A Ferrari kezd kilbalni tavaszi fradtsgbl, s br taln nem volt annyira feltn, Valenciban egyre tisztbban lttk clkeresztjkben a Red Bullt. De maradt-e mg idejk a lvsre, hogy letben tartsk bajnoki remnyeiket?
Maranellban mostanban hajlamosak elknnyelmskdni az idny elejt. Elfordul, hogy a vrtnl gyengbben muzsikl az autjuk az les bevetseken, viszont operatv szempontbl sincsenek ilyenkor mg a topon. Rendszerint ebben az idszakban kvetik el arcpirt stratgiai bakijaikat, s a mszaki hibik is ltalban e tjban jelentkeznek nluk. 2007 s 2011 kztt pldul tizenngy meghibsods rte a Ferrari autit a futamokon, amibl kilenc a szezon els t viadaln kvetkezett be.
Mg az j vezred hajnaln pont az jellemezte a Ferrarit, hogy kemnyen megnyomtk a szezon elejt, megalapozva sikeres bajnoki hadjratukat, az elmlt vekben hiba tntek ersnek a tli teszteken, a futamok krlbell harmada utn azon kaptk magukat, hogy valamely rivlisuk meglpett tlk a pontversenyben. Klnsebb gyet nem csinltak belle, az els futamok kudarcait kveten bevlt sablonok volt a piltk s csapatvezetk nyilatkozataiban az olyan kifejezsek, mint a "hossz mg az idny", vagy a "htra van mg X verseny, melyeken Y pontot lehet szerezni." A httrben persze nem lankadt a munka, de az volt az ember rzse, hogy nincs hatrozottan megragadva az gaskod paripa gyeplje.
A versenynaptr egyre hosszabb, egyfajta biztonsgrzetet ad a csapatoknak, hogy a korai botlsok kijavthatk, s klnben is, a dnt pillanatban, a vgelszmolsnl kell j pozciban lenni, nem a kezdetnl. jabban radsul temrdek mszaki szablyvltoztatssal traktljk a meznyt vrl vre, s knnyedn lehet hivatkozni r, hogy idbe telik, mire normlisan kiismerik az gy-gy tszabott autk viselkedst. Amint elkaptk a fonalat, beindul a fejlesztsi gpezet, melyet a szinte kifogyhatatlan pnztartalkokkal rendelkez lgrdk brnak legjobban.
A Ferrarinl valami hasonl szemllet terjedhetett el az utbbi idben. 2006-ban a trhet kezds utn hossz idre a Renault rnykba kerltek, ahonnt csak huszros hajrval tudtak kimszni, a szezonzrig letben tartva Michael Schumacher bajnoki remnyeit. Egy v mlva hasonl trtnet jtszdott le, annyi klnbsggel, hogy Kimi Rikknen felzrkzst nem kis mzlival siker koronzta, s Brazlira ledolgozta menet kzben sszeszedett htrnyt a McLarenekkel szemben. 2008-ban valamivel ksbb kerlt lemaradsba a Ferrari, de az idny vgre ismt sszekaptk magukat. A drasztikus szablymdostsokkal indtott 2009-et korn felejtsre vettk Maranellban, mivel hiba mutattak letjelet pr verseny utn, lttk, hogy a vb-cm mr elszott, s inkbb a kvetkez esztendre fordtottk figyelmket. Nem bizonyult tlsgosan kifizetd tletnek, hiszen noha egy szerencss gyzelemmel nyitottak Bahreinben, utna egy darabig ismt csak passzv statisztk voltak a gyzelmekrt vvott csatkban. Aztn rendeztk soraikat, s Fernando Alonso vgl karnyjtsnyira kerlt harmadik sszetettbeli diadaltl, amit, mint tudjuk, az utols versenyen elkvetett taktikai hiba folytn nem sikerlt megszereznie.
Szinte ksrtetiesen hasonl forgatknyv van kszlben 2011-re, legalbbis eddig. A vltozatossg kedvrt ezttal a Ferrari infrastrukturlis ltestmnyeinek egyikben, a szlcsatornban trtnt malr: az istll flrekalibrlta a berendezst, gy a benne mrt adatok nem egyeztek a plyn mrtekkel. Minderre prilis-mjus tjkn derlt fny, s a csapat azt jsolta, leghamarabb 2 hnap mlva jelentkezhet a korrekcik hatsa. gy tnik, az Eurpa Nagydjon tnyleg megmozdult valami.
Alonso 2. lett a htvgn, befrkzve a kt Red Bull kz. nmagban nem nagy sz, gondolhatnnk, hiszen a cmvd alakulat idn mg csak egy ketts gyzelmet jegyzett, radsul Sebastian Vettel tz msodperces elnnyel rt clba az len. Igen m, de hiba nzhettk vasrnap az v taln legunalmasabb futamt, valjban kzel sem vezetett annyira sima t Vettel diadalhoz, mint ltszott.
