Nem olyan nagy szentsgtrs, hogy a Renault-t nhny ktsgbeesett eszels ngyilkos partiznakcija miatt csak ltszatbntetssel simogattk meg. Ki akarna szvbl odaszni valakire, aki ppen a sajt htt veri vresre az ostorral? A Renault trkkje az volt, hogy vdlottbl mly bnbnatot gyakorolva is sikerlt vdlv vlnia.
Most sirnkozhatnk n is a hajamat tpve, hogy ht a franc egye meg, ez a sok politika tnkreteszi a sportot, a Forma-1 mr megint egy botrny rvn kerl a cmlapokra, a zld asztal krl l, ltnys-nyakkends aktakukacok lettek a fszereplk, a versenyzs meg szgyenszemre lecsszott a mnuszos hrek kz, s klnben is dgunalom az egsz, nincs elg elzs, blablabla. Lkhetnm ezt a savany, csupa kzhely sdert napestig - de eszem gban sincs. Kpmutats lenne.
A rstellnival igazsg ugyanis az, hogy rgta nem szrakoztam olyan jl, mint a Nelsinho Piquet szndkos tkzse kapcsn sszegylt, durvn 110 A4-es oldalnyi dokumentum s b 80 percnyi hanganyag tanulmnyozsa kzben. A tanvallomsokat, telemetriai adatokat, rdibeszlgetseket, leveleket, jelentseket multan bngszve, a Motorsport Vilgtancs (WMSC) trgyalsrl kszlt audiofelvtelt ttott szjjal hallgatva rendszeresen magamba kellett cspnem, hogy nem, ez bizony nem egy Sherlock Holmes-novella, s Hrcule Poirot sem fog sznre lpni a kvetkez oldalon, hogy ravaszul kiugrassza a nyulat a bokorbl. A kiraksjtk darabjainak sszeillesztse felrt a legfifiksabb krimi olvassnak lmnyvel; az F-1 eddig soha, mg a kt vvel ezeltti Ferrari/McLaren kmgy kapcsn sem jutott ennyire kzel hozz, hogy Hollywood szmra konyhaksz forgatknyvet szlltson. Tny, hogy nem vet tl j fnyt a sportra, de ha ezt a sztorit nem rdemes megfilmesteni, ht semmit sem. Egy szval sem lltom, hogy tbb ilyen botrnyra lenne szksg, hiszen egy nemzetkzi vllalat hrneve forgott kockn, s szemlyes sorsok trtek ripityra, azt viszont igenis gondolom, hogy az F-1 a sok krpls ellenre ezektl is csak soksznbb s egyedibb lesz. Tessk, itt vagyok, meg lehet kvezni rte...
Mint ahogy azrt is, hogy a Renault-ra kiszabott bntetst sokakkal ellenttben nem tartom felhbortan puhnynak. Jogosan merlhet fel a gyan, hogy az FIA azrt nem sjtott le tl kemnyen rjuk, mert a Honda s a BMW utn nem akart elveszteni egy jabb autgyrat, amelynl radsul mr eddig is rezgett a lc, de ettl fggetlenl nem hiszem, hogy a WMSC tlete etikailag vdhetetlen volt. Vajon jogos-e megbntetni az egsz, 700 fbl ll csapatot hrom elkeseredett ember ngyilkos partiznakcija miatt? A kollektv felelssg elve, noha szerepel a Nemzetkzi Sportkdexben, ltalban vve igencsak agglyos, mert az esetek tbbsgben a vtlenekre is kiterjed. A csapat persze bizonyos rtelemben megbonthatatlan egysgnek, jogi szemlynek tekintend, s mint ilyennek, van kollektv felelssge (a Sportszablyzatban kifejezetten az ll, hogy gondoskodnia kell rla: az sszes alkalmazottja betartja az elrsokat), a hatrt azonban olykor mltnyos beljebb meghzni. A hierarchia termszetbl addan mondhatjuk, hogy a fnk felelssggel tartozik a beosztottja tetteirt, fordtva viszont mr korntsem ennyire egyrtelm a helyzet, nem igaz?
