♥Kimi♥Jaime♥Nico♥Nicolas♥Vettel♥
Bejelentkezs
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
 
Kimisek indulja

"Megcsillan a nap a Ferrarikon

tszguld Kimivel a clvonalon

Egytt mozog gp s llek,

Kimis leszek, mg csak lek."

 
Men
 
WRC
 
Nap idzete

Tovbbi kedvenc idzeteim...

 
Szavazs
Te megbntetted volna a Ferrarit?

Igen
Nem
Szavazs llsa
Lezrt szavazsok
 
Nico Rosberg
 
Sebastian Vettel
 
Jaime Alguersuari
 
Mennyien vagyunk?
Induls: 2006-08-15
 
Palik bekpsek
 
Nico hazja
 
Nmetorszg
 
Szavazs
Ki a Kedvenced?

Kimi Rikknen
Sebastian Vettel
Jaime Alguersuari
Nico Rosberg
Nicolas Hlkenberg
Szavazs llsa
Lezrt szavazsok
 
Beszlgessnk:D
Nv:

zenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 
Szavazz
Melyik varicinak rlnl jobban?

Kimi a raliban maradna
Kimi visszatrne az F1-be
ms /A vlemnyedre kvncsi vagyok, nyugodtan rd be a csetbe, vagy a vendgknyvbe/
Szavazs llsa
Lezrt szavazsok
 
F1-es cikkek
 
Ne lopj, mert ltlak!
Innen mindenkit ltok!
 
J oldalak:D
 
Puszi:D
 
Szavazz!
Lezrt szavazsok
 
Interjk
 
Ayrton Senna
 
Utols frissts
 
2010 Isztambul

Miutn Sebastian Vettel s Mark Webber testvriesen megosztoztak az isztambuli plya nhny ngyzetmtern, mgiscsak kiderlt, hogy a Red Bullnl ki apuci igazi kedvence, s ki az lszent mosollyal megtrt mostohagyerek. Csak nehogy pflni kezdjk egymst a plssmacival a jrkban...

Vgy kt embert, akik szerint nekik, mrmint termszetesen sajt maguknak, mindent szabad, dugd be ket a szomszd garzsba, tegyl aljuk egy vb-gyztes autt, fszerezd az egszet, no persze ne tl piknsan, nmi ltszategyenlsgbe csomagolt elfogultsggal, aztn hagyd ket fni a sajt levkben... Tessk, me a csapattrsak kztti karambol tuti receptje.

Csak id krdse volt, hogy a Red Bullnl kibortsk a bilit a srcok. Mert amg kt versenyz vasrnap dlutnonknt a mszka kzepn bohckodik, szjttva s irigykedve bmulva a nagyok mterekkel feljebb zajl lkdsdst, addig haverkodhatnak kedvkre. De ha a tt a vilgbajnoki cm, ott egy szinten tl mr tnyleg nincs bartsg. Ez nem (csak) elcspelt kzhely, hanem csupasz tny. A sajttjkoztatkon meg a szponzorok eltt lehet vigyorogni egymsra napestig, mint kt kedlyes ivcimbora, a plyn viszont, ahol tveszik az irnytst az sztnk meg a reflexek, a sisak alatt a vigyor gyakran vicsorba torzul. Aztn kezddhet a magyarzkods, hogy bocs, n nem gy gondoltam...

Mark Webber helyben n is ki lennk borulva. A durcs csapattrsam 300 km/rs tempnl egyszeren rm hzza a babakocsi kormnyt, veszlybe sodorva az letemet, s nem mellesleg megfosztva a gyzelemtl is, aztn apuci mg engem nspngol el?! Na ne mr! Mert a Trk Nagydjon trtnt eset, brmennyire prbljuk csrni s csavarni, dihjban elmeslve mgiscsak ennyire egyszer volt.

Ez a sztori a sznfalak mgtt azonban igazi mrtknek val nyencsg, zig-vrig pszichodrma. A llektani, operatv s mszaki httere lebilincsel nyomozati anyag. Ha vgigolvassuk, r kell jnnnk, hogy mindkt fl viselkedse rthet volt, mg ha nem is felttlenl elfogadhat.

