J reg Michael Schumacher! Ugyan, mirl is beszlnnk nlkle? A hromvnyi lblgats sorn a jelek szerint sem nem vltozott meg, sem azok, akiknek a kedvenc htvgi sportjuk t rugdosni minden adand alkalommal.
Az ember, mr elnzst krek az olcs moralizlsrt, olyan, mint a bor: a sepr idvel lelepedhet benne, de azrt mgiscsak ugyanaz a bor marad. A karaktere nem vltozik. Na j, ez taln kevss helynval hasonlat egy olyan vilgban, ahol nem illik egyszerre inni s vezetni, szval maradjunk inkbb annyiban, hogy kutybl nem lesz szalonna.
Itt van pldul Michael Schumacher. Miutn a folyamatosan vakt rivaldafnyben mr kptelen volt nyitva tartani a szemt, s belefradt abba, hogy tizenhat ven keresztl szntelenl krberpkdje a fldgolyt, htvgenknt is vgelthatatlan krkben keringve egy meghatrozhatatlan kzppont krl (ki ne szdlt volna bele?!), kiszllt a mkuskerkbl, aztn hrom ven t motorozgatott, bvrkodott, pihengetett... Azaz, legalbbis schumacheri viszonylatban: unatkozott. Borzasztan.
Elkerlhetetlen volt, hogy elbb-utbb beteljen a pohara (termszetesen nem boros!), s egy gyors kormnymozdulattal visszakanyarodjon az egyetlen plyra, amin otthonosan rzi magt, s nem mellesleg az egyetlen olyanra, amit valaha komolyan kiprblt. Lehet, hogy n ltom rosszul, de Michael nem az a tpus, aki belevg az ingatlanbizniszbe, mint Eddie Irvine, politikus lesz, mint Carlos Reutemann, fegyvergyrat alapt, mint Jody Schekter, vagy kiprblja magt a plssmedve-piacon. Csak a versenyzshez rt, nem is igazn rdekli ms, gy aztn aligha csodlkozhatunk rajta, hogy egy pillanatra elbbiskoltunk a fotelben, s mire felbredtnk, na tessk, megint a Forma-1-ben boldogt minket.
Ht ok, lehet, hogy ami az alkalmazkod-kszsgt illeti, Michael mr nem a rgi, de azt senki nem stheti r, hogy nem erlkdik elgg. St: taln tlsgosan is. Forma-1-es krkben kering ez a bizonytalan eredet vlemny, hogy Michael tnyleg csak azrt pattant be jra a Mercedes piltaflkjbe, mert a gyerekeit reggelenknt iskolba fuvarozni a kertek alatt nem elgti ki a vezets irnti szenvedlyt. Ez azonban alval rgalom. A Magyar Nagydj htvgjn sokat csorogtam a plya szln, s azt kell mondanom, Michaelt nzni semmivel sem silnyabb kaland, mint vekkel ezeltt. Mg a szabadedzseken is feltnen odateszi magt, teljes szlessgben, vonaltl vonalig kihasznlva az aszfaltcskot, gyakran porolva a kanyarok kijratnl. Az a fktv, amit az Alesi-kanyar eltt vett, kvlrl nzve is rmiszt volt. Tlsgosan is; ppen ez bizonytja, hogy nem rzi magt komfortosan az autjban. Megprblja erszakkal rknyszerteni az akaratt, amivel, gy tnik, nglt l.
De legalbb akar. Nagyon akar. Szemlyesen jra tallkozni vele pldul megdbbent lmny, mert sokkal fiatalabbnak ltszik, mint a TV-ben vagy a kpeken. 41 vesen mr igencsak sokat kell m tenni azrt, hogy az ember fia msfl mter szles vllakat nvesszen, s a 16 vvel fiatalabb csapattrsa nyeszlett sihedernek tnjn mellette, Michael azonban hajland r. Ha nem gondoln komolyan ezt az egsz visszatrsdit, csak unalmban autzgatni akarna egy kicsit vasrnap dlutnonknt, nem tltene naponta rkat a konditeremben.