Mindssze annyi trtnt, hogy az FIA ezttal gy dnttt, nem alkalmazza a kollektv felelssg elvt, hanem csak szemlyesen azokra szab ki bntetst, akik valban elkvettek valamit. n ebben nem tallok kivetnivalt. Kvetkezetlensggel persze lehet vdolni ket, de az elmlt vekben ppgy akadt plda ilyen tletre a rszkrl, mint az ellenkezjre: a Ferraritl szrmaz bizalmas anyagok valsznsthet felhasznlsa okn a McLarent kizrtk a 2007-es konstruktri bajnoksgbl, a Renault/McLaren-fle kmgyben viszont a Renault-t nem bntettk meg. A klnbsg oka az volt, hogy a Renault esetben jl be tudtk hatrolni a bnsk krt, akrcsak a McLaren melbourne-i hazugsggye kapcsn, amelyben ezrt az egsz csapat helyett a fkolompos (vagy annak kikiltott) Dave Ryan egyedl vitte el a balht. Hasonlan trtnt tizent vvel ezeltt is, amikor a Benetton egyik alkalmazottja kiszerelte a biztonsgi szrt az j zemanyag-tlt berendezsbl: miutn kiderlt, hogy nllan, a felettesei tudta nlkl cselekedett (sajt bevallsa szerint szbeli engedlyt kapott r az FIA-tl), csak t meszeltk el komolyan a vtsg miatt. A kulcskrds ppen ezrt most is az volt, hogy a Renault-nl pontosan ki tudott Piquet szndkos tkzsnek tervrl.
Hogy maga Piquet (a hivatalos aktkban "Mr. Piquet Jnr") tudott rla, az aligha ktsges: hajtotta vgre a kamikaze akcit. Ennek fnyben finoman szlva is agglyos, hogy tettesknt vdelmet kapott az FIA-tl, de egyrszt gondoljuk meg, hogy ezzel a vdelemmel gysem fog sokra menni - rlhet, ha a paddockban nem kpik szembe, s a Vidmparkban tologathatja a dodzsemeket -, msrszt az sszeeskvs rsztvevi kzl nem volt a nagy hal, ezrt bizonyos fokig rthet, ha futni hagytk. Az FIA-nl azzal indokoltk ezt, hogy Piquet vallomsa nlkl semmilyen kzzelfoghat bizonytkuk nem lett volna a szndkossgra, ha viszont nem biztostanak szmra immunitst, "a jvjt fltve" nem lett volna hajland beszlni. Ez kiss abszurd indok volt tle, tekintve, hogy a jvjnek sokkal jobbat tett volna, ha uralkodik magn, s inkbb csndben marad, de ez mr legyen az baja. gy nem csak npusztt hajlamokkal, szolgalelksggel s torz rtkrenddel lehet vdolni, hanem azzal is, hogy kicsinyes bosszvgybl elrulta a sajt csapatt, ami nem fest rla tl hzelg kpet a potencilis munkaadi (a Vidmpark gondnoka) szemben. Amikor a WMSC szeptember 21-i trgyalsn Radovan Novak s Martin Tomczyk arrl faggattk, hogy mirt ment bele a tervbe, Piquet lnyegben pillanatnyi elmezavarra s fiatalkori eltvelyedsre hivatkozott. "Nem is szmtottam ilyen tletre, hirtelen vetettk fel" - mondta. - "sszesen csak 10-15 msodpercem maradt, hogy gondolkodjak rajta. Sokminden megfordult a fejemben, de nagyon ingatag helyzetben voltam." Mg j, hogy igazsggyi elmeszakrtt nem rendeltek ki mell... Elvgre vdekezhet azzal, hogy bellrl is rtelepedett a szingapri jszaka nyls sttje. Vagy elvaktottk a reflektorok. Esetleg mindkett.