A nmet jl kapta el a rajtot, s brutlisan megnyomta az els hrom krt, nehogy tmadhat legyen a DRS-znban. Cljt el is rte, a 3. kr vgre 2,2 msodperces elnyt ptett fel. Itt azonban hirtelen albbhagyott a lendlete, szinte egyforma tempt vett fel a mgtte halad Mark Webberrel s Alonsval, s els kerkcserjig mindssze 3,5 msodpercre nvelte elnyt. A 150 Italiban rejl gyorsasgot elfedte, hogy nem volt eltte tiszta a terep, s amint Webber killt a boxba, Alonso rgtn ht tizedet faragott a htrnyn Vettel mgtt.
A spanyol utna belehzott, az llthat hts szrny segtsgvel a 21. krben lehagyta a 2-es szm Red Bullt, s tartotta az iramot Vettellel, aki hrom szekundumos elnnyel a birtokban aligha lazslhatott. Alonso pechre a msodik boxkillst korbban megejt Webber visszaelzte t, gy knytelen volt rszben az tempjhoz igazodni a kvetkez etapban. Az ausztrl hibzott utols kerkcserjre menet a boxbejratnl, de nem ezen mlt, hogy Alonso vgl mgis befurakodott el: a killsa nem tartott tovbb, mint az elz kett, a Ferrari egyszeren pont annyit vert r a hasznlt lgy gumikon, amennyit kellett.
A kzepes kemnysg abroncsokon Alonsnak mr nem maradt eslye, hogy utolrje Vettelt, ennek dacra elgedetten szllt ki autjbl, s nnepelt a dobogn. Tehette, hiszen legyzte a javul formt mutat Webbert, s hossz idn t, ha csak kis pontknt, de lthatta maga eltt az idn szinte ms dimenziban vezet Vettel RB7-jt.

A Ferrari az elmlt futamokon jelezte, kpes tmadni a gyzelemrt, s ez mintha nyugtatan hatna Alonsra. Br Valenciban is megvolt a lassan szoksos dhkitrse a lassabb versenyzk fel, a sajttjkoztatn pldul mr higgadtan beszlt a feltartstl. "gy gondolom, sok problmnk volt a lekrzttekkel, a forgalommal. Ezen a plyn nyilvn nem egyszer elengedni msokat, a hossz egyeneseket, melyek tulajdonkpp elnyjtott kanyarok, mindkt oldalrl falak hatroljk. Szerintem mindnyjan vesztettnk idt" - mondta. - "A futam vgre azonban ez kiegyenltdik."
Csapattrsnak, Felipe Massnak illett volna a 4. helyre behoznia autjt, helyette viszont kisebb bravrral Lewis Hamilton lett a pozci. Pedig remeknek grkezett a brazil dlutnja, ismt pompsan ltt ki a rajtnl, kis hjn Webbert is lehagyta. Megtrlni ltszik a Ferrari rajtgyakorlatokba fektetett munkja, amit az edzseken tucat szmra szimullnak a boxutca vgn. Massa a rmenssgre fizetett r az els mtereken, nagy lendletben bzva gy rezte, mg bebjhat Webber mell is. Az t kifel terel Red Bull lttn a kellettnl jobban lelasstott, gy Alonso krbeautzhatta t.
Massa sokat bukott a Ferrari szemlyzetnek tevkenysge miatt is. Csak azutn hajthatott ki els kerkcserjre, miutn csapattrsa friss Pirelliket vtelezett - eslyegyenlsg, ugye -, ennek kvetkeztben azonban a nla szintn hamarabb vlt Hamilton visszasomfordlt el. Ha maradt is nmi eslye a McLaren utolrsre, az vgleg szertefoszlott a msodik boxkillsnl, amikor az idelisnl ngy msodperccel tovbb pepecseltek a szerelk az aut egyik hts kerekvel. E nlkl az utols krkre Massa pont annyira kzel frkzhetett volna a brithez, hogy aktivlhassa a DRS-t. Mindettl fggetlenl nagy rdeme Hamiltonnak, hogy gumijai llapotra knosan gyelve legyzte az egyik Ferrarit.
