♥Kimi♥Jaime♥Nico♥Nicolas♥Vettel♥
Bejelentkezs
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
 
Kimisek indulja

"Megcsillan a nap a Ferrarikon

tszguld Kimivel a clvonalon

Egytt mozog gp s llek,

Kimis leszek, mg csak lek."

 
Men
 
WRC
 
Nap idzete

Tovbbi kedvenc idzeteim...

 
Szavazs
Te megbntetted volna a Ferrarit?

Igen
Nem
Szavazs llsa
Lezrt szavazsok
 
Nico Rosberg
 
Sebastian Vettel
 
Jaime Alguersuari
 
Mennyien vagyunk?
Induls: 2006-08-15
 
Palik bekpsek
 
Nico hazja
 
Nmetorszg
 
Szavazs
Ki a Kedvenced?

Kimi Rikknen
Sebastian Vettel
Jaime Alguersuari
Nico Rosberg
Nicolas Hlkenberg
Szavazs llsa
Lezrt szavazsok
 
Beszlgessnk:D
Nv:

zenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 
Szavazz
Melyik varicinak rlnl jobban?

Kimi a raliban maradna
Kimi visszatrne az F1-be
ms /A vlemnyedre kvncsi vagyok, nyugodtan rd be a csetbe, vagy a vendgknyvbe/
Szavazs llsa
Lezrt szavazsok
 
F1-es cikkek
 
Ne lopj, mert ltlak!
Innen mindenkit ltok!
 
J oldalak:D
 
Puszi:D
 
Szavazz!
Lezrt szavazsok
 
Interjk
 
Ayrton Senna
 
Utols frissts
 
2011 Malajzia

Milyen kr, hogy egy els szrnyat nem lehet kopipsztelni, nem? A Red Bull alaposan feladta a leckt az ellenfeleinek. s a legrosszabb hr, hogy mg nem lttuk, az RB7 mire kpes valjban: Sebastian Vettel a Malajziai Nagydjon is csak annyit adott bele, amennyit felttlenl muszj volt...

Mostanban j lehet Sebastian Vettelnek lenni. Az ember cstrtkn, vagy amikor ppen kell, bestl a paddockba, visszamosolyog a hdolira, briefingekre jr, a sznetekben elponkodik a szerelivel, kedlyesen cseveg az jsgrkkal, akik ritkn szegeznek neki knos krdseket, mert nincs mirt, vasrnap dlutn vezetget egy kicsit, s x+1-edszerre is meghallgatja a nmet meg osztrk himnuszt. Aztn kezddik ellrl az egsz. Csak nehogy runjon...

Nem nehz elkpzelni, hogy egy olyan csapatnl, mint mondjuk a Williams, amelynek nhny tagja mr akkor F-1-es motorokkal babrlt, amikor a Red Bull-fnk Christian Horner mg vgan jtkautkat tologatott a babagy mellett, frusztrl lehet, ha jn valaki, aki konzervdobozba tlttt folykony tutti-frutti forgalmazsval szedte ssze a betev magngpre valt, s nhny rpke v alatt, a hagyomnyokra fittyet hnyva tszr lekrzi ket a plyn. Mostanra alighanem mindenki knytelen volt rbredni, hogy a Red Bull bohksnak tn PR-ja mgtt kkemny munkamorl s cltudatossg rejtzik. J reggelt!

Ezen nincs mit szpteni: pillanatnyilag az alig hatesztends Red Bull a Forma-1 legjobb csapata. Igen, a McLaren fantasztikusan jl szervezett, s risi a fejlesztsi potencilja; ht hogyne, a Ferrarinak szakrt appartusa van, s mg - mg! - az anarchin innen egyenslyoz. A Red Bull azonban nem csupn a mezny leggyorsabb autjt pti, hanem mindenkinl hatkonyabban is hasznlja fel azt, a versenyek alatt mesterien, higgadtan taktikzik, s kzben nem knyelmesedik el. Apr, de rulkod rszlet pldul, hogy a Malajziai Nagydjon csak a Red Bull kt piltja tudott 22 msodpercnl rvidebb boxkillst lebonyoltani. Ez korntsem a vletlen mve, hanem arrl a sok-sok rnyi gyakorlsrl s krltekint optimalizcirl mesl, amellyel tkletestettk a kerkcsere egsz mvelett. A tbbiek is fordtottak idt erre a tlen, persze, a Red Bull azonban, mint jelenleg minden msban, ebben is elttk jr.

