A szingapri Marina Bay reflektorai vgrvnyesen rvilgtottak, hogy a Forma-1-bl hinyzik az a fny az jszakban, ami korbban Michael Schumacher volt. Mert azrt ilyen teljestmnnyel, mint amit az llovasok mostanban nyjtanak, eddig nem lehetett vb-t nyerni.
Vajon mi jrhat egy Jean Todt fejben, amikor premier plnban, a helysznrl knytelen vgignzni, ahogy a fiai, akiket nevelt fel, s akikkel korbban annyi vilgbajnoki cmet sepert ssze, hogy mr a szmolst is rg abbahagyta, egy kiszakadt tltcsvet bna anakondaknt, rstellkedve cipelnek vgig a boxutcn - aztn pont nlkl tvoznak egy olyan versenyrl, amit ketts gyzelemmel kellett volna kipiplniuk? Mit rez ilyenkor? Rszvtet? Dht? Megvetst? Netn krrmt, hogy na ugye, mgiscsak ptolhatatlanok vagyunk, s mindaz, amit elrtnk, csakis neknk sikerlhetett?
Taln, brmennyire is fjdalmas ezt elfogadni, s brmennyire kzhelyesen hangzik, knyrtelensg s olykor tasztan rideg, szemlytelen trgyilagossg nlkl tnyleg lehetetlen feljutni a cscsra. Taln a kedvesek s bartsgosak szmra egy szinten fell valban nem terem babr. Mert ahhoz ktsg sem frhet, hogy ez a Ferrari, a Stefano Domenicali-fle Ferrari sszehasonlthatatlanul vendgszeretbb, kzvetlenebb s nyitottabb, mint amilyen az elz rezsim idejn volt, de ppilyen nyilvnval, hogy sokkal sszeszedetlenebb s dekoncentrltabb is. El tudjuk kpzelni, hogy a Schumacher/Todt/Brawn-korszakban elkvettek volna annyi hibt, amennyit most egyetlen v alatt vtettek? Abszurdum.
Flrerts ne essk: nem akarom a Ferrari egsz balsorst szegny Domenicali nyakba varrni. Alighanem akad elg lmatlan jszakja gy is. A csapatnl nincs egyetlen ember sem, akit kipczhetnnk, s rfoghatnnk, hogy igen, miatta van minden; hol valamelyik szerel hibzik, hogy az egyik versenyz botlik el, hol a boxutcai irnytkzpontban hoznak gyetlen dntst, vagy ha egyik sem, ht egy motor dglik be. De ha jobban belegondolunk, ppen ez a legkesebb jele annak, hogy valami nagyon nem stimmel: ha egy cgnl minden szinten ilyen sok a hiba, ott gz van, errl ostobasg nem tudomst venni.
Persze a stabilits rdekben egy ideig muszj kitartani a felelsk mellett, mert csak gy kpviselhet kvetkezetesen egy adott irnyvonal, csak gy derthet ki, hogy a terv, melynek hatatlanul vannak gyerekbetegsgei, ahogy brmelyik msiknak is, hossz tvon bevlik-e. A kapkodsnl nincs rosszabb. Elbb-utbb mgis le kell vonni az elkerlhetetlen kvetkeztetseket, s ha erre gondolok, nem irigylem sem Luca di Montezemolt, sem Domenicalit. Hiba gyors az autja, a Ferrari ijeszten kezd visszasllyedni arra a kaotikus szintre, amely az 1990-es vek derekig uralkodott a csapatnl, s amit taln mindennl jobban jellemzett az a tragikomikus epizd, amikor Michael Schumacher egy kiess utn megkereste az autjbl kipottyant fltengelyt, hogy gyengd, mgis flrerthetetlen clzssal tegye le a szerelk el: "Azt hiszem, ez a titek."