Kint a plyn 10-15 msodperc maga az rkkvalsg, ezrt nyugodtan levonhatnnk a kvetkeztetst, hogy aki ennyi id alatt nem kpes dntseket hozni, ne menjen autversenyznek. A tisztessg kedvrt azonban ne felejtsk el, hogy Piquet valban kutyaszortba kerlt: nem akarok szimptit kelteni olyasvalakivel szemben, aki kockra teszi a trsai lett, de azrt a helyzetben rejl kiltstalansgot t lehet rezni. Gyerekkortl kezdve, a csaldjval egytt minden lapjt arra tette fel, hogy eljusson az F-1-ig, s miutn ez sikerlt, az lete vratlanul rmlomm vlt. Habr semmikppen nem elfogadhat, emberileg taln mgis rthet, hogy minden szalmaszlba megprblt belekapaszkodni - a dntst a ktsgbeess szlte, s ebben mg a tettnek vdhetetlensge ellenre is van valami menthetetlenl tragikus. Nem kizrt, hogy ha mr szombaton, az idmr utn felvzoljk neki az tkzs tervt, s jut ideje gondolkodni rajta, nemet mond r. Bernie Ecclestone krdsre a WMSC-nek is azt lltotta, hogy akkor felhvott volna valakit, akiben megbzik, gy azonban csak a verseny msnapjn beszlt rla csaldi bartjnak, Felipe Vargasnak. Ilyen helyzetben egy versenyz tbbnyire a menedzsertl krne tancsot, csakhogy az v nem volt ms, mint... Flavio Briatore. Ciki!
A bizonytsi eljrs sorn hamar egyrtelmv vlt, hogy Piquet szndkosan tkztt a 17-es kanyar falnak, csak kt lnyeges krds maradt nyitott: 1) kitl szrmazott a terv, s 2) Briatore tudott-e rla. Vallomsban Pat Symonds vgig kitartott amellett, hogy az tletet maga Piquet vetette fel a szombati idmr utn, viszont azt lltotta, elszr gy hrom rval a rajt eltt hallott rla, amikor Briatore irodjban s jelenltben Symonds elmondta neki. A vizsglat nem dertett r egyrtelmen fnyt, hogy kinek van igaza, br ez "a WMSC llspontja szerint mellkes, mivel a Nemzetkzi Sportkdex s a Sportszablyzat elrsait nem a terv kidolgozsval, hanem a vgrehajtsval srtettk meg." Mindenesetre Max Mosley a WMSC lsn gondolatbreszt jelleggel eltprengett rajta, hogy egy versenyz egyltaln kpes lehet-e kitallni egy olyan tervet, amely csak alapos stratgiai ismeretek birtokban, rszletes elemzs utn ltethet t a gyakorlatba.
A terv ugyanis a maga nemben zsenilis volt, Darth Vader-i mementjul szolglva annak, hogy mire kpes a tehetsg a stt oldal szolglatban. Kis hjn ez lett a tkletes bntny; ha Briatore nem rgja ki Piquet-t a Hungaroring utn (mig nem rtem, miknt hihette, hogy megssza bossz nlkl), vagy Nelsinho kpes tartani a szjt, taln sosem derl r fny. A szndkossg gyanja mr a verseny napjn felmerlt, aztn az idsebb Piquet novemberben, informlis ton megkereste vele a versenyigazgat Charlie Whitingot (aki a Brabhamnl trtnetesen vezet szerelknt dolgozott mellette), de azt a vlaszt kapta, hogy bizonytkok nlkl, s amg Nelsinho vallomst nem tesz, az FIA nem indthat vizsglatot. Ez rendjn is van: a vizsglat hre hatatlanul kiszivrog, s mg akkor is tartsan rossz fnyt vet a gyanstottra, ha az utbb rtatlannak bizonyul. Egy csapatot szndkos manipulcival vdolni nem trfadolog.
