Mikzben Dzsenszonka a tbbiekbl hatodszorra is hlyt csinlva vgan eldmperezgetett a clig, az FIA mr javban mcseseket gyjtogatott, hogy elksztse az utols tletet. Ha a terv valra vlik, nyikorogva kinylnak a kriptk rozsds kapui, s a mezny megtelik a March, a Lotus, a Brabham meg a Lola ksrteteivel. Htborzongat!
Eskszm, nem vagyok sem klnsebben ijeds, sem klnsebben babons. Flig Jimmy praktikus tancst mr zsenge ifjkoromban megfogadva az eszembe vstem, hogy ha minden reggel kikpk a ngy gtj fel, nem fog rajtam semmilyen ronts. Alighanem mgis buzgn hnynm magamra a kereszteket, ha egy nyugodalmas jjelen, a termszet hv szavt lmosan kvetve hirtelen sszetallkoznk a March ksrtetvel a frdszoba eltt, amint a laksomon keresztl pp a melbourne-i rajtrcs fel libeg. Fleg teliholdkor. Kitrne a frsz, mint Bstya elvtrsat A Szocialista Szellem Vastjn. A maradk llekjelenltemet sszekaparva valsznleg mgis rfrmednk, hogy legyen belt, s az let fjdalmas, m felettbb blcs trvnyeinek engedelmeskedve fekdjn vissza a srjba illedelmesen. Pp! Szp lmokat.
Jnius 12., amikor az FIA nyilvnossgra hozza a 2010-es nevezsi listt, gyansan kezd emlkeztetni a Forma-1 vgtletnek napjra. Pnteken ugyanis nem csak az derlhet ki, hogy az Apokalipszis lovasai egy laza suhintssal eltrlik a FOTA nyolc csapatt a plya sznrl, hanem az is, hogy nyikorogva kinylnak a kriptk rozsds kapui, s kitdul rajtuk a rg halott Lotus, March, Brabham, Lola, meg ki tudja, mg micsoda. Az Armageddon pontos cme, ha valaki eddig hiba kereste a telefonknyvben: 75008 Prizs, Franciaorszg, Place de la Concorde 8. Tessk, egy sokezer ves rejtllyel kevesebb! Ki mondta, hogy a F-1 haszontalan?
A Forma-1 politikai szappanoperjnak stsra sem mlt, valjban mgis sorsdnt e heti epizdjban a korbbi fejezetekbl mr ismert Max bcsi majd jl megmondja, hogy ki maradhat a jtsztren, s kinek kell srgsen eltakarodnia a mszkrl. Az egyik oldalon ott feszt a nyolc durcs klk - nevezzk csak ket Ferknak, Mikinek, Bumbinak, Rezsnek, Tintinek, Barnnak, Bolknak s Rzsinak (minden hasonlsg a vletlen mve) -, a msikon meg a strber Vilike, Indike s circa tz j fi a grundrl. Ne kapcsoljanak el, a reklm utn visszajvnk!
Hogy min vesztek ssze? Ht, az egyik cskkenteni szeretn a kltsgeket, a msik meg inkbb a kltsgeket szeretn cskkenteni. Ennl nincs is jobb alap egy konstruktv vithoz. rtik, ugye? Helyes, akkor magyarzzk el nekem is! Mert lehet ezt csrni-csavarni, lehet brmeddig lovagolni a rszleteken klnfle, bravros fantzira vall rgyekkel, ha kt flnek valban azonosak az rdekei, s szintn meg akarnak llapodni valamiben, akkor gyis megllapodnak. Ha viszont nem, akkor jn az "igen, de..." kezdet mondatok vgtelenbe nyl sorozata. Csakhogy ezt mr jtszmnak hvjk. No nem, mintha ezrt a korszakalkot felfedezsrt ignyt tartank a Nobel-djra...
