♥Kimi♥Jaime♥Nico♥Nicolas♥Vettel♥
Bejelentkezs
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
 
Kimisek indulja

"Megcsillan a nap a Ferrarikon

tszguld Kimivel a clvonalon

Egytt mozog gp s llek,

Kimis leszek, mg csak lek."

 
Men
 
WRC
 
Nap idzete

Tovbbi kedvenc idzeteim...

 
Szavazs
Te megbntetted volna a Ferrarit?

Igen
Nem
Szavazs llsa
Lezrt szavazsok
 
Nico Rosberg
 
Sebastian Vettel
 
Jaime Alguersuari
 
Mennyien vagyunk?
Induls: 2006-08-15
 
Palik bekpsek
 
Nico hazja
 
Nmetorszg
 
Szavazs
Ki a Kedvenced?

Kimi Rikknen
Sebastian Vettel
Jaime Alguersuari
Nico Rosberg
Nicolas Hlkenberg
Szavazs llsa
Lezrt szavazsok
 
Beszlgessnk:D
Nv:

zenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 
Szavazz
Melyik varicinak rlnl jobban?

Kimi a raliban maradna
Kimi visszatrne az F1-be
ms /A vlemnyedre kvncsi vagyok, nyugodtan rd be a csetbe, vagy a vendgknyvbe/
Szavazs llsa
Lezrt szavazsok
 
F1-es cikkek
 
Ne lopj, mert ltlak!
Innen mindenkit ltok!
 
J oldalak:D
 
Puszi:D
 
Szavazz!
Lezrt szavazsok
 
Interjk
 
Ayrton Senna
 
Utols frissts
 
2011 Sanghaj

 

 

Szval mestersgesen turbztk fel ltszatizgalmakkal a versenyeket? gy fabatkt sem rnek az elzsek, kamu az egsz? Igen? Akkor mutasson valaki akr egyetlen olyan sportot is, amelyben nem nknyesek a szablyok...

A szoks nagy r. Annyi ven t azzal keltnk s azzal fekdtnk, hogy hiba az rtechnika meg a dollrmillik, a Forma-1 gagyi, unalmas, a versenyeken kevesebb az elzs, mint a hsvti krmenetben, rgen klnben is minden jobb volt - s persze az egszrt az FIA a hibs. Kedvenc sportunk vgromlsn keseregni, Max Mosley-t s trsait szidni meghitt egyetrtsben a haverokkal estnknt, egy kors sr mellett, a kollgkkal az ebdsznet alatt, a netes frumokon munkaidben, vagy bks csaldi krben a vasrnapi ebd utn ktsgkvl kellemes idtlts. rthet, hogy nehezen mondunk le rla, de taln mgis rdemes. Mert ha mg az sem tetszik, ami a Knai Nagydjon trtnt, nyugodtan fanyaloghatunk az idk vgezetig. A Forma-1 ennl jobb mr nem lesz. Nem is lehet. Fizikai kptelensg.

A gyzelem sorsa 4 krrel a verseny vge eltt dlt el, radsul lss csodt, mg csak nem is a boxban. Az eredmny nemhogy az idmrn, de mg a kerkcserk utols forduljnl sem vlt vglegess, hogy kedvnkre vgigszunyklhassuk a zretapot. s annyi volt az elzs, mint mg soha; legalbbis az elmlt harminc vben, amita statisztikkat vezetnek errl. A szraz versenyekre tavaly tlagosan 21.3 elzs jutott, idn azonban az els hromra kis hjn ennek a hromszorosa: 56.7. Ez jcskn fellmlja mg az 1984-ben belltott, 43.2-es rekordot is. Ha teht a mlt nosztalgikus homlyban gy sejlik, rgen tbb helycsere trtnt a plyn, az emlkezetnk megcsal minket. De ne essnk pnikba; cserljnk memrit!

Teht a szablyalkotk j trkkjei - a gyorsan elkop gumik, a dnthet hts szrny, a feltmasztott KERS, a dupla diffzor szmzse - megannyi elvetlt tlet utn vgre fnyes sikert arattak. Mr ABC-sorba rendezni is fraszt lenne az sszes elkpzelst, amivel az utbbi vekben, az llandsult elgedetlensg hatsra megprbltak friss izgalmakat csempszni a versenyekbe. S egyre inkbb gy tnt, a harcukbl csak Sancho Panza hinyzik, mr ha rtik, mire gondolok. A fradozsuk mgsem bizonyult hibavalnak: az ri kznsg most vgre llva tapsol.

