Szval Juan-Pablo Montoyt kiintettk a Kanadai Nagydjrl. Ha nem ltja a pirosat, megmutatjuk neki a fekett, mert az ellen nem vd a szelektv sznvaksg sem, ugyebr. A sportfelgyelk jabb packzsa ez kedvenc kuncsaftjukkal, a Montoytorral, akinek eslye sincs a boxutcai farkasokkal szemben.
Elfogulatlan nzi szemmel a Kanadai Nagydj maga lehetett a tkly. Az rk vesztes, a kedves drga Fisico gyzelmi remnyei elfstltek csodlatos masinjval egytt, a gonosz varzsl, Alfonso pedig nem tudta kihasznlni a Stt Oldal erejt, s vgtelen nagy haragjban beletrte varzsplcjt a falba. Az istenek kedvenc clpontjukkal, a Montoytorral jtszadozva gondoskodtak a Deus ex Machina megjelensrl, Kimike, a j ristrpe viszont elnyerte mlt jutalmt, amirt az elz rszben szenvednie kellett Alfonso hatalma miatt. Mg Piroska (aki szegny gy vesztesen szinte mr szeretetremltnak tnik) is megkapta sznes nyalkjt a mostanban megszokott ktoldali nyakleves helyett. Ettl mr brmelyik forgatknyvr elallna rmben, s sietve kimszna hollywoodi szmedencjbl, hogy srgsen toll s papr utn nzzen.
Szval Juan-Pablo Montoyt kiintettk a Kanadai Nagydjrl. Gyalzatos, nem? Ha nem ltja a pirosat, megmutatjuk neki a fekett, mert az ellen nem vd a szelektv sznvaksg sem, ugyebr. Magyarzkodhat, amennyit akar. Nem vits, hogy a sportfelgyelk jabb packzsa ez kedvenc clpontjukkal, akitl mr a monitorokra tapadva vrjk, hogy elkvessen valami mikroszkopikusan is vitathatt. Az egsz persze a szemt Ferrari miatt van, szegny Juan-Pablnak s a McLarennek pedig ma szletett brnyknt eslye sincs a boxutcai farkasokkal szemben.
Na, ezt az elmletet pontosan ennyire lehet komolyan venni. Montoya megszegte a Sportszablyzat 149. paragrafusnak i) pontjt (lsd itt), amikor a piros jelzs ellenre hajtott ki a boxutcbl, ezrt megbntettk. Hogy tl kemny volt az tlet? Korntsem, ugyanis precedens van r. Alig hrom ve trtnt - egsz pontosan a 2002-es Ausztrl Nagydjon -, hogy Heinz-Harald Frentzen az Arrows-zal ugyanezt a szablytalansgot kvette el, s ppgy megmutattk neki a fekete zszlt, mint most Juan-Pablnak. Ennyit a pikkelsrl.
Azon persze mr el lehet gondolkodni, hogy ki a felelssg. Az eset idejn Montoya nyilvnvalan fel volt paprikzva, mert msfl perccel korbban elmulasztottk kihvni a boxutcba, amivel szinte biztosan elvesztette a gyzelmet. Ebben a helyzetben tkletesen rthet lenne, hogy nem figyelt holmi jelzlmpkra. A vicc azonban az, hogy igenis odafigyelt r - st, mg a piros mellett villog kk fnyt is szrevette, s lelasstott. "Kicsit meglepdtem, hogy g a piros jelzs, mellette pedig villog a kk, ezrt valamelyest cskkentettem a sebessget" - ismerte el. - "Megkrdeztem a csapatot, nem furcsa-e, hogy meg kellene llnom a boxutcban, s inkbb tovbbmentem."
