Mikzben a megszokott montreali sznvaksgtl szenved Lewis Hamilton csak egyetlen pirosat ltott a boxutca vgn, s az Kimi Rikknen Ferrarija volt, Nick Heidfeld nmagt csalta lpre a boxtaktikval, tlcn nyjtva t a gyzelmet a fergetegesen hajrz Robert Kubicnak.
Aki a piros lmpnl vrakozva ltott mr olyat a visszapillant-tkrben, hogy egy kormnykerk fltt vigyorogva a mobiltelefonjra vagy a krmreszeljre bmul arc kb 60-as tempval, a fkezsre a legcseklyebb hajlandsgot sem mutatva kzeledik fel htulrl, pontosan tudja, mit rezhetett Kimi Rikknen a Kanadai Nagydj 20. krben. Gyantom, hogy tltk ezt mr pran. Hurr, kedves bartaim, erre koccintanunk kell: azrt mgsem esik meg gyakran, hogy mi, az egyszer plyaszli patknyok, gy istenigazbl bele tudjuk kpzelni magunkat egy igazi, hs-vr F-1-es versenyz mltn irigyelt helyzetbe.
Az elmlt vek tapasztalatai alapjn, bntetjogi felelssgem teljes tudatban javaslom, hogy erre a htvgre tiltsuk be a piros szn valamennyi rnyalatnak mindennem hasznlatt Montrealban. Nem hoz szerencst. Ok, elismerem, hogy ez az intzkeds a kanadai zszlval, valamint legalbb az egyik csapat autjnak festsvel kapcsolatban okozna nmi kellemetlen bonyoldalmat, deht mit tehet az ember, ha a piros lmpa vrs poszt? Magunk kztt szlva, lelkes amatr termszetbvrknt gysem rtettem, hogy nyron mitl lehet piros egy egszsges juharfa levele, azt pedig egy (vagy kt) kors sr mellett brmelyik biztosttrsasg matematikusa szvesen elrulja, hogy a vilgon mindenhol a piros autkkal trtnik a legtbb baleset. s minek kockztassunk, nem?
szintn szlva fogalmam sincs, hol jrhatott Lewis Hamilton esze, amikor korunk gpestett Dugovics Tituszaknt magval rntotta vilgbajnoki ellenfelt a boldogtalan ponttalansgba. A bels kamers felvteleket rgus szemekkel jra meg jra kikockzva annyit mindenesetre sikerlt megllaptanom, hogy sem krmreszel nem volt nla, sem pedig mobiltelefon, amelyen a tragdia eltti kritikus pillanatokban beptyghette volna a bartnjnek szl legutbbi SMS-t, vagy elolvashatta volna a balszerencss mdon ppen a futam kzben zajl nmet-lengyel meccs aktulis llst.
Brmennyire is szeretnnk mellzni a rosszindulat trflkozst a trgyilagossg rdekben, muszj megllaptanunk, hogy Lewis bakija nem csupn az els, de a msodik, st, a sokadik nekifutsra is rthetetlen. Nem azrt, mert nem vette szre a piros jelzst a boxutca vgn, hiszen ez msokkal is megesett mr, hanem az incidens pontos krlmnyei miatt.
Ha az ember rekonstrulni szeretn az esemnyeket, elszr nyilvn az jut eszbe, hogy Lewis figyelmt alighanem elvonta az eltte fej-fej mellett halad Kimi Rikknen s Robert Kubica kzdelme, s ppen akkor pillantott fel a jelzlmpra, amikor az ellenfelei hirtelen fkezni kezdtek. Ebben az esetben teljesen rthet, hogy flrerntotta a kormnyt, hiszen ez volt a ltez legtermszetesebb reflexszer mozdulat, s jobbra nem kanyarodhatott, mert arra hzodott a fal. Valsznleg mindannyian sztnsen gy reagltunk volna. Ezt a vltozatot ltszik altmasztani az is, hogy a McLaren a rdin szlt ugyan Hamiltonnak a pirosrl, de Martin Whitmarsh sajt bevallsa szerint kiss ksn. Ugyanakkor a McLaren piltaflkjben elhelyezett, a versenyz fel irnytott kamera felvteleinek tansga szerint Lewis az tkzs eltti msodpercekben vgig kitartan elre nzett, s csak akkor fordtotta a fejt jobbra, azaz a lmpa fel, amikor mr megtorpedzta Kimi Ferrarijt. (Jllehet, ezt biztosan kptelensg megllaptani, mert amg tvolabb volt a boxkijrattl, Lewis szmra a lmpa szinte azonos szgben ltszott a kt msik authoz kpest, ezrt mg rzkelhet fejmozdulatra sem lett volna felttlenl szksge, ha r akart pillantani.)