Vagy mgsem? Akrmilyen fordulatos volt a Malajziai s a Knai Nagydj, tovbbra is akadnak, akik morogva hzzk a szjukat. A leggyakrabban hangoztatott rvk, hogy az j szablyok "mestersgesen" avatkoztak be a kzdelembe.

Mestersgesen. Az n flemnek eleve kiss nevetsgesen cseng ez a sz egy olyan sport vonatkozsban, amely arrl szl, hogy ngykerek, benzinmotoros rjrmvek harcolnak egymssal egy leaszfaltozott plyn. Mgis mi lehetne ebben termszetes? Ne rhgtessk ki magunkat! Na mindegy, lpjnk tl ezen. Azt viszont igenis tisztzzuk, hogy tulajdonkppen mit rtnk "mestersges" alatt, mert klnben ez is csak egy marad a tartalom nlkli lzungok sorban, ami a vita hevben jl cseng ugyan, de valjban nem jelent az gvilgon semmit. Elcspelt szitoksz a rutinbl jv klrzs mell, semmi tbb.

Taln az a baj, hogy a szablyok nknyesnek tnnek? A dnthet hts szrnynl mr az utnget sem lenne erltetettebb? A sokat emlegetett turbgomb gyis megvan, csak KERS-nek hvjk. Ok. Csakhogy nincs a vilgon olyan sport, amelynek nem nknyes a szablyrendszere. St, a termszeti trvnyeket leszmtva, amelyekhez viszont gyis mindegyiknek igazodnia kell, ha az alkoti nem akarnak komplett iditt csinlni magukbl, az sszes szablyrendszer, amit emberek hoznak ltre, nknyes, belertve a jogrendszereket s minden mst is. Nem akarom kinyitni Pandora szelencjt, nehogy magamra szabadtsam a moralistkat, mert itt a rzkvn tl mr inkbb filozfiai jelleg, veszlyesen messzire vezet krdsek vrnak a buktrben, de ez mg egy olyan eleminek tn, si sportra is igaz, mint amilyen pldul a futs. 100 mter vagy 400? Aligha rulok el jdonsgot, ha azt mondom, hogy az egyiken nem felttlenl ugyanaz lesz a gyorsabb, mint a msikon; tessk, a tv kijellsvel mris befolysoltuk az erviszonyokat. A Forma-1-ben mirt ppen 305 km a versenyek hossza? Ha a Knai Nagydj 5 krrel rvidebb, nem Lewis Hamilton, hanem Sebastian Vettel nyer. Ez a tv is nknyes. Rgebben nem voltak ritkk a 4-500 km-es futamok - emiatt nem lzadozunk? s, teszem azt, mirt ppen ngy kerekk van az autknak, mirt ppen benzinmotor hajtja ket, mirt ppen 11 garnitra gumit kapnak a versenyzk a htvgre, mirt ppen kt pilta van egy csapatban? Sorolhatnnk a krdseket a vgtelensgig. A vlaszt meg gyis ismerjk: 42.

Az egyetlen md, amivel megszabadulhatnnk ettl a pusztt nknytl, az volna, ha egyltaln nem lennnek szablyok. Mindenki szabadon megvlaszthatn, hogy lval, talicskval, hrcsgsznnal, rraktval vagy sugrhajts rollerrel ll rajthoz a versenyen, aztn hadd szljon! Az nyerne, aki elbb clba r. De mgis milyen tvon, s milyen vonalvezets plyn? Mert ugye valakinek ezt is meg kellene hatroznia. Eh... Szntiszta nkny. Hagyjuk is a fenbe! Viszlt, s ksz a halakat.

Na j, most kivtelesen nem fogom magam teljesen hlynek tettetni. (Ne is mondjanak semmit...) Termszetesen van nmi fogalmam arrl, hogy mit rtenek "mestersges" beavatkozs alatt azok, akiknek nem tetszik a gumik, a DRS s a KERS ltal gerjesztett izgalom. Nekem azonban az a vlemnyem, hogy csak akkor lennnek erltetettek vagy mestersgesek a szablyok, ha nem hagynk rvnyeslni a termszetes szelekci elvt. De szerencsre nyugodtan felllegezhetnk, mert az nem srl: az ersebb tovbbra is felfalja a gyengbbet. A gyorsabb elzi meg a lassabbat, s nem fordtva. Nincs kontraszelekci.

