Amikor sznre lp a msik
Naht, a zsk megtallta a foltjt: eddig azt hittem, Hkuszpkbl egy is elg egy ilyen zsebkozmoszba, mint amilyen a Forma-1, de el kell ismerni, hogy Michael Schumacher Fernando Alonsban vgre emberre akadt. Hurr.
Ht, Hlgyeim s Uraim, "kedves Pentsek s Pentsnk, tisztelt Szelnyeink, Matlfok": micsoda verseny volt ez! St: micsoda htvge! Mert a Forma-1 nem csak vasrnap dlutn volt felbolydult mhkas, amikor a jtkos kedv esisten pajkosan tologatta a felhket az gen, hanem jformn attl a pillanattl kezdve, hogy megrkezett a Hungaroringre. Az ember nem tudta, merre kapkodja a fejt; ahelyett, hogy erszakkal vadszni kellett volna rjuk, a tmk nknt s dalolva ugrottak el a paddock-ban trnol motorhome-ok kzl, az arcunkba vigyorogtak, aztn htrakacsintva eltntek megint, mieltt igazn megragadhattuk volna ket. Hiba no, tl nagy volt a tolongs.
A Renault tovbb pampogott a lengscsillapt miatt; Kimi Rikknen 100. nagydjt nnepelte; Robert Kubica elfoglalta Jacques Villeneuve helyt a BMW-Saubernl, de a nagyszer bemutatkozs utn kizrtk egy technikai szablytalansg okn; a Bridgestone-nl s a Michelinnl nem szn aggodalommal kmleltk az eget; s igen, Jenson Button megszerezte els futamgyzelmt, amire oly rgta vgyott. Mindez azonban, ha jobban meggondoltuk, mellkszl volt csupn, epizdok sora a nagyobb trtnetben, melynek fszla Fernando Alonso s Michael Schumacher vilgbajnoki kzdelme mentn fut feltartztathatatlanul. S most, amikor az idny az utols harmadhoz rt, a trn kt vromnyosa vratlanul groteszk ketts letet kezdett lni: Fernando s Michael a Hungaroringen egyszerre volt lngol gniusz s az osztly balekja, a plya rendthetetlen ura s a krlmnyek tehetetlen ldozata. Mindkettejket bmulatosan ritkn ltjuk hibzni, de hogy egyszerre botoljanak meg, radsul arccal elre landoljanak a pocsolyban, az vgkpp szokatlan volt - mert, krem tisztelettel, a Hungaroringen ez trtnt.
A pntek dlutni szabadedzst alkalmam nylt a Renault garzsbl, a csapatrdi fejhallgatjval felszerelkezve vgigkvetnem, s br maga a helyzet nem volt szmomra szokatlan, mert tavaly a versenyt is gy nzhettem meg, az lmny rdekes tapasztalatokkal szolglt. Fernando mr ekkor furcsn sszeszedetlennek tnt; mg Giancarlo Fisichella minden nekifuts utn mdszeresen felsorolta a kanyarokat, lerva az autja viselkedst a bejratnl, a cscspontnl s a kigyorstsnl, Fernando jformn csak azt ismtelgette, hogy "nincs tapads", s ksz. Persze ez sem akadlyozta meg abban, hogy gyorsabb legyen csapattrsnl, s taln csak az alapjaiban eltr munkamdszerekrl volt sz, Fernando tancstalansga azonban nem csupn nekem tnt fel.
Ekzben odat, a Ferrari-boxban, mg rejtlyesebb dolgok trtntek. Felipe Massa 1:21.778-as krvel magabiztosan megszerezte a vezetst, 1.319 msodpercet verve a 2. helyen vgz Fernandra (ezt a flnyt ksbb senki sem rtette), Michael viszont egyms utn rtta a lehetetlenl lass krket. Az egyik etapja pldul gy alakult: 1:36.392, 1:34.639, 1:34.240, 1:37.146, 1:29.916, 1:25.844, 1:25.232. rthetetlen. A Ferrarinl biztosan tudtk, mit csinlnak, de kvlrl ijeszten zavarosnak tnt a kp.
s ekkor kerlt sor az elsre a bizarr esemnyek kzl: Fernando a clegyenes vgn leszortotta Robert Doornbos-t, az 1-es kanyar cscspontjnl mg be is fkezett eltte, aztn a kls rzkig nem engedte kigyorstani a Red Bullt - mert az szerinte korbban tl sokig vrt, amg elengedte felsgt. Teljesen szksgtelen manver volt ez, vods kemnykeds egy ki nem knyszertett helyzetben. Ha a pajtsunk nem enged a hinthoz a jtsztren, ht kilkjk belle, s mg jl meg is rugdossuk? Komolyan mondom, infantilizmus a kbn. A bntets indokolt volt.
