A Formula-1 tbb mint tven esztendeje alatt a technika risi fejldsen ment keresztl, a szablyok is gykeresen megvltoztak. Mg eleinte a ltvnyossgra, s teljestmny nvelsre fektettk a hangslyt, az elmlt vtizedekben a biztonsg foglalja el a „pole pozcit“. Ha szksges a teljestmny rovsra. A 2006-os vadtl visszatrtek a nyolchengeres erforrsok a Formula-1-be.
Plya s plyark
A Formula-1 els vtizedben gyakoriak voltak a tragikus kimenetel balesetek, amelyek rszben a plyk alacsony biztonsgi sznvonalra vezethetek vissza. Az tvenes vek videofelvtelein lthat, hogy a nzk kzl tbben az aszfaltcsk mentn sorakoztak fel illetve, ahogy egy hlgy a plya szlrl, a fben hasalva ksri figyelemmel egy futam esemnyeit. Ez manapsg elkpzelhetetlen. Az els komolyabb szankciig tbb olyan baleset trtnt, amelynek ldozatai nzk voltak.
Az 1953-as Argentin Nagydjon tbb nzt halra gzoltak, 1955-ben Le Mansban kzel szzan vesztettk letket, amikor Pierre Levegh autja a zsfolt nztrre zuhant. A sport trtnetnek legnagyobb katasztrfja felhvta a figyelmet arra, hogy lpnik kell. A Nemzetkzi Automobil Szvetsg (FIA) a hatvanas vek elejn vllalta a plyk karbantartst, konkrt elrsok azonban csak 1970-ben szlettek, amikor meghatroztk, hogy a plyt dupla szalagkorlttal kell elvlasztani a kznsgtl. Elrtk, hogy a nzknek legalbb hrom mterrel a korlt mgtt kell tartzkodniuk, s boxutct is fallal, illetve korlttal vlasztottk el a versenyplytl. 1972-ben szablyknyvet hoztak ltre, ahol mr szba kerlt a szabvnykorlt alkalmazsa is. Betiltottk a szalmakupacok hasznlatt is, mivel azok igen tzveszlyesek voltak.
1963-ban mr hasznltk a ma is rvnyben lv zszljelzseket, amellyel a plyark kommunikltak a versenyzkkel.
A veszly tovbbra is jelen volt minden mteren, m a legnagyobb ellenflnek mgis a tz bizonyult, holott mr 1973-ban elrtk, hogy minden helysznen rendelkezse kell llnia tzolt kszlkeknek, a tapasztalatlansgon azonban a szablyok sem tudtak vltoztatni. Zandvoortban a fiatal s tehetsges Roger Williamson felborult autjval, a plyark a robbanstl tartva nem siettek a segtsgre. David Purley szemtanja volt a belesetnek, azonnal megllt, majd ktsgbeesetten prblta visszafordtani a tetejre fordult autt, mindhiba. Ksbb mr csak a pilta elszenesedett holttestt tudtk kiemelni az aut roncsaibl. Habr a tzolt-kszlk mr a helysznen volt, a plyark gyakorlatlansga miatt ez sem jelentett teljes vdelmet a tzhalltl, emiatt a „marshalloknak” egyre gyakrabban kellett szigor kikpzsen rszt vennik.
A plyark rutintalansgt az 1977-es Dl-Afrikai tragdia is igazolja. Renzo Zorzi a plya bal oldalra parkolta le autjt, miutn abbl a benzinvezetk leszakadst kveten lngok csaptak fel. Az egyik plyar (Jansen van Vuuren) egy tzolt kszlkkel a segtsgre sietett, s keresztbe tszaladt a plyn, Tom Pryce ppen akkor rkezett meg a clegyenesbe 270 kilomteres rnknti sebessggel. Az tkzs elkerlhetetlen volt. A plyar azonnal lett vesztette, a tzolt kszlk eltallta Pryce-t, ami a hallt okozta. Mire az aut Jaques Laffite autjnak tkzve megllt, a pilta mr halott volt. Laffite knyebb srlsekkel szta meg a katasztrft.
