Habr a vilgbajnoki rubrikban csak egyetlen nv szmra van hely, a brazliai dntn, amely annyira llegzetelllt volt, hogy szinte minden sz elcspeltnek hat r, valjban kt bajnok szletett. Soha rosszabb idnyzrt! Prhuzamos gyzelmek krnikja...
Nem akarom szuperlatvuszok tmegt aggatni arra, ami a Brazil Nagydjon, ezen a mindent eldnt vgs sszecsapson trtnt, mert mr gyis elhasznltk elttem valamennyi jelzt, s az idny utols pillanatainak izgalmaihoz kpest klnben is egytl egyik mltatlanul faknak tnik az sszes. Egy azonban biztos: mg sohasem volt ennyire megrendten, st, szinte tapinthatan nyilvnval, hogy egy prbajnak csak egyetlen gyztese lehet, mgis olyan verseny volt ez, amelynek a sz valdi rtelmben nem akadtak vesztesei. Interlagos-bl a vilgbajnoki kzdelem mindkt rsztvevje emelt fvel tvozhatott, s ez tbb, sokkal tbb, mint amit a legtbb hasonl sszecsapsrl elmondhatunk.
Amikor Sebastian Vettel a 69. krben megelzte a vizes plyn csszkl Lewis Hamiltont, vilgszerte nzk szzmillii hrdltek fel, s meredtek hitetlenkedve a kpernykre. Abban a pillanatban kimondva vagy kimondatlanul, de alighanem mindannyiukban ugyanaz a krds fogalmazdott meg: lehetsges, hogy Lewis markbl tavaly utn msodszor is kicssszon a biztosnak ltsz vilgbajnoki gyzelem? Vajon ktszer egyms utn el lehet veszteni egy 7 pontos elnyt a dntben? Nem, ez mgiscsak kptelensg...
Veszlyes szm volt m ez a misztikus 7; tulajdonkppen ez hatrozta meg az egsz htvgt, ez osztotta le valamennyi lapot. Ha Lewis s Felipe kztt kisebb a klnbsg, mondjuk egyetlen pont, sem a McLaren, sem a Ferrari nem tehet mst, mint hogy a futamgyzelemre trekszik, s gy az extra tt miatti nagyobb feszltsget leszmtva ugyangy jtszik, mint brmikor mskor. A megtveszten knyelmesnek tn 7 pontos eltrs azonban stratgiailag eleve teljesen ms plyra lltotta a kt csapatot. Nem volt mese, a Ferrarinak tmadnia kellett, a McLarenre viszont nehz dnts vrt: prbljk megnyerni az interlagos-i versenyt, vagy inkbb vdekezsre rendezkedjenek be?
A vlasz nem volt annyira egyrtelm, mint hinnnk. A defenzva elsre taln logikus vlasztsnak tnik, de valjban tbb, fknt pszicholgiai termszet buktatja van, amelyek akkor, az utols hrom krben, kmletlenl meg is mutatkoztak. A legslyosabb problma az, hogy a McLarenhez hasonl csapatoknak, s az olyan versenyzknek, mint Lewis, a vrkben van a tmads; a menekls egyszeren ellenkezik a jellemkkel. s ezek nem res szavak. Ha valaki ahhoz van szokva, hogy minden idegszlval a gyzelemre trekszik, nehezen fog tudni belerzdni a vdekezs ritmusba, s ez a disszonancia alkalmasint inkbb krt okoz, semhogy hasznlna. Korntsem vletlenl tartja gy a npi blcsessg, hogy a legjobb vdekezs a tmads - az F-1-es csapatok is tkletesen tisztban vannak ezzel.
A McLarennl azonban senki nem tudta kiverni a fejbl, hogy idn az llovasok kzl mg csak Lewis nem adott fel versenyt mszaki hiba miatt, s ami ksik, nem mlik, ezrt gy reztk, istenksrts lenne tlfesztenik a hrt. Elvgre mindenki lthatta, hogy mi trtnt Felipvel a Hungaroringen, ahol 10 pont szllt el a levegbe a Ferrari motorjbl kiraml fsttel egytt. Mivel Hamilton ugyanazt a motort volt knytelen hasznlni, mint amelyikkel Knban diadalmaskodott, s Heikki Kovalainen autjban az utbbi kt versenyen rakonctlankodott a Mercedes, radsul Lewis amgy is hajlamos elveszteni a fejt, ha a helyzet hirtelen kilezett vlik (ami zsenge kort ismerve egyltaln nem szgyen), a McLaren arra a kzenfekv kvetkeztetsre jutott, hogy mgiscsak az vatossg lesz a legjobb megolds.