Hogy nem a legersebb nyer? Mr n krek elnzst, de vajon nem fordtva lnk a kagyllsben? Nem gy van az, hogy ppen azt nevezzk a legersebbnek, aki nyer? Vagy netn azt szeretnnk, ha egyszeren az idmrn ltott erviszonyok rvnyeslnnek vasrnap is? Akkor meg minek egyltaln megrendezni a versenyt? Kapja meg mindenki a pontjait szombat dlutn, s cskolom! Megsprolunk egy napot. 2000 s 2004 kztt, Michael Schumachernek s a Ferrarinak ksznheten elg frappns zeltt kaptunk ebbl. Tetszett? Ht, van, akinek igen...

rtem n: amiatt aggdunk, hogy rdemtelenl lehet gyzelmet aratni. Hogy a sorrend a vletlenen mlik. Csakhogy errl sz sincs. Igen, okos stratgival ellenslyozni lehet az aut technikai hinyossgait; a plyn nemcsak az szmt, hogy a mrnkk odahaza, valamelyik eldugott iroda neonfny-ztatta zugban hogyan hztak meg egy vet a CAD-rajzon a lzeres egrrel. De mgis mirt problma ez? Rgebben az volt a baj, hogy mindent elre ki tudtak szmtani krzvel-vonalzval, s a plyn csak az otthon mr ezerszer elvgzett szimulcikat futtattk le jra. Most meg az a baj, hogy nem gy van.

Az pedig alaptalan vd, hogy a csapatok hiba erlkdnek, hiba ptenek szupergyors autt, mert minden kizrlag egy rajtuk kvl ll tnyezn, a gumikon mlik. Mg ez 2005-ben, az egsz versenytvra szl gumik idejn, amikor a Bridgestone remnytelenl alulmaradt a Michelinnel szemben, jogos lehetett volna, a Pirellitl ma mindenki egyforma abroncsokat kap. Radsul a slyelosztst is egysgesen rgztettk, hogy senki ne kerlhessen vletlenl elnybe. Nincs kifogs: az eslyek, mr ami a gumikat illeti, egyenlek. Az erviszonyok az elvgzett munka hatkonysgt tkrzik. Vagy netn tudunk valakit, aki a Knai Nagydjon tbbet tett, de kevesebbet rt el?

Tny, hogy a csapatok feladata sszetettebb vlt. Az elmlt vek egyik legkedveltebb hiedelmrl pldul, amely szerint Jenson Button kmletesen bnik a gumikkal, a htvgn kiderlt, hogy ebben a formban a valsg tlzott leegyszerstse. Button egy httel ezeltt, Sepangban ktsgkvl annak ksznheten lett msodik, mikzben Hamilton a szanaszt kop kemny Pirellikkel htrazuhant a verseny vgn, hogy boxkillsrl boxkillsra gyesen llttatta meredekebbre McLarenjnek els vezetszrnyt, ily mdon hangolva a balanszt a zemanyagszinttel egytt vltoz slyelosztshoz. Ez akkor zsenilis hzsnak tnt, m Sanghajban fordult a kocka: ott neki nem sikerlt eljtszania ezt, ezrt lassult le az elhasznld hts gumik miatt, mg Hamilton zavartalan vgtban haladt egszen a clig. Lehet, hogy a Ferrarikat is ugyanez a jelensg hzta vissza az utols krkben. "Nha j gumik vannak az autn, mskor kopottak, s valahogy ki kell tallni, merre toldik velk a balansz" - magyarzta Martin Whitmarsh. - "Minden egyes boxkillsnl lltunk az els szrnyon, megprbljuk megjsolni, milyen lesz a balansz, ami a kerknyomstl, a hmrsklettl is fgg. Ezek a gumik rendkvl rzkenyek arra, ahogyan elzleg hasznltk ket: a felmelegtsi/htsi ciklusok szmra, a megtett krkre." Sz sincs azonban arrl, hogy mindez a vletlenen mlna. Egyelre taln fekete mgia, igen, de kiismerhet. Csak id kell hozz.

Tulajdonkppen milyen Forma-1-et akarunk? Az olyan frzisokbl, hogy "ht sok elzst szeretnk, meg izgalmakat, de nem mestersgesen", nem lehet szablyokat pteni. Ez szplancs, mr ha valaki emlkszik r, mi az. Nem konstruktv kritika.

Rendben, felfogtam: desmindegy, hogy mennyi elzs van, lehet akr annyi is, mint csillag az Andromda-galaxis egyik spirlkarjban, ha nem elg ltvnyos. Teht nem szmt, mennyit ltunk, csak szpek legyenek, s ne tl knnyek? Ok. Akkor menjnk vissza az idben mondjuk... 2010-be. Merthogy pont ez volt az az llapot, amivel eddig elgedetlenek voltunk. Kevs elzs, de nehz. Visszasrjuk?