A rsztvevk szmnak korltozsra a CSI s a konstruktrk 1974-ben megllapodst ktttek, amelynek rtelmben legfeljebb huszont versenyz llhatott rajthoz egy-egy futam sorn. Egyedl a Belga Nagydjon tettek kivtelt, ahol harmincegy pilta mrhette ssze tudst. A piltk sorszmot kaptak, s biztonsgi okokbl egy sorbl csak kt aut vghatott neki a megmrettetsnek. Az autk kztt 12 mteres volt a tvolsg. Egy vvel ksbb mr ktelezv tettk az orvosi elltst is a plyn, orvosi centrumokat ltestettek, mentsi gyakorlatokat vgeztettek a felelskkel.
Az 1974-es esztendben hsz csapat, illetve tvenhat pilta llt rajthoz a Formula-1-es versenyeken, mg szmos j pilta nem tudott megfelelni az idmr edzs kvetelmnyeinek.
1978-ban 14 mterre nveltk a tvolsgot a rajtrcson az autk kztt, a rajt mg gy is a futam egyik legveszlyesebb pillanata volt. Az 1978-as Olasz Nagydj emberi mulasztsbl szintn rmlomm vlt. Gianni Restelli mr a megmrettets elejn egy hatalmas hibt kvetett el, aki annak ellenre indtotta tjra a futamot, hogy egyesek mg nem sorakoztak fel a rajtrcson. A nagy zrzavarban James Hunt s Ronnie Peterson sszetkztek, aminek kvetkeztben a Lotus a szalagkorltnak tkztt, majd a szivrg zemanyag lngra lobbant. A svd pilta lbtrst s gsi srlseket szenvedett, majd az jszaka folyamn emblit kapott, s mr nem tudtk megmenteni az lett. 1979-ben egysgess vlt a rajtjel, s hogy elkerljk a Monzhoz hasonl slyos baleseteket, 1980-ban egy ksrkocsi vezette fel az els krt.
A nyolcvanas vekben mr az FIA nevezte ki a versenybrkat, s minden helysznen kszenltben kellett llnia helikopternek is a gyors ments rdekben. Az autk kztti tvolsg 16 mter volt a rajtrcson. A plyarknek is szigor kikpzsben kellett rszt vennik.
1992-ben mr kszenltben kellett llnia a biztonsgi autnak, ami baleset esetn maga mg gyjti az autkat, a romok eltakartsig. Egy esztendvel ksbb 80 kilomteres rnknti sebessgre cskkentettk a boxutcban megengedett sebessget.
1996-ban mr lland orvosi szemlyzet minden helysznen, megjult a rajtprocedra. Helysznenknt kettre cskkentettk a veszlyes kanyarok szmt. Az tlet, hogy minden Formula-1-es futamon ugyanaz az ember vezesse az orvosi autt, Innes Ireland-tl szrmazik, aki mr 1979 februrjban egy rvid vzlatot nyjtott t Sid Watkins professzor rnak, a Formula-1 elismert orvosnak. Ebben felvzolta annak az elnyeit, hogy egy megfelelen kikpzett ember, aki tudja, hogy az egyes helyzetekben mi a teend, llna minden htvgn kszenltben s nem kellene kthetene mindig j embereket betantani, az esetleges nyelvi nehzsgekrl nem is beszlve. Sid Watkins megmutatta ezen iratot Bernie Ecclestone-nak, aki szintn jnak tallta az tlet, azonban a megvalstssal mg vrni szeretett volna. Emiatt az vek sorn sokfle autval kellett Watkins professzornak a balesetek helysznre igyekezni, s nha ezek a bevetsek sem voltak veszlytelenek.
Az 1997-ben Max Mosley ltal alaptott Forma One Safety Group tagjai Mosley-n kvl Sid Profesor Watkins, Jean Todt, Bernie Ecclestone, Damon Hill, Jacques Villeneuve, Mika Salo s Charlie Whiting voltak. A nyolc fs trsasg Silvetsone-ban lt ssze, hogy arrl dntsenek, ki legyen az orvosi aut lland piltja. A vlaszts Oliver Gavierre esett, aki egszen az 1999-es esztendig teljestette ktelessgt. 1997 jliusban Ecclestone s Paddy McNalls a Mercedes-szel megllapodst kttt a pontos elrsoknak megfelel biztonsgi aut szlltsrl. Azta eltelt nhny esztend, s Mercedes-hez azta is h maradt az FIA.