Kis hjn testek a l tloldalra. Sokan eleve gy vltk, s ebben ktsgkvl volt rci, hogy a McLarennek brmi ron, akr irrelisan alacsony zemanyagszinttel is a pole pozciba kellett volna juttatnia Lewis-t, mert onnan rajtolva a legkisebb a kockzat. A rizik mr a msodik rajtsorban is szinte exponencilisan megn. A McLarennl azonban a jelek szerint inkbb a biztos pontokra prbltak trekedni, s noha azzal valsznleg szmoltak, hogy Felipe kiemelkeden j krt fut majd, Lewis benzinmennyisgt a Q3-ban minden bizonnyal az 1-2. rajtkocka megszerzsre lttk be. Vgl mgis gy alakult, hogy 5 ezredmsodperccel kikapott Kimi Rikknentl, s 93 ezredmsodperccel Jarno Trullitl is, de ezek olyan csekly klnbsgek, amelyekkel elre gyakorlatilag kptelensg kalkullni.
A McLarent alighanem az is megtveszthette kiss, hogy a Q2-ben, a nyers temp legkifejezbbnek tartott mrcjben Heikki bizonyult a leggyorsabbnak. A csapatok mindig az idmr msodik etapjnak eredmnyre tmaszkodva prbljk feltrkpezni az erviszonyokat, csakhogy ezttal sszekuszlta a kpet, hogy Felipe (az lmeznybl egyedliknt) a Q2 vgn a boxban maradt, nem vett rszt a hajrban, az ideredmnye ezrt nem tkrzte hven a kpessgeit. A Q3-ban futott kre ezek utn biztosan kellemetlen meglepetsknt rte a McLarent, az igazi fekete leves mgis a semmibl eltn Jarno 2. rajthelye lehetett szmukra; erre senki nem szmtott.
Sebaj, a 4. hellyel mg semmi nem volt veszve (a clban az 5. is elg lesz a vilgbajnoki gyzelemhez, s klnben is, ki gondolta volna, hogy egy McLarennel nem lehet majd elrbb jutni?). Az viszont igenis ltfontossg volt, hogy Lewis a rajtnl, azaz a verseny legkockzatosabb szakaszban, ne ragadtassa magt ngyilkos manverekre, mint Japnban, vagy tavaly itt, Brazliban tette. Biztosak nem lehetnk benne, csak sejthetjk, hogy a McLarennl mr a versenyhtvge eltti napokban igyekeztek a megfelelen visszafogott hozzllsra kondicionlni Lewis-t; alighanem rengetegszer a lelkre ktttk, megprbltk minden lehetsges mdon a fejbe verni, hogy legyen vatos, s ne vllaljon felesleges kockzatokat. Nem a versenyt, hanem a vilgbajnoksgot kellett megnyernie.
gy tnik, a terpia mkdtt, mert Lewis a rajtnl ppolyan higgadtan viselkedett, mint a kvetkez 69 krben. Ez a hozzlls, az, hogy pszichsen gyszlvn benyugtatztk, a vgn mgis majdnem megbosszulta magt. Miutn ugyanis Vettel, immr intermediate gumikon, megelzte t a vratlanul elered es miatt szksgess vl kerkcserket kveten, Lewis szemltomst leblokkolt, s kptelen volt magt elgg felheccelni a tmadshoz. Csodk nincsenek: ha valaki msfl rn keresztl erszakoltan defenzv stlusban vezet, egyik pillanatrl a msikra, hirtelen nem lesz kpes agresszv zemmdba kapcsolni. Ez kt, egymstl teljesen eltr mentlis llapot. Ha nincs eltte a szraz gumikkal kszkd Timo Glock, Lewis bajba kerl, mert Vettelt eslye sem lett volna megelzni. Valjban Timt sem megelzte, hanem inkbb egyszeren elment mellette; ez persze szemernyit sem von le az rdemeibl, de az igazsghoz azrt hozztartozik. Ezen a ponton kicsszott a McLaren kezbl az irnyts. Paradox mdon taln mgis ez a szokatlan higgadtsg, amibe a verseny kzben erszakkal beleringatta magt, biztostotta be Lewis-nak a vb-cmet, mert enlkl nagy lett volna a valsznsge, hogy Vettelt ldzve, minden mindegy alapon megprblkozik az elzssel; elvgre vesztenivalja papron mr nem volt, ha azonban a tmadsi ksrlet kzben kiesik, azzal mgis elbukta volna a legnagyobb ttet. Szerencsjre a McLarennl j rzkkel felismertk, hogy Vettel utolrhetetlen, ezrt idejben kzltk Lewis-szal, hogy Glock mg befoghat.
