Felejtsk el Hollywoodot, a sztripart s a nemzetkzi politikt: a kpmutats igazi fellegvra a Forma-1. De mgis, mire szmtsunk egy olyan sportban, ahol minden az eladhat ltszat, a valsg viszont senkit sem rdekel? Pedig ezrt rszben mi, a kznsg is felelsek vagyunk.
Nha az az rzsem, hogy ha automatikusan a lomtrba rtenm a sajtkzlemnyeket, a helyszni nyilatkozatokat babelfish-sel tfordttatnm szuahlire, kinyomtatnm, aztn lehznm ket a vcn, a tvmbl pedig ritulisan kihangolnm a kzvettsre vetemed sszes csatornt, a Forma-1 egyik pillanatrl a msikra megsznne ltezni. Mi maradna belle? Huszonkt aut, amint tbbezer mrfldre innen, egy circa t ngyzetkilomteres terleten, bolond igyekezettel kergetzik krbe-krbe. s ez idig, ahol most lk, gysem hallatszik el. Illzi az egsz; bravros bvszmutatvny egy vilgmret cirkusz porondjn, semmi tbb. Egy msor a tvben, mint a Bartok Kzt vagy a CSI.
A Forma-1-ben minden az eladhat ltszaton mlik. Mindegy, hogy van-e eslynk a gyzelemre, vagy nincs: a lnyeg, hogy kznl legyenek a kznsggel s a szponzorokkal brmikor megetethet, porbl kszlt instant kifogsok. Az igazsg az, amit az emberekkel el tudunk hitetni, ms pedig nincs is, mert gysem rdekel senkit. A nyilvnossg a sajtbl s a tvbl tjkozdik, a sajt meg dnten a csapatoktl szerzi az informciit, gy aztn hatatlanul csak azt ltjuk, amit a szereplk meg akarnak mutatni neknk. Azt is tbbszrsen megszrve.
Ez soha nem volt annyira nyilvnval, mint most, a kmbotrny katarktikus vgkifejletnek elestjn. Jlius ta annyi hr ltott napvilgot az gyrl, hogy az ember joggal rezhetn kpben magt - holott mit tudunk valjban? Azt, hogy (1) Mike Coughlannl megtalltk a Ferrari dokumentumait; hogy (2) a Motorsport Vilgtancs (WMSC) nem tudta eldnteni, a McLaren felhasznlta-e az informcikat; s hogy (3) az idkzben felmerlt j bizonytkokra val tekintettel az FIA ismt sszehvta a WMSC-t. Lnyegben ez minden, amiben biztosak lehetnk. Nem tudjuk, pontosan milyen dokumentumokrl van sz, nem ismerjk az j bizonytkokat, Nigel Stepney valdi motivcijrl csak halvny sejtseink lehetnek, s a Pedro de la Rosa s Fernando Alonso kztti email-vlts egyelre szintn felttelezs csupn. A kiszivrogtatott fligazsgok, ahogy az mr lenni szokott, nem tisztbb, hanem zavarosabb tettk a kpet. Ilyen felttelek mellett lehetetlen tlkezni.
A bizonytalansg mindig annak jn jl, akinek vaj van a fejn. Elvgre addig, amg nem ismerjk a konkrtumokat, a megrzseinkre s az eltleteinkre vagyunk utalva, teht szabadon megvlaszthatjuk, hogy mit hisznk el, s mit nem. Kegyes lds ez. s az a legmegnyugtatbb az egszben, hogy ha meg is szletik a hivatalos tlet, azt sem vagyunk knytelenek elfogadni; btran ringathatjuk magunkat abba a kellemes hitbe, hogy csupn a kedvenc csapatunkkal szembeni sszeeskvsrl van sz, s termszetesen most is - mint mindig - a msik fl a hibs. Vagy az FIA. Tnyleg, Max Mosley monnyon le!
