Noha rviddel Kovalainen nyugtalant balesete utn ismt megknnyebblten felllegezhettnk, ez a nhny, kellemetlen perc rzkletesen pldzta, hogy mennyire nincs igazuk azoknak, akik szerint az F-1 mra tl biztonsgoss vlt. Akr szeretnnk, akr nem, a veszlyrzetnket gysem tudjuk kikapcsolni.
Amikor az F1 Racing legutbbi kiadsban azon merengett, hogy vajon ki lehet minden idk legnagyobb autversenyzje, Stirling Moss - maga is az eslyesek egyike - rdekes, s ma mr taln ppen az elavultsga folytn jszernek tn megvilgtsba helyezte ezt az egybknt frasztan elcspelt krdst. "Leginkbb azzal a problmval nehz megbirkzni, hogy az 1960-as vek vgig az autsport sokkal veszlyesebb volt, mint manapsg, teht kt, teljesen klnbz korszakot kellene sszehasonltani egymssal; nem mindegy, hogy vaktltnnyel vagy leslszerrel lvldznk" - mondta. - "Ha az ember gy vezet, hogy legrosszabb esetben is csak kiprdl a kavicsgyba, btrabb lehet, mintha egy szakadk peremn kellene egyenslyoznia. Kpessgeik szempontjbl a versenyzk ma ppolyan llegzetellltak, mint brmikor voltak; a gyorsasg azonban a tehetsg s a btorsg tvzetbl addik."
Kzenfekv gondolat - de vajon most, 2008-ban helytll-e mg? A hivatsos autversenyzk btorsgt ppgy nem jut esznkbe megkrdjelezni, mint a ktltncosokt, a tzoltkt, vagy urambocs' az oroszlnszeldtkt. Pedig azokat a szerencsseket leszmtva, akik ltek mr valamilyen versenyautban, a tbbsgnk valjban elkpzelni sem tudja, hogy milyen rzs padlgzzal rohanni az Eau Rouge emelkedje fel, amely a piltaflkbl nzve nem is meredeknek, hanem egyenesen fgglegesnek tnik. Mgis szimpla statisztikai tny, hogy az F-1 ma mr nagysgrendekkel biztonsgosabb, mint 30-40 vvel ezeltt volt. Elkpzelhet, hogy igazuk van azoknak, akik szerint a legrosszabbtl val grcss flelmnkben testnk a l tloldalra, a sport a versenyzs lmnynek egyik elemi szenzcijtl megfosztva felturbzott, mregdrga PlayStationn sorvadt, s kemny frfiak letveszlyes kzdelmbl elknyeztetett vodsok vasrnap dlutni lanpartijv vlt?
Akik gy gondoljk, vlemnyem szerint slyosan flrertelmezik a veszly, s kvetkezskppen a btorsg szerept is az autsportban. Egy pillanatra sem vitatom, hogy a versenyzshez szervesen hozztartozik a fizikai fenyegetettsg tudata, csakhogy versenyzi s nzi oldalrl teljesen ms jelentsge van. s semmikppen sem lltanm, hogy az az autsport lnyege; pldul az ejternyzs s a sziklamszs is veszlyes, ezek a tevkenysgek eredenden mgsem ugyanarrl szlnak, mint az autversenyzs.
Termszetesen felesleges tagadni, hogy abban a hideglels, mgis ellenllhatatlanul vonz borzongsban, amit a karosszkbl izgatottan elredl tvnz egy nagydj rajtjnak pillanatban rez, rendkvl fontos szerepet jtszik a tudat, hogy a piltk ppen az letket kockztatjk, s ebbl brmi kislhet. A lnyeg azonban nem a kockzat "tnye", hanem a "tudata". Nem maga a veszly, hanem a veszlyrzet. Amg szintn elhisszk, hogy a versenyzk a legmagasabb tttel jtszanak, aligha fogjuk bnni, ha trtnetesen egyikk sem hal meg. St. A jrzs emberek tbbsge ma mr valsznleg hamar elfordulna az F-1-tl, ha hnaprl hnapra odaveszne valaki a plyn, mgis ktsgtelen, hogy a veszly mmort ze nlkl az autsport sem lenne npszerbb, mint mondjuk egy szimultor-bajnoksg, amelyben vgs soron hasonl kpessgekre van szksg a sikerhez. Nem szvesen mondom ezt, de a veszlyrzet a kznsg oldalrl elidegenthetetlen rsze az F-1 varzsnak, s ily mdon valamivel mgiscsak muszj fenntartani; az olyan, komoly srls nlkl vgzd balesetek, mint Robert Kubic tavaly Montrealban, vagy Heikki Kovalainen idn Barcelonban, a lehet legszerencssebben jrulnak hozz ehhez. Ha gy tetszik, ezek kpviselik a szksges rosszat.