A FOTA csapatai azt mondjk, ha az FIA elfogadja a feltteleiket, azaz kisebb vltoztatsokkal jvre is megtartja az idei technikai szablyzatot, beneveznek a 2010-es szezonra. Az FIA cserbe azt mondja, ha a csapatok felttel nlkl beneveznek, kzs megegyezssel olyann alakthatjk a szablyzatot, amilyenn akarjk. Magyarn klcsnsen hlynek nzik egymst. Az a trkk, hogy odabiggyesztjk a nevnket egy szerzds al, amelynek az apr bets rszben szerepel, hogy az alrsunk automatikusan a felttelek elfogadst jelenti, de kzben kihzogatjuk ezeknek a feltteleknek a ktharmadt, a leggtlstalanabb kbeltvs gyfelek bna prblkozsait idzi. Igen, ignybe kvnom venni a mittudomn, milyen platinacsomagot, csak a 4990 Ft-os rat suttyomban tsatrozom 990 Ft-ra, htha nem szrjk ki. Kirly. Az FIA meg nagyvonalan tlp azon a pindurka akadlyon, hogy a 2010-es technikai szablyzat mdostshoz ilyen rvid hatridvel mr az sszes indul hozzjrulsra szksg van - s az eleve a kltsgvetsi plafon csbtsnak engedve nevez j csapatokat vajon mi ksztetn arra, hogy a nagyok kedvrt eltekintsenek a kltsgvetsi plafon bevezetstl? Ha a csapatok felttel nlkl neveznek, puff, mr be is vertk a fejket a plafonba. Akrhonnan nzzk, az FIA s a FOTA cinkelt kockval ltek asztalhoz itten.
Papron az FIA dobott dupla hatost. Elvgre a nagy dobra vert lerazs hrre csak gy znlttek a versenyzsre kihezett gyfelek, akik diszkontron szeretnnek F-1-es helyhez jutni. March, Lotus, Brabham, Lola - vlassz tallomra egy szpen cseng nevet a sport nekropoliszbl, s kiderl, hogy j esllyel fel akarjk tmasztani. A Williams-szel s a Force Indival egytt megvannak vagy tizenketten, ami mris tbb a mezny jelenlegi ltszmnl, az FIA teht nyugodtan szttrhatja a karjt, s rtatlanul szabadkozva kijelentheti: bocs, a FOTA csapatai ltal benyjtott nevezs formai okokbl rvnytelen. s ezt a mr ismertetett okokbl valsznleg a jogszok zme sem vitatn - elvgre egy szerzds, amibe ceruzval egyoldalan belefirkltak, bajosan fogadhat el a brsgon.
Ha az FIA pnteken ezt lpi, lesz egy Forma-1-nk a Williams-szel, a Force Indival s tz j csapattal, meg lesz egy FOT-nk Ferrarival, McLarennel, BMW-vel, Renault-val, Toyotval, Brawn GP-vel, Red Bull-lal s Toro Rossval - a nagy semmiben, olyan sorozat nlkl, ahol versenyezhetnnek. De azrt ne higgyk, hogy ez lesz az utols fejezet.
Vajon lehetsges, hogy gy trtnik? Frank Williams szerint nem. "Az emberek az F-1 kapcsn mindenbe hajlamosak tlsgosan belelovalni magukat, pedig Max nem akar olyan sznben feltnni, mint aki behozott egy raks GP2-es csapatot, a tbbieket meg elldzte. Ez eszbe sem jut" - mondta Williams Isztambulban. - "Azt szeretn, ha egy nyeresges, vilgsznvonal sport megmentjeknt emlkeznnek r."