Paradox mdon nem Piquet lltsai, nem Alonso egybknt rtelmetlennek tn boxstratgija, s nem is az rulkod telemetriai adatok gyztk meg a Renault-t, hogy komolyan kell vennie az gyet, hanem Symonds ltszlag semmitmond vallomsa. Azon tl, hogy a verseny eltti rkban megbeszlst tartott Piquet-vel s Briatorvel, s hogy Piquet szombaton felvetette neki a szndkos tkzs lehetsgt (amit szerinte sajt hockenheimi 2. helyezsbl mertett), Symonds nem ismert el semmit - de nem is tagadott. Ebbl az FIA-hez hasonlan a Renault-nl is levontk azt a logikus kvetkeztetst, hogy a gyannak megalapozottnak kell lennie, klnben Symonds egyszeren cfolhatn Piquet kijelentseit, s ksz. Ehelyett inkbb nem vlaszolt a krdsekre, pedig maga is tisztban volt vele, hogy gy megersti a gyant. Hazudni azonban a jelek szerint nem akart, s nem fogadta el az FIA ltal felknlt vdettsget sem. Brki is volt az tletgazda, a hrom sszeeskv kzl viselkedett a legtisztessgesebben: kzvetve az els adand alkalommal elismerte a bnssgt, s noha alkalma nylt r, meg sem prblt kibjni a felelssg all. Becsletrendet nyilvn Symonds sem rdemel, de a levele, amit a WMSC-hez a trgyals napjn juttatott el, s amelyben tredelmes vallomst tesz a trtntekrl, a maga keresetlen egyszersgben is megrz olvasmny - jobban illene egy XIX. szzadi orosz regny bukott hshez, mint egy forma-1-es mrnkhz. Valjban hzta a legrvidebbet, hiszen mg Briatore mr rgta nem titkolta, hogy a kzeljvben gyis vissza akar vonulni (ha nem is ilyen megalz mdon), neki mg lett volna 8-10 j ve az F-1-ben. Mire azonban az eltiltsa lejr, Symonds mr 61 ves lesz, gyhogy alighanem az plyafutsa is befejezdtt. Ahogy a levelben rta: "Egyetlen cselekedetemmel leromboltam azt a tiszteletet, melyet 33 ves karrierem sorn vvtam ki magamnak az autsportban." Kr volt rte.
Symonds nlkl a szingapri terv sem vlhatott volna be. Hogy mkdjn, neki jl kellett megbecslnie a tbbiek els boxkillsnak idztst, mert ltfontossg volt, hogy a Safety Car-t akkor kldjk be a plyra, amikor Alonso mr tankolt, de a tbbiek kzl mg senki sem. A Renault szimulcija szerint Alonso szmra a 14/32/49 leoszts hrom-, vagy a 14/46 leoszts ktkillsos stratgia lett volna az optimlis. Az autjt ezrt a 14. krig tankoltk meg, fenntartva a lehetsgt, hogy majd csak az els etapban dntik el, melyik utat vlasztjk a kett kzl. A forgalmi helyzet vgl gy alakult, hogy Alonso sprolni tudott a benzinnel, ezrt akr a 15. krig is eljutott volna, Symonds azonban sejtette, hogy az mr ks lesz - s tkletesen rrzett, Nico Rosberg ugyanis pontosan akkor llt ki a boxba. gy ht Symonds elrehozta a 12. krre Alonso kerkcserjt , a Renault csodlkoz mrnkei eltt azzal indokolva ezt, hogy Kazuki Nakajima klnben feltarthatn a versenyzjket. Amikor megrkezett tankolni, Fernando autjban mg 8.49 kg benzin maradt. Ez legalbb 3 tovbbi krre elg lett volna.
Symonds egyedl veznyelte le a stratgit, ami nmagban is bravr, ha figyelembe vesszk, hogy a boxutcai irnytkzpontban valamirt nem mkdtt rendesen a Renault szimulcis szoftvere, ezrt csak az ssze-vissza berkez adatokra tmaszkodhatott. Mikzben igyekeztek figyelemmel kvetni az autk helyzett a plyn, s Alonso autjn mg egy felttelezett genertorhibval is meg kellett kzdenik, a mrnkk folyamatosan jraindtgattk a szoftvert, hogy letet leheljenek bele. Ez kis tlzssal olyan volt, mintha egy replgpen zuhans