A csapat titka, mg ha ezzel nem is mondunk tl sok jat, a kulcsfigurk kztti tkletes sszhang. Amihez fjdalmas t vezetett: a sok duds egy csrdban veszlyeit felismerve anno olyan neves szakembereket is elkldtek kzben, mint Geoff Willis. Ahogy annak idejn, a Todt-Brawn-Byrne-Schumacher korszakban a Ferrarinl, szp lassan a Red Bullnl is pontosan a helykre billentek az ptkockk. Br ezt bortkolni nem lehet, azrt meglep sem lenne, ha ugyanolyan uralom venn kezdett most is, mint akkor, csak vrs helyett kkben. A Red Bull voltakppen harmadik ve van a cscson; potencilisan mr 2009-ben is az vk volt a leggyorsabb aut, s ha Adrian Newey stbjnak figyelmt akkor szokatlan mdon nem kerli el a dupla diffzorban rejl lehetsg, a Brawn GP sem vitorlzhat el vatoskodva a vilgbajnoki cmig. A radiklis szablymdostsokra ptve az alapokat a Red Bull is egy olyan autval, az RB5-tel rakta le, amely koncepcionlisan annyira telitallatnak bizonyult, hogy azta is csupn csiszolgatni kell rajta. Aki le van maradva, knytelen vrl vre kiradrozni szinte mindent, s tiszta lappal nekivgni a tervezsnek; noha ez elvben megteremti a forradalmi jtsok, s ezltal a kiugrs lehetsgt is, az esetek zmben balul sl el. Rendszerint nem rmhr, ha egy csapat azzal a hangzatos reklmszveggel mutatja be az j autjt, hogy az eldjben s benne mg egy kzs csavar sincs.

Malajziban egy ideig gy tnt, a Red Bull ausztrliai flnye illzi volt, nem tbb egy rossz lomnl. A szabadedzseken Seb nem rzett r a ritmusra, mg a Q1-ben s a Q2-ben is inkbb a McLarennek ltszott llni a zszl. S br csak ez a kt csapat - a Red Bull s a McLaren - jutott el gy a Q3-ig, hogy nem hasznlt fel hozz egyetlen garnitra lgy gumit sem, Mark Webber kis hjn slyos rat fizetett ezrt, a Q1-bl mindssze a 15. helyen verekedve tovbb magt. Volt ott nmi izzadsgszag, na. De a dntben, amikor szksg volt r, Seb szoks szerint elhzott egy - igaz, ezttal sovnyka - nyulat a sisakjbl, s megkaparintotta a pole-t.

Aki azonban azt hitte, hogy alig 1 tizedmsodperces elnye Lewis Hamiltonnal szemben a Red Bull-flny vgt jelzi, tvedett. Ezttal ugyanis fordult a kocka, s a Red Bullnak a melbourne-ivel ellenttben nem az edzs-, hanem a versenytempja volt ersebb a McLarenhez (s a tbbiekhez) kpest. Ami nem vletlen, mert a csapat a sepangi szabadedzseken vltoztatott a programjn, s inkbb a hossz etapokra helyezte a hangslyt. "Ezzel az idmrn alighanem vesztettnk egy kis idt, a versenyre viszont tkletesen felkszltnk" - vlte Horner.

A Malajziai Nagydj egyik tanulsga az volt, hogy a Red Bull flnye jval nagyobb, mint az a megtveszten rvid 3.2 msodperc, amellyel Seb 56 forr, a trpusi hsgben teljestett kr utn megelzte Jenson Buttont a clban. A valdi klnbsgbl pp a fltvon tl kaptunk egy kicsiny, de beszdes zeltt. Seb az els etap vgn, ksznheten annak, hogy a szenzcisan rajtol Nick Heidfeld szemlyben egy alkalmi htvdet is kapott, 8.9 msodpercre nvelte az elnyt a 3. helyezett Lewis Hamiltonnal szemben. Lewis 1 krrel korbbi boxkillsa rvn a 15. krben 6.2 msodpercre zsugortotta a lemaradst, majd lassan kzeledett a Red Bullhoz, s mire a 23. krben msodszor is kereket cserlt, a htrnya mr csak 3.9 msodperc volt. Ezt tartotta a harmadik etap elejn is; gy ltszott, akrcsak Melbourne-ben, itt is megszorongatja Sebet. Aki azonban ekkor hirtelen rlpett a gzra - alighanem azrt, hogy biztonsgos tvolsgban tudja a McLarent a kvetkez kerkcserig -, s 7 kr alatt 5 msodpercet vert Lewisra. Pont akkor, amikor rszltak, hogy ne hasznlja a KERS-t!

Vagyis maradt tartalka bven. Blcsen csak annyit adott bele, amennyi felttlenl muszj volt. Igaz, hogy a versenynek ebben a fzisban mg lgy Pirelliket hasznlt, Lewis viszont mr (friss) kemnyeket. Az is igaz, hogy a lehet legknyelmesebb helyzetben volt, hiszen haladt ell, vagyis megtehette, hogy kivr, s csak a tbbiek boxkillsra reagl a taktikjval. Ehhez "mindssze" az elnyt kellett a biztonsgosnak tekinthet, 3-4 msodperces szint fltt tartania - mr egyrtelmen ltszik, hogy idn ez lesz a gyzelem legtutibb receptje. Majd ha a Red Bull nem az len kezdi meg a versenyt, pldul egy elrontott rajt miatt, a stratgik valsznleg jobban meg fognak izzadni, egyelre azonban a KERS az egyetlen gyenge pontjuk. Lenygz munkt vgeznek, radsul, ne felejtsk el, gyri tmogats nlkl.