Ebben valjban az a legfurcsbb, hogy Montoya furcsnak tlte a helyzetet, mert ennek egyetlen oka lehet: az, hogy nem ismeri a szablyzatot. Az idevonatkoz paragrafus ugyanis vek ta kimondja, hogy amikor a Safety Car s a mg felsorakoz autk - teht nem csak az SC! - elhaladnak a boxkijrat mellett, a jelzlmpa piros lesz. Br nehz elkpzelni Montoyt (vagy akrmelyik versenyzt), amint a szablyknyv fl grnyedve magolja a paragrafusokat, a montreali eset tanstja, hogy nha bizony ezt is rdemes lenne megtenni. Nem rt, ha az ember tisztban van a jogaival. Michael Schumacher pldul az elmlt vekben ktszer is azrt tudta folytatni a versenyt egy kicsszs utn, mert a szablyzatot ismerve tisztban volt vele, hogy a sportbrknak vissza kell tolniuk t a plyra. Ha nem olvassa a Sportkdexet, rtkes pontokat vesztett volna (ms krds, hogy a TV-kommenttorok nem olvastk, ezrt szablytalansggal vdoltk Schumachert, rzdtva a npharagot).
Montoya esetben szmomra mgis inkbb a McLaren, semmint maga tnik hibsnak. A csapatnl azt mondtk, nem figyelmeztethetik a versenyzt a piros jelzsre - de krdem n, mirt nem? A boxutcai irnytkzpont feladatai kz tartozik, hogy figyelemmel kvesse a tbbi aut (belertve a Safety Car) mozgst, hiszen ez elengedhetetlen a stratgia kidolgozshoz, s a jelzlmpa mkdse ilyenkor lnyegben az SC pozcijhoz van ktve, vagyis knnyedn ellenrizhet.
A McLarennek teht vlemnyem szerint figyelnie kellett volna arra, hogy a felfokozott lelkillapotban lv Montoya ne haladjon t a piroson, ami mg a kzti kzlekedsben is igencsak amatr hibnak szmt. Ebben Juan-Pablo kevsb vtkes.
***
Persze jrhatott volna sokkal rosszabbul is. Legalbb nem azrt toltk a kpbe a fekete zszlt, mert tl lass volt - merthogy erre is akadt plda a Forma-1 trtnetben.
Igaz, csak egyszer. Az 1969-es Kanadai Nagydjon egy helyi men, a 48 ves Al Pease mindssze 22 krt tett meg (mrmint ; az lmezny ugyanis jval tbbet), amikor a versenybrsg gy dnttt, ami elg, az elg, s lasssgra hivatkozva kiintette Pease-t a futambl. A kanadai az idmrn 11.1 msodperccel rt el rosszabb kridt, mint a pole pozci birtokosa, Jacky Ickx, de a hszfs meznybl hrman mg gy is mg kerltek a rajtrcson. Egyikket, Silvio Mosert Pease a versenyen kittte, amikor vratlanul kemnyet fkezett az egyik kanyarnl, s Mosernek flre kellett rntania a kormnyt. Ksbb affle mozg siknknt neheztette a tbbiek dolgt, tnkretette a harmadik helyrt t aut kztt zajl izgalmas kzdelmet, s a Brown-mozgsbl ellesett "veinek" hla sikerlt sszeakadnia Jean-Pierre Beltoise-zal is. Ken Tyrrell ekkor megelgelte Pease mokfutst, s a kvetelsnek engedve a versenybrsg bemutatta a fekete zszlt a kanadainak. Egybknt ez volt a harmadik - egyben utols - nagydj, amin Pease elindult, s a teljestmnyhez (illetve annak hinyhoz) hozzjrult az is, hogy autja, az elavult Eagle-Climax T1G nhny nappal azeltt mg a Castrol killtsi trgyai kztt szerepelt Montrealban.
Mindez azonban semmi a nmet Hans Heyer nagy hzshoz kpest. A Forma-1 trtnete bvelkedik bizarr fordulatokban, de Heyer bszke lehet magra, mert az egyetlen versenyz, aki gy tett meg 25 krt egy nagydjon, hogy el sem indult rajta. Mrmint hivatalosan. Az llandan svjcisapkban feszt Heyert az ATS istll hvta vendgszerepelni Hockenheimba, az 1977-es Nmet Nagydjra, csakhogy nem sikerlt kvalifiklnia magt a versenyre. A boxutcbl, a rendezk figyelmt szerencssen elkerlve surranplyn valahogy mgis a mezny utn eredt, s nyilvnvalan remekl szrakozott. Amint szrevettk, termszetesen bemutattk neki a fekete zszlt, de felle valsznleg maga E.T. vagy Darth Vader is integethetett volna a plya szlrl, nem volt hajland tnkretenni lete nagy napjt. Vgl 25 kr utn llt ki - vlthiba miatt... Heyer egybknt sikeres traauts karriert futott be, 1974-ben Eurpa bajnok volt, s hromszor megnyerte a spa-i 24 rs viadalt.