Ht, bzzunk benne, hogy ez az igazsg. Ktsgkvl valszn, hogy Mosley csupn a jobb alkupozci kiharcolsa rdekben sorakoztatta fel maga mell ezt a rengeteg, az F-1-hez akcis felttelekkel csatlakozni kvn istllt, amelyek nagy rsze egybknt is csak papron ltezik. A rg elveszett nevek feleleventse gyes hzs volt, mert egy Williams/Lotus/March/Brabham sszettel mezny mg ma is sokakban idz fel kellemes emlkeket az F-1 egyik legfnyesebb korszakbl, mg a Formtech, az N. Technology, a Superfund vagy a Litespeed (egyelre legalbbis) szinte senkit nem hoznak lzba. A klnbsg azonban illuzrikus: a feltmasztott Lotusnak, Marchnak s Brabhamnek a nevet leszmtva alig van kze a hajdan hress vlt csapatokhoz. Taln gy-ahogy eladhatak, de ennl tbb pozitvumot nehz elmondani rluk; tnyleg csak ksrtetek.
A megolds kulcst tovbbra is a Ferrari jelenti. Az F-1-ben hossz vek ta szilrdan tartja magt az a nzet, hogy a kznsg, akr a szlkakas, a Scuderit kveti, teht ahol a maranelli autk versenyeznek, ott van a nyer lap. Egyesek vitatjk ezt, de hogy kinek van igaza, az valsznleg soha nem fog kiderlni, mert tl nagy a tt, semhogy brmelyik fl kenyrtrsre mern vinni a dolgot. Mosley s Bernie Ecclestone sokig mesterien taktikztak ezzel az aduval, s mg legutbb is gy tnt, hogy az kezkben van: a Ferrarit elvileg az F-1-hez kttte egy egyedi szerzds, amely szerint vtjogot is kapott a szablyokra, a tbbi csapat pedig a Ferrarihoz, s gy kzvetve szintn az FIA-hez volt lncolva. Csakhogy a Ferrari most azt lltja, az FIA megszegte ennek a szerzdsnek a feltteleit, ezrt az hatlyt vesztette.
Ez dnt krds, hiszen elszakthatja a lncot, amire az FIA az sszes csnakot kikttte. Tny, hogy 2005 oktberben a csapatok tbbsge (vagy taln mindegyike) jabb t vre elktelezte magt az F-1 mellett, s msfl vvel ezeltt ennek a szerzdsnek az idtartamt is megtoldottk. Williams, aki elismeri, hogy ezrt cserbe is "jelents" anyagi tmogatst kapott "hagyomnyos" sttusznak ksznheten - akrcsak a Ferrari -, azt lltja, azrt szaktott a FOT-val s nevezett 2010-re mgis felttelek nlkl, mert nem akarta felrgni a megllapodst. A Ferrari ennek ellenre tekinti semmisnek a sajtjt, Ecclestone azonban mr nyltan megfenyegette a csapatokat, hogy ha kiszllnak, beperli ket. Nem tl szvdert kilts.
Ha Mosley valban zekre akarja tpni a FOT-t (ami a Williams s a Force India partiznakcijval gyis elkezddtt), elg megtennie, hogy a Ferrari nevezst az emltett egyedi szerzdsre val tekintettel ktelez rvnynek fogadja el, a tbbiekt meg formai okokra hivatkozva visszadobja. A csapatok egysge ezt a szakadst aligha vszeln t, gy aztn knytelenek lennnek vagy nknt kiszllni az F-1-bl, vagy kln-kln, bnbnan megtrni az FIA kebelre. Akkor kiderlne, hogy a kzs nevezs valban kzs nevez-e.
Mosley s Ecclestone persze azrt zik ennyire magabiztosan ezt a jtszmt, mert harminc vvel ezeltt a mostanival ellenkez oldalon lltak: a hres FISA/FOCA-hborban k kpviseltk a szvetsggel, valamint a nagy gyri istllkkal szemben ll magncsapatokat - sikeresen. 1980 vgn a krszlet "World Federation of Motorsport" zszlaja alatt k maguk is elszakadssal s egy alternatv sorozat indtsval fenyegetztek, gyhogy pontosan ismerik a drgst. Ilyen blffkkel nem lesz knny csbe hzni ket. Valjban akkor, a zavarosban halszva szereztk meg azt a hatalmat az F-1 fltt, amit azta sem engedtek ki a kezkbl, s ha cinikusak akarunk lenni (s mirt ne akarnnk?), eltprenghetnk rajta, hogy Mosley vajon nem a novemberi elnkvlasztsra akarja-e megszilrdtani a pozcijt ezzel az ismtelt kemnykedssel. Az is micsoda vletlen, hogy hossz vek utn akkor uralja jra kt magncsapat a vilgbajnoksgot, amikor a politikai szntren az autgyrtk szrnyait trgetik..