Ebben az istenverte kmgyben mindssze hrom forrsnak nem szabad hinni: a Ferrarinak, a McLarennek, valamint a bels rteslsekkel krked sajtnak. Az els kettnek azrt, mert elfogult, az utolsnak meg azrt, mert eszkz az els kett kezben. A csapatok ltal knos tudatossggal sszetkolt, ntmjnez sajtkzlemnyek legfeljebb arra jk, hogy paprreplt hajtogassunk bellk, vagy rhgjnk egyet tltszan egyoldal megfogalmazsukon. Kitn mka, nem mondom, de ha komolyan gondolnk a krnyezetvdelmet s az jrahasznostst, ki sem adnk, vagy blcs elreltssal mindjrt vcpaprra nyomtatnk az sszeset. gy legalbb lenne valami hasznuk. Ok, ok, igazsgtalan vagyok, tudom: elvgre a Ferrari nagy mgonddal megszvegezett sajtkzlemnyei nlkl fogalmam sincs, honnan jttem volna r, hogy Kimi Rikknen szabadidejben szakasztott gy beszl, mint Felipe Massa, s hogy mindketten szakasztott gy beszlnek, mint anno Michael Schumacher. Vagy valamit flrertettem volna? Na mindegy.
A kpmutats persze tvolrl sem a kmggyel kezddtt. A Forma-1 nkritikra vajmi kevss hajlamos, nagyvonalan feledkeny sztrjai mindig elszeretettel adtak bizonysgot ersen szelektv memrijukrl, ha msokat kellett rugdosni. Kivlan emlkszem pldul, hogy kis hjn megfulladtam a khgstl, amikor a 2002-es ausztriai eset feletti, szent felhborodsban a Williams technikai igazgatja, Patrick Head a kvetkezt tallta lltani: "Szrnyen sajnlom Rubens-t, s azt kell mondanom, ez volt a legcinikusabb akci, amit 27 v alatt a Forma-1-ben lttam. Szerintem egy olyan csapatnak, mint a Ferrari, amely ennyire fantasztikus autt ptett, van egy ktelezettsge a sporttal s a kznsggel szemben: az, hogy versennyel ajndkozza meg ket. Amikor a mi autnk volt gyorsabb a tbbieknl, mindig gy jrtunk el." Iz, tessk? Most vajon Patrick emlkezete szenvedett rvidzrlatot, vagy n ittam tbbet a kelletnl? Damon Hill, akibl a jelek szerint szintn heveny tneteket vltott ki Head monolgja, szerencsre gyorsan a segtsgemre sietett. "Nem is tudom, mi trtnhetett, amikor Alain Prost csapattrsa voltam - biztosan hallucinltam, nem vits" - lceldtt Hill. - "Csak mert n gy emlkszem, hogy amikor hozzsegtettem Prostot negyedik vilgbajnoki cmhez, bizonyos krlmnyek kztt nem versenyezhettem ellene." Na hl'istennek, akkor jhet mg egy-kt pohrral...
Azrt merengtem el ezen ilyen hosszasan ppen most, mert ers a gyanm, hogy brmilyen tletet is hoz a WMSC, valjban nem fog kiderlni semmi, vagy legalbbis - s egy ekkora horderej gyben ez sem sokkal jobb - nem fog kiderlni minden. Br ne lenne igazam, de alighanem homlyban maradunk a rszleteket illeten, s akkor mindkt fl tovbb hajtogathatja alaposan begyakorolt frzisait, hogy ezutn is mindenki azt hihessen, amit akar. Persze mit vrunk egy olyan sportban, ahol a fszereplk arra a legbszkbbek, ha sikerl cirkalmas semmitmondssal kibjniuk az egyenes vlaszads all? Habr bketr ember vagyok, a Magyar Nagydj pnteki sajttjkoztatjn kedvem lett volna rendet tenni a pulpituson, amikor a kmgyre vonatkoz krdst Aguri Suzuki s Colin Kolles vihogva kerltk el egy "no komment" ksretben. Azt hittk, nagyon okosak s diplomatikusak voltak. Ht nem. Taln nem rtana, ha valaki felhvn r a figyelmket, hogy a szponzoraikbl lnek, a szponzoraik pedig a kznsgbl, teht vannak bizonyos ktelessgeik a nyilvnossg fel. Ez demagginak hangzik, tudom, mgis igaz. Az elmlt idszakban Ron Dennis is hajlamos volt megfeledkezni errl, amikor a Hungaroringen s Isztambulban olyan lelkesen rejtegette Fernando Alonst s Lewis Hamiltont az jsgrk ell, mintha hsvti ajndknak sznta volna ket. A jtszma nyilvnvalan arra ment ki, hogy Ron gy vlte: a versenyzk inkbb semmit se mondjanak, mint hogy valami kellemetlen cssszon ki a szjukon.