A fekete zszl a nagyokat sem kmlte. Az 1994-es Brit Nagydjon Michael Schumachernek is kijutott belle, mivel a felvezet krben rvid idre megelzte Damon Hill Williamst, aztn a brsggal egyezkedni prbl Benetton utastsra, mr a versenyben vezetve figyelmen kvl hagyta a r kiszabott t msodperces stop&go bntetst. Ezutn kt futamra el is tiltottk.
Nigel Mansell pedig rendszeresen tallkozott a baljslat fekete zszlval, 1989-ben pldul ktszer is, s gy utlag mr mindkt eset mulatsgosnak tnik. Kanadban (gy tnik, ez a plya szereti a fekett) zrzavar tmadt a rajt krl, mert a plya mg vizes volt, de az es elllt, s Mansell - valamint Alessandro Nannini s Luis Sala - mr a felvezet kr vgn kiszguldott a boxba slick gumikrt a Ferrarival. Mivel mind , mind Nannini azt hitte, a mezny mr elrajtolt, kiszguldottak a boxutcbl, a plyn azonban szembesltek vele, hogy a tbbiek mg csak akkor startoltak, ezrt mgttk vannak. Mansell s Nannini teht lelemnyesen kikerlte a rajtprocedrt a boxutcn keresztl - de a versenybrsg nem volt elragadtatva, s kizrta ket. Stefan Johansson ugyanezen a futamon a kelletnl hamarabb szguldott ki a boxbl egy kerkcsere utn, s magval cipelte az aut altmasztshoz szksges llvnyt, egy kalapcsot s nhny egyb szerszmot. is megkapta a fekete zszlt, de nem volt hajland azonnal killni.
Miutn tavaly Indianapolisban Montoyra csak a futam vge fel bortottk r a fekete lepedt, mert a rajtnl ksn szllt t a tartalkautjba, sokan felhborodtak. Jogosan tettk fel a krdst, hogy mi trtnt volna, ha Montoya a kizrsa eltt sszetkzik egy ellenfelvel, s az kiesik - olyasvalaki miatt, aki hivatalosan nincs is versenyben. A krds nem klti, az 1989-es Portugl Nagydjon ugyanis meg is trtnt az eset.
Mansell a boxba rkezve tlszaladt sajt csapata (a Ferrari) depja eltt, ezrt htramenetbe kapcsolt, s visszatolatott a szerelihez. Mrmost a boxutcban ez nyilvnvalan tilos, ezrt elkerlhetetlen volt, hogy csakhamar szembetallja magt a fekete zszlval. Amikor azonban erre sor kerlt, nem volt hajland dekdolni az zenetet (ksbb azt lltotta, nem is vette szre a zszlt), s ngy krrel ksbb, a 48. krben sszetkztt Ayrton Senna McLarenjvel. A 2. helyet gy Senna vilgbajnoki rivlisa, Alain Prost kaparintotta meg (a gyzelmet Gerhard Berger a msik Ferrarival), Mansellt pedig eltiltottk a kvetkez futamrl.
***
Jllehet, a Ferrari Montrealban tz nagydjon t tart sznet utn mindkt autjval a dobogn vgzett, a maranelli istll idei hadjratban sz sincs fordulpontrl. Ahogy a Nrburgringen, az F2005 a Circuit Gilles Villeneuve-n sem tudta tartani a lpst a McLarennel s a Renault-val, habr azt taln ki lehet jelenteni, hogy mostanra a Ferrari-Bridgestone lett a mezny harmadik legjobb autja.
rdekes, hogy mg Imolban, Barcelonban s Monacban az F2005 versenytempja lenygz volt, s valban csak az edzsteljestmnye tnt csiszolandnak, az utbbi kt nagydjon a Ferrari kevsb volt meggyz. Nem kizrt, hogy ez egy sszer kompromisszum kvetkezmnye: a Bridgestone-nal kzsen taln gy dntttek, fejldnek az idmrn a verseny rovsra (mskpp nem lehet).