n azonban valsznbbnek tartom, hogy a figyelmetlensge mellett egy szimpla flrerts ldozata lett. Mivel Kimi korn kikapcsolta a boxutcai fordulatszm-szablyzjt - valsznleg azrt, mert gy akart a lehet legfrgbben kigyorstani Robert melll -, ezrt a BMW-vel ellenttben a Ferrarinak a kijrathoz kzeledve mr nem villogott a hts lmpja, Lewis taln sztnsen azt hitte, Kubica valamilyen mszaki problma miatt lasst. Vagy az is lehet, hogy ltta a pirosat, de a fentiek miatt gy vlte, Kimi t fog hajtani rajta, s egyszeren be szeretett volna sorolni a helyre. (Br ennek nmileg ellentmond, hogy gy tnt, akkor sem tudott volna megllni a vonalig, ha a Ferrari nincs ott.) A lnyeg, hogy fkezs helyett ki akarta kerlni a BMW-t, s mire szrevette, hogy valjban Kimi is megllni kszl, mr ks volt. Erre utal, hogy Lewis nem kapkodott a kormnymozdulattal - habr ezt a lassts miatt eleve nehz megtlni.
m a boxutcban korntsem Hamilton manvere volt az egyetlen rdekes esemny. Jogosan merl fel pldul a krds, hogy a Ferrari egyltaln szablyosan jrt-e el, amikor a tankolsa utn kiengedte Rikknent kzvetlenl Kubica mell. Erre meglepen nehz vlaszolni, mert az F-1 egyik szablyzata sem tesz emltst az ilyen, egybknt gyakori helyzetekrl.
A Sportszablyzat definci szerint kt rszre, a "gyors svra", valamint a "bels svra" osztja a boxutct. A bels sv a garzsokhoz kzel esik, a csapatok ebben bonyoltjk le a tulajdonkppeni killsokat, teht a kerkcserket s/vagy a tankolsokat, mg a gyors sv az, ahol az autk a boxutcban kzlekednek. s itt kvetkezik az els meglepets: sehol nincs elrva, hogy a gyors svban nem haladhat kt aut egyms mellett.
Ettl valjban mg aligha kell sokkot kapnunk, hiszen nem a montreali volt az els eset, hogy kt aut a boxutcban versenyzett egymssal. Maga Kubica is kerlt mr hasonl helyzetbe, amikor a 2006-os Olasz Nagydjon a BMW ppen Fernando Alonso Renault-ja mell engedte ki t a tankolsa utn (akkor Alonso nyerte a csatt, mert a boxkijratnl jobban gyorstott ki). Mivel tbbszr trtnt hasonl, s soha senkit nem bntettek meg miatta, kzvetett bizonytkok alapjn knytelenek vagyunk felttelezni, hogy ez szablyosnak minsl. Ami az olyan, szles boxutcj plykon, mint Monza s Montreal, tbbnyire nem is jelent problmt, Monacban viszont alighanem katasztrfhoz vezetne. A Sportszablyzat ide vonatkoz, 23.1/i) paragrafusa mindssze annyit r el: a csapatok felelssge, hogy csak akkor engedjk ki az autikat a bels svbl, amikor ez mr "biztonsgos." Kanadban, ahol az Allianz felirat csk tulajdonkppen magt a gyors svot is kt klnll, teljes rtk svra osztja (Kubica a klsben haladt, Rikknen a belsbe kanyarodott ki), a csapatok szmra ers volt a ksrts, hogy ki is hasznljk ezt.
