10 ok, hogy miért gyorsak a finnek
Az idei szezon ugyan nem sikerült túl jól Kimi Räikkönennek a Forma-1- ben, a finn pilóta így is az élvonalba tartozik. Csakúgy, mint néhány éve Mika Häkkinen vagy korábban Keke Rosberg. Finnország raliban is nagy hatalom, bár Marcus Grönholm mostanság nem bír Sebastian Loebbel. Vajon miért ilyen jók a finnek a volán mögött? Mi találtunk 10 okot rá!
1. Mert mindig havas utakon közlekednek
Földrajzi elhelyezkedéséből adódóan az ország éghajlata meglehetősen hideg, a téli hónapok igen kemények, a rövid nyarak azonban meglepő meleget is hozhatnak. Finnországot az ezer tó országának is nevezik, de az igazán türelmes és potnos nézelődő 187 888 tavat találhat meg a térképeken. Az igen zord időjárás következtében (az ország területének egynegyede az északi sarkkörtől északra fekszik) csöppet sem számít meglepőnek, ha havas utakon kell közlekedni, nem áll le a városi forgalom, ha leesik a téli áldás. Így jóformán többet vezetnek „letaposott“ és barázdált havas úton, mint tiszta aszfalton, arról nem is szólva, hogy az egyenes útszakasz a tavak miatt olyan ritka, mint a fekete hajú őslakos. A havas- jeges tapasztalat pedig aranyat érhet a vizes futamokon.
2. Mert isznak, és vezetnek!
Természetesen azt nem állítjuk, hogy minden finn legalább 5 feles és némi kiserő után ül be az autójába, de arra atért nagy az esély, hogy az utakon közlekedők egy részénél bizony sípolna az elektromos szonda. Általáns jellemzés a finnekről, hogy igencsak szeretik az alkoholt, és abból is a keményebb fajtát, a vodkát. A hangulatjavítóként is használható melegítőre bizony szükségük is van, hisz az ország északi részén bizony 51 napos folyamatos sötétség a jellemző, az ilyen iső pedig kiváló táptalaja a depressziónak. A hideg pedig kocsira csávít, ám mivel órisási balesetekről- szerencsére- ritkán hallani, ezért minden valószínűség szerint „nehéz fejjel“ is jól kormányoznak.
3. Mert vb példaképeik vannak
Az első finn fecske 1974- ben jelent meg a Forma- 1- ben, Leo Kinnunen azonban csak egy futamon állt rajthoz, és ott is csak 8 körig jutott. Három évvel később Mikko Kozorowitsky próbálkozott – még kevesebb sikerrel. Keke Rosberg 1978- ban gurult ki elősször F1- es autóval aszfaltra versenyőként, és ha nem is rögtön, de lerakta a finnek alapkövét. A harmadik szezonjától kezdve kellett vele számolni, karrierje az 1982- es vb címben (érdekesség, hogy mindössze egy futamot nyert meg ebben az évben) csúcsosodott ki. Visszavonulása után J.J. Lheto tartotta az északi frontot- sok vizet nem zavart, ám mellette feltűnt egy tejfelszőke kölyökképű fiatal. Mika Häkkinen hét évet várt első futamgyőzelmére, utána meg sem állt húszig, de ami fontosabb, két vb címet is összegrundolt magának. Árnyékában Mika Salo 111 futamos teljesítménye eltörpült. A repülő finn becenevű pilóta visszavonulása után sem maradtunk északi pilóta nélkül, Kimi Räikkönen 2001- es debütálása ótá 9 győzelemmel boldogította szurkolóit. A nagy Keke fia is tagja a sorozatnak, ám Nico Rosberg neve mellett- édesanyja miatt- német zászló szerepel.
4. Mert nem lehet mindenki jégkorongozó
Ha nálunk úgy tartja a mondás, hogy lóra születtünk, akkor a finneknél ez a jégre igaz. És akor már csak egy pár korcsolya, egy ütő és egy korong kell, és már kész is a finnek nemzeti sportja. Azt talán nem is tekintik rnedes hazafinak, aki enm képes elfogadható szinten terelni a pakkot, vagy bemutatni egy jól kivitelezett bodicseket. Azonban mindenkinek nem jut a jégen hely,a már kialakult sportkultúra pedig némileg a beszűkíto a lehetősegeket és a hoki mellett az autóversenyzés a legnépszerűbb sporttevékenység.