Elszr is nzzk az gyet Vettel szemszgbl. Az elzmnyekhez elvlaszthatatlanul hozztartozik, hogy Seb az tkzs idejn mr minden bizonnyal pattansig feszlt idegekkel versenyzett. rthet. Gondoljuk csak vgig: adott egy src, aki megszokta, hogy a csapaton bell, taln nem sokkal, de azrt a gyorsabb. Aztn hirtelen elkezdenek flresiklani a dolgok. Barcelonban s Monacban mindent belead, nem is rzi magt lassnak... s mgis kikap Webbertl. Vajon mi lehet a problma? Ahogy a helyben mindenki tenn, elbizonytalanodik nmagban. Kiesett a ritmusbl? Vagy Mark sott el valahonnan extra tizedeket? Az a tny, hogy nem csak nla, hanem hirtelen msoknl - hol Kubicnl, hol Alonsnl, hol Hamiltonnl - is lassabb lett, arra ltszik utalni, hogy nem Webber tltosodott meg, hanem az teljestmnye zuhant vissza. A spanyolorszgi veresg utn Seb tpreng, elmlyed a telemetriban, mentsgeket keres, sszeszedi magt... s Monacban jra Mark mg kerl. Beindul a negatv spirl: kezd megrendlni az nmagba vetett hite. Ez a legrosszabb, ami egy autversenyzvel trtnhet, mert a kell nbizalom nlkl minden egyes fktvon, minden egyes kanyarban, minden egyes kigyorstsnl otthagy egy kicsit. Nem, egyszerre nem sokat, de a kr vgre a htrnya mr slyos tizedekre rg. Krdezzk csak meg Jenson Buttont, aki a tavalyi szezon msodik felben tlte ezt.

s akkor jn az rmhr a Red Bulltl: Seb kasztnija az elz kt versenyen srlt volt. Megknnyebblten felllegzik... Ht persze, hiszen ez mindent megmagyarz! Egy ilyen informci rtke sokkal tbb annl az egy-kt tizedmsodpercnl, amit a mrnkk szmtgpes szimulcii szerint a srlt vz jelent, mert placebknt mkdik: elhiteti a versenyzvel, hogy nem volt a hibs, s ezzel azonnal visszaadja az nbizalmt is. Seb tllp a trtnteken, s gy rzi, Isztambulban vgre tiszta lappal indul. Randy Mandyvel minden mskpp lesz. jult ervel vg neki a htvgnek. A szabadedzseken, leszmtva a pntek dlutnit, le is nyomja Markot; a Q1-ben, Q2-ben gyszintn. A hite visszatrt...

s akkor a Q3-ban hirtelen megint bet a mennyk. Kvlrl persze csak azt ltjuk, hogy a fktvokon, mint valami gyenge kezd, Seb rendre leblokkolja a Red Bull vbels kerekeit, m az autban lve rzi, hogy a hiba nem benne van. A 3. rajtkocka gy is sszejn neki, de eh, nem r semmit, mert Mark mr megint a pole-be kerlt. s az idmr utni sajttjkoztatn a mskor vigyori, klykkp Seb gy l magba roskadva, mint egy durcs kisgyerek, akitl elvettk a jtkt. Ez nem vicc, most mr tnyleg kezdi elveszteni a humorrzkt. Randy Mandy pp a kritikus pillanatban lett htlen hozz: akkor, amikor a legnagyobb szksge lett volna a revansra. Hamarosan hivatalosan is fny derl r, hogy Seb Red Bulljban eltrt a keresztstabiliztor rgztse, ezrt rogyott be a kanyarokban. A problma a msnapi rajtig orvosolhat, de ez sovny vigasz, hiszen a pszicholgiai s fizikai elny mr mindenkppen Marknl van.

Seb ilyen lelkillapotban - felpaprikzva, bosszsan, s igen, taln nmileg srtetten is - llt fel a Trk Nagydj rajtrcsra. Aztn a szeme sarkbl ltta, hogy Lewis McLarenje egy pillanatra, a cssz kuplung miatt megtorpan, s azonnal kihasznlta a helyzetet: v lett a 2. hely. Ettl Lewis a 12-es kanyar eltt, a McLaren F-csatorna nev orkuluma rvn tmenetileg megfosztotta ugyan, a boxkillsoknl azonban jra helyet cserltek.

Eltelt nhny kr, s Seb vrszagot fogott: gy rezte, Mark kezd lelassulni eltte. Ha hinni lehet a Red Bull lltsnak, Seb nem tudott rla, hogy csapattrsnak ekkor mr sovnyabbra kellett lltania a keverket, azt azonban ltta a sajt szemvel is, hogy a kigyorstsoknl kszkdik. Itt volt teht a nagy lehetsg. A 40. krben egy hajszllal jobban jtt ki a 9/10-es kanyarbl, szlrnykbl utolrte Markot... s a sikn eltt bebjt mell a bels vre. Csakhogy hiba volt mr elrbb az autja csapattrsnl, vszesen kzeledett a fktv, s neki semmi kedve nem volt a plya poros oldaln fkezni. Ezrt jobbra fordtotta a kormnyt - taln azrt, mert azt hitte, mr lerzta a msik Red Bullt, taln azrt, hogy megflemltse Markot, de ezt mr valsznleg sohasem tudjuk meg -, azonban elszmtotta magt, s bumm: tkzs lett a vge. Seb kormnymozdulata nem tnt tl hirtelennek, m 300 km/rs tempnl minden eszeveszett gyorsasggal trtnik. Pillanatokkal ksbb mindkt Red Bull a buktrben vesztegelt, Lewis s Jenson pedig vidoran integetve elhzott mellettk a ketts gyzelem fel.

