Annyi rangyal nincs gyeletben a vilgon, amennyi ltszlag vigyzott Sebastian Vettel htvgi 1. helyre. Vajon a cmvdnek nagy mkja volt a monaci piros zszlkkal, s az FIA tnyleg kipczte magnak azt az embert, aki veszlyes lehetett volna r?
Monacban a szoksosnl tbb lapbl ll a trsasjtk klnbz esemnyeket tartalmaz krtyacsomagja, amibl a htvgn Sebastian Vettel alighanem folyamatosan kihzta a jokert, mg a tbbiek az "egy dobsbl kimaradsz", "lpj htra 2 mezt" s egyb hasonl felirat krtykkal szvtak.
Az els lpst az idmrn tette meg a gyzelem fel az itt fl sikert r pole pozci megkaparintsval. Ez a pole-ja azonban ms volt, mint a korbbiak tbbsge, hiszen vetlytrsai kzl nem mindenki tudta megmutatni, mire kpes valjban. Nem, ezttal nem Mark Webber rontotta el a szombatjt, aki cstrtki vlthibja kvetkeztben (egy elszakadt vezetk miatt romlott el a vlt feszltsgelosztja) vgig loholva prblta beptolni lemaradst, m vgl a 2010-es idejhez kpest ht tizedet javt csapattrsval ellenttben mg sajt tavalyi Q3-as etalonjtl is elmaradt. Hrom msik bajnok, s egyben monaci gyztes volt az, aki mrgeldtt a kvalifikci utn: Jenson Button, Fernando Alonso s Lewis Hamilton egyarnt prul jrt a Sergio Prez balesete miatti edzsmegszaktssal.
Button s Alonso gy tervezte, ktszer krt mrt krt mennek majd tankols nlkl. Erre a vrtnl kevsb kop, debtl szuperlgy gumik adtak lehetsget, melyek felmelegtse a Pirelli szerint nehzkes volt egy kr alatt. A Red Bull viszont, mint Christian Horner nemrg elmondta, kpes klnsen hatkonyan munkra brni az abroncsokat, ezrt k valsznleg megengedhettk, hogy ktszer egy krre tankoljk fel piltikat. A bkkent Prez sajnlatos buksa jelentette a McLaren s a Ferrari szmra, mivel az jraindtst kvet 2 perc 26 msodpercben csupn egyetlen prblkozsra maradt idejk. A gumikat nem tudtk cscsformba hozni, Alonsnak s Buttonnak be kellett rnie a Q3 elejn jegyzett, ergo kt, illetve hrom fordulnyi felesleges benyval futott krkkel (a brit rontott msodik gyors krnek els szektorban). Ez annyit tesz, hogy krnknti 1,8 kilogrammos (kb. 2,2 literes) fogyasztssal, 10 kilnyi plusz zemanyag (bocs, az adatot szolgltat Williams kilra vsrol a BP-tl) esetn kt tizedes htrnnyal szmolva az emltett kt pilta pusztn a feles teher cipelse miatt bukott egy tizedmsodpercet.
Hogy a javul plyaviszonyokat s a rejtett tartalkokat is beleszmtva mi rekedt bennk, sosem tudjuk meg. Hamilton esete ms tszta. flretett egy garnitra szuperlgy gumit a futamra, ezrt csupn egy etapot vllalt be a Q3-ban. Utlag knny okosnak lenni, de vlemnyem szerint eleve kockzatokat hordozott ez a sprols taktika, mivel itt sosem lehet tudni, hogy egy boxkills utn tiszta plyn folytathatja-e a versenyz, s kihasznlhatja-e a friss abroncsok elnyeit. Hamilton pont az edzs megszaktsakor prblt sszedobni egy j krt - amit szerinte Felipe Massa meghistott -, ksbbi eredmnyt pedig trltk az uszodnl lv msodik sikn levgsa miatt, hiba prblta mentetni a menthett. Nincs mit kozmetikzni rajta, a brit elfkezte magt, s a jobb els gumi megprklse utn kiegyenestette a lasstt - mg csak nem is rintette a piros-fehr rzkveket a kanyar cscspontjnl. Egyrtelm volt, hogy rvnytelen krt futott.
Vettel teht gyesen elkerlte az esetleges buktatkat, s korai szlvszgyors, 1:13.5-s krvel biztostotta, hogy vratlan esemnyek se hozzk t kellemetlen szituciba.
