Az ilyen, csodlatos megmeneklsekkel teli htvgken leplezdik le , hogy mennyire res fecsegs az autsport tlzott biztonsgrl sznokolni. Tizenhat vvel az F-1 trtnetnek egyik legsttebb napja utn igenis vigasztal a tudat, hogy Ayrton Senna s Roland Ratzenberger taln nem hiba haltak meg.
Nem akarok sokig ezen csmcsogni, mert rg lergott csont, de most tegye fel a kezt, aki Mark Webber valenciai balesete utn is makacsul kitart a mellett, hogy a biztonsgra val trekvs kili a valdi izgalmakat a Forma-1-bl! Mindjrt gondoltam...
A veszly tudata, az a baljs elrzet, ami mindig elfogja az embert, ha valamilyen okbl tl kzel kerl a ltezs ttetsz hatraihoz, a hideg borzongs, amely ilyenkor figyelmezteten megrezzenti az idegszlait, tagadhatatlanul hozztartozik az autsport bvlethez. Lehet rajta keseregni, de tny, hogy a videmegosztkon is a vgzetes balesetekrl kszlt filmek a legnpszerbbek. s akrmennyit ltott belle, egy F-1-es nagydj rajtja, ahogy huszonakrhny fenyegeten csillog versenyaut felfoghatatlan tempban, egymst metsz, szeszlyes grbk mentn cikzik az els kanyar fel, senkit nem hagy hidegen. Ha mskor nem is, ilyenkor legalbb pillanatokra knny trezni, hogy milyen kicsin, hny rpke szzadmsodpercen s hny rvidke centimteren mlhat a tlls. A mink is.
Vannak, akik szerint az F-1, vagy gy ltalban az autsport, tl biztonsgos lett. Mg hajdan rettenthetetlen frfiak kzdttek egymssal az letkrt, gondoljk, a versenyplya mostanra flsen nyafog nyuszik jtszterv vlt. Az 1960-as vekben, amikor Jackie Stewart elindtotta mra mr legends kzdelmt a biztonsgi felttelek javtsrt, a trsai kzl is sokan gyvnak tartottk. Ki is gnyoltk annak rendje s mdja szerint.
Agyrm. Akik attl flnek - bocs, de szndkosan hasznlom pp ezt a kifejezst -, hogy az autsportbl eltnik minden kockzat, egyszeren rossz nyomon jrnak. Btran felllegezhetnek, mert a versenyzs mindig veszlyes fog maradni. Amg emberek kuporognak 300 km/rs tempval szguldoz, nluk alig nagyobb kerekes kalitkkban, addig kockra teszik a testi psgket is. Ezt diktljk a fizika trvnyei. Akrmilyen agyafrtan alaktjk ki a mrnkk a gyrdsi znkat, akrmilyen szintre fejlesztik az anyagtechnolgit, egy becsapdsnl az autnak lnyegben muszj megllnia akkora tvolsg alatt, amekkora a legels pontja s versenyz talpa kztt van. Klnben maga lesz az tkz, s az mr fj. Igen, a gumifal adhat neki nmi haladkot, de csodt azrt ne vrjunk tle. 300 km/rrl megllni egy-msfl mter alatt? A lassuls, brmit is tesznk, bdletes lesz. s az emberi szervezet a karbonszl meg a titntvzetek korban pontosan olyan trkeny, mint az 1950-es vekben, vagy ezer, ktezer vvel ezeltt volt. A tkletes biztonsg semmiben nem klnbzik a tbbi idelis llapottl: el kell fogadnunk, hogy sohasem rhetjk el egszen, de attl mg trekednnk kell r, hogy minl jobban megkzeltsk. Sajnos fognak mg meghalni a versenyplyn, ezt sgja, mg ha tn egyre halkabban is, a nagy szmok trvnye. A valsznsgt nem lenullztuk. Csak cskkentettk.