Elismerem, azon lehet hborogni, hogy az elzs most nem annyira a kpessgek, mint inkbb a krlmnyek fggvnye: aki a friss gumik jvoltbl krnknt 3 msodperccel gyorsabb az ellenfelnl, valsznleg hamar meg fogja tallni mellette a rvidebb utat. Ehhez nem kell zseninek lennie. Itt azonban egy mezei ktlhzs esete forog fenn. Ha knny elzni, sok elzs lesz. Ha nehz, akkor meg kevs. A kett egytt nem megy. A feladat nyilvn az, hogy rtalljunk az idelis kompromisszumra, nekem azonban az a vlemnyem, hogy jelenleg igencsak kzel jrunk hozz. Noha ktsgtelen, hogy akadtak olyan helycserk, amelyek a nagy tempklnbsg miatt szinte automatikusnak tntek, a tbbsgk nem ilyen volt. Fernando Alonso, hiba voltak 6 krrel jabbak a gumijai, hiba nyomkodta buzgn a DRS gombjt, 8 keserves krn t kszkdtt, mire sikerlt elmennie Michael Schumacher Mercedese mellett. Hamilton az utols 15 krben hrmat is elztt - kztk Nico Rosberget, akinl pedig nem voltak frissebbek a gumijai -, de egyiket sem a DRS-znban. Igaz, a dnthet hts szrnynak nem kizrlag ott volt szerepe, mert lehetsget adott r, hogy ha valaki nem is kerl vetlytrsa el a hts egyenes vgn, kzel maradjon hozz a hajtkanyarban, s a clegyenesre rfordulva jabb tmadst indtson ellene. Hamilton gy elzte meg pldul Felipe Masst, ltvnyos csrtbe bonyoldva vele. Mindegyik manverrt kemnyen kellett kzdenie; egyiket sem sorolhattuk a "tl knny" kategriba.

Itt fkezznk is le egy kicsit, s tegyk hozz, hogy Knban a fentieket figyelembe vve is sokkal inkbb a gumik kztti klnbsgek, semmint a KERS vagy a DRS tettk lehetv az elzseket. Mi sem mutatja ezt jobban, mint hogy Hamilton az len halad Vettelt annak ellenre sem a hossz hts egyenesben gyrte le, hogy a Red Bullban sem a KERS, sem a DRS nem mkdtt, a McLarenben viszont mindkett. Tulajdonkppen nem is az a Pirelli valdi titka, hogy gyorsan kopnak a gumik, hanem az, hogy nem egyrtelm velk az optimlis boxstratgia. Ha mondjuk nyilvnval lenne, hogy a kt kerkcsere a tuti, s gy mindenki ezt kvetn, a killsok tologatsval lehetne ugyan nyerni 1-2 krt, de olyan helyzet, mint Sanghajban, amikor kt versenyz gumijainak llapota kztt 6-8 krs eltrs is van, nem llhatna el. Mrpedig az elzshez szksges tempklnbsg csak ebbl jn ssze. A Pirelli teht rtallt arra a keskeny hatrmezsgyre, amin egyenslyozva a csapatok sem tudjk elre eldnteni, hogy egyszer, ktszer vagy hromszor (st, plytl fggen akr ngyszer) lljanak ki a boxba, s ez a lehet legtermkenyebb talaj a kreatv taktikk szmra.

Mgiscsak mestersgesnek rezzk ezeket az elzseket? Ht j, akkor kvessk vgig a kvetkez, taln bntan trivilis gondolatmenetet. Elzsrl ugyebr csak gy lehet sz, hogy egy gyorsabb aut egy lassabb mgtt halad. Ahhoz azonban elszr oda kell kerlnie. De mikor? Az idmrn, hacsak nem trtnik valami rendkvli, nyilvn nem, hiszen annak ppen az lnyege, hogy a gyorsabb autk elkelbb helyet foglaljanak el a rajtrcson. Taln a startnl? Igen, ott mindig van nmi kevereds, m ez a ksbbi krk sorn ritkn eredmnyezi elzsek tmkelegt. Az elz vekben ppen az volt a versenyek rkfenje, hogy legksbb a boxkillsok els (s tbbnyire egyetlen) forduljnl stabilizldott a sorrend, aztn a leintsig nem vltozott semmi. Ell haladtak a gyorsabbak, htul a lassabbak - mgis mitl vrhattunk volna elzseket? Legfeljebb akkor kaptunk bellk egy kis alamizsnt, ha valamelyik nagymen hibzott, s htraesett a meznyben. Tudomsul kell vennnk, hogy a modern F-1-es autkba ptett elzsi nehzsgektl csak gy tudnnk megszabadulni, ha lebuttannk rajtuk azt, ami gyorss teszi ket: az aerodinamikt. Ez nyilvn nem lenne clszer.