A szigor vintzkedsek, s a megnvelt biztonsg sem jelent teljes garancit, ahogyan azt az j ra tragikus esemnyei is mutatjk. 2000-ben Pedro de la Rosa Monzban slyos balesetet szenvedett az Arrows volnjnl. A spanyol pilta srtetlenl szllt ki a roncsbl, a baleset egy plyar lett kvetelte. A biztonsggal kapcsolatos krdsek 2001-ben ismt eltrbe kerltek, miutn az vad els futamn Melbourneben Jacques Villeneuve s Ralf Schumacher tkzst kveten egy jabb marshall vesztette lett.
Az j vezredben mr sokkal szigorbb feltteknek kell megfelelnie a versenyplyknak. A veszlyes helyszneket tptettk, egyes orszgokban jakat hoztak ltre. Klns tekintettel a bukterekre.
Az FIA szablyzata rtelmben a plyacsk veszlyes szakaszain fggleges korltot kell pteni, amely egy esetleges karambol sorn elnyeli az tkzsi energit. Amennyiben a vrhat becsapdsi szg meghaladja a harminc fokot gumifalat kell elhelyezni a versenyzk testi psgnek megvsa rdekben.
A hres plyatervez, Hermann Tilke kihvst jelent, m biztonsgos felttelekkel alkotta meg a jv j versenyplyit. „Egyes plyk attraktivitsnak jt tesz, ha nzbart elemekkel bvl. Nem szabad megfeledkezni a biztonsgtechnikai elemekrl sem (nagy kifutfelletek, biztonsgi korltok, stb.), amelyek lpst tartanak a technika fejldsvel.”
Olykor azonban a biztonsgi elrsok ellenre is veszlybe kerlnek a versenyzk. Nhnyszor elfordult az elmlt vekben is, hogy egy-egy rlt rajong verseny kzben berohant a plyra. Ezzel nemcsak a sajt s a versenyzk testi psgt veszlyezteti, hanem a verseny jvjt is. Werner Aichinger, aki tbb mint tz esztendn keresztl szolglt a Nmet Nagydjon versenyigazgatknt elmondta: „Hatalmas felelssg nehezedik a vllunkra, mert egyesek mindig megprblnak bejutni a plyra, ami nem csupn komoly bntetssel jr a rendezknek, hanem letveszlyes is.”
Aut
Az 1954-es vad kezdetvel letbe lptek a 2,5 literes szablyok a Formula-1-ben. A korbbi, 750 kbcentimteres, kompresszoros motorok hasznlata is engedlyezett volt, azonban ezt a lehetsget egyetlen csapat sem vlasztotta. A vilgbajnoksg a Forma-2-es autkkal is rdekes versenyeket eredmnyezett, azonban az j Formula-1 perspektvi ms elvrsokat bresztettek. Az j, technikai vonatkozs mdostsok mellett mr nem a legjobb ngy, hanem a legjobb t eredmny szmtott a vilgbajnoki sszestsbe.
1958-ban j szablyokat lptettek letbe, amelyek rtelmben a versenytv maximum hromszz kilomter lehetett, s a megmrettets idtartama nem haladhatta meg a kt rt. A csapatok kizrlag 100-130-as oktnszm zemanyagot hasznlhattak, aminek kvetkeztben cskkent a fogyaszts, gy lehetsgk nylott arra, hogy kevesebb benzinnel - gy knnyebb s ezltal gyorsabb autval - lljanak rajthoz.
Az 1958-as esztendben bekvetkezett tragikus baleseteket kveten a felelsk belttk, hogy valamit tennik kell a piltk biztonsga rdekben. A CSI 1958. oktber 29-n ismertette az Formula-1-re vonatkoz j szablyokat. Az j versenygpeknek a szigor biztonsgi elrsoknak is meg kellett felelnik. A brit csapatok vezetinek tetszst nem nyerte el, mivel ppen most vettk t az uralmat az autversenyzsben az olasz konstruktrktl. A Ferrari s a Porsche hamar megbartkoztak a gondolattal, ugyanis k a korbbi vekbl rendelkeztek a szablyoknak megfelel autkkal. Az 1959-es esztendben a Charles s John Cooper, Colin Chapman, valamint Leonard Lee ltal ptett 2,5 literes motorok jtszottk a fszerepet. A Ferrarik slya kzel szz kilogrammal tbb volt, mint a Cooper s Lotus tmege.