Ez idig rendben volna. Derk dolog, emeljnk eltte sisakot . Csakhogy tudni kell, hol a hatr. s Michael, ez ismt kiderlt, nem tudja.
A problmja ugyanarra vezethet vissza, amire a sikerei: a fenenagy akarsra. Michael vasrnapi vdekezse Rubens Barrichello ellen mr-mr horrorfilmbe ill jelenet volt, a "vagy ott maradsz a s*ggeden, vagy mindketten megdglnk" fajtbl. Attl, hogy ppen azz vlt, amiv sajt bevallsa szerint semmikppen sem akart vlni, vagyis a mezny nagypapjv, mg nem vrhatja el a tbbiektl, hogy udvariasan tadjk neki a helyet a forma-1-es villamoson.
Persze ne felejtsk el, hogy Michael mindig is ilyen volt. Szinte soha nem tudta beltni, ha vesztett. Idn Montrealban, amikor a sajt tantvnyt, Felipe Masst szortotta le a fre, aztn a Force Indikat prblta meg felkenni a falra, ppgy nem, mint a 2006-os Magyar Nagydjon, amikor az agyonkoptatott intermediate gumikon szenvedve is ldkl dodzsemesdit jtszott Pedro de la Rosval meg Nick Heidfelddel, vagy 2005-ben Monacban, ahol az utols mtereken Ralfot tmadta egy ngyilkos krlelhetetlen elszntsgval.
Ha olyan szerepbe knyszerl, amit nem rez sajtjnak, azaz a vesztesbe, Michael hajlamos remnytelenl elveszteni a fejt. Ilyenkor olyan, akr a sebzett vadkan. Most is teljesen egyrtelm volt, hogy nem lesz kpes maga mgtt tartani Rubenst. A Williams akkoriban, azaz a 60. kr tjkn, a friss szuperlgy gumik jvoltbl krnknt 2-4 msodperccel ment gyorsabban Michael Mercedesnl. Amg Michael centire tkletesen fordult el az alulkormnyzottsgot okoz, s pp ezrt klnsen nehz utols kanyarban, s hibtlanul is gyorstott ki belle, neccesen ugyan, de volt eslye megtartania a helyt. m a 64. kr vgn egy kicsit megcsszott, Rubens a szlrnykban tudott maradni... Ennyi volt.
Illetve ennyi lett volna. Csakhogy Michael nem adta fel. Most sem. A nyilvnvalan vert helyzetbl is elkezdett jobbra hzni, a boxutca fala fel - elmondsa szerint azrt, hogy a kls vre knyszertse Rubenst. De ahhoz mg pp elg helyet hagyott, hogy a Williams befrjen mell, s Rubens nem volt hajland tgtani. Most nem. Michael Schumacherrel szemben, akitl annyi megalztatst kapott, nem. A gzon tartotta a lbt... s v volt a hely. v volt a pont. Sz szerint s kpletesen is. Ebben a ktsgbeesett manverben egy tnkrement hzassg minden felgylemlett srelme sszegylt. Gynyr, tks elzs volt, amely bizonytotta, hogy Rubens manapsg msodvirgzst li. Idn taln jobban vezet, mint valaha.
S amilyen ltvnyosan mutatta Michaelrl az elzse Kimi Rikknen ellen a 2006-os Brazil Nagydjon, hogy mg mindig a cscson van, olyan jl rzkeltette a Rubens Barrichellval szembeni hungaroringi mokfutsa, hogy most, hrom vvel ksbb, nem ott trt vissza. Rubens, az egykori fegyverhordozja, a mellztt kistes pillanatnyilag jobb nla - s ez fjhat. Lm, mit tesz hrom v...