A piltaflkbl kiszllva Seb nem rejtette vka al az rzseit, egy egyezmnyes nemzetkzi jelzssel adva a vilg tudtra, hogy mit gondol Mark viselkedsrl. Rviddel ksbb Seb-zett vadknt (bocs!) meneklve bjt el a Red Bull motorhome-jban, de amikor - mg a verseny kzben - interjt adott az jsgrk felajzott hordjnak, viszonylag higgadt volt. Csak az arcn tkrzdtt annak a mogorva srtettsgnek a sokszorosa, amely mr szombat dlutn is eluralkodott a vonsain. s becsletre legyen mondva, hogy magban brmit is gondolt, nyltan nem hibztatta Markot. Amit persze tulajdonkppen vehettnk annak a burkolt beismerseknt is, hogy a sajt felelssgvel is tisztban volt. Tisztban kellett lennie vele; brmennyire is egoista dvadnak tnnek, az igazn profi versenyzk a flnyes macssg kemnyre szikkadt sminkje alatt nem engedhetik meg maguknak, hogy ne legyen nkritikjuk. St. ppen ez a siker igazi titka: kvl rendthetetlen nbizalom, bell kmletlen nvizsglat.

 
Vettel s Webber krid-grafikonja a boxkillstl az tkzskig (nagythat). Jl le lehet olvasni rla, hogy az incidens eltt Webber, ahogy sovnytotta a keverket s kszkdni kezdett a hts gumikkal, kiss lelassult. Vettel viszont pp akkor gyorsult fel.

Nem nehz elkpzelni, hogyan lte meg mindezt Webber. Ahogy Seb hite cskkent, gy ntt az v - csapattrsak kztt ez hatatlanul egy libikka. Az sem szmtott, hogy kiderlt, Seb Barcelonban s Monacban srlt kasztnival versenyzett. Mskor Marknak is kijutott mr a balszerencsbl, gyhogy emiatt szemernyi lelkiismeretfurdalsa sem volt; egyszer fent, egyszer lent. Ha Seb gondokkal kszkdik, annak nem az oka. Ebben a jtkban minden knlkoz lehetsget meg kell ragadni, mert ki tudja, mikor addik a kvetkez? Mark teht krdsek nlkl elfogadta az isztambuli pole-t, aztn a versenyen is vgig vezetett... Egszen a 40. krig.

A boxkillsa ta, a kemny keverk Bridge-eken nem rezte igazn knyelmesen magt, de ez mg nem lett volna baj. Elboldogult velk. Csakhogy a 38. krben rdin rszltak, hogy lltsa sovnyabbra a keverket. A maximlis fordulatszmot nem kellett lejjebb tekernie - az csak a verseny vgn szoks, ha a rangsorban mr gysincs se elre, se htra -, gy ht ezzel nem vesztett sokat: krnknt elvileg 0.15-0.2 msodpercet, br Christian Horner megjegyezte, hogy ez tnyleg csak elmleti rtk, amit a mrnkk szmolnak ki, mert a tnyleges kridben gyakran nem is rzkelhet a klnbsg. A kopott hts gumikkal egytt azonban mr volt hatsa. s akadt egy rejtett tnyez is: pntek meg szombat utn vasrnapra vratlanul megfordult a szlirny is, a 12-es kanyarnl most szembeszl fjt. Mivel a htvgi vlttttelezseket a szablyoknak megfelelen mg pnteken rgztettk, amikor htszl fjt, az autk most szlrnykban sem (vagy csak ksbb) rtk el a maximlis fordulatszmot - vagyis tovbb gyorsultak. Ez is hozzjrult, hogy Seb be tudott bjni Mark mell.

De Mark nem akart ajndkot adni neki. Mirt tette volna? Pontosan tudta, hogy ez a prharc tbbrl szl, mint arrl, hogy ki nyeri meg a Trk Nagydjat. A csapaton belli status quo volt a tt; Sebnek s neki ugyanannyi pontja volt, a vilgbajnoksg teht tulajdonkppen akkor kezddtt mindkettejk szmra. Marknak esze gban sem volt elre engedni a forgajtn azt, aki a vb-kzdelemben a legnagyobb ellenfelnek grkezett, mg ha trtnetesen ugyanolyan autban is lt az illet. Tisztban volt vele, hogy az kerl fellre a pszicholibikkn, aki gyztesen keveredik ki a prharcbl. A mosolygs felszn alatt mr Barcelonban s Monacban is rezni lehetett, hogy Seb s Mark kztt n a feszltsg; brmennyire is prblt j kpet vgni hozz, Sebet nyilvn dhtette llektani elnynek elvesztse.