kzben kellene frisstenik a GPS firmware-jt, hogy vgre kiderljn, a felhk alatt az cen vagy a Himalja vr rjuk. A Renault rdiforgalmnak begpelt vltozata klnsebb szerzi utastsok nlkl is meglln a helyt egy tragikomdia szvegeknt, s nem mellesleg elkpeszten rdekes bepillantst nyjt abba, hogy a kvlrl szenvtelennek tn mrnkk a valsgban milyen htkznapi ktsgekkel kzdve menedzselik le a versenyeket. Kicsit taln olyan, mint "A hallratlt szakasz" drmaadaptcija, az ardenneki front helyett forma-1-es krnyezetbe tltetve. Na mindegy, me egy rvid rszlet a mbl:
Symonds |
Na j, mibl lnk? B*ssza meg, 7 msodpercre vagyunk Nakajimtl. |
Mrnk |
Megint jraindtom a szervereket... |
Mrnk |
Ok, n megprblom jraindtani a klienst. |
Piquet |
Jobb lenne folyamatosan szmolni a krket, mert nem ltom Gabrit. |
Mrnk |
Az utols krben jobb volt, szerintem hagynunk kne. |
Symonds |
Aztn megnzzk, milyen gyorsan rjk utol Nakajimt. Nakajima 50.3-at megy. |
Mrnk |
Nem, ez a kre mr sokkal gyorsabb lesz. |
Mrnk |
Most 1.3 msodperccel jobb. |
Mrnk |
s ezek a gumik mind egy raks sz*r. |
Symonds |
Azt kne csinlnunk... Egy kis segtsgre lenne szksgem, mert a stratgiai szoftver egyltaln nem mkdik. |
Mrnk |
n csak azt gondolom... Nem tudom elhinni, hogy nem tudjuk tartani a tempt Nakajimval! Aggdom, hogy ezek a gumik hasznlhatatlanok, fel kne tennnk a msikat. |
Symonds |
Igen, pontosan. |
A rdibeszlgetsben Briatore gy tesz, mintha meg lenne lepve, st, fel lenne hborodva Piquet kicsszsn. Az szerepe sokig tisztzatlan volt, de a bizonytkok, mg ha csak kzvetett mdon is, egyrtelmen igazoltk a bnrszessgt. Egyrszt Piquet mellett Symonds szintn azt vallotta, hogy Briatore jelen volt a vasrnap ks dlutni (a rajt eltt gy 3 rval, 17 ra tjban kezdd) hatszemkzti beszlgetsen. Msrszt a Renault hzon bell lefolytatott vizsglata azonostott egy negyedik tant is, aki a vallomsban altmasztotta, hogy Briatore tudott a tervrl. Az FIA kls jogi szakrtje, Paul Harris taln azrt adta a "Tan X" fednevet az illetnek, amikor a WMSC trgyalsn elmondta egybknt figyelemremltan alapos sszefoglaljt az gyrl, mert tl sok James Bond-filmet ltott, ez azonban nem vltoztat a lnyegen: "Tan X" mr szombat dlutn hallotta, hogy Symonds felveti a szndkos tkzs tlett. Erre a megbeszlsre, amelyen Briatore is rszt vett, Piquet viszont nem, az idmrt kveten kerlt sor. "Tan X" kiltt vgl a Renault-val folytatott hosszas huzavona utn is csak Mosley-nak, az FIA sportszakmai elnkhelyettesnek, Nick Craw-nak, valamint nhny kls jogi tancsosnak fedtk fel, de kikrdeztk, s meggyzdtek rla, hogy nem volt szerepe az sszeeskvsben - st, hatrozottan ellenezte a szndkos tkzs tervt. Az teht tovbbra is bizonytalan, hogy az tlet eredetileg kitl szrmazott; Briatore mindenesetre biztosan tudott rla. A bizonytkok fnyben meglehetsen abszurd, hogy vgig tagadott, s Symondsszal ellenttben a WMSC trgyalsra is csak egy rvid levelet kldtt az gyvdjvel, kifejtve benne, hogy a meghallgatson nem kteles rszt venni, mivel nem rendelkezik semmilyen FIA-licensszel. Ez kiss agresszv hzsnak hat, vgs soron azonban nem csoda, ha nem akart elmenni a sajt temetsre. n is vonakodnk. Meghvt egybknt mind , mind Symonds kapott, s noha Mosley kln engedlyvel az tlethirdets utni 14 napon bell jogorvoslatrt mg fordulhatnnak a Nemzetkzi Fellebbviteli Brsghoz, nem valszn, hogy megteszik.