Nincs mese, Michael manvere bntetst rdemelt. Ez nem is krds. Ahogy a clegyenesben fokozatosan a fal fel szortotta a Williamst, az szinte gyilkossgi ksrlet volt. Ilyet nem lehet csinlni. A 10 rajthelyes htrasorols Spban teljesen jogos.
Nade fekete zszl meg kizrs, amit Derek Warwick, a hungaroringi sportfelgyelk tancsadja szerint Michael csak azrt szott meg, mert azt az incidens ksi volta miatt mr nem maradt id kiszabni r? Ne mr! Bullshit. Nem t v, hanem ktl? Igen, Michael manvere veszlyes volt. Nem lehetett bntetlenl hagyni. De azrt ne tegynk mr gy, mintha lenne itt az rdg az angyalkk meznyben!
Hiszen lttunk mr hasonlt eleget. Emlksznk mondjuk arra, ahogy Mark Webber kt vvel ezeltt, Fujiban a falnak szortotta Felipe Masst? Az a jelenet nagyon hasonl volt a mostanihoz, Webber mgsem kapott rte semmit nhny suttogva elhangzott kritikn kvl. s Michael legalbb nem hirtelen legyezett r Barrichellra, hanem rutal magatartst tanstva folyamatosan hzdott jobbra, mg ha tett is egy kisebb kormnymozdulatot, amikor rzkelte, hogy a Williams kezd mell rni. Nem szndkosan passzrozta a falra az ellenfelt, amit kzvetve maga Rubens is elismert, inkbb gondatlansggal vdolva Michaelt. "A fotkon ltni lehet, hogy a sisakja el volt fordtva, azaz vgig oldalra nzett" - mondta rla. - "Vagyis a kerekeimet figyelte, nem az vet, amin haladt. Az vt egyszeren az n kerekeimhez igaztotta - ezrt panaszkodtam a rdin mr kt krrel korbban is." Ez persze egyltaln nem lett volna mentsg, ha baleset trtnik, de Michael valsznleg annyira a Williams pozcijra koncentrlt, hogy a falrl egsz egyszeren nem vett tudomst.
A flrerts elkerlse vgett ismt lerom: az ilyen versenyzi magatartst nem szabad tolerlni. Az autbl nzve azonban sokminden mskpp fest, a tizedmsodpercek alatt hozott dntseket utlag, kvlrl elemezve knny zekre szedni. A Nagy Zuttyig a vilg sszes ideje a rendelkezsnkre ll hozz. Michael elnzst krt; taln - taln! - tanult belle. Br ha eddig nem tette, most mirt tenn?
Nem vltozott szemernyit sem. A j reg Michael, az rk bnbak! s nem vltoztak azok sem, akik mindent, amit tesz, egy rnyalatnyival sttebbnek ltnak, mintha valaki ms tenn. Most jra eljtt az idejk. Te j g, mihez is kezdennek nlkle?
** *
A Magyar Nagydj utn Sebastian Vettel gy nzett ki, mint akinek cseng a fle egy olyan pofon utn, amirl halvny lila gze sincs, hogy mirt kapta. A dobogn is csak rosszkedven tblbolt. Pezsgzzn ms! A sajttjkoztatn meg durcsan bmult maga el.
Nem volt knny dolga: el kellett magyarznia, hogy mi trtnt, holott nem tudta maga sem. Mgis miknt veszthette el a versenyt, amikor az idmrn ronggy verte a sajt csapattrst, s a Safety Car megjelense eltt a futamon is fakpnl hagyott mindenkit? Ez az rdg mve volt, nem vits...
Mivel Seb is utlag, sebtben prblta rekonstrulni, hogy pontosan mit kvetett el, a magyarzata kiss zrzavaros volt, ezrt aztn neknk sem egyszer sszelltanunk a kirakst. Egy biztos: a bntetst, a boxutcai thajtst azrt kapta, mert a 17. kr vgn, amikor a Safety Car tvozni kszlt, a megengedett 10 authossznl jobban lemaradt az eltte halad Mark Webbertl.