 
A legjobb 2 (Kobayashi), 3 (Vettel) s 4 (Webber) killsos versenyz tvolsga az aktulis 1. helyezettl, msodpercben (nagythat). Rvidebb etapjai dacra Mark nem tudott kzelebb frkzni Sebhez, mg tmenetileg sem - leszmtva az utols etapot, amikor csapattrsa mr alighanem visszavett.

Az egszben az a legbosszantbb, hogy mindezt szeretetremltan adjk el. Seb, mr elnzst a taln tl kznapi kifejezsrt, egyszeren j fej: kzvetlen, mosolygs, szuper (vagy legalbbis angol) a humora, elragadan termszetes, s nincs akkora arca, mint a teliholdnak flledt tavaszi jszakkon. Horner poftlanul fiatal, cserbe viszont szintn bartsgos, mindkt lbbal a fldn ll figura, akinek a vezeti kpessgeire aligha kell ennl is tbb bizonytk. Newey csak akkor beszl, ha krdezik, de a szavnak slya van, nem politizl, nem veszi ki a rszt a boxutcai suttog propagandbl, a dolgt ellenben zsenilisan vgzi. Brmilyen dht is ez annak a nem elhanyagolhat slyt kpvisel tmegnek, amely a mindennapi betev acsarkodsban leli klns rmt, s szereti felindultan megmagyarzni, hogy XY gyzelme vagy vilgbajnoki cme most ppen mirt nem jogos, a Red Bullon egyszeren nincs mit utlni. Leszmtva persze azt, hogy tl sokat nyer. Az ilyesmivel ugyebr talpnyalnl mr csak ellensget lehet tbbet szerezni.

Hoh, de mgis mi van azzal a bizonyos hajlkony els szrnnyal? Tny, hogy a Technikai Szablyzat 3.15-s cikkelye szerint a hts szrny dnthet terellapjn kvl minden olyan alkatrsznek, amely befolysolja az aerodinamikai teljestmnyt, "mereven kell rgztve lennie az aut rugzott rszhez (ami azt jelenti, hogy semmilyen mozgsi szabadsga nincs)", valamint "mozdulatlannak kell maradnia az aut rugzott rszhez kpest." A Red Bullnl ugyan vdekezhetnek azzal, hogy az els szrny "mereven" van rgztve, erre viszont az ellenfeleik a szemkbe vghatjk, hogy menet kzben nem marad "mozdulatlan." Igen m, csakhogy ezen az alapon szablytalannak kellene tekintennk a mezny sszes tbbi autjt is. A fenti kt szably ugyanis mer utpia, hiszen jl tudjuk, hogy nem ltezik olyan anyag, amely tkletesen merev, azaz er hatsra egyltaln nem deformldik el. A terhels alatt ppgy elhajlik a Ferrari s a McLaren szrnya is, mint a Red Bull.

Ja, hogy kevsb? Ht ez az: itt nem az elhajls tnyrl, hanem a mrtkrl van sz.

A merevsgi tesztek mdostsnak trtnett kimerten dokumentltk, gyhogy felesleges tl sok szt vesztegetni r. Dihjban annyit, hogy miutn a rivlisok mr tavaly is panaszkodtak a Red Bull (s a Ferrari) els szrnynak menet kzbeni, tlzott lehajlsra, az FIA a Belga, majd az Olasz Nagydjtl kezdve szigortotta az ellenrzseket: maga a szrny most 1000 N-os terhelstl legfeljebb 20 mm-t mozdulhat el lefel, mg a megengedett elmozdulsa korbban 10 mm volt 500 N-os terhels hatsra (ez azrt jelent szigortst, mert az anyag normlis esetben nem linerisan deformldik, azaz ktszer akkora er nem ktszer akkora deformcit okoz benne).

Itt rdemes tenni egy rvid kitrt magrl a Technikai Szablyzatrl. Az ugyanis nem olyasmi, amit az ember laztskppen olvasgatna a buszon, hazafel ztykldve a munkbl: nhol nehezebb kiigazodni rajta, s titokzatosabban hangzik, mint a Bhagavad-gta. s, ami elsre taln a legmeglepbb, nem ejt szt szrnyakrl vagy lgterelkrl; a "szrny" kifejezs hromszor szerepel ugyan benne, de abbl is ktszer a vglapok kapcsn, radsul definilva nincs - ellenttben pldul az "automobil" fogalmval. Ez nem hinyossg, hanem egyszeren a szvegezs kvetkezmnye. A Technikai Szablyzat tulajdonkppen csak "virtulis dobozokat", lnyegben skokkal s egyenesekkel hatrolt trrszeket hatroz meg, s azt rja el, hogy az autnak melyik dobozokba eshet brmilyen rsze. Ehhez vzszintesen a kerktengelyeket s az aut hosszanti kzpvonalt, mg fgglegesen az gynevezett "referenciaskot" (lnyegben a padllemez skjt) veszi viszonytsi alapul.