Mindezzel egytt el kell ismernem, hogy mi, azaz a kznsg is hibsak vagyunk abban, hogy idig fajult a helyzet. Ha elfogadnnk, hogy a versenyzk s a csapatok nha hatatlanul hibznak, k sem nem lennnek rszorulva, hogy idtlen kifogsokat keresve mentegetzzenek grcssen egy-egy baki utn. Ha bevenn a gyomrunk, hogy a csapatokon bell ppgy lehetnek konfliktusok, akr a legjobb csaldban, Alonsnak sem kellene nyilvnosan kinevettetnie magt azzal a szveggel, hogy a monzai befutnl azrt nem hzott be a boxutca fel, mert tl ers lgramlat rte volna a csapatt. Ms is megtette mr rendszeresen, mgsem halt bele senki. s igen, ha vgre beltnnk, hogy a nyltan felvllalt csapatutastsokban nincs semmi trvnytelen, az istllk sem kamuznnak szabadsgrl, egyenlsgrl, testvrisgrl. A naivitsnak is van hatra.
Mert a sport akkor igazi sport, ha a lehet legkzelebb ll a hborhoz - termszetesen jzan hatrok kztt. Nem arrl van sz, hogy Kimi Rikknennek atomtltet ballisztikus raktt kell kilnie Lewis Hamiltonra, vagy Fernando Alonsnak tankcsapdkat kell lepakolnia maga mgtt, de azt akarom ltni, hogy a csapatok az ltaluk leghatkonyabbnak tartott taktikt vlasztjk. Nem kell mentegetznik rte. Ha engedmnyeket tesznek a kedvemrt, az mr nem sport, hanem cirkusz. Az megint csak megjtszs s ltszat; n ksznm, nem krek belle.
ppen ezrt arra buzdtanm a Ferrarit, hogy az idny htralv rszre tolja az eltrbe Rikknent, Massbl pedig legyen msodhegeds. vekig azzal tmadtk ket, hogy nincsenek tekintettel a kzrdekre, mert nyltan Michael Schumachert favorizljk, de most, amikor mr csak Kiminek maradt eslye a vilgbajnoki kzdelemben (s neki is halvnyan pislkol), az gynevezett kzrdek egyrtelm: minl tovbb hzni a dntt. Versennyel ajndkozni meg az embereket, ha ragaszkodni akarunk Head szavaihoz. Legyen Rikknen a jobb taktika, a versenyen mehessen Massa el, amikor csak kell. Deht tudjtok ti, hogy megy ez.
Az egyenlsg tovbbi fenntartsa kpmutats lenne, abbl pedig mr gy is van elg. Nem is rtem, hogy azok, akik t vvel ezeltt, az A1-Ringen a sport rdekei mellett kardoskodtak melldngetve, ma mirt nem vonulnak fel tntetni a paddockba azrt, hogy a Ferrarinl mostantl Kimi legyen a fszerep. Ahogy Woody Allen tancsolta "A szendvics feltallsa" cm, halhatatlan novellsktetben: Fel az adkkal! Mosolysznetet a perzskkal! Hiba no, vannak mg gyek, amelyek mellett rdemes killni...
* * *
Aki azt vrta, hogy a McLarennl dl polgrhbor, s a jvjvel kapcsolatos bizonytalansgok megtrik Fernando Alonso akaratt, annak csaldnia kellett. Jllehet, fnkvel a nyilvnossg eltt tovbbra is tntet tvolsgtartssal viselkedik, hogy kiss eltlzott finomsggal fogalmazzunk, m Fernando a nyoms alatt is az maradt, ami mindig volt: egy llegzetellltan gyors s ers versenyz. Mostanban persze Lewis Hamilton a wonderboy, de Alonso Monzban mindenkit emlkeztetett r, hogy alig egy ve mg volt az gyeletes csodagyerek a grundon. Mltn.