Mg azonban az az idszak az ptkezs jegyben telt, s a tendencia tagadhatatlanul, mindenki szmra rzkelheten pozitv volt, most egy pragmatikus rtelemben vve szinte eszmnyi llapot leptse kezd kibontakozni a szemeink eltt. A helyzet nmagban mg nem siralmas, az irny viszont ktsgkvl rossz. s ez nem pillanatnyi, elhamarkodott kvetkeztets - 15 verseny utn mr ltszanak a kontrok. Klnben is, vajon lehet minden rendben annl a csapatnl, ahol egy Kimi Rikknen olyan csapongan vezet, mint mostanban?
Nem hiszem, hogy megfejthetetlen rejtllyel llunk szemben; elvgre az autsportban szinte minden jelensg fizikai vagy pszicholgiai jelleg. Termszetesen kszsggel elismerem, hogy nem ltok bele teljesen a pakliba, s gy szksgppen csak elmleteim lehetnek, mgis viszonylagos biztonsggal merem lltani, hogy a Ferrarinl egyszeren a fegyelem sztns fellazulsrl van sz. Kpzeljk magunk el azt krlelhetetlen szigort, a fradhatatlanul grcss igyekezetet, azt a minden apr rszletet szrs szemekkel, sszerncolt homlokkal figyel tekintetet, amellyel a Ferrarit az elz 15 vben irnytottk - egyszval kpzeljk magunk el Jean Todt arct -, s azonnal t fogjuk rezni, hogy milyen elkpeszt fordulaton prghetett ez a csapat, s vele a csapat minden egyes tagja, hossz-hossz idn t. Mindig is gy reztem, hogy a Ferrari sikereinek egyik legfontosabb kulcsa Todt mr-mr kispolgri grcsssge volt, az a szinte beteges rettegse a kudarctl, amely a sikerek idejn a normlis pszicholgiai trvnyszersgeket meghazudtolva bevallottan mg tovbb fokozdott, ily mdon akadlyozva a gyzelmek utn egybknt termszetesnek tekinthet fellazulst.
Egy pillanatra sem lltom, hogy Todt terrorizlta a Ferrari legnysgt, hiszen mindannyian lthattuk, hogy a diadal perceiben miknt nnepelt egytt Schumacherrel s a tbbiekkel. Nem, a Ferrari bizonyra az idejn sem volt rmtelen hely, viszont alighanem abnormlisan feszlt s prgs volt; mskpp egyszeren nem is harcolhatott volna a vb-cmrt megszakts nlkl 11 ven t (na j, 2005-t kihzhatjuk az egyenletbl). Ez elkpeszten, pldtlanul hossz id; s igen, pldtlanul kimert lehetett vgiglni.
Ilyen elzmnyek utn brki lett volna Todt utdja, a helyzete korntsem volt irigylsre mlt. Ha egy tanr, akinek van tekintlye, kilp a terembl, s a helyre egy lazbb rkezik, a dikok azonnal elkezdenek mocorogni, pusmogni s paprreplt hajtogatni, mert valamikor le kell vezetni a felgylemlett feszltsget; ez a vilg rendje. Az embernek hatatlanul az a benyomsa, s ez termszetesen lehet akr tves is, hogy a Ferrari szinte teljes tanri karnak tvozsval megsznt az a sugrzs, amely ilyen sokig gerjesztett llapotban tartotta az istllt. A bevlt rutin lendlete mg viszi a szekeret, a jrt ton mg vgigdcg, de a szerelk mr nem rzik annyira szorosnak a gyeplt, s nha el-el kalandozik a figyelmk; a mrnkkbl hinyzik az a rendthetetlen nbizalmat ad meggyzds, hogy egy Schumacherrel s egy Brawnnal, trtnjk brmi, gyis k a legjobbak; a versenyzk tbb nem tudnak annyira szilrd talajt a lbuk alatt, mint rgen. Ami a Ferrarinl zajlik, fjdalmasan rzkletes pldja annak, hogy egy cg vezetinek mentalitsa minden szinten thatja a vllalat mkdst. Domenicali uralkodsa alatt a Ferrari a klvilg szmra megkzelthetbb, embersgesebb s nyitottabb vlt, de taln elvesztette azt a gyilkos kemnysget, amitl valjban sikeres volt. Ki-ki eldndheti maga, hogy melyik a fontosabb. Hogy ltezik-e arany kzpt? Nem tudnm megmondani. Az azonban biztos, hogy a McLaren mostanban sokkal szervzettebbnek tnik a Ferrarinl.
