Az FIA thrtotta magrl a felelssget a sokat csrt-csavart diffzoros szablyok kapcsn, mintegy jelezve, hogy csak ad hoc rvknt talltk balesetveszlyesnek a spci motorelektronikt. gy tnik, mszaki krdsekben tbb ismeretre lenne szksgk...
Izlandon a lakossg kzvetlen mdon beleszlhat a formld j alkotmny tartalmba, mghozz az erre a clra ltrehozott Facebook-oldalra rt zenetekkel. Az llam ott rdekes lehetsget biztost lakosainak, hogy beleszljanak az j jtkszablyok kialaktsba, burkoltan beismerve, hogy az elz verzi rszben hibs volt. Az FIA viselkedsben is valami hasonlt lttam, amikor a htvgn a csapatok kezbe helyezte a dntst a frissen hatlyba lpett motorelektronikai szablyokrl.
Azt mr jnius 11-e ta tudni lehetett, hogy a Brit Nagydjtl kezdve betiltjk azt a motorelektronikai konfigurcit, amely lehetv teszi a kipufoggz ramlst a diffzorba, illetve a motor zemanyag-elltst gzelvtelkor, a hideg s forr befjsos diffzorok alapjt. Az elrs gyakorlati elrehozatalt gy rtk el, hogy a valenciai Eurpa Nagydjtl ktelezv tettk (a kihirdets idpontja: jnius 21.) a vltozatlan motorvezrlst az idmr eleje s a futam rajtja kztt, amivel hazrdjtkk tettk a kilenc istll ltal kifejlesztett forr befjsos rendszer hasznlatt a magas benzinfogyaszts s terhels miatt.
Hogy vgl melyik csapat melyik zemmddal versenyzett Valenciban, az termszetesen htpecstes titok volt, de gy tnt, Silverstone-ban mindenki knytelen lesz visszalpni egy alacsonyabb technikai szintre, ahol szimpln csak a diffzorba vezetik a kipufogt. A Mercedes azonban rszleges felmentst kapott a tilts all, miutn bizonytottk, hogy a megbzhatsg rovsra menne az (a forgattyhzban uralkod nyoms biztostshoz kellett benzint fecskendeznik gzelvtelkor is a motorba). A Renault is ezzel (mrmint a megbzhatsggal) rvelt, de az utols pillanatban megvontk tlk a kedvezmnyt.
Innentl elszabadultak az indulatok, a plyn kvli esemnyekre kerlt t a figyelem kzppontja - legalbb lehetett mirl beszlni, amg az esk idejn kirlt az aszfaltcsk -, s a Nemzetkzi Automobil Szvetsg kezbl egyre jobban kicsszott az irnyts. Vgl bizarr mdon "oldottk meg" a problmt: hajlandk voltak az v vgig elhalasztani a motorelektronikai mdostsok rvnyestst, amennyiben konszenzusra jutnak a csapatok. Egy olyan gyben, ami erteljesen befolysolhatja az ersorrendet. Ht, ez ritkn szokott sszejnni, mint Lewis Hamiltonnak a sportfelgyel-ltogats nlkli nagydj idn.
Olyan rzst keltett az FIA ttlensge, mintha nemrg spontn tletknt merlt volna fl a specilis motorelektronika betiltsa, s kapva a lehetsgen megprbltk minl elbb megfosztani a Red Bullt idmrs flnytl. gy, hogy t sem gondoltk a rszleteket. Mint kiderlt, a kusza motorvezrlsi viszonyokkal sok csapatnl a szakemberek sincsenek tisztban, radsul a rivlis istllknak is megvannak a sajtos problmi.
Ritkn fordul el, hogy az FIA hajland engedni valamilyen mszaki krdsben, s felettbb furcsa, hogy pont egy olyan eszkzt trnek meg 2011 vgig, melyre rstttk a "mozgathat aerodinamikai elem" minstst, ami eddig garancit jelentett a betiltsra. "Az adatok elemzse utn nyilvnvalv vlt szmunkra, hogy amit elszr egy rtalmatlan elemnek tartottunk, a vlemnynk szerint illeglis. A kipufogrendszer arra val, hogy gzokat bocsjtson ki a motorbl, szval amikor leveszed a lbad a gzrl, nem dolgozik - ezrt a piltk mozdulatval befolysoljk az aut aerodinamikai karakterisztikjt. Azt kell mondanom, egyre inkbb aggdni kezdtnk a szlssges megoldsok miatt. Egy kis benzin, egy kis szikra... Az egsz tlsgosan extrmm vlt, s ez volt a f ok" - indokolta az FIA technikai delegltja, Charlie Whiting a forr s hideg befjsos diffzorok tervezett likvidlst.
A csapatok azonban mindig kpesek megtallni a hzagokat a szablyokban, fleg a mszaki jellegekben - bizonytjk ezt az utbbi vek huzavoni az ellenslyos lengscsillapttl kezdve a duplafedeles diffzorokig. Minden egyes alkalommal valamilyen kiskapun t ptettk be az autkba a vitatott alkatrszeket, s ezeknek a jogi hinyossgoknak inkbb a tmkdsben, semmint a megelzsben jrtas az FIA. Fleg azrt, mert a jelek szerint nincsenek elgg felvilgostva a csapatok mszaki konstrukciirl. Ez az istllk titkolzsa miatt egy fokig rthet, de az FIA-nl jobban utna kellene jrniuk a rszleteknek, mieltt ilyen nagy horderej dntsre kszlnek, mint a befjt diffzorok kapcsn.