Mark teht gondoskodni akart rla, hogy nla maradjon a szerva. ppen akkora helyet hagyott Sebnek a bal oldalon, amekkorn egy aut elfrt, t centivel sem tbbet: gyere csi, ha ennyire tks vagy, de kegyelemre ne szmts! Korbban sokszor rte az a vd - s valljuk be, nem alaptalanul -, hogy a vdekezs sorn tlpte a sportszersg hatrait, Mark azonban ezttal nem kezdett legyezni az egyenesben. Csak pp gy intzte, hogy Sebnek a poros oldalon, azaz hosszabbat kelljen fkeznie. Mivel pp egy sikn vrt rjuk, mg ha Seb a 12-es kanyarban bell is fordult volna el, nem lehetett biztos benne, hogy a 13-asban, ahol automatikusan a kls vre kerl, ell marad. A bels kamers felvtelekbl ltszik, hogy amint rzkelte Seb jobbra hzdst, Mark az tkzs eltti pillanatban mg jobbra rntotta a kormnyt, de hiba.

Ami t illette, a lelkiismerete tiszta volt - mr amennyire tiszta lehet annak, aki sszetkztt a csapattrsval -, a verseny utn mgis rezni lehetett, hogy aggdik jobban. ppen szerzdshosszabbts eltt llt, gyhogy az utols, amire szksge volt, egy ilyen, a csapat gyzelmi eslyeit is veszlyeztet incidens. Helmut Marknak az a hirtelen felindulsbl tett, a Red Bull - vagy legalbbis a sajt - preferenciit leleplez nyilatkozata, miszerint csakis Webber a hibs, olaj volt a tzre. Markon ltszott, hogy komolyan emszti magt a trtntek miatt. Korntsem vletlen, hogy hangoztatta ton-tflen a kibkls s az ellenttek mihamarabbi elsimtsnak fontossgt, mg Seb lnyegben meg sem mukkant. Tudvn, hogy lvezi a vezrkar kegyeit, duzzogva laptott a vackn.

A kls megfigyelk tbbsgnek szmra azonban egyrtelm volt, hogy elssorban a hibs az tkzsrt. Milyen jogon rntotta jobbra a kormnyt? Mg Hamilton is, aki szguld grpholybl nzte vgig az esetet, megjegyezte rla: "Nem hiszem, hogy tl sok helye volt ott a jobb oldalon, s azt sem, hogy Sebastiannak egyltaln volt igazi oka jobbra mozdulni." rtsd: Lewis szerint Seb manvere balul elslt figyelmeztet lvs volt, amivel Markot akarta megleckztetni. s Lewis nem mellesleg hozztette azt is, hogy Seb ezt vele is eljtszotta ugyanott, amikor az 1. krben vdekezett ellene.

Seb vajon mirt hitte azt, hogy jr neki az a gyzelem? A Red Bull magyarzata, noha rendkvl rdekes, csak rszben kielgt. Tudjuk, hogy Seb, mivel szinte vgig szlrnykban haladt, megsprolt kb 1.5 kg-nyi benzint, ezrt neki Markkal ellenttben nem kellett sovnyabbra lltania a keverket. Ehhez az elnyhz, ha mr gy alakult, ktsgkvl joga volt. St, br kzvetlenl a verseny utn gy hrlett, egy-kt krrel ksbb neki is cskkentett zemmdba kellett volna kapcsolnia a motorjt, azta kiderlt, hogy valjban a clig kibrta volna naftval.

Igen m, de a Red Bull kutyaszortban volt. Kpzeljk magunkat a helykbe: a versenyzik az els kt helyen haladnak, de a McLarenek kitart kopknt loholnak a sarkukban. Azaz a szoksos forgatknyv - a ketts gyzelem rdekben motorfordulatot levesz, sorrendet rgzt - nem mkdik. Mgis hogyan lehetne Sebnek megtiltani az elzst, ha Lewis htulrl kemnyen szorongatja? A csapat rdekeit, ha nyerni akar, az szolglja, hogy a gyorsabbik autja legyen ell, mrpedig akkor pp Seb tnt a gyorsabbnak. Mark a 38-39. krben elkezdett visszalassulni - nem drasztikusan, csak 1-3 tizedmsodperccel -, Seb viszont pp akkortjt, a 37-38. krben futotta meg kt legjobb krt a versenyben. Azzal pedig, hogy a 39. krben kifejezetten megkrte a csapatot a rdin: Seb kicsit maradjon le tle, Mark nyltan elismerte, hogy nem tudja biztonsgosan tartani csapattrsa tempjt. A Red Bull vezrkara eltt teht vilgos volt, hogy melyikk a gyorsabb, mivel azonban a nylt csapatutasts tilos, meg ezzel klnben is magukra zdtottk volna a kzharagot, mondvn, Sebet favorizljk, nem parancsolhattk htra Markot. Rka fogta csuka, csuka fogta rka...