Ez termszetesen nem vltoztat azon, hogy Hamilton jonc ltre bmulatos teljestmnyt nyjt, mgis el kell ismerni: Fernando ezttal egyszeren lemosta t a plyrl. rdekes mdon Alonsnak idn ppgy a kvalifikci a gyenge pontja, mint Rikknennek; a 13 eddigi nagydjbl htszer futotta az idmr abszolt leggyorsabb krt, a Q3-ban mgis mindssze kt alkalommal tudta megkaparintani az 1. helyet, s a rajtfellls tekintetben 6:7 arnyban kikapott Hamiltontl. Ez azt ltszik altmasztani, amit Alonso mr az idny kezdete eltt is felvetett, csak akkor mg nehezen hittk el neki: a 2007-es Bridgestone-ok jobban fekszenek az joncoknak, mint azoknak, akik mr hozzszoktak a rgi gumikhoz.
Mr az egy httel korbbi teszten is a McLaren s konkrtan Fernando volt a leggyorsabb, de az akkori ideredmnyek a nagydj legels szabadedzsn azonnal megdltek, mgpedig meglepetsre a Ferrari jvoltbl. A maranelli istll azonban ezutn valamirt visszafel haladt: mg Alonso szombat dlutnig msfl msodpercet javtott pntek reggeli kridejn, Rikknen csupn 0.077-et, s Massa is alig 0.597-et. Ebben Kimi esetben szerepet jtszhatott a P3 sorn elszenvedett baleset, s nem kizrt, hogy az els edzsen uralkod hvs idjrs is a Ferrarinak kedvezett.
Brhogy is trtnt, az idmr kezdetre vilgoss vlt, hogy a McLaren Monzban egy kln ligban versenyez a tbbiektl. Ez mg nem jelentett garancit a gyzelemre, mert idn mr tbbszr lehettnk tani, hogy edzskrlmnyek kztt az MP4-22 uralja a plyt, a hossz etapokon viszont az F2007 kerl flnybe - de ilyesmirl ezttal nem volt sz. A Ferrarival ettl fggetlenl szmolnia kellett a McLarennek, Rikknen Q3-as krbl ugyanis sejtettk, hogy a finn egykillsos boxstratgival kszl nekivgni az 53 krnek.
Monzban papron az egy kerkcsere az elnysebb vlaszts, s a mezny zme (a 20 clbar kzl 12) e mellett is dnttt, az llovasok azonban rugalmassga miatt, valamint azrt, hogy elkerljk a gumikkal kapcsolatos problmkat, tbbnyire a kt killst rszestik elnyben. A McLaren szmtgpes szimulcija azt mutatta, hogy az egy tankolsos stratgia sszessgben mintegy 8 msodperccel gyorsabb lenne, a wokingi istll mgsem merte megkockztatni, hogy az opcis (lgy) gumikkal bevllaljon egy legalbb 25 krs etapot.
"Azt hiszem, az sszes csapat autja kzl a mink bnik a legkmletlenebbl a gumikkal" - ismerte el Ron Dennis az Olasz Nagydj utn. - "Ezrt dntttnk a kt kills mellett, a teszten szerzett tapasztalatainknak megfelelen ezrt reztk gy, hogy ez a verseny megnyersnek a legjobb mdja. Ami be is bizonyosodott."
A teszten mg a szemcsseds okozta a legnagyobb problmt Monzban, a nagydj htvgjn viszont inkbb hlyagosods jelentkezett a lgy gumikon. A pnteki edzsnap utn jrszt az is elmlt, habr Hamilton autjn a verseny utols etapjnak vgre ismt rzkelni lehetett nmi hlyagosodst. Ettl fggetlenl ktsgtelen volt, hogy egyetlen krben a lgy keverk az elnysebb: Sebastian Vettelt leszmtva mindenki azon rte el a legjobb ideredmnyt.