Vegyk pldul ezt a rejtlyesen hangz bekezdst: "az els tengelyek vonaltl 450 mm-rel elrefel, kevesebb mint 250 mm-re az aut kzpvonaltl, s kevesebb mint 125 mm-re a referenciask fltt, minden hosszanti, fggleges sk, amely prhuzamos az aut kzpvonalval, csak egyetlen szakaszt tartalmazhat metszetknt." Hogy mi ez? Nem ms (igaz, egy rajzzal kiegsztve), mint az els szrny egysgestett kzps, flmteres lapjnak a lersa. Holott "szrnyrl" sz sem esik benne. A Technikai Szablyzat ilyen paragrafusokkal van tele 64 oldalon keresztl, gyhogy nem csoda, ha az F-1-es tervezmrnkk a legszebb lmukbl felkeltve skmetszeteket meg rdiuszokat kezdenek szavalni, s a boltban is millimterben krik a kenyeret...

s akkor me els szrny elhajlsnak mrsre vonatkoz szably: "a karosszria-borts fgglegesen nem hajolhat el 20 mm-nl jobban, amikor vertiklisan egy 1000N-os sllyal terhelik 800 mm-rel az els tengely eltt, 795 mm-rel az aut kzpvonaltl. Ezt az ert egy 50 mm tmrj dugattyval fogjk kifejteni egy 300mm x 150 mm nagysg adapter kzepre, amelynek 300 mm hossz oldalnak az aut kzpvonalval prhuzamosan kell llnia. Ha a teszt elvgzse szksgess vlik, ezt az adaptert a csapatnak kell biztostania. Az elhajlst a terhels tengelyben, ezen a ponton fogjk mrni a karosszria-borts als feln, a referenciaskhoz kpest."

Tetszik rteni? Valahogy mrni kell. S amg a szably gy szl, s az RB7 tmegy a vizsglaton, addig definci szerint szablyos, s ksz. Pont. A szably szellemnek, a szablyalkotk eredeti cljnak taln nem felel meg, az FIA technikai ellenrei azonban nem mondhatjk azt a Red Bullnak, hogy h srcok, az auttok nem bukott meg egyik teszten sem, de bocs, szerintnk mgis szablytalan. Hogy mirt? Ht iz... A fnykpek, meg a tbbiek, meg minden. Ez nem gy mkdik. Nekik kell olyan vizsglati eljrst kidolgozniuk, amellyel azt tartatjk be, amit eredetileg akartak. Nem egyszer feladat; nem tudjk elintzni annyival, hogy mg tovbb nvelik a statikus terhelst.

A rivlisok egy ilyen helyzetben kt dolgot tehetnek: a) megprblnak lobbizni a cucc betiltsrt, vagy b) mihamarabb lemsoljk. Az elmlt vekben trtnt vits eseteknl, amelyeknek mr a felsorolsval is meg lehetne tlteni egy vaskos ktetet, lthattuk, hogy rendszerint egyszerre kvetik mindkt utat; a legjobb, ha sikerl leszedetnik a krdses alkatrszt az ellenfl autjrl, mert ezzel kzvetve azt is sugalljk rla, hogy csalt, amivel knyelmesen kimenthetik magukat a veresggel jr felelssg all. De azrt nem bzzk a vletlenre, s mivel a fegyverkezsi versenyben minden perc szmt, azonnal elkezdik kidolgozni a sajt megoldsukat is.

Ha tudjk. A ciki ugyanis momentn az, hogy senki nem rti teljesen, a Red Bull milyen trkkel ri el a szrny vgnek lehajlst, mikzben a statikus vizsglatokon rhgve tmegy. Vagy legalbbis senki nem vallja be. A padllemez eleje is hajlik, s vele taln az egsz orrkp? Mr ezt is nemegyszer felvetettk. Horner a malajziai htvge eltt azzal a zavarbaejten infantilis magyarzattal prblta kiszrni az akadkoskod bandba verdtt jsgrk szemt, hogy "egyszer matekrl" van sz: azrt tnik gy, mintha az els szrny kzel lenne az aszfalthoz, mert az RB7 egy tervezsi sajtossg rvn a tbbi autnl meredekebb szgben dl elre. Optikai csalds az egsz. Ja, persze. Ez egybknt ktsgkvl igaz - az oldalrl kszlt fnykpeken is ltszik, hogy a Red Bull padllemeznek eleje s vge kztt nagyobb a magassgklnbsg, mint pl. a McLarenen (amin sok mlik, mert ez meghatrozza az aut alatti nyomsviszonyokat, s ezltal a diffzor mkdsre s a leszorterre is hatssal van). De hah, Mr. Horner, itt nem a szrny ll helyzetben mrt helyzete a krds, hanem az, hogy menet kzben lejjebb hajlik a szle. Mgpedig nem a fktvon, amikor az aut szksgkppen elre blint, hanem akkor, amikor nagy sebessgnl jelents aerodinamikai terhels ri. s ez mr sokkal inkbb valamilyen anyagtechnolgiai turpissgnak hangzik, semmint egyszer, ltalnos iskolai geometrinak. A tbbieknek fel van adva a lecke... Mindenesetre ha igaz, amit a Ferrarinl lltanak, hogy mr kszl a sajt hajlkony szrnyuk, akkor taln nem mindenki tapogatzik vaktban. Minl tbb autn jelenig meg egy technikai megolds, annl knnyebb vlik lemsolni.