Valsznleg pszicholgiai okai is voltak annak, hogy a harmadik felvons hajrjban vltozatlan kpet festett a tabella. "Az autban lve informcikat, fejlemnyeket krtem Sergio llapotrl. szintn szlva nehz sszeszedettnek maradni, ha nem tudjuk, mi trtnik, s ilyenkor nem rezzk szz szzalkosan jl magunkat" - ismerte el Vettel.
Az emberek 99,9 szzalknak egyik negatv tulajdonsga, hogy csak olyankor vesz szre egy problmt, ha maga is megrzi rtalmait, vagy rdbben az esetleges kvetkezmnyeire. Az autversenyzs alapjn legutbb szegny Henry Surtees s Felipe Massa balesetekor jutottam erre a megllaptsra. Eltte kevsb foglalkoztak a nyitott piltaflke veszlyeivel - br Ayrton Senna tragdijnak hatsra trtnt nhny kedvez beavatkozs -, a 2009-es nyri esemnyek azonban hirtelen rvilgtottak az egsz sebezhetsgre.
A monaci alagt utni sikn mg felhzott palnkkal sem volt senkinek komoly baja mostanban, amg Prez el nem tallta irnythatatlan Sauberjvel. St, hiba emelkedett vasrnap eltt napi tlagban kettre a fktvon elszabadul s romm zzott autk szma, elszr a buktrben lv fekvrendrket szedtk ki, majd a bukkank elsimtsn kezdtek gondolkodni. A nhny ve kifejlesztett, polietilnbl kszlt energiaelnyel-fal, a Tec Pro szerencsre megtette ktelessgt, megvta a mexikit az agyrzkdsnl slyosabb srlstl, ugyanakkor felvetette a krdst, hogy nincs-e mg mindig veszlyes helyen. gy tnik, az FIA szerint igen a vlasz, jvre valsznleg htrbb helyezik majd. Noha Karl Wendlinger 1994-ben, Jenson Button pedig 2003-ban csapdott nagy ervel a falba, a daru s a TV-kamera pozcija miatt szinte ugyanott hagytk. A helyzet megrett a vltoztatsra. De idn mirt kvetkezett be ennyi karambol a helysznen?
Vitalij Petrov gy fogalmazott, az emltett buckk "tszr rosszabbak" voltak, mint a mltban. A sorozatos buksokrt az idei konstrukcikat, pontosabban a csapatok krben divatt vl spci kipufogkat is felelss tettk, melyekbl gzelvtelkor is gazdagon ramlanak a diffzor fel a leszortert termel gzok. A kt jelensg kombincija rvn knnyen felborulhat a lgramls az autk htuljn, instabill tve azt. Innen beindulhat a lncreakci: a poros ven s az tegyenetlensgeken megcsszik a jrm, nekivgdik a jobb oldali palnknak, s kontrolllatlanul, fkezs nlkl siklik tovbb, amerre a sors vezeti. "Csak utas vagy az autban, ha tlkormnyzott vlik, amikor elknnyl a htulja" - magyarzta Button. A szombat dleltt szintn aprt Nico Rosberg esetben viszont ms volt a gond, legalbbis fnke, Ross Brawn lltsa szerint. "Sok zemanyaggal ment, a guminyomsa alacsony volt, az aut alja pedig lert a fldhz" - kzlte.
Brmi is az igazsg, a htvgn megtett nagyjbl 3500 kr kt ezrelkben sem vtettek olyan hibt a fik a siknnl, ami ltvnyos kvetkezmnyekkel jrt. Precizits krdse, s meg lehet lovagolni az emltett bukkankat.
A futamon gy tnt, huplik nlkl is kizkkenthetik a Red Bullt angyali nyugalmbl. Sebastian Vettelt a 17. krben szoks szerint kihvtk a depba, amint a mgtte halad versenyz, konkrtan a b 3 msodperces htrnyban lv Button szervizelt, gondolvn, ekkora lemaradst gysem semmisthet meg a brit. Norml esetben. Valamilyen zavar keletkezett ugyanis a Red Bull rdis kommunikcijban, taln a boxkillshoz kszlds mveletsorn eszkzlt mdostsokbl kifolylag, a szerelk pedig a nagy rohansban nem a megfelel gumikat, hanem egy szett lgy Pirellit kaptak le a polcrl, s hrom msodperces ksssel azokat csavaroztk fel a nmet kocsijra. Puff neki, Button elszguldott a nmet mellett, radsul felbolygattk a szpen kitltt stratgijt is.
