A Rali vilgbajnoksg
Ezt a sportgat a kznyelvben ltalban WRC- nek nevezzk, ami a World Rally Championship, azaz a Rali vilgbajnoksg rvidtse. A WRC egy raliverseny sorozat, amit pl. a Forma-1- hez, vagy a GP2- hz hasonlan - hogy csak a legnevesebbeket emltsk - az FIA szervez. A bajnoksg elsszr 1973- ban kerlt megrendezsre, akkor azonban mg csak a gyrtkat djaztk. Ez utn 5 ves tmeneti idszak kvetkezett, mg 1979- ben a sportg elnyerte a ma is hasznlatos szablyait, lebonyoltsi formjt.
A csapatok s a versenyzk (minimum 3, maximum 4 pilta) hrom napos esemnyeken vesznek rszt egy- egy vilgbajnoki futam alkalmval, a vilg legklnbzbb rszein: a havas Skandinvitl egszen a grg tengerpartig. ppen emiatt klnbz talajtpusokon kell megmutatniuk a versenyzknek a tudsukat. Megmrettetnek havon, aszfalton s murvn is, sziklkkal, kvekkel fszerezve. Egy-egy futamon minimum 340, maximum 400 km- t vezetnek a piltk (vente legalbb 8 helysznen rajthoz kell llni, ahhoz, hogy rtkeljk a teljestmnyt).
Taln a fentiek miatt nevezhetjk a legnagyobb kihvst jelent motorsport sorozatnak a WRC-t. A ralivilgbajnoksg futamain mindig 15-25 szakaszt kell teljestenik a versenyzknek, ezek pontos szma mindig az adott plytl fgg. A versenyek lezrt utakon folnyak, hiszen gy biztonsgos. Mindegyik szakszon az idvel versenyeznek a piltk s navigtoraik. A navigtor feladata, hogy kell idben tjkoztassa a piltt az eltte ll tszakasz llapotrl. Ebben segtsgre van egy tetemes mennyisg jegyzet (ezt szaknyelven ITINERnek nevezzk), amit a versenyt megelz napokban, az arra kijellt idben, tesztels sorn ksztett a pilta s a navigtor. A versenyeken sznetet is tartanak, ezeket a raliban szervizels nven emlegetik. Ilyenkor a szerelbrigd elvgzi az autn szksges javtsokat, mdostsokat, a pilta meg a navigtor pihenhet egy keveset. A szervizels idtartama 10, 30, vagy 40 perc lehet, ez az tvonaltl fgg, mert a vezets s az lls idejnek azonosnak kell lennie. rdekessg, hogy az autkat a szervizelsen kvl is lehet javtani, de csak a pilta s a navigtor nylhat a kocsihoz, s csak olyan eszkzket hasznlhatnak, amik a kocsiban vannak.
A WRC autk megjelenskben hasonlak a htkznapi utcai autkhoz, azonban valjban felturbzott vadllatokrl van sz! Ngykerk- meghajts gpek, amelyek nagyjbl 300 lervel brnak (sszehasonltskppen: egy Forma-1- es kocsi kb. 700 lers). Teht a motor nagyon ers, nagyobb 2000 kbcentinl. A rajttl szmtott 3 msodpercen bell kpesek 100 km/h- ra felgyorsulni. Az, hogy maximlisan mekkora sebessget lehet bellk kifacsarni, az a plytl fgg. Azonban nem ritka, hogy a piltk 220 km/h- val szguldoznak a cseppet sem egyszer vonalvezets plykon. Ahhoz, hogy az autk abroncsai megfelelen brjk a hatalmas terhelst, kivl minsg gumikra van szksg. A WRC autk mindegyikn Pirelli abroncsokat tallhatunk.
A versenyek lebonyoltsi szisztmja mindig ugyanaz. Kt napot sznnak a feldertsre: a keddet sz a szerdt. A felderts sorn a pilta s a navigtora felmri a terepet, s ilyenkor ksztik el a fentebb emltett itinert. Cstrtkn kerl sor az n. "shakedown"- ra. Ezt mg affle gyakorlsnak sznjk. Ezek utn kvetkezik maga a verseny: pnteken, szombaton s vasrnap. Egyes helyszneken rendeznek "szuper specilis szakaszokat" is. Ez nagyon latvnyos, ugyanis ez mindig olyan szakaszon zajlik, amit a nzk jl lthatnak. Itt kt versenyz ll ki egyms ellen, s mrik az idejket. Ilyenkor a legjobb bels kamerbl nzni az esemnyeket, ennek hasznlata azonban nem ktelez.
A rali vilgbajnoksgon lehetsges idbntetst kapni, pl. akkor, ha valaki a szerviz idn kvl ltogatja meg a szervz boxot, vagy ha leksi a rajtot, vagy valamelyik szakasz startjt. A szakaszokon egybknt a rajtszmoknak megfelel sorrendben indtjk az autkat.
A vgn az a versenyz nyer, aki a kijellt szakaszokat a legjobb sszestett ideredmnnyel teljestette. A csapatokat csakgy djazzk, mint a piltkat. A szezon vgn egyrtelmen az lesz a vilgbajnok, aki a legtbb pontot gyjttte. Ez a csapatoknl is gy mkdik. 2010- tl a Forma-1- hez hasonlan a WRC- ben is j pontozsi szisztmt vezettek be, ennek rtelmben az els 10 helyen vgz pilta kap pontot a lenti tblzatban lthat elosztsban.
Helyezs |
Pont |
1. |
25 |
2. |
18 |
3. |
15 |
4. |
12 |
5. |
10 |
6. |
8 |
7. |
6 |
8. |
4 |
9. |
2 |
10. |
1 |
|