Mikzben a megszokott montreali sznvaksgtl szenved Lewis Hamilton csak egyetlen pirosat ltott a boxutca vgn, s az Kimi Rikknen Ferrarija volt, Nick Heidfeld nmagt csalta lpre a boxtaktikval, tlcn nyjtva t a gyzelmet a fergetegesen hajrz Robert Kubicnak.
Aki a piros lmpnl vrakozva ltott mr olyat a visszapillant-tkrben, hogy egy kormnykerk fltt vigyorogva a mobiltelefonjra vagy a krmreszeljre bmul arc kb 60-as tempval, a fkezsre a legcseklyebb hajlandsgot sem mutatva kzeledik fel htulrl, pontosan tudja, mit rezhetett Kimi Rikknen a Kanadai Nagydj 20. krben. Gyantom, hogy tltk ezt mr pran. Hurr, kedves bartaim, erre koccintanunk kell: azrt mgsem esik meg gyakran, hogy mi, az egyszer plyaszli patknyok, gy istenigazbl bele tudjuk kpzelni magunkat egy igazi, hs-vr F-1-es versenyz mltn irigyelt helyzetbe.
Az elmlt vek tapasztalatai alapjn, bntetjogi felelssgem teljes tudatban javaslom, hogy erre a htvgre tiltsuk be a piros szn valamennyi rnyalatnak mindennem hasznlatt Montrealban. Nem hoz szerencst. Ok, elismerem, hogy ez az intzkeds a kanadai zszlval, valamint legalbb az egyik csapat autjnak festsvel kapcsolatban okozna nmi kellemetlen bonyoldalmat, deht mit tehet az ember, ha a piros lmpa vrs poszt? Magunk kztt szlva, lelkes amatr termszetbvrknt gysem rtettem, hogy nyron mitl lehet piros egy egszsges juharfa levele, azt pedig egy (vagy kt) kors sr mellett brmelyik biztosttrsasg matematikusa szvesen elrulja, hogy a vilgon mindenhol a piros autkkal trtnik a legtbb baleset. s minek kockztassunk, nem?
szintn szlva fogalmam sincs, hol jrhatott Lewis Hamilton esze, amikor korunk gpestett Dugovics Tituszaknt magval rntotta vilgbajnoki ellenfelt a boldogtalan ponttalansgba. A bels kamers felvteleket rgus szemekkel jra meg jra kikockzva annyit mindenesetre sikerlt megllaptanom, hogy sem krmreszel nem volt nla, sem pedig mobiltelefon, amelyen a tragdia eltti kritikus pillanatokban beptyghette volna a bartnjnek szl legutbbi SMS-t, vagy elolvashatta volna a balszerencss mdon ppen a futam kzben zajl nmet-lengyel meccs aktulis llst.
Brmennyire is szeretnnk mellzni a rosszindulat trflkozst a trgyilagossg rdekben, muszj megllaptanunk, hogy Lewis bakija nem csupn az els, de a msodik, st, a sokadik nekifutsra is rthetetlen. Nem azrt, mert nem vette szre a piros jelzst a boxutca vgn, hiszen ez msokkal is megesett mr, hanem az incidens pontos krlmnyei miatt.
Ha az ember rekonstrulni szeretn az esemnyeket, elszr nyilvn az jut eszbe, hogy Lewis figyelmt alighanem elvonta az eltte fej-fej mellett halad Kimi Rikknen s Robert Kubica kzdelme, s ppen akkor pillantott fel a jelzlmpra, amikor az ellenfelei hirtelen fkezni kezdtek. Ebben az esetben teljesen rthet, hogy flrerntotta a kormnyt, hiszen ez volt a ltez legtermszetesebb reflexszer mozdulat, s jobbra nem kanyarodhatott, mert arra hzodott a fal. Valsznleg mindannyian sztnsen gy reagltunk volna. Ezt a vltozatot ltszik altmasztani az is, hogy a McLaren a rdin szlt ugyan Hamiltonnak a pirosrl, de Martin Whitmarsh sajt bevallsa szerint kiss ksn. Ugyanakkor a McLaren piltaflkjben elhelyezett, a versenyz fel irnytott kamera felvteleinek tansga szerint Lewis az tkzs eltti msodpercekben vgig kitartan elre nzett, s csak akkor fordtotta a fejt jobbra, azaz a lmpa fel, amikor mr megtorpedzta Kimi Ferrarijt. (Jllehet, ezt biztosan kptelensg megllaptani, mert amg tvolabb volt a boxkijrattl, Lewis szmra a lmpa szinte azonos szgben ltszott a kt msik authoz kpest, ezrt mg rzkelhet fejmozdulatra sem lett volna felttlenl szksge, ha r akart pillantani.)