A WMSC trgyalsn Alonso is tett egy rvid vallomst. A kzvlemnyt termszetszerleg az rdekelte a legjobban, hogy tudott-e az sszeeskvsrl, a vizsglat azonban kidertette, hogy fogalma sem volt rla. Azt elkpzelhetnek tartom, hogy Piquet kicsszsa utn felmerlt benne a gyan, de elre aligha tjkoztattk - Symondsnak s Briatornek egyrszt senkit nem llt rdekben feleslegesen beavatni a tervbe, msrszt a gyzelemmel tbbek kztt pp Alonst akartk rvenni a maradsra, amit egy fals eredmnnyel aligha rhettek volna el. Egy kzkedvelt gondolatmenet szerint egy olyan tapasztalt versenyznek, mint amilyen Alonso, tiltakoznia kellett volna az rtelmetlennek tn stratgia ellen, ha nem indokoljk meg eltte kell alapossggal. n ezt nem veszem be; ha mg a mrnkk sem talltak benne kivetnivalt, Alonsnak mirt kellett volna gyanakodnia? "n megbzom a mrnkkben. Szmtgpes szimulciik vannak r, hogy kiszmoljk, mikor rdemes killni a boxba" - mondta Alonso a WMSC-nek. - "Klnben is, ha ugyanolyan stratgival indulunk, mint a tbbiek, eslynk sincs megelzni ket." Noha ktsgkvl szokatlan, azrt a kzpmeznybl indulva sem szmt pldtlannak a rvid nyitetapos taktika: az idei Ausztrl Nagydjon pldul Lewis Hamilton is 11 kr utn tankolt, holott leghtulrl kellett rajtolnia. Vgl - szintn a Safety Car kzremkdsnek ksznheten - a 4. helyen intettk le.
A WMSC ltal kiszabott bntetst egyszerre lehet tl szigornak s tl enyhnek tartani: a csapatra nzve taln tl enyhe, Briatore s Symonds szemszgbl viszont tl szigor. Az tlet kihirdetsekor Mosley is azt mondta, hogy enyht krlmnyek nlkl az akci rks kizrst rdemelne. A Renault azonban a vdelmt mesterien felptve megtallta a tkletes egyenslyt: mindenben igyekezett egyttmkdni az FIA-vel, s bszen mea culpzva bnbnatot gyakorolt, de mindezt anlkl, hogy kzben sznalmas blogatjnoss silnyult volna. Ez a taktika mr a 2007-es, McLaren-fle kmgyben is bevlt a cgnek. Az FIA Sport ftitkrval, Pierre de Coninckkal folytatott szeptember 18-19-i levlvltsban pldul a Renault hatrozottan elutastotta azokat a vdakat, hogy nem nyjt kell segtsget az FIA vizsglathoz, s noha a krt informcik egy rszt kiadta, ms llsait sikeresen megvdte. Ali Malek, a Renault jogi kpviselje mind az FIA-nek kldtt leveleiben, mind a WMSC szne eltt remekl rvelt, s vdlottbl gyesen vdlv vltoztatta az gyfelt, azt lltva, hogy valjban a Renault F1 is csak ldozata volt az sszeeskvsnek. A szndkos tkzst "szntiszta elmebajnak", a tervet "nevetsges cselszvsnek" nevezte - s ki tudna j szvvel odaszni valakire, aki ppen a sajt htt veri vresre az ostorral?
Az FIA knyes helyzetben volt, tudvn, hogy a kzvlemny a Renault autgyrat sszemossa a Renault csapattal, ezrt ha az utbbira kollektv bntetst szabnak ki, az hatssal lesz az elbbi hrnevre is. Igazsgtalanul, hiszen az autgyrnak ehhez az gyhz tnyleg semmi kze nem volt - legfeljebb annyit lehet felrni nekik, hogy nem a megfelel embereket bztk meg a csapatuk irnytsval. De vajon volt-e alapos okuk felttelezni, hogy Briatore s Symonds ilyen elvetemlt hzshoz fognak folyamodni? Nem, nem igazn. rdekes mdon egybknt, holott hivatalosan semmi kze nem volt az gyhz, Frank Williams is rt egy levelet a WMSC-nek, vdelmbe vve a Renault-t. "Brmilyen tlet, mg ha jogos is lenne, amely veszlybe sodorn a Renault jvbeli rszvtelt, nem csupn a Renault-t sjtan, hanem a sport valamennyi szerepljt s szurkoljt is" - rta. (Cinikusak ezttal kmljenek...)
Mivel az elre megfontoltsg komoly slyosbt krlmny, ami engem illet, az F-1-ben szmomra ez volt minden idk msodik legszemetebb csalsa. Csak az szrnyalja tl, amikor Ayrton Senna az 1990-es Japn Nagydjon megtorpedzta Alain Prostot, mert Senna azt az akcit nem csupn elre kitervelte, hanem kzvetlenl az ellenfelt veszlyeztetve is hajtotta vgre, mg Piquet legalbb nem egy vetlytrsnak, hanem a falnak kormnyozta az autjt. Igaz viszont, hogy az szemlyes gy volt, Senna egyedl vett rszt benne, a Renault-nl viszont tbben konspirltak. Michael Schumacher hzsai fltt sem lehet elsiklani, br azok spontnak voltak - mr ha ezen a szinten lteznek egyltaln fokozatok a klnfle svindlik kztt.