Ez vgs soron logikusnak is tnik, mert Monacban s a Nrburgringen Schumacher egy-egy (rajta kvl ll okbl bekvetkezett) baleset rsztvevjv vlt, ami tnkretette a versenyt. A sors irnija, hogy az F2005 csak sok benzinnel tnik jobbnak a rivlisoknl, a Ferrari mgis knytelen tbbkillsos taktikhoz folyamodni, hogy a rajtrcs els felre kvalifiklja magt, s gy lehetleg elkerlje a kzpmeznyre jellemz baleseteket.
A maranelli istll Montrealban szerencss volt (persze vgl is nem jobban, mint Kimi Rikknen vagy David Coulthard), de ktsg sem frhet hozz: a terepet mg mindig a McLaren s a Renault uralja. Tudjk ezt a Ferrarinl is, klnben nem vennk fontolra, hogy mris a 2006-os aut fejlesztsre lltjk t az appartusukat.
***
Knny eltlni Fernando Alonst azrt, ahogy a Kanadai Nagydjon viselkedett, az elhamarkodott kvetkeztetsektl azonban va intenk mindenkit.
A rdin csupn azt hallottuk, hogy Fernando szeretn, ha Giancarlo Fisichella (aki a szlssgesen lassan mozg Schumacher jvoltbl gyorsabban rajtolt) elengedn t. Alonso mr a boxkillsok els fordulja eltt, a 13. krben ezt kvetelte, ami legalbbis mltnytalanul korainak tnt, ksbb pedig egyre inkbb felhergelte magt.
Ez ktsgkvl klns magatarts valakitl, aki vilgbajnok szeretne lenni, de ahelyett, hogy rstnnk valamilyen blyeget, rdemes elgondolkodnunk a trtnteken. Csupn egyet tudhatunk: Alonso valamirt gy rezte, joga van hozz, hogy a csapattrsa el kerljn.
Taln ennyire arrogns? Lehet. Taln igen, de korntsem biztosan. Esetleg csak azrt hisztrizott, mert tisztban van vele, hogy a McLaren ersebb a Renault-nl, ezrt neki minden kicsinyke pontra szksge van, ha meg akarja rizni az elnyt a vilgbajnoksg vgig. s az sem kizrt, hogy tudott valamit, amit mi nem; pldul ismert egy megllapodst a csapaton bell, s azt gondolta, teljeslnek hozz a felttelek.
Az egybknt nmagban nem ritka, hogy egy versenyz kifejezetten kri, engedjk a csapattrsa el; a nagy mkamester Gerhard Berger ezt pldul tbbszr - a Ferrarinl s a Benettonnl is - eljtszotta Jean Alesi mgtt, azt lltva, hogy gyorsabb nla. Amikor a csapatvezets elreengedte, kiderlt, hogy Berger ponkodott (egy prbt megrt), s egyetlen millimtert sem tud meglpni Alesitl, aki persze tajtkzott dhben.
Ami Alonst illeti, nem maradt ura az rzelmeinek, s megfizette az rt. Lehet, hogy nagyon drgn.
***
Ha mr a rdikommunikcinl tartunk, rendkvl tanulsgos volt, hogy melyik versenyzvel mit kzltek a leints utn. Pldul a hallottak kzl Schumacher volt az egyetlen, akinek elmondtk a vgeredmnyt az elstl egszen a nyolcadik helyig, s ez altmasztja azt, hogy Michael a verseny kzben mindenrl s mindenkirl tudni akar (jelenlegi s korbbi fnkei tbbszr azzal vdoltk, hogy "cseveg" a rdin). A taktikai tervezs szempontjbl ez nagyon fontos magatarts, s magyarzatot ad arra, hogy Schumacher miknt volt kpes mindig olyan pontosan tltni a versenyek szvett.
Ezek azok a rszletek, amelyek megklnbztetnek egy j versenyzt egy gyors versenyztl. |