n azonban valsznbbnek tartom, hogy a figyelmetlensge mellett egy szimpla flrerts ldozata lett. Mivel Kimi korn kikapcsolta a boxutcai fordulatszm-szablyzjt - valsznleg azrt, mert gy akart a lehet legfrgbben kigyorstani Robert melll -, ezrt a BMW-vel ellenttben a Ferrarinak a kijrathoz kzeledve mr nem villogott a hts lmpja, Lewis taln sztnsen azt hitte, Kubica valamilyen mszaki problma miatt lasst. Vagy az is lehet, hogy ltta a pirosat, de a fentiek miatt gy vlte, Kimi t fog hajtani rajta, s egyszeren be szeretett volna sorolni a helyre. (Br ennek nmileg ellentmond, hogy gy tnt, akkor sem tudott volna megllni a vonalig, ha a Ferrari nincs ott.) A lnyeg, hogy fkezs helyett ki akarta kerlni a BMW-t, s mire szrevette, hogy valjban Kimi is megllni kszl, mr ks volt. Erre utal, hogy Lewis nem kapkodott a kormnymozdulattal - habr ezt a lassts miatt eleve nehz megtlni.
m a boxutcban korntsem Hamilton manvere volt az egyetlen rdekes esemny. Jogosan merl fel pldul a krds, hogy a Ferrari egyltaln szablyosan jrt-e el, amikor a tankolsa utn kiengedte Rikknent kzvetlenl Kubica mell. Erre meglepen nehz vlaszolni, mert az F-1 egyik szablyzata sem tesz emltst az ilyen, egybknt gyakori helyzetekrl.
A Sportszablyzat definci szerint kt rszre, a "gyors svra", valamint a "bels svra" osztja a boxutct. A bels sv a garzsokhoz kzel esik, a csapatok ebben bonyoltjk le a tulajdonkppeni killsokat, teht a kerkcserket s/vagy a tankolsokat, mg a gyors sv az, ahol az autk a boxutcban kzlekednek. s itt kvetkezik az els meglepets: sehol nincs elrva, hogy a gyors svban nem haladhat kt aut egyms mellett.
Ettl valjban mg aligha kell sokkot kapnunk, hiszen nem a montreali volt az els eset, hogy kt aut a boxutcban versenyzett egymssal. Maga Kubica is kerlt mr hasonl helyzetbe, amikor a 2006-os Olasz Nagydjon a BMW ppen Fernando Alonso Renault-ja mell engedte ki t a tankolsa utn (akkor Alonso nyerte a csatt, mert a boxkijratnl jobban gyorstott ki). Mivel tbbszr trtnt hasonl, s soha senkit nem bntettek meg miatta, kzvetett bizonytkok alapjn knytelenek vagyunk felttelezni, hogy ez szablyosnak minsl. Ami az olyan, szles boxutcj plykon, mint Monza s Montreal, tbbnyire nem is jelent problmt, Monacban viszont alighanem katasztrfhoz vezetne. A Sportszablyzat ide vonatkoz, 23.1/i) paragrafusa mindssze annyit r el: a csapatok felelssge, hogy csak akkor engedjk ki az autikat a bels svbl, amikor ez mr "biztonsgos." Kanadban, ahol az Allianz felirat csk tulajdonkppen magt a gyors svot is kt klnll, teljes rtk svra osztja (Kubica a klsben haladt, Rikknen a belsbe kanyarodott ki), a csapatok szmra ers volt a ksrts, hogy ki is hasznljk ezt.