A sportszakmai szablyokat knnyebb ellenrizni, az elg egyszeren eldnthet, hogy a rajt eltt 3 perccel, a figyelmeztet tbla felmutatsakor az sszes autra felszereltk-e a kerekeket, vagy hogy valaki hny garnitra gumit hasznlt el a htvgn. A legfrissebb diffzoros gyben szerintem az idmr s verseny kztt vltozatlan motorelektronikai paramterek elrsa volt a helyes lps, mivel ez jobban felgyelhet, s a minden csapatnl azonos ECU miatt nincsenek egyedi megoldsok a meznyben.
pp ez az, aminek kvetkeztben nem llthat, hogy a Valencia eltt ltott ersorrendre lehet szmtani a ksbbiekben, mert az ott rvnybe lpett mdosts mr felbolygatta a helyzetet. Az igazi vltozs 2012-ben kvetkezhet be, a diffzorba vezetett kipufogk komplett kiirtsval.
A Red Bullt ugyanakkor alaposan megszorongattk mr az idmrn is, Webbertl csupn 117 ezreddel maradt le Alonso az vad msodik leghosszabb, 5891 mter hossz plyjn, melynek hatkony aerodinamikt kvn vonalvezetse egyrtelmen a Red Bullnak kedvezett.
gy lttam, a Red Bullt megviseltk az off-track esemnyek, a csapatvezetknek tl sok energijt emsztette fel az lland rohangls a garzs, az irnytkzpont s az FIA pletei kztt. Nem vletlenl mondta az idmr utn Horner, hogy "megknnyebbls, hogy vgre a nagydjjal trdhettnk a sok plyn kvli esemnyre val koncentrls utn."
Meglep mdon a cmvd alakulatnl vtettk a legtbb lthat mveleti hibt a htvgn - igaz, nmagban egyik sem jrt olyan slyos kvetkezmnyekkel, mint a Paul di Restt a gumicsere elhalasztsrl ksn tjkoztat Force Indi, vagy a Jenson Button jobb els kerekt rosszul rgzt szerel. Sebastian Vettelnek s Mark Webbernek egyarnt elrontottk a msodik boxkillst, ami vgl a Red Bull 1. helybe kerlt. A 26. krben az ausztrl rkezett elszr a depba, gy, hogy az elz fordulban mg 2,5 msodperccel llt Alonso eltt. A friss lgy gumikon Webbernek elvileg simn riznie kellett volna pozcijt a kvetkez krben kill Ferrari eltt, azonban , illetve a bal hts kerkkel vacakol szerelk miatt 6-7 msodpercet buk csapattrsval egytt Alonso mg esett. s ami taln nagyobb baj volt, hogy az zemanyaggal nagyjbl ekkortjt sprolni kezd Hamilton is befrkztt a 2. helyre. Alonso krnknt egy szekundumot vert a McLarenre, amely mgl Vettel ideje vgl korn killt utols boxkillsra. De ekkor a spanyol mr messze jrt.
A vasrnap menedzselsben az utols krkben kerlt a legknosabb a helyzetbe a Red Bull. Utols boxkillsa utn Webber 7,6 msodpercre llt Vetteltl, amit fokozatosan ledolgozott (a sprols zemmdban vezet Hamiltont jtszi knnyedsggel elzhette meg). Krnknt hat-ht tizedet hozott csapattrsn, s pont akkorra, a cl eltt 3 krrel rte utol Vettelt, amikor a Red Bull stratgiai playbookja szerint eljn az az idszak, amikortl tilos egymssal harcolniuk a versenyzknek, nehogy vontatn kelljen a garzsba vinni az RB7-eket.
Webbert tempjbl ki lehetett szmolni, hogy krlbell mennyi id mlva rheti utol Vettelt, s ennek fnyben rthetetlen, mirt nem szltak r, hogy ne erltesse magt. Az ausztrl, amennyiben betartja - feltve, ha egyltaln ismerte - az utastst, feleslegesen sietett a felzrkzssal. gy viszont joggal rezhette gy, hogy ha mr mszaki vagy vezeti hiba elkvetst kockztatta, akkor legalbb megvvhat Vettellel. Lzadsnak ksznheten mindenestre kiderlt, a kt Red Bull-pilta tkzs nlkl is tud csatzni.
A Red Bull llspontjt is meg lehet rteni, hiszen tavaly a versenyzk isztambuli koccansa, illetve Webber silverstone-i kifakadsa utni futamon egyarnt valamelyik msik istll aratott ketts diadalt. Hiba tetemes Vettel elnye a tabelln, nem akartak muncit adni a Ferrarinak s a McLarennek a tarsolyban lv 33 pont eldobsval. Az ugyanakkor semmikppen sem volt elegns a rszkrl, hogy Webbert csak a legvgn tjkoztattk ktelessgrl.
|