A csattan azonban csak msnap kvetkezett, amikor Fernando a dleltti szabadedzsen - rviddel Jenson Button piros zszlkat elcsalogat motorhibja utn - befkezett a boxbejrat kzelben, Michael pedig, aki mgtte rkezett, a megtorpan Renault-t kikerlve behajtott a boxutcba. Nincs mese, ez piros zszl hatlya alatti elzs volt, gyhogy a sportfelgyelk jra akciba lendlhettek - ezttal Michaellel szemben.
gy rzem, a trtnet ezen a ponton fordult vgkpp rossz irnyba, mert a sportfelgyelk helytelenl rtelmeztk az igazsgossg fogalmt. Igazsgosnak lenni ugyanis nem annyit tesz, mint egyforma bntetst kiszabni a kt ellenflre, fggetlenl attl, hogy mit kvettek el; ez meglehetsen tltsz s primitv formja a manipulcinak. Bevallom szintn, engem mr az is meglepett, hogy a sportfelgyelk gy dntttek, Fernando kridejhez az idmr mindhrom etapjban hozzadnak 1+1 msodpercet (egyet Doornbos leszortsrt, s egyet egy srga zszls elzsrt). A bntetsnek ez a formja ugyanis igencsak szokatlan, mg ha nem is teljesen plda nlkli: a tavalyi Monaci Nagydjon Ralf Schumachert azrt sjtottk fl msodperces bntetssel, mert egy adminisztrcis hiba folytn a Toyota vletlenl jelletlen gumit tett fel az autjra.
Fernando esete azonban szerintem ms volt, s a sportfelgyelknek sikerlt elkvetnik azt a bravrt, hogy egyetlen dntsen bell bizonyultak kvetkezetlennek. Az tletk ugyanis azt sugallta, hogy egy versenyzt szndkosan leszortani, valamint srga zszl hatlya alatt elzni egyforma fajsly vtsg; csakhogy az els kzvetlen, a msodik pedig kzvetett veszlyeztets. Ha gy tetszik, az egyikkel biztosan, a msikkal viszont csak esetleg kockztatod msok lett, ezrt fogalmam sincs, mi volt ebben a logika. Radsul tavaly Monacban, amikor Juan-Pablo Montoya az egyik szabadedzsen fktesztelte Ralf Schumachert, t egyszeren a rajtrcs vgre szmztk, s igaz, hogy akkor hrom aut (Schumacher, illetve David Coulthard s Jacques Villeneuve-) is megsrlt, maga a vtsg azonban ugyanaz volt, mint amit Fernando kvetett el. Akkor r most mirt nem ez a bntets vrt? A srga zszl hatlya alatti elzsrt kiszabott 1 msodpercet ellenben tl kemny retorzinak reztem.
Michael piros zszls akcija vgkpp fejtetre lltotta a sportfelgyelk ltal hasznlt aritmetikt. Valami rejtlyes indttatsbl - naht, lss csodt! - gy reztk, azrt ppen kt msodperces idbntetst kell Michael nyakba varrniuk. Micsoda vletlen! Mi pedig nem tehettnk mst, mint hogy elkeseredetten forgattuk a szemnket, s felrtuk a sportfelgyelk ltal kitltt kpleteket:
FKT = 1
SZE = 1
PZE = 2
FKT = SZE
FKT < PZE
, ahol SZE = "Srga Zszls Elzs", PZE = "Piros Zszls elzs", FKT = "Fktesztels", msodpercben kifejezve.
Ok, csak hlylk, de azt tnyleg abszurdnak tartom, hogy FKT < PZE, vagyis a fktesztels kisebb vtsg, mint a piros zszls elzs. Fentebb mr kifejtettem, hogy mirt.
Vgs soron azonban nem a sportfelgyelk moktlkezse volt az igazn rdekes, hanem az a tny, hogy a vilgbajnoksg kt llovasa szinkronban vtett ilyen bugyuta hibkat. Ezen a htvgn kicsit mindketten lelepleztk magukat; megmutattk, hogy ppolyan gyarlk s esendk, mint brki ms, de egyszersmind egyrtelmv tettk azt is, hogy nem vletlenl k viszik a csapatuk zszlajt. A rajt klnsen kesen rulkodott errl: mg a versenyzk tbbsge vatosan bizonytalankodott a vizes aszfalttal rintkez hideg gumikon, Michael s Fernando azonnal olyan lendlettel trt elre a meznyben, mintha a tbbieket csak statisztnak hvtk volna a rendezk. Ksbb, ahogy kibontakozott a verseny, s a Bridgestone s a Michelin tbora kztt szles szakadk nylt, mindketten leiskolztk sajt gumiszlltjukhoz tartoz ellenfeleiket. Fernando hszegynhny kr utn 3-4 msodperccel volt gyorsabb a tbbi michelinesnl, aztn a 37. krtl, amikor a krlmnyek hirtelen a Bridgestone javra fordultak, Michael ugyanennyit vert az vire. s, persze, ne feledkezznk meg az idmr msodik etapjban futott, 1:18.885-s krrl sem, amely szinte a lehetetlent srolta.
