekben hatalmas fejldsen mentek keresztl, mgpedig fleg a sokat szidott Max Mosley jvoltbl, aki Senna halla utn rvette a gyrtkat, hogy az FIA-vel egyttmkdve tegyk biztonsgosabb a fejvdket. A kzs erfeszts eredmnye az a sisak, melynek prototpust Mosley a 2001-es Monaci Nagydjon mutatta be, s amelynek viselett az FIA Motorsport Vilgtancs 2004 jliusban minden F-1-es versenyz szmra ktelezv tette. A tbb rteg kls hja sznszlbl, kevlrbl s vegszlbl kszl, alatta polisztirn bels rteg s tzll bls van, hogy a belsejben akkor se emelkedjen 70 C fl a hmrsklet, ha 45 msodpercen keresztl 800 C-os hhatsnak teszik ki. Mindemellett a korbbinl 70%-kal nagyobb becsapdsi energinak kpes ellenllni, ami Felipe balesetnl dnt tnyez volt. Igaz, hogy a rug gy is tttte a sisakjt, de egy rgebbi vltozat sokkal kisebb vdelmet biztostott volna szmra.

Az FIA jelenlegi, "8860-2004" jelzs szabvnya (amely a fggetlen amerikai alaptvny, a Snell 2000-es s 2004-es szabvnyn kvl az egyetlen elfogadott standard) 225 Joule-os energit r el a lineris becsapdsi tesztre. Ez igen magas rtk, Felipe sisakjnak, egy Schuberth RF1-esnek a hozzvetleges becslsek szerint mgis legalbb 8-szor ekkora energival tkztt neki az elszabadult rug. Az FIA lefoglalta a versenyz fejvdjt. Pontos kvetkeztetseket nyilvn csak a rszletes vizsglat utn tudnak majd levonni, mert a srlsben sokfle fizikai tnyez jtszik szerepet (a becsapds pldul valsznleg nem volt teljesen lineris), de egyelre gy tnik, pillanatnyilag nem ltezik olyan sisak, amely kpes lett volna ellenllni a Massa fejt rt tsnek.

A cgek nem szvesen trtek t az j technolgira, mivel a gyrtshoz szksges sznszlas anyagok kigetshez autoklvot is be kellett szereznik. Az anyagtechnolgiai fejlds kvetkezmnyeknt azonban a sisakok nem csupn ellenllbbak lettek, hanem a tmegk is cskkent: a Mosley ltal 2001-ben bemutatott prototpusig Mika Hkkinen 1.43 kg-os Bellje volt a legknnyebb, a maiak viszont jellemzen 1.2 kg-ot nyomnak. Ez egyrszt a versenyz knyelme szempontjbl lnyeges, hiszen a gyakran 4-5 G-s hosszanti s oldalterhelsek miatt minden grammot sokszorosan megreznek, msrszt biztonsgi okokbl is, mivel a kisebb tmeggel kisebb lesz a fej tehetetlensge, ami klnsen az ostorcsaps-srlseknl kulcsfontossg. Felipe pldul azrt is veszlyben forgott, mert mire a Ferrarija a gumifalba csapdott, elernyedtek az izmai, ezrt nem tudta megtartani magt, s ahogy a bels kamers felvteleken jl kivehet, beverte a fejt a kormnyba. A HANS szerencsre tette a dolgt, de ha a sisakja nehezebb lett volna, az rontja a eslyeit.

A sisakoknak egybknt, noha az emberek tbbsge normlis esetben nem sokat trdik velk, ms jelleg, kevsb nyilvnval szerepk is van. Az eredetileg biztonsgtechnikai felszerelsekre, pldul tzoltsisakokra szakosodott Schuberth els sznszlas prototpusa, a Michael Schumacher segtsgvel kifejlesztett RK1 a korbbi 114 decibel helyett 98 decibelre mrskelte a versenyz ltal hallhat motorzajt. s a sisakokban rszecskeszr is tallhat, ami nem mellkes, mert az autkbl sok, az egszsgre bellegezve kros anyag kerl ki. Nem csoda, hogy jelenleg csupn t gyrt - az Arai, a Bell, a Schuberth, a Sparco s a Vemar - sszesen 16 modellje felel meg az FIA 8860-2004-es, 24 A4-es oldalon rszletezett szabvnynak.