A sors irnija, hogy a kzharagot gy sem kerlhettk el: a futam leintst kvet rkban az egsz paddock attl volt hangos, hogy lm, a Red Bullnl Vettel apuci kedvence, Webbert pedig elnyomjk. Ami azt illeti, Marko nyilatkozata nem sok ktsget hagyott afell, hogy szemly szerint kit szeretne ltni a dobog tetejn, de tulajdonkppen az is talnyos volt, amit Horner mondott rluk: "Eleve nem is szabadott volna abba a helyzetbe kerlnik." Ez mgis mit jelentett? Azt, hogy Marknak el kellett volna engednie Sebet, vagy inkbb azt, hogy Sebnek nem is szabadott volna tmadnia Markot? J krds...

Szerintem Mark legfeljebb annyiban volt hibs, hogy a csapattrsval szemben lehetett volna egy szemernyivel kmletesebb is. Persze mondhatjuk, hogy nmaghoz kpest, ha a megszokott agresszv vdekezseit nzzk, tulajdonkppen kmletesebb is volt. A helyzetet taln maga foglalta ssze a legfrappnsabban: ", ht ha ott sem lettem volna, nyilvn nem tkznk ssze, de egyms mell kerltnk, s a pillanat trtrsze alatt nem volt egyszer megjsolni, hogy Seb mire kszl." s klnben is, egy ilyen llektani jtszmban senki nem akar alulmaradni: ha Mark ijedtben flreugrik elle, Seb legkzelebb mg durvbban fog packzni vele a plyn. Ez mr kkemny presztzsharc. Lehetsges, hogy a Red Bullnak addig volt knyelmesebb, amg Seb nyers erbl, keresztapai segtsg nlkl elbnt Markkal, s most bosszsak, amirt apuci kedvence helyett a mostohafi hozza haza az tsket a sulibl, ez azonban legyen csak az bajuk. Klnben meg sgok valamit: szerintem ha lesz egy normlis htvgje, amikor az autjban, brmilyen valszertlen, semmi nem trik el, megint Seb lesz a gyorsabb. s elre szlok, hogy nerbl. A nagy szmok trvnynek megfelelen gy kell - vagy legalbbis kellene - lennie. m Mark helyben n ersen elgondolkodnk rajta, hogy akarok-e maradni egy olyan csaldban, ahol akkor is engem szidnak ssze, ha csike bortotta magra a tertett asztalt a porceln tkszlettel. Egy mindenesetre biztos: kt gyzelem ide vagy oda, mjusban tuti nem Mark Webber lesz a hnap dolgozja a Red Bullnl...

Az egszhez tanmesbe illen les kontrasztot adott, hogy a McLaren prosa eladta szinte szrl szra ugyanazt a produkcit, m - lss csodt! - tkzs nlkl. Jenson s Lewis tnyleg gynyr duettet mutattak be, de azrt ne higgyk, hogy az prharcuk ksbb nem fajulhat hasonlan durva lkdsdsbe. Annl is inkbb, hogy a sznfalak mgtt nluk sem volt minden makultlanul tiszta s szzies. Azrt k sem a Lolka s Bolka m. Habr Lewis azt lltotta, a verseny utn azrt nem rt flig a szja a boldogsgtl, mert nem nagy kunszt gy nyerni, hogy a legfbb ellenfeleid kuglibbunak nzik egymst az orrod eltt, nekem az volt a benyomsom - s nem voltam vele egyedl -, hogy valjban Jenson manvere lohasztotta le ltvnyosan a lelkesedst.

Azt maga sem tagadta, hogy vratlanul rte az elzsi ksrlet. De mgis mirt? Mirt annyira meglep, hogy a csapattrsad btorkodik versenyezni veled? A vlasz egy rdizenetben rejlik, amit Lewis valamikor a Red Bullok pros harakirije idejn kapott meg a McLarentl, s amelyben arra intettk, hogy sprolnia kell a benzinnel. Pontosabban annak utols mondatban: "Ez mindkt autnkra egyformn vonatkozik." Lewis nyilvn gy rtelmezte ezt, hogy Jenson sem mehet gyorsabban, nem engedik elzni, teht htulrl vdve van. Nincs ms dolga, mint malmozva elcirklni a clig. Alighanem szinte mindenkinek megfordult a fejben, hogy a McLaren rdizenete burkolt csapatutasts volt a sorrend rgztsrl, Jenson azonban nem hajtotta gy dekdolni az zenetet. "Ht, ha az volt, nekem senki sem szlt rla" - mondta szemtelenl vigyorogva a verseny utn. A maga nemben ez is egy figyelmeztet lvs volt Lewis s a McLaren fel arrl, hogy rendben srcok, csapatjtkos vagyok, de msodhegeds azrt nem...