Mindenben van kockzat. Abban is, ha valaki felszll a trolibuszra, vagy leugrik a boltba egy veg tejrt. Ezt nyilvn felesleges magyarzni. Ki-ki maga dntheti el, hogy mi az, amit mg vllalhatnak tart, s mi az, amit mr nem. Ha azonban elhatrozza, hogy nem marad otthon, hanem autba l, s ledcg a gyerekekkel a nagyihoz, igyekezni fog minimalizlni a kockzatokat. Miutn meghozta a dntst, ez az egyetlen, ami elvrhat tle: hogy tegyen meg mindent a sajt s a tbbiek biztonsgrt. Nem kell ecsetelnem, hogy mit fog rezni, ha valami netn balul sl el, s rjn, hogy nem volt elg elvigyzatos. Tanmese vge.
Vajon Heikki Kovalainennek flre kellett volna ugrania Webber tjbl? Ktelessge lett volna megtenni ezt, hogy egyikk se vllaljon felesleges kockzatot? Dehogy. Alanyi jogon senki sem elzhet. Amikor valaki meghozza azt a dntst, hogy felhzza a buksisakjt, s beszll a versenyautjba, hallgatlagosan elfogadja ezt a jtkszablyt is. Ismeri a feltteleket, tisztban van a veszlyekkel. Ha gyorsabb, erbl is meg kell tudnia elzni a msikat; ha pedig erbl nem tudja megelzni, nem is kellen gyorsabb nla, gyhogy nincs joga eltte lenni. Reductio ad absurdum.
Valsgos csoda, hogy Webber a valenciai szalt utn dhsen kidobhatta a kormnyt az autjbl, s sajt lbn, srtetlenl elhagyhatta a helysznt. Eddig legfeljebb szmtgpes jtkokban vagy mreplkrl kszlt felvteleken lttam olyat, mint most az bels kamerjbl. Brmit is prbltak zenni neknk odafentrl, mlyen az esznkbe akartk vsni, mert nhny rval korbban, a GP2 sprintfutamn a cseh Josef Kral is ksrtetiesen hasonl balesetet szenvedett, s is csak egy hajszllal jrt rosszabbul Webbernl. Jnius 27-n mostantl ketten is megnnepelhetik a msodik szletsnapjukat.
Igaz: nagy mzlival korbban is tl lehetett lni egy ilyen balesetet. Emlksznk mg Christian Fittipaldi replsre 1993-bl, a monzai clegyenesben. s mgis, az olyan buksok, mint most Webber, hrom vvel ezeltt Robert Kubic Montrealban, vagy tavaly Felipe Mass, nemcsak arra az elcspelt igazsgra figyelmeztetnek minket, hogy az lethez tnyleg mindig szerencse kell, hanem arra is, hogy az elmlt 16 vben a biztonsgrt folytatott harc nem volt egszen felesleges. Mindegy, hogy kinek az rdeme volt. Tudjuk, de most nem ez szmt. Hanem sokkal inkbb az a vigasztal tudat, hogy azon a rges-rgi, s mgis ijeszten kzeli htvgn Roland Ratzenberger s Ayrton Senna mgsem hiba haltak meg. Taln.
* * *
Le lehet szllni Michael Schumacherrl. Soha nem volt r szksge, hogy toborzkampnyt hirdessen a kritikusainak, s a flls fanyalgk az elmlt hetekben megint clkeresztbe vettk, amirt a legutbbi kt alkalommal, Montrealban s Valenciban papron megbocsthatatlanul gyatrnak tntek az eredmnyei. St, mg arrl is suttogni kezdtek, hogy a Mercedes szeretn neki udvariasan megmutatni a kijratot, htha elcsbthatja helyette Robert Kubict. A rgi frzis szerint ugyebr nem zrg a haraszt, ha nem fjja a szl, ezttal mgis azt kell mondanom, hogy ez az tlet egyszeren balgasg. s nemcsak azrt, mert PR-szempontbl Schumacher akkor is aranytojst toj tyk lenne a Mercedes szmra, ha remeg trdekkel, botra tmaszkodva kzlekedne a plyn, hanem azrt is, mert a teljestmnyre mostanban nem lehetett panasz.