Ha Felipe, ahogy nagyon remljk, jra a rgi lesz, azt jrszt a sisakok technolgiai fejldsnek ksznheti majd. Nyilvn van mg min csiszolni, s a gyrtk az bresztknt hat ijeszt baleset nyomn fognak is, de az elreltsuk nlkl most nagyobb tragdia trtnhetett volna a Hungaroringen.

* * *

Jllehet, a BMW kiszllsa a Forma-1-ben mindenkit vratlanul rt, mivel a Honda tavaly decemberben mr kikvezte elttk az utat, az a tny, hogy egy jabb autgyrt dnttt a dobbants mellett, senkit sem lepett meg. Brmilyen neheznkre esik beismerni, Mosleynak mindvgig igaza volt. Az j csapatokat vonz kltsgvetsi plafon tervezete nlkl jvre kilencre cskkent volna az alakulatok szma, gy viszont, legalbbis egyelre gy tnik, a legrosszabb esetben is 12 istll lesz a rajtrcson.

A Hungaroringen a Toyota embereivel beszlgetve r kellett jnnm, hogy k mg mindig azt gondoljk, Mosley kltsgcskkentsi trekvsei ellenk irnyulnak, s csak egy eszeveszett hatalmi jtszma stratgijnak rszt kpezik. Holott a kltsgcskkents nem az autgyrtkrl szl, hanem a fggetlen csapatokrl; Mosley-nak nem az a clja vele, hogy akaratuk ellenre megmentse nmaguktl a nagyokat, ami nyilvn bugyuta s hibaval prblkozs lenne, hanem az, hogy az eltzelhet dollrszzmillikkal nem rendelkez kicsik szmra is lehetv tegye a rszvtelt. Pontosan azrt, ami most a BMW-vel trtnt.

Ha valamikor, ht most fel kellett kszlni egy ilyen lpsre, hiszen megszletett az j Concorde Agreement, s aki alrja, az lnyegben 2012-ig vllalja az F-1-es rszvtelt. A BMW igazgattancsnak teht nem csak 2010-rl, hanem a kvetkez hrom vrl kellett hatroznia. Hogy mirt lttk jobbnak tvozni, afell sem sok ktsget hagytak - a jvben szerintk nem a nyers teljestmny, hanem a fenntarthatsg s a krnyezettudatossg fognak diktlni a prmiumkategriban, mrpedig az F-1 valban nem ezeket az rtkeket kpviseli.

Szval ebben is Mosleynak volt igaza: a KERS lett volna a helyes t. mr rgen felismerte, s vek ta kitartan hajtogatja, hogy az F-1-nek a globlis problmkhoz igazodva szaktania kellene a "gyorsasgrt semmi sem drga" szemllettel, s mind zleti, mind technikai szinten a hatkonysgra kellene helyeznie a hangslyt. Az abszolt teljestmnymaximum elrse helyett arra kellene trekednie, hogy rgztett erforrsokbl hozza ki a legtbbet. Ez biztostana fenntarthat fejldst.

Az idei KERS taln sokak szemben parasztvakt ltszatmegoldsnak vagy res PR-fogsnak tnt, holott csupn a kezdete volt valaminek, ami messzire vezethetett volna. Az els les bevetse ta mg fl v sem telt el, de mris kt KERS-sel szerelt aut vgzett az len, tkzben tbb alkalommal bizonytva a rendszer hatkonysgt. Persze lehet rajta vitatkozni, hogy ha minden autban lenne KERS, az olyan volna, mintha nem lenne egyikben sem, de a f problma nem ez. A KERS-t balszerencss mdon pp egy olyan pillanatban prbltk bevezetni, amikor a hirtelen kirobban gazdasgi vlsg miatt senki nem akart klteni r. Habr Norbert Haug gy gondolja, Lewis Hamilton hungaroringi gyzelme a tbbi csapatot is meggyzheti arrl, hogy rdemes ldozni a rendszerre, a FOTA tagjai mr megegyeztek, hogy jvre nem fogjk hasznlni, s aligha visszakoznak majd - a fennmarad ht versenyre pedig rtelmetlen lenne tovbbfejlesztenik. A KERS teht, aminek a BMW is lelkes hve volt, alighanem elszalasztott esly marad. Legalbbis egyelre.

Abban pedig Robert Kubicnak volt igaza, hogy az F-1-ben nem lehet mindent krzvel s vonalzval elre megszerkeszteni. n szemly szerint nem hiszem, hogy a BMW tavaly meg tudta volna nyerni a vilgbajnoksgot, ha az idny vgig erlteti 2008-as autjnak fejlesztst, de akkor legalbb nem tntek volna annyira ostobnak az idei modelljkkel, mint gy, hogy lltlag mr korn tlltak r.

