A Rali világbajnokság
Ezt a sportágat a köznyelvben általában WRC- nek nevezzük, ami a World Rally Championship, azaz a Rali világbajnokság rövidítése. A WRC egy raliverseny sorozat, amit pl. a Forma-1- hez, vagy a GP2- höz hasonlóan - hogy csak a legnevesebbeket említsük - az FIA szervez. A bajnokság elősször 1973- ban került megrendezésre, akkor azonban még csak a gyártókat díjazták. Ez után 5 éves átmeneti időszak következett, míg 1979- ben a sportág elnyerte a ma is használatos szabályait, lebonyolítási formáját.
A csapatok és a versenyzők (minimum 3, maximum 4 pilóta) három napos eseményeken vesznek részt egy- egy világbajnoki futam alkalmával, a világ legkülönbözőbb részein: a havas Skandináviától egészen a görög tengerpartig. Éppen emiatt különböző talajtípusokon kell megmutatniuk a versenyzőknek a tudásukat. Megmérettetnek havon, aszfalton és murván is, sziklákkal, kövekkel fűszerezve. Egy-egy futamon minimum 340, maximum 400 km- t vezetnek a pilóták (Évente legalább 8 helyszínen rajthoz kell állni, ahhoz, hogy értékeljék a teljesítményt).
Talán a fentiek miatt nevezhetjük a legnagyobb kihívást jelentő motorsport sorozatnak a WRC-t. A ralivilágbajnokság futamain mindig 15-25 szakaszt kell teljesíteniük a versenyzőknek, ezek pontos száma mindig az adott pályától függ. A versenyek lezárt utakon folnyak, hiszen így biztonságos. Mindegyik szakszon az idővel versenyeznek a pilóták és navigátoraik. A navigátor feladata, hogy kellő időben tájékoztassa a pilótát az előtte álló útszakasz állapotáról. Ebben segítségére van egy tetemes mennyiségű jegyzet (ezt szaknyelven ITINERnek nevezzük), amit a versenyt megelőző napokban, az arra kijelölt időben, tesztelés során készített a pilóta és a navigátor. A versenyeken szünetet is tartanak, ezeket a raliban szervizelés néven emlegetik. Ilyenkor a szerelőbrigád elvégzi az autón szükséges javításokat, módosításokat, a pilóta meg a navigátor pihenhet egy keveset. A szervizelés időtartama 10, 30, vagy 40 perc lehet, ez az útvonaltól függ, mert a vezetés és az állás idejének azonosnak kell lennie. Érdekesség, hogy az autókat a szervizelésen kívül is lehet javítani, de csak a pilóta és a navigátor nyúlhat a kocsihoz, és csak olyan eszközöket használhatnak, amik a kocsiban vannak.
A WRC autók megjelenésükben hasonlóak a hétköznapi utcai autókhoz, azonban valójában felturbózott vadállatokról van szó! Négykerék- meghajtású gépek, amelyek nagyjából 300 lóerővel bírnak (összehasonlításképpen: egy Forma-1- es kocsi kb. 700 lóerős). Tehát a motor nagyon erős, nagyobb 2000 köbcentinél. A rajttól számított 3 másodpercen belül képesek 100 km/h- ra felgyorsulni. Az, hogy maximálisan mekkora sebességet lehet belőlük kifacsarni, az a pályától függ. Azonban nem ritka, hogy a pilóták 220 km/h- val száguldoznak a cseppet sem egyszerű vonalvezetésű pályákon. Ahhoz, hogy az autók abroncsai megfelelően bírják a hatalmas terhelést, kiváló minőségű gumikra van szükség. A WRC autók mindegyikén Pirelli abroncsokat találhatunk.
A versenyek lebonyolítási szisztémája mindig ugyanaz. Két napot szánnak a felderítésre: a keddet ész a szerdát. A felderítés során a pilóta és a navigátora felméri a terepet, és ilyenkor készítik el a fentebb említett itinert. Csütörtökön kerül sor az ún. "shakedown"- ra. Ezt még afféle gyakorlásnak szánják. Ezek után következik maga a verseny: pénteken, szombaton és vasárnap. Egyes helyszíneken rendeznek "szuper speciális szakaszokat" is. Ez nagyon latványos, ugyanis ez mindig olyan szakaszon zajlik, amit a nézők jól láthatnak. Itt két versenyző áll ki egymás ellen, és mérik az idejüket. Ilyenkor a legjobb belső kamerából nézni az eseményeket, ennek használata azonban nem kötelező.
A rali világbajnokságon lehetséges időbüntetést kapni, pl. akkor, ha valaki a szerviz időn kívül látogatja meg a szervíz boxot, vagy ha lekési a rajtot, vagy valamelyik szakasz startját. A szakaszokon egyébként a rajtszámoknak megfelelő sorrendben indítják az autókat.
A végén az a versenyző nyer, aki a kijelölt szakaszokat a legjobb összesített időeredménnyel teljesítette. A csapatokat csakúgy díjazzák, mint a pilótákat. A szezon végén egyértelműen az lesz a világbajnok, aki a legtöbb pontot gyűjtötte. Ez a csapatoknál is így működik. 2010- től a Forma-1- hez hasonlóan a WRC- ben is új pontozási szisztémát vezettek be, ennek értelmében az első 10 helyen végző pilóta kap pontot a lenti táblázatban látható elosztásban.
Helyezés |
Pont |
1. |
25 |
2. |
18 |
3. |
15 |
4. |
12 |
5. |
10 |
6. |
8 |
7. |
6 |
8. |
4 |
9. |
2 |
10. |
1 |
|