Csakhogy, mint utbb kiderlt, ezzel lltottk r a nyer tra - vagy tartottk rajta - Vettelt. Ha mzlija volt a htvgn, ez volt az a pillanat. A cmvd abnormlisan hossz, 56 krs etapnak vgott neki, mikzben Button ktszer, Alonso egyszer vtelezett j gumikat. Termszetesen r is estek a Red Bull nyakra, elbbi kt, utbbi egy msodpercet vert r az 50. krtl, s hosszas fogcskba kezdtek, miutn utolrtk. A tudstk mr a hangzatos, nyomdba s az esti hrmsorokba sznt fcmeken gondolkodtak, a nzk minden idk legkprzatosabb befutinak egyikt vrtk...
...s akkor bekvetkezett a tmegkarambol az uszodnl. Az egszet Adrian Sutil idzte el, aki a 34. krben megejtett egyetlen kerkcserje utn mr nagyon szenvedett a szuperlgy gumikon. Kisodrdott a Tabancnl, majd a plyra visszabotorklva sszezavarta a mgtte rkezket. Hamilton fkezett, Jaime Alguersuari fkezett, Vitalij Petrov fkezett, a spanyol azonban meghgta a McLarent, az orosz pedig belerongyolt a Toro Rossba. Petrov olyan szerencstlenl tkztt, hogy nagyon megfjdult a lba, gy nem tudott kiszabadulni a roncsbl. Kiknyszerttette a Safety Cart, majd a piros zszlkat, akaratlanul is besegtve Vettelnek, tovbb keresztbe tve Alonsnak, mr megint - Abu Dhabi, 2010, emlkeznek...
A 78 krs verseny 69. krt rtta a baleset idejn a vezet tri, s a futam lelltsig tovbbi 3 krt tettek meg a biztonsgi aut mgtt. A knyszerpihen sorn viszont, ahogy azt a Sportszablyzat 41.4-es pontja lehetv teszi, mindegyik autn vltoztattak a szerelk, gy Vettel ajndkknt, idvesztesg nlkl ledobhatta viseltes lgy abroncsait, alig hasznlt szuperlgyakat kapva helyettk. Ezzel tovaszllt Alonso s Button minden remnye s taktikai frja, hogy relatve frissebb gumijaikkal letasztsk az lrl a Red Bullt. A ltszat az, hogy Vettel egy logikailag ersen tmadhat szably rvn megmeneklt a nyoms all, vgan elkocsikzhatott a clig, az ldzktl s a nzktl pedig elvettk egy llegzetelllt vghajr lehetsgt - holott valjban mg adtak erre egy utols eslyt!
Racionlisan nzve semmi rtelme nem volt jraindtani a versenyt ilyen ksn. A Forma-1-ben sszesen tizenkt korbbi alkalommal - 1978 Zeltweg, 1981 Dijon, 1982 Detroit, 1984 Brands Hatch, 1987 Mexik, 1989 Imola, 1992 Magny-Cours, 1994 Imola, 1994 Suzuka, 2001 Spa Franchorchamps, 2007 Nrburgring, 2010 Jeongam - fordult el, hogy egy nem rajt utni, vagy az els kt krben trtn baleset miatt megszaktottk a viadalt, majd folytattk. Mindannyiszor azrt, mert a mezny nem teljestette a tv 75 szzalkt, ami a teljes rtk pontok osztshoz szksges. Olyankor, amikor e hatr fltt lengettek piros zszlt, hagyomnyosan nem indtottk jra a futamot. Idig.
Jmagam azt hittem, itt a vge, s David Coulthard is ugyangy vlte a BBC kommenttoraknt. Hat krrt nem rdemes vrni hossz perceket, mindenki mehetne elmerlni a medencben s a monaci jszakai/ks dlutni letben. Charlie Whiting versenyigazgat azonban mshogy ltta, s teljes rtk szrakozst nyjtott a nzknek. Egyszval Vettelnek ellene volt a piros zszl, hiszen mg egy Safety Car mgtti clba rssel is biztosabb lett volna a gyzelme, mint a htralv t kr rendes tempban trtn teljestsvel.