Lewis az eset idejn kiss ssze is volt zavarodva. Az szavaibl gy tnik, ami apr, de lenygzen rdekes technikai rszlet, hogy a McLaren nem, vagy legalbbis nem kizrlag a keverk sovnytsa rvn prblt benzint sproltatni a versenyzivel. "Kicsit vgig nehz volt megrteni, hogy mit vrnak tlem, s mennyi zemanyagot kellene megtakartanom" - mondta Lewis. - "A kommunikci nem volt teljesen vilgos szmomra. Amikor arra utastottak, hogy 'sprolj meg ennyi benzint', ht, annyit nem volt knny, hacsak nem mentem borzasztan lassan. Prbltam magam ahhoz a szinthez tartani, de Jenson egyszerre feltnt a semmibl, ott volt mellettem, s mr nem tehettem semmit." Ez azrt egyfajta burkolt vd is a csapattal szemben: ti vagytok az okai, hogy Jenson majdnem megelztt, amikor azt hittem, a gyzelmem mr biztonsgban van. Lewis hozztette, hogy a McLaren elrt szmra egy minimlis kridt. m az autban lve nem gyerekjtk ppen azt belni, s az kridgrafikonjn is tkletesen ltszik, hogy kszkdtt vele: az durvn a 40. krig a zemanyagfogyssal elvrhat mrtkben, fokozatosan javul tendencit mutatott, attl kezdve azonban bolondul ingadozni kezdett. s a 48. krben, amikor Jenson tmadst indtott ellene, Lewis kirvan gyenge krt futott; az addigi 1:30.6-rl visszalassult 1:33.5-re, br ebben mr kzrejtszott az utols kanyarokban vvott csata is.

Az egsz, hosszra nylt trtnet sszevont tanulsga egyetlen krdsben foglalhat ssze: mennyit engedhet meg magnak az ember a csapattrsval szemben? s erre a vlasz, azt hiszem, teljesen egyrtelm. Pontosan annyit, mint akkor, amikor brki mssal harcol. Ha ez netn tlzsnak tnik, ht hadd tegyem fel fordtva is a krdst: vajon megengedhet magnak valaki olyasmit msokkal szemben, amit a csapattrsa ellen nem? Aligha. Mirt, msokat taln kilkhet? A sportszer versenyzs etikai kdexe egyetemes rvny, nem klnbzteti meg a csapattrsat a tbbi ellenfltl. Romantikus maszlag, netn utpia? Taln. Ha az illet egy hatrozott (s lehetleg indokolt) utastsra fittyet hnyva, pldul akkor, ha neki mr nincs eslye a vb-cmre, indt tmadst a garzsszomszdja ellen, az persze ms krds, de Isztambulban, gy tnik, ilyesmirl sz sem esett. s igen, a versenyzknek azt sem rtana megszokniuk, hogy a kzdelem a clig tart, s a csapattrsuknak is joga van kibillenteni ket a komfortznjukbl. A kznsg ugyanis, hadd tegyek egy ilyen rvid, de dten demagg kitrt, ezrt fizet. A Trk Nagydjon Mark s Lewis is adottnak vette, hogy a gyzelmet alanyi jogon neki utaltk ki, pusztn azrt, mert ppen halad az len.

Egy frszt! Legyenek csak rsen az utols pillanatig. Mi meg hadd rezzk gy, hogy vgre tnyleg rdemes jra fenntartsok nlkl Forma-1-et nzni...

* * *

A Trk Nagydj azrt volt az elmlt idszak legjobb versenye, mert nem kellett hozz es (a nhny csepp, ami a vge fel esett, a forr aszfaltrl azonnal elprolgott), hogy ki-ki a plyn s a boxban is megkapja azokat az izgalmakat, amelyekre vgyott.

Isztambulban voltakppen kt versenyt rendeztek: az egyiket a Red Bull s a McLaren, a msikat a tbbiek szmra. St, ha hozzvesszk az j csapatokat, valjban hrmat. Ami az len robog ngyesfogatot illeti, a trtnet ott egyszer volt: a Red Bull isteni aerodinamikja harcolt a McLaren nem kevsb isteni F-csatornjval. Krrl krre ugyanaz jtszdott le; a Red Bullok elhztak a hres-neves 8-as kanyarban, de a McLarenek a 12/13-as siknhoz vezet, hossz trt egyenesben megint utolrtk ket. s kezddtt minden ellrl. A 8-asban Seb s Mark 15 km/rval volt gyorsabb a tbbieknl. Amikor Jenson a szombati versenyzi eligaztson a plyrl beszlgetett Markkal, az a leplezetlen szintesg, amellyel faggatni kezdte, mindent elrult. "Hogy a fenbe tudtok padlgzzal elfordulni a 8-as kanyarban?!" - krdezte tle, persze csak klti jelleggel: maga a krds is felrt a vlasszal. De az els ngy helyezett kztt a verseny sorn sohasem volt nagyobb a klnbsg 4 msodpercnl, gyhogy a Red Bullnl aligha dlhettek htra: ezttal, aeroelny ide vagy oda, nem tudtak elszakadni a McLarenektl. A kzdelem Seb s Mark tkzse nlkl sem lett volna teljesen lefutott.