m a Ferrari reliefjnek mlladozsa mgtt, mintegy annak htterl, kitapinthat egy sokkal rdekesebb, egy sokkal tfogbb s ltalnosabb rvny jelensg is a kvn: az egykori supergroup sztesse az egsz meznyre, a Forma-1 teljes kzegre kihatssal volt. A fegyelem, ha gy tetszik, nem csak a Ferrarinl lazult fel. Mert olyan teljestmnnyel, mint amilyet mostanban az llovasok nyjtanak, eddig nem lehetett vilgbajnoksgot nyerni - ha mindenron statisztikai bizonytkra vgyunk, nzzk meg, hny pontja szokott lenni 15 fordul utn a cmrt versengknek.
ppen az az rdekes, hogy ez a megllapts nem pusztn a Ferrarira rvnyes. Nem arrl van sz, hogy jelenleg a McLaren, a Renault, de brmely msik csapatot is emlthetnnk, elmarad a Schumacher-fle Ferrari nvjtl, hanem arrl, hogy sajt egykori nvjuktl is elmaradnak. Kpzeljk magunk el mondjuk a Renault-t 2005-bl s 2006-bl, vagy a McLarent 1998-bl s 2000-bl, s mris ltni fogjuk, hogy mindenki tvolabb kerlt a tkletestl.
A magyarzat, azt hiszem, ismt vgtelenl egyszer: elvesztettk a megszokott viszonytsi pontot, s egyelre nem kaptunk helyette msikat. Mert akr tetszett, akr nem, akr mutattk a kpernyn, akr nem, ha Michael Schumacher a plyn volt, egyszeren nem lehetett nem tudomst venni rla. volt az etalon, akihez a versenyzk, mg ha a tbbsgk ezt soha nem is vallan be, akaratlanul mrtk magukat. A jelenlte nyugtalantan hatott a trsaira, ez a nyugtalansg azonban a legnagyobb sztnz er volt, amit csak el lehet kpzelni.
Emlkezznk vissza, milyen hvvel szemelte ki elsszm clpontjul Schumachert Juan-Pablo Montoya, amikor megrkezett az F-1-be! s ezt teljesen sztnsen tette: pontosan tisztban volt vele, hogy ebben a kzegben Schumacher a viszonytsi pont, s ppen ezrt azt is tudta (vagy legalbbis rezte), hogy ha legyzi az addigi legjobbat, azutn t fogjk elknyvelni a legjobbknt. Brmilyen mulatsgos, nem sokban klnbztt ez a vezrbika szereprt az erdben folytatott primitv kzdelemtl; habr a hieararchit itt a stopper hatrozza meg, az F-1-ben is minden a status quo-rl szl.
Aki sportolt versenyszeren, tudja, hogy mennyire szksge van az embernek az ilyen referenciapontokra. Azokhoz hasonltva mrheti le a sajt teljestmnyt, s persze azt, hogy mennyit s miben kell fejldnie. Most, hogy Schumacher visszavonulsval eltnt az rks, szmzhetetlen mrce, s ahogy eltnt vele egytt a nyugtalant nyoms is, megsznt egy fontos motivcis tnyez, s ezzel fellazult a fegyelem. Nem azrt hasznlom mr megint ezt a kifejezst, mert ez a vesszparipm, hanem mert tudatosan prhuzamba akarom lltani az emltett jelensget mindazzal, ami a Ferrarinl zajlik. Ha van a meznyben valaki, akit mindenki kiemelten kezel, van vele egy egyszer cl is: t kell legyzni, s ksz. Az mr nmagban siker. Mg egy mezei amatr gokartozsnl is remekl megfigyelhet, hogy az emberkk rk ta bszkn s elgedetten futjk a - mondjuk - 35.2 krli krket, aztn ha jn egy j versenyz, aki 34.0-t megy, elszr meghkkennek - de hamarosan k is egyre kzelebb kerlnek hozz. Hogy mirt? Azrt, mert lett egy stabil referenciapontjuk, amihez mrhetik magukat, s mert elhiszik, hogy lehet 34.0-s krt futni. Ez rengeteget szmt.