Tnyleg rosszul mutat az letrajzban, hogy Kanadban 11., Spanyolorszgban pedig 15. lett, holott a visszatrse eltt, vagyis az els ssz-vissz 250 nagydjn sohasem rt clba a 10. helynl htrbb (s ez azrt, ismerjk el, nem gyenge eredmny). A Knai Nagydj utn, ahol valban nmaga karikatrjaknt bohckodott a plyn, n sem emeltem ppen piedesztlra, de a megtveszten szrke eredmnyek mg nzve ezttal egyrtelm, hogy nem a sajt hibjbl szerepelt rosszul.
Azt a Mercedes gumimelegtsi problmi mellett, amelyek idn elszr Nico Rosberget is kiszortottk a Q3-bl, persze magnak ksznheti, hogy csak a 15. rajtkockba kvalifiklta magt. Rosberg sem jutott sokkal elrbb, ez igaz, de a Q2-ben mgiscsak 6 tizeddel gyorsabb volt nla, ami csapattrsak kztt nem elhanyagolhat klnbsg. A rajtnl azonban, akrcsak kt httel ezeltt, Schumacher ismt remekl helyezkedett, agresszven vezetve megelzte a kt Force Indit is - mindezt, ne felejtsk el, a kemnyebb keverk gumikon! -, aztn amikor a Safety Car bekldst kihasznlva sokan killtak elle kereket cserlni, megrklte a 3. helyet.
Stratgiailag pontosan abban a helyzetben volt, mint Kamui Kobayashi. Az j csapatok versenyzit leszmtva csak k ketten startoltak a kemnyebb keverken, s elszr egyikk sem llt ki a boxba. Ekkor mg a Mercedes is szemltomst ugyanazt tervezte, amit a Sauber, vagyis sokig kint akartk tartani Michaelt, m elkezdtek szmolni, s rjttek, hogy taln van jobb megolds is. Nem lenne mgis rdemes feltenni az autjra a szuperlgy gumikat? Ezttal sz sem volt olyan remnytelenl durva elhasznldsrl, mint kt httel ezeltt, Montrealban, st, a Bridgestone-nl kifejezetten azt mondtk, hogy a szuperlgy keverknl egyes autkon "negatv kopst" tapasztaltak, azaz idvel nem romlott, hanem ppensggel javult a tapadsuk. A Mercedes Kanadban risi taktikai hibt vtett, amikor 36 krn t a plyn tartotta Schumachert a szuperlgy gumikkal, de ha mg ott is eljutott a clig, Valenciban valsznleg semmilyen gondja nem akadt volna velk. Lehetsgesnek tnt, hogy ha most, a 11. krben megkapja ezeket, nem kell tbbszr killnia a boxba.
De vajon hnyadik helyre frne be a kerkcserje utn? A Mercedesnl tovbb szmoltak. A Safety Car ekkor mg a plyn tartzkodott; Lewis Hamilton 1.9 msodperccel haladt Sebastian Vettel mgtt, pp utolrtk a biztonsgi autt, amely bevrta ket. Michael eltt ezzel szemben nem volt senki, ezrt neki csak a kormnymszereken megjelen szintidhz kellett tartania magt, azaz sokkal gyorsabb volt nluk: mg Seb 2:10.161, Lewis pedig 2:00.803 alatt teljestette a 11. krt, Michael 1:58.773 alatt lezavarta. Kamui Kobayashi, a nyomban Jenson Buttonnal, Rubens Barrichellval, Robert Kubicval s a tbbiekkel, gy 6-7 msodperccel htrbb haladt. Ha minden jl megy, gondoltk a Mercedesnl, Michael valahol a 10-12. hely krnykn sorolhat majd be a meznybe.
A szmts pontosnak bizonyult, amikor ugyanis Michael gzt adott a kerkcserje utn (a boxkijrathoz kzel, hiszen a Mercedes garzsa ott van), Kobayashi s bandja pp elhzott mellette a clegyenesben. Csakhogy ekkor fennakadt a boxutca vgn pirosra kapcsolt jelzlmpn. A Mercedes taln annyira bamba volt, hogy nem tudta, Michael visszahajthat-e majd a plyra, ezrt ilyen gyermeteg szarvashibt vtett?