Mindegy. Borzasztan unjuk ezt az egszet, mert egyrszt lejrt lemez, msrszt olyan kibogozhatatlan kakofniba fulladt a koncert, hogy jobban tesszk, ha inkbb befogjuk a flnket. Majd szljanak, ha vge van...
Addig is gondoljunk arra, hogy ebbl a vajdsbl akr egy szp j vilg is szlethet. Mikzben a Brabham s a Lotus visszatrsre valszntlen (a nvhasznlati joggal komoly problmk vannak), az j csapatok kztt azrt akadnak komolyak is, mint az Epsilon Euskadi, a US F1 vagy a Prodrive. A legderltbb forgatknyv szerint jvre megmarad az sszes eddigi istll, de csatlakozik hozzjuk hrom j, gy a mezny rgta tart, aggaszt fogyatkozsa vgre megtorpan. Ezzel tovbbi hat versenyz eltt nylik meg az F-1-be vezet t, s mg a kltsgcskkents miatt elbocstott alkalmazottak egy rsze is folytathatja a munkjt egy msik csapatnl, mert a szakrtelmkre szksg lesz. Tbbek kztt az is felmerlt, hogy a mr ltez istllk adhatnk t a felszabadul infrastruktrjukat az jaknak.
Mg valamit azonban rdemes fontolra venni az res isztambuli tribnk lttn. Repesnk az rmtl, hogy a csapatoknak olcsbb lesz a versenyzs, ne adj isten nyeresgess vlnak, s mg Bernie-nek is tbb marad a zsebben. De ha gy trtnik, taln nem rtana cskkenteni a plyk terheit sem, mert a magas jegyrak a magas rendezsi jogdjak egyenes kvetkezmnyei. Amit Mark Webber mondott arrl, hogy a nzket Trkorszgban ingyen is be kellett volna engedni a plyra, az persze demaggia a kkemny fajtbl (egy rendezvny hitelt nyilvn alssa, ha egy darabig fizetni kellett a belpsrt, aztn meg nem), a kvetend irnyt mgis kijelli. Ha tnyleg cskkentjk a kltsgeket, cskkentsk mindenkit, hiszen csapatoknak, TV-csatornknak, promtereknek, szponzoroknak, nzknek ugyanabban a gazdasgi krnyezetben kell boldogulniuk.
Tny, hogy a helyszni kznsg ltszmra a TV-kzvetts volt a legrosszabb hatssal, de a jegyrak is biztosan szerepet jtszottak a cskkensben. Az a - j esetben is - legfeljebb egy-ktszzezer ember, aki kibandukol a helysznre, a sok tzmilli TV-nz mellett nem oszt, nem szoroz. Ugyanakkor ki mern tagadni, hogy egy teli lelt a tvben is jobban mutat? Az res tribnk a TV eltt lk fel is azt a rombol zenetet kzvettik, hogy amit ppen bmulnak, az rajtuk kvl nem rdekel senkit sem. Ezt hossz tvon nem lehet megszni kvetkezmnyek nlkl. A tvirnyt mindig veszlyesen kzel van...
* * *
Az a jtkos szlalomozgats, amivel Jenson Button a Trk Nagydj vgn begurult a clba, lalalalala, egyesek szemben taln nagykpnek hatott, de nyugodtan vehetjk szimpln a felszabadult rm kifejezsnek is; mindenesetre hven tkrzte a vilgbajnoksgban kialakult helyzetet.