Ht tessk, lehet vlasztani, hogy melyik volt a slyosabb vtsg; de ez igazn nem egy olyan verseny, amin szvesen indulok...
* * *
gy tnik, a szingapri plynak mr kt v utn lettek specialisti: az idei versenynek ugyanazok - Lewis Hamilton, Timo Glock, Fernando Alonso, Sebastian Vettel s Nico Rosberg - voltak a fszerepli, akik tavaly az els t helyen rtek clba.
Hamilton tulajdonkppen mr az idmrn bebiztostotta magnak a gyzelmet - vagy inkbb Rubens Barrichello biztostotta be neki a kicsszsval, mert a Red Bullnl meg voltak gyzdve rla, hogy Seb elcsaklizhatta volna a pole-t Lewis orra ell. Miutn Hamilton nem csupn az lrl rajtolt, radsul KERS-sel, hanem az lmeznybl az autja volt a legjobban feltankolva is, a lapok le voltak osztva. Lewis pedig makultlan preczsggel vezette le a 61 krt a forr szingapri jszakban, tkzben profitlva Rosberg hibjbl s Vettel boxutcai gyorshajtsbl is. A Hungaroring ta az sszes csapat kzl a McLaren szerezte a legtbb pontot, ami a kvetkez szezonra nzve biztat eljel szmukra.
|
|
A kridgrafikonokat Hamilton kihvinak bakijai miatt nem volt tl tanulsgos tanulmnyozni, a krid-eloszlsokbl azonban leszrhet, hogy az lmeznyben most nem voltak jelents tempklnbsgek - Vettel s Hamilton kicsit egyenletesebben vezettek a tbbieknl. |
|
Az ember gyantja, hogy a Ferrari viszont szinte a nullrl kezdi a 2010-es autja tervezst, mert klnben az F60 fejlesztst nem lltottk volna le szinte teljes egszben - mivel az aerodinamikai szablyok jvre alig vltoznak, ennek csak akkor van rtelme, ha az idei modellhez ksztett alkatrszek nem rkthetk t az jra. Szingaprban, ahov a csapatok tbbsge elhozta az v utols jelents frisstst, a Ferrari egy helyben llt - s ezzel visszaesett. Kimi Rikknen s Giancarlo Fisichella szmra alighanem a "nincs tapads" volt a htvgi jelsz, amit a motorhome-ban bemondva dlben megkaptk a pastjukat.
A gumivlaszts szempontjbl idn eddig a szingapri volt a leglaposabb verseny - csak Tonio Liuzzi trte meg a lgy/lgy/szuperlgy ritmus monotonitst azzal, hogy az els etapra is bevllalta a szuperlgy keverket, illetve Sbastien Buemi merszkedett ki vele a plyra a kzps szakaszban -, szoks szerint mgis a gumikon dlt el minden. A Brawn pldul a Q2-ben alulbecslte az ellenfelek tempjt, s tlbecslte a sajtjt, ezrt Jenson Button hoppon maradt: azt hitte, az els krben boldogulni fog egy garnitra hasznlt szuperlggyal is, de rfaragott. A versenyen vgl Barrichello eltt rt clba, ezt azonban rszben annak ksznhette, hogy Rubens a msodik boxkillsnl lefulladt, s vesztett gy 5 msodpercet. Mivel Jenson a sajt tankolsa utn 5.9 msodperccel Rubens eltt trt vissza a plyra, a baki nlkl szoros lett volna kztk a kzdelem.
A vilgbajnoksg most mr minden bizonnyal kztk fog eldlni - a tt mindkettejk szmra risi. Remljk, nem vgeznek tl hamar, mert Jenson mr Suzukban besprheti a cmet, ha 5 ponttal tbbet szerez Rubensnl. Az F-1-ben mg nem volt meccslabdja; megltjuk, hogyan tri a nyomst. Ezzel elsre megbirkzni, ahogy mr Lewis is bebizonytotta, nem felttlenl gyerekjtk.
Letlthet anyagok (angolul):
|