Mikzben a vilg Lewis Hamiltonra figyel, aki trtelmezte mindazt, amit az joncokrl hittnk, lopva rdemes vetni egy pillantst kt msik fiatalra is. Nico Rosberg s Heikki Kovalainen ugyanis a kevss meggyz kezdet utn, szinte szrevtlenl a nagymenk kz tornzta fel magt.
2004-ben, az F3 legjobbjait az egsz vilgrl sszegyjt makai viadal msodik idmr edzsn olyan sorrend alakult ki, amely szinte ltnoki pontossggal jelezte elre, hogy kik fogjk vghezvinni a Forma-1 kszbnll genercivltst. A leggyorsabb egy bizonyos Robert Kubica volt; mgtte Lewis Hamilton vgzett; a 4. Nico Rosberg, az 5. pedig Nelsinho Piquet lett. Ha valaki egy isteni sugallattl vezrelve abban a pillanatban kiszrja ezt a ngy embert, s hossz tv szerzdst ajnl nekik (persze ha nmelyikk, pldul Hamilton, nem rendelkezett volna mr akkor is ilyennel), ma alighanem lenne a boxutca csszra.
Utlag azonban, mint mindig, knny okosnak lenni. Azon a futamon 32 gretes fiatal indult, de kzlk mig csupn a fenti ngy jutott fel az Olmposz cscsra. A gyztes pedig, azaz a francia Alex Prmat - aki egybknt abban az vben a msik nagy gyjtversenyt, a zandvoorti F3 Masters-t is megnyerte - jelenleg a DTM-ben snyldik, miutn a plyafutsa tavaly, a GP2-ben gellert kapott rombolan hatkony csapattrsn, a Lewis Hamiltonknt elhreslt gi tnemnyen.
Vagy vegyk Zandvoortot, ahol Rosberg a 6., Hamilton szorosan a nyomban a 7., Piquet pedig a 8. helyen rt clba. Ahogy mr volt rla sz, ezen a versenyen szintn Prmat diadalmaskodott, m rajta kvl Eric Salignon, Adam Carroll, James Rossiter s Lucas di Grassi is megelzte Rosbergket. Honnan kellett volna tudnia akkor brkinek, hogy mgis ppen a fenti hrmas (s a 20. helyen vgz Adrian Sutil) tja fog elvezetni az F1-ig? Ehhez mr valban ltnoki kpessgekre lett volna szksg.
Ha mg nem lenne vilgos, arra prblok kilyukadni ezzel a nmileg taln kacskarings eszmefuttatssal, hogy az ember alaposan mellfoghat, ha a kezdeti eredmnyeik alapjn akarja megtlni a fiatal versenyzket. Hamilton vagy Kubica leend kvlsga nem volt nyilvnval akkortjt, amikor mg egytt szaggattk a gokartplyk aszfaltjt - nem mutatott rjuk egy piros nyl, hogy me, ht k lesznek azok, akik, s nem magasodtak ki kt fejjel a gyerekseregbl, mintegy elegnsan megknnytend az ifj tehetsgekre vadsz menedzserek lett. A siker csupn a gnjeikben s a sorsukban volt rejtetten kdolva, s Flavio Briatore legyen a talpn, aki valban korn, biztos szemmel felismeri az ilyesmit.
Az egyes eredmnyek mindig a versenyz pillanatnyi felkszltsgt tkrzik, mrpedig a pillanatnyi felkszltsgk - klnsen a plyafutsuk korai szakaszban - jrszt azon mlik, hogy a fejldsi grbjk mely szakasznl tartanak ppen. Fiatalok kztt egy-kt ves aszinkronits is dnt lehet. 2004-ben pldul Rosberg 70 ponttal s 3 gyzelemmel 4. lett az F3 Euroseries bajnoksgban, mg Hamilton 69 ponttal s 1 gyzelemmel az 5. helyen fejezte be az idnyt. Ez a felsznes szemll szmra azt sugallja, hogy Rosberg volt a jobb, a helyzet azonban a valsgban az, hogy akkor mr a msodik vt tlttte a sorozatban, Hamilton viszont csak az elst. s a kvetkez szezonban Lewis, mint tudjuk, 15 gyzelemmel s 13 pole-lal lemosta a plyrl az ellenfeleit, st, abban az vben mesterhrmassal nyert Zandvoortban is.