Ha valaki az v elejn azt hitte, hogy a Brawn GP-nek majd menet kzben elfogy a fejlesztsekre sznt pnze, s ezzel az elnye is, ht csaldnia kellett. A kridk alaposabb elemzse az utbbi hrom versenyen (Bahreinben, Barcelonban s Monacban) azt mutatta, hogy a nyers temp tekintetben a Red Bull legalbb annyira ers, mint a Brawn, csak klnfle okokbl - fleg az elrontott stratgia s a balszerencss rajtok miatt - nem tudta kamatoztatni ezt. m Isztambulban, ahov a Brawn j els vezetszrnyat, ttervezett futmvet s mdostott kerkfedket vitt, ismt fordult a kocka.
|
|
|
Button, Vettel s Webber zemanyag-korriglt krid-grafikonja (klikkelve nagythat). A Brawn flnye egyrtelm, Webber a 2. etap elejn gyzte le Vettelt. ALUL: Nhny pilta zemanyag-korriglt krid-eloszlsa. Ez az isztambuli ersorrendet is jl jelzi: Brawn, Red Bull, Toyota, (Williams), Ferrari. |
|
Az 58 krbl annak ellenre 29-ben Jenson volt a leggyorsabb, hogy csak ktszer jrt a boxban, mg a tvot a gumikops s az tlagos zemanyagszint szempontjbl kedvezbb, hrom killsos taktikval teljest Sebastian Vettel 19 krben rte el a legjobb ideredmnyt - Mark Webber pedig mindssze 4-ben. Noha az idmrn ismt szoros volt a kzdelem, Button a versenyen Webberre 0.3, Jarno Trullira 0.6, Nico Rosbergre 0.7, Felipe Massra pedig 0.8 msodpercet vert krnknt - holott nem is kellett kiautznia magbl mindent. Ez nagyjbl meg is mutatja a csapatok kztti hierarchit. Radsul - rszben a vasrnapra megfordult szlirny miatt - kiderlt, hogy a Brawn mindkt autjban rosszul lltottk be a 7-es fokozat tttelt, ezrt a motor mr kb. 5 msodperccel a hossz egyenes vge eltt leszablyzott. Rubens Barrichello arra panaszkodott, hogy a 8-as kanyart padlgzon vette be, de a motorja a kijratnl rgtn el is rte a 18 ezres percenknti fordulatlimitet, ezrt az autja nem gyorsult tovbb, gy csak nagy kockzatokat vllalva prblkozhatott elzsekkel. Az eredmnyt mindannyian lttuk...
gy tnik, a Brawn kpes a legjobban kihasznlni a htvge folyamn felgumizd aszfalt ltal biztostott egyre nagyobb tapadst, ezrt a versenyen n az elnye a tbbiekkel szemben, mg msok - pldul a McLaren s a Ferrari - a futamon mg htrbb cssznak a rangsorban.
A Brawn GP fejldse klnsen akkor lenygz, ha a sszevetjk a most mr nagyobb kapacitssal rendelkez lcsapatokval. A McLaren pldul tovbbra is vakon tapogatzik - Lewis Hamilton a htvgn elismerte, hogy nem tudjk, mi lehet az MP4-24 legfbb konstrukcis problmja -, a helyzetkrl azonban sokat elrul, hogy a 8-as kanyarban mg a szintn Mercedes motoros Force Indiknl is 15 km/rval lassabbak voltak, ami risi klnbsg. A Ferrari ugyan nagyobbat lpett elre a szezon eleje ta, de Trkorszgban ismt alulmaradt a feltmad Toyotval s Williams-szel szemben. A Brawn kzben biztos alapokra, logikusan ptkezik.
Button pedig - mg ha egy vekig a kzpmeznyben snyld versenyznek nem is annyira men szurkolni, mint olyasvalakinek, aki szupertehetsgknt, nagy dirrel-drral ugrik be a sznpadra - tnyleg fantasztikusan vezet, egyetlen rossz mozdulata sincs. Ha a vilgbajnoksg hamar lefutott vlik, azrt ne t s ne is a Brawnt, hanem csakis a tehetetlen ellenfeleiket okoljuk.