Sz sincs rla. pp ellenkezleg: a problmjuk, akrcsak Monacban, abbl addott, hogy tlsgosan szrszlhasogat precizitssal ragaszkodtak a szablyzat pontos szveghez. A Sportszablyzat 40.10-es cikkelye ugyanis sz szerint gy fogalmaz, hogy a lmpa mindig zld lesz, "kivve, amikor a Safety Car s a mgtte felsorakoz autk pp elhaladnak, vagy elhaladni kszlnek a boxkijrat mellett." A Mercedesnl gy okoskodtak, hogy Vettel s Hamilton is csak ezekben a pillanatokban rte utol a Safety Car-t, Kobayashi s a tbbiek pedig 16.3 msodperces (st, a 11. kr elejn mg nagyobb) lemaradssal kvetik ket, ergo azok az autk, amelyek pp el fognak haladni a boxkijrat eltt, mg nem sorakoztak fel a Safety Car mg - teht nem kell pirosra vltani a lmpt. Ktsgkvl van ebben nmi logika, a versenyigazgat azonban pechkre nem gy rtelmezte a szably szvegt, s a rruhzott hatalommal lve nemes egyszersggel tilos jelzst adott. Ami tulajdonkppen szintn rthet, hiszen a fenti paragrafus clja ppen azt biztostani, hogy ne legyen lkdsds, amikor valaki egy potencilisan veszlyes szituciban kihajt a boxbl egy csom msik aut kz. Nehz tlkezni az gyben, mert Ross Brawnnak a szably betje szerint igaza volt, hogy a lmpnak nem kellett volna pirosnak lennie, a clja szerint viszont nem.
Egybknt addott mr hasonl helyzet, pldul 2008-ban, Montrealban, amikor a Ferrari nehezmnyezte, hogy szerintk feleslegesen volt pirosra lltva a jelzlmpa Felipe Massa eltt. Formlisan nekik is igazuk volt, de egy bri tveds minden sportban benne van a pakliban. Ha valaki tl okos akar lenni, elfordulhat, hogy a sajt csapdjba esik.
Vettel, Schumacher, Rosberg s Kobayashi sszehasonltsa (nagythat). Kobayashi szenzcisan hasznlta ki a Sauber egyszer, de hatkony taktikjt, mg a Mercedes sszekutyulta Schumachert. aki azonban a lehetsgeibl mindent kihozott. Az utols harmadban klnsen gyors volt.
Ami Schumachert illeti, az versenye ezek utn veszett fejsze nyele volt. Mivel gyis a 19. helyen folytatta, hamarosan jra kihvtk a boxba, hogy a biztonsg kedvrt mgiscsak megszabaduljon a szuperlgy gumiktl, aztn a 36. krben harmadszor is kihoztk Jaime Alguersuari mgl, ahova be volt szorulva. A fennmarad 20 kr alatt, persze j gumikon, pp megint utolrte a Toro Rosst, azaz kereken 20 msodpercet hozott be. Vgl annak ellenre csak 6.4 msodperccel a 10. helyezett mgtt rt clba, hogy sszesen tbb mint 80 msodpercet tlttt a boxban, mg az eltte vgzk jellemzen csak 22-25-t. Megfutotta a verseny 3. leggyorsabb krt (az els kett Button volt), s a 47 rtkelhet kr kzl 33-ban jobb tempt ment Nico Rosbergnl, jllehet, mindezt Schumacher egyedi boxstratgijnak kontextusban kell rtkelni.
Egy azonban biztos: a teljestmnye semmikppen nem volt vllalhatatlan. A versenyt, akrcsak Montrealban, a Mercedes elbaltzott taktikja tette tnkre, gyhogy az elmlt kt alkalommal elrt, a valsgosnl gyengbb eredmnyei miatt pocskondizni egyszeren ostobasg. Hagyjuk lni!
* * *
Fernando Alonso s a Ferrari felhborodsa a Valenciban trtntek miatt egyfell rthet volt, msfell viszont ersen eltlzott s hisztriba hajl.
rthet volt, hiszen Lewis Hamilton - akit Fernando az egyik legfbb vilgbajnoki rivlisnak tart - tagadhatatlanul egy szablytalansgnak ksznheten vgzett hat hellyel elrbb, mint , azaz szerzett 14 ponttal tbbet nla, holott a klnbsg egybknt csak 2-3 pont lett volna. Ez a 11-12 extra pont, amit Hamilton gyjttt Alonsval szemben, a szezon vgn simn dnt lehet. Ha ennyin, vagy mg kevesebben fog mlni a vb, a Ferrari biztosan kiborul majd, ehhez nem kell nagy jstehetsg. De manipulcival vdolni akr az FIA-t, akr mst, mg hirtelen felindulsbl is kiss nevetsgesnek tnt.