Hogy mirt? Azrt, mert fejldtt. s mindenkinek ms a fejldsi grbje. Vannak, akik korn eljutnak egy viszonylag magas szintre, de ott meg is rekednek (lsd, mondjuk, Jean Alesit); msok gyengbben kezdenek, vgl mgis messzebbre jutnak (Felipe Massa, vagy - noha nem ez a kategria - Pedro Diniz); s nhnyan, az igazi kivlasztottak, villmrajtot vesznek, mgis gy tnik, onnan is fejldnek szinte vgelthatatlanul (Michael Schumacher). Ezernyi varici ltezik, a grbe elejbl kiindulva teht jformn lehetetlen kvetkeztetni a vgre, ezrt mondom, hogy a korai skatulyzssal vigyzni kell. Vgs soron, s ezzel minden j pedaggus is tisztban van, nem az a lnyeg, hogy az ember pillanatnyilag mit tud, hanem az, hogy mit lehet kihozni belle. A ltszat pedig gyakran csalka.
Hamilton idei teljestmnye bmulatos, szenzcis, megmagyarzhatatlanul s sokkolan szuper, s mg akrmennyi szuperlatvuszt teljes joggal elmondhatnnk r, ennek ellenre - s ezzel semmikppen nem az rdemeit kvnom kisebbteni - gy gondolom, hrom rnyal tnyezrl a korrektsg kedvrt nem illik megfeledkezni: (1) Lewis az els pillanattl kezdve a legjobb, vagy mindenesetre az egyik legjobb autban l; (2) a McLarennl llektanilag olyan stabil helyzetben van, amilyenbe a legtbb versenyz a plyafutsa sorn soha, sehol nem kerl; (3) a fejldsi grbjnek ksbbi szakaszban, azaz felkszltebben rkezett az F1-be, mint ltalban szoks. Az utols pont persze egyelre vita trgya, nem tbb sejtsnl, mert simn elkpzelhet, hogy Lewis rm cfol, s a kvetkez vekben drmai mrtkben mg tovbb fog fejldni (ebben az esetben az ellenfelei tnyleg nyugodtan szgre akaszthatjk a sisakjukat, s elmehetnek dolgozni a jekatyerinburgi gyufagyrba). n a magam rszrl mgis azt gondolom, Hamilton mr megtette a legnagyobb lpst, ezrt a teljestmnye 2008-ra nem fog olyan ugrsszeren javulni, mint Nico Rosberg tavaly ta.
Rosberg kvl plda arra, hogy a fejlds nem elre meghatrozott, azaz determinisztikus, hanem a mlt s a jelen vgtelenl sszetett hatsaibl szervesen formld, sztochasztikus folyamat. Nico a 2006-os bahreini idnynyitn ugyebr azzal mutatkozott be, hogy vgigelzte a fl meznyt, s megfutotta a verseny leggyorsabb krt, de csodagyerek-imzsa ksbb, ahogy szembeslt a fradsgosan hossz szezon mindennapi realitsaival, alaposan megkopott. Mg egyetlen v sem telt el F1-es plyafutsbl, amikor a kzvlemny mris felmagasztalta, majd kzvetlenl ezutn szinte teljesen megfeledkezett rla, mint valami fszerben porosod, sztmllott faszentrl.
Csakhogy Rosberg nem hagyta magt beskatulyzni a be nem vltott gretek kz, s idn olyan teljestmnnyel vgott vissza, amely Hamiltonhoz hasonlan btran nevezhet fenomenlisnak. Az eredmnyei persze nem annyira ltvnyosak, hiszen Lewis-szal ellenttben nem egy lvonalbeli autban l, de azt kevesen mernk megkrdjelezni, hogy a Williams-bl kihozza, amit lehet. St, alkalmasint mg tbbet: akrcsak Jarno Trulli s Mark Webber, is a Q3 rendszeres, az lcsapatok mgikus krn kvli szereplje. Ehhez kpest a Williams msik versenyzje, Alex Wurz egyszer sem jutott el a kvalifikci dntjig, s csfos, 1:11 arnyban kikapott Rosbergtl az idmrn.