5. Mert vezetni kell!
Finnország területét tekintve Európa hatodik legnagyobb országa, háromszor akkora, mind Mo. Lakosai száma azonban csak fele a miénknek, kicsivel többen, mint 5milióan lakják be a 338 145 km2 – es területet. Illetve csak próbálják, hisz a 17fő/km2 nem éppen mondható zsúfoltnak, ráadásul Finnország területe évente 7 km2- rel nő, mivel folyamatosan emelkedik szárazföldje. A rokonságot meglátogatni így nem kis túra, az autó elengedhetetlen kellék minden családban, és hát melyik kissrác ne kérné el a papától egy körre a családi Volvót...
6. Mert a raliban már sokat nyertek
28 kiírásból 13 győzelem. Elég erős mutató, főleg, hogy a legközelebbi üldöző csak négynél tart. Kicsit világosabban, az 1979- ben kezdődő rali- vb történetében 13szor hiredettek ki finn világbajnokot (a 4es szám a franciákra vonatkozik), a legerősebb uralom 1996 és 2000 között volt, ekkor Tommi Mäkinen zsinórban négszer, Marcus Grönholm egszer nyert. Nem csoda, hogy kicsit ráunatk a ralira, pedig lenne miért hajtani, hisz Sebastian Loeb már már mäkineni magasságokba tör, jelenleg 3 vb- elsőségnél tart. A F1 pedig még hódításra vár, hisz a 3 egyéni vb- címmel messze vannak még az éllovasoktól.
7. Mert elég „hidegek“ a forró helyzetekhez
Az a legendás hidegvér, az a sztotikus nyugalom! Valószínűleg genetikailag nem képesek felhúzni magukat, a gyerekkortól rendszeresített szauna- hideg víz tréning pedig csak tovább edzette a testet és a lelket. Kiabáló, ordibáló finn pilótát ember még nem látott. Még a legképtelebebb balesetek, technikai problémák okozta kiesés után sem volt látható egy magából kivetkőzött Kimi Räikkönen, de ez igaz fordított esetre is: Futamgyőzelmet sem ünnepelt még hangosan kacagva, maximum egy fél mosollyal a szája szegletében- de úgy sem sokáig.
8. Mert szarvasteszten edződnek
Máshol nagy pénzeket fizetnek ki gyakorolni vágyó sofőrök, hogy egy tesztpályán próbára tegyék reflexeiket, de a finneknek házhoz jön a tanpálya. Pontosabban a bólya, hisz Finnország területén szép számú szarvaspopuláció kóborog, így az arrafelé autózóknak bizony fel kell készülniük az élő szarvastesztre, és bizony gyakran kénytelenek is bemutatni tudásukat. A későbbi autóversenyzőknek tiszta szerebcse az éles gyakorlás, hisz az erdőből előugró több 100 kilós állat kikerülése után néhány megpördült kollágán épp bőrrel átjutni már rutinfeladat.
9. Mert motorozni hidegben nem egészséges
Azt mindenki tudja, aki volt már 10 fog (plusz) alatt a szabadban, hogy ha kicsit gyorsabban megy a sétáló- kocogó tempónál, es enm autóban ül, akkor bizony 10 fok nagyon hideg tud lenni. A hőmérséklet csökkenésével pedig hatványozottan nő a hidegérzet, es ezen semmilyen motorosruha nem segít. Éppen ezért egy skandináv országban csalogatóbb autóval száguldozni, mint motoron. Tizenéves korában Kimi Räikkönen is inkább a melegre szavazott, egy Ladával kevergett a havas mezőkön
10. Mert szurkolóik szeretnek utazni
Hungaroringi tapasztalat, hogy a német szurkolók után a a legnagyobb számban a finnek képviseltetik magukat egy- egy futamon. Leginkább (hazai pálya híján) azokban az oországokban, ahová könnyen eljuthatnak, és a hazai áraknál kevesebbért hódolhatnak másik nagy szenvedélyüknek, az ivásnak. A finn turizmus fénykora egybeesett Mika Häkkinen vb duplázásával, ám az utóbbi 3-4 évben kissé visszaesett az utazási kedv. Ám jövőre jelentős javulás várható a finn repülőtársaságok statisztikájában, hisz az ügyeletes kedvenc, Kimi Räikkönen Ferrarira váltott, így 2007- től újra lesz értleme a helyszínen szurkolni. |