Ayrton Senna annak idejn nem vletlenl vallotta be, hogy Alain Prost visszavonulsa utn ressget rzett, s tbb valahogy semmi sem volt az igazi. A vgy, hogy legyzze Prostot, megsokszorozta az erejt, s amikor ez a motivci megsznt, hirtelen, legalbbis tmenetileg, minden cltalann vlt szmra - fggetlenl attl, hogy vetlytrsval (egybknt ppen a szerepkbl addan) kzismerten csapnival viszonyban voltak, s akkor mg kmletesen fogalmaztunk.
Csak most, a visszavonulsa utn msfl vvel dbbentem r egszen, hogy milyen fontos szerepe is volt Schumachernek az F-1 szocilis s hierarchikus hljban. Hogy az elsszm kzellensg szintn fontos szerept kivlan betlttte, azt mindannyian tudjuk; de mg ennl is jobb referenciapont volt. Bevallom, akadtak, akiket jobban kedveltem nluk, azt a magasabb dimenzibl a plyra vetl, felfoghatatlan forrs alkot szenvedlyt, a teremtsnek azt a titokzatos lehelett az 1980-as vek eleje ta mgsem reztem senki msnl, csakis Sennnl s Schumachernl. Michaelt sokan gpiesen llektelennek tartottk, de n mindig sznalmasan kisstlnek lttam a nyavajgsukat; egyszeren sszetvesztettk a karosszrit a motorral. Az emberek hajlamosak a dli temperamentum szertelensgbe skatulyzva gondolni a szenvedlyre, s szenvedlytelennek minsteni mindent, ami nem lobog elg csapongan s irnythatatlanul, pedig igazn termkenny csakis a megfelel mederbe terelt szenvedly vlhat. Aki nem ltta a megszllott izzst Senna doningtoni els krben, vagy Schumacher mrt krben a hungaroringi Q2-ben, anno 2006, az semmiben sem veszi szre.
Szmomra most ppen egy ilyen referenciapont hinyzik a Forma-1-bl. rlk neki, hogy fordulatosabb vltak a versenyek, s kiegyenltettebb lett a kzdelem, ugyanakkor nmi bosszsggal vagyok knytelen megllaptani, hogy a sznvonal, ha a csapatok s a versenyzk teljestmnyt vesszk alapul, abszolt rtelemben cskkent. Tvolabb kerltnk az unalmas tkletestl. Ebbl a szempontbl, s ezt most, az elmlt hnapok esemnyeit ltva rtettem meg, Schumacher taln mgis kicsit korbban vonult vissza a kelletnl; akik tvehetnk a sttuszt, vagy tl fiatalok, mint Lewis Hamilton s Sebastian Vettel, vagy tl regek, mint - s ezt nem szvesen mondom ki - Kimi Rikknen. (Aki nem a kort tekintve "tl reg", hanem azrt, mert mr bebizonyosodott rla, hogy nem alkalmas etalonnak.)
Pillanatnyilag teht egy tmeneti korszakban jrunk, aminek azonban van j oldala is: a vgs hierarchia kialaktsrt folytatott harcnl nincs izgalmasabb. s ez most, a szemnk eltt zajlik...
* * *
Belegondolni is szrny, hogy milyen lehetett ilyen hossz idn t kiltstalanul a kzpmeznyben tengdnie egy olyan csapatnak, mint a Renault, s egy olyan, gyzelemre termett versenyznek, mint amilyen Fernando Alonso. ppen ezrt knny volt azonosulni a szingapri jszakban aratott sikerkkel; az ember egybknt is nehezen hiszi el, hogy egy Alonso, versenyezzen akrmilyen autval, egy teljes ven t tvolmaradhat a dobogtl. Most, hogy visszatrt oda, radsul a legfels fokra, rm volt nzni a Renault nneplst.