A kvetkez izgalmas krds, hogy Kimi szablyosan jrt-e el, amikor mg a boxutcban lekapcsolta a Ferrari automatikus fordulatszm-szablyzjt, s ezzel egyben a hts lmpjt is. s me, az jabb meglepets: a fordulatszm-szablyz fogalma soha, egyetlen egyszer sincs emltve az elrsok szvegben. Ennek az az egyszer magyarzata, hogy a csapatok gy gondoskodnak a boxutcai sebessgkorltozs betartsrl, ahogy kedvk tartja; bntets nem azrt jr, ha valaki nem hasznlja a limitert, hanem azrt, ha tlpi (a verseny alatt 80, a htvge tbbi rszben 60 km/rs) sebessghatrt. A fordulatszm-szablyz teht csak egy sszer s praktikus eszkz, amely segti a versenyzt, de nem ktelez alkalmaznia.
ppen ezrt az sincs elrva, hogy bekapcsolt limiter mellett a hts lmpnak villognia kell - jllehet, nyilvnvalan ez az egyezmnyes megllapods. (A hts lmpa pontos mreteirl s elhelyezsrl a Technikai Szablyzat rendelkezik. A Sportszablyzat csupn annak kapcsn tesz emltst rla, hogy esgumik hasznlata esetn vilgtania kell. A versenyzk ilyenkor manulisan kapcsoljk be.)
s a harmadik, egyben utols krds: ha Kimi a visszapillantjban szreveszi, hogy Lewis nem fog tudni megllni mgtte, s az tkzst elkerlend elremeneklve tlpi a boxkijratot jelz fehr cskot, vajon kizrtk volna a versenybl, amirt "nem vette figyelembe" a pirosan vilgt lmpt? Ezt persze sohasem tudjuk meg, annyit azonban rdemes megjegyezni, mert tmutatsul szolglhat, hogy a Nemzetkzi Sportkdex L-fggelke "vis major" esetn lehetv teszi a boxkijratot a plytl elvlaszt fehr vonal tszelst. Ebbl kiindulva elkpzelhet, hogy a sportfelgyelk elfogadtk volna, ha Kimi gzt ad Lewis eltt - persze akkor az lett volna a kvetkez problma, hogy sportszertlenl elzi meg az egy helyben vrakoz Robertet, ami ellen a BMW Sauber minden bizonnyal tiltakozott volna.
Krrm ide vagy oda, taln megbocsjthat, ha az ember a sors rszrl elgttelnek rezte Rikknen montreali kiesst azok utn, hogy Kimi kt httel ezeltt, Monacban Adrian Sutilt torpedzta meg htulrl. Annl is inkbb, hogy a Safety Car-t, melynek megjelense a Ferrari s a McLaren boxkillshoz, s gy kzvetve vgl Rikknen s Hamilton kiesshez vezetett, ironikus mdon ppen Sutil rossz helyen parkol autja miatt kldtk be a plyra. Kimi s Lewis krt azonban nem csupn az enyhtette, hogy mindketten egyszerre estek el a pontszerzs lehetsgtl, hanem az is, hogy legveszlyesebb vilgbajnoki ellenfelk, az egybknt ismt szenzcis versenyzst bemutat Felipe Massa, az zemanyagtlt meghibsodsnak kvetkeztben egy extra boxkillsra knyszerlt, gy csak 5. lett.
Ami Lewis-t illeti, egy ilyen baki miatt t sem illik kerkbe trni. Szndkossgot felttelezni a rszrl termszetesen komolytalan, hiszen egyetlen profi autversenyz sem selejtezn le magt kszakarva gy, hogy eslyes a gyzelemre (Michael Schumacher s Ayrton Senna durva manverei is olyan szitucikban trtntek, amikor k nyertek vele, ha az ldozatukkal egytt kiestek), az pedig letszertlen, hogy Lewis szndkosan vlasztotta clpontjul Kimi Ferrarijt Robert BMW-je helyett. s hozz kell tennnk, hogy a piroson thajtani versenykrlmnyek kztt nem annyira megbocsjthatatlan vtsg, mint a kzton; a kvetkezmnyei termszetesen katasztroflisak lehetnek, ezrt is jr rte jogos kizrs, m a versenyzssel jr felfokozott idegllapotban az ember hajlamos megfeledkezni olyan perifrikus tnyezkrl, amelyeket normlis krlmnyek kztt biztosan szrevenne.