 
A hrom tempdikttor, Webber, Hamilton s Schumacher krid-grafikonja (nagythat). Br az isztambuli plya klnsen kedvezett a McLaren F-csatornjnak, a Mercedesnek mg van hova fejldnie...

Mrfldekkel htrbb, krnknt egy kerek msodperccel lassabban Michael Schumacher vezette azt a vonatot, amellyel - tetszett vagy sem - Nico Rosberg, Robert Kubica, Felipe Massa, illetve egy ideig Vitalij Petrov s Adrian Sutil is knytelen volt utazni. Hogy Michael valban lassabb volt nluk, vagy csak a gumikkal tudatosan sprolva vatosan diktlta a tempt, mr nem fog kiderlni, br a boxkillst kveten kicsit meglgott tlk, s a 32. krig j temben nvelte az elnyt csapattrsval szemben. (Ekkortjt szltak Alonsnak a rdin, hogy Rosberg biztosan kszkdik a gumikkal.) Ezutn azonban fordult a kocka, s Nico lett a gyorsabb, gyhogy a B-liga meznye ismt sszesrsdtt.

A klnbsgek annyira nevetsgesen kicsik voltak, hogy szksgszeren csak a boxtaktika keverhette volna ssze a paklit. Amikor az egymst kvet autkat alig nhny tizedmsodperc vlasztja el, de egy friss szett gumival akr egy msodpercet is lehet nyerni krnknt, a kerkcsere idztse kritikuss vlik. Ezt idn mr megszokhattuk. Mint ahogy azt is, mert jra ez trtnt, hogy a Mercedes taktikzik a legjobban, tkletesen kihasznlva minden szzadmsodpercet.

Schumacher egy, Rosberg pedig kt krrel ksbb tankolt Kubicnl s Massnl, akik egytt lltak ki a boxba. (Robertet egybknt pp Felipe orra el engedtk ki. Nem ez volt az els csrtjk aznap: a rajt utn sszekoccantak, s a Renault padllemeznek szle annyira csnyn vgigkarcolta a Ferrari bal els gumijt, hogy a Ferrarinl az els etap kzben vgig aggdva figyeltk, nem esik-e le benne hirtelen a nyoms.) Kubick ezrt - teljesen jogosan, mert kvlrl tnyleg ez tnt valsznnek - azt hittk, hogy majd jl megelzik a hozzjuk kpest ksve kereket cserl Mercedeseket. De nem. Ross Brawn s kollgi nem csupn azt gyeskedtk ki, hogy Schumacher maradjon a mozdonyvezet, hanem mg azt is sikerlt elintznik, hogy Nico megint Michael s Robert kz soroljon be. Nem msodpercekkel, hanem tizedmsodpercekkel sakkoztak tkletesen. Elkpeszt.

Utlag sem knny megrteni, hogy ezt milyen fortllyal tudtk eljtszani, de menet kzben gy keverni a krtykat mr-mr rdgi gyessgre vall. Papron persze egyszer a kplet: Michaelnek elg (2.4 msodperc) elnye volt Roberttel szemben ahhoz, hogy egy plusz krt a plyn tlthessen, az pedig tbb-kevsb szksgszernek tnt, hogy ha hamarabb vlt j gumikra, mint Nico, akkor eltte fog maradni. Az igazi trkk abban rejlett, hogy Rosberg miknt tudta megrizni a pozcijt Kubicval szemben, noha 2 krrel ksbb cserlt kereket, s elzleg 9 tizedmsodperces kzelsgbl ldzte t a Renault. Ez gy trtnhetett meg, hogy amint Michael kihajtott elle a boxba, Nico hirtelen felgyorsult, s az addigi 1:33.2-es kridejeirl 1:32.9-re, 1:32.7-re javtott. Vagyis nem mellesleg ostobasg a pletyka, miszerint a hossz tengelytv Mercedes Schumachernek kedvez...

  Boxki Bekr Kikr Nett Bekr eltt Kikr utn
MSC 21.463 1:33.322 1:49.165 3:01.024 1:33.306 (13) 1:32.976 (16)
ROS 21.085 1:32.701 1:49.219 3:00.835 1:32.988 (14) 1:32.680 (17)
KUB 21.590 1:33.684 1:48.805 3:00.899 1:33.128 (12) 1:32.142 (15)
MAS 21.246 1:33.128 1:49.103 3:00.985 1:33.017 (12) 1:32.355 (15)