Mivel Alonso annak ellenre megszerezte a pole-t, hogy egy krrel tbb benzint cipelt, mint Hamilton (noha vgl kt krrel tankolt ksbb, a McLarennl azt sugalltk, hogy ebbl egy krt sprolt meg), lnyegben mr csupn a rajtnl kellett megvdenie a pozcijt - akrcsak Massnak Isztambulban.
Fernando lassan startolt, de a McLaren paradox mdon rszben ennek ksznhette, hogy Lewis az els kanyarban vissza tudta venni a 2. helyet Feliptl. Massa autja ugyanis a plya kevsb poros oldaln kitnen betapadt, s meg is elzte a msodik szm McLarent, csakhogy a Rettifilo fktvjn tl kzel kerlt Alonshoz. Fernando azt lltotta, nagyon ksn prblt rlpni a fkre, a Ferrari azonban htulrl gy is alaposan resett a McLarenre, de Felipe a balrl rkez Lewis miatt beszorult. Alonso a vilgbajnoksgra val tekintettel taln jobban rlt volna, ha Massa van mgtte, nem Hamilton, a Ferrari ksbbi kiesse miatt azonban ez vgl gysem szmtott.
Ha David Coulthard balesete utn nem kldik be a Safety Car-t, a McLarennek tbb nem is lett volna mirt aggdnia. m a versenynek ebben a fzisban az SC mindenkppen a tbb killst vlasztk ellen dolgozik, nekik ugyanis az jraindts utn a tervezettnl kevesebb krk marad, hogy sszeszedjk a plusz kerkcserhez szksges elnyt. Ez Monzban nagyjbl 28 msodperc volt, amit Fernando a 43. krig lazn ssze is gyjttt, mikzben ez Lewis-nak - akinek a msodik tankolst a kerekek vibrcija miatt elrehoztk a 40. krre - nem sikerlt. A szombati balesete ta nyakfjssal kzd Rikknen tmenetileg megszerezte a 2. helyet, vagyis becsempszte a Ferrarit a kt McLaren kz, a friss, lgy gumikon hajt Hamiltonnak azonban nem telt sok idbe, hogy a Rettifilnl, egy banzai manverrel kifkezze ellenfelt, aki mr 18 kr ta nytte ugyanazt a garnitra (radsul kemnyebb keverk) Bridgestone-t. Amikor kigyorstott a Parabolicbl, Lewis valjban azt vrta, hogy mg a clegyenesben kibjhat a szlrnykbl, a Ferrari azonban meglepen gyors volt, gy aztn a fktvon kellett megoldania a feladatot. A bal lbval annyira ksn rgott a pedlba, hogy egy pillanatra maga is azt hitte, nem tudja majd elfordtani a McLarent, de az vgl csak befrt a kanyarba valahogy. Rikknen az elzs utn azonnal visszavett a tempbl kb. msfl msodpercet, hogy kmlje fjs nyakt s a motort, amelynek mg a belgiumi htvgt is teljestenie kell, ennek ksznheten viszont a McLaren is elkezdhetett sprolni.
Alonso kzben rinthetetlen volt. Miutn pntek dlutntl kezdve - vagyis a P2-ben, a P3-ban, s az idmr mindhrom etapjban - volt vgzett az len, a versenyen nyilvnos erdemonstrcit tartott. A Safety Car jelenltt leszmtva a tv 49 kr volt, ebbl 32-ben Fernando volt a leggyorsabb (Lewis csak 10-ben). Jllehet, ilyesmi legutbb Monacban fordult el, s az egykillsos stratgia ezttal tovbb rontott a kpen, a Ferrarinak nyers temp tekintetben a leghalvnyabb eslye sem volt a McLarennel szemben: mg Alonso 26, Hamilton pedig 15 darab 1:23.5 alatti krt teljestett, Rikknen csupn kettt. A verseny 30 leggyorsabb krt a McLarenek futottk.
Fernando 3 pontra megkzeltette Lewis-t az sszetettben, ami ngy fordulval az idny vge eltt knyelmetlenl szks elny az ifj brit szmra. Azt gondolom, most mr nagy merszsg kell ahhoz, hogy a vilgbajnoksgban valaki Alonso ellen fogadjon. |