Kezdjk ott, hogy Lewis nyilvn nem szndkosan elzte meg szablytalanul a Safety Car-t. Eleve csak nhny mteren mlt, hogy amit tett, vtsgnek minslt, s a sors irnija, hogy ha nem akarta volna annyira betartani a szablyokat, paradox mdon simn betartotta volna ket. Furcsn hangzik? Pedig vilgos, mint a gumibels. A visszajtszsnl mind a McLaren bels kamerjbl, mind a lgifelvtelbl tisztn ltszott, hogy amikor a boxkijratot a plytl elvlaszt fehr cskhoz rt, s a szeme sarkbl szrevette a Safety Car-t, Lewis sztnsen lelasstott. Tulajdonkppen mr majdnem meg is elzte - a McLaren orra nagyjbl a Safety Car htuljval volt egy vonalban -, de akkor egy pillanatra ttovzott. Aztn jra gzt adott, mire azonban sikerlt elmennie a biztonsgi aut mellett, mr elhagyta a plyt keresztbe tszel 2. Safety Car-vonalat, ahonnan kezdve ilyenkor a Sportszablyzat 40.7-es cikkelye szerint minden elzs tilos (a vonal eltt, de csak ott, a plyn halad autk mg megelzhetik a boxbl kihajtkat). Lewis manvere teht ktsgkvl szablytalan volt, holott ha hirtelen nem torpan meg, gond nlkl maga mg utasthatta volna a Safety Car-t. Nyilvn azrt habozott, mert t kellett gondolnia, hogy szabad-e elznie, s mennyire van tle a 2. Safety Car-vonal, amit a piltaflke kptelenl lapos szgbl nzve egyltaln nem knny megtlni. Ezrt mondom, hogy ha egyszeren a gzon tartja a lbt, nem is kvet el szablytalansgot.
A Ferrarinak ugyanakkor igaza van abban, hogy ezen az apr mozzanaton dlt el a verseny. Amikor a Safety Car-t a 9. krben plyra kldtk, az els ngy helyezett - Vettel, Hamilton, Alonso s Massa - mr elhaladt a boxbejrat eltt, ezrt nekik mindenkppen meg kellett tennik egy extra krt a kerkcserjk eltt, radsul lassan. Htrbb szinte az sszes versenyz - Kubica, Button, Barrichello, Hlkenberg s a tbbiek - azonnal libasorban a boxba hajtott (kiderlt, hogy tl gyorsan, de ez mr egy msik trtnet, amirl kicsit ksbb ejtnk majd szt). Ezzel rengeteget nyertek. Csak a kt, kemny gumikon rajtol versenyz, azaz Kobayashi s Schumacher nem lt a lehetsggel, valamint Alguersuari, akit a Toro Rosso az idvesztesget elkerlend a jelek szerint nem akart Buemivel egyszerre kiszolglni.
A Safety Car Vettel szmra is rosszkor jtt, de neki rm volt az rmben, hogy mr simn elhagyta a boxkijratot, amikor a Safety Car kihajtott onnan. Vagyis Sebnek csupn arra kellett figyelnie, hogy ne lpje tl az ECU ltal megadott, s a kormnyon kijelzett sebessgkorltozst, gy viszonylag hamar, 2:15.248 alatt tudta megtenni a 10. krt. Ez azrt fontos krlmny, mert ennl rtelemszeren azok sem tudtak gyorsabban menni, akik mr kereket cserltek, hiszen nekik is az ECU rtkeihez kellett tartaniuk magukat. Hamiltonnak a ttovzsa jrt ugyan nmi idvesztesggel, de is tisztessges tempban, 2:22.443-es krrel robogott be a boxba, ahol mg a rajt utn megsrlt els vezetszrnyt is lecserlhettk anlkl, hogy elvesztette volna a 2. helyet.