Versenyzi szemszgbl teljesen ms, de szemernyivel sem kevsb praktikus szerepe van a veszlyrzetnek: az teszi a vgletekig kifinomultt az ember rzkeit. Persze mmort lehet a ltezs peremn tncolni, a lnyeg mgsem ez, hanem az, hogy a magunk javra fordtsuk a flelmet. Odig kell eljutnunk, hogy pontosan attl fljnk, amitl valban indokolt. rdemes kiprblni ezt, termszetesen kizrlag kontrolllt krlmnyek kztt, pldul gokartozssal; hamar r fogunk jnni, hogy az a temp, amit elszr rmiszten neccesnek reztnk egy-egy gyors kanyarban, fokrl fokra nvelhet egszen addig, mgnem aztn megkzeltjk a tlnk fggetlen - vagyis fizikai - hatrokat (ms krds, hogy az utols lpseket a legnehezebb megtenni). A vgs cl persze ez, hiszen amg a sajt hatraink kzelebb vannak, nem lesznk igazn gyorsak. Akiben viszont nincs flelemrzet, annak nem csupn a tllsi eslyei romlanak le drasztikusan, hanem elveszti egy kifinomult rzkt is, amely pont a megfelel pillanatban fjhatna neki vszriadt, hogy ppen most - nem elbb s nem ksbb - kell rlpnie a fkpedlra. Az gyesen kordban tartott, jl kiismert flelemrzs nem csak a leghatkonyabb nvdelmi eszkz, hanem a hatrok letapogatsra szolgl, utnozhatatlanul pontos radar is egyben.
Moss-nak abban alighanem igaza van , hogy napjaink F-1-e sszehasonlthatatlanul biztonsgosabb a korbbinl, viszont gy rzem, megfeledkezik arrl a mr rintett pszicholgiai trivialitsrl, hogy btorsgra nem a veszly, hanem a veszlyrzet lekzdshez van szksg. s vajon ki mern kijelenteni, hogy a versenyzk manapsg kevsb rzik fenyegetnek a veszlyt, mint hajdann? Ez nem az objektven mrhet kockzatokon mlik. Nem tagadom, hogy ms egy kis hjn derkszg kanyar fel szguldani gzelvtel nlkl, ha szembl, a plya tloldalrl egy fa nz velnk farkasszemet (mr bocsnat a nmileg taln groteszk kpzavarrt), mint ha egy tgas aszfaltozott buktr vrna ott rnk, de valjban mindkt esetben ugyangy rr kell lennnk az letsztn minden porciknkat that, zsigeri tiltakozsn. Amg fizikailag mi magunk lnk az autban, teht az esetleges becsapdsnl keletkez energit rszben mindenkppen a mi testnk nyeli el, addig gyis menthetetlenl szksgnk lesz btorsgra ahhoz, hogy elmerszkedjnk a hatrokig. Ez anlkl nem megy; a versenyzk ma sem vaktltnnyel lnek.