A Formula-1 trtnetben utoljra 1960-ban vettek rszt orrmotoros autk a megmrettetseken. Ezt kveten mindssze egyszer fordult el, hogy egy ilyen gpezet rajthoz llt az autversenyzs elit osztlyban. A Climax s a BRM nyolchengeres motorjai csak az vad vgn kerltek bevetsre, gy a Cooper s a BRM mellett a Lotus versenyzinek is a Climax ngyhengeres motorjval kellett bernie, amelynek teljestmnye mindssze 150 ler volt. Ennek okn a Porsche alakulata bizakod volt, mivel k a Forma-2-ben mr bizonytott autikkal vettek rszt a megmrettetseken.
Nemcsak a teljestmnyre, a biztonsgra is nagy gondot fordtanak a hatvanas vek elejn. Ktelez teszik a bukcs ptst, illetve meghatrozzk a biztonsgi vek rgztsi pontjait is.
Mivel az 1966-os vadtl j, a hromliteres szablyok lptek letbe a Formula-1-ben, a csapatoknak a tl sem jelentett pihent, kemnyen dolgozniuk kellett, hogy meg tudjanak felelni a kvetelmnyeknek.
1968-ban mr a htrameneti kapcsol is volt az autkon, javultak a mentsi lehetsgek, a bukcsnek pedig 5 centimterrel a buksisak felett kellett lennie. A csapatok egyre gyakrabban s a legklnbzbb vltozatokban hasznltk a terelszrnyakat, amelyek tbbszr leszakadtak az autrl s balesetet okoztak, ezrt meghatroztk az elemek rgztsi mdjt.
1970-ben ktelezv tettk a biztonsgi benzintank hasznlatt. Kt vvel ksbb mr csak az FIA ltal jvhagyott, minimum 3 millimteres magnziumlemezbl kszlt benzintankkal elltott autval lehetett rajthoz llni. Elrtk a piltaflke minimlis mrett is, hogy a megnvelt tkzsi zna cskkentse a srls kockzatt.
Mivel az anyagfrads gyakran vezetett slyos balesethez, 1973-ban megtiltottk a krmozott felfggesztsi elemek hasznlatt.
Az egyre gyakoribb slyos, hallos gsi srlssel jr balesetek miatt - mint Tom Pryce tragdija is - 1974-ben bevezettk az nzr benzintank hasznlatt. Az elkvetkezend vekben tovbb nveltk a mszerfal (1976) s a lbrsz biztonsgi struktrjt (1977), megnveltk a piltaflke nylst, hatkonyabb tzolt berendezssel szereltk fel az autkat s ktelezv tettk a kt visszapillant tkr hasznlatt (1979).
Az j, 1983-as hatrozatok rtelmben, ktelezv tettk a 21 Wattos hts vilgts hasznlatt, az autk fenkrsznek talajhoz viszonytott magassgnak cskkentst, s betiltottk az oldals vezetszrny hasznlatt, aminek kvetkeztben a szvhatsok cskkentek; gy a turbfeltltk hasznlata nlklzhetetlenn vlt.
1984-ben biztonsgi okokbl tmenetileg megtiltottk a futam alatti tankolst. Egy versenyaut maximum 220 liter zemanyaggal llhatott rajthoz.
1985-ben az autkat frontlis trstesztnek vettk al, 1988-ban mr a bukkabin s a sisak tesztje is ktelez volt.
1987-ben a Nemzetkzi Automobil Szvetsg gy gondolta, hogy a turbmotorok tl nagy sebessget eredmnyeznek, s a fejlesztsk is igen kltsges, gy az 1989-es vadtl szvmotorokat rtak el. Az tllsra a csapatoknak kt v llt rendelkezsre. Ennek eredmnyeknt a Cosworth DFV szv-motorokat ptett; amit a Tyrrell, March, AGS valamint a Lotus csapatok hasznltak. A Honda a Lotus-szal kzs grdban folytatta rszvtelt a vilgbajnoki sorozatban. A Benetton Ford motorokat kapott. A McLaren-Honda MP 4/5 3,5 literes V10-es motorja Senna s Prost vezeti tudsval kombinlva a Formula-1 trtnetnek egyik legsikeresebb prostsa volt. A Renault szintn V10-es motorokat ptett, akik a Williams csapat motorszlltjaknt kt gyzelmet szereztek az 1989-es esztendben Thierry Boutsen rvn. Kezdett vette az j, V10-es ra.