Rgi szably, hogy a Safety Car mgtt szoros ktelkben kell maradni, st, a maximlis kvetsi tvolsg 2009 elttig nem is 10, hanem 5 authossz volt. Amita Seb versenyez, az erre vonatkoz cikkely rvnyben van, gyhogy nem is egy friss mdostsrl van sz, amely esetleg elkerlhette volna a figyelmt.
A csapatok korbban mr prbltak trkkzni az autk kztti trkzzel ilyen helyzetekben. A 2005-s Belga Nagydjon pldul a McLaren kijtszotta azt a krtyt, hogy mikzben az 1. helyezett Juan-Pablo Montoya elrevgtatott a boxba, a 2. helyen ll Kimi Rikknen idegl lasssggal kocsikzgatva feltartotta az egsz meznyt, mire teht odart a szerelihez, ksedelem nlkl meg tudtk tankolni az autjt is, nem kellett vrakoznia csapattrsra. A McLarennl ravaszul azt a kiskaput hasznltk ki, hogy az 5 authossznyi kvetsi tvolsg a szably szvegezse szerint csak akkor volt ktelez, amikor a mezny mr felsorakozott a Safety Car mg, s ez, mivel a biztonsgi aut nem az 1. helyezett el hajtott ki, a krdses pillanatban mg nem trtnt meg. Az FIA mindenesetre rgtn reaglt, gy a Renault hiba prblta ugyangy megtrflni az ellenfeleit hrom versennyel ksbb, Sanghajban, Giancarlo Fisichellt mr megbntettk rte. Igen: boxutcai thajtsra tltk. 2007 ta az a cikkely is szerepel a Sportszablyzatban, miszerint az "indokolatlanul lassan" halad versenyzkrl jelentst tesznek a sportfelgyelknek.
Vettel azt lltotta, egyszeren elbambult a Safety Car mgtt. Mr az Alesi-kanyar, azaz szm szerint a 11-es tjkn is nagyon lassan ment - egy pillanatra ltszott, hogy Alonso kis hjn legzolta -, de a 12-es s a 13-as kztt maradt le ltvnyosan Webbertl. Igaz ugyan, hogy a piltaflkbl nehz pontosan lemrni tz authossznyi tvolsgot, s ez klnben is csak hozzvetleges rtk, ebben az esetben azonban egyrtelm volt, hogy Seb jcskn tllpte.
Vajon ez taktikai hzs volt a Red Bulltl? Biztosan nem, mert k egyrszt ismerik a szablyt, ezrt tudniuk kellett, hogy garantltan bntets jr a megszegsrt, msrszt ha utastottk volna Vettelt a lasstsra, az a rdiforgalombl, amit a sportfelgyelk visszahallgathatnak, azonnal kiderl.
Sebnek tudnia kellett volna, hogy a Safety Car a boxba kszl, mert az Alesi-kanyar kijratnl leoltottk rajta a srga villogt. De a jelek szerint ezt nem figyelte, bzva benne, hogy szoks szerint gyis szlnak majd neki a rdin; alighanem szltak is, csakhogy a rdija menet kzben elromlott (ha minden igaz, a csapatnl hallottk, amit mondott, de nem hallotta a csapat zeneteit). Neki ez nem tnt fel, hiszen nincs lland kapcsolatban az irnytkzponttal, nem gy hallgatja a rdit, mint a Bartkot. A bajt tetzte, hogy Mark, ltva a nvekv tvolsgot kzte s Seb kztt, sztnsen rlpett a gzra, mivel az jraindtsnl rtelemszeren az volt a clja, hogy az elzst megakadlyozand minl jobban elszakadjon a kvetjtl. Vettelt ezen tl mg az is sszezavarhatta, hogy amikor a Safety Car a boxba kszl, a mgtte halad versenyz mr szabadon megvlaszthatja a tempjt, nem kell tartania a legfeljebb 10 hossznyi tvolsgot, s rendszerint le is marad tle, hogy megtorpantsa a tbbieket, mieltt hirtelen gyorstani kezd. Webber azonban nem tett gy.