Nem akarok olyan ltszatot kelteni, mintha feltalltam volna a spanyolviaszt: ezt a vitt mr kereken 40 vvel ezeltt lefolytattk, amikor Jackie Stewart a versenyzs biztonsgnak javtsrt folytatott harc lre llt. Akkoriban az volt az ltalnosan elfogadott vlemny, hogy az autsport eredenden veszlyes, s ezellen brmit tenni valsgos szentsgtrs. m miutn 1968-ban ngy egymst kvet hnap els htvgjn ngy versenyz szenvedett hallos balesetet - prilis 7-n Jim Clark, mjus 7-n Mike Spence, jnius 8-n Ludovico Scarfiotti, majd jlius 7-n Jo Schlesser -, a GPDA legfbb szszljaknt Stewart hadjratot indtott azrt, hogy a plykat biztonsgosabb tegyk. Kzben kignyoltk (egy akkortjt npszer monds szerint pldul knny volt megtallni a lakhelyt: csak kvetni kellett a vdkorltot), minden lben kanlnak minstettk, s mg hallos fenyegetseket is kapott. "Elfogadhatatlan, hogy egy profi sportol a feltteleket ismerve beszlljon a kzdelembe, aztn utlag megprblja megvltoztatni a szablyokat, csak hogy knyelmesebben s biztonsgban rezhesse magt. Ez egsz egyszeren csals" - szlt egy, a kzhangulatot hven tkrz olvasi levl. Egy msik sportrajong pedig valamelyik szaklap hasbjain ironizlva megjegyezte, hogy "remlem, az nk kivl magazinja meg fogja vdeni a sportot Stewartnak attl a trekvstl, amellyel minden kockzatot szmzni akar, leszmtva, hogy esetleg elgzoljk, amikor ppen a bankjba tart."
A tizenegy v alatt, amit az autsportban tlttt, Stewart - rd s mondd - 57 versenyztrst vesztette el. Ehhez kpest az F-1-ben trtnt legutbbi halleset, Ayrton Senna imolai tragdija ta napra pontosan tizenngy v telt el, mgsem hiszem, hogy hinyrzetnk lenne emiatt, s a versenyzst manapsg nem tartannk veszlyesnek. A tragdia lehetsge most is ppolyan vals, mint korbban brmikor. Csupn a valsznsgi paramterek msok, s gy a nagy szmok trvnye sajnos azt sugallja, hogy ez a felhtlen idszak sem tarthat rkk. A biztonsgrt folytatott harccal ugyanaz a helyzet, mint akrmi mssal: a tkletessget gysem rhetjk el benne. De azrt trekedni mg rdemes r, nem? rvnek taln legyen elg annyi, hogy Bruce McLaren 38 vvel ezeltt egy olyan paravnnak tkzve szenvedett hallos balesetet Goodwoodban, amely egy, mr hasznlaton kvli bri posztot volt hivatott vdeni.
* * *
A Spanyol Nagydj utn sokan lelkendeztek, mert gy lttk, hogy a McLaren s a BMW vgre kzelebb kerlt a Ferrarihoz, ez azonban szmomra azon ritka versenyek egyike volt, amelyeket remnytelenl unalmasnak talltam. Lehet, hogy az els ngy befut a clban mindssze hat msodpercen bell volt egymshoz kpest, m az alaposabb elemzs sajnos kimutatja, hogy a kzdelem szorosabbnak tnt, mint amilyen a valsgban volt. s klnben is nehezemre esik a kilezett vb-kzdelemrl vizionlni azok utn, hogy az egyik csapat zsinrban msodik ketts gyzelmt aratta, igazn komolyan nem zavartatva magt semmitl s senkitl. Radsul, noha az elzsek kros hinya nem tartozik a vesszparipim kz, most kivtelesen nem hagyhatom sz nlkl, hogy a rajtot leszmtva az egsz futamon mindssze kt - kett! - elzs trtnt. s mg a gumik felhasznlsi mdja is lehangolan egyforma volt.
Mivel az sszes csapat rengeteget tesztel rajta, s gy mindenki a vgletekig letisztult konzervbelltsokkal rkezik a plyra, amit radsul a versenyzk is tkletesen ismernek, Barcelona ritkn tartogat egetrenget meglepetseket. Ez egyrszrl azt jelenti, hogy szokatlanul lesen kirajzolja a pusztn technikai jelleg ersorrendet a csapatok kztt, msrszrl azt, hogy a szrs cskkentse rvn az ltalnosnl kisebbnek lttatja az idklnbsgeket. Kis tlzssal ez az a hely, ahol a paramterek olyan pontosan ismertek, hogy a versenyt elg lenne lejtszani a szimultorban; alighanem ugyanaz az eredmny szletne, mint most, a htvgn.