m a gyarlsguk ppilyen egyrtelm volt. Fernando kiesse utn Michael nyerhetett volna nhny rtkes pontot a vilgbajnoksgban, csakhogy gy viselkedett, akr egy szenvedlyes kockajtkos, aki egy ideje mr folyamatosan veszt, mgsem tud felllni az asztaltl. Azzal, hogy megprblta foggal-krmmel maga mgtt tartani Pedro de la Rost, kzelebb engedte maghoz Nick Heidfeldet is, de tovbbra sem trt jobb beltsra, s gy jtszott, hogy eleve nem nyerhetett. Michael, a pragmatikus Michael, akit gyakran r az a vd, hogy az egyes versenyek helyett a vilgbajnoksgot tartja szem eltt, most hagyta, hogy eluralkodjanak rajta az indulatok; elkerlhetetlen volt, hogy ennek megfizesse az rt. A Ferrarinl azt mondtk, nem akartak beleszlni a dolgba, de ez j plda volt arra, hogy mg a legtudatosabb versenyzk dntseiben sem rdemes maradktalanul megbzni, a clszersg jegyben nha igenis przra kell ktni ket. Habr gy is felfoghatjuk, hogy Fernando kiessvel a Ferrari mr nem bukhatott igazn nagyot, s jl tettk, hogy maximalizlni akartk a nyeresgket; ha gy vesszk, nem hoztak ms dntst, mint a McLaren, amikor tavaly a Nrburgringen kint tartotta a plyn Kimit. Kockztattak, vesztettek - de nem tl sokat.
Fernando a futamot nem a sajt hibjbl adta fel, a Doornbos-szal ztt jtkt azonban nem varrhatta ms nyakba. s a msnapi befkezsdi taln mg durvbb, mg alattomosabb volt - mr ha valban azt a clt szolglta, hogy trbe csalja vele Michaelt. Akrcsak a monaci esetben, ebben is lehetetlen eldntennk, hogy Fernando szndkosan tette-e, amit tett, egy azonban biztos: a helyzet gyansnak tnt. Indtk ktsgkvl volt, emellett nagyon izgatta a fantzinkat, hogy Fernando vajon mirt fkezett a 13-as kanyar kijratnl, s mirt hzdott le termszetellenesen a baloldalra, mintegy felknlva Michaelnek a jobbrl nyl boxbejratot. Ha ltezett magyarzat, nem kaptuk meg; ha csapda volt, ht Michael butn belestlt. Valsznleg azt hitte, nem fogjk megbntetni, mivel az elzsnl mr szinte egy vonalba rt a boxutca kezdett jelz szaggatott vonallal - micsoda naivits!
n szemly szerint azt gondolom, Fernando szndkosan jtszotta el ezt a trkkt Michaellel, a gyzelme azonban drga gyzelem volt. Egy olyan ember manvere volt ez, aki gy rzi, mindent megengedhet magnak, akinek arra szl a kldetse, hogy legyen az els, s ha mshogy nem, ht ktes eszkzkkel is elri a cljait. Ebben a meggyzdsben sokminden szerepet jtszik - a prftikus kldetstudat, az elefntcsont-tornyot emel sikerek, a sebezhetetlensg rzse -, s, ahogy azt Ayrton Sennval vagy Michaellel lthattuk, a legjobbakban taln elkerlhetetlenl ki is alakul. De ezt is lehet nagystlen, s lehet parnyi ttekkel, pitiner mdra jtszani. Plyafutsa sorn Michaelnek rengeteg megkrdjelezhet, st, egyrtelmen durva megmozdulsa volt, ezeket azonban mind nagyban jtszotta: nem emlkszem r, hogy valaha is megleckztetett volna valakit egy szabadedzsen, mint egy duzzog vods, vagy sunyin szablytalansgra akarta volna knyszerteni az ellenfelt, hogy egalizlja a bntetseket.