Itt jnnek a kpbe a Pirelli gumik, amelyek gondoskodnak rla, hogy menet kzben is vltozzanak az erviszonyok, s a ragadoz prdv vljon, a prda pedig ragadozv. Ha nem llandsul, hogy ki a lass s ki a gyors, rtelemszeren sokkal tbb elzs lesz. Alonso pldul a Knai Nagydj 25. krben elment Schumacher mellett, de ksbb lett az ztt vad: a nmet az utols 15 krben tnyleg szinte vadszott r, a 7 krrel frissebb gumikon 14 msodpercet hozva rajta. Egybknt tavaly mr a Bridgestone is kapcsolt, s a Kanadai Nagydjbl okulva valami nagyon hasonlt szeretett volna elrni Hockenheimben - a hagyomnyokkal szaktva ezrt vittk oda a leglgyabb s a legkemnyebb keverkt -, de a gumijaik annyira tartsak voltak, hogy az tletk nem vlt be.

A DRS-t pedig szerintem felesleges szapulni. Hogy egyoldalan a tmad flnek biztost elnyt? Lehet, de eddig a vdekez flnek volt ugyanennyire egyoldal elnye amiatt, hogy a mgtte halad a szlrnykban vesztett a leszorterbl, s gy gyakorlatilag prblkozni sem tudott semmilyen akcival. Nem azrt, mert nem volt elg tks legny, hanem mert a fizikval nem lehet vitatkozni. Aki azt hiszi, hogy az elzsek hinya eddig a versenyzkn mlt, ht hajr, prbljon meg szrnyak nlkl replni! Valsznleg hamar rjn majd, hogy a szndk kevs. Ha azt szeretn, hogy az egyik aut teljesen azonos felttelek mellett - egyforma keverk s kopottsg gumikon, DRS s KERS nlkl - elzze meg a msikat, belelg a keze a bilibe. Egyfell ha az az aut annyival gyorsabb a msiknl, hogy meg tudja elzni, mgis milyen ton-mdon kerljn mg? Msfell a mezny ma mr annyira ers, szzalkosan annyira cseklyek a klnbsgek a versenyzk kztt, s mindenki annyira egyenletesen, kevs hibval teljest, hogy pusztn a kpessgeire hagyatkozva senki nem szrhatja tucatjval a brilins manvereket.

St, mondok mg valamit: a DRS valjban nem is biztost egyoldal elnyt, hanem csak semlegesti a szlrnykbl ered htrnyt. Ez nem egyszeren ravasz jtk a szavakkal. Gondoljunk csak bele: eddig, DRS nlkl, hiba volt valaki gyorsabb az ellenfelnl, amint megrkezett mg, lelassult, anlkl, hogy ezrt brmelyikk tett volna valamit. s ez az llapot - ez a htrny - konzervldott is mindaddig, amg valamirt szabadd nem vlt eltte a plya. A DRS-sel viszont csak az tud elzni, aki anlkl is gyorsabb lenne, vagyis egyszeren a jogos elnyt hasznlja ki. Hogy mirt? Egyrszt azrt, mert 1 msodpercen bell nerbl kell megkzeltenie a vetlytrst, teht gyorsabbnak kell lennie nla, msrszt azrt, mert ha a DRS segtsgvel valamirt mgis egy lassabb aut elz meg egy gyorsabbat, az gyis a sarkban marad, s rvidesen ellentmadst indthat. Vagyis a dnthet hts szrny mindenkinek csak azt a jusst adja vissza, amitl a cizelllt aerodinamika megfosztotta; ha gy tetszik, helyrebillent egy loklis torzulst az erviszonyokban. A lassabbat nem segti a gyors el, de a gyorsnak segt az elzsben. Gondoskodik arrl, hogy ne boruljon fel a termszet rendje, s a ragadoz falja fel a zskmnyt, ne fordtva. Ilyetnkppen semmi mestersges nincs benne; klnben is, ahogy David Coulthard mondta nemrg, "az egsz aut egy elzsi segdeszkz." Az 1970-es vek klasszikus felllsa, amikor a versenyzk szlrnykbl oda-vissza elzgettk egymst, s a lassabbnak a kis lgellenlls jvoltbl gyakran valdi eslye nylt a tmadsra, sokkal termszetellenesebb volt, mint az a helyzet, amit most a DRS teremtett. Akkor tnyleg rvnyeslt a kontraszelekci. Knban viszont senki nem nyert (vagy vesztett) rdemtelenl.