Ez igencsak meggyz flny. Termszetesen nem tudhatjuk, hogy a tvesen tesztpiltai ttlensgnek tartott llapotban sokak szerint berozsdsodott Wurz mennyire j sszehasonltsi alap, annyi azonban biztos, hogy a McLarennl vgig remek vlemnnyel voltak rla, s - amg nluk dolgozott - Pedro de la Rosval szemben egyrtelmen t tekintettk az elsszm tesztelnek. Mindenesetre tny, hogy Rosberg idn a fldbe dnglte jval rutinosabb csapattrst; igaz ugyan, hogy paradox mdon neki van kevesebb pontja, m ez legfkppen Wurz szerencss (vagy legalbbis valszntlen) montreali 3. helyezsnek ksznhet. A versenyeken elrt eredmnyek tekintetben Rosberg 5:3-ra vezet.
Radsul, ami mg rulkodbb, a nagydjhtvgken mrt tlagos klnbsgek tern (melybe minden edzsrl, az idmr mindhrom etapjbl, valamint a versenyrl az egyni legjobb ideredmnyek szmtanak bele) Rosberg 12:0 arnyban kittte csapattrst, mgpedig tbbnyire tekintlyes flnnyel. Wurz a legkzelebb, 0.026 msodpercre, Silverstone-ban kerlt hozz, Kanadban viszont a mr emltett dobogs helye ellenre 1.064 msodperc volt a htrnya. Nem vits, hogy Rosberg, az aranyhaj csodagyerek, aki korai tindzserkorban versenyszeren teniszezett, s akit felvettek a londoni Imperial College-be, mert az egyetemen aerodinamikt akart tanulni, idn feljebb lpett egy szinttel. Ironikus mdon eredetileg Hamilton eltt jrt: a nmetorszgi Formula BMW bajnoki cmt hrom vvel, a GP2-t egy vvel korbban nyerte meg, mostanra mgis - legalbb - egy vvel mgtte kullog. Mondom, a fejlds kiszmthatatlan.
Rosbergnek 2005-ben, a GP2-ben volt egy Heikki Kovalainen nev ellenfele, akit vgl risi csatban utastott maga mg. Az idny els felben Kovalainen volt a gyorsabb, de Nico csapata, az ART, Magny-Cours magassgban tallt valamit, s attl kezdve uralta a terepet. Vgl mindketten 5 gyzelemmel s 12 dobogs hellyel zrtk az vet, a bajnoki cm azonban Rosberg lett, aki Heikki 2 pole-jval s 1 leggyorsabb krvel 4 pole-t s 5 leggyorsabb krt tudott szembelltani. Kovalainen akkor azt mondta vetlytrsrl: "Biztosra veszem, hogy minden szempontbl jobb vagyok nla, de idn ktsgkvl vgezte az eredmnyesebb munkt, ezrt gratullok neki. Ettl fggetlenl azt hiszem, kpes vagyok r, hogy legyzzem, s a kvetkez lpsnl mr n legyek elnyben."
Ahhoz kpest, hogy milyen rgta vrtk, s mennyit beszltek rla, Heikki tja eddig mltnytalanul rgs volt a Forma-1-ben. Ez egyrszt annak ksznhet, hogy Hamilton trtelmezte mindazt, amit az joncokrl hittnk, gy az - egybknt taln knnyebben megbocsthat - kezdeti bukdcsolsa otromba pofraessnek tnt. Msrszt annak, hogy a 2004-es Bajnokok Tornjn legyzte Michael Schumachert. Ez akkoriban nagy diadal volt Heikki szmra, amely valsznleg hozzjrult ahhoz, hogy az F1 ltterbe kerljn, ugyanakkor nevetsges mdon azonnal irrelis elvrsokat is tmasztott vele szemben. Azrt mondom, hogy "nevetsges mdon", mert brmennyire is rangos esemny, a Bajnokok Tornja mgiscsak egy glameccs csupn, annak minden elnyvel s htrnyval. Egyetlen versenyrl van sz, a krlmnyek bizonyos fokig ad hoc jellegek, a felhasznlt autk esetlegesek, a belltsokban nem lehet elmlylni - magyarn a vletlen szerepe, ha nem is felttlenl dnt, mindenesetre jelents. Az ott aratott, szp s megrdemelt gyzelem alapjn j Alonsnak kikiltani Kovalainent nem csak rhejes, hanem veszlyes is volt, gy vgs soron lehetsges, hogy az a siker tbbet rtott, semmint hasznlt neki.