Ezrt aztn Seb egy vatlan pillabatban arra bredt, hogy remnytelenl le van maradva. Christian Horner azt lltotta, magtl rjtt a hibjra, mert a rdin azonnal r is krdezett - de ha gy volt, vajon mirt nem rtette a bntetst, amg utlag el nem magyarztk neki?
A sors irnija, hogy Seb a bakijval Marknak segtett, mert gy az jraindts utn 2.3 msodperccel mgtte kezdte meg a 18. krt - gy 1.5 msodperccel htrbb, mint egybknt tette volna. Vagyis Mark rgtn ekkora lpselnyre tett szert a tbbiekkel szemben, ami akr dnt is lehetett volna, hiszen a taktikja arra plt, hogy sszeszedjen 19-20 msodpercnyi elnyt Fernando Alonso Ferrarijhoz kpest. Vgl 24 msodperccel vezetett eltte, amikor killt a boxba, gyhogy a gyzelme nem ezen mlt.
Seb pedig vasrnap megtanulta azt a leckt, hogy a gyorsasg nem elg, s a knyelmesnek tn rdi helyett alkalmasint hasznosabb az olyan rgimdi jelzsekre tmaszkodni, mint amilyen egy srga villog a Safety Car tetejn. Elg abszurd egy ennyire felesleges figyelmetlensg miatt elbukni a gyzelmet, s vele 10 rtkes pontot.
* * *
Ht hiba, a Forma-1-ben is vannak egyenlbbek az egyenlk kztt. Az a 75 mm pldul, ami az els vezetszrny megengedett minimlis magassga az autk referenciaskjhoz (lnyegben padllemezhez) kpest, a Red Bullnl s a Ferrarinl menet kzben 45-50 mm is lehet.
Miutn a rluk kszlt rulkod fotk elterjedtek a hockenheimi paddockban, az emltett kt csapat hajlkony els vezetszrnyai a Hungaroringen is tretlenl tovbb borzoltk a kedlyeket. A McLarennl szemltomst fel voltak paprikzva a karosszria-borts merevsgre vonatkoz szablyok hatrainak ltaluk nyilvnvalan tl mersznek tartott feszegetse miatt, amit a sajt - elssorban persze a brit sajt - is szvesen meglovagolt, kt szelet csokitorta kztt a flexiszrnyakra vonatkoz krdsekkel bombzva a csapatfnk Martin Whitmarshot.
Ahhoz bizony ktsg sem frhetett, hogy a Red Bull s a Ferrari els szrnyainak kls szlei terhels alatt lehajlanak, kzelebb kerlve az aszfalthoz. A Red Bullok bels kamers felvteleibl, klnsen azokbl, amelyek a Hungaroring 11-es s 12-es kanyarja kztti rvid egyenesekben kszltek, jl ltszott, hogy a sebessg nvekedsvel a szrnyak fokozatosan egyre lejjebb ereszkednek. Aminek persze alapveten nem az egyenesekben, hanem a gyors kanyarokban van jelentsge, ahol jl jn az extra leszort er.
Szombat dlutn, amikor az idmrt kveten npes jsgrhad gylt ssze a McLaren szoksos "Meet the Team" sajttjkoztatjra, s mr vilgos volt, hogy az els kt sorbl - micsoda meglepets! - a Red Bullok meg a Ferrarik fognak rajtolni, Whitmarsh azt mondta, a szrnyak 25-30 mm-es leereszkedse akr 1 msodperces elnyt is rhet krnknt. Lewis Hamilton a Q3-ban 1.7 msodperccel kapott ki Vetteltl, gyhogy ez nmagban mg nem volt magyarzat a McLaren lemaradsra, de az zenet azrt gy is flrerthetetlenl hangzott.