Ami persze semmit sem von le Kimi Rikknen gyzelmnek az rtkbl. gy is mondhatjuk, hogy Kimi tulajdonkppen revansot vett a bahreini veresgrt, mert szinte ugyanazt jtszotta el, mint Felipe Massa Sakhirban: a Q3-ban a magasabb zemanyagszint ellenre gyorsabb volt csapattrsnl, s gy lnyegben mr az idmrn megnyerte magnak a versenyt. Amikor a rajt utni els kanyarbl mgtte gyorstott ki, Felipe mr pontosan tisztban volt vele, hogy ennyi volt, a lapokat leosztottk - hacsak nem trtnik valami szokatlan, korbbra idztett tankolsai miatt elbukta a gyzelmet. A kzdelem taln mg tz msodpercig sem tartott. Mekkora mzli, hogy mi azrt mg kemny 19 krn t izgulhattunk, nem?
Bels ellensg teht nem fenyegette Kimi uralmt - de vajon mi volt a helyzet a McLarennel s a BMW-vel? A versenynek ktsgkvl volt egy olyan szakasza - konkrtan a Rikknen, Lewis Hamilton s Robert Kubica tankolst kvet 3 kr -, amikor a Ferrari sebezhetnek tnt. Ezid alatt Lewis s Robert hrom teljes msodperccel kzelebb kerlt Kimihez s Feliphez (nem csupn az egyikkhz, ami azt sugallja, hogy a Ferrari nehezebben melegtette fel a kemny keverk gumikat), a klnbsg azonban addigra stabilizldott: Hamilton az 50. krben 4.239, a 66-odikban (azaz utolsban) pedig 4.187 msodperccel jrt Rikknen mgtt, s a klnbsg sohasem cskkent 4 msodperc al. Vagyis Kimi, ahogy utbb maga is lltotta, hidegvrrel kontrolllta a tempt. Ebben mindenesetre nem csak az a tanulsgos, hogy a msodik killsa utn nhny krig mindkt Ferrari kszkdtt kiss, hanem az is, hogy a McLaren s a BMW a kzepes s a kemny specifikcij gumikon is szinte teljesen egyformn viselkedett: Lewis s Robert kztt a 35. krtl lnyegben vgig lland volt a tvolsg. Ez a kt csapat jelenleg nagyon kzel jr egymshoz.
A lemarads-grafikonok hamar lehtik az ember lelkesedst, mivel azonnal emlkeztik r, hogy a befut kizrlag azrt tnhetett ennyire szorosnak, mert Kovalainen balesete miatt msodszor is plyra kldtk a Safety Car-t. Az els boxkillsig rendelkezsre ll 16 kr alatt ugyanis (azrt csak ennyi, mert a 4. kr elejn indtottk jra a meznyt) Kimi 11.561 msodpercre nvelte az elnyt Lewis-szal szemben, ami azt jelenti, hogy krnknt tlagosan 0.723 msodperccel volt gyorsabb nla. Persze tny, hogy Lewis a 16. krig be volt ragadva a Q3 alighanem legbravrosabb krt fut Fernando Alonso mg, s miutn tavalyi csapattrsa killt elle a boxba, 1:23.0 krlrl azonnal 1:22.2-re szortotta le az ideredmnyt. Ez akr biztat is lehetne, de a msodik etaptl kezdve szabad volt a plya a McLaren eltt, a verseny 57 tiszta krbl 32-ben mgis Kimi bizonyult a leggyorsabbnak (Lewis 5-ben volt az), s az els kt etap 37 tiszta kre kztt mindssze 2 akadt, amelyben Lewis tempsabban tudott autzni nla.