Habr a gyzelemhez nmi szerencsre is szksge volt, egy pillanatra se gondoljuk, hogy Fernando kizrlag a mzlinak ksznhette az 1. helyt. Elvgre a msodik s harmadik szabadedzsen is volt a leggyorsabb, s noha elismerte, hogy a pole pozcit valsznleg nem tudta volna megszerezni, azrt az els kt rajtsor elrhet tvolsgban volt tle. ppen ezrt megrendt volt ltni az elkeseredst, amikor az alighanem az aszfalt egyenetlensgein lerzd benzincs jformn azonnal szanlta t a Q2-bl - ez egyszeren durva igazsgtalansgnak tnt a sors rszrl, mr ha ltezik sors egyltaln.
Taln felesleges azon lceldni, hogy Nelsinho Piquet ellen egy szava sem lehet a Renault-nak, mert kizrlag az kicsszsa tette lehetv Alonso gyzelmt, ez azonban tny. Piquet balesete tkletesen volt idztve, mert akkor trtnt, amikor Fernando mr tankolt, az lmezny viszont mg nem. Ha 2-3 krrel ksbb tkzik a falnak, a csapattrsa sem nyer a kiessvel.
Alonso sikernek msik kulcsa a kirvan szokatlan boxtaktika volt. A kzpmezny srjbl ltalban mindenki gy prbl elrejutni, hogy a lehet legksbbre halasztja a tankolst, mert a plyn elzni gyis nehz, de ha sikerl az ellenfelei nyomban maradnia, a boxban a korbban killk el kerlhet. Ez idelis esetben egykillsos stratgit jelent, s br a Renault-nl ezt most is fontolra vettk, a fkek tlmelegedse miatt, amellyel egsz htvgn kszkdtek, nem mertk bevllalni. Legalbbis nem mindkt autjukkal, de hogy minden eshetsgre felkszlve ktfle stratgit is kiprbljanak (akrcsak pldul a Honda), Piquet-t mgis egy killsra lltottk, Alonst pedig eredetileg hromra. A kettnek azrt nem volt rtelme, mert azzal szinkronba kerlt volna az llovasokkal, s ez a 15. rajtkockbl nem mkdhet.
A gumivlaszts sem volt mellkes szempont. rdekes mdon (mindazonltal teljesen vletlenl) csupn a majdani els kt helyezett, Alonso s Nico Rosberg rajtolt a szuperlgy keverk gumikon - eltr okokbl. Rosberg azrt, mert egyszeren csak ebbl maradt friss garnitrja, Alonso viszont azrt, mert a szuperlgy gumik nem csupn gyorsabban koptak, hanem krnknt gy 7 tizedmsodperccel lassabbnak is rezte ket a lgy keverkeknl, teht lehetleg mr az els, vrhatan legrvidebb etapban tl akart esni a hasznlatukon. Ennek ksznheten ksbb, amikor szmtott, s szabadon nyomhatta a gzt a gyzelemrt, mr az elnysebb gumik voltak az autjn.
s nyomta is a gzt kemnyen. Brmilyen hihetetlen, a 12. krben elkvetett boxkillsa utn (amelyen, mivel nem tudott elrejutni a meznyben, mgis a 41. krig feltankoltk az autjt, a taktikjt ktkillsosra vltoztatva) a csont utols helyre esett vissza, 1 perc 28 msodperces htrnyban az akkor vezet Felipe Masshoz kpest. Innen a Piquet buksa miatt kvetkez Safety Car-fzis sorn lpegetett elre az 5. helyre, ahogy a tbbiek is kimentek a boxba, s mivel az eltte halad Rosbergre s Robert Kubicra bntets vrt, Jarno Trulli s Giancarlo Fisichella pedig mg nem cserltek kereket, a vezetst idvel gyis neki kellett rklnie.