A fenti tblzatban a pon kedvrt sszefoglaltam, hogy a vonat ngy kocsija mennyi idt tlttt a boxutcban, s milyen boxba bevezet, illetve onnan kivezet krt futott, valamint mennyit gyorsult j gumikon. Kln rdekes a "Nett" oszlop, amiben azt jelltem, hogy a be- s kikr egyttes hossza mennyi volt a boxutcban elvesztegetett id nlkl. Ltszik, hogy csaknem kt teljes krre vettve sem rgott tbbre a ngy aut kztti klnbsg 2 tizedmsodpercnl, ami jl mutatja a kzpmezny elkpeszt zsfoltsgt. Ngy versenyz, hrom klnbz aut, s ennyire csekly eltrsek... Lottzni knnyebb, mint fogadni rjuk!

 
dvzllek
 
Blcsessg;)

 
Nagydjhtvge
 
Boldog nvnapot

 
Kimi Rikknen
 
Nico Hlkenberg
 
Ms dolgok
 
Grbe Tkr
 
A vilgbajnoksg llsa(piltk)

1. Sebastian Vettel 234 pont

2. Mark Webber 149 p.

3. Lewis Hamilton 146 p.

4. Fernando Alonso 145 p.

5. Jenson Button 134 p.

6. Felipe Massa 70 p.

7. Nico Rosberg 48 p.

8  Nick Heidfeld 34 p.

9. Vitaly Petrov 32 p.

10. Michael Schumaccher 32 p.

11. Kamui Kobayashi 27 p.

12. Adrian Sutil 18 p.

13. Sebastian Buemi 12 p.

14. Jaime Alguersuari 10 p.

15. Sergio Perez 8 p.

16. Paul di Resta 8 p.

17. Rubens Barichello 4 p.

18. Pedro de la Rosa 0 p.

19. Jarno Trulli 0 p.

20. Vitantonio Liuzzi 0 p.

21. Pastor Maldonado 0 p.

22. Jerome d'Ambrosio 0 p.

23. Heikki Kovalainen 0 p.

24. Timo Glock 0 p.

25. Daniel Ricciardo 0 p.

26. Karun Chandhock 0 p.

 

 

 

 

 

 
Forma- 1 biztonsg
 
A vilgbajnoksg llsa (csapatok)

1. RBR - Renault 383 p.

2. McLaren Mercedes 280 p.

3. Ferrari 215 p.

4. Mercedes 80 p.

5. Renault 66 p.

6. Sauber - Ferrari 35 p.

7. Force India Mercedes 26 p

8. STR - Ferrari 22 p.

9. Williams Cosworth 4 p.

10. Lotus Renault 0 p.

11.HRT-Cosworth 0 p.

12. Virgin - Cosworth 0 p.

 

 
Mennyi is az id???
 
Naptr
2025. Jlius
HKSCPSV
30
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
<<   >>
 
Kimi hazja
 
Szavazz!!!
Lezrt szavazsok
 
Az egyik kedvenc szmom
 
mirt szereted?
Te mirt szereted Kimit?

tehetges
mert a McLarennl versenyzik
mert finn
mert helyes
szeretem a stlust
magamat ltom benne
ki mondta, hogy szeretem?!
Szavazs llsa
Lezrt szavazsok
 
Idzet

A versenyzs, a vetlkeds a vremben van, az letem rsze egsz letemben ezt csinltam, s hmm... elrbb val brmi msnl...

                   (Ayrton Senna)

 
EZ + AZ
 
Hrlevl
E-mail cm:

Feliratkozs
Leiratkozs
SgSg
 
Dont worry, be happy
 
Szavazz
Hogy tetszik a "Ms dolgok" men

Nagyon j
Egsz j
Lehetne jobb is
Nagyon gz
Szrny
Egyltaln van annak a mennek rtelme?
Szavazs llsa
Lezrt szavazsok
 
Az osztlyom alkotsai:D
 
Szavazz
Hogy tetszik a honlap?

Egsz j
Trhet
Nagyon j
Bjj el!!!
Ciki! Ne hogy reklmozd!
Ez neked honlap?
Hzz el a j bds francba
Szavazs llsa
Lezrt szavazsok
 
Finnorszg
 
Szavazz!
Melyik kommenttort szereted jobban?

Palik Laci
Czolner Gyuszi
Wber Gbor
Palik- Czolner prosts
Szavazs llsa
Lezrt szavazsok
 

Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kiköt&#245; felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!    *****    Nagyon pontos és részletes születési horoszkóp, valamint 3 év ajándék elõrejelzés, diplomás asztrológustól. Kattints!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre,egyszer mindenkinek érdemes belenézni.Keress meg és én segítek értelmezni a csillagok állását!    *****    HAMAROSAN ÚJRA ITT A KARÁCSONY! HA SZERETNÉL KARÁCSONYI HANGULATBA KEVEREDNI, AKKOR KATT IDE: KARACSONY.GPORTAL.HU    *****    Nyakunkon a Karácsony, ajándékozz születési horoszkópot barátaidnak, ismerõseidnek.Nagyon szép ajándék! Várlak, kattints    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!