* * *
Ahogy n a htrnya az sszetettben, a Red Bull egyre szorultabb helyzetbe kerl, ezrt mind kockzatosabb lpsekhez kell folyamodnia, ha le akarja gyzni a Brawnt - ami aztn hatatlanul tbb hibalehetsget is rejt magban, s gy alkalmasint visszat.
Bizonyos rtelemben ez trtnt Vettellel is Isztambulban. Miutn az 1. krben elvesztette a vezetst, a Red Bull csakis azrt nem vltoztatta kt killsosra a taktikjt, mert ez maradt az egyetlen eslye a gyzelemre - m a sikere azon llt vagy bukott, hogy a plyn meg tudja-e elzni Buttont. Ez mg a Jensonnl alacsonyabb zemanyagszinttel is finoman szlva mersz - mondjuk ki: normlis krlmnyek kztt gyakorlatilag lehetetlen - vllalkozs volt.
A msodik kerkcserje eltt Seb hamar, mr a 23. krre utolrte Jensont. Button ezutn rutinosan vdekezett - a kanyarok kzepn szndkosan megtorpant kiss, hogy htrltassa a Red Bullt, s hamarabb kezdhesse meg a kigyorstst -, de Vettellel a sarkban mg gy is knytelen volt krnknt gy fl msodperccel nvelni a tempjt. Seb ennek ellenre durvn 3.5 msodpercet vesztett a Brawn mgtt, mgnem a 29. krben jra killt a boxba. Jrszt ezrt bukta el mg a 2. helyet is sajt csapattrsval, Webberrel szemben, akihez kpest ksbb, az utols tankolsa utn 3.8 msodperces htrnnyal trt vissza a plyra.
De Webber nem csupn ezrt kerlt el, hanem azrt is, mert a sajt kzps etapjban, a 18. s a 43. kr kztt klnsen gyors volt (a 29. krig zemanyag-korrigltan 2 tizedet vert Sebre krnknt). Fltvtl kezdve Vettel autzott lendletesebben, de akkor mr hiba. Nem szabad megfeledkezni arrl sem, hogy a rajt utn magnak ksznhette a kicsszst; igaz, hogy szombathoz kpest megfordult a szlirny, s ilyenkor annak a legnehezebb felmrni a helyes fktvot, aki ell halad, hiszen neki nincs tmpontja, a pedlokat azonban mgiscsak kezelte. (A 9-es kanyarnl uralkod szlviszonyok egybknt hresek arrl, hogy megtrfljk a versenyzket. Webber is azrt tudta megelzni Trullit az 1. krben, mert Jarno a vratlan htszl miatt Sebhez hasonlan elvtette a fktvot, s Michael Schumacher is ugyangy, ugyanott csszott ki a 2005-s nagydj idmrjn.)
Vettel bosszsga mindazonltal rthet. Az eddigi idmrkn 7:0 arnyban legyzte a mezny egyik legjobb edzsmenjnek tartott Markot, a versenyeken mgis mindssze 1.5 ponttal tudott tbbet gyjteni nla. Radsul ez Barcelona utn mr a msodik alkalom volt, hogy a menet kzben hozott stratgiai dntsek is szerepet jtszottak a veresgben. Akkor Webber kzps etapjt megnyjtottk, mikzben beragadt Felipe Massa mg, s ez hatrozta meg a sorrendet.
Brhogy is, a Red Bull a lehet legknyesebb helyzetben tallta magt, mert a kt piltja a futamokon szinte azonos teljestmnyre kpes, mg a Brawnnak nem csupn technikai flnye van, hanem mg a pontjai is az egyik versenyzjnl halmozdnak fel. Ha valamelyik csapatnak el kell dntenie, hogy melyik lra tesz, az egyelre nem a Brawn, hanem a Red Bull.
|