A kilencvenes vekben az FIA a gyorsan levehet kormny hasznlatt is elrta. A trsteszteket ekkor mr 75 kilogrammos bbval vgeztk, s az vet is teszteltk. 1993-ban jabb biztonsgi intzkedseket hoztak, megnveltk a pilta mgtti tkzsi znt, nagyobb mret fejtmlt rtak el (400 cm²). Ktelez volt a 15 colos kerk s hagyomnyos zemanyag hasznlata is.
Az 1994-es vadot megelzen sokan egyetlen versenyz gyzelmben bztak. Szmos rajong s szakrt vlemnye osztozott abban, hogy Ayrton Senna da Silva vilgbajnoki cmet szerez a Williams versenyistll szneiben. A brazil versenyz azonban mindssze hrom futamon tudott rajthoz llni, mieltt is a Formula-1 ldozatv vlt. A Formula-1 trtnetnek egyik legemlkezetesebb htvgjn, az 1994-es San Marino Nagydj a pnteki szabadedzsn Rubens Barrichello slyos balesetet szenvedett. Roland Ratzenberger Barrichello balesete utn azt nyilatkozta, hogy ez brkivel elfordulhat, aki versenyezni indul. Nhny rval ksbb halott volt. Mindenki abban bzott, hogy a brazil pilta balesete utn nagyobb baj nem sjtja majd a Formula-1 vilgt, azonban a szombati edzsnap mr tragdival rt vget. A fiatal s tehetsges Roland Ratzenberger 314 kilomteres rnknti sebessggel a betonfalnak csapdott, aminek kvetkeztben lett vesztette. Senna a baleset helysznre ment, s vasrnap dlben , Michael Schumacher s Michele Alboreto sszehvta a GPDA-t (Grand Prix Drivers Association), hogy jabb biztonsgi intzkedseket hozzanak. Az osztrk pilta tragdija sokkolta a piltkat s a kznsget is, azonban a munkt folytatni kellett, gy Ratzenberger csapattrsa, David Brabham ennek ellenre rajthoz llt a vasrnapi megmrettetsen. A szombati tragdit kveten Senna fontolra vette, hogy nem indul el a versenyen, azonban mgis gy hatrozott, hogy rszt vesz a Nagydjon. A rajtnl Pedro Lamy nem vette szre, hogy JJ Letho autja lefulladt, s nekitkztt. A sztrepl roncsok kilenc nzt sebestettek meg. A Safety Car vezette meznyt, amg eltakartottk a roncsokat a plyrl. Miutn a biztonsgi aut elhagyta a plyt Senna s Schumacher kezdtek elszakadni a meznytl. Senna Michael Schumacher eltt autzott amikor a fedlzeti kamerbl egy pillanatra ltni lehetett, hogy a Benetton eltt halad aut letr a plyrl, majd fkezs nlkl a Tamburello kanyar kijratnl a biztonsgi falnak csapdik. Eleinte azt hittk Hill volt az, de a sisak sznbl tudtk, hogy Senna. Egy pillanatra ltni lehetett ahogyan a srga sisak flrebillen. Sokan felllegeztek, hogy Ayrton mg l, azonban mozogni mr nem tudott. Voltak, akik mr ekkor a legrosszabbra szmtottak, s ez csak fokozdott, amikor az elszllts utn vrnyomok voltak a kavicsgyon.
Nhny rval ksbb hivatalosan nyilvnossgra hoztk Ayrton Senna de Silva hallt.
Nehz hnapok kvetkeztek a Formula-1-ben, amit nem knnytett meg Karl Wendlinger Monte Carlban elszenvedett balesete is, aminek kvetkeztben a pilta tbb htig let s hall kztt lebegett. Barcelonban Andrea Montermini tllt egy slyos balesetet azzal az autval, amelyet Ratzenberger vezetett volna.
