|
"Megcsillan a nap a Ferrarikon
átszáguld Kimivel a célvonalon
Együtt mozog gép és lélek,
Kimis leszek, míg csak élek." | |
|
Az utolsó módosítás ideje: 2025. március5, szerda | |
|
|
|
Előzmények
Év |
Események |
1894 |
Első verseny Franciaországban |
1906 |
Első Francia Nagydíj; nyertese Szisz Ferenc, a Renault magyar származású versenyzője. |
1921 |
Első Olasz Nagydíj |
1922 |
A 2 literes határ bevezetése az első nemzetközileg érvényes szabály |
1925 |
Első Belga Nagydíj |
1926 |
Lökettérfogat csökkentése 1,5 literre. Első Brit és Német Nagydíj |
1928 |
Nincs felső lökettérfogat-határ |
1929 |
Első Monacói Nagydíj |
1934 |
Kocsik megengedett legnagyobb súlya 750 kg |
1934-39 |
A Mercedes-Benz és az Auto Union dominál |
1938 |
Dick Seaman megnyeri a Német Nagydíjat |
1945 |
Háború utáni első verseny |
1946 |
Nemzetközi irányító testületek Fédération International de I'Automobile néven egyesülnek |
1947 |
Újráélesztések évében az Alfa Romeo dominál |
1948 |
Bevezetik az új Formula 1-et: sűrítővel (kompresszorral) 1,5 liter, anélkül 4,5 liter a felső határ. Megjelenik a Maserati és az új Ferrari márka. Achille Varzi meghal a Svájci Nagydíjon. Sikerei ellenére az Alfa gazdasági okokból kiszáll. |
1949 |
Juan Manuel Fangio európai debütálása. Bemutatják a balsorsra ítélt BRM V16-os kocsit.
1950-es évek
Év |
Események |
1950 |
Első FIA egyéni világbajnokság – hat európai Grand Prix plusz Indy500. Az Alfa Fangióval, Giuseppe Farinával és Luigi Fangiolival visszatér és uralja a bajnokságot. Fangio előtt Farina szerzi meg a trófeát. |
1951 |
Az Alfa dominál, de a Ferrari és Froilan Gonzalez áttörést hajt végre a Brit Nagydíjon. Az utolsó futamon Fangio (Alfa) megszerzi a címet Alberto Ascari (Ferrari) elől. A BRM és a Girling bemutatja a tárcsafékeket. |
1952 |
Az Alfa visszavonulása után a világbajnokságot a 2 literes, sűrítő nélküli kocsiknak rendezik. A Ferrari dominál, Ascari könnyen győz. |
1953 |
Ismét Ascari és a Ferrari a bajnok. Mike Hawthorn (Ferrari) és Fangio (Maserati) legendás párbaja Reimsben 1923 óta az első brit győzelmet eredményezi. |
1954 |
Bevezeti a 2,5 literes, sűrítő nélküli Formula 1-et, ami visszacsábítja a Mercedest. Fangio másodszor is világbajnok. Az évet a Maseratival kezdte, és a Mercedesszel fejezte be. |
1955 |
Stirling Moss is beáll a Mercedeshez, Fangio harmadszor is világbajnok. Ascari Monzában sportkocsibaleset áldozata lesz. Tony Brooks és a Connaught megszerzi az 1924-es syracuse-i futam óta első tiszta brit Grand Prix győzelmet. A Le Mans-i tragédia miatt a Mercedes kiszáll. |
1956 |
Fangio a Lancia–Ferrarival negyedszer is világbajnok. Erősödik a brit konkurencia: Moss és Peter Collins is futamelsőséghez jut. |
1957 |
Fangio a Maseratihoz szerződik, és megszerzi ötödik világbajnoki címét. Négy futamgyőzelme során nagyot csatázott többek között a Nürburgringen is Collinsszal és Hawthornnal. Moss átáll a Vanwallhoz, és megnyeri a Brit (Brooksszal), a Pescarai és az Olasz Nagydíjat is. |
1958 |
Hawthorn (Ferrari) egyetlen franciaországi Grand Prix-győzelemmel az első brit világbajnok. Életét veszti Collins, Stuart Lewis-Evans és Luigi Musso, valamint közúti balesetben a gyászoló Hawthorn is. Fangio visszavonul, Moss a Cooperrel megszerzi a farmotoros kocsik első Grand Prix-győzelmét. A Vanwall az első világbajnok konstruktőr. |
1959 |
A farmotoros kcosik átveszik az uralmat. Jack Brabham, a Cooper gyári pilótája világbajnok, Moss egyénileg nevezett Cooperje lerobban. A Vanwall kiszállása és a Ferrari küzdelmei miatt a Cooper nyeri a konstruktőr-világkupát. Debütál a Lotus.