|
|
FELL: Minden idk egyik legkuszbb krid-grafikonja, igazi egzotikum. Massa a verseny elejn lenygzen gyors volt, aztn egy pechsorozat utn forgalomban snyldtt; Alonso cserbe durva tempban dngetett. ALUL: gy lesznek elskbl utolsk, s utolskbl elsk. Nhny versenyz pozcijt jelz grafikon - nem knny kibogarszni. Alonso a 13. krben teljesen utols volt! |
|
|
Igaz persze, hogy a favoritok akadlyoztatva voltak, mgsem hagyhatjuk figyelmen kvl, hogy vgl Alonso volt a leggyorsabb a legtbb, szm szerint 15 krben; sszehasonltskppen Rikknen 12-ben, Rosberg 10-ben, Massa 7-ben, Hamilton pedig 4-ben, mg ha ennek a klnleges krlmnyek miatt a szoksosnl kisebb is a jelentsge. Mindenesetre tny, hogy Fernando a 33. s a 40. kr kztt, amikor Trulli killt elle tankolni, fergeteges vgtba kezdett - olyannyira, hogy gyorsabb volt, mint Massa a verseny elejn, amikor a Ferrarival stabilan hzott el Hamiltontl. Ez jl mutatja, hogy Fernando gyzelme a tagadhatatlan mzlifaktor ellenre sem volt pusztn kamu, s a Renault, ha j napot fog ki, bizony mr veszlyesen gyors aut lett.
Ms krds, hogy milyen ron: az emberben hatatlanul felmerl a gyan, hogy azrt erltetik az R28 fejlesztst (Szingaprra pldul j els szrnyat ksztettek), mert olyan sikereket akarnak elrni, amelyekkel maradsra tudjk brni Alonst. Csakhogy ez ppen jvre thet vissza, mert csodk nincsenek, s amit az idei autjukhoz tesznek hozz, azt szksgkppen a 2009-estl veszik el. Ha idn nem elg gyorsak, Fernando taln nem marad, ha viszont azok, akkor taln jvre lesznek lassak. rdgi kr - a dilemma rthet. Mindenesetre nem nehz elkpzelni, mekkora llektani csapst mrne a Renault-ra, ha Alonso msodszor is elhagyn ket.
* * *
Ha elvesztik a vilgbajnoksgot, knnyen lehet, hogy a Ferrarinl Szingapr miatt fogjk a legdhdtebben verni a fejket a falba, mert most tnyleg egy ketts gyzelmet vltottak t nulla pontra. Ht mitagads, nem ez volt az vszzad zlete.
Ktsg sem frhet hozz, hogy a Marina Bay-ben a Ferrari volt a leggyorsabb aut, de jabb bizonysgot kaptunk r, hogy a technikai flny nmagban semmit sem r, ha nem hasznljk megfelelen. Felipe a rajt utn simn nvelte az elnyt Lewis-szal szemben, s minden jel arra mutatott, hogy egyszerre fognak tankolni. Ezt mutattk a Ferrari szmtsai (mrpedig a csapatok ltalban egy-kt kr pontossggal meg tudjk becslni egyms killsait), s a verseny utn elismerte ezt Hamilton is, amikor azt mondta Massrl: "Klnsen a rajtot kveten reztem gy, amikor mgtte voltam, hogy valsznleg ugyanabban a krben fogunk kereket cserlni. Ez azt mutatta, hogy az idmrn futott kre tnyleg fenomenlis volt."
Felipe kre a Q3-ban valban az volt, alighanem ez lehetett az elmlt idszak legdurvbb edzskre, de vgl nem ment vele semmire. A futam els hat krbl tszr hajtott a leggyorsabban, m azutn a boxban megtrtnt az a bizonyos epizd a tvesen zldre kapcsolt jelzlmpval, s a verseny fennmarad rszben Felipnek mindsszesen 4 szabad kre volt. Radsul a 31. krben defektet is kapott, ezrt az utols 30 krt egyhuzamban, a szuperlgy gumikon kellett vgigknldnia. A helyzete tkletesen remnytelenn vlt.