Az emberek ltal alkotott szablyrendszerek kztt nincs nknyesebb s kevsb nknyes, csak olyan, ami szemly szerint valakinek jobban vagy kevsb tetszik. zls dolga az egsz. A felttelek meg mindenki szmra egyformk. Azon lehet vitatkozni, hogy a jelenlegi szablyok tl bonyolultak, de akit ez zavar, az ne foglalkozzon velk; lvezze, amit a plyn lt, s ksz. A sanghaji verseny akatt jkat kurjongattam n is. gyis mindenbe bele lehet ktni, csak akarni kell. De minek?

* * *

Sanghajban folytatdott a gumisakk-jtszma, s kaptunk nhny elkpeszt zeltt abbl is, hogy milyen hihetetlenl sok mlik a boxkillsok idztsn. Egy-kt kr ide vagy oda eldnthet mindent.

Lewis Hamilton hromkillsos stratgival aratott gyzelme jl dokumentlt, nem is igazn lehet mit hozztenni. Biztosan egyike volt az eddigi legragyogbb sikereinek, mert nemcsak helyes taktikra, hanem a kritikus pillanatban vgrehajtott elzsekre is szksg volt hozz; s mg rendkvlibb tette az a tny, hogy 17 krrel a verseny leintse eltt, amikor utoljra kihajtott a boxutcbl, mg csak a 4. helyen llt. Mivel ht nappal korbban, Sepangban kocksra fkezett egy gumit az idmrn, s gy a versenyre csak kt szett lgy Pirellije maradt, Lewis most szndkosan megsprolt egyet a Q3 elejn, az els percekben a garzsbl nzve vgig, ahogy Jenson s Seb a pole-rt rajtolnak. A sors irnija, hogy azt az egyetlen friss szettet a versenyen vgl pp a msodik, azaz a legrvidebb (mindssze 10 krs) etapjban hasznlta - a McLaren az els boxkillsnl nyitva akarta hagyni a kt kerkcsers taktika lehetsgt, ami hossz msodik etapot jelentett volna szmra, ezrt adta neki akkor az j gumikat.

Mark Webbernek ezzel szemben hrom garnitra teljesen friss lgy Pirellije maradt vasrnapra, ksznheten annak, hogy a Red Bull bakija rvn szombaton mr a Q1-ben kiesett. Ennek fnyben els ltsra rthetetlennek tnt, hogy mirt vlasztotta (egybknt szintn j) kemny keverk garnitrjt a rajthoz - egyedliknt az egsz meznyben -, de ahogy a verseny kibontakozott, az tlete rtelmet nyert. Br mg a 10. krben is csak a 16. helyen vesztegelt, miutn Sergio Prez megelzte, az els boxkillsa utn, immr a lgy gumikkal, szabadd vlt eltte a plya: gyorsan kikerlte Timo Glock Virginjt, s nekivgott a Jarno Trulli Lotusig tart, 12 msodperces rsnek. Szp sorban megelzte a kt Lotust, de amikor beragadt Kamui Kobayashi mg, a 25. krben msodszor is kihoztk a boxba. Mg ebben az etapban is mindssze 2 msodpercet nyert Lewishoz kpest, a kvetkezben pedig 4-et vesztett. m mg Melbourne-ben s Sepangban Mark volt a Red Bull verhetsgnek kt lbon jr bizonytka, Sanghajban ppensggel mutatta meg, hogy azonos taktika mellett az RB7-et aligha lehetett volna legyzni: az utols 16 krben 26-rl 8 msodpercre faragta le a McLarennel szembeni htrnyt, tkzben megelzve Alonst, Buttont, Rosberget s Masst. A stratgija ekkor trlt meg igazn, hiszen a tbbiek mr mindannyian a kemny Pirelliken dcgtek, mg azokat mr elltte az elejn, ezrt a lgyakon rohamozhatott. Vettel valsznleg akkor sem lett volna ennyire gyors, ha kett helyett szintn hromszor cserl kereket, mert neki egy friss lgy szettje sem maradt a versenyre, de gy alighanem nagyobb eslye lett volna r, hogy felvegye a harcot Lewisszal. Ugyanakkor abban igaza lehetett Christian Hornernek, hogy a Red Bullnak rdemes volt a McLarentl eltr taktikt kvetnie - amit radsul sikertelennek sem nevezhetnnk, hiszen Seb a rajt utn csak a 3. helyen llt, de msodikknt rt clba, mert Button ellen mkdtt a kt kills.