A Nemzetkzi Automobil Szvetsg elnke, Max Mosley jabb s jabb intzkedseket vezetett be, amelyek a biztonsg nvekedst szolgltk. A habanyagbl kszlt fejtmla vastagsgnak legalbb 75 millimternek kellett lennie. j szablyok kerltek bevezetsre a lgterelre vonatkozan is, s betiltottk az elektronikus segdeszkzket. Az autkat szigorbb oldals trstesztnek kellett alvetni.
1995-ben mr 3 literes motorral szerelt autval lehetett rszt venni a bajnoksgban, az jabb elrsok azonban nemcsak a teljestmnyre vonatkoztak. A lbrsz hosszt 33 szzalkkal megnveltk a hatkonyabb energia elnyelse rdekben. Ktelez volt az automata resjrati kapcsol beptse, de a szigorbb trstesztek s a minimlis fenklemez magassg meghatrozsa is a biztonsg nvelst szolglta. 1996-ban megjelent a fedlzeti adatrgzt is az autkon.
1997-ben a hajtmbe energia-elnyel rendszereket ptettek be, a kormnyt is sokkal szigorbb trstesztnek vettk al, felfggesztst gy kellett megtervezni, hogy leszakadsa esetn se okozzon krt a versenyzben.
Az 1998-as vadot megelzen a Nemzetkzi Automobil Szvetsg gy hatrozott, hogy a Slick gumikat a bordzott abroncsok vltjk fel. A piltaflke mrtt tovbb nveltk, s nagyobb visszapillant tkrket helyeztettek el az autkra. A trsteszteket tovbb szigortottk.
1999-tl kbellel kell rgzteni a kerekeket a karosszrihoz, hogy egy esetleges baleset kvetkeztben ne replhessen el. A versenyz lst komoly tesztnek vettk al, hogy a nagy tempj tkzsekkor is megvdjk a sportolkat.
A Nemzetkzi Automobil Szvetsget gyakran brltk szigor s sokak ltal rtelmetlennek vlt elrsai miatt, azonban azt mg a kritikusok is elismertk, hogy Michael Schumacher 1999-es silverstonei balesete – amennyiben az nhny esztendvel korbban kvetkezik be – a pilta letbe is kerlhetett volna.
A jubileumi vad sorn tbb slyos baleset is trtnt, amelyek szerencsre nem vgzdtek tragdival. A szguld cirkusz artisti szerencssnek mondhattk magukat, hogy egyetlen piltatrsuk sem vesztette lett, mg Amerikban tbb hallos ldozattal jrt a kzdelem. A CART bajnoksg kt piltjt is elvesztette, a 24 esztends Greg Mooret s a hrom vvel idsebb Gonzalo Rodriguezt.
Szmos pilta ennek ellenre elgedetlen volt a Formula-1 renesznszval, ahol nhny foknyi hmrsklet klnbsg megvltoztathatja az aut menettulajdonsgait. Az, hogy az elkvetkezend tven esztendben mennyiben vltozik meg a Formula-1 vilga, ltezni fog-e a vilgbajnoksg, mg a jv zenje…
A Nemzetkzi Automobil Szvetsg sokat fradozik annak rdekben, hogy az j vezredben is biztonsgoss tegye az autsportot, ezrt 2005 vgn gy hatroztak, hogy bevezetik a V8-as erforrsokat, hogy cskkentsk a sebessget, de mint utlag kiderlt, a csapatok gy is megtalltk a megoldst arra, hogy hasonl idket rjenek el, mint korbban.
A biztonsg rdekben hozott korltoz elrsok sem tudtk meglltani a fejldst. A szgulds azonban tovbbra sem biztonsgos.
A versenyz felszerelse
Nem telt el kt esztend a Formula-1 trtnetbl, mr megszlettek az els, forradalmi jtsok. Az 1952-es szablymdostsok rvn a Nemzetkzi Automobil Szvetsgnek sikerlt gykeresen megvltoztatnia a Formula-1-et, amikor javasoltk a buksisak hasznlatt. Ezen elrs nem sokkal ksbb megmentette Juan-Manuel Fangio lett. A buksisak azonban mg mindig nem volt elegend ahhoz, hogy veszlytelenn tegye az autsportot.