Ugyanakkor hozz kell tennnk, hogy Heikki a komoly frumokon is bizonytott: mieltt a GP2-ben sszecsapott Rosberggel, elhdtotta az azzal a sorozattal csaknem egy szinten ll World Series by Nissan (a mai World Series by Renault eldje) bajnoki cmt. Az viszont aligha ktsges, hogy a tlz elvrsok - melyeket Flavio is buzgn s nmileg feleltlenl tpllt, amikor a 2007-es idny kezdete eltt vltig hangoztatta, hogy egy jonc is megnyerheti az F1-es vilgbajnoksgot (s, gy tnik, tnyleg...) - sarokba szortottk Heikkit. Joggal rezhette, hogy gyors siker vr r, s amikor ez elmaradt, radsul - Pat Symonds emlkezetes szavaival lve - az idei Renault is "szuboptimlis szrazfldi jrmnek" bizonyult, Kovalainen bepnikolt s kapkodni kezdett. A csfos ausztrliai lebgst s Flavio bntan nylt reakcijt valsznleg senki sem felejtette el.
A Renault azonban a dorgls ellenre bzott Kovalainenben. "Tavaly sokezer kilomtert tesztelt nlunk, s valamit elmondhatok rla: kpes olyan tempra, mint Fernando" - mondta Symonds az F1 Racingnek. - "Ezrt szrnyen csaldott vagyok, hogy nem tudtunk megfelel autt biztostani szmra, akrcsak amiatt, hogy ez ilyen sznben tnteti fel t. n biztosan tudom, hogy ennl tbb van benne. is tudja, hogy sokkal jobb ennl, s nem szabad elvesztenie a hitt."
Becsletre legyen mondva: nem vesztette el. A nagy visszatrsrt jr djat idn alighanem Felipe Massa rdemelte ki, aki a sepangi s a hungaroringi pofon utn is felllt a padlrl, hogy pole pozcival s gyzelemmel szzon oda az ellenfeleinek, mieltt elbznk magukat, de a valsgban Heikki produkcija sem kevsb elismersre mlt. Az v elejn porig alzta t Giancarlo Fisichella - az a Fisichella, ne felejtsk el, aki Alonso mellett lehangolan kzpszernek tnt -, klnsen Melbourne-ben, ahol Kovalainen tlagosan 0.696 msodperccel volt lassabb nla.
Heikki azonban nem hagyta magt, s a kritikk ellenre folyamatosan fejldtt. Sepangban s Bahreinben gy tnt, mris pariban van csapattrsval, m a mlypont csak Monacban s Montrealban jtt el, ahol 0.914 illetve 1.206 msodperc volt az tlagos lemaradsa (ironikus, hogy a kaotikus krlmnyek jvoltbl mgis Kanadban rte el eddigi legjobb eredmnyt: 4. lett). Csakhogy a jelek szerint Montreal volt egyben a fordulpont is, mert az azta lefutott 6 verseny htvgje kzl 4-en Kovalainen mr gyorsabbnak bizonyult Fisichellnl.
A tendencia, gy tnik, egyrtelm. A Renault-nl az idny elejn agyondicsrtk Fisichellt, aki Alonso tvozsa utn lltlag visszatallt korbbi nmaghoz, s joggal: Giancarlo az v els t nagydja kzl ngyet pontszerz helyen fejezett be. A baj csupn az, hogy az azta eltelt ht versenybl mr mindssze ktszer vgzett az els nyolc kztt, mg Kovalainen hatszor, ami oda vezetett, hogy Heikki Isztambul utn meg is elzte csapattrst az sszetettben. Mikzben felfel pedlozott, Fisichella szp lassan visszasppedt az Alonso-kori katatniba, gyhogy per pillanat egy lyukas garast sem adnk azrt, hogy a Renault Nelsinho Piquet ellenben meghosszabbtja a szerzdst. Kovalainen nerbl, ellenszlben megfordtotta a trendet, amihez bizony ember kell.