1960-as évek
Év |
Események |
1960 |
Ismét Brabham és a Cooper a bajnok, a Lotus megszerzi első Grand Prix-elsőségét. A Ferrari nyeri az Olasz Nagydíjat, melyet a britek a zötyögős döntött szakasz miatt bojkottálnak. Az Indy500 utoljára szerepel a világbajnokságban. |
1961 |
A Formula 1 előírja az 1,5 literes sűrítő nélküli kocsik használatát. Ferrari és a V6-os Dino dominál. Phil Hill az USA első világbajnoka, de csapattársa Wolfgang von Trips Monzában meghal. A Lotus begyűjti a morzsákat: Moss Németországban, Innes Ireland az USA-ban győz. |
1962 |
Ismét a britek uralják a mezőnyt a Climaxszal és a BRM V8-asával. Az új sztárok a világbajnok Graham Hill (BRM) és Jim Clark (Lotus). Moss balesete Goodwoodban kettétöri a pályafutását. A héjszerkezetű Lotus 25 forradalmasítja a sportágat. Monacóban Vruce McLaren a róla elnevezett kocsiban győz. |
1963 |
Hét Grand Prix-ből hetet Clark és a Lotus nyer meg. A britek tarolnak: Hill és a BRM kétszer, a volt motorkerékpár világbajnok John Surtees és a Ferrari egyszer győz. |
1964 |
Folytatódik a britek dominanciája. A mexikói döntőben hármas csata dúl Surtees (Ferrari), Hill (BRM) és Clark (Lotus) között. Surtees lesz a világbajnok. |
1965 |
A Lotus és Clark másodszor is világbajnok. Clark tíz futamból hatszor győz, Jackie Stewart megszerzi első olaszországi győzelmét a későbbi huszonhétből, míg a Honda és a Goodyear Mexikóban Richie Ginther révén először lesz futamelső. |
1966 |
A 3 literes formula döcögős bemutatkozása. Jack Brabham és a Brabham-Repco lesz a világbajnok. |
1967 |
Denny Hulme megszerzi a Brabham egymás utáni második világbajnoki címét. Monacóban életét veszti Lorenzo Bandini (Ferrari). Clark Lotusában Zandvoortban győzelemmel debütál minden idők legsikeresebb Forma–1-es motorja, a Ford DFV. |
1968 |
A veszteséglista: Jim Clark, Ludovico Scarfiotti, Mike Spence és Jo Schlesser. Clark megmagyarázhatatlan balesetet szenved egy hockenheimi Forma–2-es futamon. Hill az első DFV-motoros győzelemmel helyreállítja a Lotus harci kedvét. A szárnyak és az aerodinamika egyre nagyobb jelentőségre tett szert. A Gold Leaf Lotusszal beköszönt a szponzorok kora. |
1969 |
Jackie Stewart, a Tyrell által benevezett Matrák és a DFV-k dominálnak: megnyernek hat Grand Prix-t, valamint az egyéni és konstruktőrök világbajnokságát is.