Ezzel szemben a kt Ferrari beszorult a Safety Car mg. A versenyigazgat, Charlie Whiting azrt nem engedte ket elzni, mert vdeni akarta a Webber balesetnek helysznre igyekv Medical Car-t. Azutn vgre elmehettek mellette, de a baj gy is nagy volt: Alonso 2:43.266, Massa pedig 2:48.266 alatt rt krbe. Mivel a Ferrari szereli kitettek magukrt, s lezavartk az egsz futam legrvidebb kerkcserjt, Felipe csupn 1.9 msodpercet vesztett azzal, hogy a csapattrsval egyszerre cserlt kereket, a tbbiekhez kpest azonban mindketten rengeteget buktak. Kt s fl perccel korbban mg ott toporogtak Hamilton sarkban (Webber balesete eltt Fernando valjban kitartan kzeledett is a McLarenhez), s most hopp, Alonso egyszerre a 10., Massa pedig a 17. helyen tallta magt. Ezen lnyegesen az sem vltoztatott volna, ha Lewis nem elzi meg a Safety Car-t, csakhogy akkor legalbb is htrbb kerl - ez a vb-kzdelem szempontjbl korntsem mellkes. St, gy a McLaren azzal a dilemmval nzett volna szembe, hogy vagy nem cserli le az els szrnyt, vagy lecserli, de akkor valsznleg Massa mg, a 16-17. hely krnykre szmzi Lewist. ugyanis a szerviz miatt 25.971 msodpercet tlttt a boxutcban, mg Fernando 20.649-et, Felipe pedig 22.571-et. Ha ott marad a kt Ferrari eltt, Lewis versenye teljesen mskpp alakul.
Valjban persze az egsz futam szvett a Safety Car megjelense hatrozta meg. Nem egyszeren azrt, mert sszekeverte a paklit, hanem azrt is, mert Kobayashit a 3. helyre reptette, ami azzal az eredmnnyel jrt, hogy a tovbbiakban Vettel, Hamilton s az j csapatok kivtelvel szinte mindenkinek a tempjt diktlta. Egszen gy a 32. krig, amikor Barrichello elkezdett leszakadni tle s Buttontl. Lehet hbrgni brmennyit, hogy a Safety Car olykor igazsgtalanul sszekutyulja a meznyt, de tudomsul kell vennnk vgre, hogy ezen vltoztatni gyis kptelensg. A vletlent nem lehet, s nem is kell szmznnk a rendszerbl. Valamilyen formban mindig benne marad; amikor 2008-ban gy mdostottk a szablyokat, hogy a Safety Car megjelense utn tmenetileg zrva volt a boxutca, azok szvhattk meg, akiknek ppen akkor kellett volna tankolniuk. Nincs tkletesen igazsgos szisztma, s ez nem is felttlenl baj. Kzhely, deht az let is ppen ilyen, nem?
t versenyz lemaradsa az aktulis 1. helyezettl, azaz Vetteltl (nagythat). Vettel gyzelme sohasem forgott veszlyben. Alonso az els etapban, a szuperlgy gumikonmegkzeltette Hamiltont,. s noha a kzepes keverkkel kszkdtt, a versenyt a Safety Car tette tnkre, mert forgalomba kerlt.
A Ferrarinak tulajdonkppen az bkte a csrt, hogy Hamiltont ksn bntettk meg. Ami szintn rthet, ugyanis ezen mlt a helyezse. A sportfelgyelk a 25. krben kzltk a McLarennel, hogy Lewisnak t kell hajtania a boxutcn, s mivel a szablyzat szerint ilyenkor mg legfeljebb ktszer szelheti t a clvonalat, mieltt letlti a bntetst, csak a 27. kr vgn vette a box fel az irnyt. Addig kitaposta a McLaren belt is: az elz 10 krbl 9-ben Vettel volt a leggyorsabb, de amint megtudta, hogy mi vr r, Lewis odalpett a gzra, s futott kt 1:40-es krt. Ennek ksznhette, hogy alig mterekkel Kobayashi eltt trt vissza a plyra. Ha csak egyetlen krrel korbban hirdetik ki a bntetst, valsznleg a Sauber, st, taln Button McLarenje mg rkezik meg.