Amikor kt nappal korbban, cstrtk dlutn arrl krdeztem, hogy a Ferrari els szrnya valban lehajlik-e, Chris Dyer, a Scuderia vezet versenymrnke ravaszksan mosolyogva kitr vlaszt adott: "Ezt nem fogom megmondani! Maradjunk annyiban, hogy minden hajlik. Semmi sem vgtelenl merev, de ezekre az aerodinamikai alkatrszekre nagyon szigor szablyok vonatkoznak. Sokfle tesztnek s elrsnak kell megfelelnik."
Azt a McLarennl sem tagadjk, hogy a vitatott szrnyak tmentek az FIA technikai ellenrzsein, a szablyzat szvegnek teht megfelelnek. Csak ppen a szablyalkotk szndkainak nem. Witmarshot is megkrdeztem errl, s ezt is megerstette. "A karosszria-bortsnak merevnek kell lennie, az igazsg azonban az, hogy minden karosszria-borts hajlik" - mondta. - "De a mink az vkhez kpest sokkal kevsb mozog, s folytonosan. gy vljk, a mi szrnyunk elhajlsa mg szablyos. Ha mr az v elejn tudjuk, hogy a karosszria-borts ilyen nagymrtkben deformldhat, mi is gy tervezzk meg."
rdekes mdon maga Hamilton is azt lltotta, mr Knban feltnt neki, hogy a rivlis csapatok szrnya menet kzben lejjebb ereszkedik, ezrt sem rti, hogy a tmt mirt ppen most kaptk fel. Erre a krdsre a mellette l Whitmarsh sem adott egyrtelm vlaszt, br clzott r, hogy a szrnyak fokozatosan lettek egyre hajlkonyabbak. "Taln nekik van igazuk" - mondta a Red Bullrl s a Ferrarirl. - "Lehet, hogy az szablyrtelmezsk a helyes. Amennyiben gy van, akkor kmletlennek kell lennnk nmagunkhoz, s be kell ltnunk, hogy nem voltunk annyira btrak, kreatvak vagy szorgalmasak ezen a terleten, mint nhny msik csapat. De ha valaki elolvassa a Technikai Szablyzat 3.15-s cikkelyt ("az aerodinamikai teljestmnyt befolysol alkatrszeknek [...] mozdulatlannak kell lennik az aut rugzott rszhez kpest"), amely kimondja, hogy a karosszria-bortst mereven kell rgzteni, aztn ltja, hogy az elvileg 90 mm-es magassgban lv szrnyvglapok lernek az aszfaltra, meg lesz lepve, hogy ez szablyosnak minsl."
Az FIA ppen ezrt fogja szigortani a szrnyak hajlkonysgra vonatkoz tesztet a Belga Nagydjtl kezdve. Mivel, ahogy Withmarsh is elismerte, bizonyos fokig minden anyag elhajlik a megfelelen nagy terhels alatt, az ellenrzst gy vgzik, hogy meghatrozott nagysg ert fejtenek ki az alkatrszekre, s megnzik, hogy az elmozdulsuk a trshatron bell marad-e. Az els vezetszrnyra vonatkoz vizsglat szvege eddig konkrtan gy szlt: "A karosszria-borts fgglegesen legfeljebb 10 mm-nyit mozdulhat el, ha 500 N-os, vertiklis irny ert fejtenek ki r 800 mm-rel az els kerekek tengelynek vonala eltt, 795 mm-re az aut kzpvonaltl."
Ezt Sptl annyiban mdostjk, hogy 500 N-os helyett 1000 N-os ervel vgzik majd a tesztet, s az elmozduls ennek hatsra 10 mm helyett maximum 20 mm lehet. Ez ltszlag nem jelent vltozst - ktszer akkora er ktszer akkora elhajlst okoz -, de valjban igen, mert azt akarjk biztostani, hogy a deformci lineris legyen. A Red Bull s a Ferrari gyes konstrukcija ugyanis valsznleg ppen gy mkdik, hogy az 500 N-os er hatsra a szrny csak 10 mm-nyit ereszkedik le, de 1000 N-osra nem ktszer annyit, hanem sokkal tbbet. Vagyis az elhajlsa nem lineris.