 

FELL: Webber, Vettel s Hamilton msodpercben mrt lemaradsa az aktulis 1. helyezettl (nagythat)ALUL: A hrom versenyz helyezsnek alakulsa a futam sorn. Webber mg a 16. krben is csak a 16. helyen llt; tulajdonkppen ott kezddtt szmra a verseny.

Amikor Lewis a 25. krben msodszor is kereket cserlt, s Seb nem kvette t egy krrel ksbb, a McLaren szmra is nyilvnvalv vlt, hogy mi a terve. Seb elnye Lewisszal szemben akkor 4.3 msodperc volt, amibl kt plusz kr mr nem jtt volna ki. Egy is csak neccesen. Errl a Mercedes adott leckt mindenkinek mg az els etap vgn: akkor Rosberg 6 msodperccel autzott Button s 4 msodperccel Vettel mgtt, de pusztn azzal, hogy 2 krrel korbban vltott j gumikra, mint k, 10 msodpercet hozott rajtuk! ltalnos meglepetsre t is vette a vezetst. Pedig a boxban csak 1.2 msodperccel tlttt Sebnl rvidebb idt, a maradkot villmgyors be/kikreivel nyerte. Ezeket 1:48.939/1:59.877 alatt tette meg, mg Vettel 1:51.161/2:02.384 alatt teljestette a sajtjait. S persze amikor Seb a 14. krben behajtott a boxba, Nico a friss Pirelliken mr rg 2.5 msodperccel gyorsabb volt. Aztn maga is csodlkozott, hogy tartani tudta az elnyt. "Ez egyszeren a tempmnak volt ksznhet" - jelentette ki. - "Lttam a Red Bullt a visszapillant-tkrmben, mgsem kerlt kzelebb hozzm. Ugyanakkora maradt, n meg azon tprengtem: mi a fene folyik itt?"

Seb szerencssnek mondhatta magt, hogy az els boxkillsnl, amikor Jenson elbambult, s vletlenl az brelt helyn akart leparkolni, nem vesztett idt. Jenson 1.8 msodpercet bukott vele, s a pozcit a Red Bull-lal szemben, m nem ezzel okozta a legnagyobb krt: sokkal inkbb azzal, hogy valamirt egy krrel ksbb llt ki, mint a McLaren hvta. Pont akkor - a 14. krben -, amikor Lewist vrtk, akinek a kerkcserjt emiatt szintn el kellett cssztatniuk egy krrel. Pedig ez mr kritikus szakasz volt, a gumijai ugyanis annyira elkoptak, hogy a korbbi 1:45 helyett 1:48 alatt tette meg azt az extra krt, s radsul kzben megelzte Felipe Massa is. Nem Jensonon mlt, hogy Lewis vgl jl keveredett ki ebbl a zrzavarbl.

* * *

A hts fertlyban megtrtnt, amit mr az elszezoni eredmnyek elrevettettek: a Lotus kzelebb lpett a kzpmeznyhz, a Virgin s a Hispania viszont maradt ott, ahol a tavalyi idnyt befejezte. Mg Heikki Kovalainen 55 kr alatt szk 2 percet kapott a gyztes McLarentl, s legyzte az egyik Saubert s Williamst is, addig a Jrome d'Ambrosio Virginje 4 perces htrnnyal rt clba.

 
Kovalainen s Barrichello kridejei, sszehasonltskppen egy msik ktkillsos taktikt kvet versenyzjvel, Massval (nagythat). A Williams azrt mg gyorsabb a Lotusnl, de nem sokkal: 3-5 tizedmsodperccel krnknt. A Ferraritl mindkt csapat messze van.

Noha Mike Gascoyne mr a melbourne-i idnynyit utn azt nnepelte, hogy Jarno Trulli tartotta a lpst Jaime Alguersuari Toro Rossjval, ez csak ers jindulattal volt igaz: az els 8 krben 20 msodpercet vesztett vele szemben, ami krnknt 2.5 msodperces klnbsg. Sanghajban viszont Kovalainen tnyleg nem volt vszesen lassabb Rubens Barrichello ugyanolyan (kt killsos) taktikt kvet Williamsnl. A kzps etapban pldul tlagosan 0.290 msodperccel ntt a htrnya, beleszmtva, hogy a msodik felben mg folyamatosan cskkent is, ami azt sugallja, hogy a Lotus kmletesebben bnik a gumikkal.