A sportfelgyelknek 15 krbe, azaz kereken 30 percbe telt, hogy meghozzk az tletet. Ez elsre taln elfogadhatatlanul soknak tnik, de ha hzngs helyett vgiggondoljuk a folyamatot, mindjrt rthetv vlnak az okai.
Elszr is, sokig ki sem derlt, hogy Hamilton szablytalanul elzte meg a Safety Car-t. A tvben ezt akkor nem is mutattk, mert rtelemszeren Webber balesete llt a figyelem kzppontjban, s Whiting is nyilvn arra figyelt. Az sem biztos, hogy Bernd Maylnder, a Safety Car sofrje szrevette a szablytalansgot, a boxutcbl a plyra kihajtva, s hirtelen alkalmazkodva a csak F-1-es mrcvel mrve lassnak tn temphoz ugyanis alighanem kisebb gondja is nagyobb volt annl, semhogy a mellette elhalad McLaren s a 2. Safety Car-vonal relatv helyzett kvesse nyomon. Radsul lnyegben a csapatok boxutcai-irnytkzpontjban is a TV-kpet ltjk, vagyis eleinte a Ferrari szmra sem lehetett egyrtelm, hogy mi trtnt. Nem kizrt, hogy amg Alonso nem szlt nekik a rdin, szmukra sem volt tiszta a helyzet, s kzvetlenl az incidens utn k is sokkal inkbb a boxkillsok lebonyoltsval voltak elfoglalva, mint brmi mssal.
gy ht valsznleg az is idbe telt, amg megbizonyosodtak Hamilton manvernek gyanssgrl, s felhvtk r - mr ha k voltak - Whiting figyelmt. Nem szabad elfelejteni, hogy a hatalmi gak a Forma-1-ben is szt vannak vlasztva, s Whitingnak nincs joga tlkezni; lnyegben a rendrsg, amely indokolt esetben feljelentst tesz a brsgon, azaz a sportfelgyelknl. Elszr teht ki kellett nyomoznia, hogy Lewis valban szablytalanul elzte-e meg a Safety Car-t. Nmi kslekedst okozott, hogy ez az elszr megtallt, kls kamerallsbl kszlt felvtelek alapjn a rossz szg miatt nem volt egyrtelm, ezrt a bizonytshoz el kellett sni a lgifelvtelt is. Mindezt persze gy, hogy kzben zajlott tovbb a verseny. Amikor Whiting vgre biztos lett benne, hogy Hamilton vtsget kvetett el, jelentette az esetet a sportfelgyelknek.
Akik - a versenyzi tancsad, Heinz-Harald Frentzen segtsgvel - gondosan ttanulmnyoztak minden bizonytkot. Ilyenkor visszanzik a felvteleket, belehallgatnak a rdibeszlgetsekbe, tgondoljk az esetleges precedenseket, meghallgatjk a csapatmedzser magyarzatt, s alaposan elolvassk a szablyzat vonatkoz cikkelyeit. Ezttal mg a transzponderek autkon belli pozcijt is leellenriztk, hogy kiszmoljk, az elzs voltakppen mikor trtnt meg. Mindez, mese nincs, idbe telik. Az a flra nem is olyan vszesen sok. Csak gy lehetne rdemben felgyorstani az tlkezst, ha - mint a fociban - egyetlen br azonnali s despotikus dntsre tmaszkodnnak, de akkor aztn tnyleg lenne pampogs, az tuti. A Forma-1 tl bonyolult ehhez, s mintegy gi jelknt ppen a valenciai verseny utn, a nmet-angol meccsen nem megadott gl rvn kaptunk r ltvnyosan int pldt, hogy az egyszemlyes rendszer olykor mennyire igazsgtalan. A sportfelgyeli tleteket mg gy is llandan brljk, kpzeljk csak el, mi lenne, ha alapos mrlegels nlkl szletnnek meg! Na ugye... Ahogy mondjk, a j munkhoz id kell.