A Formula-1 els vtizedben mg nem fordtottak kell gondot a biztonsgos felszerelsre, jabb baleseteknek kellett trtnnie ahhoz, hogy jabb lpseket tegyenek.
Alan Stacey 1960-ban bekvetkezett katasztrfja egy jabb veszlyforrsra hvta fel az autsport figyelmt; a fiatal versenyz sisakjnak egy madr csapdott, ami az letbe kerlt. A hatvanas vek elejn mg csak javasolt volt a sisak hasznlata, 1968-ban viszont mr azt is meghatroztk, hogy a sisakrostlynak trsll manyagbl kell kszlnie. Egyre tbb versenyz hasznlta a tzll versenyruhzatot is.
Wolfgang Berghe von Trips paprra vetett nhny gondolatot a biztonsgi v hasznlatnak fontossgrl, m mivel a hatvanas vek elejn nem volt ktelez, egyesek pedig frfiatlannak talltk az alkalmazst, szinte senki nem hasznlta. A soros gy hozta, hogy a nmet versenyz az 1961-es Olasz Nagydjon felborult autjval, kizuhant, s a helysznen lett vesztette. Javaslatval nem tudta megmenteni sajt lett.
1972-ben vlt csak ktelezv a hatpontos biztonsgi v hasznlata, s orvosi vizsglaton kellett tesnie minden versenyzinek. Hrom esztend mlva mr csak olyan versenyzi ltzkben indulhattak, amelyet az FIA jvhagyott, 1977-ben a sisaknak is meg kellett felelnie a szvetsg elrsainak.
1978-ban csak specilis vezeti engedllyel vehettek rszt a futamon, m ennek bevezetsvel sokan nem rtettek egyet. A kulisszk mgtt les vitk dltak. A piltk sztrjkolni kezdtek, mivel nem akartk elfogadni a FISA ltal bevezetett s a FOCA ltal jvhagyott j szablyt, amelynek rtelmben a Formula-1-ben val szereplshez egy engedly szksgeltetik. A piltk az okmny alrsval egyben elfogadtk a szablyokat, hogy egy slyos baleset vagy halleset esetn nem volt lehetsg a krtrtsre. 1984-ben mr az gynevezett szuperlicensz nlkl senki sem versenyezhetett. Ennek megszerzshez adott kilomter megttele volt szksges.
1994-tl az FIA a versenyzk teljes felszerelst felgyelik, s rgztik azok sorszmt. Prbaszeren ellenrzik, hogy a versenyz valban a szabvnynak megfelel, ellenrztt ruht viseli-e.
2000-ben a versenyznek tz msodperc alatt el kell hagynia az autt, illetve le- s (adott esetben, ha nem ll fenn kzvetlen vszhelyzet) visszaszerelnie a kormnyt. Ez a plyark munkjt segti.
A Head And Neck Support rendszer sznszlas anyagbl kszl. A versenyz vllra tmaszkodva, annak kt oldaln rgzt szalagokkal kapcsoldik a sisakhoz. A klnbz tesztek alkalmval megllaptottk, hogy az tkzsek sorn a fejre s a nyakra a gravitcis er nyolcvanszoros rtke is nehezedhet, gy elengedhetetlen a hasznlata, amely 2003-tl ktelez a Formula-1-ben.”
A teljestmny nvels s a siker utni hajsza gyakran tragikus vget rt. Szmos baleset megelzhet lett volna, ha nem trtnik emberi mulaszts, vagy komolyabb kvetelseket tmasztanak a gyrtkkal, plyazemeltetkkel, segtkkel s versenyzkkel szemben.
Br a folyamatos tragdik kvetkeztben a biztonsg egyre nagyobb szerepet kapott, s a piltk rdekeit kpvisel szervezet, Grand Prix Drivers Association is sikerrel vette fel a kzdelmet a versenyek szervezi ellen (tbbek kztt elrtk, hogy 1969-ben ne rendezzk meg a Belga Nagydjat, mivel a plya tl veszlyes), a tragdik mgsem kmltk a szguld cirkusz vilgt. Szz szzalkos biztonsgot a mai napig nem lehet garantlni.
A folytatsban: veszlyes helysznek |