A krds korntsem mellkes, mivel az els szrny hatrozza meg, hogy az aut felett s alatt milyen mdon ramlik htra a leveg, s gy jelentsen befolysolja a hts szrny s a diffzor ltal kifejtett - teht sszessgben a teljes - leszort ert is. Knnyen elkpzelhet pldul, hogy a Red Bull s a Ferrari ppen ezeknek a szrnyaknak a jvoltbl kpes a tbbieknl hatkonyabban hasznlni a diffzorba vezetett kipufogjt is. Az ugyanis csak a hts tengelyen nveli a leszort ert, ami nmagban keveset r, ha nem tudjk nvelni azt az els tengelyen is, mert klnben felborul a balansz. Lehet, hogy a spci diffzor s a hajlkony els szrny prban mkdik jl. s amennyiben gy van, a McLarenre mgsem mr majd vgzetes csapst az augusztusi ktelez gyrbezrs, mert ha k nem is fejldhetnek, a Ferrari s a Red Bull az FIA j ellenrzsi procedrja rvn legalbb automatikusan visszafejldik. Persze legfeljebb kicsit, hiszen az autik nyilvn nem ettl az egyetlen technikai rszlettl gyorsak, de azrt feltn, hogy a Ferrari ott - Silverstone-ban - tltosodott meg, ahol megjelent rajta az j els szrny. Ez ktsgkvl lehet vletlen egybeess is.
Klnben a diffzorba vezetett kipufog mkdse sem pusztn mszaki kihvs: a versenyzknek is hozz kell szokniuk, mert a kanyarokban a normlistl eltren kell hasznlniuk a gzpedlt, hogy fenntartsk a padl al raml kipufog-gz sebessgt. Van, akinek ez knnyebben megy, van, akinek kevsb. Webber egy elejtett megjegyzsre hinaknt lecsapva megkrdeztem, hogy a diffzor hasznlathoz szksg van-e valamilyen vezetstechnikai trkkre, azonban sejtelmesem csak annyit felelt, hogy "titok." Azrt ez is elg beszdes, nem?
Vgs soron azonban a hajlkony els szrny is olyan, mint anno a menet kzben szlesre kop Michelin gumik, a Ferrari flexibilis padllemeze, vagy ppen a deformld hts szrnyak voltak: pillanatnyilag szablyosak, hiszen az ellenrzsen megfeleltek. Ezt a McLarennl sem vitatjk. A szablyokat visszamenleg nem lehet mdostani.
De a Red Bullt is bntja, hogy - mg ha burkoltan is - szablytalansggal vdoljk. Webber a futam utni sajttjkoztat vgn, amikor mr mehetett volna dolgra, szokatlan mdon krds nlkl, magtl hozakodott el a tmval, rmutatva, hogy mikzben ms csapatok, mint a Ferrari vagy a Mercedes, a motorbefagyaszts vei alatt is talltak valahogy extra lerket, addig a Red Bull trkkjeit azonnal kifogsoljk. Van is nmi igaza ebben. Ilyen az F-1!
* * *
A Magyar Nagydj utn azrt nem csak Vettel, hanem kiss Webber is zavarodottnak tnt, mint a kisgyerek, aki vratlanul dmpert kap ajndkba, de hirtelen nem tudja, mihez is kezdjen vele. Tisztban volt azzal, hogy ezt a versenyt nem annyira nyerte meg, mint inkbb Vettel vesztette el. Egy nappal korbban, az idmr utn Mark mg megszeppenten lt ugyanabban a szobban, s hitetlenkedve mlzott Seb elkpeszt Q3-as krn, most meg tessk, vezeti a vilgbajnoksgot.