Az vatossguk azonban mr korbban is tbbszr nveszlyesnek tnt. A verseny elejn Lewis a 4. helyen haladt, de azzal, hogy viszonylag ksn (a 11. krben) hvtk be a boxba szraz plyra val gumikrt, visszaesett a 7-edikre. Nyilvn el akartk kerlni, hogy a mg vizes aszfalton kelljen egyenslyoznia a szraz Bridgestone-okkal, ami persze rthet, de amikor ennyire a vilgbajnoki gyzelmhez felttlenl szksges helyet kicentizve autzott, ez a taktika kockzatot is rejtett magban. Vettel s Fernando Alonso azzal javtottak hrom helyet, azzal elztk meg tbbek kztt Lewis-t is, hogy 2 krrel korbban lecserltk az intereket. Akinek kevesebb a vesztenivalja, persze knnyebben sznja r magt ilyen mersz lpsekre, de akkor mr a McLaren sem engedhette volna meg magnak, hogy htrbb cssszon a rangsorban. Lewis-nak mzlija volt, hogy Trulli a 12. krben lesodrdott a plyrl az 1-es kanyarnl, mert t a Toyota versenytempjt ismerve nehz lett volna erbl megelznie.
A Toyota ugyanis Interlagos-ban, brmilyen meglep, semmivel sem volt lassabb a McLarennl. Nem csupn Jarno 2. rajthelye s Timo 2. leggyorsabb versenykre bizonytja ezt, hanem az a tny is, hogy amikor Hamilton s Glock a 46. s a 65. kr kztt szabadon autztak, az ket elvlaszt klnbsg mindvgig 20-21 msodperc maradt. Lewis egy mtert sem tudott tvolodni Timtl, aki teht korntsem rdemtelenl, nem kizrlag a Toyota gyes taktikai hzsa rvn tallta magt az lmeznyben.
A McLarennl egsz htvgn azt lltottk, hogy csupn az vatossguk miatt tntek a lassabbnak a Ferrarinl, de felteheten nem csak errl volt sz. Nem logikus ugyanis, hogy Heikkit ugyanannyira visszafogtk, mint Lewis-t (elvgre j motort kapott, s nem kzdtt az egyni vb-cmrt, viszont a konstruktri bajnoksgban a csapatnak szksge lett volna a pontjaira), kettejk egymshoz viszonytott teljestmnye mgis nagyjbl az tlagnak megfelelen alakult. Nyilvn nem akartk, hogy Heikki pontokat raboljon Lewis-tl, az azonban valszn, hogy ha a McLarenben sok tartalk maradt, most kzelebb tudott volna kerlni a csapattrshoz. Emellett a McLarennek a rajt eltt leszakad esvel mg bizonyos rtelemben mzlija is volt, hiszen a szablyok szerint megkmlte ket attl, hogy a verseny alatt mindkt tpus, szraz plyra val gumit hasznlniuk kelljen. Noha a Bridgestone az egy vvel ezelttihez kpest idn egy fokkal kemnyebb keverkeket vitt Interlagos-ba, a lggyal a csapatok tbbsgnek gy is meggylt a baja, s Lewis sem titkolta, hogy a verseny vge fel mr kszkdtt a gumikkal - pedig vgig a kzepes, teht kemnyebb keverket hasznlta.