Az ugyanakkor, s ezen nincs mit szpteni, valban rthetetlen, hogy Hamilton mirt nem llt meg idben, ha rtestettk is a piros lmprl a rdin. maga azt lltja, hogy nem tekinti ezt mlypontnak a plyafutsban, sajnos azonban a kzvlemny nehezen feledkezik meg az ehhez hasonl, ki nem knyszertett botlsokrl - plne, ha msokra is kihatssal vannak -, s Lewis biztos lehet benne, hogy mg j ideig a fejre fogjk olvasni a boxutcai akcijt.
* * *
Robert Kubica s a BMW Sauber a Kanadai Nagydjon pontosan gy arattk sporttrtnelmi jelentsg els gyzelmket, ahogy azt vrtuk tlk: a Ferrarik s a McLarenek betlizst kihasznlva lecsaptak a knlkoz lehetsgre.
Amita hrom vvel ezeltt felvsrolta a Saubert, a BMW annyira logikus utat kvet, hogy az ember valjban el sem tudja kpzelni, a tbbiek mirt nem talltak r mr korbban. Mikzben az istllk zme hajlamos kritiktlanul majmolni a mezny aktulis urait - mostanban a Ferrarit s a McLarent -, a BMW-nl felismertk, hogy ha ugyanazt csinljk, mint a bejratott lcsapatok, akkor szksgkppen mgttk fognak kullogni az idk vgezetig, radsul jelents lpshtrnyban. Mrpedig nem ez volt a cljuk, ezrt tudatosan gy dntttek, hogy jszer megoldsokkal ksrletezve kockzatot vllalnak.
Ebben persze hatatlanul benne rejlik az a lehetsg, hogy az j tletekre vadsz mrnkk eltvednek az ncl kreativits labirintusban. A BMW esetben azrt mkdhetett a "dupla vagy semmi" filozfija, mert higgadt szerencsejtkosok lvn mindig fegyelmezetten tettk meg a ttjeiket: olyan koncepcikat dolgoztak ki, amelyek eltrek ugyan megszokottl, de azrt nem drmaian. A fejleszts eredmnye, s ezt ma mr mindannyian tudjuk, egy klsre is egyedi, elismersre mltan hatkony versenyaut lett.
Bmulatos, hogy Kubica s a BMW mennyire egymsra talltak. Nem olyan szenvedlyes szerelemhzassg ez, mint amilyen Michael Schumacher s a Ferrari, vagy akr Mika Hkkinen s a McLaren volt, hanem inkbb egyfajta clszersgi alapokon nyugv lettrsi kzssg, ha gy tetszik, rdekszvetsg - kizrlag pozitv rtelemben. Korntsem arrl van sz, hogy Robert s a BMW nem kedvelnk egymst, a kapcsolatuk azonban pontosan olyan, mint amilyenek k maguk: vgtelenl racionlis, pragmatikus, s mentes minden giccstl. Mindketten, mr amennyiben a csapatot is megszemlyesthetjk egy pillanatra, azrt vannak itt, hogy elvgezzk a munkjukat; a bohckods s a puccpard annyira sem rdekli ket, mint Kimi Rikknent az FIA cstrtk dlutni hivatalos sajttjkoztatja. ppen ezrt ne is vrjuk tlk, hogy Robert Mario Theissen nyakba vesse magt a legkzelebbi gyzelem utn, mert ez egyszeren nem az stlusuk. Ez a megnyeren puritn felfogs mgsem a rideg profizmus kellemetlenl fagyos rzett kelti, hanem sokkal inkbb az elzletieseds eltti Forma-1 klasszikus korszakt idzi vissza, amikor a versenyzk mg tnyleg versenyezni jrtak a plykra, s nem vdte ket pnclozott motorhome a sajt rajongiktl.
Kitn plda erre az, ahogy Robert s a BMW - egymstl fggetlenl, mgis teljes egyetrtsben - a montreali gyzelmet fogadtk. mlengsnek nyoma sem volt a megnyilvnulsaikban, helyette viszont kntrfalazs nlkl elismertk, hogy a Ferrari s a McLaren normlis krlmnyek kztt gyorsabb lett volna nluk, a nyers temp szempontjbl teht mg nem llnak velk egy szinten. A magatartsuk ismt fjdalmasan logikus volt: az elragadtats pillanataiban sem mutattk magukat tbbnek, mint akik valjban. Lenygz.