Tny s val, hogy Vettel bntetse nlkl nem lett volna eslye a gyzelemre, de mgsem volt ez egszen ajndk: Fernando legyzshez Marknak komoly bravrra volt szksge.
Amikor a Safety Car-t plyra kldtk, a Red Bullnl gy dntttek, csak Vettelt hvjk ki a boxba. Az ok egyszer: tudtk, hogy ha Webber is akkor cserl kereket, amikor Alonso, szinte biztosan mgtte marad. Ha viszont megnyjtja az els etapjt, az jraindts utn taln elg elnyt izzadhat ki magbl ahhoz, hogy a boxkillsa utn is a Ferrari eltt folytassa.
Csak kt bibi volt: ehhez egyrszt folyamatosan idmr-tempt kellett diktlnia, msrszt nem lehettek biztosak benne, hogy a szuperlgy keverk elg sokig fogja brni a strapt az autjn. Ilyen sok krt a szabadedzseken nem tudnak megtenni egyvgtben, s persze vasrnapra az aszfalt is jobban felgumizdott.
A tankols betiltsa eltt, azaz tavalyig a Red Bull rtelemszeren nem tudta volna gy alaktani Webber stratgijt. A htvgn arrl is beszlgettem Chris Dyerrel, hogy idn mennyivel "dinamikusabb" vltak a taktikai dntsek. "Rgebben az esetek 99 szzalkban az hatrozta meg a boxkills idztst, hogy mikor fogy ki a benzin" - magyarzta. - "Vagyis csak azt kellett eldntennk, hogy mennyi zemanyagot tltnk az autba az idmr dntje eltt s az els boxkillsnl. Utna a verseny lejtszotta nmagt. Idn, mivel teljesen szabadon vlaszthatjuk meg, hogy mikor cserlnk kereket, sokkal alaposabban kell rtelmeznnk mindazt, ami a versenyen trtnik ppen. Ki kell tallnunk, hogy milyen a forgalmi helyzet, mire kszlnek a kzvetlen ellenfeleink, meddig brjk a mi gumijaink, meddig brjk az gumijaik, s a boxkills utn vajon gyorsabbak vagy lassabbak lesznk-e... Csak gy tallhatjuk el a kerkcsere optimlis idpontjt."
|
|
Webber, Vettel, Alonso s Hamilton msodpercben mrt lemaradsa a mindenkori 1. helyezettl (nagythat). A nyitetapban Alonso feltartotta Webbert, aki azonban a Safety Car-fzis utn, mg a kerkcserje eltt, elhzott a tbbiektl, belertve Vettelt is. |
|
Amikor a Safety Car a 17. kr vgn tjra engedte a meznyt, Mark nekiltott, hogy elszakadjon Alonstl. Br az els etapban be volt szorulva a Ferrari mg, s gy Vettellel sem tudta sszemrni az erejt, most nemcsak Fernandnl, hanem Sebnl is gyorsabb volt: 11 kr alatt 8 msodperccel meglpett tle, pedig akkor t sem akadlyozta senki. Az elnye Alonsval szemben mr a 38. krben 20 msodperc fl ntt, de Mark megkrte a Red Bullt, hogy a biztonsg kedvrt hagyjk mg a plyn kicsit, htha valamirt ksedelmet szenved a kerkcsernl, gy aztn, mire a 43. kr vgn killt a boxba, 24 msodperccel vezetett az ldzje eltt. Igaz, hogy a bal els gumija az utols 10 krnek mr nem rlt, mgis ez volt a legjobb megolds.
Amilyen retten dolgozik mostanban, Mark Webber simn megnyerheti a vilgbajnoksgot. Alonsnak azonban igaza van: az sszetett els t helyezettje kztt annyira csekly a klnbsg, hogy tulajdonkppen egyikk sem vezet. Gyzzn ht a legjobb! |