Ktsgtelen, van valami megmagyarzhatatlan abban, hogy egy verseny meglltsnak s jraindtsnak fzisban klnbz gumik lehetnek az autkon, plne szraz idben. Ha az egsz futamot egy videofelvtelhez hasonltjuk, a piros zszl a pause gomb megnyomsval lesz egyenl, s az jraindtsnl elvileg mindennek ugyanebbl az llapotbl kellene folytatdnia. Addig ok, hogy az effajta meglls s knyszerpihen szokatlan krlmnynek szmt az autk szempontjbl, s a hts, a vlt, a fkek ellenrzse, mdostsa megkerlhetetlen feladat, m abba mr joggal be lehet ktni, hogy mirt szabad a kerkcsere is.
Mint a felsorolt listbl ltszik, nem srn kellett elmerengeni az ide vonatkoz elrsok esetleges hinyossgain. Rgebben a kt "flfutam" sszestett ideredmnyt figyelembe vve hirdettek rangsor, vagyis a piros zszl ellenre konzervldtak a klnbsgek, igaz, a plyn elfoglalt pozci befolysolta, mennyire lehetett vltoztatni rajtuk. A haszonszerzsi lehetsgeket a tankols tiltsval is igyekeztek kurttani - csak a piros zszlk meglengetsekor pp a boxutcban tartzkod autba lehetett zemanyag tlteni 1994 s 2008 kztt. A gumik krdse fltt azonban valahogy mindenki elsiklott. Nem is csoda, hiszen javarszt esben trtntek a megszaktsok, a versenyek elejn, amikor mindenki hasonl kopottsg abroncsokon krztt.
A 2008-as Sportszablyzat elzetes tervezetben mg szerepelt, hogy csak az idjrsi viszonyok vltozsa esetn engedlyezett a kerkcsere, de ksbb kihztk ezt a kittelt. Most, hogy felsznre kerlt a problma, nyilvn elgondolkodnak a felttel beiktatsn, s gy sejtem, be is fogjk iktatni hamarosan.
rk talny marad, hogy Vettelt megelzhettk volna-e a piros zszl nlkl. A nmetnek folyamatosan nehezed felttelekkel kellett megbirkznia, ahogy a vgket jrtk gumijai. Szemmel lthatan csak arra gyelt, hogy a kt hosszabb egyenesre jl forduljon r, s vletlenl se cssszanak meg hts kerekei a kigyorstsnl. Egyetlen megings brmikor benne lett volna a pakliban.
De mg a tkletes vezets sem garantlta volna neki a sikert. 2005-ben a szintn egykillsos taktikt vlaszt Alonst a vgn megelztk a Williamsek, akik 32, illetve 35 krrel (kb. 100 kilomterrel) kevesebbet tettek meg nla utols boxkillsuk ta. A htvgn Alonso gumijaiban 60, Buttoniban 106 kilomterrel kevesebb volt, mint Vettel Pirellijeiben. Ha a McLaren tmadja az els fronton a Red Bullt, alighanem fakpnl hagyja. A cmvd szerencsjre viszont beragadt kzjk a Ferrari, amelyen nem voltak elg frissek az abroncsok Vettel megelzshez, viszont nem mentek annyira tropra sem, hogy knny tmadsi felletet jelentsenek Buttonnak. Most Vettel kezre jtszottak a krlmnyek. Hajdani pechsorozatnak ismeretben taln megrdemelte.
veken t egybknt utpinak szmtottak az elzsekrl sztt lmok a hercegsgben, m vasrnap bebizonyosodott, gyessggel s precizitssal igenis kivitelezhetk a manverek a szk terepen. Zmmel mg DRS sem kellett hozzjuk. Michael Schumacher rgtn az els krben beszrt az elbbiskol Hamilton mell a Loews-ban, majd a 29. krben Nico Rosberget etette meg ugyanitt. Kamui Kobayashi a Mirabeau-nl furakodott be egy kamikaze akcival Sutil el, Webber pedig pp t fkezte ki az alagt utn.
Volt azonban valaki, aki mindegyre nem ltez rseken keresztl prblt rivlisai el frkzni. Eltalltk, Hamiltonrl van sz. eleve feszltebb idegllapotban vgott neki a tvnak Q3-as klvrija folytn, ami sszessgben mnusz kt rajthelyet jelentett szmra.