Tny s val: nem valszn, hogy Hamilton kzremkdse nlkl Kubica kpes lett volna megnyerni a Kanadai Nagydjat. Eleve ktsges, hogy Robert a boxkijrattl val kigyorsts sorn meg tudta volna vdeni a pozcijt Kimi Rikknennel szemben, s persze ott loholt volna a sarkban Lewis is, aki csak a boxban kerlt a BMW s a Ferrari mg.
Alighanem minden a boxkillsok msodik forduljnak idztsn mlt volna. Hogy kinek llt a zszl? Ezt nehz megtlni. Hamilton McLarenjt 10.2 msodpercig tankoltk, Kubica BMW-jt pedig 8.3-ig, mg Rikknen Ferrarijrl nincsenek hivatalos adataink - jllehet, egy kis trkkzssel 7.5 msodperc krli becslst adhatunk r. (Erre ironikus mdon ppen az nyjt lehetsget, hogy Lewis tlkte Kimi autjt a boxkijraton, emiatt ugyanis Rikknennl a kiesse ellenre mrtk, hogy sszesen 30.167 msodpercet tlttt a boxutcban. Ebbl levonva azt a krlbell 2 msodpercet, amit a stopper szerint vesztett a megllssal s az tkzssel, hozzvetleg 28.2 msodpercet kapunk a boxkillsa teljes idtartamra, mrpedig az ilyen hossz killsok Montrealban a 7.5 msodperc krli tankolsokhoz tartoztak.) Azonban mg ez sem teszi lehetv, hogy kitalljuk, a hrom versenyz legkzelebb mikor cserlt volna kereket. Egyrszt azrt nem, mert a Safety Car megjelensre reaglva klnbz zemanyagszinttel hajtottak be a boxba, teht eltr mennyisg tartalkuk lehetett, msrszt azrt sem, mert Hamilton tankolsa egy apr malr miatt, amikor az autja elregurult az emelrl, tovbb tartott a normlisnl.
Lewis vltig lltotta, hogy a zsebben rezhette a gyzelmet, mert mindenkinl gyorsabb volt, ezt azonban az adatok csak rszben tmasztjk al. Tny, hogy a szombati idmrn zsenilisan vezetett, ugyanis a hajtkanyaron keresztl megtallta azt az vet, ahol nem okozott idvesztesget a feltredez asztaltbl szrmaz trmelk (a ferrarisok ekzben msokhoz hasonlan kszkdtek ott). Lewis gy nem csupn nagyobb lendlettel fordulhatott el, hanem a kigyorstsnl is kevsb prgtek tl a hts kerekei, s a sebessgtbbletet, ahogy az ilyenkor szoksos, vitte magval a kvetkez, trtnetesen kifejezetten hossz egyenesre (a vgsebessge ezttal fknt ezrt volt kirvan magas, s nem az aerodinamikai belltsok miatt).
Msnap, a verseny els 11 krben is kivtel nlkl volt a leggyorsabb, akkor azonban elkezdett bajldni a gumikkal (kzvetlen vetlytrsaival ellenttben a szuperlgyakon rajtolt), s a tempja nem csak Rikknenhez kpest, hanem abszolt rtelemben is fokozatosan visszaesett. Kimi bal els gumijn viszont ppen ekkortjt mlt el a szemcsseds, amitl ltvnyosan begyorsult: a 11. krben mg 1:18.379-es krt futott, a 12-edikben viszont mr 1:17.666-ost, aztn mg tovbb faragott az ideredmnybl. Ennek ksznheten a 15. krre utolrte Robertet, akitl 4 krrel korbban mg 4 msodpercre volt, s rdekes lett volna ltni, hogy a msodik etapban mihez kezdett volna Lewis-szal.