Kr lenne, ha az F-1 szmra elveszne a Sauber hinwili infrastruktrja s tapasztalt szemlyzete. A 2010-re nevezni prblk npes tbort elnzve szinte biztos, hogy valaki el fogja foglalni a BMW felszabadul helyt, mivel azonban a tbbsgk nagy-britanniai szkhely, valszntlen, hogy meg akarnnak vsrolni egy svjci ltestmnyt. Remlem, hogy nem gy lesz, mert klnben a BMW Sauberrel egyszerre tnik el egy gyri s egy magncsapat.

* * *

A BMW tulajdonkppen szerencssen idztette a bejelentst, mert Felipe Massa balesete a napokban minden ms F-1-es vonatkozs hrt a httrbe szortott, mieltt a Ferrari Michael Schumacher visszatrsnek bejelentsvel elrntotta az sszes tbbi lapot t adu szt is.

A Ferrari vlasztsa a ltszat ellenre tkletesen racionlis. ppen a Hungaroringen ismertk el, hogy mr a nagydjhtvgken is 2010-re kszlnek - rendszeresen kiprblnak a kvetkez vre tervezett alkatrszeket -, s mivel gysem kzdenek a vilgbajnoki cmekrt, nem msra van szksgk, mint egy j tesztpiltra. Schumacher pedig ezen a tren verhetetlen. Az elmlt msfl vben Marc Gen is csupn hrom napot tlttt a Ferrariban, ami nem lnyegesen tbb Schumacher egy tesztnapjnl, s sem neki, sem Luca Badoernek nincs elg viszonylag friss versenytapasztalata.

Schumacher jelenlte az egsz Forma-1-nek jt fog tenni. Noha szemly szerint gy gondolom, az F-1 a sok frasztan sablonos sirnkozs ellenre izgalmasabb s sznvonalasabb, mint valaha volt, ezrt vgan meglenne Michael nlkl, a visszatrse az egsz meznyre sztnz hatssal lesz. Mert igaz ugyan, hogy csodlatos versenyzk vannak a rajtrcson ma is, m nincs egy sem, akit taln utlkozva, de kimondva-kimondatlanul mgiscsak elfogadnnak az etalonnak maguk kzl, s akit ppen ezrt mindenron le akarnnak gyzni. Egy Hamilton-Schumacher prharc, vagy ppensggel a Ferrari hziversenye Michael s Kimi kztt a jelek szerint mg az ellentbornak is megmozgatja a kpzelett. Ha a vlsg miatt idn szinte az sszes plyn cskkent a helyszni nzettsg, ht az F-1 Schumacher szemlyben megtallta a vlaszt.

Az ltalnos elragadtats kzepette azonban nem rt szben tartani, hogy Michael mg nem vezetett 2009-es autt, nem ismeri sem a gumikat, sem az idei Ferrarit, s soha nem hasznlt KERS-t. Csodt senkitl sem illik vrni, mg ha nem is valszn, hogy Schumacher 3 msodperccel lassabb lesz az llovasoknl, mint Mika Hkkinen volt, amikor 2006 novemberben visszatrt a McLarenhez egy tesztnap erejig. ppen ez a legizgalmasabb krds: ha a Ferrari szemszgbl nzve rthet is a vlaszts, Michaelt vajon mi motivlja? Ers a gyanm, hogy a kzdelem utni vgy, s akkor bizony tnyleg rdemes lesz r odafigyelni. Annl nincs jobb hajter.

* * *

A Magyar Nagydj nem csak azrt volt trtnelmi jelentsg, mert kt KERS-es aut gyztt rajta, hanem azrt is, mert Martin Whitmarsh elszr llhatott a dobog tetejre a McLaren csapatfnkeknt. Hogy Ron Dennis teljes eltnse minek ksznhet, s mennyire mltatlan, az egy kln tma, de taln neki is elgttel, hogy akit hossz vek alatt kinevelt, visszavezette a cscsra a csapatt. A djkioszt alatt karnyjtsnyira lltam a McLaren-es srcoktl, s a megknnyebbls, ami az nnepls kzben radt bellk, szinte tapinthat volt.