Mindez persze felfoghat gy is, hogy nem a Lotus rvendetesen ers, hanem a Williams siralmasan gyenge, de Gascoyne-nak s csapatnak mindenkppen ers motivcit biztost. k mr ltvolba kerltek; hogy a Virgin s a Hispania befektetinek meddig hord el a trelme, az mr rdekesebb krds. n is kvncsi vagyok r.

 
dvzllek
 
Blcsessg;)

 
Nagydjhtvge
 
Boldog nvnapot

 
Kimi Rikknen
 
Nico Hlkenberg
 
Ms dolgok
 
Grbe Tkr
 
A vilgbajnoksg llsa(piltk)

1. Sebastian Vettel 234 pont

2. Mark Webber 149 p.

3. Lewis Hamilton 146 p.

4. Fernando Alonso 145 p.

5. Jenson Button 134 p.

6. Felipe Massa 70 p.

7. Nico Rosberg 48 p.

8  Nick Heidfeld 34 p.

9. Vitaly Petrov 32 p.

10. Michael Schumaccher 32 p.

11. Kamui Kobayashi 27 p.

12. Adrian Sutil 18 p.

13. Sebastian Buemi 12 p.

14. Jaime Alguersuari 10 p.

15. Sergio Perez 8 p.

16. Paul di Resta 8 p.

17. Rubens Barichello 4 p.

18. Pedro de la Rosa 0 p.

19. Jarno Trulli 0 p.

20. Vitantonio Liuzzi 0 p.

21. Pastor Maldonado 0 p.

22. Jerome d'Ambrosio 0 p.

23. Heikki Kovalainen 0 p.

24. Timo Glock 0 p.

25. Daniel Ricciardo 0 p.

26. Karun Chandhock 0 p.

 

 

 

 

 

 
Forma- 1 biztonsg
 
A vilgbajnoksg llsa (csapatok)

1. RBR - Renault 383 p.

2. McLaren Mercedes 280 p.

3. Ferrari 215 p.

4. Mercedes 80 p.

5. Renault 66 p.

6. Sauber - Ferrari 35 p.

7. Force India Mercedes 26 p

8. STR - Ferrari 22 p.

9. Williams Cosworth 4 p.

10. Lotus Renault 0 p.

11.HRT-Cosworth 0 p.

12. Virgin - Cosworth 0 p.

 

 
Mennyi is az id???
 
Naptr
2025. Mrcius
HKSCPSV
24
25
26
27
28
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
05
<<   >>
 
Kimi hazja
 
Szavazz!!!
Lezrt szavazsok
 
Az egyik kedvenc szmom
 
mirt szereted?
Te mirt szereted Kimit?

tehetges
mert a McLarennl versenyzik
mert finn
mert helyes
szeretem a stlust
magamat ltom benne
ki mondta, hogy szeretem?!
Szavazs llsa
Lezrt szavazsok
 
Idzet

A versenyzs, a vetlkeds a vremben van, az letem rsze egsz letemben ezt csinltam, s hmm... elrbb val brmi msnl...

                   (Ayrton Senna)

 
EZ + AZ
 
Hrlevl
E-mail cm:

Feliratkozs
Leiratkozs
SgSg
 
Dont worry, be happy
 
Szavazz
Hogy tetszik a "Ms dolgok" men

Nagyon j
Egsz j
Lehetne jobb is
Nagyon gz
Szrny
Egyltaln van annak a mennek rtelme?
Szavazs llsa
Lezrt szavazsok
 
Az osztlyom alkotsai:D
 
Szavazz
Hogy tetszik a honlap?

Egsz j
Trhet
Nagyon j
Bjj el!!!
Ciki! Ne hogy reklmozd!
Ez neked honlap?
Hzz el a j bds francba
Szavazs llsa
Lezrt szavazsok
 
Finnorszg
 
Szavazz!
Melyik kommenttort szereted jobban?

Palik Laci
Czolner Gyuszi
Wber Gbor
Palik- Czolner prosts
Szavazs llsa
Lezrt szavazsok
 

Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kiköt&#245; felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!    *****    Nagyon pontos és részletes születési horoszkóp, valamint 3 év ajándék elõrejelzés, diplomás asztrológustól. Kattints!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre,egyszer mindenkinek érdemes belenézni.Keress meg és én segítek értelmezni a csillagok állását!    *****    HAMAROSAN ÚJRA ITT A KARÁCSONY! HA SZERETNÉL KARÁCSONYI HANGULATBA KEVEREDNI, AKKOR KATT IDE: KARACSONY.GPORTAL.HU    *****    Nyakunkon a Karácsony, ajándékozz születési horoszkópot barátaidnak, ismerõseidnek.Nagyon szép ajándék! Várlak, kattints    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!