A start utn Schumacher volt az, aki elkezdte az MP4-26 mdszeres lebontst htulrl, slusszponknt pedig szemflesen vissza is elzte azt a Loews-nl. Poftlanul, tehetnnk hozz, ha nem egy 42 ves versenyzrl beszlnnk. A gyzelmi lmokat ddelget Hamilton ttlenl figyelhette az len halad Vettel krnknti kt msodperces tvolodst tle, illetve a gumijaival bajld Schumacher Mercedesnek hts formavilgt. Pldakpt a 10. kr elejn sikerlt megelznie az els kanyarban, de mr ekkor is neccesen: Schumachernek rsen kellett lennie, hogy elkerlje az tkzs a mell bees autval. Jellemz, hogy utna mg Hamilton gesztikullt indulatosan a kezvel.
Bosszsgi szintje ezutn emelkedett csak meg igazn. A 33. krben Felipe Massn akarta thmozni magt a Loews-ben, trlvn valamelyest a becsletn itt esett foltot. A McLaren s a Ferrari sszellt, mint kt kicsi lego, az aszfaltra hullajtva megannyi darabot a karosszribl. Hamiltont abszolt jogosan bntettk meg, krt tett ellenfele autjban, s az tlet kvetkezes is volt, mivel Paul di Restt kicsivel eltte ugyanilyen vtsgrt sjtottk drive through-val. A futam menete szempontjbl j volt, hogy legalbb nem forgatta ki Masst, thatolhatatlan ttorlaszt kpezve a versenynaptr leglassabb kanyarjban.
Ha valakinek, neki lds lett volna a kedlyllapot s a vrnyoms szempontjbl a futam leintse a piros zszlval. Valsznleg szegnyebb lenne nyolc ponttal, mivel az Alguersuari ltal megtrt hts szrnya miatt ki kellett volna llnia - ha nem teszi meg nszntbl, kiinti t Whiting a veszlyes jrmve hivatkozva -, cserbe viszont elkerlt volna nhny knos pillanatot s sok kritikt. Pldul Pastor Maldonado falhoz vgst a Ste. Devote-ban a 74. krben, amirt ismt sszetzsbe keveredett a rend reivel. Brmennyire is gy ltta, hogy a Williams tl korn kanyarodott el, t terheli a felelssg a balesetrt. Tl mersz volt.
A BBC-nek adott nyilatkozatban, amelyben Ali G-t idzve flig viccesen felvetette, hogy fekete brszne miatt pikkelnek r a sportfelgyelk, azrt hallgatjk ki t olyan sokszor, meglehetsen zavarodottnak tnt. Aranykeretes napszemvege mg bjtatva tekintett feldltan lehlyzte vetlytrsait s burkoltan rasszizmussal vdolta a sportfelgyelket. Dhe rthet volt, de nem elfogadhat. "gy reztem, tkletesen kszltem fel, azonban szmos akadlyba botlottam" - fejtette ki utbb. - "Az sszes feszltsg kitrt bellem."
Mindenkinek vannak rossz napjai, azonban a McLarennek gondoskodnia kellett volna rla, hogy a frusztrlt Hamilton ne mondjon ki olyasmit, amit sem gondol komolyan, s ksbb megbnhat. Hiba volt egy PR-os nlkl beszlni hagyni, s tjkoztathattk volna arrl is, hogy amennyiben utlagos boxutcn thajtsos bntetst kap Maldonado kilksrt, a 20 msodperces idhozzrs sem ront 6. helyn, mert a mgtte lv Adrian Sutil ennl sokkal messzebb volt tle.
A brit azt mondta, elzsi ksrleteivel csupn "show-t akart krelni - ezt pl. egy stand-up comedyvel is megtehette volna-, ami dicsretes, de ha ezt vlasztotta, vllalja rte a kvetkezmnyeket.
Mindazonltal, ha valaki csattans vlaszt tud adni a plyn a brlatokra, az Hamilton. Hisztizs-bntetses htvgi utn ltalban j formval szokott elrukkolni a kvetkez nagydjon. Els gyzelmt 2007-ben azutn szerezte, hogy kiakadt a McLarenre, amirt lltlag nem engedtk neki megtmadni Alonst Monacban. 2008-ban a magny cours-i siknlevgs sztori utn flnyes diadalt aratott Silverstone-ban, a fuji rajtnl a fl mezny buktrbe terelst kveten pedig Knban nyert. Idn els gyzelmt pp a sepangi cikzs eset utni htvgn jegyezte. s hol nylna 2011-ben jobb eslye a javtsra, ha nem Kanadban, ahol mindhrom eddigi fellpsn elhdtotta a pole pozcit, s ebbl kettt 1. helyre is vltott...
|