Volt teht abban valami sorsszer, ahogy ez a kt src - Nico Rosberg s Heikki Kovalainen - a Trk Nagydj alatt vgig egymssal kzdtt. Ezttal Heikki lt a jobb autban, de Nico az els etap sorn (amely szmra 4 krrel rvidebb volt) nem engedte 2 msodpercnl jobban meglgni t. A boxkillsnl lemaradt tle, de a msodik szakaszban ismt egyre kzelebb kerlt hozz, mgnem aztn az utols etapra, immr a lgyabb (kzepes) gumikon a nyakba kapta Robert Kubica BMW-jt, s tbbet kellett htrafel figyelnie, mint elre. Kovalainen ekzben ldzbe vette a defekt utni szrnysrlssel kszkd Hamiltont, akit kis hjn sikerlt is levadsznia. A rivaldafnytl tvol mindketten elismersre mlt teljestmnyt nyjtottak.
|
|
|
Rosberg, Kovalainen s Kubica lemaradsa msodpercben mrve az aktulis els helyezettl (a grafikonra klikkelve nagythat). Lthat, hogy Nico az els kt etapban kzel maradt Heikkihez, s vgl mindketten a BMW el kerltek.. ALUL: A renault-s s williams-es csapattrsak krid-eloszlsa.
|
|
Ht persze, hogy mindig az lesz a figyelem kzppontjban, ami az len trtnik, s nincs is ezzel baj. Nha azonban nem rt htrbb pillantani egy-kt sorral, htha kiderl, hogy minden eltletnk dacra ott is kszldik valami. Rosberg s Kovalainen sora nehezen indult, vagy ppensggel knnyen indult, de nehezen folytatdott, mostanra mgis mindketten legyztk a dmonaikat, hogy bizonytsk: a fejlds nem felttlenl lineris.
Ja, s hogy ki lett a hinyz harmadik annak a bizonyos 2004-es, makai versenynek az idmrjn? Richard Antinucci. Azon a novemberi napon megelzte Nico Rosberget s Nelson Piquet-t, de most, az F3 Eurban eltlttt kt v utn az Indy Pro sorozatban indul, s az F1-ben csak hrbl ismerik. Ha gy tetszik, volt a kakukktojs...
* * *
Ezt az v elejn lmomban sem gondoltam volna, mgis tny, hogy Kimi Rikknen vilgbajnoki eslyeit ppen az idmrkn elkvetett hibi sodorjk vgveszlybe. Klns, hogy annak az embernek, akit egyetlen krben a mezny leggyorsabb tagjnak tartottak - s sokan ma is annak tartanak -, ez legyen az Achilles-sarka.
Ha valaki, ht Kimi nem kifejezetten hisztis tpus, a megfigyelk egy rsze mgis gy rezte, hogy Isztambulban azrt futott egy puszttan gyors krt kt krrel a verseny vge eltt, mert ezzel a nylt, mde kiss szemtelen mdszerrel akart zenni a Ferrarinak (s persze a klvilgnak). Nem csoda, ha bki a csrt, hogy a Hungaroring utn megint egy lassabb autt kellett ktelessgtudan csahol juhszkutyaknt, hsgesen elterelgetnie a kocks zszlig, a helyzet azonban az, hogy ezt - a Ferrari ismert, els krs nehzsgei mellett - elssorban sajt magnak ksznheti.
Az isztambuli Q3-ban egy krrel kevesebb benzin volt az autjban, mint Felipe Massban, a pole-t teht papron neki utaltk ki. Csakhogy a plya utols kanyarjban besokallt, mikzben Felipe (ahogy idn szp csendben szoksv vlt) a hajrban tudatosan sszerakott, precz krt futott, s klnsen gyelt r, hogy ppen azon a rszen, a clegyenes eltt - ahol rengeteg idt lehet veszteni - ne vllalja tl magt. zemanyagkorrigltan Hamilton mg nla is gyorsabb volt, de a pole Felip lett, arra pedig mr btran lehet szmtani, hogy a Ferrari a versenyen ersebb lesz, mint az idmrn.
Kimi jformn egsz htvgn gyorsabb volt Felipnl (csak a szombati szabadedzs s a Q3 kivtel), s a verseny vgn, radsul a kemny gumikon, odavgott egy eszetlenl temps krt. Na bumm. s akkor mi van? Ha a Q3-ban knnyebb az autd, elrbb kell vgezned a rajtrcson, hiszen elbb fogsz tankolni is. Ez idn csaknem minden csapatnl, minden esetben gy trtnt, egsz egyszeren azrt, mert gy a logikus. Szval ebben az esetben az egyetlen, akinek Kimi joggal zenhetne, az maga.
Vissza a feladnak. |