Hamiltonnak az volt a mzlija, hogy vele prhuzamosan Kubicnak is problmi akadtak a gumikkal, jllehet, a kemnyebb keverken autzott. Akrcsak Melbourne-ben, a BMW hts kerekeit most is tlfjtk, amitl az aut csszklni kezdett, s az ebbl add tlmelegeds szemcszettsget idzett el. Robert ezrt Lewis-szal egyidben, jllehet, tle eltr okokbl, lelassult, de a boxkillsa sorn cskkentettk a nyomst a kerekeiben, gy azutn ismt gyorsabb lehetett.
Vgl az nyerte meg neki a versenyt, hogy a 42. s a 49. kr kztt - vagyis attl kezdve, hogy Timo Glock kiment elle a boxba, s szabadd vlt eltte a plya, egszen a msodik kerkcserjig - 11.696-rl 25.160 msodpercre nvelte az elnyt csapattrsval, Nick Heidfelddel szemben. Teht krnknt 1.92 msodpercet vert r, ami brutlisan nagy klnbsg. Robert igazi edzstempt diktlt.
Raikknen, Hamilton, Kubica s Heidfeld krid-grafikonja. Mg gy is Hamilton futotta a legtbb 1:18 alatti krt, hogy 19 kr utn kiesett. Heidfeld krei a msodik etapban nem javultak, de nem is romlottak tendencizusan. ALUL: t pilta krid-eloszlsa.
Az ember mgsem tehetett rla, ha valamelyest egyttrzett Nickkel. Heidfeldnek tulajdonkppen egszen sokig, konkrtan a 29. krig tbb eslye volt a gyzelemre, mint Kubicnak, eredetileg ugyanis is ktkillsos boxtaktikt tervezett, s amikor a (hossz ideig tart) tankolsa utn visszatrt a plyra, mg mindig a csapattrsa eltt jrt. Ha teht akkor mg neki is ppgy egy killsa lett volna htra, mint Robertnek, az eltr stratgik nem biztostottak volna rgyet arra, hogy elengedje t maga mellett, amit gy a 31. krben megtett. (Ksbb, az abszurd csapatutastsi tilalomra val tekintettel vatosan fogalmazva ugyan, de nyltan elismerte, hogy "nem neheztette meg" Kubica dolgt.)
m az a tny, hogy Heidfeld menet kzben egykillsos taktikra vltott, nem a BMW Kubica irnti elfogultsgt jelzi, hiszen az tlet magtl Nicktl szrmazott. Egyszeren elszmolta magt. Mivel a 29. krben cserlt kereket, a fennmarad 41 krt a szuperlgy Bridgestone-okon kellett teljestenie. Erre paradox mdon ppen az adott neki mdot, ami egybknt megnehezti szmra a gumik felmelegtst - azaz a Kubichoz kpest szlssgesen finom vezetsi stlusa -, de a feladat mg az lehetsgeit is meghaladta. A krid-grafikonja ezrt rendkvl szokatlan kpet mutat: szinte konstans, ami annak ksznhet, hogy a gumikops s az zemanyagszint cskkense csaknem tkletesen kiegyenltettk egymst. Ha Heidfeld a 29. krben kevesebb benzint kap, nem csupn mg simbban Kubica (st, taln Sebastian Vettel) el tr vissza a plyra, hanem nincs stratgiai oka sem r, hogy elengedje a csapattrst, radsul az utols killsa is sokkal ksbbre van idztve az vnl, hiszen ne felejtsk el, hogy Robert mg a 19. krben tankolt. Minden szempontbl Nicknek llt volna a zszl.
gy viszont nem tnik rzssnak a helyzete, mert az emberek ismt azt lttk, hogy - mint az v eleje ta mindig - ezttal is alulmaradt Kubicval szemben. s ez szmra kedveztlen lncreakcit indthat el; a BMW Sauber technikai igazgatja, Willy Rampf Montreal utn tulajdonkppen el is ismerte, hogy a csapat mr Robert ignyeire fejleszt. "Jobb versenyz lett, mint amilyen tavaly volt" - mondta Kubicrl. - "Nagyon agresszv, de mi is megprbljuk ebbe az irnyba fejleszteni az autt." Mrpedig ez Heidfeld szempontjbl azrt klnsen balszerencss, mert kettejk vezetsi stlusa marknsan klnbzik egymstl, teht ami j az egyiknek, nem felttlenl j a msiknak. Ebbl a spirlbl nem lesz knny kitrni.