1970-es évek
Év |
Események |
1970 |
Jochen Rindt lesz az első posztumusz világbajnok, miután az Olasz Nagydíj előtt az edzésen életét vesztette. Bruce McLaren meghal CanAm-kocsija tesztelése közben. A tragikus szezon harmadik áldozata Piers Courage. Jack Brabham visszavonul, és bemutatkoznak a Tyrell saját építésű kocsijai. |
1971 |
Jackie Stewart második világbajnokságával megszerzi a Tyrell első konstruktő-világbajnoki címét. Pedro Rodriguez és Jo Siffert életét veszti. |
1972 |
Emerson Fittipaldi és a Lotus öt futamgyőzelemmel világbajnok lesz. Betegsége után Stewart csak második. Jo Bonnier Le Mansban halálos balesetet szenved. |
1973 |
Stewart eldönti, hogy visszavonul, de előbb még harmadszor is megszerzi a világbajnoki címet. Futamelsőségei száma öttel nő, így 27 Grand Prix-győzelmével megjavítja Fangio 24-es rekordját. Csapattársa, François Cevert életét veszti az Amerikai Nagydíj edzésén. |
1974 |
Emerson Fittipaldi átigazol a McLarenhez, majd világbajnok lesz. Peter Revson Dél-Afrikai Nagydíj karambolozik az edzésen, és belehal sérüléseibe. |
1975 |
Niki Lauda először világbajnok az egyre erősödő Ferrarival. Mark Donouhue nem éli túl az ausztriai balesetét. James Hunt és a Hesketh megnyeri a Holland Nagydíjat. Graham Hill és védence, Tony Brise meghal egy kisrepülőgépes balesetben. |
1976 |
James Hunt az eső áztatta japán fináléban világbajnok lesz a McLarennel. Csaknem halálos nürburgringi balesete ellenére Lauda mindvégig versenyben van a címért. |
1977 |
Niki Lauda és a Ferrari az első, de az osztrák pilóta 1978-ban a Brabhamhez szerződik. Renault az RS01-gyel bemutatja az 1,5 literes turbófeltöltős motorokat, a Lotus 78-cal pedig megjelennek a légpárnás kocsik. Tom Pyrce életét veszti a Dél-Afrikai Nagydíj borzalmas balesetében. |
1978 |
Miután a Lotus végig uralta a mezőnyt, Mario Andretti világbajnok lesz. Csapattársa, Ronnie Peterson belehal az Olasz Nagydíj rajtjánál történt balesete szövődményeibe. A Brabham-féle „propellerkocsi” megnyeri a Svéd Nagydíjat, majd eltiltják a további futamoktól. |
1979 |
A légpárna elterjedt, a Ferrari visszatért. Jody Scheckter csapattársa, Gilles Villeneuve előtt szerzi meg a világbajnoki címet. Clay Regazzoni Silverstone-ban meghozza a Williams első futamgyőzelmét, melyhez Alan Jones még négyet tesz hozzá. Jean-Pierre Jabouille és a Renault megszerzi a turbófeltöltős kocsik első futamelsőségét. Lauda és Hunt visszavonul.
| | | | | |
|
|
|
Ma Március 5. Szerda, Adorján, Adrián napja van.
| |
A világbajnokság állása(pilóták) |
1. Sebastian Vettel 234 pont
2. Mark Webber 149 p.
3. Lewis Hamilton 146 p.
4. Fernando Alonso 145 p.
5. Jenson Button 134 p.
6. Felipe Massa 70 p.
7. Nico Rosberg 48 p.
8 Nick Heidfeld 34 p.
9. Vitaly Petrov 32 p.
10. Michael Schumaccher 32 p.
11. Kamui Kobayashi 27 p.
12. Adrian Sutil 18 p.
13. Sebastian Buemi 12 p.
14. Jaime Alguersuari 10 p.
15. Sergio Perez 8 p.
16. Paul di Resta 8 p.
17. Rubens Barichello 4 p.
18. Pedro de la Rosa 0 p.
19. Jarno Trulli 0 p.
20. Vitantonio Liuzzi 0 p.
21. Pastor Maldonado 0 p.
22. Jerome d'Ambrosio 0 p.
23. Heikki Kovalainen 0 p.
24. Timo Glock 0 p.
25. Daniel Ricciardo 0 p.
26. Karun Chandhock 0 p.
| |
A világbajnokság állása (csapatok) |
1. RBR - Renault 383 p.
2. McLaren Mercedes 280 p.
3. Ferrari 215 p.
4. Mercedes 80 p.
5. Renault 66 p.
6. Sauber - Ferrari 35 p.
7. Force India Mercedes 26 p
8. STR - Ferrari 22 p.
9. Williams Cosworth 4 p.
10. Lotus Renault 0 p.
11.HRT-Cosworth 0 p.
12. Virgin - Cosworth 0 p.
| |
|
2025. Március
H | K | S | C | P | S | V | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 01 | 02 | 03 | 04 | 05 | 06 | 07 | 08 | 09 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 01 | 02 | 03 | 04 | 05 |
|
| | |
|
A versenyzés, a vetélkedés a véremben van, az életem része egész életemben ezt csináltam, és hmm... előrébb való bármi másnál...
(Ayrton Senna) | |
|
|