Mindazonltal nagydjrl nagydjra fogy az id s a megszerezhet pontmennyisg, st, abbl egyre tbb vndorol Vettel szmljra. A nmetnek most egyedl tbb pontja van, mint a Ferrarin s a McLarenen kvl a tbbi csapatnak egyttvve. A maranelliak egyelre annyit csinlhatnak, hogy csak magukra koncentrlnak, s vrjk a fejlemnyeket. Javban dolgoznak a szlcsatorna pontoss tteln, de annak tkletestse nem holnapra vrhat. "Nem akarom rszletesen kifejteni, de t kellett vizsglnunk a szlcsatornt. Tbb dolgot muszj alaktanunk a felszerelsen, amivel taln az augusztusi sznet vgre kszlnk el, valamikor szeptemberben vagy oktberben" - jelentette ki a technikai igazgati posztjrl nemrg lemond Aldo Costa korbban.
lltlag az volt a gond, hogy az 50-rl 60 szzalkos mretarny modellekre vltskor a szlcsatornban turbulencia lpett fel a ventilltorok ltal generlt s a falrl visszaverd lgramlatok kztt, tovbb az is megtvesztette a csapatot, hogy kanyarodst szimullva klnfle vben fjt szllel ksrletezetek.
A tl nagy falatba beletrtt a bicskjuk, s most igyekeznek konszolidlni a fejlesztseket. Legutbb a kerekeknl egy magasabb bektsi ponttal rendelkez hts felfggesztst vittek plyra, plusz egy duplafedeles els szrnyat is kiprbltak. "Mr kaptunk vlaszokat az autval kapcsolatban" - mondta optimistn az j mszaki fnk, Pat Fry. - "Fleg azon munklkodtunk, hogy mskpp szervezzk meg a gyr mkdst, hogy jobb tegyk a dolgokat." Ugyanakkor valsznsthet, hogy dnten a lgyabb gumik preferlsa hatott dten a Ferrari formjra - mint az kiderlt Monacban s Kanadban -, s ebbl a szempontbl elgg kiszolgltatottak a Pirellinek. Silverstone-ban visszatr a kemny keverk, s a Nrburgringen is hasznlni kell a kzepes kemnysg abroncsokat, melyekkel Alonso elmaradt Vettel tempjtl Valenciban. Ebbl a szempontbl rdekes lesz majd a Hungaroringet kvet spi s monzai plya, ahov felteheten ismt elviszik a legkemnyebb keverket, s kiderl, ellen tudja-e ezt ellenslyozni a Ferrari a hossz egyenesekben s a fktvokon. Mindesetre nem egy letbiztosts pusztn a gumikeverkekre pteni egy szezont, s azokat mentsgknt sem lehet felhozni a gyenglkedsre.
Az olaszoknak mentvet jelenthet a forr befjsos diffzorok betiltsa a kvetkez viadaltl kezdve, amivel megcsappanhat a Red Bull flnye az idmrn is. Ott sem rtana persze maximumot nyjtani, Alonso pldul a 3. helyrl rajtolhatott volna htvgn, amennyiben a legjobb szektoridit egy krben futja meg a Q3-ban. Tulajdonkpp nem is rdemes szmolgatnia a Ferrarinak, a legtbb, amit tehetnek, hogy az giek kegyessgben bizakods mellett az utols ezredet is kiprselik az autbl. Idegeskeds nlkl taln kevesebb baki csszik be a gpezetbe. A riasztkrtt mr megfjtk, s pr hten bell kiderl, bele tudnak-e kapaszkodni az utols szalmaszlba. Ha igen, taln szomorkodni is fognak, hogy mgsem lesz futam decemberben, ahol lefaraghatnk a lemaradst...

Valenciban tovbbi egy msik ferraris ktds pilta vllt is meg lehet veregetni: Jaime Alguersuari a maranelliak erforrsa ltal tmogatva vgzett a 8. helyn tiszta versenyben megelzve a Renault-kat, Saubereket, Williamseket. Alguersuari a kvetkez olyan versenyz lett, aki pozitvan jtt ki a Q1-es kiessbl a gumisprols rvn - korbban Kamui Kobayashinak s Nick Heidfeldnek egyarnt ldsnak bizonyult az idmr korai befejezse. A spanyol a kzps etapjban nyert rengeteget, friss garnitra lgy abroncsval 23 krt tett meg, hossz ideig gyorsabb krket futva, mint brki ms a hrom lcsapat prost kivve! Mivel a kzpmezny meglehetsen srn sszellt, kevesebb kerkcserjvel t tudta ugrani a bolyt. Szp teljestmny.
Igazsg szerint nem rdemelte volna meg, hogy megkapja a hajrra a nyakba Adrian Sutilt. Az 51. krben Vettel elengedse kzben lehzdott az idelis vrl, s a lassts, tovbb a gumijaira kerlt kosz hatsra hirtelen ngy msodpercet vesztett. A Force India olyan tvolsgra megkzeltette t, hogy hasznlhassa a DRS-t, de vgl gy sem tallt utat a Toro Rosso mellett.
|