A ktes rtk gyzelmekbl plt palotban knzan elszigeteltt s magnyoss vlhat az ember. Errl Michael is tudna meslni, mert korbban megjrta ezt az utat, de ha elg okos lenne hozz, Fernando mg elkerlhetn a sorst. Mindssze annyit kellene tennie, hogy nem zrkzik be az elefntcsont-toronyba. Amikor a versenyzk kzsen mennek valahov, pldul az eligaztsra, a legtbben beszlgetnek valakivel; Fernando viszont ltalban egyedl stlgat, arcn a prftk kifrkszhetetlen, de kiss rideg nyugalmval, mint aki nem tall a trsain semmit, amin a tekintete megpihenhetne. Igen, a siker hatatlanul elszigeteltt tesz, erre azonban nem rdemes rjtszani. Persze Fernando mg fiatal, bven van mg ideje megtanulni ezt.
Brhogy is van, a zsk megtallta a foltjt: Michael Schumacher hossz vek ta elszr olyan ellenfelet kapott, aki aggasztan hasonl hozz, mert ppgy brmire kpes a gyzelemrt, mint , s ppolyan vak meggyzdssel vallja, hogy az els helyet neki sznta a sors. A Forma-1-nek teht immron kt gonosz varzslja van - kt fellmlhatatlan, de a hisgok mglyjn perzseld gniusz, akik egyenl felttelekkel szllnak harcba egyms ellen, hiszen az eszkzkben egyikk sem vlogat.
A jtszma ettl mg nem sportszer. De legalbb tisztessges...
* * *
Ez a sztori az ellenslyos lengscsillaptkkal nagyon kacifntosnak tnik, holott a jelek szerint vgtelenl egyszer. A Renault-nl gy vlik, az augusztus 22-n sszel Fellebbviteli Brsg nekik fog igazat adni, ez azonban az a fajta hurroptimizmus, amivel nem is olyan rgen, egy nem is olyan messzi orszgban a folykat is meg akartk fordtani.
Pat Symonds a Hungaroringen azzal rvelt, hogy az ellenslyos lengscsillapt nem ballaszt, hanem egy berendezs, hiszen nem az a rendeltetse, hogy nvelje az aut tmegt. A tbbi csapat azonban meglehets szkepticizmussal tekint erre a vlemnyre. Nem egy vezet beoszts emberrel beszltem, akik mindannyian egyetrtettek abban, hogy az ellenslyos lengscsillapt szablytalan.
Mi tbb, Pascal Vasselon, a Toyota kasztnirt felels ltalnos menedzsere azt mondta nekem, hogy ezzel valjban az sszes csapatnl tisztban voltak, s mindenki tudta, hogy a rendszert elbb-utbb be fogjk tiltani. Mgpedig azrt, mert ugyanarra a koncepcira pl, mint az ikerkasztni (amit az 1981-re tervezett, de tbbszrsen kizrt illetve betiltott Lotus T88-nl mr alkalmaztak), s ha az egyik szablyosnak minsl, elbb-utbb a msikat is annak kell nyilvntani. Vasselon azt lltotta, szemly szerint meglepdtt, hogy az FIA ilyen sokig elnz volt az ellenslyos lengscsillaptval, mivel azt hitte, mr sokkal korbban betiltjk majd. Vasselon csak mosolygott Symonds rvelsn: ugyan, mi ms lenne a feladata az ellenslynak, mint hogy dinamikusan befolysolja az aut slypontjnak elhelyezkedst? Akkor pedig ballaszt, s ksz. Msoktl is hasonl vlemnyeket hallottam.
De akkor vajon mirt vrt ilyen sokig az FIA az akcival? Nos, egyesek gy vlik, azrt, mert csak a Francia Nagydj tjkn jutottak el a Vasselon ltal emlegetett kvetkeztetsre. Habr termszetesen ez is elkpzelhet, van egy msik magyarzat is. A hockenheimi sportfelgyelk kitrtek r, hogy az FIA-nek olyan bizonytkok is vannak a birtokukban, amelyek alapjn okkal felttelezik, hogy az ellenslyos lengscsillapt szablytalan, ezeket azonban a Renault eltt nem trhatjk fel. Vajon mirt nem? Esetleg azrt, mert a bizonytkok egy rivlis csapatrl fednnek fel bizalmas informcikat - legalbbis ez a legkzenfekvbb megolds.
Az FIA taln rjtt, hogy az egyik istll mr bele is fogott egy ikerkasztni fejlesztsbe. Ha gy trtnt, valban gyorsan kellett lpnik, mert nem hagyhattk, hogy a csapat dollrmillikat kltsn a programra, s a rendszert csak azutn tiltsk be. Az ms krds, hogy taln vrhattak volna az idny vgig. |