A Toyota dntse, hogy a futam hajrjban, amikor eleredt az es, mindkt autjt kint tartotta a plyn szraz gumikon (senki ms nem tett gy), mg akkor is kifizetdtt, ha Timt az utols krben ketten megelztk. Hiszen elzleg a 7. helyen autzott, vgl azonban hatodikknt intettk le, Jarno pedig 8. volt, s az is maradt. Ennek ellenre ironikus, hogy kzvetve vgl az a Timo Glock segtette a vb-cmhez Lewis-t, aki a monzai incidens ta nem klnsebben akart szvessget tenni neki. A Brazil Nagydj utn szletett sszeeskvs-elmlet szerint Timo szndkosan engedte el Lewis-t, st, mg egy olyan animci is megjelent, amelyen menet kzben vaskos bankjegykteget vesz t tle, ezeknek azonban - leszmtva persze, hogy jzt lehet kacagni rajtuk - nincs sok rtelmk. A versenyzk tbbsge mr a 66. krig bezrlag kiment a boxba intermediate (a Force Indik, a Hondk s Sbastien Bourdais esetben extrm es-) gumikrt, m egszen a 69. krig a szraz plyra val gumikat hasznl Glock Toyotja volt a leggyorsabb aut a plyn. Timo mg az utols eltti krben is csupn 3.4 msodpercet vesztett Lewis-szal szemben, a zuh azonban akkor annyira rkezdett, hogy az utols krben 16.7 msodperccel lelassult nmaghoz kpest. De a szintn szraz gumikat hasznl Trullinl egy hajszllal (69 szzadmsodperccel) gy is gyorsabb volt, s kettejk egymshoz feltnen kzeli ideredmnye azt bizonytja, hogy a szraz gumikbl az adott plyaviszonyok kztt annyit lehetett kihozni. Glock teht nem lasstott le, hogy elengedje Lewis-t.
Az utols krk ideredmnyei
Ltszik, hogy a szraz gumik hogyan lettek egyre lassabbak a Toyotkon
|
Gumi |
68. kr |
69. kr |
70. kr |
71. kr |
Glock |
Szr |
1:18.816 |
1:18.688 |
1:28.041 |
1:44.731 |
Trulli |
Szr |
1:20.188 |
1:22.428 |
1:33.539 |
1:44.800 |
Massa |
Int |
(boxki) |
1:19.848 |
1:24.871 |
1:27.721 |
Alonso |
Int |
1:19.434 |
1:21.706 |
1:25.473 |
1:26.108 |
Vettel |
Int |
1:19.673 |
1:23.318 |
1:25.221 |
1:25.984 |
Hamilton |
Int |
1:19.998 |
1:24.612 |
:25.567 |
1:26.126 |
Kivastagtva azoknak az ideredmnye van, akik az adott krben abszolt leggyorsabbak voltak
Msfell az ember hajlamos gy megtlni az ilyen helyzeteket, mintha a versenyzk a piltaflkbl ugyanazt ltnk, mint a kpernykn. Holott Glock-nak (s, ha mr itt tartunk, Vettelnek), ahogy ezt ksbb el is mondtk, fogalmuk sem volt, hogy pontosan hnyadik helyrt harcolnak, s mindez milyen hatssal lehet a vilgbajnoki kzdelemre; k csak megprbltak minl elrbb vgezni, ahogy brki ms is tette volna a helykben. Ilyen zrzavaros idjrsi krlmnyek kztt, nem tervezett kerkcserk utn, amikor az sem vilgos, hogy ki jrt mr a boxban, s ki nem, bellrl a szoksosnl is nehezebb kibogozni a szlakat. s a csapatuktl a rdin sem bombzzk felesleges informcikkal a piltkat. Ebben a konkrt esetben Glock-kal kzltk, hogy Vettel kzeledik hozz, Hamiltonrl azonban nem is mondtak neki semmit. Nem kellett.
Lewis vgl 6 msodperccel Timo eltt rt clba; akr gy is felfoghatjuk, hogy ennyin mlt a vilgbajnoki gyzelme. Ez azonban aligha lenne mltnyos - a vb sohasem egyetlen futambl ll, s Lewis Interlagos-ban klnben is csak azt tette, amit tennie kellett. Mskor azrt kritizltk, mert tl sokat kockztatott, most teht igazsgtalan lenne amiatt hibztatni, hogy vatos volt.