Egybknt nem elszr fordul el, hogy valaki az tlet kihirdetsig megfelelen nagy elnyt gyjt, ezrt mr a bntetse sem ront (legalbbis nem lnyegesen) a pozcijn. A 2008-as Szingapri Nagydjon pldul Rosberg is gy lett msodik: mivel (knyszerbl) a lezrt boxutcban, a Safety Car-fzis alatt tankolt, ami akkoriban tilos volt, 10 msodperces stop&go-val sjtottk, de addigra simn lerzta az ldzit. s tavaly, a Nrburgringen Webbernek is belefrt egy boxutcai thajts a gyzelmbe.
Vajon, ahogy a Ferrarinl sugalltk, Hamiltonra olyan bntetst kellett volna kirni, amellyel tbbet veszt? Ez elvi krds, s nem knny vlaszolni r. Alapveten ugyanis a bntetsnek arnyban kell llnia a vtsg slyossgval, teht nehezen lenne vdhet, ha ugyanezrt a kihgsrt - trtnetesen a Safety Car megelzsrt - a krlmnyektl fggen hol ekkora, hol akkora bntetst szabnnak ki. Lewist gy lehetett volna teljesen megfosztani szablytalanul szerzett elnytl, ha visszasoroljk Alonso el. Vagy mg? Pontosan hova is? s hogyan? Hozzadnak 23.528 msodpercet az idejhez? Mirt pp annyit? Ez sokkal inkbb tnne manipulcinak, mint az, hogy a Safety Car megelzsrt a krlmnyektl fggetlenl mindig boxutcai thajts jr (ami egybknt explicite nem szerepel a szablyzatban, a sportfelgyelk teht precedenst lltottak fel vele. Lnyegben srga zszl hatlya alatti elzsknt kezeltk az gyet.)
n nem hiszem, hogy ez direkt szablytalankodsra btortana brkit is. Klnben is badarsg azt gondolni, hogy Hamilton - akr nszorgalombl, akr a McLaren buzdtsra - szndkosan kvette el ezt a vtsget. Sem azt nem tudhatta, hogy milyen bntetst fognak kiszabni r, sem azt, hogy mikor, s arrl sem lehetett fogalma, hogy addig mekkora elnyt szerez majd a tbbiekkel szemben. Teht a jvbe kellett volna ltnia, ha abban a 2-3 msodpercben ki akarja szmolni a tettnek kvetkezmnyeit. Ami engem illet, ht bocs, de n nem ruhznm fel ilyen mitikus kpessgekkel Lewist. Tagadhatatlanul van valami Luca di Montezemolnak abban a vgletekig kisarktott megjegyzsben, hogy a Ferrari a szablyok betartsrt fizetett tl nagy rat, ez azonban pusztn a krlmnyek sajtos sszejtszsnak az eredmnye volt. Az ilyenek hossz tvon, a nagy szmok trvnye szerint egyformn kedveznek s rtanak mindenkinek. Most ppen a Ferrari jrt prul, amit nem lehet knny megemsztenik, s, ahogy mr rtam, a sajt szemszgkbl nzve igazuk is van, de az ilyen alkalmi anomlikat sajnos semmilyen, emberek ltal szerkesztett s mkdtetett rendszerbl nem lehet szmzni.
Az, hogy a boxkillsa eltt a megengedettnl gyorsabban hajt kilenc versenyzt egyformn 5-5 msodperces bntetssel sjtottk, szerintem agglyosabb volt. Vajon mindannyian pont ugyanannyit nyertek a temp tllpsvel? Nem hiszem. k sem voltak rosszhiszemek, hiszen szinte idejk sem maradt betartani a korltozst - Button pldul, aki a msodik volt kzlk, pp az utols eltti kanyar kzepn tartott, amikor felvillant a kormnyn a figyelmeztet jelzs, s az ember ilyenkor nem tapos csak gy a fkbe -, de taln hitelesebb lett volna mindenkire akkora bntetst kiszabni, amennyit a gyorshajts rvn nyert. Ahogy Tonio Liuzzi is megjegyezte, az az 5 msodperc kiss erltetettnek tnt, mintha csak kellemetlen ktelessgbl, fanyalogva osztottk volna ki.