Persze mg nem rdemes elkiablni, hogy a Ferrari s a McLaren jra tveszik a hatalmat, mert a Hungaroringen valsznleg a krlmnyek is kedveztek nekik. Az zenetk mgis nyilvnval volt: nem fogunk sokig aludni. Br a nyers temp tern tovbbra is a Red Bull maradt a legersebb, hiszen a Q3-ban zemanyag-korrigltan Sebastian Vettel rt el a legjobb ideredmnyt, a kt hagyomnyos lcsapat nem volt messze tlk. Webber versenyen futott leggyorsabb kre fl msodperccel jobb volt Kimi Rikknennl s Lewis Hamiltonnl, de akkor teljestette, amikor a plyn egsz htvgn a legtbb gumi volt, s a szuperlgy keverket hasznlta, mg ellenfelei a lgyat.

A Hungaroringen hangslyosabb vlt a gumik szerepe, mint eddig brmikor. A csapatokat mg mindig sszezavarja, hogy az autik teljestmnye egyik naprl a msikra, ugyanazon a plyn is megvltozik. "A dleltti szabadedzsen sokkal tkpesebben voltunk" - mondta pldul Glock szombaton. - "Aztn az idmrre kifnyestettk az autt, kimentnk vele a plyra, s teljesen mskpp viselkedett, mint eltte." A hullmvlgy utn vasrnapra visszatrt a Toyota kirobban formja, s Glock akr Heikki Kovalainent is legyzhette volna, ha Kimi Rikknen nem pont elje toppan vissza a plyra mindkt boxkillsa utn.

A Brawn mg rosszabbul jrt: pnteken egyedl k nem szemcsstettk el a hts Bridgestone-okat, vasrnap viszont 4-5 kr utn elvesztettk a tapadst. Jenson Button arra panaszkodott, hogy az autjt egyszeren nem ugyanolyan rzs vezetni, mint Isztambulig, ami azt sugallja, hogy nem csak a csapat ellenfelei fejldtek, hanem a Brawn is elvtette az irnyt valahol. A Ferrari, s klnsen a McLaren gumijai ezzel szemben simk voltak, mint a baba bre; a Red Bulltl hiba szltak Webbernek rdin, hogy ha Rikknen csszklni kezd, mg utolrheti, erre nem kerlt sor. A Brawn annyira tancstalan volt, hogy a versenyzit ppen ellenttes stratgival indtotta tnak: Button a szuperlgy/szuperlgy/lgy, mg Barrichello a lgy/lgy/szuperlgy elosztssal teljestette a tvot.

 
Hamilton, Rikknen s Webber zemanyag-korriglt krid-grafikonja (klikkelve nagythat). Hamilton s Rikknen kztt csak az els etapban volt tetemes a klnbsg, de ez mr meghatrotta a vgeredmnyt. Webber tlk eltren gazdlkodott a gumikkal. ALUL: A hrom versenyz zemanyag-korriglt krid-eloszlsa. Nyers tempban tovbbra is a Red Bull az r.

Hamilton az els etapban biztostotta be magnak a gyzelmet, amikor Webbert megelzve a meglepets-pole-t szerz Alonso nyomba eredt (a Renault csak 13 krre elg benzinnel rajtolt, de nhny httel ezeltt mg gy sem lett volna eslye az els rajtkockra), mert 4 tizeddel gyorsabb lehetett Rikknennl krnknt. A msodik-harmadik etapban hajszlra azonos tempt diktltak, br Hamiltonnak ekkor mr nem kellett tl kemnyen nyomnia a gzt.

Webber azzal esett ki a ritmusbl, hogy a kzps etapban a kemnyebb keverket vlasztotta, mert 31 krre nem merte bevllalni a lgyabbat (ami pedig Glock autjn mr a verseny elejn is kibrt 32 krt). Ezzel 25 msodpercet vesztett Hamiltonhoz, s 17-et Rikknenhez kpest, s innen annak ellenre sem rhette ket utol, hogy a zr krkben, mivel akkor mr hasznlta a szuperlgy gumikat, 4 tizedmsodperccel gyorsabb volt nluk krnknt.