Michael Schumacherhez hasonlan Lewis is j ton halad afel, hogy flreismerjk, s arrognsnak lltsk be, amikor valjban nem az. A brit sajt agyonsztrolja, a kvlrl rkez tmadsoktl pedig megszllottan vdik, ezrt nehz hiteles kpet kapni a szemlyisgrl. Az ktsgtelen, hogy az aurja nmi elszigeteltsget, vagy inkbb fellemelkedettsget sugroz, s nem igazn vegyl a trsai kz, mintha kiss fellrl nzn ket, deht mostanban minden igazn nagy versenyz ilyen volt. Ugyanezt a lgkrt lehetett rezni Michael krl is, s ez a jelensg, amely tulajdonkppen a hats-ellenhats elvn alapszik, nem klnsebben meglep: aki klnbnek rzi magt a tbbieknl, azt idvel automatikusan ki is kzstik. s igen, a feltnen gyors sikerek nmagukban is mindig visszatetszst keltenek. Az F-1 azonban, ebben Lewis-nak tkletesen igaza van, nem npszersgi verseny.
s ne tegynk gy, mintha a gyzelem rdemtelenl az lbe hullott volna. Lewis mr gyerekkora ta mindent arra az egy lapra tett fel, hogy sikeres legyen az F-1-ben (br a gimi focicsapatban egytt jtszott Ashley Young-gal, aki ma az Aston Villa kzpcsatra, s az edzje azt mondja, simn lehetett volna belle futballista is), de nem csak , hanem a csaldja is rengeteg ldozatot hozott ezrt. Nem voltak tehetsek, mint pldul Ayrton Senna szlei, s ha nem tudjuk, hogy az desapja, Anthony azrt nyergelt t az IT-bizniszbe, s vgl azrt alaptott sajt cget, mert finanszrozni szerette volna Lewis gokartos plyafutst, nem rthetjk meg igazn, hogy mirt van ott vele minden egyes nagydjon. Ez nem egy szimpla apa-fi viszony; nem arrl van sz, hogy Lewis kezt folyamatosan fogni kell. Anthony azta a menedzsere, hogy egy sok vvel ezeltti karcsonyra, miutn Lewis tvirnyts autkkal (a felnttek kztt!) 2. lett a brit bajnoksgban, ezrt a BBC hres gyerekmsorba is meghvtk, vett neki egy gokartot. A szlei mg 2 ves korban elvltak, s mr 12 ves volt, amikor az desanyja, Carmen elengedte Anthonyhoz, mert gy rezte, hogy jobban tudta egyengetni a plyafutst. Nem csekly ldozat; ezt a sikert nem adtk ingyen.
Ahogy nem adtk ingyen a McLarennek sem. A tavalyi kmbotrny utn, azok utn, hogy Mika Hkkinen 1999-es gyzelme ta egyetlen vb-t sem nyertek, a talprallsuk elismersre mlt volt. s lssuk be: azrt vertk meg a Ferrarit, mert csapatknt szervezettebbek voltak, s egyenletesebben teljestettek. Le a kalappal elttk.
* * *
Mikzben Lewis szve a torkban dobogott, ahogy Glock Toyotjt ldzte, s vszesen fogytak eltte a mterek, Felipe trelmetlenl vrta, hogy a rdin kzljk vele az eredmnyt. "Nyugi, nyugi!" - mondta a versenymrnke, Rob Smedley. - "Mg le kell csekkolnom Hamiltont." A vgkifejlet drmaisgt mi sem fejezte ki jobban, mint az, hogy abban a pillanatban, amikor tszeltk a clvonalat, a sajt clvonalukat, mindketten vilgbajnoknak rezhettk magukat - de mindig az nevet, aki utoljra nevet. Felipe mr a 3-as kanyarnl tartott, amikor Smedley szlt neki, hogy Lewis megelzte Timt, s ezzel feljtt az 5. helyre. Az versenye is ekkor rt igazn vget; nem akkor, amikor fl perccel korbban leintettk a kocks zszlval. Azzal mg semmi sem dlt el.