A Red Bullba taln annak a szablynak az rgyn lehetne a legknnyebb belektni, amely szerint "a karosszria-borts s az aerodinamikai szerepet jtsz alkatrszek, leszmtva a fenklemezt, semmilyen krlmnyek kztt nem helyezkedhetnek el a referenciask alatt." A szrny vgnek ahhoz persze mr nagyon le kellene lgnia, hogy a referenciask al kerljn, s ezt klnben sem lenne gyerekjtk megmrni circa 300 km/rs tempnl. De tessk, itt az utols mentv: "az aut rugzott rsze s az aszfalt kztti tvolsg cskkentsre szolgl eszkzk s konstrukcik hasznlata minden krlmnyek kztt tilos." A Technikai Szablyzatnak ez a bekezdse tulajdonkppen a hajdani szoknys autkhoz hasonl fokozott szvhats elrst hivatott megakadlyozni, de ha az ellenfeleknek sikerlne bebizonytaniuk, hogy a Red Bull szrnya a rst szktend hajlik kzelebb az aszfalthoz (ami egybknt mindenki szmra nyilvnval), az FIA biztosan odafigyelne rjuk. Addig azonban tny, hogy a Red Bull megfelel a szablyok betartatst szolgl teszteken, teht szablyos. A labda a tbbiek trfeln van.

s tegyk hozz mindjrt, hogy a Red Bull hajlkony els szrnya nem egy kikerlhetetlen orkulum, ami nlkl nincs let a plyn. A McLarennek pldul - egyelre - nincs ilyenje, mgis egsz trheten elboldogul odakint, nem? A Red Bull taln ezzel is csak ellgtereli (bocs) a tbbiek figyelmt a lnyegrl; igen, a szrny fontos, de csak egy a koncepci szmtalan eleme kzl. Megfelel sszhangban kell mkdnie az aut egszvel. Ha a Ferrari lruhs alkalmazottja a reptri poggyszkiadnl suttyomban elcsrn a Red Bull szrnyt rejt ldt, hogy felkalapljk azt (nem a ldt) a 150 Italira, valsznleg nem gyorsabbak, hanem lassabbak lennnek tle. Node ezt mr gyis tudja mindenki. A tbbieket a jelek szerint az csapta be, hogy gy hittk, az ellenrzs szigortsa miatt idn mr nem lehet majd hajlkony szrnyakat kszteni, ez azonban egyszer naivits volt a rszkrl. Az ellenfelet lebecslni mindig slyos hiba. Adrian Newey-t klnsen.

A Forma-1-nek a technikai fronton ppen az a lnyege, hogy a mrnkk a lehet legtovbb feszegessk a szablyok adta hatrokat, m maradjanak bell azokon. Ehhez pillanatnyilag a Red Bull jr a legkzelebb. Malajziban gy arathatta mr 12. nagydjgyzelmt Seb; de a teljestmnye, akrcsak a Red Bull, minden, csak nem tucat.

* * *

Azrt cseppet meglepdtem, amikor kiderlt, hogy Lewis Hamiltont s Fernando Alonst megbntettk legutbbi, nem els, s bizonyra (remlhetleg) nem is utols csrtjk miatt.

Melbourne utn, ahol ironikus mdon pp Hamiltont, valamint Michael Schumachert s Nico Rosberget csak megrovsban rszestettk egy olyan vtsgrt - feltartsrt az idmrn -, amirt korbban kt kzzel szrtk a htrasorolsokat a rajtrcson, azt hittem, a sportfelgyelk idn elnzbbek lesznek. De nem.

Lewist s Fernandt persze eltr okokbl bntettk meg, mgpedig eredetileg boxutcai thajtsra, csak ez, mivel a leints utn hoztk meg az tletet, a szablyoknak megfelelen szoks szerint automatikusan 20 msodperces idbntetss alakult.