Mg a Red Bull s a Brawn vilgbajnoki kzdelmbe is belezavarhat, ha folytatdik a McLaren s a Ferrari feltmadsa, hiszen nekik idn nincs vesztenivaljuk. Ezzel szemben Webber mr most is szemltomst vatosan versenyzett, amikor a biztos pontokra gondolva nem kemnykedett sem Hamiltonnal, sem a siknnl ksbb tmad Glockkal. De sebaj: nem vits, hogy 2009 legizgalmasabb aspektust ppen ezek a folyamatosan vltoz erviszonyok nyjtjk.

 
dvzllek
 
Blcsessg;)

 
Nagydjhtvge
 
Boldog nvnapot

 
Kimi Rikknen
 
Nico Hlkenberg
 
Ms dolgok
 
Grbe Tkr
 
A vilgbajnoksg llsa(piltk)

1. Sebastian Vettel 234 pont

2. Mark Webber 149 p.

3. Lewis Hamilton 146 p.

4. Fernando Alonso 145 p.

5. Jenson Button 134 p.

6. Felipe Massa 70 p.

7. Nico Rosberg 48 p.

8  Nick Heidfeld 34 p.

9. Vitaly Petrov 32 p.

10. Michael Schumaccher 32 p.

11. Kamui Kobayashi 27 p.

12. Adrian Sutil 18 p.

13. Sebastian Buemi 12 p.

14. Jaime Alguersuari 10 p.

15. Sergio Perez 8 p.

16. Paul di Resta 8 p.

17. Rubens Barichello 4 p.

18. Pedro de la Rosa 0 p.

19. Jarno Trulli 0 p.

20. Vitantonio Liuzzi 0 p.

21. Pastor Maldonado 0 p.

22. Jerome d'Ambrosio 0 p.

23. Heikki Kovalainen 0 p.

24. Timo Glock 0 p.

25. Daniel Ricciardo 0 p.

26. Karun Chandhock 0 p.

 

 

 

 

 

 
Forma- 1 biztonsg
 
A vilgbajnoksg llsa (csapatok)

1. RBR - Renault 383 p.

2. McLaren Mercedes 280 p.

3. Ferrari 215 p.

4. Mercedes 80 p.

5. Renault 66 p.

6. Sauber - Ferrari 35 p.

7. Force India Mercedes 26 p

8. STR - Ferrari 22 p.

9. Williams Cosworth 4 p.

10. Lotus Renault 0 p.

11.HRT-Cosworth 0 p.

12. Virgin - Cosworth 0 p.

 

 
Mennyi is az id???
 
Naptr
2025. Augusztus
HKSCPSV
28
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
05
06
<<   >>
 
Kimi hazja
 
Szavazz!!!
Lezrt szavazsok
 
Az egyik kedvenc szmom
 
mirt szereted?
Te mirt szereted Kimit?

tehetges
mert a McLarennl versenyzik
mert finn
mert helyes
szeretem a stlust
magamat ltom benne
ki mondta, hogy szeretem?!
Szavazs llsa
Lezrt szavazsok
 
Idzet

A versenyzs, a vetlkeds a vremben van, az letem rsze egsz letemben ezt csinltam, s hmm... elrbb val brmi msnl...

                   (Ayrton Senna)

 
EZ + AZ
 
Hrlevl
E-mail cm:

Feliratkozs
Leiratkozs
SgSg
 
Dont worry, be happy
 
Szavazz
Hogy tetszik a "Ms dolgok" men

Nagyon j
Egsz j
Lehetne jobb is
Nagyon gz
Szrny
Egyltaln van annak a mennek rtelme?
Szavazs llsa
Lezrt szavazsok
 
Az osztlyom alkotsai:D
 
Szavazz
Hogy tetszik a honlap?

Egsz j
Trhet
Nagyon j
Bjj el!!!
Ciki! Ne hogy reklmozd!
Ez neked honlap?
Hzz el a j bds francba
Szavazs llsa
Lezrt szavazsok
 
Finnorszg
 
Szavazz!
Melyik kommenttort szereted jobban?

Palik Laci
Czolner Gyuszi
Wber Gbor
Palik- Czolner prosts
Szavazs llsa
Lezrt szavazsok
 

Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kiköt&#245; felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!    *****    Nagyon pontos és részletes születési horoszkóp, valamint 3 év ajándék elõrejelzés, diplomás asztrológustól. Kattints!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre,egyszer mindenkinek érdemes belenézni.Keress meg és én segítek értelmezni a csillagok állását!    *****    HAMAROSAN ÚJRA ITT A KARÁCSONY! HA SZERETNÉL KARÁCSONYI HANGULATBA KEVEREDNI, AKKOR KATT IDE: KARACSONY.GPORTAL.HU    *****    Nyakunkon a Karácsony, ajándékozz születési horoszkópot barátaidnak, ismerõseidnek.Nagyon szép ajándék! Várlak, kattints    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!