Felipe egsz htvgn bmulatosan vezetett, s - amit egy vvel ezeltt szinte senki, de taln mg kt hete is kevesen hittek volna - nagyszeren megbirkzott a nyomssal. Mg Lewis-on, legalbbis a vezetsn, pntektl kezdve megltszott a feszltsg, ahogy el-elfkezte magt itt-ott, egyetlen hibt sem kvetett el, s mesterhrmassal nyert a hazai plyjn. Radsul olyan krlmnyek kztt, amelyekrl mg nemrg is azt mondtuk volna, hogy egyrtelmen Lewis-nak s a McLarennek kedveznek; m most vzen s szrazon egyarnt Felipe volt a leggyorsabb. Az egsz meznybl egyedl tudott 1:13-as krt futni, de a msodik boxkillsa eltt, a 34-37. krben zsinrban ngyszer is. Vettel ugyan a verseny kt szakaszban is feltnen kzel kerlt hozz, s gy tnt, mintha ldzn, ez azonban csupn csalka ltszat volt, mert abbl addott, hogy a Toro Rosso elszr 11, majd 20 krrel kevesebbre val benzint cipelt, mint a Ferrari. Felipt mg a verseny vgn elered es sem tudta gy megzavarni, ahogy pldul tavaly, a Nrburgringen; a 69. krben, amikor mg a szraz gumikon krz Glock volt a leggyorsabb, intereken egyedl volt kpes 1:20 al szortani a kridt.
Noha szemlyesen neki is voltak olyan hibi az idny sorn, amelyekrt vgl nagy rat kellett fizetnie, ktsgtelen, hogy a Ferrari tbb pontot bukott el Felipnek, mint a McLaren Lewis-nak. Ha egsz vben olyan szervezetten dolgoztak volna, ahogy Interlagos-ban, alighanem senkinek nem lett volna eslye ellenk, mert sszessgben az autjuk tnt a leggyorsabbnak; ebbl azonban mr csak az utlagos tanulsgokat vonhatjk le.
Brazliban megint azzal a gyilkos precizitssal dolgoztak, amit a Schumacher-korszakban megszokhattunk tlk. Mr az is feltn volt, hogy az idmrn milyen magabiztosan, kapkods nlkl menedzseltk Massa kreit: a Q1-ben s a Q3-ban mindig egy fzissal a tbbiek, azaz a nagy hajr eltt kldtk ki t, ami persze a plyaviszonyok szempontjbl nem volt optimlis, viszont cserbe elkerlte a potencilisan veszlyes forgalmi dugt. A Q2 vgn pedig nem szerepeltettk a msodik rohamban, amivel megsproltak neki egy garnitra lgy keverk gumit - jllehet, erre vgl nem volt szksge, ha msnap nem esik az es, hasznos lehetett volna.
s a Ferrari stratgi ezttal a versenyen is nagyon sznl voltak. Knnyen megeshetett volna, hogy a merszen taktikz Alonso vagy Vettel befrkzik eljk; mindketten hrom helyet javtottak azzal, hogy mr a 9. krben kimentek a boxba szraz plyra val gumikrt (A Toro Rosso nagy hzsa az volt, hogy alig pumplt benzint Seb autjba, ezrt 2.2 msodperccel kevesebb idt kellett tltenie a boxban, mint pldul Lewis-nak), s noha a tbbsg a 11. krben cserlte le az intereket, Felipe a 10-edikben tett gy - pontosan akkor, amikor gyorsabbak lettek a szraz gumik. s a verseny vgn, a msodik esnl, sokan azt hittk, hogy Felipe elbukta a gyzelmet, amirt nem hvtk ki interekrt a boxba a tbbiekkel egytt - holott a Ferrari preczen kiszmolta, hogy gy is megtarthatja a vezetst, radsul nyer egy plusz krt, htha mgiscsak elll az es. Ebben a kilezett helyzetben, amikor nem hibzhattak, sem Felipnek, sem a munkatrsainak nem remegett meg a keze.
Felipe viselkedse a verseny utn, az a mltsg, az az szinte s szemmel lthat, mgis frfias megrendltsg, amivel a veresget fogadta, mg a Ferrarival hagyomnyosan kevss szimpatizl brit jsgrk krben is sok hvet szerzett neki. Taln ppen az egyikk foglalta ssze a legfrappnsabban ezt a drmai vgjtkot, amikor azt rta: "Aki ezek utn nem tartja bajnoknak Felipe Masst is, az egsz egyszeren bolond."
s ez nem pusztn kegyes hazugsg: Interlagos-ban mgiscsak kt gyztes avattak. Szebben nem is lehetett volna megkoronzni ezt kprzatos vet... |