A versenyzi magatartsra vonatkoz kvetelmnyek nem vltoztak tavaly ta, csak az FIA sszes sorozatra rvnyes Nemzetkzi Sportkdexbl tvettk a rjuk vonatkoz paragrafusokat az F-1 sajt Sportszablyzatba is. Jllehet, ezzel rezheten hangslyozni akartk, hogy srcok, mostantl fokozottan be kell tartani ket, az nem volt szksgszer, hogy a felgyelk szigorbban is kezdjenek tlkezni.

Lewist pldul a 20.2-es paragrafus megsrtsben talltk vtkesnek, miszerint: "a ms versenyzk akadlyozsra szolgl manverek, mint az egynl tbb irnyvlts a pozci megtartsa rdekben, az autk szndkos leszortsa a plya szle fel, s minden ms, abnormlisnak tekinthet irnyvlts, nem megengedettek." Ez, ahogy az imnt emltettem, egy rgi szably, br nem egszen vilgos, hogy pontosan mi minsl irnyvltsnak; a konszenzus szerint a rhzds az idelis vre mg nem az, teht azon fell szabad mg egyet mozdulni az autval oldalirnyba.

Ebben az rtelemben ktsgtelen, hogy Lewis szigoran vve megszegte a szablyt. A clegyenesre a 45. krben kigyorstva elszr elkezdett tmenni a bal oldalra, vagyis az idelis vre a kvetkez (jobb) kanyarhoz, de amikor nagyjbl a plya kzepn jrt, a Ferrarival a sarkban megint enyhn jobbra indult, mieltt a fktvhoz kzeledve msodszor is irnyt vltott, s a McLaren kormnyt ismt balra fordtva vgleg kihzdott a bal szlre (persze azrt hagyva nmi tvolsgot plya szltl, hogy Fernando ne prblkozhasson bell). Ez teht technikailag valban cikzsnak minslt, mg ha nem is volt annyira ltvnyos, mint amikor tavaly Vitalij Petrovot akarta maga mgtt tartani ugyanott. Akkor egybknt azt mondta, nem blokkolni igyekezett a Renault-t, csak flrehzdott elle, hogy ne maradhasson a szlrnykban - vagyis nem reaglt Petrov manvereire, hanem fordtva, Petrov kvette t. Ettl fggetlenl mg a futam kzben fekete-fehr zszlt lengettek neki, azt zenve, hogy az akcijt sportszertlennek minstettk, bntetst azonban nem kapott rte. Bezzeg most.

Fernandt pedig abban talltk vtkesnek, hogy "tkzst okozott", ami a Sportszablyzat 16.1-es pontja szerint "incidensnek" minsl, s gy a sportfelgyelk hatskrbe tartozik. Ezrt mg meglepbbnek tnt bntetst adni, hiszen tipikus rfutsos balesetrl volt sz, amire ugyan knnyedn rsthetjk, hogy amatr hiba, de egyltaln nem szmt ritknak. Klnsen azta nem, hogy 2009-tl kiszlestettk az autk els szrnyt, amit egybknt a piltaflkbl, ezt tegyk hozz mindjrt, nem is lehet ltni. Fernandt az rte vratlanul, hogy a McLaren a kanyar kijratnl lomhbban gyorsult, mint vrta; mivel a Ferrari DRS-e nem mkdtt, nyilvn igyekezett minl jobban a szlrnykban maradni, de nem tudhatta, amit mi utlag mr tudunk, nevezetesen azt, hogy Lewis ppen a hts gumik kopsval, s gy elssorban a kigyorstsokkal senyved. reznie kellett volna? Taln. A Ferrari pp egy perccel korbban szlt r, hogy maradjon higgadt, mert a dnthet hts szrny nlkl is sikerl majd elznie. Tny, hogy alapesetben - akrcsak a kzton - a versenyplyn is az a hibs, aki htul halad, hiszen az dolga, hogy megfelel kvetsi tvolsgot tartson, Fernando azonban nyilvn nem szndkosan torpedzta meg Lewist, radsul jrt rosszabbul (igaz, a McLaren padllemeze is megsrlt).

Nem hiszem, hogy j precedens, ha vletlen hibkrt szrjuk a bntetseket. Felhangzik a rgi szlam: a versenyzk kedvt nem clszer elvennnk az elzstl. Szerencsre egyikket sem olyan fbl faragtk, hogy egy eltlzott tlet miatt legkzelebb levegyk a gzrl a lbukat.

* * *

A Malajziai Nagydj rvilgtott, hogy a csapatoknak idn egy als tagozatos szint szmtani sszefggs csapdjban vergdve kell sakkozniuk a gumikkal, s ez a jtszma annyira fontos, hogy futamok sorst dntheti el.

A versenyzk ugyebr 11 garnitra slicket kapnak a htvgre, amibl 5-t el kell hasznlniuk a szabadedzseken. Az idmrre s a versenyre teht sszesen 6 szettbl - 3 lgybl s 3 kemnybl - gazdlkodhatnak. Aki bejut a kvalifikci dntjbe, jellemzen elhasznl 1 garnitra kemny gumit a Q1-ben, 1 kemnyet s 1 lgyat a Q2-ben, aztn 2 lgyat a Q3-ban; nem kell hozz Einsteinnek lenni, hogy kiszmoljuk: a futamra ezek utn sszesen 1 friss szett slickje marad, s az is kemny keverk.