Lewis viszont maradktalanul elgedett lehetett az eredmnnyel, mert valsznleg a Safety Car nlkl sem tudott volna a 3. helynl elrbb vgezni. Igaz ugyan, hogy Piquet balesetnek pillanatban mg 2. volt, de a hts gumijai mr elkoptak, s Rikknen, aki a 7. krtl kezdve hirtelen begyorsult (a bemelegedett abroncsokban vgre a normlis rtkre szktt a nyoms), rohamlptekben rte t utol: 5.3-rl 2.2 msodpercre cskkentette a htrnyt vele szemben. Mivel Kimi tbb benzint cipelt Massnl, s gy a fenti rvels szerint Hamiltonnl is, ksbbi killsa rvn j esllyel megelzte volna Lewis-t a boxban. Mr ha az autsportban lenne "ha"...
Ugyanez vonatkozik a McLarennek arra a felvetsre, hogy Lewis nyerhetett volna, ha kihvjk tankolni, amg a boxutca a Safety Car megjelense miatt mg nem nyitott ki. Ez eleve nagyon ktsges hzs lett volna (amellett, hogy szndkossga rvn taln szablytalan is), mert nem tudhattk, hogy mikor nyit ki a boxutca, s gy Lewis a kavarodsban hnyadik helyen kt ki. Ugyanez volt a BMW dilemmja is. Rosberg paradox mdon azrt kerlhetett az lre, mert rgtn az SC megjelense utn knytelen volt tankolni; Kubica viszont egy krrel tovbb brta naftval - de ppen ez lett a balszerencsje, mert gy akkor kellett killnia, amikor a mezny mr sszetmrlt a Safety Car mgtt. Az jraindts utn beszorult Fisichella mg, mikzben Rosberg az len vgan szguldhatott, s ezzel vge is volt szmra a trtnetnek. Utlag knny azt mondani, hogy Kubict is behvhattk volna tankolni, amikor Rosberget, deht rthet mdon azt remltk, hogy a boxutca kinyit, mieltt kifogyna a benzinje. Az mindenesetre tny, hogy Nicnak a bntetse nlkl (jobban mondva knyszer killsa nlkl, amely miatt a bntetst kapta) eslye sem lett volna a dobogn vgezni.
Az volt a szerencsje, hogy a sportfelgyelknek a boxutcai kavarods miatt bven volt min piszmogniuk, ezrt idbe telt, amg meghoztk az tleteket. A testlet munkjt ismt rtk brlatok, nem utolssorban azrt, mert Massra sz szerint ugyanazrt a vtsgrt ms bntetst szabtak ki, mint nemrg Valenciban. Ez tbb okbl is furcsa volt: egyrszt a 2003-as USA Nagydjon trtnt Barrichello/Montoya tkzs ta az a gyakorlat, hogy a legalbb kt autt rint incidenseket mindegyik fl meghallgathatsga rdekben csak a verseny utn vizsgljk ki (gy tettek a valenciai esetben is - most viszont nem), msrszt a Sportszablyzat szerint az autk biztonsgos elengedse nem a versenyz, hanem a csapat felelssge (Valenciban is ezrt kapta a pnzbrsgot a Ferrari, nem pedig Massa). Felipe ezttal teljesen vtlen volt: a versenyzknek a kills kzben szigoran nem is szabad mst figyelnik, mint a nyalkt - a Ferrari esetben a jelzlmpt -, mert a piltaflkbl gysem tudjk felmrni a tbbi aut helyzett, ezrt a csapatukra kell hagyatkozniuk, s veszlyes minden, ami elterelheti a figyelmket.
Annyi azonban biztos, hogy ha a Ferrari ebbl az esetbl okulva sem tr vissza a nyalkhoz, az mr fafejsgre vall. David Coulthard pldja jl mutatta, hogy a hagyomnyos mdszer mirt praktikusabb: is magval rntotta a szerelit, de a nyalks ember gyorsan vissza tudta rntani el a tblt, gy mg idben megllhatott.
A vb-cm sohasem egyetlen pillanaton mlik, de a Ferrari boxutcai malrje olyan kltsges volt, amennyire csak lehet. |