St, Rikknen ezttal Masst is alaposan megleckztette: annak ellenre, hogy az autjban volt tbb benzin (igaz, csupn egy krrel), az els etapjban, azaz a 4. s a 19. kr kztt kt rva krt leszmtva mindenkinl gyorsabban vezetett. Az egyetlen kellemetlen kalandot a msodik tankolsnl lte t, amikor a boxba egyms mgtt rkez Hamilton s Kubica miatt vrnia kellett az indulssal, s vesztett gy 1.7 msodpercet. Ha elzleg nem tesz szert kellen knyelmes elnyre, ezzel akr el is bukhatta volna a gyzelmet, mert Massa 3.346 msodpercrl annak ellenre lefaragta a htrnyt 2.045-re, hogy egy krrel korbban cserlt kereket.
|
|
A barcelonai (fell) s sepangi (alul) krid-grafikonokon kitnen megfigyelhet, hogy Raikknen ideredmnyei mindig a verseny utols etapjra vlnak ingadozv - attl fggetlenl, hogy ppen a kemny (Barcelona) vagy a kzepes (Sepang) keverk gumikat hasznlta (rszletes magyarzat albb). |
|
|
Divatos elmlet, hogy a Ferrarinak csak a lgyabb keverk gumikon van elnye a tbbiekkel szemben, mg a kemnyebbeken kszkdik kiss, n azonban az adatok alapjn nem ltom bizonytottnak ezt. Egy klns szerencse folytn Sepang s Barcelona mdot ad r, hogy viszonylag steril krlmnyek kztt megvizsgljuk a krdst. Ugyanis egyrszt mindkt plyn a kzepes s a kemny keverk Bridgestone-ok voltak hasznlatban, msrszt Malajziban gy a Ferrari, mint a legkzelebbi kihvja (Kubica) a kemny/kemny/kzepes, Spanyolorszgban (ahol Hamilton volt a mrce) viszont az ezzel ellenttes kzepes/kzepes/kemny leosztst vlasztotta. s a minta mgis mindkt helysznen egyforma volt: Rikknen az els kt etapban knnyedn elhzott az ldzitl, majd az ideredmnyei az utols harmadra ltvnyosan szeszlyess vltak. Mivel ez azt jelenti, hogy Sepangban a kemny, Barcelonban viszont a kzepes gumikon tett szert elnyre (s csak a msik keverken, az utols etapban vesztett idt), radsul mindezt sszemrhet hmrskleti viszonyok kztt, mg a plyk kztti esetleges klnbsgeket figyelembe vve is gy tnik, hogy a Ferrari flnye nem a felhasznlt gumikkal, hanem az etapokkal van sszefggsben. Ms szval: Rikknen a verseny vgn mr tnyleg csak a tvolsgot igyekszik tartani a tbbiektl, s attl fggen lazt vagy erst bele, hogy azok ppen kzelednek-e hozz. A barcelonai utols etapja klnsen kesen rulkodik errl (lsd a lenti brt). Egybknt az sem teljesen kizrt, hogy a Ferrarinak valjban azrt azrt van elnye a versenyek elejn, mert a tbbieknl hatkonyabban ki tudja hasznlni a csak a ksbbiekben felgumizd, ezrt akkor mg kevsb j llapot plyt.
|
|
Hamilton s Raikknen msodpercben mrt lemaradsa a mindenkori 1. helyezettl Barcelonban. Jl ltszik, hogy az utols etap elejn Hamilton kzeledett Raikknenhez, aki azonban beleerstett, majd jra leengedett, de mieltt a klnbsg 4 msodperc al cskkent volna, ismt begyorsult. |
|
Isztambulban valsznleg ismt nehz lesz megverni a Ferrarit, Monaco azonban sokeslyesnek grkezik, s a lapok taln Montrealban sem lesznek elre leosztva. Kln rm, hogy a Renault a jelek szerint a kzpmezny vgrl az elejre ugrott (na j, azrt ne kiabljuk el), s kellemes fordulat lenne, ha Alonso is bele tudna szlni az len zajl kzdelembe. |