J esetben. Ha ugyanis annyira kilezett a kzdelem, mint manapsg, gyakran mr a Q1-ben is ktszer kell prblkozni a tovbbjutshoz, s megesik, hogy el kell lni hozz az egyik lgy gumit is a keretbl. gy trtnt ez a sepangi idmrn is, ahol a Red Bullokon s a McLareneken kvl mindenki msnak csak egyetlen friss szett lgy Pirellije maradt a Q3-ra, ezrt a garzsban malmozva nztk vgig, ahogy a Vettel-Webber-Hamilton-Button kvartett lejtssza egymssal az els fordult.

Mivel rajtolniuk gyis azzal a garnitrval kell, amivel a Q3-ban a legjobb kridejket elrtk, a nyitetap ki van piplva. Tavalyig, amikor az egyetlen boxkills volt az uralkod taktika, a msodik, egyben zretapra elg volt az a bizonyos megmaradt, kemny keverk szett. Csakhogy idn nem kett, hanem 3-4-5 etap van, teht ennyivel tbb gumira is van szksg. Elkerlhetetlen, hogy ebbl (legfeljebb) egy kivtelvel az sszeset hasznltakon kelljen lenyomni. Aminek trivilis kvetkezmnye az is, hogy akik kiesnek a Q1-ben vagy a Q2-ben, teht kevesebb gumit hasznlnak fel, a versenyen stratgiai elnybe kerlnek. Nem vletlen, hogy Sepangban is csak olyanok tudtk 2 killssal teljesteni a tvot, akik nem jutottak be a dntbe... Kivve Kamui Kobayashit. Nha megesik, hogy egy-egy garnitra gumi klnsen tarts, vagy valami rejtlyes, a csapat s a versenyz eltt is ismeretlen okbl jl mkdik, de ez Sergio Prez melbourne-i egykillsos taktikja utn jabb meggyz bizonytk volt arra, hogy a Sauber klnsen jl kmli a gumikat.

 

Akkor is most. FELL: a Vettel idei gyzelmhez vezet t, hrom boxkillssal (nagythat) ALUL: Seb tavalyi gyzelme. Egy kerkcsere, folyamatosan javul kridk az etapok kzben. A versenyek szvete a Pirelliknek ksznhetpen teljesen talakult. Tavaly Seb 1:39.1-es tlaggal teljestette a msodik etapjt, idn viszont a legjobb, rvidebb etapjban is csak 1:42. 4-es tempt diktlt.

Lewis ellenben ppen a fentiek ldozatv vlt, ugyanis azzal tetzte a bajait, hogy az egyik garnitra lgy szettjt az idmrn kocksra fkezte, ezrt a versenyre csupn kt bevethet szettje maradt. Azt elltte az els kt etapban, a harmadikra azonban mr egy - igaz, mg j - kemnyet kellett kapnia. A 37. krben, a 3. boxkillsnl pedig hasznlt kemnyet szereltek az autjra, mikzben az ellenfelei jjal fejeztk be a versenyt, s br a McLarennl azt remltk, eljut vele a clig, nem gy trtnt. Illetve valsznleg kihzta volna valahogy a htralv 4 krt, miutn Heidfeld s Webber is megelzte, de a jelek szerint annyira felbosszantotta magt, hogy a csapat krse ellenre j gumikat kvetelt. Ez nem volt racionlis, mert legrosszabb esetben akkor is csak a 7. helyig esik vissza, ha a plyn marad, st, gy lett volna eslye az 5-6. helyre is, ahogy azonban Martin Whitmarsh megjegyezte: "a vgs dntst a versenyznek kell meghoznia." Elvgre rzi, hogy mit tudnak a gumik.

Amikkel egybknt idn hihetetlenl finoman kell bnni, s amelyek elkpeszten rzkenyek a belltsokra. Megeshet, hogy egy egybknt gyors aut sokkal gyengbbnek tnik, csak mert nem talljk el vele a mg a verseny kzben is folyamatosan vltoz balanszt; mivel a parc ferm-szablyok rtelmben szombatrl vasrnapra az els szrny szgn kvl lnyegben nem lehet tlltani az autt, gy a futmvet sem, knyes kompromisszumba kell beletraflni. Jenson pldul ott rontotta el, hogy a rajtrcson tl laposra llttatta az els szrnyt, ami elvileg alulkormnyzottsgot okoz, paradox mdon most mgis a hts gumikat tette tnkre. "Nha annyira meredek bekormnyzsi szget kell hasznlni, hogy ha ilyen kormnyllsnl rlpnk a gzra, az aut tlkormnyzott vlik" - mondta. A boxkillsoknl egyre meredekebbre vetette az els szrnyat, s hopp, mris sokkal gyorsabb lett.

A verseny ilyen aprsgokon szhat el. Ksbb, ahogy a csapatok kiismerik a gumikat, valsznleg nem lesz ennyire kellemesen kaotikus a kzdelem, mint Malajziban volt, de egyelre nem is kvnhatnnk jobbat. Bzzunk benne, hogy a Pirellik minl tovbb bizonyulnak talnyosnak a mrnkk eltt!

 
dvzllek
 
Blcsessg;)

 
Nagydjhtvge
 
Boldog nvnapot

 
Kimi Rikknen
 
Nico Hlkenberg
 
Ms dolgok
 
Grbe Tkr
 
A vilgbajnoksg llsa(piltk)

1. Sebastian Vettel 234 pont

2. Mark Webber 149 p.

3. Lewis Hamilton 146 p.

4. Fernando Alonso 145 p.

5. Jenson Button 134 p.

6. Felipe Massa 70 p.

7. Nico Rosberg 48 p.

8  Nick Heidfeld 34 p.

9. Vitaly Petrov 32 p.

10. Michael Schumaccher 32 p.

11. Kamui Kobayashi 27 p.

12. Adrian Sutil 18 p.

13. Sebastian Buemi 12 p.

14. Jaime Alguersuari 10 p.

15. Sergio Perez 8 p.

16. Paul di Resta 8 p.

17. Rubens Barichello 4 p.

18. Pedro de la Rosa 0 p.

19. Jarno Trulli 0 p.

20. Vitantonio Liuzzi 0 p.

21. Pastor Maldonado 0 p.

22. Jerome d'Ambrosio 0 p.

23. Heikki Kovalainen 0 p.

24. Timo Glock 0 p.

25. Daniel Ricciardo 0 p.

26. Karun Chandhock 0 p.

 

 

 

 

 

 
Forma- 1 biztonsg
 
A vilgbajnoksg llsa (csapatok)

1. RBR - Renault 383 p.

2. McLaren Mercedes 280 p.

3. Ferrari 215 p.

4. Mercedes 80 p.

5. Renault 66 p.

6. Sauber - Ferrari 35 p.

7. Force India Mercedes 26 p

8. STR - Ferrari 22 p.

9. Williams Cosworth 4 p.

10. Lotus Renault 0 p.

11.HRT-Cosworth 0 p.

12. Virgin - Cosworth 0 p.

 

 
Mennyi is az id???
 
Naptr
2025. Mrcius
HKSCPSV
24
25
26
27
28
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
05
<<   >>
 
Kimi hazja
 
Szavazz!!!
Lezrt szavazsok
 
Az egyik kedvenc szmom
 
mirt szereted?
Te mirt szereted Kimit?

tehetges
mert a McLarennl versenyzik
mert finn
mert helyes
szeretem a stlust
magamat ltom benne
ki mondta, hogy szeretem?!
Szavazs llsa
Lezrt szavazsok
 
Idzet

A versenyzs, a vetlkeds a vremben van, az letem rsze egsz letemben ezt csinltam, s hmm... elrbb val brmi msnl...

                   (Ayrton Senna)

 
EZ + AZ
 
Hrlevl
E-mail cm:

Feliratkozs
Leiratkozs
SgSg
 
Dont worry, be happy
 
Szavazz
Hogy tetszik a "Ms dolgok" men

Nagyon j
Egsz j
Lehetne jobb is
Nagyon gz
Szrny
Egyltaln van annak a mennek rtelme?
Szavazs llsa
Lezrt szavazsok
 
Az osztlyom alkotsai:D
 
Szavazz
Hogy tetszik a honlap?

Egsz j
Trhet
Nagyon j
Bjj el!!!
Ciki! Ne hogy reklmozd!
Ez neked honlap?
Hzz el a j bds francba
Szavazs llsa
Lezrt szavazsok
 
Finnorszg
 
Szavazz!
Melyik kommenttort szereted jobban?

Palik Laci
Czolner Gyuszi
Wber Gbor
Palik- Czolner prosts
Szavazs llsa
Lezrt szavazsok
 

Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kiköt&#245; felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!    *****    Nagyon pontos és részletes születési horoszkóp, valamint 3 év ajándék elõrejelzés, diplomás asztrológustól. Kattints!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre,egyszer mindenkinek érdemes belenézni.Keress meg és én segítek értelmezni a csillagok állását!    *****    HAMAROSAN ÚJRA ITT A KARÁCSONY! HA SZERETNÉL KARÁCSONYI HANGULATBA KEVEREDNI, AKKOR KATT IDE: KARACSONY.GPORTAL.HU    *****    Nyakunkon a Karácsony, ajándékozz születési horoszkópot barátaidnak, ismerõseidnek.Nagyon szép ajándék! Várlak, kattints    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!